Arbetsordning för statsrådets kansli
- Type of statute
- Arbetsordning
- Date of Issue
- Updated statute
- 261/2000
- Original publication
- Booklet 32/2000 (Published 2.3.2000)
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med statsrådets kanslis beslut föreskrivs med stöd av 9 § 2 mom. lagen den 30 mars 1922 om statsrådet (78/1922), sådant detta lagrum lyder i lag 145/2000:
Allmänna bestämmelser
1 §
Utöver vad som bestäms i reglementet för statsrådet och i förordningen om statsrådets kansli skall beträffande statsrådets kansli (kansliet), dess organisation och interna arbetsfördelning gälla vad som bestäms i denna arbetsordning.
Om kansliets resultatstyrning, ekonomiplanerings- och redovisningssystem, betalningsrörelse, bokföring samt interna revision och kontroll bestäms i ekonomistadgan för statsrådets kansli.
Om statsrådets arkivs och registratorskontors uppgifter och verksamhet bestäms närmare i arkivstadgan för statsrådets kansli och i instruktionen för statsrådets arkiv, vilka fastställs av kansliet.
I kansliets verksamhet iakttas dessutom de principer för intern information som kansliet fastställt. I frågor som ansluter sig till arbetarskyddet iakttas samarbetsavtalet rörande arbetarskyddet inom statsrådets kansli.
I fråga om personalens deltagande i beredningen av beslutsfattandet i kansliet iakttas vad som bestäms i lagen om samarbete inom statens ämbetsverk och inrättningar (651/1988) och i de avtal om samarbete inom statsrådets kansli som ingåtts med stöd av nämnda lag.
Tjänstemännens uppgifter
2 §
Statssekreteraren leder de möten för ministeriernas och justitiekanslersämbetets kanslichefer vid vilka behandlas frågor som gäller hur förverkligandet av regeringsprogrammet främjas och följs, effektiveringen av verksamheten inom statsrådet, ministeriernas samarbete samt koordineringen av ministeriernas verksamhet.
Statssekreteraren koordinerar samarbetet mellan statsministerns och de andra ministrarnas specialmedarbetare.
Statssekreteraren är också ordförande för ministeriernas beredskapschefer.
3 §
Understatssekreteraren leder kansliets allmänna förvaltning och verksamhet samt beredningen av ärenden som gäller enhetligheten i samt upprätthållandet och utvecklandet av statsrådets verksamhetssystem och dataadministration. Understatssekreteraren är kansliets beredskapschef.
När statsministerns medarbetare byts ut är det i synnerhet understatssekreterarens uppgift att se till att den nya personalen får nödvändig information om de ärenden, förfaringssätt och andra samarbetsfrågor som hör till kansliets verksamhetsområde.
4 §
Statssekreteraren för EU-ärenden sköter de ärenden som enligt arbetsordningen hör till förmannen för en verksamhetsenhet.
Statssekreteraren för EU-ärenden och understatssekreteraren för EU-ärenden utför också andra uppgifter som statsministern eller statssekreteraren anvisar dem.
5 §
Förmannen för varje verksamhetsenhet leder den underlydande personalens verksamhet samt tillser att uppgifterna sköts med framgång.
6 §
För planeringen och genomförandet av förberedelserna med tanke på undantagsförhållanden deltar statsrådets säkerhetschef i ministeriernas beredskapschefs- och beredskapssekreterarverksamhet samt är statsrådsborgens skyddschef. Förvaltningsdirektören är kansliets beredskapssekreterare.
7 §
Trots den fastställda arbetsfördelningen är varje tjänsteman skyldig att utföra de uppgifter som statsministern, statssekreteraren, understatssekreteraren eller vederbörande förman anvisar.
8 §
Föredragande i kansliet är utöver vad som föreskrivs eller bestäms särskilt även verksamhetsenheternas förmän samt andra tjänstemän som ålagts att bereda och föredra ett ärende.
9 §
Statsministerns specialmedarbetare utför de uppgifter som statsministern eller statssekreteraren uppdrar åt dem utan att vara föredragande i kansliet.
Statsministerns och ministerns specialmedarbetare skall på begäran ges den information de behöver för att kunna utföra sina uppgifter.
Statsministerns och ministerns specialmedarbetare skall på motsvarande sätt ge understatssekreteraren och kansliets andra tjänstemän den information de behöver för att kunna sköta sina uppgifter och omedelbart informera dem om frågor som gäller kansliets verksamhetsområde.
Ledningsgruppen
10 §
För behandlingen av vittsyftande och principiellt viktiga frågor som gäller kansliet och dess förvaltningsområde har kansliet en ledningsgrupp där statssekreteraren är ordförande, understatssekreteraren är vice ordförande samt verksamhetsenheternas förmän samt en av personalorganisationerna för ett år i sänder utsedd företrädare för personalen är övriga medlemmar.
Statsministerns och ministerns specialmedarbetare samt understatssekreteraren för EU-ärenden kan delta i ledningsgruppens möten.
Ledningsgruppen sammanträder vid behov på kallelse av statssekreteraren eller understatssekreteraren. Protokoll skall föras över mötena.
11 §
Ledningsgruppen skall
behandla viktiga resultatmål, verksamhets- och ekonomiplanerna och budgetförslaget samt följa deras förverkligande,
behandla omfattande organisations- och författningsändringar som gäller kansliets förvaltningsområde,
behandla viktiga anvisningar och föreskrifter som gäller arbetets organisation och förfaringssättet,
fungera som ledningsgrupp för kansliets gemensamma uppgifter, inklusive dataadministrationen,
behandla andra principiella och vittsyftande frågor.
Förmännens möten
12 §
Verksamhetsenheternas förmän sammanträder vid behov under understatssekreterarens ledning för att bereda ärenden.
Kansliets interna organisation och uppgiftsfördelning
13 §
Vid kansliet finns följande verksamhetsenheter:
förvaltnings- och ekonomienheten,
statsrådets informationsenhet,
utvecklingsenheten,
statsrådets sessionsenhet,
statsrådets translatorsbyrå,
statsrådets arkiv och registratorskontor,
statsrådets säkerhetsenhet,
enheten för representationslokaler och ämbetsverksservice.
Statsministerns specialmedarbetare skall utföra sina uppgifter i nära samarbete med kansliets övriga enheter. För att trygga samarbetet hålls regelbundna möten mellan specialmedarbetarna och kansliets tjänstemannaledning.
Statssekreteraren för EU-ärenden och understatssekreteraren för EU-ärenden samt andra tjänstemän som utsetts särskilt jämställs i förvaltningshänseende med kansliets övriga verksamhetsenheter och i fråga om dem iakttas i tillämpliga delar vad som bestäms om kansliets övriga tjänstemän.
14 §
Förvaltnings- och ekonomienheten handlägger ärenden som gäller:
republikens presidents kansli,
förlänande av titlar,
ekonomisk planering och allmän förvaltning,
indelningen av ministeriernas i statsrådet verksamhetsområden, tillsammans med understatssekreteraren,
beredningen av författningar som gäller kansliets förvaltningsområde,
arbetsordningen och ekonomistadgan,
personaladministrationen och personalutvecklingen samt arbetsgivarens och personalens samarbete,
intern information,
ekonomiska rådets sekretariat,
representation i domstolar och andra myndigheter samt i institutioner och sammanslutningar,
matrikeln,
arbetarskydd, företagshälsovård och olycksfallsfrågor.
Förvaltnings- och ekonomienheten skall också:
sköta de uppgifter som ankommer på kansliet i dess egenskap av räkenskapsverk samt sköta justitiekanslersämbetets betalningsrörelse och bokföring på det sätt som närmare bestäms i ekonomistadgan för statsrådets kansli,
göra upp ett förslag till detaljerad indelning av kansliets budget,
göra upp sådana tilläggsindelningar av anslagen som kompletterar den detaljerade indelningen,
ansvara för den allmänna kontrollen av användningen av anslag.
Förvaltnings- och ekonomienheten handlägger dessutom ärenden som inte ankommer på andra verksamhetsenheter.
Förvaltningsenhetens verksamhet leds av regeringsrådet, förvaltningsdirektören.
15 §
Statsrådets informationsenhet skall:
under statsministerns ledning sköta statsrådets information,
svara för bistående, utvecklande och samordning som hänför sig till ministeriernas och justititekanslersämbetets externa information,
sköta den allmänna utvecklingen av statsförvaltningens externa information,
sköta den regelbundna informationen i anslutning till föredragningarna för republikens president samt i anslutning till statsrådets sammanträden och ministerutskotten,
svara för den informationsservice som statsrådet behöver,
svara för statsrådets EU-information samt koordinera statsförvaltningens EU-information,
svara för de planerings- och ledningsuppgifter samt andra uppgifter som informationen i anslutning till särskilda situationer förutsätter,
redigera publikationen Valtioneuvoston viikko och upprätthålla beslutsdatabaser,
sköta kansliets egen externa information.
Informationsenhetens verksamhet leds av statsrådets informationschef.
16 §
Utvecklingsenheten handhar:
uppgiften att följa förverkligandet av regeringsprogrammet,
långsiktiga redogörelser gällande framtiden och kontakter i anslutning till utarbetandet av dem,
statsrådets projektportfölj,
ärenden som gäller anskaffning, analys och utnyttjande av samhällsinformation som betjänar statsrådets och statsministerns verksamhet,
tidsbundna planerings- och utredningsuppdrag som inte hör till något ministeriums verksamhetsområde,
kansliets datateknik och dataadministration,
upprätthållande och utvecklande av statsrådets datanät,
samordning av statsrådets datakommunikationsnät och telenät i samarbete med säkerhetsenheten.
Utvecklingsenhetens verksamhet leds av utvecklingschefen.
17 §
Statsrådets sessionsenhet handlägger ärenden som gäller:
riksdagens sammankommande till riksmöte, avslutande av riksmöte och andra formella åtgärder med anledning av riksmöte,
den berättelse över regeringens åtgärder som regeringen avger till riksdagen,
riksdagsspörsmål, frågestunder samt meddelanden, redogörelser och andra skrivelser från statsrådet till riksdagen liksom även sändandet av regeringens propositioner till riksdagen,
statsrådets beslutsfattande, statsrådets sammanträden och föredragningsförfarandet samt utvecklingen av dessa och beredning av därtill ansluten lagstiftning tillsammans med understatssekreteraren,
det funktionella underhållet av och utvecklande av innehållet i stödsystemet för beslutsfattandet inom statsrådet,
förandet av protokoll vid statsrådets sammanträden och vid föredragning för republikens president.
Sessionsenhetens verksamhet leds av det regeringsråd som utsetts till uppgiften.
18 §
Statsrådets translatorsbyrå handlägger ärenden som gäller:
översättning av regeringens propositioner samt förordningar, statsrådsbeslut och andra med dem jämförbara författningar och beslut som publiceras i författningssamlingen till de inhemska språken,
översättning av statsrådets berättelser till riksdagen samt till riksdagen riktade skrivelser till de inhemska språken,
översättning av muntliga och skriftliga framställningar som republikens president, statsrådets medlemmar och ministeriernas tjänstemän behöver i sin tjänsteutövning till vartdera inhemska språket,
översättningar som förutsätts i förordningen angående verkställighet av språklagen (311/1922),
översättning av officiella handlingar som behövs i statsrådet till utländska språk och från utländska språk till de inhemska språken, i den mån translatorsbyrån har möjlighet därtill.
Translatorsbyråns språktjänst samlar, lagrar och standardiserar termer och benämningar som förekommer inom förvaltningen i Finland samt deras motsvarigheter på främmande språk och ger information om dem både till den offentliga förvaltningen och till allmänheten.
Regeringsrådet, chefen för translatorsbyrån leder byråns verksamhet samt granskar personligen i första hand alla texter som publiceras i författningssamlingen.
De biträdande cheferna sköter granskningen av andra vid translatorsbyrån översatta texter än de ovan nämnda samt översättningen av juridiskt svåra texter och är vid behov ställföreträdare för chefen för byrån.
19 §
Statsrådets arkiv och registratorskontor skall:
ta emot och uppbevara statsrådets och ministeriernas, med undantag av utrikesministeriet, försvarsministeriet och inrikesministeriets gränsbevakningsavdelning, handlingar och sköta informationstjänsten i anslutning till dem,
ombesörja att handlingar som är riktade till statsrådet registreras och sänds vidare till vederbörande ministerium,
ombesörja att avgiftsbelagda och stämpelskattebelagda beslut och expeditioner av statsrådet, statsrådets kansli och ministerierna utges och sänds till parterna,
ombesörja att kansliets handlingar registreras samt sköta den övriga arkivfunktionen,
sköta kansliets bibliotek, informationstjänst, tidningsprenumerationer och tidningscirkulation,
sköta statsrådets officiella anslagstavla,
ombesörja att kommittébetänkanden och andra publikationer som utges av statsrådets kansli är enhetliga.
Verksamheten vid statsrådets arkiv och registratorskontor leds av arkivchefen.
20 §
Statsrådets säkerhetsenhet handlägger ärenden som gäller:
den säkerhetsverksamhet som berör statsrådet och statsrådets medlemmar,
ledningen och samordningen av säkerhetsverksamheten vid ministerierna och justitiekanslersämbetet samt genomförandet av säkerhetsprojekt som sköts centraliserat,
statsrådets säkerhetskontrollrums funktion,
verksamheten i de skyddsutrymmen som är i kansliets besittning samt vid beredskapssjukhuset,
utvecklandet och samordningen av statsrådets teletrafiknäts tjänster,
kansliets telefontjänster,
anskaffning, hyrning och underhåll av lokaler,
kansliets anskaffningar av inventarier och anordningar, underhåll av dem samt materialförvaltning, exklusive databehandlingsapparater,
statsrådets centraliserade transportservice samt anskaffningen och användningen av och servicen på statsrådets bilar.
Säkerhetsenhetens verksamhet leds av statsrådets säkerhetschef.
21 §
Enheten för representationslokaler och ämbetsverksservice skall:
sköta verksamheten vid statsrådets representationslokaler,
tillhandahålla vaktmästarservice för statsrådet och statsrådets kansli inklusive representationslokalerna,
ta emot gäster, visa kunder till rätta och delta i upprätthållandet av statsrådets och kansliets säkerhetssystem,
sköta verksamheten vid statsrådets distributionscentral och kansliets interna distributionsservice,
sköta de materialanskaffningar som hör till kansliets stödfunktioner samt transport-, trycknings-, kopierings- och underhållstjänster samt andra sådana interna tjänster,
bereda centraliserade anvisningar gällande tjänstedräkter och tjänstetecken för statsrådets vaktmästare samt anskaffningen av dessa,
ordna centraliserad vaktmästarservice i anslutning till särskilda tillställningar.
Enheten för representationslokaler och ämbetsverksservice koordinerar den vaktmästarservice som sköts av personer som är placerade i kansliets verksamhetsenheter samt den service som ministeriernas vaktmästare sköter i kansliets lokaler.
Statsrådets representationslokaler är statsrådets festvåning, Ständerhuset, statsministerns tjänstebostad Bjälbo och Königstedt.
Verksamheten vid enheten för representationslokaler och ämbetsverksservice leds av det regeringsråd som utsetts till uppgiften, under tiden 21.2.2000―18.2.2001 dock av förvaltningsdirektören vid sidan av egen tjänst.
22 §
Statens gästhus är uteslutande i representationsbruk för statens gäster. Om denna användning bestämmer kansliet ensamt.
Intern förvaltning
23 §
För planeringen av kansliets personalutbildning har kansliet en utbildningsgrupp till vilken understatssekreteraren utser personer som på ett rättvist sätt representerar kansliets olika verksamhetsenheter. Understatssekreteraren utser en av personerna till ordförande för gruppen.
Utbildningsgruppens uppgifter bestäms i avtalet om samarbete inom statsrådets kansli.
För beredningen och skötseln av utbildningsärenden har kansliet en till uppgiften särskilt utsedd utbildningssekreterare som skall vara sekreterare för utbildningsgruppen samt kontaktperson mellan de organ som utvecklar statens personalutbildning och kansliet.
24 §
Personalen skall i mån av möjlighet erbjudas nya, yrkesmässigt mera krävande arbetsuppgifter så att arbetscirkulationen inom kansliet på detta sätt befrämjas. Personalen skall alltid informeras om alla tjänster, arbetsuppgifter och vikariat som blir lediga inom kansliet.
25 §
För fastställelse av kanslipersonalens semesterordning och semestrar skall verksamhetsenheterna tillställa förvaltnings- och ekonomienheten sitt förslag före den 15 april varje år.
I kansliet förs en förteckning över semestrar och annan frånvaro. Var och en skall underrätta sin förman samt den som har utsetts att föra förteckningen om semester eller frånvaro.
26 §
Statssekreteraren företar tjänsteresor på statsministerns förordnande eller med statsministerns tillstånd och understatssekreteraren på statsministerns eller statssekreterarens förordnande eller med någonderas tillstånd. Statsministerns specialmedarbetare företar tjänsteresor på statsministerns eller statssekreterarens förordnande eller med någonderas tillstånd och ministrarnas specialmedarbetare på statsministerns eller ministerns förordnande eller med någonderas tillstånd. Transportchefen ger ministeriernas chaufförer reseförordnanden som hänför sig till transportuppgifter. Kansliets övriga tjänstemän företar tjänsteresor på understatssekreterarens förordnande eller med understatssekreterarens tillstånd.
Beredningen av ärenden
27 §
Vid beredningen av ärenden som även berör någon annan verksamhetsenhets verksamhetsområde skall ärendena i god tid diskuteras med en behörig tjänsteman vid den verksamhetsenhet som berörs.
28 §
Innan ett ärende föredras för statsministern eller statssekreteraren för avgörande eller föredragningslistan gällande ärendet delas ut, skall föredraganden tillställa understatssekreteraren och den förman ärendet gäller handlingarna eller muntligen referera ärendet för dem. Handlingarna skall tillställas eller ärendet refereras för förmannen i fråga också när ett ärende avgörs av understatssekreteraren.
Föredragningslistan för republikens presidents session, statsrådets allmänna sammanträde eller finansutskottet får inte annat än av tvingande skäl delas ut innan ärendet har refererats för statsministern och statsministern har godkänt att det tas upp till föredragning.
29 §
Statssekreteraren, understatssekreteraren och vederbörande förman skall i god tid i förväg informeras om alla de med tanke på deras uppgifter viktiga ärenden som är under beredning samt om planerade ändringar som hänför sig till personalens arbetsuppgifter.
30 §
Varje förman för en verksamhetsenhet skall hålla understatssekreteraren underrättad om de viktigaste ärendena som är under behandling i verksamhetsenheten, och som ansluter sig till ledningen av kansliet och är centrala med tanke på kansliets verksamhet, samt om skedet i behandlingen av ärendena i fråga.
31 §
För utförande av särskilda beredningsuppgifter eller andra uppgifter kan projektgrupper och arbetsgrupper tillsättas genom beslut av statsministern, statssekreteraren eller understatssekreteraren.
Extern information
32 §
Kansliets information till offentligheten eller anordnandet av informationsmöten skall på förhand och efter behov diskuteras med statsministern, statssekreteraren eller understatssekreteraren. Detta gäller dock inte meddelanden från kommittéer eller andra sidoorgan som lyder under kansliet.
Om de praktiska informationsarrangemangen överenskoms med statsrådets informationschef.
En tjänsteman som i offentligheten kommer att företräda kansliet skall vid behov på förhand informera sina förmän om detta.
Beslutanderätt
33 §
Statsministern utnämner eller anställer tjänstemän vid kansliet vilkas lön betalas enligt minst löneklass A 24.
34 §
En tjänsteman som arbetar som translator och vars lön betalas enligt högst löneklass A 22 utnämns eller anställs av regeringsrådet, chefen för translatorsbyrån.
Övriga tjänstemän vid kansliet utnämns eller anställs av understatssekreteraren.
35 §
Intyg över att en tjänsteman har sagt upp sig och att tjänsteförhållandet upphört utfärdas av understatssekreteraren.
36 §
Tjänstledighet som en tjänsteman enligt lag eller tjänstekollektivavtal har rätt till beviljas av regeringsrådet, förvaltningsdirektören. Övrig tjänstledighet beviljas av utnämnaren.
37 §
Understatssekreteraren avgör, utöver vad som bestäms i 34 § 2 mom., 35 § och 40 § 3 mom., ärenden som gäller:
avgivande av utlåtanden i ärenden som hör till statsrådets kanslis verksamhetsområde, om inte ärendet är av större samhällelig betydelse,
den inre ordningen vid statsrådets kansli,
förvaltningsbeslut som inte är så principiella eller vittsyftande att de skall föredras för statsministern eller ministern för avgörande och som inte i arbetsordningen har uppdragits åt någon annan tjänsteman vid kansliet,
den allmänna dispositionsplanen för anslag och fördelningen av anslag på verksamhetsenheterna,
semesterordningen,
fastställande av arvoden av engångsnatur samt avlöningar enligt godkända grunder.
38 §
Regeringsrådet, förvaltningsdirektören avgör, utöver vad som bestäms i 36 §, ärenden som gäller:
betalning av resekostnadsersättningar för tjänsteresor som företas av statsrådets medlemmar, tjänstemännen vid statsrådets kansli och ministrarnas specialmedarbetare,
tillstånd att använda egen bil på tjänsteresor,
betalning av reseräkningar som företes efter utsatt tid.
39 §
Under tiden 21.2.2000―18.2.2001 avgör förvaltningsdirektören dessutom ärenden som gäller:
avskrivning av egendom och kontoavskrivningar,
fastställande av formulär för blanketter och handlingar samt av sigill och stämplar,
ålderstillägg och semesterersättningar.
Annars avgör förvaltnings- och ekonomienhetens regeringsråd de ärenden som avses i 1 mom.
40 §
Verksamhetsenheternas förmän avgör ärenden som gäller verksamheten vid den egna enheten.
Ärenden, i vilka det krävs ett skriftligt förvaltningsbeslut, avgörs dock av verksamhetsenhetens förman endast i det fall att förmannen uttryckligen har getts rätt därtill i denna arbetsordning.
Användningen av anslag som genom beslut av understatssekreteraren anvisats en verksamhetsenhet eller ett ansvarsområde avgörs av verksamhetsenhetens förman eller den som enligt den ordinarie arbetsfördelningen är ansvarig för ansvarsområdet. Hit hör också beställningar och leveransavtal.
Verksamhetsenhetens förman har rätt att förbehålla sig behandlingen och avgörandet av ett ärende som ankommer på en underlydande.
Uppgifter om sådana offentliga myndighetshandlingar som avses i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet ger den som handlägger ärendet. Beslut som gäller en sekretessbelagd eller annan myndighetshandling fattas av verksamhetsenhetens förman på föredragning.
41 §
Andra ärenden än sådana som gäller enskilda medborgares eller sammanslutningars rätt och fördel samt personalens anställningsförhållanden avgörs utan föredragning, om den som avgör ärendet huvudsakligen också själv har berett det.
Om inte något annat föreskrivs eller bestäms eller något annat följer av särskilda skäl, fattas beslut som gäller kansliets interna personaladministration och ekonomiförvaltning utan föredragning.
42 §
Expeditioner i ärenden där flera separata ärenden har avgjorts på samma gång kan undertecknas av föredraganden ensam. I övrigt iakttas vad som i statsrådets reglemente bestäms om undertecknandet av handlingar.
Särskilda bestämmelser
43 §
Närmare föreskrifter och anvisningar om arbets- och uppgiftsfördelningen i verksamhetsenheterna meddelas vid behov av förmannen för verksamhetsenheten i fråga eller understatssekreteraren.
44 §
Vad som i denna arbetsordning bestäms om statsministern gäller i tillämpliga delar ministern för handläggning av ärenden som hör till statsrådets kanslis verksamhetsområde i fråga om ärenden som hör till denna ministers verksamhetsområde.
Ikraftträdande
45 §
Denna arbetsordning träder i kraft den 1 mars 2000 och genom den upphävs den arbetsordning för statsrådets kansli som gavs den 21 februari 2000.
Helsingfors den 1 mars 2000
Statsminister Paavo LipponenStatssekreterare Rauno Saari