Statsrådets förordning om investeringsstöd för gårdsbruk och om startstöd till unga jordbrukare
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Updated statute
- 299/2008
- Corrections
Författningen har rättats. Se författningssamlingen i PDF och en lista över rättelserna.
- Original publication
- Booklet 46/2008 (Published 8.5.2008)
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från jord- och skogsbruksministeriet, föreskrivs med stöd av lagen av den 28 december 2007 om strukturstöd till jordbruket (1476/2007):
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 §Tillämpningsområde
Denna förordning tillämpas på det startstöd till unga jordbrukare och det investeringsstöd för gårdsbruk som avses i 2 kap. i lagen om strukturstöd till jordbruket (1476/2007), nedan lagen om strukturstöd .
Förordningen tillämpas inte på stöd som beviljas för renhushållning.
Om objekten för investeringsstödet, stödets form, stödberättigande kostnader och stödets maximibelopp och om möjligheten att ansöka om investeringsstöd föreskrivs särskilt.
2 §Definitioner
I denna förordning avses med
räntestödslån ett lån som beviljas av ett kreditinstitut enligt 17 § i lagen om strukturstöd,
totalfinansiering en finansieringsplan för åtgärden av vilken framgår understöd som sökts, lånefinansiering inklusive lån för vilket det har beviljats räntestöd eller statborgen, privat finansiering och annan understödd finansiering
familjemedlem sökandens, eller om sökanden är en sammanslutning, delägarens eller medlemmens make, barn, far och mor,
make make och en person med vilken sökanden, eller om sökanden är en sammanslutning, delägaren eller medlemmen fortgående lever tillsammans med i gemensamt hushåll under äktenskapsliknande förhållanden,
program programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2007―2013,
ung jordbrukare en sådan lantbruksföretagare som avses i 6 § i lagen om strukturstöd,
nationellt stöd stöd som beviljas uteslutande av nationella medel ur statsbudgeten eller ur gårdsbrukets utvecklingsfond.
2 kap.Villkor som gäller stödmottagaren
3 §Bestämmanderätt i företag
En person anses ha bestämmanderätt i ett aktiebolag, om han eller hon innehar mer än hälften av aktierna i sammanslutningen, och aktierna som han eller hon äger ger mer än hälften av det röstetal som bolagets aktier medför. Bestämmanderätten kan också basera sig på aktier som fler än en person äger och på det röstetal som aktierna medför. Om en person har bestämmanderätt i ett annat bolag som är delägare i det bolag som ansökt om stöd, kan personens bestämmanderätt också basera sig på det röstetal som det först nämnda bolagets aktier eller andelar medför.
I ett öppet bolag anses bestämmanderätten utövas av bolagsmännen gemensamt och i ett kommanditbolag anses det utövas av de ansvariga bolagsmännen gemensamt.
I ett andelslag anses bestämmanderätten utövas av en majoritet bland medlemmarna.
4 §Yrkeskunskap som behövs i jordbruksverksamhet
Som tillräcklig yrkeskunskap betraktas yrkesutbildning på minst andra stadiet i naturbruk eller annan motsvarande utbildning, om utbildningen är ändamålsenlig med tanke på den företagsverksamhet som stödet gäller.
Investeringsstöd får också beviljas en lantbruksföretagare som har minst tre års arbetserfarenhet av jordbruk samt minst tio studieveckors eller femton studiepoängs utbildning som är ändamålsenlig med tanke på bedrivande av den företagsverksamhet som stödet gäller. Om produktionsinriktningen inte byts till följd av den åtgärd som ska stödjas, betraktas tre års arbetserfarenhet av jordbruk som tillräcklig yrkeskunskap. Startstöd får beviljas lantbruksföretagare som har minst tre års arbetserfarenhet av jordbruk och minst tjugo studieveckors eller trettio studiepoängs utbildning som är ändamålsenlig med tanke på bedrivande av den företagsverksamhet som stödet gäller, varav minst tio studieveckor eller femton studiepoäng ska vara ekonomisk utbildning.
Vad som ovan föreskrivs om lantbruksföretagare gäller också den som utövar bestämmande inflytande i en sammanslutning. Om två eller flera fysiska personer tillsammans söker stöd för etablering av jordbruk, anses det att kravet på yrkeskunskap uppfylls om var och en av de sökande har minst tre års arbetserfarenhet och minst hälften av de sökande har minst en sådan 20 studieveckors eller 30 studiepoängs utbildning som avses i 2 mom.
Att kravet på utbildning är uppfyllt kan även visas med läroavtalsutbildning eller en fristående examen.
5 §Beräkning av företagarinkomst och kassarest
Företagarinkomsterna från jordbruket räknas ut genom att de rörliga och fasta kostnader, avskrivningar och räntor på skulder som hänför sig till jordbruket dras av från intäkterna från jordbruket. Som jordbrukets rörliga och fasta kostnader betraktas inte löneutgifterna för sökandens eget arbete.
Vid beräkning av avskrivningar på egendom ska som grund de nuvärden på befintliga byggnader och ombyggnad av dem användas som utgörs av återanskaffningsvärdet minskat med de årliga avskrivningarna samt i fråga om övriga egendomsdelar deras gängse värden. Vid beräkning av nuvärdet för en byggnad kan man av särskilda skäl också beakta hur modern byggnaden är och byggnadens lämplighet för nuvarande ändamål. Vid beräkning på avskrivningar av en ny byggnad ska kostnadsförslaget användas som grund.
Den årliga avskrivningen räknas i procent av det oavskrivna nuvärdet av respektive egendomsdel. Som procentuell andel vid avskrivning av byggnader används 5 procent, vid avskrivning av maskiner och anordningar minst 12 procent och vid avskrivning av ombyggnad 3 procent.
Med undantag av startstöd och investeringsstöd som sökts som understöd, får understöd enligt lagen om strukturstöd eller motsvarande tidigare lagstiftning inte beaktas som intäkt vid beräkning av företagarinkomsterna från jordbruket. Den andel av investeringsstödet som sökts som understöd ska inkluderas i intäkterna fördelad så att den motsvarar avskrivningsprocenterna för det objekt som stödet gäller. Startstöd som beviljats som understöd ska inkluderas i intäkterna för de år då understödsposterna betalas. Startstöd och investeringsstöd som beviljas som understöd, understöd enligt lagen om strukturstöd eller understöd enligt motsvarande tidigare lagstiftning får inte beaktas som avdrag från anskaffningsutgifterna för jordbrukets egendom.
När stöd beviljas för täckdikning eller markanskaffning ska man i stället för företagarinkomsten räkna ut jordbrukets kassarest. Kassaresten beräknas genom att jordbrukets kassautgifter samt amorteringar och räntor på skulder som hänför sig till jordbruket dras av från kassaintäkterna från jordbruket. Startstöd och investeringsstöd som beviljas som understöd skall inte inkluderas i kassaintäkter. Utgifter som hänför sig till investeringar skall inte inkluderas i kassautgifter.
6 §Väsentlig inkomst
Sökandens företagarinkomst från jordbruket ska utgöra minst 25 procent av det sammanlagda beloppet av sökandens samtliga inkomster bestående av företagarinkomster, löneinkomster och andra inkomster som sökanden regelbundet får.
Ett villkor för att investeringsstöd ska beviljas är att andelen företagarinkomster från jordbruket enligt de uppgifter som framgår av affärsplanen uppnås senast det femte kalenderåret efter det att stödet har beviljats. Ett villkor för att startstöd ska beviljas är att andelen företagarinkomster från jordbruket enligt de uppgifter som framgår av affärsplanen uppnås senast det tredje kalenderåret efter att stödet har beviljats.
När stöd beviljas för täckdikning eller markanskaffning kan företagarinkomsten utredas på basis av beskattningsuppgifterna.
Villkoret i fråga om företagarinkomster ska också uppfyllas utan startstödets eller investeringsstödets understödsdel.
3 kap.Villkor som gäller produktionsverksamheten
7 §Gårdsbruksenhetens läge
Gårdsbruksenheten anses ligga i den kommun där gårdsbruksenhetens driftscentrum eller största delen av produktionsbyggnaderna finns. Om gårdsbruksenheten saknar driftscentrum eller produktionsbyggnad, anses gårdsbruksenheten ligga i den kommun där största delen av gårdsbruksenhetens åkrar finns.
8 §Jordbruksföretagets ekonomiska ställning
Vid bedömningen av företagsverksamhetens förutsättningar beaktas lönsamheten och soliditeten i den verksamhet som stödet gäller, sökandens likviditet och möjligheterna att marknadsföra produkter och tjänster.
Stöd beviljas inte jordbruksföretag i svårigheter som avses i kommissionens meddelande om gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till undsättning och omstrukturering av företag i svårigheter (2004/C 244/02).
9 §Företagarinkomsten och kassaresten i vissa fall
När investeringsstöd eller i 19 § 1 mom. avsett startstöd beviljas ska den årliga företagarinkomsten från jordbruket vara minst 17 000 euro. När stöd beviljas för täckdikning eller markanskaffning ska jordbrukets kassarest uppgå till minst 17 000 euro.
När i 19 § 2 mom. avsett startstöd beviljas kan dessutom som företagarinkomster som fås från jordbruket utöver företagarinkomsten från jordbruket sådan annan företagsverksamhet beaktas som sökanden bedriver på gården eller med gårdens produktionsmedel samt företagarinkomsterna från skogsbruket. Då ska den årliga företagarinkomsten från jordbruk, annan företagsverksamhet och skogsbruk uppgå till minst 15 000 euro av vilken den årliga företagarinkomsten från jordbruket ska utgöra minst 10 000 euro.
Om gårdsbrukskomplexet på det sätt som avses i 18 § 2 mom. består av en del av en gård, tillämpas de minimibelopp för företagarinkomsten som avses i 1 och 2 mom. också på inkomsterna från denna del av gården. Företagarinkomster från hästuppfödning beaktas i företagarinkomsten från jordbruket och företagarinkomsterna från serviceverksamhet inom hästhushållningen i företagarinkomsten från annan företagsverksamhet. Intäkterna från skogsbruk ska fördelas jämnt över alla de år som kalkylperioden i affärsplanen omfattar.
När stöd beviljas ska i villkoret i fråga om företagarinkomsten för investeringsstödets del uppfyllas senast det femte kalenderåret efter det att stödet har beviljats och för startstödets del senast den tredje kalenderveckan efter det att stödet har beviljats. När företagarinkomstens andel beräknas får den del av startstödet eller investeringsstödet som beviljas som understöd inte inkluderas i företagarinkomsten. När stöd beviljas för täckdikning eller markanskaffning ska det krav som gäller jordbrukets kassarest uppfyllas vid tiden för beviljandet av stödet. Det villkor som gäller företagarinkomster enligt 1 och 2 mom. ska också uppfyllas utan startstödets eller investeringsstödets understödsdel.
10 §Krav på produktionens enhetsstorlek i vissa fall
När stöd för investeringar beviljas för nybygge eller utvidgning av en produktionsbyggnad som betjänar mjölk- eller nötboskapsskötsel, svin-, höns- eller fjäderfähushållning eller växthusodlingen, ska gårdsbruksenhetens produktionspotential efter det att investeringen genomförts motsvara åtminstone den enhetsstorlek som fastställts för produktionsgrenen i bilaga.
11 §Beräkning av lönsamhetskoefficient
Lönsamhetskoefficienten beräknas genom att dividera företagarinkomsten från jordbruket med summan av lönekravet och räntekravet på eget kapital. Lönekravet beräknas genom multiplikation av det antal arbetstimmar som företagarfamiljen utfört i jordbruket med timlönekravet, som är 12,60 euro per timme.
Räntekravet på det egna kapitalet räknas som en ränta på 5 procent på det genomsnittliga egna kapitalet under räkenskapsperioden. Det egna kapitalet beräknas genom att dra av mängden främmande kapital som hänför sig till jordbruket från värdet på jordbrukets egendom.
12 §Affärsplan över den åtgärd som stöds
I en affärsplan ska det åtminstone ingå
utredning om den som ansöker om stöd med angivande av
sökandens ålder,
sökandens yrkeskunskap eller åtgärder som ska vidtas för uppfyllande av kravet på yrkeskunskap,
sökandens stadigvarande boningsort och eventuell arbetsplats för den som får inkomster utanför gården,
en granskning av utgångsläget med angivande av
basuppgifter om företaget och utredning över besittningen av gårdsbruksenheten eller sammanslutningen,
de personer som bedriver verksamheten och antalet sysselsatta inom verksamheten,
gårdens resurser såsom produktionsbyggnader, maskiner och jordbruksmark samt deras användning och lämplighet för verksamheten,
odlingsarealerna och skördemängderna i fråga om växtproduktion,
djurantal och produktionsmängder i fråga om husdjursproduktion,
huvudprodukternas marknadsföringskanaler,
uppgifter som motsvarar a―f punkten i fråga om skogsbruk och annan företagsverksamhet,
uppgifter om den åtgärd som stöds,
uppgifter om utvecklandet av gårdsbruksenhetens verksamhet och dess mål samt möjligheterna för marknadsföring av huvudprodukterna,
jordbrukets resultat- och balansräkningar, där avskrivningar och balansvärden har beräknats i enlighet med 5 § samt nyckeltalen som dessa baserar sig på, vilka ska omfatta åtminstone lönsamhetskoefficient, företagarinkomst och självförsörjningsgrad,
en likviditetsplan för hela gården, där förutom inkomsterna från jordbruket också sökandens inkomster från annat än jordbruk ska beaktas,
en utredning med behövliga kalkyler över sökandens årliga totalinkomster och över att den i 6 § 1 mom. avsedda andelen inkomster från jordbruket uppnås,
uppgifter om andra omständigheter av betydelse med tanke på genomförandet av åtgärden samt inverkan på gårdsbruksenhetens produktionsförhållanden när det gäller arbetsmiljö, hållbart utnyttjande av naturtillgångar och djurs välbefinnande.
Granskningsperioden för de kalkyler som avses i 1 mom. 5―7 punkten ska omfatta det år som föregått året för ansökan, året för ansökan och åtminstone de fem räkenskapsperioder som följer på året för ansökan. I kalkylerna och utredningarna ska endast sådana egendomsposter beaktas som inverkar väsentligt på kalkylen. Kalkylerna och utredningarna ska basera sig på bokföringsuppgifterna för de två räkenskapsperioder som föregått ansökan eller på någon annan utredning som kan betraktas som tillförlitlig med beaktande av ändringar som går att förutse i produktionen, i produkternas och produktionsinsatsernas priser och i stöden till jordbruket. Den som utarbetar kalkylen ska presentera grunderna och källmaterialet för de prognoser som använts. Startstöd och investeringsstöd som beviljas som understöd ska i likviditetskalkylsplanen intäktsföras de år då understöden betalas.
Affärsplanen ska det därtill finnas en riskbedömning av verksamheten, om kostnaderna för en investering i nybygge eller utvidgning överskrider 100 000 euro. Om 9 § 2 mom. tillämpas i fråga om företagsinkomstens minimibelopp, ska kalkylerna innefatta företagarinkomsterna från annan företagsverksamhet och skogsbruk.
När stöd beviljas för täckdikning eller markanskaffning ska affärsplanen endast inkludera uppgifterna enligt 1 mom. 2 a―e, 3 och 4 punkten. Därtill ska till affärsplanen fogas en likviditetsplan för jordbruket av vilken jordbrukets kassarest enligt 5 § framgår. Likviditetsplanen ska omfatta året för ansökan och det år som följer på året för ansökan.
13 §Gårdsbruksenhetens produktionsförhållanden
Arbetskraft- och näringscentralen ska när den beviljar stöd försäkra sig om att gårdsbruksenheten iakttar de obligatoriska krav som gäller produktionsgrenen i fråga och som grundar sig på Europeiska gemenskapens lagstiftning och nationell lagstiftning om miljö, hygien och djurs välbefinnande.
Att kraven enligt 1 mom. uppfylls kan fastställas på basis av inspektioner eller tillsyn som utförs av myndigheterna, myndigheternas beslut, utredning som sökanden lämnar eller gårdsbruksbesök.
14 §Byggnadsplan
Ansökan om investeringsstöd för byggande ska innehålla en plan med
huvudritningar,
en byggnadsbeskrivning, och
ett specificerat kostnadsförslag eller en specificerad kostnadskalkyl som grundar sig på byggnadsbeskrivningen.
Ansökan om investeringsstöd för byggande ska dessutom innehålla en konstruktionsplan, VVS-plan, elplan och andra motsvarande särskilda planer, om planerna behövs för att bedöma byggnadens funktionalitet och de godtagbara kostnaderna för projektet.
Utförligheten hos och omfattningen av en plan som gäller byggande ska stå i lämplig proportion till projektets omfattning och totalkostnader. I planen ska det dessutom finnas en utredning om möjligheterna att utvidga verksamheten och när det gäller nybygge en utredning om den fortsatta användningen av den byggnad som ersätts.
15 §Val av åtgärder som stöds
Vid valet av åtgärder som ska stödjas ska av de omständigheter som kommer fram i en ansökan eller vid ett gårdsbruksbesök enligt 31 § åtminstone beaktas
den lönsamhet, företagarinkomst från jordbruket och självförsörjningsgrad uttryckt som lönsamhetskoefficient som ska uppnås under den kalkylperiod som affärsplanen omfattar,
inverkan av den investering som stöds på lönsamhetskoefficienten, på företagarinkomsten från jordbruket och på självförsörjningsgraden,
inverkan på gårdsbruksenhetens produktionsförhållanden när det gäller om arbetsmiljö, hållbart utnyttjande av naturtillgångar eller djurs välbefinnande, såsom
arbetarskydd eller åtgärder som främjar välmående i arbetet,
energisparande, utnyttjande av förnybara naturresurser för byggande och uppvärmning, åtgärder som främjar användningen av bioenergi eller gödsel,
åtgärder som främjar djurens möjligheter till artspecifikt beteende eller annars förbättrar deras levnadsförhållanden,
de omständigheter som gäller gårdsbruksenhetens produktionsförhållanden, såsom det byggnads- och maskinbestånd som betjänar den verksamhet som stöds, ägostrukturen och åkrarnas kulturtillstånd.
Om ansökan gäller startstöd till unga jordbrukare, beaktas endast de omständigheter som avses i 1 mom. 1 och 4 punkten när åtgärderna väljs. Om ansökan gäller täckdikning eller markanskaffning tillämpas vid val av åtgärderna endast de grunder som avses i 1 mom. 3 och 4 punkten, kassarestens storlek och investeringens som stöds inverkan på ändringarna i kassaresten.
När åtgärder väljs har de omständigheter som anges i 1 mom. 1 punkten den största betydelsen. Om investeringen särskilt gäller gårdsbruksenhetens arbetsmiljö, hållbart utnyttjande av naturtillgångar, djurs välbefinnande eller vatten och avlopp på gårdsbruksenheten, inverkar omständigheterna i 1 mom. 3 punkten mest på valet.
4 kap.Startstöd till unga jordbrukare
16 §Fysiska personer som mottagare av startstöd
Startstöd kan beviljas fysiska personer som i egenskap av lantbruksföretagare börjat eller börjar bedriva jordbruk för egen räkning. Startstöd får också beviljas fysiska personer som skaffar bestämmande inflytande i en sammanslutning och som börjar bedriva jordbruk i egenskap av delägare eller medlem av sammanslutningen. För varje gårdsbruksenhet kan det beviljas ett startstöd.
När fler än en sådan lantbruksföretagare som avses i 1 mom. beviljas stöd gemensamt ska varje sökandes andel av gårdsbruksenheten ensamt för sig uppfylla de villkor som anges i 9 § 1 eller 2 mom. När makar beviljas gemensamt stöd räcker det att makarna tillsammans uppfyller kravet på företagarinkomst enligt 9 § 1 och 2 mom.
Stöd beviljas inte fysiska personer som i egenskap av näringsidkare eller på grund av delägarskap eller medlemskap i en sammanslutning redan tidigare har beviljats startstöd till unga jordbrukare. Stöd kan dock beviljas, om stödmottagaren har avböjt redan beviljat stöd och stödet inte börjat betalas ut.
17 §Företag i sammanslutningsform som mottagare av startstöd
Startstöd kan beviljas sammanslutningar som börjat eller börjar bedriva jordbruk. För varje gårdsbruksenhet kan det beviljas ett startstöd.
Stöd beviljas inte en juridisk person, om denne eller om dennes delägare som fysisk person eller som delägare i en sammanslutning redan tidigare har beviljats startstöd till unga jordbrukare. Stöd kan dock beviljas, om stödmottagaren har avböjt redan beviljat stöd och stödet inte börjat betalas ut.
18 §Etablering av jordbruk
Jordbruket anses ha blivit etablerat när sökanden enligt ett överlåtelseavtal eller ett skriftligt arrendekontrakt har kommit i besittning av en gårdsbruksenhet eller en del av en gårdsbruksenhet där sökanden har uppnått eller kan uppnå en årlig företagarinkomst från jordbruket som uppgår till minst 10 000 euro.
Etableringstidpunkten avgörs på basis av tidpunkten då sökanden har undertecknat överlåtelseavtalet eller arrendekontraktet och genom det kommit i besittning av
en eller flera gårdsbruksenheter eller en del av en gårdsbruksenhet som bildar ett gårdsbrukskomplex där en företagarinkomst som avses i 9 § 1 eller 2 mom. kan uppnås, eller
så mycket jordbruksmark av en eller flera gårdsbruksenheter att den tillsammans med de områden som lantbruksföretagaren redan besitter bildar ett jordbrukskomplex som avses i 1 punkten.
Om besittningen inte övergår samma dag som överlåtelseavtalet undertecknas, ska av tidpunkterna för undertecknandet av överlåtelseavtalet och besittningens övergång den senare betraktas som etableringstidpunkt. Om fastigheten förvärvats genom ett arvskifte, avvittring eller testamente, ska den tidpunkt då arvskiftet, avvittringen eller testamentet har vunnit laga kraft betraktas som etableringstidpunkt.
19 §Startstödets belopp
En lantbruksföretagare som uppfyller det krav på företagarinkomst som avses i 9 § 1 mom. kan i startstöd beviljas högst 35 000 euro i form av understöd och högst 20 000 euro i form räntestöd. I stödregionerna A och B, bortsett från Åland, som avses i bilaga 1 till statsrådets förordning om nationellt stöd till södra Finland 2008 kan därtill beviljas 15 000 euro i ytterligare räntestöd.
En lantbruksföretagare som uppfyller det krav på företagarinkomst som anges i 9 § 2 mom. kan i startstöd beviljas högst 5 000 euro i form understöd och högst 20 000 euro i form av räntestöd.
20 §Godtagbara kostnader för etablering av jordbruk
Räntestöd kan beviljas for följande nödvändiga kostnader vid etablering av jordbruk:
anskaffningspriset för en eller flera gårdsbruksenheter, en del av en gårdsbruksenhet eller delar av en gårdsbruksenhet, om den gårdsbruksenhet som bildas har de förutsättningar för fortsatt lönsamhet som anges i 9 § 1 och 2 mom.,
inlösningspriset för en gårdsbruksenhet eller en del av den när gårdsbruksenheten på grund av avvittring och arvskifte förblir i sökandens uteslutande ägo,
utjämningen för en gårdsbruksenhet som vid avvittring förblir i sökandens uteslutande ägo,
utfyllnaden av laglott för en gårdsbruksenhet eller en del av den som testamenterats till sökanden, om hela gårdsbruksenheten förblir i sökandens ägo,
anskaffningspriset för jordbruksmaskiner och anordningar som skaffats i samband med förvärvet av gårdsbruksenheten eller som skaffas inom ett år från stödbeslutet och som den unga jordbrukaren behöver i gårdsbruksenhetens produktion;
anskaffningspriset för produktionsdjur som skaffats i samband med förvärvet av gårdsbruksenheten eller som skaffas inom ett år från stödbeslutet.
Till godtagbara kostnader räknas vederlag för värdet av den anskaffade egendom som använts för jord- eller skogsbruk samt gårdens bostadshus. Räntestöd beviljas bara, om vederlaget senast när den sista låneposten lyfts betalas i pengar till säljaren eller den som säljaren angivit, eller det lån som ska betalas enligt överlåtelseavtalet eller som köparen åtagit sig att svara för betalas i sin helhet när räntestödslån lyfts.
21 §Tillämpningen av gemenskapens lagstiftning om statligt stöd när startstöd beviljas
När stöd beviljas för etablering av jordbruk tillämpas vad som föreskrivs i kommissionens beslut K(2007) 3779 om godkännande av programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland för programperioden 2007―2013. När startstöd enligt 19 § 1 mom. beviljas tillämpas på stödregionerna A och B, vilka avses i bilaga 1 till statsrådets förordning om nationellt stöd till Södra Finland 2008 (63/2008), bortsett från Åland, därtill vad som föreskrivs i kommissionens beslut K (2008) 696 om godkännande av ett finskt nationellt stödprogram för genomförande av särskilt artikel 141 i Akten om villkoren för Republiken Österrikes, Republiken Finlands och Konungariket Sveriges anslutning.
5 kap.Finansiering
22 §Offentlig finansiering
En förutsättning för att stöd ska beviljas är att stödmottagaren finansierar minst 25 procent av de godtagbara kostnaderna för investeringen med sådan privat finansiering enligt 14 § 3 mom. i lagen om strukturstöd där det inte ingår stöd som avses i 4 § 5 punkten i lagen om strukturstöd.
Investeringsstöd beviljas inte, om stöd redan har beviljats för samma stödberättigande kostnader med nationella eller Europeiska gemenskapens medel.
23 §Privat finansiering
Som privat finansiering kan godkännas användning av eget virke eller jordmaterial och stödtagarens eget arbete. Också räntestödslånets kapital är privat finansiering.
Användningen av eget virke och eget jordmaterial och det egna arbetet kan godkännas som kostnad bara om stödet för ett jordbruksföretag beviljas en fysisk person.
Den godtagbara kostnaden ska grunda sig på en expertbedömning av virkets eller jordmaterialets mängd, kvalitet och pris. Värdet på det arbete som utförs av en fysisk person är 10 euro per timme och arbetstagare. Om arbetet utförs med traktor eller någon annan motsvarande arbetsmaskin, ska som värde på användningen av arbetsmaskinen utöver värdet på personens arbete ytterligare räknas 20 euro i timmen. Det ska föras bok över antalet arbetstimmar.
24 §Statligt stöd som beviljats i annan form än finansiering
I stödets maximibelopp beaktas stöd och förmåner som i enlighet med någon annan lag än lagen om strukturstöd har beviljats eller tillkommer sökanden eller har beviljats av någon annan myndighet eller ett offentligt samfund och som avser samma åtgärd ges i form av avdrag för kostnaderna, nyttjanderätt, skattebefrielse eller på annat motsvarande sätt. I stödets maximibelopp beaktas också ett sådant räntestöd eller en sådan ränteförmån som inte använts i sin helhet, om räntestödet eller ränteförmånen hör till det lån som det har betalats stöd för och som överförts i samband med etableringen av jordbruket.
Stödet eller förmånen dras först av från räntestödet, dock så att 2 000 euro av räntestödet inte dras av. Efter detta avdras stödet eller förmånen från understödet. Om de övriga stöden och förmånerna tillsammans överskrider maximibeloppet av det startstöd som sökts som understöd eller räntestöd, beviljas inte stöd.
I maximibeloppet beaktas dock inte skatteavdrag, om inte avdraget ingår i ett stödsystem som godkänts i enlighet med artikel 87 i fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen. En befrielse från överlåtelseskatt vid markförvärv beaktas dock så som föreskrivs i lagen om ändring av 14 § i lagen om överlåtelseskatt (1482/2007).
25 §Finansiering av investeringar
Om räntestödslån eller någon annan finansiering än sådan offentlig finansiering som avses i denna förordning har beviljats för en investering, får det understöd som ska beviljas med stöd av denna förordning inte tillsammans med annan offentlig finansiering och andra räntestödslån överstiga de godtagbara totalkostnaderna för investeringen.
Den offentliga finansieringen sammanlagt får inte överstiga de godtagbara kostnaderna för projektet minskade med andelen för eget arbete och andra egna produktionsinsatser enligt kostnadsförslaget.
26 §Investeringsprojekt
När en investerings godtagbarhet bedöms och kostnaderna för investeringen uppskattas anses de åtgärder som tillsammans bildar en funktionell helhet som behövs för produktionsverksamheten hänföra sig till samma investering. Åtgärder som med avseende på produktionen i väsentlig grad hör samman anses höra till samma investering, oberoende om åtgärderna vidtas vid olika tidpunkter. Om det i en investering ingår mindre delar med annat användningssyfte, fastställs stödnivån utifrån från investeringens huvudsakliga användningsändamål.
6 kap.Särskilda grunder för stöd i anslutning till lån
27 §Stödbelopp som ingår i räntestödslån
Beloppet av det stöd som kan beviljas som räntestöd är summan av de poster till nominellt belopp vilka på basis av räntestödet beräknats för ränteperioder om ett halvt år.
Maximibeloppet av ett lån som stöds med räntestöd får vara högst 80 procent av de godtagbara kostnaderna enligt 20 §. Räntestödslån för förvärv av en gårdsbruksenhet eller jordbrukslösöre får dock beviljas till ett belopp av sammanlagt högst 150 000 euro.
28 §Stödnivån för stöd i form av lån
När stöd beviljas i form av stöd vid lån är stödnivån den andel som summan av räntestödet för ett räntestödslån utgör av de godtagbara investeringskostnaderna.
När stödnivån beräknas diskonteras det räntestöd som betalas halvårsvis för räntestödslån till stödets värde det år det beviljas.
Som diskonteringsränta används referensräntan enligt kommissionens meddelande om metoden för fastställande av referens- och diskonteringsränta (97/C 273/03).
29 §Kreditlöfte
Stödansökan och bilagor ska lämnas in till kreditinstitutet för erhållande av kreditlöfte. Kreditlöftet bifogas till stödansökan.
30 §Ändring av lånevillkor
Kreditinstitutet och låntagaren får inte avtala om ändring av villkoren för räntestödslån utan arbetskrafts- och näringscentralens tillstånd, om det är sannolikt att andringen leder till att statens räntestödsutgifter ökar under den återstående lånetiden. Oberoende av vad som föreskrivs ovan får villkoren för räntestödslån ändras efter att hela räntestödet för lånet har betalats, om statsborgen inte utgör säkerhet för lånet.
Tillstånd för ändring av lånevillkor ska inhämtas hos arbetskrafts- och näringscentralen innan betalningsskyldigheten för den amorteringspost eller ränta som ansökan om ändring gäller, enligt stödvillkoren har uppstått, och om det är fråga om ett lån mot borgen, innan amortering för vilken uppskov beviljats har förfallit till betalning.
31 §Statsborgen
Om räntestödslån och statsborgen ansöks för samma ändamål, ska det i beslutet om beviljande av statsborgen finnas ett villkor om att beloppet av det stöd som ingår i den beviljade statsborgen dras av från räntestödets belopp om det stöd som beviljas annars skulle överstiga maximibeloppet av stöd.
Om statsborgen och understöd ansöks för samma ändamål, ska det i beslutet om beviljande av statsborgen finnas ett villkor om att ett avdrag som motsvarar avdrag som avses det i 1 momentet ska göras från understödsbeloppet.
Om förutom statsborgen såväl räntestödslån som understöd ansöks för samma ändamål, dras beloppet av det stöd som ingår i statsborgen av från räntestödet.
32 §Villkor för statsborgen
Statsborgen beviljas främst för verksamhet som avsevärt förnyar produktionsmetoderna eller med vilken gårdsbruksenhetens produktionsverksamhet utvidgas.
Statsborgen kan endast av vägande skäl vara större än 30 procent av åtgärdens totalfinansiering. Beloppet av understöd och lån mot statsborgen får dock inte vara större än 70 procent av åtgärdens totalfinansiering. Om det godkända kostnadsförslaget eller anbudet överstiger maximibeloppet av de stödberättigande kostnaderna, kan statsborgen beviljas för den del av lånet som överstiger de stödberättigande kostnaderna endast om det stöd som ingår i borgen tillsammans med understödet och det stöd som hänför sig till lånet inte överstiger det maximala stödbelopp som baserar sig på de godkända maximikostnader som berättigar till stöd.
Värdet av stödet är 0,45 procent av borgensbeloppet. Om borgensbeloppet motsvarar hela lånebeloppet, är stödets värde dock 1,0 procent av borgensbeloppet.
33 §Motsäkerhet för statsborgen
För statsborgen ska det ställas en motsäkerhet, som kan vara en fastighets- eller företagsinteckning. I företag i sammanslutningsform kan arbetskrafts- och näringscentralen också kräva personborgen av sammanslutningens aktieägare och medlemmar.
34 §Bedömning av riskerna vid statsborgen
Den verksamhet som stöds ska vara stabil i funktionellt hänseende och utifrån de uppgifter som står till förfogande vid beslutsfattandet får den inte vara förknippad med nämnvärda finansiella risker.
7 kap.Begränsningar som gäller de godtagbara kostnaderna
35 §Begränsningar av de godtagbara kostnaderna
I fråga om byggnadsinvesteringar ska de kostnader som stöd basera sig på enhetskostnaderna enligt 7 § 2 mom. i lagen om strukturstöd.
I fråga om andra än i 1 mom. avsedda anskaffningar på över 3 000 euro ska för att bedöma vad som är skäliga kostnader ett tillräckligt stort antal anbud begäras på ett ändamålsenligt sätt.
Om kostnaderna enligt ett godkänt kostnadsförslag emellertid är mindre än de kostnader som avses i 1 och 2 mom., beviljas stödet på grundval av kostnaderna i kostnadsförslaget.
Om det inte finns bestämmelser om enhetskostnaderna och anbud inte har begärts, ska arbetskrafts- och näringscentralen på något annat sätt säkerställa godtagbarheten för kostnaderna.
36 §Ersättningsinvesteringar
Stöd beviljas inte för en investering genom vilken man enbart ersätter en befintlig byggnad eller maskin, eller delar av denna, med en ny, modern byggnad eller maskin, om inte produktionskapaciteten samtidigt ökas med mer än 25 % produktionens karaktär eller de tekniska lösningarna ändras på genomgripande sätt.
Att utföra en grundlig renovering av en jordbruksbyggnad eller att fullständigt riva en jordbruksbyggnad som är minst 30 år gammal och ersätta den med en modern byggnad betraktas inte som en ersättningsinvestering. En grundlig renovering anses fullständig om kostnaderna för den är minst 50 procent av värdet på en ny byggnad.
37 §Kostnader som inte omfattas av stöd
Stöd beviljas inte för
anskaffning av produktions- eller stödrättigheter eller mjölkkvoter,
anskaffning av djur eller växter,
anskaffning av maskiner eller anordningar, om inte anskaffningen hänför sig till en investering i nybygge, utvidgning eller totalrenovering,
anskaffning av begagnade maskiner och anordningar,
planering, om inte kostnaderna hänför sig till en byggnadsplan enligt 14 § eller en täckdikningsplan,
anskaffningar som gjorts hos sökanden, hos någon av sökandens familjemedlemmar, hos ett företag där sökanden eller någon av sökandens familjemedlemmar utövar bestämmande inflytande eller hos en person som innehar en ledande ställning i ett företag som är sökande, om inte tillräckligt med anbud som gäller upphandlingen har begärts hos andra relevanta anbudsgivare,
förvärv av en fastighet eller byggnader från ett offentligt samfund, om inte föremålet för förvärvet har varit till salu offentligt i minst två månader för att gängse värde skall kunna klarläggas eller om inte anskaffningspriset för grundar sig på en prisuppskattning som minst två av säljaren oberoende sakkunniga bedömare har gjort,
finansiering av en investering eller av någon annan åtgärd,
leasing,
betalningsposter för maskiner eller anordningar som skaffas på avbetalning, om äganderätten till den förvärvade egendomen inte övergår under den tid projektet genomförs,
mervärdesskatt, om den inte kvarstår som en slutlig utgift för sökanden,
kostnader för transport som sökanden själv utfört,
kostnader för verksamhet som hör till jordbruksföretagets normala affärsverksamhet eller därtill anknuten PR-verksamhet,
kostnader som har uppkommit före stödbeslutet.
Den begränsning som avses i 2―4 punkten gäller inte räntestöd för startstödet till unga jordbrukare eller tilläggsstöd som beviljas i form av räntestöd.
Den begränsning som avses i 14 punkten gäller inte kostnader för planer som avses i 14 § eller som är behövliga vid täckdikning.
8 kap.Inledande och genomförande av åtgärder samt ansökan om stöd
38 §Inledande av åtgärd
Vid ansökan om investeringsstöd anses en åtgärd ha inletts när
grundläggningsarbetet har påbörjats genom gjutning eller på något annat motsvarande beständigt sätt vid uppförande eller utvidgning av en byggnad, anläggning eller konstruktion eller, om grundläggningsarbetet utförs av en entreprenör, när det slutliga entreprenadavtalet har undertecknats,
arbetet har inletts vid totalrenovering av en byggnad, anläggning eller konstruktion eller, om arbetet utförs av andra, när det slutliga avtalet om utförande av arbetet eller genomförande av åtgärden har undertecknats,
beställningen har gjorts eller ett anskaffningsavtal har undertecknats vid anskaffning av maskiner eller anordningar eller vid förvärv av andra föremål eller rättigheter som utgör anläggningstillgångar eller, om ingen beställning eller inget anskaffningsavtal förutsätts, när anskaffningspriset för föremålet eller rättigheten har betalts, eller
arbetet har inletts vid genomförande av andra åtgärder än de som avses i 1―3 punkten, eller om arbetet utförs av andra, när det slutliga avtalet om utförande av arbetet eller genomförande av åtgärden har undertecknats.
När inledandet av en åtgärd grundar sig på betalningen av ett anskaffningspris betraktas tidpunkten för betalning av den första posten som startdatum, om anskaffningspriset betalas i flera poster.
39 §Tiden för genomförande av åtgärd
Jordbruket ska etableras av ska ske och sökanden ska börja bedriva produktionsverksamhet senast inom ett år efter det att stödet beviljats.
Tiden för genomförande ska fastställas så att den åtgärd som stöds kan genomföras och betalning av stödet kan sökas inom den tidsfrist som anges för betalning av stöd som beviljats enligt programmet.
Tiden för genomförande av markförvärv ska fastställas så att åtgärden ska genomföras inom ett år efter stödbeslutet.
40 §Ansökningstid
Startstödet till unga jordbrukare ska sökas senast inom tio månader efter etableringen av jordbruket. Startstöd får sökas kontinuerligt.
9 kap.Villkor för utbetalning av stöd
41 §Faktiska och slutliga utgifter
Ett villkor för utbetalning av stöd och lyftande av lån är att den åtgärd som ligger till grund för den stödberättigande kostnaden har genomförts och att den slutliga kostnaden för åtgärden har betalats. En utgift är slutlig, om stödmottagaren inte har fått och inte kan få rabatt, gottgörelse eller återbäring för eller på grundval av den. Utgiften ska ha betalts av stödmottagaren.
Har räntestödslån beviljats för anskaffning av fast egendom, får lånet dock lyftas om det vederlag som grundar sig på överlåtelseavtalet betalas senast när den sista posten av lånet lyfts.
När eget virke eller eget jordmaterial används ska en utredning av en expert om virkets eller jordmaterialets mängd, kvalitet och pris läggas fram.
42 §Verifierbara utgifter
Ett villkor för utbetalning av stöd och lyftande av lån är att det finns en specificerad faktura över de kostnader som stöds och ett verifikat över att fakturan har betalts eller, om betalningen inte grundar sig på faktura, ett specificerat kvitto. Anskaffningen ska framgå i detalj av betalningshandlingarna. Stödet betalas inte förrän utgiften har registrerats i företagets bokföring eller i anteckningarna hos en skattskyldig som är anteckningsskyldig.
43 §Betalningen av startstöd till unga jordbrukare
Den understödsdel av startstödet till unga jordbrukare som avses i 19 § 1 och 2 mom. betalas utan särskild ansökan i två lika stora poster. Den första understödsposten betalas den sista mars eller den sista oktober som följer närmast efter det att stödet beviljats. Om jordbruket emellertid etableras först efter det att stödet beviljats, betalas den första understödsposten den sista mars eller den sista oktober som följer närmast efter etableringen.
Den andra understödsposten betalas den sista mars eller den sista oktober som följer närmast efter det att utredningen lämnats in, tidigast ett år efter det att den första posten betalats.
Den utredning som krävs för att startstöd ska betalas ska lämnas in senast två månader före den betalningsdag som avses i 1 och 2 mom.
44 §Tiden för ansökan om utbetalning av investeringsstöd och om tillstånd att lyfta lån
Ansökan om utbetalning av den första understödsposten ska göras inom två år efter det att stödet beviljades. Om giltighetstiden för stödbeslutet har förlängts med stöd av 19 § 2 mom. i lagen om strukturstöd, ska ansökan om utbetalning av den första posten göras inom den tid som anges i beslutet.
Ansökan om utbetalning av den sista understödsposten ska göras senast två månader efter det att arbetet blev färdigt eller anskaffningar av lösöre gjordes. Arbetskrafts- och näringscentralen kan besluta att stöd betalas trots att ansökan gjorts efter utsatt tid, sökanden anger vägande skäl till att ansökan försenats, ansökan inte har försenats väsentligt, den omständigheten att utbetalning söks efter utsatt tid inte har inverkat på genomförandet av åtgärden och utbetalningen inte inverkar på lika bemötandet av sökande. Den första och sista posten som sökts för utbetalning ska vara minst 20 procent av det stödbelopp som beviljats i form av understöd.
Ett lånet får dock betalas till låntagaren, om den lånefinansierade köpeskillingen har betalts innan lånet lyfts. Om endast en del av den lånefinansierade köpeskillingen har betalts, får lånet betalas till låntagaren till den del som den betalda delen av den lånefinansierade köpeskillingen överstiger det belopp som motsvarar skillnaden mellan den lånefinansierade köpeskillingen och lånet.
Om samma projekt beviljats både understöd och räntestödslån, ska tillstånd att lyfta lån sökas inom motsvarande tidsfrist som enligt 1 och 2 mom. gäller för utbetalning av understöd.
10 kap.Förfaranden som gäller stöd i anslutning till lån
45 §Godkännande av kreditinstitut
Som kreditgivare eller centralt finansiellt institut kan bara sådana sammanslutningar godkännas som övervakas av Finansinspektionen och vars bokförings- och datasystem uppfyller de i 49 § föreskrivna kraven till den del det är fråga om förmedling av lånemedel som beviljas med stöd av lagen om strukturstöd och betalningar av som hänför sig till lån eller om överföring mellan staten och kreditinstitutet av uppgifter som gäller användning av medel och stöd.
46 §Avgifter för statsborgen
När statsborgen beviljas tas det genom kreditinstitutets förmedling hos låntagaren ut en engångsavgift till staten på 0,75 procent av borgensbeloppet, dock högst 200 euro. För borgen tas det dessutom hos låntagaren halvårsvis i efterskott ut en halvårsavgift som är 0,75 procent av det belopp som vid respektive tidpunkt återstår av borgenskrediten. De avgifter som tas ut för borgen ska betalas i två poster varje år den sista april och sista oktober.
En kreditgivare enligt 52 § 1 mom. i lagen om strukturstöd kan hos Landsbygdsverket för skötseln av borgenskrediten halvårsvis ansöka om en ersättning på 0,2 procent av det belopp som vid ifrågavarande tidpunkt återstår av borgenskrediten.
47 §Lyftande av räntestödslånets låneposter
Den första och den sista posten av räntestödslånet som beviljas som investeringsstöd ska vara minst 20 procent av det totala beloppet av det lån som stöds med räntestöd.
11 kap.Övervakning
48 §Övervakning av affärsplanen
För övervakningen av stöd ska stödmottagaren lämna en utredning om genomförandet av den åtgärd som stöds. Av utredningen ska det framgå på vilket sätt åtgärden har genomförts.
Stödmottagaren ska lämna arbetskrafts- och näringscentralen en utredning om genomförandet av hur de investeringar och andra åtgärder för utveckling av gårdsbruksenheten som anges i affärsplanen, om de påverkar förutsättningarna för beviljande av stöd. Om investeringarna och utvecklingsåtgärderna inte har genomförts på det sätt som anges i affärsplanen, ska sökanden lämna en utredning om orsakerna detta.
49 §Övervakning av stöd i anslutning till räntestödslån
För övervakningen av stöd i anslutning till räntestödslån ska kreditgivaren lämna Landsbygdsverket åtminstone följande uppgifter om räntestödslån:
det centrala finansiella institutets beteckning och kontorets nummer i det kreditinstitut som administrerar stödet,
låntagare och kommunkod,
stödbeslutets administrativa nummer,
stödslag och stödkod,
lånets nummer, beviljat lånebelopp, låneslag och lånetid,
datum då lånet beviljades,
det sammanlagda stödbelopp som ingår i lånet,
beloppet av den lånepost som lyfts och datum för lyftandet,
räntesats och sättet att räkna ut lånet och räntan,
amorteringssätt och förfallodagar för lånet,
räntor som betalts på lånet och datumen för betalning,
amorteringar på lånet, amorteringar som betalts på lånet och datumen för betalning,
kapitalsaldo som inte förfallit för lånet,
det stödbelopp som åtgått av räntestödet under ränteperioden, separat för varje räntebetalningsperiod och den andel av räntestödet som använts sammanlagt.
50 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 12 maj 2008.
Om en person som år 2008 har ansökt om stöd, har före förordningens ikraftträdande bedrivit jordbruk som delägare i en beskattningssammanslutning tillämpas på företagarinkomsten enligt 18 § 1 mom. ett belopp på 17 000 euro när man bedömer huruvida sökanden har inlett bedrivandet av jordbruk före anskaffning eller hyrning av den gårdsbruksenhet eller den del av gårdsbruksenheten som ansökan gäller.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.
Helsingfors den 30 april 2008
Jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa AnttilaRegeringssekretare Antti Linna
Bilaga
ENHETSSTORLEKAR SOM AVSES I 10 § I FÖRORDNINGEN
Produktionsgrenar enligt produktionsgrupp | Koefficient för beräkning av enhetsstorleken när det gäller djur som hör till samma produktionsgrupp | Minimiantalet djurplatser |
Mjölkboskapsskötsel | ||
Mjölkko | 30 | |
Nötkreatursskötsel | ||
Diko | 1 | 80 |
Nötkreatur, under 12 månader | 0,5 | 160 |
Nötkreatur, över 12 månader | 0,667 | 120 |
Svinhushållning | ||
Suggor och galtar | 1 | 160 |
Slaktsvin | 0,16 | 1 000 |
Hönshushållning | ||
Värphöns | 12 000 | |
Fjäderfähushållning | ||
Broiler | 45 000 | |
Kalkon | 11 000 |
Produktionsgren | Minimistorleken i kvadratmeter för växthus | |
Växthusproduktion | ||
Växthus | 2 500 |