Lag om fartygstrafikservice
Up-to-date- Translations of statutes
- Keywords
- Sjötrafik, Fartygstrafikservice
- Type of statute
- Lag
- Administrative sector
- Kommunikationsministeriet
- Date of Issue
- Date of publication
- Entry into force
- Remark
- upphäv. L 463/1996 14 § och merenkulkuhallituksen päätös alusliikenteen ohjaus- ja tukipalveluista 14.4.1997
- ELI identifier
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2005/623/ajantasa/2023-12-28/swe
- Pending government proposals
- RP 57/2024RP 5/2025
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 §Lagens syfte
Syftet med denna lag är att öka fartygstrafikens säkerhet och förbättra dess effektivitet samt att förebygga miljöolägenheter som fartygstrafiken medför.
2 § (23.11.2018/947)Definitioner
I denna lag avses med
fartygstrafikservice (Vessel Traffic Service, VTS) sådan övervakning och ledning av fartygstrafiken som har beredskap att samverka med trafiken och reagera på föränderliga trafiksituationer,
behörig myndighet Transport- och kommunikationsverket,
anordnare av fartygstrafikservice Trafikledsverket,
beslut om inrättande ett beslut genom vilket den behöriga myndigheten inrättar fartygstrafikservice på ett visst område,
VTS-tjänsteleverantör den som tillhandahåller fartygstrafikservice,
VTS-område ett område som genom ett beslut om inrättande har fastställts som VTS-område och på vilket upprätthålls fartygstrafikservice; ett VTS-område kan delas in i delområden eller sektorer,
VTS-central en central där en VTS-tjänsteleverantör upprätthåller fartygstrafikservice,
VTS-operatör en person som i en VTS-central utför uppgifter hörande till fartygstrafikservicen och som har den behörighet som krävs för uppgiften,
VTS-ruttplan en rutt på VTS-området som VTS-operatören och fartygets befälhavare har kommit överens om,
VTS-lägesbild den lägesbild som VTS-centralen upprätthåller över fartygen inom VTS-området och deras rörelser samt över övriga faktorer som inverkar på trafiken,
ruttsystem system bestående av en eller flera rutter eller routingåtgärder som syftar till att minska olycksriskerna; det kan omfatta trafiksepareringssystem, dubbelriktade rutter, rekommenderade rutter, förbjudna områden, kusttrafikzoner, rondeller, försiktighetsområden och djupvattenrutter ( DW-rutter ),
olycka en olycka i enlighet med Internationella sjöfartsorganisationens ( IMO ) kod för utredning av olyckor och tillbud till sjöss,
fartyg i behov av assistans fartyg som befinner sig i en situation som kan innebära förlust av fartyget eller fara för miljön eller sjöfarten,
skyddad plats en hamn, en del av en hamn eller annan skyddande kaj eller ankarplats eller något annat skyddat område som Transport- och kommunikationsverket angett för att ta emot fartyg i en nödsituation,
avlastare den som avlämnar godset för transport till sjöss,
fartygsoperatör en redare enligt 2 § i lagen om tillsyn över fartygssäkerheten (370/1995) ,
ombud en person med befogenhet eller tillstånd att lämna uppgifter på fartygsoperatörens vägnar,
farligt gods farliga ämnen enligt IMO:s IMDG-kod, 17 kap. i IBC-koden, 19 kap. i IGC-koden samt IMSBC-koden,
förorenande gods oljor enligt definitionen i bilaga I till MARPOL 73/78-konventionen, skadliga flytande ämnen enligt definitionen i bilaga II till den konventionen och skadliga ämnen enligt definitionen i bilaga III till konventionen,
MARPOL 73/78-konventionen protokollet av år 1978 till 1973 års internationella konvention till förhindrande av förorening från fartyg (FördrS 51/1983) jämte ändringar,
EMSW-förordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1239 om inrättande av en europeisk kontaktpunkt för sjöfart och om upphävande av direktiv 2010/65/EU,
övervakningsdirektivet Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/59/EG om inrättande av ett övervaknings- och informationssystem för sjötrafik i gemenskapen och om upphävande av rådets direktiv 93/75/EEG, jämte ändringar,
kodexen om Schengengränserna Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/399 om en unionskodex om gränspassage för personer (kodex om Schengengränserna),
anmälningar som hänför sig till sjöfartsskyddet fartygs anmälningar enligt lagen om sjöfartskydd på vissa fartyg och i hamnar som betjänar dem och om tillsyn över skyddet (485/2004) ,
anmälningar om fartygsavfall fartygens anmälningar enligt miljöskyddslagen för sjöfarten (1672/2009) ,
SafeSeaNet-systemet unionens i övervakningsdirektivet avsedda system för informationsutbyte inom sjöfarten, bestående av ett centralsystem som administreras av kommissionen och av medlemsstaternas nationella system,
regelbunden trafik en rad överfarter mellan samma två eller flera hamnar, som antingen följer en offentliggjord tidtabell eller som förekommer så regelbundet eller ofta att de utgör en igenkännlig systematisk serie.
3 § (13.7.2018/576)Tillämpningsområde
Denna lag tillämpas på fartygstrafikservicen på finskt vattenområde samt på den arrenderade delen av Saima kanal och på tillfällig ledning av fartygstrafiken i specialsituationer.
Lagen tillämpas också på VTS - tjänsteleverantörens övervakning av att ruttsystem och obligatoriska fartygsrapporteringssystem som etablerats utanför finskt vattenområde iakttas.
Lagen tillämpas på den informationshantering och anmälningsskyldighet i fråga om sjöfarten som gäller fartyg i sjötrafik som besöker finska hamnar.
Om inte något annat föreskrivs i denna lag eller i bestämmelser eller föreskrifter som utfärdats med stöd av den eller i bestämmelser som avses i denna lag och gäller deltagande i fartygstrafikservice eller anmälningsskyldighet, tillämpas lagen dock inte på
örlogsfartyg, försvarsmaktens fartyg, Gränsbevakningsväsendets fartyg och andra myndigheters fartyg som inte används för kommersiella tjänster,
fiskefartyg och traditionsfartyg samt fritidsbåtar vars längd understiger 45 meter,
bogserbåtar när de utan last och utan något att bogsera förflyttar sig mellan två finska hamnar.
Trots vad som i denna lag föreskrivs om fartygstrafikservice får även hamninnehavarna bedriva övervakning och ledning av fartygstrafiken på hamnområdet.
Särskilda bestämmelser gäller för anmälningar som hänför sig till sjöfartsskyddet, anmälningar om fartygsavfall samt anmälningar som gäller lotsning, förtullning och kodexen om Schengengränserna.
2 kap.Fartygstrafikservice
4 § (28.12.2023/1311)Fartygstrafikservicens språk
Fartygstrafikservice tillhandahålls enligt behov på finska, svenska eller engelska.
5 § (28.12.2023/1311)Information
VTS-tjänsteleverantören ska när ett fartyg anmäler sig, med vissa intervaller, vid behov eller på ett fartygs begäran lämna ett fartyg uppgifter som kan inverka på dess rörelser eller beslutsfattande.
Fartyget ska informeras om
övriga fartyg på VTS-området,
väderleks- och isförhållanden samt vattenståndet,
lotsarnas, isbrytarnas, bogserbåtarnas och hamnarnas verksamhet,
farledernas och säkerhetsanordningarnas skick och användbarhet,
kritiska lägen som hotar fartyget, samt
andra omständigheter än de som avses i 1–5 punkten som är jämförbara med de sistnämnda och som inverkar på säkerheten i fartygstrafiken.
Rapporteringen om vädret ska grunda sig på väderleksinformation från en behörig väderlekstjänst.
6 § (28.12.2023/1311)Ingripande i kritiska lägen som utvecklas eller har uppkommit
VTS-tjänsteleverantören ska bistå ett fartyg på fartygets begäran eller om VTS-tjänsteleverantören anser att det behövs när ett kritiskt läge hotar i en situation där
fartyget inte känner till sin egen rutt eller position,
fartyget avviker från farleden eller sin rutt,
fartyget behöver anvisningar för att nå en ankarplats eller lotsplats,
fartyget råkar i svåra väderleks- eller isförhållanden, eller
fartyget har fel eller störningar som kan inverka på dess navigering eller styrning.
VTS-tjänsteleverantörens bistånd är enbart av riktgivande och målinriktad karaktär.
VTS-tjänsteleverantören ska bistå fartyget genom att ge
uppgifter om fartygets kurs och fart,
uppgifter om fartygets position i förhållande till farleden, dess girpunkter, lotsplatsen, ankarplatsen eller faror för sjöfarten,
varningar, råd eller anvisningar till ett visst fartyg, och
uppgifter om andra än i 1–3 punkten avsedda omständigheter som motsvarar omständigheterna i de nämnda punkterna.
7 § (28.12.2023/1311)Regleringen av fartygstrafiken
VTS-tjänsteleverantören ska reglera fartygstrafiken på VTS-området.
Genom Transport- och kommunikationsverkets föreskrift kan för att undvika kritiska lägen och trängsel som permanent trafikarrangemang på VTS-området fastställas
mötesförbud och mötesplats,
förbud att passera och passeringsplats,
tillstånd att avgå från hamn eller ankarplats och tillstånd att anlöpa ett VTS-område,
tilldelningen av utrymme för trafiken med avseende på tid eller avstånd,
en obligatorisk rutt inom VTS-området för fartyg som transporterar farlig eller miljöförorenande last och för specialtransporter, samt
förbud att kasta ankar och ankarplats.
3 kap.Inrättande av fartygstrafikservice
8 § (28.12.2023/1311)Beslut om inrättande
Den behöriga myndigheten inrättar fartygstrafikservicen på ett visst område. Innan fartygstrafikservicen inrättas ska den behöriga myndigheten utreda behovet av den. I detta syfte ska följande utredas:
sådana verkningar av fartygstrafikservicen som främjar säkerhet och effektivitet samt samarbetet mellan myndigheter och VTS-tjänsteleverantören och övriga tjänster i anslutning till fartygstrafiken inom området,
ruttsystem, fartbegränsningar och övriga faktorer som styr eller begränsar trafiken på området.
I beslutet om inrättande ska följande fastställas:
den VTS-tjänsteleverantör som upprätthåller fartygstrafikservicen,
samarbetsavtalet, om fartygstrafikservicen upprätthålls i samarbete med andra myndigheter eller hamninnehavare enligt 16 § 2 mom.,
VTS-området samt obligatoriska fartygsrapporteringspunkter och rutter,
VTS-tjänsteleverantörens minimiantal anställda och personalens behörighet,
VTS-tjänsteleverantörens verksamhetsmetoder och verksamhetstider,
VTS-centralens läge samt VTS-centralens och VTS-områdets tekniska system, samt
vilka närmare bestämmelser om fartygsrapporteringen som fartygstrafikservicen förutsätter och vilka radiokanaler som används.
9 § (28.12.2023/1311)Ändring eller återkallande av beslut om inrättande
Den behöriga myndigheten kan på framställning av Trafikledsverket eller VTS-tjänsteleverantören ändra ett beslut om inrättande eller återkalla det.
Den behöriga myndigheten kan dessutom ändra beslutet om inrättande eller återkalla det, om fartygstrafikservicen inte upprätthålls i enlighet med beslutet om inrättande.
Innan ett beslut om inrättande ändras eller återkallas ska den behöriga myndigheten höra Trafikledsverket och VTS-tjänsteleverantören samt hamninnehavarna inom det VTS-område som omfattas av beslutet.
10 § (13.7.2018/576)Information om beslut om inrättande samt om ändring eller återkallande av beslut
Den behöriga myndigheten ska i nationella och internationella VTS-publikationer informera om beslut om att inrätta fartygstrafikservice samt om ändring eller återkallande av beslut.
Den behöriga myndigheten kan i det beslut om inrättande som avses i 8 § ålägga VTS-tjänsteleverantören den informationsskyldighet som anges i 1 mom.
4 kap.Personalens behörighet
11 § (28.12.2023/1311)Behörighet för VTS-operatörer
VTS-operatörer ska i fråga om yrkesbehörighet och funktionsförmåga förmå sköta fartygstrafikservicen på ett säkert och effektivt sätt.
Den som har ett giltigt, av Transport- och kommunikationsverket beviljat behörighetsintyg för VTS-operatörer, har genomgått arbetsplatsutbildning för VTS-operatörer och har en giltig anteckning om godkännande får vara VTS-operatör.
11 a § (28.12.2023/1311)Grundutbildning för VTS-operatörer
Grundutbildningen för VTS-operatörer ska anordnas enligt ett utbildningsprogram för denna utbildning. VTS-tjänsteleverantören ska beakta utbildningsprogrammet i sitt kvalitetssystem.
Grundutbildningen för VTS-operatörer ska omfatta åtminstone följande ämnesområden:
grundläggande kunskaper om fartygstrafikservice,
den kommunikation som förutsätts i fartygstrafikservice,
de bestämmelser och föreskrifter som ska tillämpas i fartygstrafikservice,
kännedom om sjöfart för VTS-operatörer,
kännedom om anordningar,
mänskliga faktorer, samt
hantering av undantagssituationer.
Grundutbildningen ska omfatta fartygstrafikservicens teori och simulatorträning. Utöver annat som hänför sig till grundutbildningen ska simulatorträningen omfatta hantering av undantagssituationer som identifierats utifrån en riskbedömning.
Grundutbildningen ska genomgås innan arbetsplatsutbildningens sluts.
Den läroanstalt som ordnar grundutbildningen ska för prestationen utfärda ett betyg eller ett beslut om underkännande.
11 b § (28.12.2023/1311)Arbetsplatsutbildning för VTS-operatörer
VTS-tjänsteleverantören svarar för ordnandet av arbetsplatsutbildning för VTS-operatörer vid VTS-centralen. Grundutbildningen för VTS-operatörer ska anordnas enligt ett utbildningsprogram för denna utbildning. Av utbildningsprogrammet för arbetsplatsutbildning ska framgå den metod med vilken man bedömer om en utbildningsperiod genomgåtts med godkänt resultat och om en arbetstagare har förmåga att självständigt börja arbeta som VTS-operatör. Utbildningsprogrammet för arbetsplatsutbildning ska innehålla anvisningar om tillvägagångssättet när en föråldrad anteckning om godkännande förnyas.
Arbetsplatsutbildningen ska omfatta åtminstone följande ämnesområden:
kunskap om VTS-området, dess farleder och fartygstrafik,
den kommunikation som förutsätts i fartygstrafikservice,
de bestämmelser och föreskrifter som gäller fartygstrafikservice,
uppgifter inom fartygstrafikservice,
användning av VTS-centralens tekniska system och anordningar,
mänskliga faktorer,
hantering av nöd- och undantagssituationer på VTS-området och på VTS-centralen.
Arbetsplatsutbildningen genomförs som praktisk arbetspraktik under ledning av en arbetsplatsutbildare. Arbetsplatsutbildaren ska övervaka, handleda och bedöma på vilket sätt den som utbildas agerar under en utbildningssituation genom att följa radiotrafiken och den marina lägesbilden samt vid behov ingripa i agerandet. På arbetsplatsutbildarens ansvar får endast en person vara i utbildning då det gäller praktik i operativ vakttjänstgöring. Bok ska föras över arbetsplatsutbildningen och av den ska utbildningen framskridande, utbildningens omfattning och tidpunkterna för utbildningen framgå.
VTS-tjänsteleverantören ska för prestationen utfärda ett betyg eller ett beslut om underkännande.
11 c § (28.12.2023/1311)Kompletterande yrkesutbildning
VTS-tjänsteleverantören svarar för ordnandet av kompletterande yrkesutbildning. Den kompletterande yrkesutbildningen ska anordnas enligt ett utbildningsprogram för denna utbildning.
Den kompletterande utbildningen ska omfatta åtminstone följande ämnesområden:
grundläggande kunskaper om fartygstrafikservice,
den kommunikation som förutsätts i fartygstrafikservice,
de bestämmelser och föreskrifter som ska tillämpas i fartygstrafikservice,
kännedom om sjöfart för VTS-operatörer,
mänskliga faktorer,
hantering av undantagssituationer, samt
aktuella frågor inom fartygstrafikservice.
Den kompletterande yrkesutbildningen för VTS-operatörer ska ges som teoretisk utbildning. Den kompletterande yrkesutbildningen ska genomgås under de 12 månader som föregår den sista giltighetsdagen för behörighetsintyget.
Om det är fråga om förnyande av ett föråldrat behörighetsintyg, ska den kompletterande utbildningen genomgås innan ett nytt behörighetsintyg söks.
VTS-tjänsteleverantören ska för prestationen utfärda ett betyg eller ett beslut om underkännande.
12 § (28.12.2023/1311)Behörighet för VTS-chefer
VTS-chefer ska i fråga om yrkesbehörighet och funktionsförmåga förmå leda fartygstrafikservicen på ett säkert och effektivt sätt.
En VTS-chef ska ha ett giltigt, av Transport- och kommunikationsverket beviljat behörighetsintyg för VTS-operatörer. En VTS-chef ska dessutom ha genomgått grundutbildningen för VTS-chefer.
VTS-tjänsteleverantören ska på begäran lämna Transport- och kommunikationsverket uppgifter om en genomgången grundutbildning för VTS-chefer.
12 a § (28.12.2023/1311)Grundutbildning för VTS-chefer
Grundutbildningen för VTS-chefer ska ordnas enligt ett utbildningsprogram som omfattar fördjupande teoretisk utbildning i fartygstrafikservice. Grundutbildningen ska omfatta åtminstone följande ämnesområden:
fördjupad trafikledning,
VTS-anordningar och VTS-system,
arbetssätt och ledarskap,
verksamhet och ledning i nödsituationer, samt
administrativa uppgifter.
Utbildningsanordnaren ska för prestationen utfärda ett betyg eller ett beslut om underkänd prestation.
13 § (28.12.2023/1311)Beviljande av behörighetsintyg för VTS-operatörer
Transport- och kommunikationsverket ska på ansökan bevilja ett behörighetsintyg för VTS-operatörer till den
som har genomgått grundutbildningen för VTS-operatörer,
som har beviljats minst vaktstyrmansbrev och som har utfört sex månader sjötjänstgöring i däcksbefälsuppgifter,
som har goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska eller svenska samt tillfredsställande muntliga kunskaper i det andra språket, och
som i engelska minst har färdighetsnivå fyra i den allmänna språkexamen som avses i lagen om allmänna språkexamina (964/2004) .
13 a § (28.12.2023/1311)Giltighet för och förnyande av behörighetsintyg för VTS-operatörer
Behörighetsintyg för VTS-operatörer beviljas för fem år åt gången och kan förnyas på ansökan.
Förnyande av behörighetsintyg söks hos Transport- och kommunikationsverket. För att behörighetsintyg ska kunna förnyas förutsätts det att sökanden visar att han eller hon har bibehållit sin yrkesskicklighet samt genomgått kompletterande yrkesutbildning för VTS-operatörer med godkänt resultat.
Yrkesskickligheten anses ha bibehållits av en sökande som
har en giltig anteckning om godkännande för tillhandahållande av fartygstrafikservice inom minst ett VTS-område eller en sektor av ett VTS-område, eller
under de senaste fem åren sammanlagt har minst ett års eller 1 600 timmars arbetserfarenhet av operativ ledning av fartygstrafik eller av arbete som VTS-chef.
Om en sökande inte kan visa att han eller hon har bibehållit sin yrkesskicklighet enligt 3 mom. ska sökanden före deltagandet i kompletterande utbildning med godkänt resultat genomgå ett prov som VTS-tjänsteleverantören ordnar och som Transport- och kommunikationsverket godkänt, som visar att sökanden behärskar de grundläggande kunskaper som ingår i grundutbildningen för VTS-operatörer. På ansökan av VTS-tjänsteleverantören ska Transport- och kommunikationsverket godkänna provet om det i fråga om de krav som gäller utformning, innehåll, bedömningsmetod samt mottagaren av provet är sådant att ett godkänt resultat i provet är tillräckligt för att påvisa att sökanden behärskar de grundläggande kunskaper som ingår i ämnesområdena enligt 11 a § 2 mom.
13 b § (28.12.2023/1311)Anteckning om godkännande
VTS-tjänsteleverantören ska varje år bedöma VTS-operatörens behörighet och kompetens och göra en anteckning om godkännande av det. Av anteckningen om godkännande ska det VTS-område eller den sektor av ett VTS-område där VTS-operatören är berättigad att arbeta framgå.
En anteckning om godkännande är i kraft ett år. Giltighetstiden för anteckningen kan förlängas om innehavaren av ett behörighetsintyg genomgår den årliga bedömningen med godkänt resultat.
En VTS-operatör som bedöms ska i för arbetsuppgifterna tillräcklig utsträckning behärska åtminstone
ledning av fartygstrafiken i enlighet med utfärdade föreskrifter och anvisningar,
kommunikationsfärdigheter, samt
hantering av tekniska anordningar och system.
En VTS-operatörs arbetsprestation bedöms som ett praktiskt arbetsprov vid en VTS-central eller i en simulator. Om bedömningen utförs under de tre månader som föregår den sista giltighetsdagen för anteckningen om godkännande, anses giltighetstiden för den nya anteckningen om godkännande börja då giltighetstiden för den föregående anteckningen om godkännande löper ut. Om bedömningen av arbetsprestationen utförs tidigare än tre månader innan giltighetstiden för anteckningen om godkännande går ut, anses giltighetstiden för den nya anteckningen om godkännande börja den dag bedömningen görs.
Om den bedömdes kunskaper inom något av de delområden som avses i 3 mom. inte är tillräckliga, ska den bedömde genomgå en arbetsplatsutbildningsperiod som omfattar delområdet i fråga. Även en person som oavbrutet är borta mer än tolv månader från ett arbete för vilket personen har erhållit en anteckning om godkännande ska innan arbetet återupptas genomgå en arbetsplatsutbildningsperiod med godkänt resultat.
Om VTS-tjänsteleverantören till följd av brister som observerats vid bedömningen inte kan göra en anteckning om godkännande som påvisar en godkänd prestation, ska VTS-tjänsteleverantören besluta om underkännande av prestationen.
13 c § (28.12.2023/1311)Erkännande av behörighet för VTS-operatörer som en behörig myndighet i en annan stat beviljat
Transport- och kommunikationsverket erkänner i enlighet med de internationella förpliktelser som är bindande för Finland en behörighet som beviljats utomlands. En utomlands beviljad behörighet kan erkännas om sökanden har sådan behörighet som avses i lagen om erkännande av yrkeskvalifikationer (1384/2015) samt uppfyller de villkor som föreskrivs i denna lag och som föreskrivs eller bestäms med stöd av den.
14 § (28.12.2023/1311)Ordnande av utbildning som gäller fartygstrafikservice
En läroanstalt eller yrkeshögskola som ordnar utbildning som gäller fartygstrafikservice ska vara ackrediterad. För att ackreditering ska kunna beviljas krävs det att läroanstalten eller yrkeshögskolan har ett kvalitetssystem med vilket verksamheten styrs så att utbildningen ordnas effektivt. Kvalitetssystemet ska godkännas vid en extern kvalitetsrevision i fråga om följande ämnesområden:
kvalitetssystemets tillämpningsområde,
ledarskap och engagemang,
kvalitetspolitik,
hantering av risker och möjligheter,
kvalitetsmål,
resurser,
personalens kompetens och insikter,
kommunikation,
hantering av dokumenterade uppgifter, samt
planering av utbildning och utbildningsverksamhet.
Utbildningsprogram för fartygstrafikservice ska vara godkända. För att ett utbildningsprogram ska kunna godkännas krävs det att programmet vid en extern kvalitetsrevision har godkänts i fråga om följande ämnesområden:
förutsättningar för antagning som studerande,
erkännande av tidigare förvärvad kompetens,
undervisningsplanen,
genomförandet av undervisningen,
utrymmen och redskap för undervisningen,
utbildarnas och bedömarnas behörighet,
metoder för bedömning av studieprestationer,
studerandeinformationssystem, samt
utläggande av utbildning på entreprenad.
Transport- och kommunikationsverket svarar för ackrediteringen av inhemska läroanstalter och yrkeshögskolor samt för godkännandet av deras utbildningsprogram. Ackrediteringen och godkännandet är i kraft högst fem år åt gången.
Transport- och kommunikationsverket övervakar att en läroanstalt eller yrkeshögskola och den utbildning den ordnar uppfyller de föreskrivna kraven. Transport- och kommunikationsverket har rätt att få de uppgifter om sådana omständigheter som avses i 1 och 2 mom. samt i 11 a och 12 a § och som behövs för tillsynen över en ackrediterad läroanstalts eller yrkeshögskolas verksamhet samt att genomföra oanmälda inspektioner i de lokaler som används för utbildningen samt att närvara vid utbildningar och bedömningar. Över inspektioner ska en inspektionsrapport upprättas. Vid inspektioner ska bestämmelserna i 39 § i förvaltningslagen (434/2003) iakttas.
Läroanstalten eller yrkeshögskolan ska ha en utsedd ansvarig person för utbildningen i fartygstrafikservice samt undervisningspersonal som är förtrogen med fartygstrafikservice.
14 a § (28.12.2023/1311)Utbildning som VTS-tjänsteleverantören ordnar
VTS-tjänsteleverantören ska ha ett program för arbetsplatsutbildning och kompletterande utbildning för fartygstrafikservice. Utbildningsprogrammet ska lämnas till Transport- och kommunikationsverket för godkännande. Godkännandet är i kraft i högst fem år.
Transport- och kommunikationsverket övervakar att den utbildning VTS-tjänsteleverantören själv ordnar uppfyller de föreskrivna kraven. Transport- och kommunikationsverket har rätt att få de uppgifter som behövs för tillsynen över utbildningen och ordnandet av den och att genomföra inspektioner i de lokaler som används för utbildningen samt att närvara vid utbildningar och bedömningar. Vid inspektioner ska vad som föreskrivs om inspektionsberättelse i 39 § i förvaltningslagen iakttas.
VTS-tjänsteleverantören ska ha en utsedd ansvarig person för utbildningen som gäller fartygstrafikservice samt undervisningspersonal som är förtrogen med fartygstrafikservice.
14 b § (28.12.2023/1311)Anlitande av utomstående sakkunniga för tillsyn över utbildning och ordnandet av den
Transport- och kommunikationsverket får vid övervakning enligt 14 § 4 mom. och 14 a § 2 mom. anlita utomstående sakkunniga, om det behövs för att utföra tillsynen.
En utomstående sakkunnig ska vara förtrogen med innehållet i de utbildningar tillsynen gäller och med de krav som ställs på ordnandet av dem samt ha genom arbetserfarenhet eller på annat sätt förvärvad tillräcklig kännedom om lagstiftning och praxis som gäller fartygstrafikservice. Dessutom ska en utomstående sakkunnig ha tillräcklig sakkunskap om och förtrogenhet med tillsynsverksamhet.
En utomstående sakkunnig har rätt att få de uppgifter som behövs för tillsynen över en ackrediterad läroanstalts eller yrkesskolans verksamhet om omständigheter som avses i i 14 § 1 och 2 mom., 11 a och 12 a § och om utbildning som avses i 14 a § och om ordnandet av den. En utomstående sakkunnig har också rätt att genomföra oanmälda inspektioner i lokaler som används för att ordna utbildning samt att närvara vid utbildningar och bedömningar.
Bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar tillämpas på utomstående sakkunniga när de fullgör uppgifter enligt denna paragraf. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974) .
15 § (28.12.2023/1311)Registrering och behandling av uppgifter om behörigheter och utbildning
Transport- och kommunikationsverket registrerar uppgifter om behörigheter i det trafik- och transportregister som avses i lagen om transportservice (320/2017) för beviljande av och tillsyn över VTS-operatörers behörigheter samt för uppföljning av servicedata. På behandlingen av uppgifter tillämpas 26–28 kap. i lagen om transportservice.
Transport- och kommunikationsverket är personuppgiftsansvarig i fråga om behandling av uppgifter som rör ackreditering för utbildningsanordnare samt godkännande av utbildningsprogram enligt denna lag.
15 a § (28.12.2023/1311)Tillfällig förlängning av behörigheter
Transport- och kommunikationsverket får under undantagsförhållanden som avses i beredskapslagen (1552/2011) eller vid störningar under normala förhållanden avvika från kraven för förnyande av behörighetsintyg för VTS-operatörer enligt 13 a § i denna lag. Giltighetstiden för behörighetsintyg för VTS-operatörer får tillfälligt förlängas med högst sex månader från den ursprungliga tidpunkten när giltighetstiden för behörighetsintyget löper ut, om ett förfarande enligt 13 a § till följd av en exceptionell situation med omfattande följder har försvårats betydligt och ett undantagsförfarande är nödvändigt för att trygga kontinuiteten i sjöfarten och det inte medför fara för människoliv, egendom eller miljön.
15 b § (28.12.2023/1311)Återkallande, ändring eller begränsning av behörighetsintyg eller beslut om godkännande av utbildning
En sådan innehavare av ett behörighetsintyg, en ackrediterad läroanstalt eller en yrkeshögskola som avses i denna lag som bedriver verksamhet med stöd av ett godkännande som en myndighet beviljat kan meddela att den verksamhet som avses i behörighetsintyget eller beslutet om godkännande av utbildning har avbrutits eller upphört. När Transport- och kommunikationsverket tagit emot en anmälan om upphörande ska det återkalla beslutet om behörighet eller godkännande.
Transport- och kommunikationsverket får ändra eller begränsa ett behörighetsintyg eller ett beslut om godkännande av utbildning eller återkalla behörighetsintyget eller beslutet om godkännande av utbildning, om
förutsättningarna för beviljande av behörighetsintyget eller beslutet om godkännande inte längre uppfylls och bristerna i förutsättningarna inte korrigeras inom utsatt tid,
behörighetsintygets innehavare eller den som bedriver verksamhet med stöd av beslutet om godkännande upprepade gånger eller grovt har brutit mot bestämmelser i denna lag eller föreskrifter som meddelats med stöd av den eller bestämmelser i Europeiska unionens förordningar som gäller verksamhet om vilken det föreskrivs i denna lag som bedrivs av innehavaren av behörighetsintyget eller den som bedriver verksamheten med stöd av beslutet om godkännande, och givande av en anmärkning eller varning inte kan anses tillräckligt, eller
det av något annat skäl än de som avses i 1 eller 2 punkten finns grundad anledning att misstänka att innehavaren av behörighetsintyget eller den som bedriver verksamhet med stöd av beslutet om godkännande inte förmår sköta sin uppgift enligt behörighetsintyget eller beslutet om godkännande eller bedriva den verksamhet som avses i behörighetsintyget eller beslutet om godkännande på ett säkert sätt.
Innehavaren av ett behörighetsintyg är skyldig att utan dröjsmål återlämna ett återkallat behörighetsintyg till Transport- och kommunikationsverket.
5 kap. VTS-tjänsteleverantörens samt vissa myndigheters behörighet och skyldigheter (28.12.2023/1311)
16 § (23.11.2018/947)Upprätthållande av fartygstrafikservice
VTS-tjänsteleverantören ska upprätthålla fartygstrafikservicen inom sitt VTS-område i enlighet med denna lag och de bestämmelser som utfärdats med stöd av den samt i enlighet med det beslut om inrättande som avses i 8 § och dessutom övervaka och leda fartygstrafiken utifrån den lägesbild som upprätthålls vid VTS-centralen. VTS-tjänsteleverantören ska försäkra sig om att servicenivån på dess VTS-område är tillräcklig i förhållande till trafiken.
VTS-tjänsteleverantören kan med stöd av ett samarbetsavtal upprätthålla fartygstrafikservicen i samarbete med myndigheter eller hamninnehavare. VTS-tjänsteleverantören ansvarar även i detta fall för upprätthållandet av fartygstrafikservicen.
På VTS-operatörer, läroanstalters eller yrkeshögskolors personal som avses i 14 § 5 mom. samt på VTS-tjänsteleverantörers personal som avses i 14 a § 3 mom. tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när de sköter de uppgifter som föreskrivs för dem i denna lag. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen. (28.12.2023/1311)
VTS-tjänsteleverantören ska registrera lägesbilden av VTS-området och den därtill hörande VHF-radiotrafiken. Dessa upptagningar ska förvaras i 30 dygn. I fråga om upptagningarnas offentlighet gäller lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) .
VTS-tjänsteleverantören ska sörja för riskhanteringen i fråga om de kommunikationsnät och informationssystem som denne använder.
Trafikledsverket svarar för ordnandet av trafikledningsservicen på de farleder som det förvaltar med hänsyn tagen till den behöriga myndighetens beslut om inrättande enligt 8 §.
16 a § (23.11.2018/947)Marin lägesbild
VTS-tjänsteleverantören ska producera en uppdaterad marin lägesbild på beställning av Trafikledsverket. Försvars- och säkerhetsmyndigheterna får lägesbilden till sitt förfogande utan ersättning.
17 § (23.11.2018/947)Tillfällig ledning av fartygstrafiken i specialsituationer
Transport- och kommunikationsverket kan till följd av avvikande väderleks- och isförhållanden eller vattenstånd eller på grund av en specialtransport eller sjöräddningsaktion på VTS-området eller någon annan omständighet som begränsar eller äventyrar trafiken beordra
att ett vattenområde, en farled eller en del av en farled ska stängas eller öppnas,
att fartyg ska dirigeras till en ankarplats eller återvända till kaj, samt
hastighetsbegränsningar inom ett vattenområde eller en farled.
Transport- och kommunikationsverket ska omedelbart underrätta VTS-tjänsteleverantören om sitt beslut så att denne kan vidta behövliga åtgärder för att verkställa beslutet. VTS-tjänsteleverantören ska omedelbart informera de fartyg som befinner sig inom VTS-området eller är på väg dit samt den berörda hamninnehavaren om åtgärderna.
VTS-tjänsteleverantören får till följd av avvikande väderleks- och isförhållanden eller vattenstånd eller på grund av en specialtransport eller sjöräddningsaktion på VTS-området eller någon annan omständighet som begränsar eller äventyrar trafiken, på eget initiativ fatta beslut enligt 1 mom. för högst ett dygn utifrån de anvisningar i drifthandboken som Transport- och kommunikationsverket godkänt på förhand. VTS-tjänsteleverantören ska omedelbart underrätta Transport- och kommunikationsverket och Gränsbevakningsväsendet om sitt beslut. Transport- och kommunikationsverket ska utan obefogat dröjsmål fatta beslut om att åtgärden ska avbrytas eller fortgå.
17 a § (23.11.2018/947)Förbudsrätt
Transport- och kommunikationsverket har för verkställande av internationella förpliktelser som är bindande för Finland, av beslut som antagits med stöd av artikel 29 i fördraget om Europeiska unionen, av förordningar som antagits med stöd av artikel 215 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, av förordningar som utfärdats med stöd av lagen om uppfyllande av vissa förpliktelser som grundar sig på Finlands medlemskap i Förenta Nationerna och Europeiska unionen (659/1967) eller av frysningsbeslut som meddelats med stöd av lagen om frysning av tillgångar i syfte att bekämpa terrorism (325/2013) eller för verkställande av restriktioner som en myndighet meddelat i fråga om ett fartygs passage rätt att förbjuda ett fartyg
att anlöpa eller lämna VTS-området,
att anlöpa hamn eller kasta ankar,
att avgå från hamn eller ankarplats,
att stanna inom VTS-området, i hamn eller på ankarplats.
Transport- och kommunikationsverket ska omedelbart underrätta VTS-tjänsteleverantören om förbud eller restriktioner enligt 1 mom. VTS-tjänsteleverantören ska delge fartyget Transport- och kommunikationsverkets beslut. VTS-tjänsteleverantören ska så fort som möjligt efter att ha fått Transport- och kommunikationsverkets underrättelse, dock senast då fartyget meddelar om sin avsikt att anlöpa eller lämna VTS-området, att anlöpa hamn eller kasta ankar eller att avgå från hamn eller ankarplats, underrätta fartyget om de åtgärder som det är föremål för.
För att förstärka förbud enligt 1 mom. har Transport- och kommunikationsverket rätt att meddela företag som producerar lotsnings- eller isbrytartjänster förordnanden.
Transport- och kommunikationsverket har rätt att bestämma att fartyget ska flyttas, om fartyget inte iakttar förbudet enligt 1 mom. 4 punkten eller om det finns någon annan orsak att flytta fartyget som beror på fartyget och som utgör fara för sjötrafiken, miljön eller säkerheten eller på begäran av en annan myndighet. Fartygets ägare eller redaren svarar för kostnaderna för flyttningen.
De handräckningsmyndigheter som nämns i 24 § och utrikesministeriet ska vid behov omedelbart underrättas om åtgärderna enligt 1 mom.
18 § (23.11.2018/947)VTS-tjänsteleverantörens anmälnings- och rapporteringsskyldigheter
VTS-tjänsteleverantören ska till vederbörande sjöfarts-, sjöräddnings-, miljö-, territorialövervaknings-, polis- eller tullmyndighet samt vederbörande hamninnehavare rapportera om alla sådana väsentliga omständigheter som har samband med ett visst fartygs eller de på fartyget ombordvarandes säkerhet, sjöräddningen, miljöskyddet eller territorialövervakningen eller tullkontrollen och som myndigheten har observerat eller som har anmälts till myndigheten.
VTS-tjänsteleverantören ska till de behöriga VTS-myndigheterna i de medlemsstater i Europeiska unionen som ligger intill fartygets planerade rutt lämna väsentliga uppgifter om sådana fartyg som anses medföra fara för sjöfarten eller utgöra hot mot sjöfartens eller människors säkerhet eller miljön.
Bestämmelser om VTS-tjänsteleverantörens skyldighet att ta emot meddelanden om anlitande av lots ombord på fartygen och att meddela Transport- och kommunikationsverket sina iakttagelser av hur lotsningslagen (940/2003) följs ingår i den lagen.
Närmare bestämmelser om VTS-tjänsteleverantörens anmälnings- och rapporteringsskyldigheter utfärdas genom förordning av statsrådet.
18 a § (23.11.2018/947)Anmälan om störningar i anslutning till informationssäkerheten
VTS-tjänsteleverantören ska utan dröjsmål lämna Transport- och kommunikationsverket en anmälan om betydande informationssäkerhetsrelaterade störningar som är riktade mot kommunikationsnät eller informationssystem som denne använder.
Om det ligger i allmänt intresse att en störning anmäls, kan Transport- och kommunikationsverket ålägga den som tillhandahåller tjänsten att informera om saken eller, efter att ha hört den anmälningspliktiga, själv informera om saken.
Transport- och kommunikationsverket ska bedöma om en sådan störning som avses i 1 mom. berör de övriga medlemsstaterna i Europeiska unionen och vid behov underrätta de berörda medlemsstaterna.
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om när en sådan störning som avses i 1 mom. är betydande samt om innehållet i och utformningen av anmälan och hur den ska lämnas in.
19 § (23.11.2018/947)VTS-tjänsteleverantörens drifthandbok
VTS-tjänsteleverantören ska föra en drifthandbok som anger de uppgifter och åtgärder som anknyter till upprätthållandet av VTS-centralens verksamhet och tekniska system samt beredskapen för upprätthållandet av fartygstrafikservicen även i undantagsförhållanden och vid störningar under normala förhållanden.
I drifthandboken ska det, i fråga om skyldigheterna enligt lotsningslagen, anges förfaringssätt, meddelandepraxis och former för samarbetet med Transport- och kommunikationsverket och det i lotsningslagen avsedda lotsningsbolaget. VTS-tjänsteleverantörens drifthandbok ska vara godkänd av Transport- och kommunikationsverket.
19 a § (23.11.2018/947)Förberedelse för undantagsförhållanden och störningar under normala förhållanden
En VTS-tjänsteleverantör som avses i 2 § i denna lag ska förbereda sig för undantagsförhållanden som avses i beredskapslagen (1552/2011) genom att delta i beredskapsplanering och genom förberedelser för verksamhet som bedrivs under undantagsförhållanden och vid störningar under normala förhållanden.
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. ska VTS-tjänsteleverantören förbereda sig på att sörja för att verksamheten fortgår så störningsfritt som möjligt även under undantagsförhållanden och störningar under normala förhållanden.
Utöver vad som i beredskapslagen föreskrivs om statsrådets, kommunikationsministeriets och Transport- och kommunikationsverkets behörighet får närmare bestämmelser om ordnandet av sådan beredskapsplanering som behövs för förberedelser för undantagsförhållanden och störningar under normala förhållanden utfärdas genom förordning av statsrådet.
Transport- och kommunikationsverket ska övervaka att denna paragraf och de bestämmelser som utfärdats med stöd av den iakttas.
20 § (23.11.2018/947)Övervakning på internationella havsområden
VTS-tjänsteleverantören ska övervaka att ruttsystemen och de obligatoriska fartygsrapporteringssystemen på internationella havsområden i anslutning till leverantörens VTS-område iakttas. VTS-tjänsteleverantören ska vidta behövliga åtgärder för att säkerställa att ett fartyg som anlöper VTS-området iakttar de systemen.
VTS-tjänsteleverantören ska utan dröjsmål underrätta Transport- och kommunikationsverket, som övervakar att ruttsystemen och de obligatoriska fartygsrapporteringssystemen på internationella havsområden i anslutning till VTS-området iakttas, om upptäckta avvikelser från iakttagandet av systemen.
20 a § (28.12.2023/1311)System för hantering av information inom sjöfarten
Transport- och kommunikationsverket upprätthåller och utvecklar ett nationellt system för hantering av information inom sjöfarten för att samla in, behandla och registrera den information som avses i EMSW-förordningen och övervakningsdirektivet. När det gäller utveckling, förvaltning, uppbyggnad, underhåll, åtkomsträttigheter, säkerhet och uppgiftssutbyte i fråga om systemet för hantering av information ska Transport- och kommunikationsverket iaktta bestämmelserna i EMSW-förordningen samt övervakningsdirektivet och dess bilaga III.
I Finland är Transport- och kommunikationsverket den nationella samordnare som avses i artikel 18.1 i EMSW-förordningen.
Transport- och kommunikationsverket kan ordna upprätthållandet, genomförandet och den operativa driften av det nationella systemet för hantering av information inom sjöfarten själv eller upphandla dessa hos en VTS-tjänsteleverantör. När det gäller utveckling, förvaltning, uppbyggnad, underhåll, åtkomsträttigheter, säkerhet och uppgiftssutbyte i fråga om systemet för hantering av information ska även VTS-tjänsteleverantören iaktta bestämmelserna i EMSW-förordningen samt övervakningsdirektivet och dess bilaga III.
Den som upprätthåller systemet för hantering av information inom sjöfarten ansvarar för att helpdesken för det nationella systemet för hantering av information inom sjöfarten ordnas enligt artikel 5 i EMSW-förordningen. Tullen svarar för att ta emot och övervaka de anmälningar som avses i 22 a–22 c § och som lämnas genom systemet för hantering av information inom sjöfarten.
Systemet för hantering av information inom sjöfarten ska vara sådant att det kan anslutas till SafeSeaNet-systemet. Informationen ska kunna sändas och tas emot elektroniskt.
Transport- och kommunikationsverket ska med hjälp av systemet för hantering av information på begäran och utan dröjsmål kunna lämna sådan information till den behöriga myndigheten i en annan medlemsstat som gäller ett fartyg samt last och farligt eller förorenande gods som fartyget transporterar, de personer som vistas ombord, gränskontroller för personer och säkerhetsåtgärder.
När det gäller systemet för hantering av information inom sjöfarten kan Transport- och kommunikationsverket meddela närmare föreskrifter om anmälningsförfarande, struktur, innehåll och åtkomsträttigheter, om utlämnande av uppgifter till myndigheter och om utbytet av information med andra medlemsstater och med SafeSeaNet-systemet.
20 a § har ändrats genom L 1311/2023 och träder i kraft 15.8.2025. Den tidigare formen lyder:
20 a § (23.11.2018/947)System för hantering av information inom sjöfarten
Transport- och kommunikationsverket ska inrätta och upprätthålla ett nationellt system för hantering av information inom sjöfarten för att samla in, behandla och registrera den information som avses i direktivet om rapporteringsformaliteter och övervakningsdirektivet. När det gäller utveckling, förvaltning, uppbyggnad, underhåll, åtkomsträttigheter, säkerhet och uppgiftsutbyte i fråga om systemet för hantering av information inom sjöfarten ska Transport- och kommunikationsverket iaktta bestämmelserna i övervakningsdirektivet och dess bilaga III.
Transport- och kommunikationsverket kan ordna upprätthållandet, genomförandet och den operativa driften av det nationella systemet för hantering av information inom sjöfarten själv eller upphandla dessa hos en VTS-tjänsteleverantör. När det gäller utveckling, förvaltning, uppbyggnad, underhåll, åtkomsträttigheter, säkerhet och uppgiftsutbyte i fråga om systemet ska även VTS-tjänsteleverantören iaktta bestämmelserna i övervakningsdirektivet och dess bilaga III.
Systemet för hantering av information ska vara sådant att det kan anslutas till Europeiska unionens system för hantering av information inom sjöfarten ( centralsystemet SafeSeaNet ). Informationen ska kunna sändas och tas emot elektroniskt.
Transport- och kommunikationsverket ska med hjälp av systemet för hantering av information på begäran och utan dröjsmål kunna lämna sådan information till den behöriga myndigheten i en annan medlemsstat som gäller ett fartyg samt last och farligt eller förorenande gods som fartyget transporterar.
När det gäller systemet för hantering av information meddelar Transport- och kommunikationsverket närmare föreskrifter om anmälningsförfarande, struktur, datainnehåll och åtkomsträttigheter, om utlämnande av uppgifter till myndigheter och om utbytet av information med andra medlemsstater och med centralsystemet SafeSeaNet.
20 b § (23.11.2018/947)Plan för mottagande av fartyg i behov av assistans
Gränsbevakningsväsendet ska i samarbete med VTS-tjänsteleverantören, Transport- och kommunikationsverket och Trafikledsverket, Finlands miljöcentral och de övriga myndigheter som avses i 4 § i sjöräddningslagen (1145/2001) på basis av Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) resolutioner om anvisningar om skyddade platser för fartyg i behov av assistans samt om assistansservice inom sjöfarten utarbeta en plan för beredskap att ta emot och bistå fartyg i behov av assistans samt hantera hot mot människoliv och säkerhet.
Närmare bestämmelser om den plan som avses i 1 mom. utfärdas genom förordning av statsrådet.
20 c § (23.11.2018/947)Mottagande av fartyg i behov av assistans
Gränsbevakningsväsendet beslutar om assistans av ett fartyg till en skyddad plats i samarbete med de myndigheter som avses i 20 b § på basis av en situationsbedömning enligt den plan som avses i den paragrafen. När Gränsbevakningsväsendet fattar beslut ska det höra VTS-tjänsteleverantören.
Gränsbevakningsväsendet ska underrätta VTS-tjänsteleverantören om ett beslut som det fattat enligt 1 mom. Gränsbevakningsväsendet meddelar Finlands miljöcentral, Transport- och kommunikationsverket och VTS-tjänsteleverantören om vilka åtgärder enligt sjöräddningslagen och räddningslagen (379/2011) det har vidtagit för att bistå fartyg i behov av assistans och för att rädda människoliv och bekämpa skador.
Närmare bestämmelser om mottagandet av fartyg i behov av assistans på skyddade platser och om samarbetet mellan myndigheter utfärdas genom förordning av statsrådet.
20 d § (28.12.2023/1311)Systemet för långväga identifiering och spårning av fartyg
Transport- och kommunikationsverket är den behöriga myndighet som ingår de avtal med Europeiska unionens datacentral som krävs för utbytet av information och som svarar för samarbetet i fråga om utbytet av information.
Transport- och kommunikationsverket godkänner de leverantörer av programtjänster som utför testning av kravuppfyllelse för utrustning i anslutning till systemet för långväga identifiering och spårning av fartyg.
Transport- och kommunikationsverket svarar för uppdateringen av datacentralens fartygsregisteruppgifter och för övervakningen av rapporteringen i fråga om fartyg som är registrerade under finsk flagg och av användningen av utrustningen på fartyg. Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om utrustning som gäller långväga identifiering och spårning av fartyg.
6 kap. Anmälningar som berör fartyget och dess last (28.12.2023/1311)
21 § (23.11.2018/947)Deltagande i fartygstrafikservice
Fartyg vars största längd är minst 24 meter är skyldiga att delta i fartygstrafikservicen genom att anmäla sig till VTS-tjänsteleverantören på det sätt som anges i det beslut om inrättande som avses i 8 §, genom att lyssna på de VHF-radiokanaler som används inom VTS-området samt genom att iaktta de bestämmelser som gäller trafiken på VTS-området och de föreskrifter som fastställts i beslutet om inrättande.
Försvarsmaktens och Gränsbevakningsväsendets fartyg kan anmäla sig till VTS-tjänsteleverantören på det sätt som särskilt överenskoms med denna.
VTS-tjänsteleverantören kan i enskilda fall till följd av väderleks- eller isförhållandena eller av andra sjösäkerhetsskäl bestämma att även andra fartyg i högst ett dygn ska delta i fartygstrafikservicen. VTS-tjänsteleverantören ska omedelbart underrätta Transport- och kommunikationsverket om ett beslut som den fattat. Transport- och kommunikationsverket ska utan obefogat dröjsmål fatta beslut om att åtgärden ska avbrytas eller fortgå.
Transport- och kommunikationsverket kan i enskilda fall, om anmälan är uppenbart onödig eller oskäligt svår att göra, befria fartyget från anmälningsskyldigheten förutsatt att fartygssäkerheten inte äventyras och att fartyget använder ett fungerande automatiskt identifieringssystem för fartyg (AIS).
22 § (23.11.2018/947)Fartygsbefälhavarens ansvar och anmälningsskyldighet
Befälhavaren ansvarar för manövreringen av fartyget då det deltar i fartygstrafikservicen.
Kan befälhavaren av något tvingande skäl som anknyter till fartygets säkerhet inte delta i fartygstrafikservicen på det sätt som anges i 21 § eller kan befälhavaren inte iaktta de förordnanden som meddelats med stöd av 17 § i syfte att tillfälligt leda fartygstrafiken, ska befälhavaren omedelbart underrätta VTS-tjänsteleverantören om detta samt lämna in en separat skriftlig utredning i ärendet till Transport- och kommunikationsverket.
Fartygets befälhavare ska underrätta redaren om alla sådana väsentliga åtgärder enligt 17 § som gäller fartyget.
VTS-tjänsteleverantören ska omedelbart underrätta Transport- och kommunikationsverket om en anmälan enligt 2 mom. som den fått.
22 a § (28.12.2023/1311)Fartygens ankomstmeddelande
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg i sjöfart som anlöper en finsk hamn eller ankarplats ska lämna ett ankomstmeddelande till Tullen med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §. Meddelandet ska lämnas minst 24 timmar före ankomsten eller senast då fartyget avgår från en hamn med en finsk hamn som destination om färden räcker mindre än 24 timmar. Om hamnen eller ankarplatsen bestäms först under resans gång, ska meddelandet lämnas senast när destinationen har bestämts. Dessutom ska fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för fartyget meddela den slutgiltiga ankomsttiden då fartyget nått destinationen.
Ankomstmeddelandet ska innehålla de uppgifter som anges i del A i bilagan till EMSW-förordningen. Dessutom kan Tullen kräva att ankomstmeddelandet ska innehålla de uppgifter i FAL-formulären som avses i del B punkt 1–6 i förordningen samt uppgifter i sjöfartshälsodeklarationen. Dessutom kan Tullen kräva uppgifter som baseras på nationell lagstiftning och nationella krav som avses i del C i bilagan till förordningen, om de godkänts att ingå i den datauppsättning som godkänts för Finland enligt 2 kap. i EMSW-förordningen. Uppgifter som avses i detta moment får krävas, om de behövs för att säkerställa nationell intern ordning och säkerhet eller för att verkställa lagar på tull-, skatte-, invandrings-, miljö- eller folkhälsoområdet.
Tullen ska kontrollera att de uppgifter om fartygets ankomst som förutsätts i del A punkt 1–5 och 7 i bilagan till EMSW-förordningen uppfyller kraven.
22 a § har ändrats genom L 1311/2023 och träder i kraft 15.8.2025. Den tidigare formen lyder:
22 a § (23.11.2018/947)Fartygens ankomstmeddelande
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg i sjöfart som anlöper en finsk hamn eller ankarplats ska lämna ett elektroniskt ankomstmeddelande till Tullen med hjälp av det elektroniska system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §. Meddelandet ska lämnas minst 24 timmar före ankomsten eller senast då fartyget avgår från en hamn med den finska hamnen som destination. Om destinationen bestäms först under resans gång, ska meddelandet lämnas senast då destinationen har bestämts. Dessutom ska fartyget meddela den slutgiltiga ankomsttiden då det nått destinationen.
Ankomstmeddelandet ska innehålla de uppgifter som anges i punkt A i bilagan till direktivet om rapporteringsformaliteter. Dessutom kan Tullen kräva att ankomstmeddelandet innehåller de uppgifter i FAL-formulären som avses i punkterna 1–6 i punkt B i bilagan till direktivet om rapporteringsformaliteter samt uppgifter i sjöfartshälsodeklarationen, om de behövs för att säkerställa nationell intern ordning och säkerhet eller för att verkställa lagar på tull-, skatte-, invandrings-, miljö- eller folkhälsoområdet.
Tullen ska kontrollera att uppgifterna om fartygets ankomst uppfyller gällande krav.
22 b § (28.12.2023/1311)Fartygens avgångsmeddelande
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg i sjöfart som ska avgå från en finsk hamn eller ankarplats ska före fartygets avgång lämna ett avgångsmeddelande till Tullen med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §. Dessutom ska fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för fartyget meddela den slutgiltiga avgångstiden då fartyget avgått.
Tullen kan kräva att ett avgångsmeddelande ska innehålla de uppgifter i FAL-formulären som avses i del B punkt 1–6 i bilagan till EMSW-förordningen samt de uppgifter som ingår i sjöfartshälsodeklarationen. Dessutom kan Tullen kräva uppgifter som baseras på nationell lagstiftning och nationella krav som avses i punkt C i bilagan till förordningen, om de godkänts att ingå i den datauppsättning som godkänts för Finland enligt 2 kap. i EMSW-förordningen. Uppgifter som avses i detta moment får krävas, om de behövs för att säkerställa nationell intern ordning och säkerhet eller för att verkställa lagar på tull-, skatte-, invandrings-, miljö- eller folkhälsoområdet.
Tullen ska kontrollera att de uppgifter om fartygets avfärd som förutsätts i del A punkt 1–5 och 7 i bilagan till EMSW-förordningen uppfyller kraven.
22 b § har ändrats genom L 1311/2023 och träder i kraft 15.8.2025. Den tidigare formen lyder:
22 b § (11.5.2012/225)Fartygens avgångsmeddelande
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg i sjöfart som ska avgå från en finsk hamn eller ankarplats ska före fartygets avgång lämna ett elektroniskt avgångsmeddelande till tullmyndigheten med hjälp av det elektroniska system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §. Dessutom ska den slutgiltiga avgångstiden meddelas då fartyget avgått.
Tullmyndigheten kan kräva att avgångsmeddelandet innehåller de uppgifter i FAL-formulären som avses i punkterna 1–6 i punkt B i bilagan till direktivet om rapporteringsformaliteter, om de är behövliga för att säkerställa nationell intern ordning och säkerhet eller för att verkställa lagar på tull-, skatte-, invandrings-, miljö- eller folkhälsoområdet.
Tullmyndigheten ska kontrollera att uppgifterna om fartygets avgång uppfyller gällande krav.
22 c § (28.12.2023/1311)Ankomst- och avgångsmeddelanden om last som innehåller farligt eller förorenande gods
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett sådant fartyg med farligt eller förorenande gods ombord som anlöper en finsk hamn eller ankarplats som sin första destination från en hamn utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet ska, före avgången från lastningshamnen, utöver det ankomstmeddelande som avses i 22 a §, med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a § lämna en anmälan till Tullen om det farliga gods som fartyget ska transportera. Om destinationen eller ankarplatsen bestäms först under resans gång, ska meddelandet lämnas senast då destinationen har bestämts.
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg som ska lämna en finsk hamn med farligt eller förorenande gods ombord ska senast vid avgången lämna en anmälan om lasten till Tullen med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §.
Anmälningsskyldigheten enligt 1 och 2 mom. gäller alla fartyg oberoende av storlek. I anmälan ska de uppgifter lämnas som avses i övervakningsdirektivet. Tullen ska kontrollera att de uppgifter som lämnats uppfyller kraven.
Närmare bestämmelser om anmälningsskyldigheten i fråga om last som innehåller farligt eller förorenande gods får utfärdas genom förordning av statsrådet.
22 c § har ändrats genom L 1311/2023 och träder i kraft 15.8.2025. Den tidigare formen lyder:
22 c § (8.11.2013/791)Ankomst- och avgångsmeddelanden om last som innehåller farligt eller förorenande gods
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett sådant fartyg med farligt eller förorenande gods ombord som anlöper en finsk hamn eller ankarplats som sin första destination från en hamn utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet ska, före avgången från lastningshamnen, med hjälp av det elektroniska system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a § lämna ett ankomstmeddelande enligt 22 a § och dessutom elektroniskt informera tullmyndigheten om det farliga gods som fartyget ska transportera. Om destinationen bestäms först under resans gång, ska anmälan lämnas senast då destinationen har bestämts.
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg som ska lämna en finsk hamn med farligt eller förorenande gods ombord ska senast vid avgången lämna en elektronisk anmälan om lasten till tullmyndigheten med hjälp av det elektroniska system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §.
Anmälningsskyldigheten enligt 1 och 2 mom. gäller alla fartyg oberoende av storlek. I anmälan ska det lämnas de uppgifter som avses i övervakningsdirektivet. Tullmyndigheten ska kontrollera att de uppgifter som lämnats uppfyller gällande krav.
Närmare bestämmelser om den anmälningsskyldighet som gäller last som innehåller farligt eller förorenande gods får utfärdas genom förordning av statsrådet.
22 d § (23.11.2018/947) Lämnande av uppgifter för statistik (28.12.2023/1311)
Rubriken har ändrats genom L 1311/2023 och träder i kraft 15.8.2025. Den tidigare formen lyder: Lämnande av uppgifter för statistik
Transport- och kommunikationsverket sammanställer statistik över fartygstrafiken i de finska hamnarna samt över mängden passagerare och gods som fartygen transporterar.
Transport- och kommunikationsverket ska för sina planerings- och tillsynsuppgifter samt för sammanställandet av sjöfartsstatistik samla information om fartygstrafiken i de finska hamnarna och om mängden passagerare och gods som fartygen transporterar. Transport- och kommunikationsverket kan ge en VTS-tjänsteleverantör i uppdrag att samla in den informationen.
När informationen om sjötrafiken samlas in, statistiken sammanställs och resultaten av informationsinsamlingen sänds ut ska Europaparlamentets och Rådets direktiv 2009/42/EG om förande av statistik över gods- och passagerarbefordran till sjöss iakttas. Transport- och kommunikationsverket ska sända resultaten av informationsinsamlingen till Europeiska kommissionen. (28.12.2023/1311)
3 mom. har ändrats genom L 1311/2023 och träder i kraft 15.8.2025. Den tidigare formen lyder:
När informationen om sjötrafiken samlas in, statistiken sammanställs och resultaten av informationsinsamlingen sänds ut ska statistikdirektivet om transporter till sjöss iakttas. Transport- och kommunikationsverket ska sända resultaten av informationsinsamlingen till Europeiska kommissionen.
Fartygsägarna eller deras representanter och hamnarna ska lämna Transport- och kommunikationsverket uppgifter om mängden passagerare och gods för varje fartyg och enligt varugrupp samt om antalet tomma och fulla transportenheter. (28.12.2023/1311)
4 mom. har ändrats genom L 1311/2023 och träder i kraft 15.8.2025. Den tidigare formen lyder:
Fartygsägarna eller deras representanter och hamnarna ska lämna Transport- och kommunikationsverket uppgifter om mängden passagerare och gods för varje fartyg och enligt varugrupp samt om antalet tomma och fulla transportenheter.
Ägarna till fartyg i sjöfart eller deras representanter ska lämna uppgifterna till Transport- och kommunikationsverket med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §. (28.12.2023/1311)
5 mom. har ändrats genom L 1311/2023 och träder i kraft 15.8.2025. Den tidigare formen lyder:
Ägarna till fartyg i sjöfart eller deras representanter ska lämna uppgifterna till Transport- och kommunikationsverket eller VTS-tjänsteleverantören, om Transport- och kommunikationsverket gett VTS-tjänsteleverantören i uppdrag att samla in informationen, elektroniskt med hjälp av det elektroniska system som avses i 20 a §.
22 e § (8.11.2013/791)Avlastarens anmälningsskyldighet
Avlastaren ska innan lastningen av ett fartyg i en finsk hamn inleds lämna en anmälan till fartygets befälhavare, fartygsoperatören eller dennes ombud om sådant farligt eller förorenande gods som kommer att transporteras med fartyget. Anmälningsskyldigheten gäller alla fartyg oberoende av storlek.
Avlastaren ska försäkra sig om att det gods som ska lastas stämmer överens med anmälan. Om avlastaren inte har lämnat en anmälan enligt 1 mom., får farligt eller förorenande gods inte bjudas ut för transport eller lastas ombord.
Fartyg med farligt eller förorenande gods ombord som anlöper en finsk hamn från en hamn utanför Europeiska unionen ska ha en anmälan från avlastaren med uppgifter om godset.
Närmare bestämmelser om avlastarens anmälningsskyldighet utfärdas genom förordning av statsrådet.
22 f § (23.11.2018/947)Eftergifter
När det gäller resor på högst 12 timmar i regelbunden trafik mellan hamnar i Finland eller mellan finska och utländska hamnar kan Transport- och kommunikationsverket på ansökan befria fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren från skyldigheten enligt 22 a § 1 mom. att lämna ett ankomstmeddelande, skyldigheten enligt 22 b § 1 mom. att lämna ett avgångsmeddelande och anmälningsskyldigheterna enligt 22 c §. För att befrielse ska kunna beviljas krävs det att befrielsen inte äventyrar sjösäkerheten, att befrielsen kan godtas av alla berörda kuststater och att de övriga villkor för befrielse som anges i övervakningsdirektivet uppfylls.
Transport- och kommunikationsverket ska regelbundet kontrollera att villkoren för befrielse uppfylls och återkalla befrielsen, om den som har fått befrielse inte uppfyller villkoren.
Transport- och kommunikationsverket ska föra en uppdaterad förteckning över de bolag och fartyg som har beviljats befrielse. Förteckningen och ändringar i den ska sändas till Europeiska kommissionen.
22 g § (23.11.2018/947)Närmare föreskrifter
Tullen meddelar närmare föreskrifter om innehållet i de meddelanden som avses i 22 a och 22 b § och om registrering av meddelandena i det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §.
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om de förfaranden som ska tillämpas vid insamlingen och förmedlingen av de uppgifter som avses i 22 d §.
22 h § (28.12.2023/1311)Anmälan om fartygs avvikande användning av farled
Fartygets befälhavare, dennes ombud eller fartygsoperatören ska lämna den behöriga VTS-centralen en anmälan som innehåller behövliga uppgifter om fartygets djupgående, huvuddimensioner, den planerade rutten, och på vilket sätt fartygets färd avviker från farledens dimensioner, om fartygets djupgående överskrider farledens dimensionerade djupgående eller fartyget i övrigt är avsevärt större än det dimensionerande fartyg som använts vid planeringen av farleden eller annars använder farleden på ett sådant sätt att farledens tillräcklighet inte kan säkerställas utifrån farledens dimensionerade djupgående.
Skyldigheten att anmäla ett fartygs avvikande användning av farleden gäller inte fartyg med en största längd på mindre än 50 meter, bogserbåtar, bogserkombinationer eller fartyg som befraktats för fullgörandet av isbrytningstjänster som avses i 10 a § i lagen om fartygs isklasser och isbrytarassistans (1121/2005) .
Transport- och kommunikationsverket får utfärda närmare föreskrifter om lämnandet av anmälan.
23 § (23.11.2018/947)Anmälan om kritiska lägen och olyckor till sjöss
Befälhavaren ska på finskt vattenområde underrätta VTS-tjänsteleverantören om
varje kritiskt läge eller olycka som påverkar fartygets säkerhet, såsom kollision, grundstötning, skada, driftsstörning eller maskinfel, läckage eller förskjutning av lasten samt alla typer av skrovskador eller svagheter i strukturen,
varje kritiskt läge eller olycka som äventyrar sjösäkerheten, såsom störningar som kan påverka fartygets manöverförmåga eller sjövärdighet samt varje fel som påverkar framdrivningsmaskinerier, styrinrättningen, generatorer eller navigations- eller kommunikationsutrustning,
varje situation som kan leda till förorening av farvatten eller stränder, såsom utsläpp eller risk för utsläpp av förorenande ämnen i vattnet, samt
alla till sjöss kringdrivande föroreningsbälten, containrar eller förpackningar.
Utanför finskt vattenområde ska befälhavaren på ett finskt fartyg lämna en anmälan enligt 1 mom. till den behöriga myndigheten i den närmaste kuststaten.
VTS-tjänsteleverantören ska omedelbart underrätta Transport- och kommunikationsverket och Gränsbevakningsväsendet om de anmälningar enligt 1 mom. som den har fått.
Genom förordning av statsrådet föreskrivs närmare om innehållet i de anmälningar som avses i 1 mom.
7 kap.Särskilda bestämmelser
24 § (13.7.2018/576)Skyldighet att bistå VTS-tjänsteleverantören
Försvarsmakten, Gränsbevakningsväsendet, miljö-, tull- och polismyndigheterna, räddningsväsendet samt befälhavarna på statliga fartyg ska utan vederlag bistå VTS-tjänsteleverantören när den utför de uppgifter som den ålagts i denna lag genom att ge den sådan information eller stöd av annat slag som den behöver, om det behövs med beaktande av hur allvarlig situationen är och dess särskilda karaktär och det inte föreligger något hinder för biståndet som har att göra med myndighetens uppgifter.
25 § (23.11.2018/947)Utbildningsprogram för uppgifter inom fartygstrafikservicen
VTS-tjänsteleverantören ska ha utbildningsprogram för de olika uppgifterna inom fartygstrafikservicen. Programmet för grundläggande utbildning i fartygstrafikservice ska omfatta åtminstone fartygstrafikservicens grunder, kommunikation, de bestämmelser och föreskrifter som ska tillämpas i uppgifterna samt hantering av undantagssituationer.
VTS-tjänsteleverantören ska ha ett kvalitetssystem för den utbildning som krävs för behörighetsintyg för VTS-operatörer och VTS-chefer. Kvalitetssystemet ska utvärderas av Transport- och kommunikationsverket minst en gång vart femte år.
26 § (23.11.2018/947)VTS-behörighetsregister
Transport- och kommunikationsverket ska föra ett personregister ( VTS-behörighetsregister ) som utnyttjas i övervakningen av behörigheten hos VTS-operatörer och VTS-chefer samt i den uppföljning av serviceuppgifterna som hänför sig till övervakningen.
I VTS-behörighetsregistret får som basuppgifter införas följande uppgifter om innehavare av behörighetsintyg för VTS-operatörer och VTS-chefer:
namn och födelsedatum, samt
som övriga uppgifter adressuppgifter och andra kontaktuppgifter.
I VTS-behörighetsregistret får förutom basuppgifterna även införas för registrets användningsändamål nödvändiga uppgifter om
beviljade behörighetsintyg,
fartygstrafikservice som innehavaren av ett behörighetsintyg är berättigad att tillhandahålla,
genomgången arbetsplatsutbildning,
anteckningar om godkännande,
tjänstgöring vid VTS-centraler,
genomgången kompletterande yrkesutbildning för VTS-operatörer, samt
återkallande av behörighetsintyg.
Personuppgifterna avförs ur registret tio år efter utgången av det år då personens behörighetsintyg upphörde att gälla.
Personuppgifter får utlämnas endast till den behöriga myndigheten, VTS-tjänsteleverantören och den som med stöd av ett samarbetsavtal som avses i 8 § 2 mom. 2 punkten och 16 § 2 mom. upprätthåller fartygstrafikservice i samarbete med VTS-tjänsteleverantören.
27 § (23.11.2018/947)Förteckning över läroanstalter
Transport- och kommunikationsverket ska föra en förteckning över de läroanstalter som ger grundutbildning för VTS-operatörer och VTS-chefer.
28 § (23.11.2018/947)Tillsyn
Den högsta tillsynen över verkställigheten och efterlevnaden av denna lag hör till kommunikationsministeriet.
Transport- och kommunikationsverket ska utöva tillsyn över att denna lag och de bestämmelser och föreskrifter som har utfärdats med stöd av den iakttas.
Iakttar inte ett fartyg denna lag, de beslut och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, bestämmelserna i internationella avtal eller beslut av Internationella sjöfartsorganisationen (IMO), ska Transport- och kommunikationsverket anmäla detta till fartygets flaggstat, om brottet mot bestämmelserna är klart och allvarligt.
Transport- och kommunikationsverket ska bedöma hur den riskhantering som avses i 16 § 5 mom. påverkar säkerheten inom sjöfarten. Transport- och kommunikationsverket kan ålägga en aktör att vidta korrigerande åtgärder för att eliminera en betydande risk som inverkar på säkerheten inom sjöfarten. Skyldigheten kan förenas med vite. Bestämmelser om vite finns i viteslagen (1113/1990) .
29 § (13.7.2018/576)Straffbestämmelser
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot de föreskrifter som fastställts i det beslut om inrättande som avses i 8 § eller mot en order som getts med stöd av 17 § 1 eller 3 mom. eller mot ett förbud som meddelats med stöd av 17 a § eller mot bestämmelserna i 21 § 1 mom. eller försummar anmälningsskyldigheten enligt 22, 22 a–22 e eller 23 § ska, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, för fartygstrafikserviceförseelse dömas till böter.
28 a § (28.12.2023/1311)Anmärkning och varning
Transport- och kommunikationsverket kan ge en innehavare av ett behörighetsintyg eller en ansvarig person hos den som bedriver verksamhet med stöd av ett beslut om godkännande av utbildning en anmärkning eller varning, om denne på något annat än i 15 b § 2 mom. 2 punkten avsett sätt åsidosätter bestämmelser eller föreskrifter som gäller det som avses i behörighetsintyget eller beslutet om godkännande.
Transport- och kommunikationsverket kan dessutom ge en anmärkning eller varning till den som
bryter mot beslutet om inrättande enligt 8 §,
bryter mot en föreskrift om tillfällig ledning av fartygstrafiken i specialsituationer som avses meddelats med stöd av 17 § 1 eller 3 mom.,
bryter mot ett förbud som meddelats med stöd av 17 a §,
bryter mot bestämmelserna om deltagande i fartygstrafikservice i 21 § 1 mom.,
försummar fartygets befälhavares anmälningsskyldighet enligt 22 § 2 eller 3 mom.,
försummar fartygets ankomstmeddelande enligt 22 a § 1 mom.,
försummar fartygets avgångsmeddelande enligt 22 b § 1 mom.,
försummar ett ankomst- eller avgångsmeddelande om last som innehåller farligt eller förorenande gods enligt 22 c § 1 eller 2 mom.,
försummar att lämna uppgifter för statistik enligt 22 d § 4 mom.,
försummar avlastarens anmälningsskyldighet enligt 22 e § 1 eller 3 mom.,
försummar att anmäla fartygets avvikande användning av farled enligt 22 h § 1 mom., eller
försummar att anmäla kritiska lägen och olyckor till sjöss enligt 23 § 1 mom.
Verket kan ge en varning, om en anmärkning med beaktande av de omständigheter som framkommit i ärendet som helhet inte kan anses tillräcklig.
En anmärkning ges muntligen eller skriftligen. En varning ges skriftligen, och en anteckning om den ska göras i det trafik- och transportregister som avses i lagen om transportservice.
29 § (28.12.2023/1311)Avgift för trafikförseelse
Tullen får påföra den en avgift för trafikförseelse, som uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot beslutet om inrättande enligt 8 §,
bryter mot en föreskrift om tillfällig ledning av fartygstrafiken i specialsituationer som meddelats med stöd av i 17 § 1 eller 3 mom.,
bryter mot ett förbud som meddelats med stöd av 17 a §,
bryter mot bestämmelserna om deltagande i fartygstrafikservice i 21 § 1 mom.,
försummar fartygets befälhavares anmälningsskyldighet enligt 22 § 2 eller 3 mom.,
försummar fartygets ankomstmeddelande enligt 22 a § 1 mom.,
försummar fartygets avgångsmeddelande enligt 22 b § 1 mom.,
försummar ett ankomst- eller avgångsmeddelande om last som innehåller farligt eller förorenande gods enligt 22 c § 1 eller 2 mom.,
försummar att lämna uppgifter för statistik enligt 22 d § 4 mom.,
försummar avlastarens anmälningsskyldighet enligt 22 e § 1 eller 3 mom.,
försummar att anmäla fartygets avvikande användning av farled enligt 22 h § 1 mom., eller
försummar att anmäla kritiska lägen och olyckor till sjöss enligt 23 § 1 mom.
Avgiften för trafikförseelse är minst 50 och högst 3 500 euro. Avgiften för trafikförseelse ska betalas till staten. När storleken på avgiften för trafikförseelse bestäms ska det beaktas hur klandervärt förfarandet varit och om det har upprepats. Ingen avgift ska påföras om förfarandet ska betraktas som ringa eller om påförandet av en avgift med beaktande av förfarandets art, hur återkommande och planmässigt det varit samt övriga omständigheter är oskäligt. Gärningsmannen kan då ges en anmärkning, om det finns grund för detta.
29 a § (28.12.2023/1311)Verkställighet av avgift för trafikförseelse
Bestämmelser om verkställighet av avgift för trafikförseelse finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002) .
En avgift för trafikförseelse preskriberas fem år efter att ett lagakraftvunnet beslut fattats.
30 § (28.12.2023/1311)Behörig domstol
I ärenden som ska behandlas enligt 17, 21, 22, 22 a–22 f, 22 h eller 23 § i denna lag bestäms den behöriga domstolen enligt 21 kap. i sjölagen (674/1994) .
31 § (28.12.2023/1311)Ändringssökande
I Tullens beslut om avgift för trafikförseelse enligt 29 § får omprövning begäras. I andra beslut som avses i denna lag än i 15 b § avsedda beslut om återkallande av behörighetsintyg för en VTS-operatör får omprövning begäras hos Transport- och kommunikationsverket. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen.
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) .
Med undantag för beslut om avgift för trafikförseelse enligt 29 § får beslut som fattats med stöd av denna lag verkställas oberoende av begäran om omprövning eller besvär, om inte den myndighet där ändring söks bestämmer något annat.
8 kap.Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
32 §Ikraftträdande
Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2005.
Genom denna lag upphävs 14 § i sjötrafiklagen av den 20 juni 1996 (463/1996) samt sjöfartsstyrelsens beslut av den 14 april 1997 om trafikinformationssystem (VTS).
Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.
33 §Övergångsbestämmelser
Då denna lag träder i kraft skall i fråga om den fartygstrafikservice som är i bruk ansökas om ett sådant beslut om inrättande som avses i 8 § inom sex månader från lagens ikraftträdande.
En VTS-operatör och en VTS-chef skall ha den behörighet som avses i 11 eller 13 § den 1 juli 2007. Av en VTS-operatör eller en VTS-chef som innehar en tjänst eller befattning då denna lag träder i kraft krävs inte vaktstyrmansexamen och mottaget vaktstyrmansbrev.
KoUB 11/2005
RSv 61/2005
Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/59/EG (32002L0059); EGT nr L 208, 5.8.2002, s. 10
Ikraftträdelsestadganden
22.12.2009/1307:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2010.
Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.
RP 208/2009 , KoUB 23/2009, RSv 203/2009
9.12.2011/1237:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2012.
Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna lag får vidtas innan lagen träder i kraft.
RP 32/2011 , KoUB 5/2011, RSv 36/2011
11.5.2012/225:
Denna lag träder i kraft den 18 maj 2012.
Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna lag får vidtas innan lagen träder i kraft.
RP 14/2012 , KoUB 2/2012, Sv 25/2012
8.11.2013/791:
Denna lag träder i kraft den 15 november 2013.
RP 88/2013 , KoUB 12/2013, RSv 108/2013
24.4.2015/511:
Denna lag träder i kraft den 1 juni 2015.
RP 288/2014 , FvUB 44/2014, RSv 280/2014
7.8.2015/981:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2016.
På sökande av ändring i ett förvaltningsbeslut som meddelats före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet.
RP 230/2014 , LaUB 26/2014, RSv 319/2014
21.12.2016/1313:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2017.
RP 207/2016 , KoUB 26/2016, RSv 219/2016
4.5.2018/284:
Denna lag träder i kraft den 9 maj 2018.
RP 192/2017 , KoUB 6/2018, RSv 25/2018, Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/1148 (32016L1148); EUT L 194/1, 19.7.2016 s. 1
13.7.2018/576:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2019.
De beslut om inrättande av fartygstrafikservice som kommunikationsministeriet fattat med stöd av 8 § och som var i kraft vid ikraftträdandet av denna lag fortsätter att vara i kraft.
RP 34/2018 , GrUU 16/2018, KoUB 14/2018, RSv 68/2018
23.11.2018/947:
Bestämmelser om ikraftträdandet av denna lag utfärdas genom en särskild lag.
RP 61/2018 , RP 104/2018 , KoUB 21/2018, RSv 102/2018
30.12.2019/1515:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2020.
RP 91/2019 , KoUB 9/2019, RSv 75/2019
28.12.2023/1311:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2024. Lagens 20 a och 22 a–22 d § träder dock i kraft först den 15 augusti 2025.
RP 84/2023 , KoUB 10/2023, RSv 76/2023