Lag om Statskontoret
Up-to-date- Keywords
- Statskontoret
- Type of statute
- Lag
- Administrative sector
- Finansministeriet
- Date of Issue
- Entry into force
- Remark
- rubrik ändrats genom L 591/2024
- ELI identifier
- http://data.finlex.fi/eli/sd/1991/305/ajantasa/2024-11-08/swe
- Pending government proposals
- RP 7/2025
I enlighet med riksdagens beslut stadgas:
1 § (8.11.2024/591)
Statskontoret är en statlig myndighet inom finansministeriets förvaltningsområde som betjänar statsförvaltningen, medborgare, kommuner, samkommuner, välfärdsområden, välfärdssammanslutningar, samfund och företag.
2 § (12.12.2014/1081)
Om det inte föreskrivs annat om behörigheten någon annanstans, har Statskontoret till uppgift att
ordna service i samband med skötsel av statens skulder, placeringar och finansiering samt sköta uppgifter som anknyter till förvaltning och övervakning av statliga lån, statsborgen, statsgarantier och statliga räntestöd,
sköta statens centralbokföring och bereda statsbokslutet samt styra ekonomiförvaltningen och betalningsrörelsen vid statliga ämbetsverk, inrättningar och statliga fonder utanför budgeten,
handlägga statens skadeståndsärenden och förmånsärenden, juridiska ärenden som gäller kvarlåtenskap, avgiftsbefrielseärenden samt påföra försummelseavgifter för vissa försäkringar och avgifter som kan jämställas med försäkringspremier,
vara ansvarig myndighet för administrationen av kommunernas och välfärdsområdenas informationsresurs för ekonomisk information och vara personuppgiftsansvarig för informationsresursen,
producera och utveckla analys- och rapporteringstjänster inom statsförvaltningen och publicera information som producerats i tjänsterna i det allmänna datanätet till stöd för styrningen och ledningen och för att säkerställa effektiviteten och öppenheten i statens verksamhet och i användningen av statens medel samt producera analyser för statsrådet till stöd för beredningen och beslutsfattandet,
vara ansvarig myndighet för förvaltningen av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och av tjänsterna inom den, och producera och publicera informationsmaterial i tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd, samt producera analys- och rapporteringstjänster som hänför sig till statsunderstöd och statsunderstödsverksamheten för statsrådet till stöd för beredningen och beslutsfattandet,
för sin del sköta förvaltningen av, tillsynen över och granskningen av Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens,
upprätthålla det elektroniska upphandlingsannonssystemet och tillhörande tjänster,
8 punkten träder i kraft 1.1.2025.
utveckla statens arbetsliv,
utveckla och övervaka verksamheten i och användningen av nätverket för förmedling av elektroniska affärshandlingar,
sköta andra än i 1–10 punkten avsedda och till ämbetsverkets ansvarsområde hörande uppgifter som ålagts ämbetsverket i lag och som finansministeriet förordnat.
Statskontoret kan producera gemensamma stödtjänster för statsförvaltningen och sådana affärsverk som avses i lagen om statliga affärsverk (1062/2010) . Genom förordning av statsrådet föreskrivs det vilka dessa tjänster är. (8.11.2024/591)
Statskontoret kan även för kundgrupper utanför statsförvaltningen producera sådan service som avses i 1 mom. 1 punkten samt behövliga stödtjänster som den kräver till den del servicen inte innebär utövande av offentlig makt.
Statskontoret kan producera upplåningstjänster för affärsverk som avses i lagen om statliga affärsverk på de villkor som bestäms av finansministeriet eller av Statskontoret, inom de gränser som finansministeriet fastställt.
2 a § (30.11.2012/714)
Statskontorets skadeståndsprestationer i olycksfalls- och trafikskadeärenden samt i ärenden som gäller ekonomiskt stöd som motsvarar grupplivförsäkring är avgiftsbelagda. Finansministeriet kan bestämma att också andra motsvarande skadeståndsprestationer som produceras av Statskontoret ska vara avgiftsbelagda. Vid prissättningen av prestationerna iakttar Statskontoret i tillämpliga delar de principer som tilllämpas i privat försäkringsverksamhet.
Statskontoret ska för de arbetshälsotjänster som produceras för statliga ämbetsverk, hos dessa ta ut en arbetarskyddsavgift som är 0,023 procent av lönesumman för den arbetsinkomst som ligger till grund för statens olycksfallsförsäkringspremie.
Det totala beloppet av de avgifter som avses i 1 och 2 mom. ska täcka de kostnader som förmånen medför för staten. Det årliga totalbeloppet av de avgifter som tas ut behöver dock inte motsvara de ersättningar som varje enskilt år ska betalas av staten.
2 b § (19.12.2019/1369)
Statskontoret har rätt att behandla sådana personuppgifter och sådana uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter som är nödvändiga för utförandet av den i 2 § 1 mom. 4 punkten avsedda uppgiften som anknyter till informationsresursen för ekonomisk information och av de i 2 § 1 mom. 6 punkten avsedda uppgifterna för förvaltning av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och av tjänsterna inom den. Statsrådets kansli, finansministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och miljöministeriet har trots sekretessbestämmelserna rätt att av Statskontoret få sådana uppgifter som hör till deras service i samband med skötsel av statens skulder, placeringar och finansiering samt sådana uppgifter som anknyter till deras förvaltning och övervakning av statliga lån, statsborgen, statsgarantier och statliga räntestöd och som är nödvändiga för ministeriernas skötsel av uppgifterna inom respektive förvaltningsområde. Dessutom har finansministeriet för att utreda statens ekonomiska riskhantering och minimera riskerna trots sekretessbestämmelserna rätt att få nämnda uppgifter också i fråga om ansvaren för den förvaltning som lyder under de ovannämnda ministerierna. Finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, arbets- och näringsministeriet, Statistikcentralen, Utbildningsstyrelsen, Institutet för hälsa och välfärd samt Finlands Kommunförbund rf har trots sekretessbestämmelserna rätt att av Statskontoret få de uppgifter i kommunernas och välfärdsområdenas informationsresurs för ekonomisk information som är nödvändiga för att de ska kunna fullgöra sina uppgifter. (8.11.2024/591)
Behovet att bevara uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter ska bedömas vart femte år.
De uppgifter i kommunernas informationsresurs för ekonomisk information som inte innehåller personuppgifter ska Statskontoret publicera i det allmänna datanätet. Uppgifterna i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten ska Statskontoret publicera i tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd i enlighet med vad som föreskrivs i 32 d § i statsunderstödslagen. (20.12.2022/1076)
Avgift tas inte ut för användning av kommunernas informationsresurs för ekonomisk information och inte heller för användning av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten eller av tjänsterna inom den. (20.12.2022/1076)
2 c § (8.11.2024/591)
Statskontoret har av den myndighet som är behörig enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter om statsförvaltningens verksamhet och ekonomi som är nödvändiga för skötseln av den uppgift som avses i 2 § 1 mom. 5 punkten enligt följande:
de uppgifter om ekonomi- och personalförvaltning, reseförvaltning, planering och uppföljning av verksamheten samt organisationsstrukturen som Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning innehar i fråga om ämbetsverk som omfattas av statens budgetekonomi,
de uppgifter om den gemensamma grundläggande informationstekniken som Statens center för informations- och kommunikationsteknik innehar,
de uppgifter om projekthantering som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata innehar,
de uppgifter om lokalhanteringen som Senatkoncernen innehar,
de uppgifter om hanteringen av upphandlingar som Hansel Ab innehar,
de uppgifter om centraliserade utbildningstjänster som Haus kehittämiskeskus Oy innehar.
Statskontoret, den gemensamma serviceproducenten och den myndighet som lämnar ut uppgifterna ska i samverkan bestämma vilka uppgifter som avses i 1 mom.
Statskontoret har av statsbidragsmyndigheterna och av dem som med stöd av lag beviljar andra statsunderstöd rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller användningen av uppgifter få de uppgifter om ansökan om och beviljande, utbetalning, användning och övervakning samt återbetalning och återkrav av statsunderstöd som är nödvändiga för skötseln av den uppgift som avses i 2 § 1 mom. 6 punkten.
I fall enligt 1 och 3 mom. får emellertid inte sådana uppgifter som avses i 24 § 1 mom. 2, 5 och 7–11 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet lämnas ut.
Sådana uppgifter enligt artikel 9 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning) som hör till särskilda kategorier av personuppgifter får inte lämnas ut. Sådana uppgifter om hur länge en frånvaro på grund av sjukdom, yrkessjukdom eller olycksfall i arbetet fortgått som är nödvändiga för skötseln av den uppgift som avses i 2 § 1 mom. 5 punkten får däremot lämnas ut. Vid behandlingen av uppgifter ska lämpliga skyddsåtgärder iakttas. Uppgifterna ska pseudonymiseras innan analysering inleds. De uppgifter som publiceras ska anonymiseras eller aggregeras så att enskilda personer inte kan identifieras utifrån dem.
Statskontoret är personuppgiftsansvarig med avseende på de uppgifter som det har fått med stöd av 1 och 3 mom.
2 d § (8.11.2024/591)
För skötseln av uppgifterna enligt 2 § 1 mom. 1 och 3 punkten har Statskontoret rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar i fråga om användningen av uppgifter få nödvändiga handlingar och uppgifter tillsammans med identifieringsuppgifter enligt följande:
för utförande av tillsynsuppgifter enligt 12 § i lagen om räntestödslån för anskaffande av ägarbostad (639/1982) av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket, Finlands miljöcentral och Skatteförvaltningen,
för utförande av tillsynsuppgifter enligt 36 § i aravalagen (1189/1993) av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet, av den kommun där den bostad för vilken ägarbostadsaravalån eller hyresbostadsaravalån har beviljats är belägen och av Skatteförvaltningen samt för utförande av den uppgift som föreskrivs i 1 § 2 mom. 2 punkten i lagen om Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (71/2007) av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet,
för skötsel av uppgifter enligt lagen om överföring av skötseln av lån och fordringar inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde på Statskontoret (78/2007) av Skatteförvaltningen,
för skötsel av den uppgift för uttag av stödmottagarens andel jämte ränta som fastställts i 13 § i lagen om stöd för nyskiften (1423/2014) av Skatteförvaltningen,
för skötsel av den uppgift som fastställts i 9 § i lagen om räntestödskrediter till utvecklingsländer (1114/2000) av utrikesministeriet, Finnvera Abp och Skatteförvaltningen,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av lagen om skada, ådragen i militärtjänst (404/1948)
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ämbetsverk på Åland, Skatteförvaltningen, Centralen för militärmedicin, Riksarkivet samt myndigheter och inrättningar inom socialvården,
av Folkpensionsanstalten, Pensionsskyddscentralen, pensions- och försäkringsanstalter, arbetsgivare, arbetslöshetskassor och andra som beviljar förmåner, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården (559/1994) , av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) , av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar,
för skötsel av uppgifter enligt 5 och 14 kap. i ärvdabalken (40/1965)
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ämbetsverk på Åland och Skatteförvaltningen, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter, av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974)
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ämbetsverk på Åland, Skatteförvaltningen, förundersökningsmyndigheter, Åklagarmyndigheten, domstolar, Brottspåföljdsmyndigheten och Migrationsverket,
av Folkpensionsanstalten, Pensionsskyddscentralen, pensions- och försäkringsanstalter, arbetsgivare, arbetslöshetskassor och andra som beviljar förmåner, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter, av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av lagen om avgiftsbefrielse (529/1980)
av den statliga myndighet vars verksamhet betalnings- eller ersättningsskyldigheten hänför sig till,
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ämbetsverk på Åland, Skatteförvaltningen och Utsökningsverket,
av Folkpensionsanstalten, Pensionsskyddscentralen, pensions- och försäkringsanstalter, arbetsgivare, arbetslöshetskassor och andra som beviljar förmåner, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter, av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av lagen om ersättning för olycksfall som orsakats civilpersoner av krigsmateriel (1213/1990)
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ämbetsverk på Åland, Skatteförvaltningen, förundersökningsmyndigheter, Åklagarmyndigheten, domstolar och Försvarsmakten,
av Folkpensionsanstalten, Pensionsskyddscentralen, pensions- och försäkringsanstalter, arbetsgivare, arbetslöshetskassor och andra som beviljar förmåner, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter, av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av brottsskadelagen (1204/2005)
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ämbetsverk på Åland, Skatteförvaltningen, förundersökningsmyndigheter, Åklagarmyndigheten, domstolar, Utsökningsverket, Rättsregistercentralen, Brottspåföljdsmyndigheten, Migrationsverket, myndigheter och inrättningar inom socialvården samt förvarsenheter som avses i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002) ,
av Folkpensionsanstalten, Pensionsskyddscentralen, pensions- och försäkringsanstalter, arbetsgivare, arbetslöshetskassor och andra som beviljar förmåner, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter, av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av viltskadelagen (105/2009)
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ämbetsverk på Åland, Skatteförvaltningen, förundersökningsmyndigheter, Åklagarmyndigheten och domstolar,
av Folkpensionsanstalten, Pensionsskyddscentralen, pensions- och försäkringsanstalter, ersättningssökandes arbetsgivare, arbetslöshetskassor och andra som beviljar förmåner, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter, av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (362/2009) av domstolar och de nämnder som har inrättats för att behandla besvärsärenden,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av lagen om statens skadeståndsverksamhet (978/2014) eller för bevakning av statens intresse
av de statliga myndigheter vars verksamhet ersättningsanspråket hänför sig till,
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ämbetsverk på Åland, Skatteförvaltningen, förundersökningsmyndigheter, Polisstyrelsen, Åklagarmyndigheten, domstolar, Utsökningsverket, de nämnder som har inrättats för att behandla besvärsärenden, den myndighet som avgjort ett ärende som gäller ett klagomål samt Migrationsverket,
av Folkpensionsanstalten, Pensionsskyddscentralen, pensions- och försäkringsanstalter, arbetsgivare, arbetslöshetskassor och andra som beviljar förmåner, om statens ersättningsskyldighet i ärendet har utretts, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter, av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar, om statens ersättningsskyldighet i ärendet har utretts,
för avgörande av ett ärende som behandlas med stöd av lagen om skadeersättningar vid statliga tjänsteresor (530/2017)
av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Skatteförvaltningen och Statens ämbetsverk på Åland,
av den statliga myndighet som ansvarar för utlandsresan i fråga, samt
av läkare och andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter, av instanser som verkställer rehabilitering, av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och av socialserviceproducenter och vårdinrättningar,
En uppgift som avses i 1 mom. lämnas emellertid inte ut om den är sekretessbelagd med stöd av 24 § 1 mom. 2, 5 eller 7–11 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
Statskontoret ska underrätta förmyndarmyndigheten om en ersättning som överskrider ett ringa belopp och som betalas till en omyndig, om ersättningen omfattar någon annan prestation än ersättning för kostnader eller förlust av underhåll. En ersättning som omfattas av anmälningsskyldigheten betalas till den omyndige själv. Även andra ersättningar kan betalas till den omyndige själv, om ersättningen i fråga hänför sig till egendom som varit i den omyndiges besittning eller om den omyndige annars har rätt att bestämma över ersättningen.
3 § (8.11.2002/903)
Statskontoret leds av generaldirektören. Generaldirektören beslutar om utfärdandet av rättsnormer som faller under statskontorets behörighet. Om statskontorets organisation och verksamhetsenheter bestäms i arbetsordningen, som fastställs av generaldirektören.
Generaldirektören avgör också de ärenden som statskontoret beslutar om, om det inte har föreskrivits eller i arbetsordningen bestämts att någon annan tjänsteman vid statskontoret skall avgöra dem. Genom förordning av statsrådet bestäms vilka ärenden som i arbetsordningen inte kan uppdras åt andra tjänstemän att avgöra.
4 § (8.11.2024/591)
Statskontoret kan utse utomstående experter som företräder behövlig sakkunskap inom medicin eller skadegranskning och ingå sådana förvaltningsavtal med sammanslutningar och enskilda personer som avses i 3 § i förvaltningslagen och som gäller givande av expertutlåtanden för beredningen av ersättnings- och förmånsärenden.
Statskontoret kan oberoende av sekretessbestämmelserna bevilja de sammanslutningar och personer som avses i 1 mom. tillstånd att få uppgifter som är nödvändiga för utförandet av deras uppdrag enligt det momentet. De som utför expertuppdrag i enlighet med 1 mom. är personuppgiftsbiträden för Statskontorets, som är personuppgiftsansvarig, räkning.
På experter tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974) .
Närmare bestämmelser om kallande av utomstående experter och om de krav som gäller dem får utfärdas genom förordning av statsrådet. Utomstående experter har rätt till skäligt arvode och ersättning för resekostnader, för vilka Statskontoret fastställer grunderna.
4 a § (9.12.2016/1072)
Statskontoret kan delegera sådana uppgifter av biträdande art som hänför sig till statskontorets uppgifter enligt 2 § till en privat aktör som har tillräckliga tekniska förutsättningar och tillräckligt kunnande för att sköta sådana uppgifter. Med uppgifter av biträdande art avses mottagning och sortering av handlingar som lämnas till statskontoret samt lagring av handlingarna och registrering av den information som ingår i dem.
Bestämmelser om förvaltningens gemensamma elektroniska stödtjänster finns i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016) .
Den som arbetar med sådana uppgifter av biträdande art som avses i 1 mom. handlar under straffrättsligt tjänsteansvar när han eller hon utför uppgifterna. Bestämmelser om skadestånd finns i skadeståndslagen (412/1974) .
5 § (8.11.2024/591)
Statliga och kommunala myndigheter, samkommuner, välfärdsområden, välfärdssammanslutningar samt andra offentliga samfunds myndigheter är var och en skyldiga att inom sin behörighet ge Statskontoret sådan handräckning som det begär i uppdrag som hänför sig till förvaltningen och övervakningen av statliga lån, statsborgen, statsgarantier och statligt räntestöd samt skötseln av statens skadeståndsärenden, förmånsärenden, ärenden som gäller avgiftsbefrielse och juridiska ärenden som gäller kvarlåtenskap.
6 § (8.11.2002/903)
Genom förordning av statsrådet bestäms om besättandet av tjänster vid statskontoret, om de uppgifter som generaldirektören och andra tjänstemän i förmansställning har i anslutning till sin förmansställning samt om förordnande av en ställföreträdare för generaldirektören.
I statskontorets arbetsordning bestäms om andra vikariat, om den interna ledningen samt om andra ärenden inom den interna förvaltningen.
7 §
Denna lag träder i kraft den 1 mars 1991.
Genom denna lag upphävs lagen den 13 januari 1978 om statskontoret (18/78) jämte senare ändringar.
När denna lag träder i kraft blir tjänsterna vid statskontoret gemensamma för statskontoret.
Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.
Regeringens proposition 238/90
Statsutsk. bet. 56/90
Stora utsk. bet. 180/90
Ikraftträdelsestadganden
8.1.1993/15:
Denna lag träder i kraft den 15 januari 1993.
RP 282/92 , FvUB 91/92
10.11.1995/1268:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
Statskontoret har rätt att till statsbolaget på företagshälsovårdens område överlämna patient- och kunduppgifter som framkommit vid genomförandet av statskontorets företagshäieovård.
RP 53/95 , StaUB 8/95, RSv 49/95
8.11.2002/903:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2003.
RP 83/2002 , FiUB 11/2002, RSv 128/2002
15.5.2009/317:
Denna lag träder i kraft den 20 maj 2009.
RP 48/2009 , FvUB 3/2009, RSv 43/2009
4.6.2010/470:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2011.
Tjänstemän som är anställda vid Statskontoret och som sköter uppgifter som gäller verkställighet av statens pensionsskydd blir anställda vid den kommunala pensionsanstalten vid denna lags ikraftträdande om de inte motsätter sig överföringen senast två månader innan lagen träder i kraft. Visstidsanställda som vid Statskontoret sköter uppgifter som gäller verkställighet av pensionsskyddet anställs vid den kommunala pensionsanstalten tills deras visstidsanställning går ut. Tjänsterna vid Statskontoret dras in och tjänsteförhållanden som grundar sig på dem upphör utan uppsägning vid denna lags ikraftträdande. På den personal som överförs tillämpas den kommunala pensionsanstaltens anställningsvillkor från det att lagen har trätt i kraft.
En arbetstagare som vid denna lags ikraftträdande har övergått från anställning vid Statskontoret till anställning vid den kommunala pensionsanstalten betraktas i fråga om sin anställning hos staten före överföringen som gammal förmånstagare enligt 1 § 4 mom. i lagen om statens pensioner (280/1966) . En förutsättning är att personen den 31 december 1992 hade en fortlöpande anställning som omfattas av statens pensionsskydd och att denna anställning fortgår oavbrutet fram till tidpunkten för överföringen. Dessutom ska den anställning som följer på anställningen hos staten och som omfattas av lagen om kommunala pensioner (549/2003) , på det sätt som avses i 26 mom. i ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om kommunala pensioner (713/2004) , fortgå oavbrutet fram till den pensionsålder som motsvarar den personliga pensionsåldern enligt 15 mom. i ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om statens pensioner (679/2004) . I invalidpensionsfall ska anställningen fortgå oavbrutet fram till dess arbetsoförmågan börjar. Om personen övergår från anställning som omfattas av lagen om kommunala pensioner tillbaka till anställning hos staten, tillämpas detta moment, förutsatt att anställningen som omfattas av statens pensionsskydd fortgår oavbrutet fram till den personliga pensionsåldern enligt 15 mom. i ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om statens pensioner (679/2004) .
För en arbetstagare som vid ikraftträdandet av denna lag har övergått från anställning vid Statskontoret till anställning vid den kommunala pensionsanstalten beaktas vid bedömningen av villkoren för erhållande av deltidspension enligt 14 § 1 mom. 2 punkten i lagen om kommunala pensioner också den anställning som omfattas av lagen om statens pensioner.
Statskontoret har rätt att i samband med lagens ikraftträdande till den kommunala pensionsanstalten till ett lägre värde än det gängse värdet överlåta lös egendom och immateriella tillgångar som skaffats för skötseln av statens arbetspensionsskydd.
RP 4/2010 , ShUB 4/2010, RSv 34/2010
19.10.2012/555:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2013.
Tjänstemän som är anställda vid Statskontoret och som sköter uppgifter enligt 143 § 3 mom. i lagen om statens pensioner (1295/2006) blir anställda vid den kommunala pensionsanstalten vid denna lags ikraftträdande, om de inte motsätter sig överföringen senast två månader innan lagen träder i kraft. Tjänsterna vid Statskontoret dras in och tjänsteförhållanden som grundar sig på dem upphör utan uppsägning vid denna lags ikraftträdande. På den personal som överförs tillämpas den kommunala pensionsanstaltens anställningsvillkor från ikraftträdandet av denna lag.
En arbetstagare som vid denna lags ikraftträdande har övergått från anställning vid Statskontoret till anställning vid den kommunala pensionsanstalten betraktas i fråga om sin anställning hos staten före överföringen som gammal förmånstagare enligt 1 § 4 mom. i lagen om statens pensioner (280/1966) . Detta förutsätter att arbetstagaren den 31 december 1992 hade en fortlöpande anställning som omfattas av statens pensionsskydd och att denna anställning fortgår oavbrutet fram till tidpunkten för överföringen. Dessutom ska den anställning som följer på anställningen hos staten och som omfattas av lagen om kommunala pensioner (549/2003) , på det sätt som avses i 26 mom. i ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om kommunala pensioner (713/2004) , fortgå oavbrutet fram till den pensionsålder som motsvarar den personliga pensionsåldern enligt 15 mom. i ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om statens pensioner (679/2004) . I invalid-pensionsfall ska anställningen fortgå oavbrutet fram till dess arbetsoförmågan börjar. Om arbetstagaren övergår från anställning som omfattas av lagen om kommunala pensioner tillbaka till anställning hos staten, tillämpas detta moment, förutsatt att anställningen som omfattas av statens pensionsskydd fortgår oavbrutet fram till den personliga pensionsåldern enligt 15 mom. i ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om statens pensioner (679/2004) .
För en arbetstagare som vid ikraftträdandet av denna lag har övergått från anställning vid Statskontoret till anställning vid den kommunala pensionsanstalten beaktas vid bedömningen av villkoren för erhållande av deltidspension enligt 14 § 1 mom. 2 punkten i lagen om kommunala pensioner också den anställning som omfattas av lagen om statens pensioner.
Statskontoret har rätt att till den kommunala pensionsanstalten utan vederlag överlåta lös egendom och immateriella tillgångar som skaffats för skötseln av statens arbetspensionsskydd.
RP 67/2012 , ShUB 8/2012, RSv 76/2012
30.11.2012/714:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2013.
Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna lag får vidtas innan lagen träder i kraft.
RP 126/12 , FiUB 22/12, RSv 110/12
30.12.2013/1228:
Denna lag träder i kraft den 1 mars 2014.
RP 150/2013 , FvUB 18/2013, RSv 191/2013
12.12.2014/1081:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2015.
RP 179/2014 , FiUB 27/2014, RSv 183/2014
9.12.2016/1072:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2017.
RP 141/2016 , FiUB 14/2016, RSv 131/2016
8.2.2019/180:
Denna lag träder i kraft den 1 mars 2019.
RP 281/2018 , FvUB 25/2018, RSv 214/2018
19.12.2019/1369:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2020.
RP 60/2019 , FvUB 13/2019, RSv 60/2019
9.7.2020/557:
Denna lag träder i kraft den 1 september 2020.
RP 20/2020 , FvUB 12/2020, RSv 73/2020
4.7.2022/538:
Denna lag träder i kraft den 4 juli 2022.
RP 65/2022 , FiUB 12/2022, RSv 73/2022
8.7.2022/705:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
RP 68/2022 , FvUB 15/2022, RSv 102/2022
20.12.2022/1076:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
RP 88/2022 , FiUB 29/2022, RSv 183/2022
8.11.2024/591:
Denna lag träder i kraft den 13 november 2024. Lagens 2 § 1 mom. 8 punkt träder dock i kraft först den 1 januari 2025.
RP 79/2024 , FvUB 18/2024, RSv 82/2024