Go to front page
Legislation

1337/2011

Updated legislation

Updated legislative texts incorporating amendments to an act or decree

Statutes followed up to and including statute 59/2025.

Försvarsministeriets förordning om försvarsministeriets arbetsordning

Up-to-date
Type of statute
Arbetsordning
Administrative sector
Försvarsministeriet
Date of Issue
Date of publication
Entry into force
ELI identifier
http://data.finlex.fi/eli/sd/2011/1337/ajantasa/2020-12-17/swe

I enlighet med försvarsministeriets beslut föreskrivs med stöd av 7 § 2 mom. i lagen om statsrådet (175/2003) :

1 kap.Allmänna bestämmelser

1 §Tillämpningsområde

I denna arbetsordning föreskrivs om ledningen av försvarsministeriet och styrningen av förvaltningsområdet, om ministeriets organisation och verksamhetsenheternas uppgifter, om vissa tjänstemäns uppgifter, beredningen och avgörandet av ärenden samt om avgöranderätten i personalärenden.

2 § (13.12.2016/1129)Ledning och styrning

Ministern leder verksamheten vid ministeriet och inom dess förvaltningsområde.

Till ministeriets högsta ledning hör utöver ministern kanslichefen, statssekreteraren och avdelningscheferna samt till ledningen på mellannivå biträdande avdelningscheferna, direktörerna för de fristående enheterna, direktörerna för avdelningarnas enheter samt generalsekreterarna.

3 § (13.12.2016/1129)Resultatorienterad ledning av ministeriet

I ministeriet tillämpas resultatorienterad ledning, som stöds av ett sporrande lönesystem samt regelbundna resultat- och utvecklingssamtal. I resultatavtal mellan kanslichefen och verksamhetsenheterna avtalas om verksamhetsenheternas resultatmål och de resurser som förutsätts för att målen ska nås.

4 § (17.12.2020/1087)Resultatorienterad styrning av förvaltningsområdet

Vid styrningen av förvaltningsområdets ämbetsverk iakttas resultatorienterad styrning. Den resultatorienterade styrningen av Försvarsmakten leds av ministern.

Resultatmålen för Försvarsmakten överenskoms i resultatavtal mellan Försvarsmakten och ministeriet. Ministern och kommendören för Försvarsmakten undertecknar resultatavtalet mellan ministeriet och Försvarsmakten.

5 §Beredningen av ramförslag och budgetförslag

Bestämmelser om beredningen av ramförslag och budgetförslag för ministeriets förvaltningsområde ingår i lagen om statsbudgeten (423/1988) och förordningen om statsbudgeten (1243/1992) och närmare föreskrifter om dessa ingår i ministeriets ekonomistadga.

6 §Ministeriets bokslutsställningstagande

Ministeriets bokslutsställningstaganden till förvaltningsområdets bokföringsenheters bokslut och verksamhetsberättelser bereds under ledning av kanslichefen och de godkänns av ministern.

Utgående från delårsrapporter ger ministeriet vid behov sina underlydande verk och inrättningar respons, som godkänns av kanslichefen.

7 §Ministeriets ekonomistadga och reglemente för intern revision

I ministeriets ekonomistadga föreskrivs närmare om planerings-, uppföljnings- och redovisningssystemet för ministeriets verksamhet och ekonomi, om betalningsrörelsen, bokföringen och övrig redovisning.

Närmare föreskrifter om den interna revisionens förfaranden och ställning finns i ministeriets reglemente för intern revision.

8 §Intern övervakning

Målet med den interna övervakningen är att säkerställa att

1)

gällande författningar och föreskrifter iakttas i verksamheten och ekonomin,

2)

de resurser och den egendom som ministeriet ansvarar för är tryggade,

3)

korrekta och tillräckliga uppgifter om verksamheten och ekonomin produceras för externa och interna behov.

För ordnandet av den interna övervakningen ansvarar kanslichefen och verksamhetsenheterna inom sitt uppgiftsområde. Närmare föreskrifter om den interna övervakningen finns i ministeriets ekonomistadga.

9 §Ministerns ledningsgrupp

Ministerns ledningsgrupp behandlar de politiska riktlinjer som i väsentlig grad påverkar ministeriets och förvaltningsområdets verksamhet samt ärenden som är vittbärande och principiellt viktiga och som inriktar verksamheten och de resurser som förutsätts för att dessa ska kunna genomföras. Ledningsgruppen utvärderar också hur framgångsrik verksamheten är samt behandlar och sammanjämkar övriga ärenden som är centrala för förvaltningsområdet.

I ledningsgruppen ingår ministern, statssekreteraren, kanslichefen och avdelningscheferna samt andra tjänstemän som ministern särskilt förordnar till detta.

Sakkunniga kan kallas till ledningsgruppens möte.

Ordförande för ledningsgruppen är ministern och vice ordförande statssekreteraren. Sekreteraren för ledningsgruppen förordnas av ordföranden.

10 § (13.12.2016/1129)Kanslichefens ledningsgrupp

Kanslichefens ledningsgrupp behandlar viktiga ärenden som påverkar ministeriets och förvaltningsområdets verksamhet samt planer som styr verksamheten och de resurser som krävs för att genomföra dessa. Ledningsgruppen behandlar betydande regeringspropositioner och följer författningsberedningen. Ledningsgruppen bereder och drar upp riktlinjer för de ärenden som ska avgöras av ministern och kanslichefen.

I ledningsgruppen ingår kanslichefen, avdelningscheferna, direktörerna för de fristående enheterna samt ekonomidirektören, direktören för koncernstyrningsenheten, direktören för lagberednings- och rättsenheten, controllern och generalsekreteraren för Säkerhetskommittén. Statssekreteraren, ministerns specialmedarbetare och ministerns militära rådgivare har rätt att delta i mötena.

Sakkunniga kan kallas till ledningsgruppens möte.

Ordförande för ledningsgruppen är kanslichefen. Sekreteraren för ledningsgruppen förordnas av ordföranden.

11 § (13.12.2016/1129)Samarbetsgrupperna

Samordningsgruppen för ledningen på mellannivå utvecklar samarbetet, säkerställer informationens gång och samordnar de ärenden som är under beredning.

Ordförande för samordningsgruppen för ledningen på mellannivå är avdelningschefen för förvaltningspolitiska avdelningen och vice ordförande direktören för koncernstyrningsenheten. I samordningsgruppen deltar biträdande avdelningscheferna, direktörerna för de fristående enheterna och direktörerna för de enheter som hör till en avdelning, generalsekreterarna samt övriga tjänstemän som innehar chefsuppgifter. Ministerns specialmedarbetare, controllern och ministerns militära rådgivare har rätt att närvara vid mötet förutom då personalärenden behandlas. Sekreterare är en tjänsteman som förordnas av ordföranden.

Samordningsgruppen för ledningen på mellannivå kan kalla sakkunniga till sina möten.

Ministern eller kanslichefen kan dessutom tillsätta andra bestående samarbetsgrupper.

12 § (13.12.2016/1129)Samarbete

Bestämmelser om samarbetet inom ministeriet finns i lagen om samarbete inom statens ämbetsverk och inrättningar (1233/2013) .

2 kap.Ministeriets organisation

13 § (13.12.2016/1129)Verksamhetsenheterna

Vid ministeriet finns en försvarspolitisk avdelning, en förvaltningspolitisk avdelning och en resurspolitisk avdelning, som fristående enheter som inte hör till avdelningarna förvaltningsenheten och kommunikationsenheten samt som sekretariat sekretariaten för Säkerhetskommittén, planeringskommissionen för försvarsinformation och försvarets vetenskapliga delegation.

Förvaltningsenheten, kommunikationsenheten och sekretariatet för Säkerhetskommittén är underställda kanslichefen. Sekretariatet för försvarets vetenskapliga delegation är underställt direktören för forskningsenheten vid försvarspolitiska avdelningen och sekretariatet för planeringskommissionen för försvarsinformation finns i samband med kommunikationsenheten.

14 § (17.12.2020/1087)Avdelningarnas sammansättning

Vid försvarspolitiska avdelningen finns enheten för nationellt försvar, försvarssamarbetsenheten och forsknings- och analysenheten.

Vid förvaltningspolitiska avdelningen finns koncernstyrningsenheten, lagberednings- och rättsenheten, ekonomienheten och säkerhetsenheten.

Vid resurspolitiska avdelningen finns personalenheten, fastighets- och miljöenheten, materielenheten och dataadministrationsenheten.

15 § (13.12.2016/1129)Ordnandet av verksamheten vid avdelningarna och de fristående enheterna

Kanslichefen får bestämma om inrättande av sektorer vid verksamhetsenheterna.

Chefen för en avdelning eller direktören för en fristående enhet kan meddela närmare föreskrifter om hur avdelningens eller enhetens verksamhet ska organiseras, om personalens uppgifter och vikariat.

3 kap.Verksamhetsenheternas uppgifter

16 §Verksamhetsenheternas allmänna uppgifter

Utöver det som föreskrivs nedan har en verksamhetsenhet till uppgift att

1)

utveckla, styra och leda sitt uppgiftsområde,

2)

följa och utvärdera utvecklingen i omgivningen,

3)

svara för den strategiska planeringen av sitt uppgiftsområde samt för beredningen av verksamhetsplanen och budgetförslaget,

4)

svara för den resultatorienterade styrningen av och riskhanteringen inom sitt uppgiftsområde,

(19.12.2013/1107)

5)

svara för EU-ärenden och internationell samverkan inom sitt uppgiftsområde,

6)

svara för beredningen av fördrag och andra internationella förpliktelser som har anknytning till uppgiftsområdet,

7)

delta i beredningen av de författningar som anknyter till uppgiftsområdet tillsammans med lagberednings- och rättsenheten,

8)

ge de ministerieutlåtanden som hör till uppgiftsområdet, om de inte till följd av sin betydelse eller omfattning ankommer på kanslichefen eller ministern,

9)

utarbeta svar på de skriftliga spörsmål som ställts i riksdagen inom sitt uppgiftsområde,

10)

sörja för kommunikationen inom sitt uppgiftsområde tillsammans med ministeriets kommunikationsenhet,

11)

sörja för beredskapsplaneringen och under tjänstetid svara för ärenden som gäller exceptionella situationer inom sitt verksamhetsområde,

(13.6.2017/363)

12)

utveckla samarbetsnätverk.

17 § (12.6.2019/741)Försvarspolitiska avdelningen

Avdelningen har till uppgift att behandla ärenden som gäller

1)

beredning av försvarspolitiken,

2)

försvarssamarbete,

3)

bevakning av den försvarspolitiska omgivningen,

4)

ministeriets strategiska planering,

5)

förvaltningsområdets forsknings- och utvärderingsverksamhet,

6)

utvecklande och användning av försvarsförmågan samt rymdverksamhet,

(17.12.2020/1087)

7)

totalförsvaret och den övergripande säkerheten för förvaltningsområdets del,

8)

myndighetssamarbete,

9)

militär krishantering,

10)

allmän värnplikt, kvinnors frivilliga militärtjänst och frivilligt försvar,

11)

de militära kommandomål som ministern ska föredra för republikens president,

12)

styrning och samordning av förvaltningsområdets beredskapsplanering,

13)

beredning, bevakning och rapportering inom ministeriet i fråga om de ärenden som behandlas i utrikes- och säkerhetspolitiska ministerutskottet, EU-ministerutskottet och kommittén för EU-ärenden,

14)

militär underrättelseverksamhet.

18 § (17.12.2020/1087)Förvaltningspolitiska avdelningen

Förvaltningspolitiska avdelningen har till uppgift att behandla ärenden som gäller

1)

stödjande av beredningen av regeringsprogrammet samt styrning och uppföljning av hur regeringsprogrammet verkställs,

2)

styrning av utvecklingen av förvaltningsområdets organisation och strukturer som helhet,

3)

samordning av förvaltningsområdets verksamhetsplan,

4)

samordning av riskhanteringen vid ministeriets bokföringsenhet,

5)

bevakning och utvärdering av och rapportering om förvaltningsområdets verksamhet, resultatet av verksamheten och ekonomin,

6)

den resultatorienterade styrningen av förvaltningsområdet,

7)

samordning vid ministeriet av bevakningen av och rapporteringen om beredningen av de ärenden som ska behandlas vid kanslichefsmötet samt vid hörande i riksdagsutskotten,

8)

författningspolitiken och beredningen av författningar samt stödjande av övriga verksamhetsenheter i författningsberedningen,

9)

övervakning av lagenligheten i verksamheten vid ministeriet och inom förvaltningsområdet,

10)

bistående av ministern, tjänstemännen och verksamhetsenheterna i juridiska ärenden,

11)

ekonomiplaneringen, ramförslaget samt beredning och genomförande av budgeten,

12)

de ärenden som ankommer på ministeriet som bokföringsenhet, om inte något annat anges i ekonomistadgan,

13)

säkerheten och datasäkerheten inom förvaltningsområdet, om ärendet inte enligt denna arbetsordning ska behandlas vid någon annan verksamhetsenhet,

14)

de uppgifter som ankommer på den utsedda säkerhetsmyndighet som avses i 4 § 3 mom. i lagen om internationella förpliktelser som gäller informationssäkerhet (588/2004) ,

15)

den interna revisionen,

16)

samordning av förvaltningsområdets rymdverksamhet samt den allmänna styrningen och övervakningen av Försvarsmaktens rymdverksamhet enligt lagen om rymdverksamhet (63/2018) .

Koncernstyrningsenheten assisterar ministeriets högsta ledning vid samordnandet av processerna samt av styr- och ledningsfunktionerna samt vid förberedelserna inför den högsta ledningens möten.

De ärenden som avses i 1 mom. 8–10 och 13–16 punkten är direkt underställda kanslichefen.

19 § (17.12.2020/1087)Resurspolitiska avdelningen

Resurspolitiska avdelningen har till uppgift att behandla ärenden som gäller

1)

personal- och arbetsgivarpolitik, styrning av personalresurserna samt i övrigt i vidsträckt bemärkelse förvaltningsområdets personal,

2)

ministeriets personalförvaltning och personalens kompetens,

3)

de värnpliktigas, krishanteringspersonalens och Försvarshögskolans studerandes förmåner och de ersättningar dessa ska få,

4)

tjänstgöring som inte baserar sig på skyldighet att försvara landet och som avses i 8 kap. i värnpliktslagen (1438/2007) ,

5)

tjänste- och arbetskollektivavtal samt förvaltningsområdets förhandlingsmyndighets verksamhet,

6)

veteraner och personer som dött i krigen åren 1939–1945,

7)

materielpolitik och projektstyrningen av den, tryggande av den teknologiska och industriella grunden för försvaret, exportfrämjande, försörjningsberedskap som stöder försvaret, utlänningars företagsköp, upphandling och internationellt försvarsmaterielsamarbete samt materielpolitisk styrning som hänför sig till rymdverksamhet,

8)

exportkontroll av försvarsmateriel,

9)

samarbete med de bolag som producerar tjänster för försvarsförvaltningen och med andra samarbetsparter,

10)

beredning, styrning, samordning och extern kontroll av strategiska projekt,

11)

informationssamhället, frekvenshantering och digitaliseringsteknik samt dataadministration, datanät och teknisk datasäkerhet till den del som de inte med stöd av 12 § i reglementet för statsrådet (262/2003) hör till statsrådets kanslis ansvarsområde,

12)

informationshantering till den del som den inte med stöd av 12 § i reglementet för statsrådet hör till statsrådets kanslis ansvarsområde,

13)

användning och underhåll av områden och lokaler samt fastighetsinvesteringar,

14)

hållbar utveckling, miljöskydd, energihantering och uppnående av förvaltningsområdets utsläppsåtaganden,

15)

Försvarsfastigheter,

16)

tillståndsärenden enligt lagen om tillståndsplikt för vissa fastighetsförvärv (470/2019) , statens förköpsrätt och inlösen av fast egendom eller särskilda rättigheter,

17)

controllerfunktionen.

Controllern stöder den högsta ledningen för ministeriet och förvaltningsområdets ämbetsverk vid beslutsfattandet.

De ärenden som avses i 1 mom. 5, 6 och 17 punkten är direkt underställda avdelningschefen för resurspolitiska avdelningen.

20 § (13.12.2016/1129)Förvaltningsenheten

Förvaltningsenheten har till uppgift att behandla ministeriets interna ärenden som gäller

1)

förvaltning, stödtjänster till ledningen, den inre säkerheten samt ministeriets arbetsförhållanden och arbetsbetingelser,

2)

samordning av stödfunktionerna,

3)

anskaffningar och reseförvaltning,

4)

arbetarskyddet, säkerheten i arbetet och samarbetsförfarandet,

5)

andra förvaltningsuppgifter och stödtjänster för verksamheten än de som avses i 1–4 punkten till den del som ärendena inte med stöd av 12 § i reglementet för statsrådet hör till statsrådets kanslis verksamhetsområde eller enligt denna arbetsordning till någon annan verksamhetsenhet.

21 § (13.12.2016/1129)

21 § har upphävts genom F 13.12.2016/1129 .

22 § (13.12.2016/1129)

22 § har upphävts genom F 13.12.2016/1129 .

23 §Kommunikationsenheten

Enheten har till uppgift att behandla ärenden som gäller

1)

samordning och fastställande av principerna för förvaltningsområdets kommunikation,

2)

skötsel av ministeriets externa och interna kommunikation,

3)

kommunikationstjänster för ministeriets högsta ledning,

4)

publikationsverksamhet,

5)

stödjande av verksamhetsenheternas kommunikation.

24 § (13.12.2016/1129)Sekretariaten

Säkerhetskommitténs sekretariat bereder de ärenden som hör till Säkerhetskommittén. Sekretariatet är dessutom sekretariat för statsrådets beredskapschefmöte, svarar för ordförande- och sekreteraruppgifterna vid beredskapssekreterarmötena samt behandlar ärenden som gäller samordning av beredskapen inom den övergripande säkerheten. En företrädare för sekretariatet är dessutom en del av sekretariatet för Delegationen för försvarsundervisning. Bestämmelser om kommitténs uppgifter finns i statsrådets förordning om Säkerhetskommittén (77/2013) .

Sekretariatet för planeringskommissionen för försvarsinformation bereder de ärenden som hör till planeringskommissionen för försvarsinformation. Bestämmelser om planeringskommissionens och sekretariatets uppgifter finns i förordningen om planeringskommissionen för försvarsinformation (539/2012) .

Sekretariatet för försvarets vetenskapliga delegation bereder de ärenden som hör till försvarets vetenskapliga delegation. Bestämmelser om delegationens och sekretariatets uppgifter finns i statsrådets förordning om försvarets vetenskapliga delegation (1018/2009) .

4 kap.Vissa tjänstemäns uppgifter

25 §Statssekreterarens uppgifter

Statssekreteraren sköter de uppgifter som nämns i 44 § 2 mom. i reglementet för statsrådet (262/2003) .

Ministern ger vid behov närmare administrativa föreskrifter om statssekreterarens uppgifter.

26 § Kanslichefens uppgifter

Utöver vad som föreskrivs i 45 § i reglementet för statsrådet, har kanslichefen till uppgift att

1)

leda, utveckla och övervaka ministeriets och förvaltningsområdets verksamhet,

2)

leda beredningen av ärenden som anknyter till samordningen av totalförsvaret och den övergripande säkerheten och som hör till ministeriets verksamhetsområde och vara ordförande för Säkerhetskommittén,

(19.12.2013/1107)

3)

behandla de ärenden som ministern ger honom i uppdrag att behandla.

27 § (13.12.2016/1129)Avdelningschefens och en fristående enhets direktörs uppgifter

Avdelningschefen ska

1)

leda avdelningens verksamhet och personal,

2)

bevaka utvecklingen inom sitt uppgiftsområde och bereda strategiska riktlinjer gällande det,

3)

delta i utvecklandet av ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma verksamheter,

4)

sörja för avdelningens interna information och externa kommunikation,

5)

informera ministern, kanslichefen och statssekreteraren om viktiga ärenden som är aktuella inom avdelningens uppgiftsområde,

6)

svara för samverkan mellan sin egen avdelning och övriga verksamhetsenheter,

7)

behandla de ärenden som ministern, kanslichefen och statssekreteraren ger honom eller henne i uppdrag att behandla,

Vad som i 1 mom. föreskrivs om avdelningen och avdelningschefen, gäller också en fristående enhet och direktören för en fristående enhet samt generalsekreteraren för Säkerhetskommittén.

Dessutom har direktören för förvaltningsenheten till uppgift att som representant för ministeriets bokföringsenhet delta i arbetsgivarverksamheten samt i uppgifter för att upprätthålla och utveckla ministeriets lönesystem.

27 a § (13.12.2016/1129)Biträdande avdelningschefens uppgifter

En biträdande avdelningschef ska

1)

bistå avdelningschefen,

2)

sköta de uppgifter som avdelningschefen förordnar,

3)

vara ställföreträdare för avdelningschefen när denne är förhindrad.

28 §Ministerns specialmedarbetares uppgifter

Ministerns specialmedarbetare är ministerns assistent och utför endast sådana uppgifter som ministern och statssekreteraren ger honom eller henne utan att vara föredragande i ministeriet. Ministerns specialmedarbetare ska ges den information som han eller hon behöver för att utföra sina uppgifter. På motsvarande sätt ska specialmedarbetaren ge tjänstemännen den information de behöver för att sköta sina uppgifter.

29 § (13.12.2016/1129)Ministerns militära rådgivare

Ministerns militära rådgivare bistår ministern i militära frågor och utför de uppgifter som ministern, kanslichefen och statssekreteraren ger honom eller henne.

5 kap.Beredningen av ärenden

30 § (13.12.2016/1129)Föredragande i ministeriet

Föredragande i ministeriet är utöver de tjänstemän som är föredragande i statsrådet också de som innehar en tjänst eller ett tjänsteförhållande som överinspektör, specialsakkunnig och föredragande samt de övriga ministerietjänstemän som ministeriet förordnar till föredragande i samband med utnämningsbeslutet eller särskilt.

31 §Personal i annan än försvarsministeriets tjänst

En person i annan än försvarsministeriets tjänst kan utföra beredningsuppgifter vid ministeriet utan att vara föredragande i ministeriet.

En person som avses i 1 mom. ska ges den information han eller hon behöver för att utföra sina uppgifter. På motsvarande sätt ska en person som avses i 1 mom. ge ministeriets tjänstemän den information de behöver för att sköta sina uppgifter.

32 §Handläggning av ärenden

De ärenden om vilka inte har föreskrivits eller bestämts att de hör till en avdelning eller en fristående enhet, behandlas vid den avdelning eller fristående enhet till vilken de på grund av sin natur närmast hör.

Om det är oklart vilken avdelning eller fristående enhet som ska behandla ett ärende, avgörs ärendet av kanslichefen, om inte ministern avgör det.

I en jävig tjänstemans ställe kan det förordnas en ojävig tjänsteman också från en annan avdelning eller en fristående enhet till vars uppgifter behandlingen av ärendet hör enligt arbetsordningen. (12.6.2019/741)

33 §Samarbete vid beredningen av ärenden

Ministeriets verksamhet baserar sig på samarbete, där en viktig del är ett processorienterat verksamhetssätt. Vid beredningen av ärenden ska avdelningarna, de fristående enheterna och tjänstemännen stå i kontakt med varandra genom förhandlingar, information och på andra lämpliga sätt.

Tjänstemännen bör sörja för att de bestämmelser och föreskrifter som getts om samverkan iakttas vid beredningen av ärendena.

34 §Arbetsgrupper samt projektarbete

För en särskild uppgiftshelhet eller uppgift kan ministern eller kanslichefen tills vidare eller för en viss tid tillsätta en arbetsgrupp eller ett projekt och förordna personal vid ministeriet till ordförande för och medlemmar i dem oberoende av den fastställda arbetsordningen. Till ordförande för och medlemmar i en arbetsgrupp eller ett projekt kan också personer utanför ministeriet kallas.

Om en ministerietjänsteman kallas till en arbetsgrupp som tillsatts av ett annat ministerium, ett ämbetsverk eller en inrättning, ska vederbörande chef meddelas om saken.

35 § (13.6.2017/363)Ministeriets beredskapsverksamhet

Beredskapschef vid ministeriet är direktören för enheten för nationellt försvar vid försvarspolitiska avdelningen. Beredskapschefen leder samordningen av beredskapsplaneringen vid ministeriet och inom förvaltningsområdet samt deltar i samordningen av beredskapsplaneringen i statsrådet.

Vid ministeriet finns en av kanslichefen tillsatt beredskapskommission som bistår kanslichefen genom att planera, samordna och styra förberedelser på förhand så att försvarsförvaltningen kan sköta sina uppgifter så störningsfritt som möjligt i alla situationer. Ordförande för kommissionen är beredskapschefen och sekreterare beredskapssekreteraren.

Vid ministeriet finns med tanke på exceptionella situationer ett jourarrangemang, i vilket personer som kanslichefen förordnar deltar. Syftet med jourarrangemanget är att säkerställa ministeriets beredskap att agera i exceptionella situationer också utanför tjänstetid.

36 §Informering av ministeriets ledning

Ministern, statssekreteraren och kanslichefen ska meddelas om ett viktigt ärende som gäller förvaltningsområdet i god tid innan ärendet avgörs eller föredras.

Avdelningschefen eller direktören för en fristående enhet ska informeras om ärenden som avdelningen eller den fristående enheten föredrar i god tid innan föredragningslistan distribueras eller ärendet presenteras för ministern eller kanslichefen eller innan ärendet behandlas i ett utskott i statsrådet eller riksdagen.

Statssekreteraren ska informera ministeriets tjänstemannaledning om hur de ärenden som hör till hans eller hennes behörighetsområde framskrider.

37 §Föredragningstillstånd

Ett ärende som ska behandlas vid föredragning för republikens president, statsrådets allmänna sammanträde eller statsrådets finansutskott ska vid behov refereras för ministern eller statssekreteraren i god tid före föredragningen. Föredragningslistan får inte distribueras innan ministern har godkänt den.

I brådskande fall får föredragningslistan dock distribueras med tillstånd av kanslichefen eller statssekreteraren. Föredragningslistan ska alltid ges för kännedom också till kanslichefen, statssekreteraren och ministerns specialmedarbetare.

Vad som i 1 mom. föreskrivs om distribution av en föredragningslista iakttas även vid distribution av promemorior som innehåller ministeriets ställningstaganden för behandling i ministerutskotten.

38 §Hörande i riksdagen

Om en ministerietjänsteman kallas till ett utskott i riksdagen för att bli hörd, ska han eller hon meddela om kallelsen och klargöra behandlingen av ärendet i utskottet för ministern, kanslichefen och statssekreteraren samt för sin egen chef.

39 §Tjänstemännens övriga uppgifter

Den som hör till ministeriets personal ska utöver vad som enligt lag, förordning eller arbetsordning ankommer på honom eller henne utföra de uppgifter som ministern, kanslichefen, statssekreteraren eller vederbörande avdelningschef eller direktör för enheten förordnar.

6 kap.Avgörande av ärenden

40 §Beslutande om ärenden

Vid ministeriet avgörs ärenden på föredragning.

Bestämmelser om ministerns avgöranderätt finns i 15 § 1 mom. i lagen om statsrådet.

Bestämmelser om tjänstemännens avgöranderätt finns i 15 § 2 mom. i lagen om statsrådet och i 36 § i reglementet för statsrådet.

Bestämmelser om förbehållande av avgöranderätten finns i 16 § i lagen om statsrådet och i 37 § i reglementet för statsrådet.

41 § (12.6.2019/741)Kanslichefens avgöranderätt

Kanslichefen avgör ärenden som gäller

1)

verkställande av verksamhetsplanen, budgeten och beslut i fråga om organisationen samt resultatorienterad styrning och resultatorienterad ledning, om inte ärendet ska avgöras av den avdelningschef eller direktör för en fristående enhet som svarar för uppgiftsområdet i fråga,

2)

givande av ett utlåtande eller en utredning eller lämnande av ett förslag i ärenden som inte gäller enbart en avdelnings eller fristående enhets uppgiftsområde,

3)

ministeriets interna förvaltning och ordning, om ärendet är betydande,

4)

författningsberedning och laglighetsövervakning, om ärendet är betydande,

5)

säkerhet och uppgifterna för den utsedda säkerhetsmyndighet som avses i 4 § 3 mom. i lagen om internationella förpliktelser som gäller informationssäkerhet samt den allmänna styrningen och övervakningen av Försvarsmaktens rymdverksamhet enligt lagen om rymdverksamhet, om ärendet är betydande,

(17.12.2020/1087)

6)

den interna revisionen,

7)

förordnande av en ojävig tjänsteman, om ärendet inte hör till uppgifterna för en avdelningschef eller en direktör för en fristående enhet.

42 §Avgöranderätt för avdelningschefen och direktören för en fristående enhet

Avdelningschefen och direktören för en fristående enhet avgör ärenden som gäller

1)

givandet av ett utlåtande eller en utredning eller lämnande av ett förslag till en annan myndighet i ett ärende som hör till avdelningens eller den fristående enhetens uppgiftsområde, om inte ärendet till följd av sin betydelse ska avgöras av ministern eller kanslichefen,

2)

givandet av föreskrifter om hur verksamheten vid avdelningen eller enheten ska ordnas, om personalens uppgifter och vikariat.

43 §Avgöranderätt för direktören för en enhet inom en avdelning

Direktören för en enhet vid en avdelning avgör ärenden som gäller givandet av utlåtande eller utredning eller lämnande av ett förslag till en annan myndighet i ett ärende som hör till enhetens uppgiftsområde, om inte ärendet till följd av sin betydelse ska avgöras av avdelningschefen.

44 §Avgöranderätt för avdelningschefen för försvarspolitiska avdelningen

Utöver vad som föreskrivs i 42 § avgör avdelningschefen för försvarspolitiska avdelningen de ärenden som gäller militär krishanterings- och fredsbevararverksamhet, om inte ärendet till följd av sin betydelse eller omfattning ska avgöras av ministern.

45 §Avgöranderätt för avdelningschefen för resurspolitiska avdelningen

Utöver vad som föreskrivs i 42 § avgör avdelningschefen för resurspolitiska avdelningen de ärenden som gäller de fastighetsresurser som är i förvaltningsområdets användning samt den tjänstgöring som avses i värnpliktslagen och som inte grundar sig på försvaret.

46 §Avgöranderätt för direktören för förvaltningsenheten

Utöver vad som föreskrivs i 42 § avgör direktören för förvaltningsenheten de ärenden som gäller

1)

ministeriets interna förvaltning och ordning, om inte ärendet ska avgöras av kanslichefen,

2)

godkännandet av representationsutgifterna för ministern, kanslichefen, statssekreteraren, avdelningscheferna och direktörerna för de fristående enheterna,

3)

skadeståndskrav som riktar sig mot ministeriet, om inte ministern eller kanslichefen ger anvisningar om något annat,

4)

ministeriets avgörande i ett ärende som avses i 14 och 28 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) .

46 a § (12.6.2019/741)Avgöranderätt för direktören för fastighets- och miljöenheten

Utöver vad som föreskrivs i 43 § avgör direktören för fastighets- och miljöenheten ärenden som gäller beviljande av tillstånd enligt lagen om tillståndsplikt för vissa fastighetsförvärv samt ärenden som gäller förhandsbesked enligt 4 § i lagen om statens förköpsrätt inom vissa områden (469/2019) , om inte ärendet på grund av sin betydelse eller omfattning ska avgöras av ministern.

46 b § (2.3.2020/101)Avgöranderätt för direktören för materielenheten

Utöver vad som föreskrivs i 43 § avgör direktören för materielenheten de ärenden som gäller bestämmande av om en produkt utgör försvarsmateriel som avses i 22 § i lagen om export av försvarsmateriel (282/2012) .

47 § (13.12.2016/1129)Avgöranderätt för direktören för lagberednings- och rättsenheten

Utöver vad som föreskrivs i 43 § avgör direktören för lagberednings- och rättsenheten de ärenden som gäller författningsberedning och laglighetsövervakning, om inte ärendet ska avgöras av kanslichefen eller ministern.

48 § (13.6.2017/363)Avgöranderätt för direktören för enheten för nationellt försvar

Utöver vad som föreskrivs i 43 § avgör direktören för enheten för nationellt försvar ärenden som gäller territorialövervakningen och handräckning, om inte ärendet ska avgöras av ministern.

49 § (2.3.2020/101)Avgöranderätt för direktören för personalenheten

Utöver vad som föreskrivs i 43 § avgör direktören för personalenheten de ärenden som gäller försvarsförvaltningens lönevillkor eller med dem jämförbara villkor för anställningsförhållandet, om vilka ministeriet med stöd av lagstiftning eller tjänstekollektivavtal beslutar.

49 a § (2.3.2020/101)Avgöranderätt för regeringsrådet som är förhandlingsdirektör

Regeringsrådet som är förvaltningsdirektör avgör de ärenden som gäller tjänste- och arbetskollektivavtal samt förvaltningsområdets förhandlingsmyndighets verksamhet.

50 §Avgöranderätt för direktören för ekonomienheten

Utöver vad som föreskrivs i 43 § avgör direktören för ekonomienheten de ärenden som gäller skötseln av de uppgifter som hör till ministeriet i egenskap av bokföringsenhet, om inget annat bestäms i ekonomistadgan.

51 § (17.12.2020/1087)Avgöranderätt för direktören för säkerhetsenheten

Utöver vad som föreskrivs i 43 § avgör direktören för säkerhetsenheten de ärenden som gäller uppgifterna för den utsedda säkerhetsmyndighet som avses i lagen om internationella förpliktelser som gäller informationssäkerhet, ärenden som gäller den allmänna styrningen och övervakningen av Försvarsmaktens verksamhet enligt lagen om rymdverksamhet samt ärenden som gäller säkerheten inom förvaltningsområdet, med undantag av de ärenden som nämns i 41 § 5 punkten och 52 §.

52 §Överingenjörens avgöranderätt

Överingenjören vid säkerhetsenheten avgör ärenden som gäller givandet av ett utlåtande eller en utredning eller lämnande av ett förslag i ärenden som gäller teknisk säkerhet med anknytning till explosiva varor, kemikalier, el och annat material inom förvaltningsområdet, om inte ärendet till följd av sin betydelse ankommer på kanslichefen.

7 kap.Beredning och avgöranderätt i personalärenden

53 §Beredningen av personalärenden

De ärenden som gäller planering av och riktlinjer i fråga om ministeriets personalärenden ska behandlas i förberedande syfte i kanslichefens ledningsgrupp.

54 §Inrättande, indragning och ändring av tjänster

Ministern avgör inrättandet och indragningen av samt ändringen av tjänstebenämningen på en tjänst, om den myndighet som utnämner till tjänsten är republikens president eller statsrådets allmänna sammanträde.

Kanslichefen avgör inrättandet och indragningen av samt ändringen av tjänstebenämningen på andra än ovan nämnda tjänster.

Om inrättandet av de tjänster som specificeras i statsbudgeten föreskrivs särskilt.

55 § (13.12.2016/1129)Utnämning till en tjänst

Ministern utnämner till en tjänst, om lönen för tjänsten motsvarar eller är högre än i kravnivå 14, och ärendet inte ska avgöras av republikens president eller statsrådets allmänna sammanträde.

Kanslichefen utnämner till en tjänst, om lönen för tjänsten motsvarar eller är högre än i kravnivå 10, och ärendet inte ska avgöras av ministern, republikens president eller statsrådets allmänna sammanträde.

Direktören för förvaltningsenheten utnämner annan personal än den som avses i 1 och 2 mom. till en tjänst.

56 §Utnämnande till ett tidsbundet tjänsteförhållande

Ministern utnämner till ett tidsbundet tjänsteförhållande som räcker högst ett år, om utnämningen till motsvarande tjänst ska avgöras av republikens president eller statsrådets allmänna sammanträde.

Kanslichefen utnämner till ett tidsbundet tjänsteförhållande, om den lön som ska betalas för tjänsteförhållandet är högre än i kravnivå 9, om inte ärendet ska avgöras av ministern, republikens president eller statsrådets allmänna sammanträde.

Direktören för förvaltningsenheten utnämner annan personal än den som avses i 1 och 2 mom. till ett tidsbundet tjänsteförhållande.

57 § (13.12.2016/1129)Tjänstledighet

Tjänstledighet som grundar sig på lag eller tjänstekollektivavtal beviljas ministerietjänstemännen av direktören för förvaltningsenheten.

Beslut om sådan tjänstledighet för kanslichefen, en avdelningschef och direktören för en fristående enhet som grundar sig på något annat än lag eller tjänstekollektivavtal fattas av ministern, om inte ärendet ska avgöras av statsrådet.

Beslut om sådan tjänstledighet för andra tjänstemän än de som avses i 2 mom. som grundar sig på något annat än lag eller tjänstekollektivavtal och som räcker över ett år fattas av kanslichefen, om inte ärendet ska avgöras av statsrådets allmänna sammanträde.

Om tjänstledighet i andra fall än de som avses i 1, 2 eller 3 mom. beslutar direktören för förvaltningsenheten.

58 § (13.12.2016/1129)Avlöning och övriga personalärenden

Kanslichefen avgör

1)

ändringar i tjänsternas kravnivåer,

2)

ärenden som gäller resultaten av prestationsbedömningen av tjänstemännen, de personliga lönedelarna och lönetilläggen,

3)

de löner för ministerietjänstemännen som ska bestämmas med stöd av 5 § 2 mom. 2 punkten i lagen om statens tjänstekollektivavtal (664/1970) ,

4)

ärenden som gäller de avtal om anställningsvillkoren som avses i 44 § i statstjänstemannalagen (750/1994) , om inte ärendet ska avgöras av statsrådets allmänna sammanträde,

5)

överföringar av tjänster mellan förvaltningsområdets ämbetsverk,

6)

placeringen av ministeriets tjänster och personal i verksamhetsenheterna,

7)

uppsägning av en tjänsteman med stöd av 27 § i statstjänstemannalagen,

8)

givande av en skriftlig varning till en ministerietjänsteman,

9)

ärenden som gäller bisysslor för de tjänstemän som utnämnts av republikens president och statsrådet,

10)

ärenden som gäller förordnande till föredragande i ministeriet av en tjänsteman som kanslichefen har utnämnt.

Direktören för förvaltningsenheten avgör

1)

ärenden som gäller bisysslor för andra tjänstemän än de som utnämnts av republikens president och statsrådet,

2)

ärenden som gäller givande av intyg till en ministerietjänsteman över uppsägning och att ett tjänsteförhållande har upphört samt motsvarande intyg till en person i arbetsavtalsförhållande,

3)

ärenden som gäller en tjänstemans tjänstgöringstid som berättigar till semester och semesterersättningar.

Direktören för personalenheten avgör ärenden som gäller givande av intyg över uppsägning och att ett tjänsteförhållande har upphört

1)

till en tjänsteman vid Försvarsmakten, som har utnämnts med stöd av 38 § i lagen om försvarsmakten (551/2007) ,

2)

till en tjänsteman vid Försvarsmakten, som har utnämnts av statsrådet eller ministeriet.

(17.12.2020/1087)

59 §Förordnande av ersättare

När kanslichefen är förhindrad att sköta sin tjänst till följd av en tjänsteresa eller något annat skäl, är en avdelningschef eller en annan tjänsteman som har förordnats av kanslichefen ersättare för honom.

Ersättare för avdelningschefen eller direktören för en fristående enhet förordnas av vederbörande avdelningschef eller direktör för en fristående enhet. Ersättare för direktören för en enhet vid en avdelning förordnas av avdelningschefen i fråga.

60 § (13.12.2016/1129) Arbetstid och frånvaro

Om inte något annat föreskrivs i denna arbetsordning, avgör en tjänstemans närmaste chef ärenden som gäller

1)

förordnande till övertidsarbete samt arbetstidsersättningar,

2)

godkännande och fördelning av arbetstid,

3)

förordnanden om tjänsteresa,

4)

beviljande, sparande och flyttande av semester och omvandling av semesterpenning till ledighet, samt

5)

annan frånvaro för en tjänsteman.

De ärenden som avses i 1 mom. avgörs utan föredragning.

Ministern ger kanslichefen förordnande om tjänsteresa samt fastställer kanslichefens semestrar. Kanslichefen ger kommendören för försvarsmakten förordnande om tjänsteresa och reseförordnande för sådan tjänsteresa som finansieras av en utomstående aktör. (23.9.2019/991)

2 mom. (1129/2016) har tillfogats som rättelse.

61 § (13.12.2016/1129)

61 § har upphävts genom F 13.12.2016/1129 .

8 kap.Ikraftträdande

62 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2012.

Genom denna förordning upphävs försvarsministeriets arbetsordning (585/2003) .

Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna förordning får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Ikraftträdelsestadganden

21.12.2012/1039:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2013.

19.12.2013/1107:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2014.

13.12.2016/1129:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2017.

13.6.2017/363:

Denna förordning träder i kraft den 1 september 2017.

12.6.2019/741:

Denna förordning träder i kraft den 13 juni 2019. Förordningens 19 § 1 mom. 15 punkt och 46 a § träder dock i kraft först den 1 januari 2020.

23.9.2019/991:

Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2019.

2.3.2020/101:

Denna förordning träder i kraft den 15 mars 2020.

17.12.2020/1087:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2021.

Top of page