Valtioneuvoston asetus valtion tukemien vuokra-asuntojen asukkaaksi valitsemisessa sovellettavista perusteista
Not valid- Type of statute
- Asetus
- Administrative sector
- Ympäristöministeriö
- Date of Issue
- Date of publication
- Entry into force
- ELI identifier
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2001/1191/ajantasa/2004-05-27/fin
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty ympäristöministeriön esittelystä, säädetään aravavuokra-asuntojen ja aravavuokratalojen käytöstä, luovutuksesta ja omaksilunastamisesta 17 päivänä joulukuuta 1993 annetun lain (1190/1993) 4 §:n 3 momentin sekä vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta 29 päivänä kesäkuuta 2001 annetun lain (604/2001) 11 §:n 2 momentin ja 43 §:n 5 momentin nojalla:
Yleiset säännökset
1 § (27.5.2004/446)Soveltamisala
Aravarajoituslain (1190/1993) 4 §:n 3 momentissa ja vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain (604/2001) 11 §:n 2 momentissa tarkoitettua sosiaalista tarkoituksenmukaisuutta ja taloudellista tarvetta on arvosteltava siten kuin tässä asetuksessa säädetään.
Tätä asetusta sovelletaan myös valittaessa asukkaita asuntoon, jota koskee vuokra-asuntolainojen korkotuesta annetun lain (867/1980) 10 §:n 1 momentissa säädetty 20 vuoden käyttörajoitusaika.
2 §Asukasvalinnan tavoitteet
Asukasvalinnan tavoitteena on, että valtion tukemat arava- ja korkotukivuokra-asunnot osoitetaan vuokra-asuntoa eniten tarvitseville ruokakunnille ja samalla pyritään vuokratalon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen.
Valintaperusteet
3 §Asukkaaksi valitsemisen perusteet
Asukkaaksi valitsemisen perusteena on pidettävä hakijaruokakunnan asunnontarvetta, varallisuutta ja tuloja.
Etusijalle on asetettava asunnottomat ja muut kiireellisimmässä asunnon tarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijaruokakunnat.
Sen estämättä, mitä 2 momentissa säädetään, voidaan asukasvalinnassa yksittäistapauksessa poiketa etusijajärjestyksestä, jos se hakijaruokakunnan erityisolosuhteet, paikkakunnan vuokra-asuntotilanne tai vuokratalon asukasrakenne huomioon ottaen on erityisen perusteltua.
4 §Asunnontarve
Asunnontarvetta arvosteltaessa tulee erityisesti ottaa huomioon hakijaruokakunnan asunto-olot ja niiden parantamisen kiireellisyys sekä ruokakunnan koko ja ikärakenne.
5 §Varallisuus
Varallisuutena tulee ottaa huomioon hakijaruokakunnan yhteenlaskettu varallisuus, jollei sen arvo ole vähäinen tai jollei se ole välttämätön ruokakunnan jäsenelle elinkeinon tai ammatin harjoittamisesta saatavan kohtuullisen toimeentulon hankkimiseksi.
Asukkaaksi ei saa valita, jos hakijaruokakunnalla on huomioon otettavaa varallisuutta siinä määrin, että se kykenee hankkimaan tarvettaan vastaavan asunnon ilman valtion tukea. Muutoin varallisuus otetaan huomioon asukkaaksi valitsemiseen vaikuttavana tekijänä.
6 § (27.5.2004/446)Tulot ja niistä tehtävät vähennykset
Hakijaruokakunnan tuloja määriteltäessä otetaan huomioon ruokakuntaan kuuluvien henkilöiden pysyvät tulot laskettuina kuukautta kohti ( kuukausitulot ). Tuloksi ei kuitenkaan lueta asumistukea eikä asumistukiasetuksen (949/1993) 1 §:ssä tarkoitettuja tuloja.
Hakijaruokakunnan kuukausituloista vähennetään:
400 euroa jokaisesta ruokakuntaan kuuluvasta lapsesta, joka ei ole täyttänyt kahdeksaatoista vuotta sen kalenterivuoden loppuun mennessä, jona tässä asetuksessa tarkoitettua asukkaaksi valitsemista haetaan;
lapsen elatusapu, jota suoritetaan tuomioistuimen päätöksen tai asianmukaisen kirjallisen sopimuksen perusteella; ja
kaksi prosenttia ruokakunnan maksamattomien valtion takaamien opintolainojen määrästä.
Jos hakijaruokakuntaan kuuluu enemmän kuin yksi tulonsaaja, vähennetään kunkin muun kuin eniten ansaitsevan henkilön kuukausituloista 800 euroa. Hakijaruokakuntaan kuuluvan henkilön kuukausituloista vähennetään hänen vuorotyöstä saamansa palkanlisä enintään 200 euroon saakka.
7 § (27.5.2004/446)Enimmäistulotaulukko
Asukkaaksi valitsemisen edellytyksenä on, että ruokakunnan kuukausitulot jäljempänä mainituissa kunnissa ja tapauksissa eivät sen jälkeen, kun niistä on tehty 6 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetut vähennykset, ylitä seuraavasta taulukosta ilmeneviä enimmäismääriä:
Henkilöluku | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
2 750 | 3 300 | 3 500 | 3 600 | 3 700 | 3 850 |
Enimmäistuloja sovelletaan valittaessa asukkaita seuraavissa kunnissa sijaitseviin vuokra-asuntoihin:
pääkaupunkiseutu lähialueineen, johon kuuluu Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lohja, Mäntsälä, Nurmijärvi, Porvoo, Riihimäki, Sipoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti;
Tampereen seutu, johon kuuluu Tampere, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Pirkkala, Vesilahti ja Ylöjärvi;
Turun seutu, johon kuuluu Turku, Askainen, Kaarina, Lemu, Lieto, Masku, Merimasku, Naantali, Paimio, Piikkiö, Raisio, Rusko, Sauvo, Vahto ja Velkua;
Jyväskylän seutu, johon kuuluu Jyväskylä, Jyväskylän mlk, Hankasalmi, Korpilahti, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Uurainen;
Kuopion seutu, johon kuuluu Kuopio, Karttula, Maaninka, Siilinjärvi ja Vehmersalmi;
Oulun seutu, johon kuuluu Oulu, Hailuoto, Haukipudas, Kempele, Kiiminki, Muhos ja Oulunsalo.
Enimmäistuloja sovelletaan myös valittaessa asukkaita muualla kuin edellä mainituissa kunnissa sijaitsevaan vuokra-asuntoon, jos rakennus, jossa vuokra-asunto on, on otettu käyttöön 1 päivänä tammikuuta 2004 tai myöhemmin. Käyttöönoton ajankohta määräytyy maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 153 §:ssä tarkoitetun rakennuksen loppukatselmuksen mukaan.
Enimmäistuloja ei sovelleta valittaessa asukkaita muihin kuin 2 ja 3 momentissa tarkoitettuihin vuokra-asuntoihin.
8 § (27.5.2004/446)Enimmäistulotaulukon soveltaminen
Jos hakijaruokakuntaan kuuluu enemmän kuin kuusi henkilöä, korotetaan 7 §:n 1 momentissa tarkoitettua tulojen enimmäismäärää 200 eurolla kutakin lisähenkilöä kohti.
9 §Asumisväljyys
Asunnon tulee olla kooltaan kohtuullinen suhteessa ruokakunnan kokoon ja ikärakenteeseen. Asunnon koon kohtuullisuutta määriteltäessä tulee ottaa huomioon myös erityyppisten asuntojen kysyntä ja tarjonta paikkakunnalla.
Erityiset perusteet
10 § (27.5.2004/446)Erityiset asukasvalintaperusteet
Hakija voidaan valita asukkaaksi vuokra-asuntoon, vaikka 5 ja 7 §:ssä säädetyt edellytykset eivät täyty, jos kysymyksessä on:
sellainen asumisen tukeminen, joka on sosiaalisista tai terveydellisistä syistä erityisen tarpeellista, kuitenkin siten, ettei asukkaaksi saa valita hakijaruokakuntaa, jonka varallisuus tai kuukausitulot ovat riittävät tarvetta vastaavan asunnon ja huolenpidon hankkimiseen; tavanomaisen oman asunnon arvo voidaan vähentää arvioinnissa huomioon otettavasta varallisuudesta;
asunnon osoittaminen perusparannettavassa vuokratalossa asuvalle ruokakunnalle;
vuokra-asuntokäytössä olevan talon ylläpidon ja hoidon kannalta välttämätön ruokakunta;
ruokakuntien keskinäinen asuntojen vaihtaminen vuokra-asunnosta toiseen;
asunnon vaihtaminen saman tosiasiallisen omistajan omistamasta vuokra-asunnosta toiseen, ellei asuntoa ole jonottamassa kiireellisemmässä asunnon tarpeessa oleva ruokakunta;
asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain (481/1995) 45, 46, 48 tai 88 §:n nojalla vuokrasuhteen jatkamiseen oikeutettu henkilö; taikka
vuokra-asunto, jota koskee aravarajoituslain 3 §:n 1 momentin nojalla kymmenen vuoden rajoitusaika ja vuokraus tapahtuu mainitun kymmenen vuoden aikana; poikkeus voi koskea kuitenkin enintään 15 prosenttia vuokratalon kaikista asunnoista.
Vuokra-asuntojen tarkoituksenmukaisen käytön edistämiseksi voidaan hakija valita vuokra-asuntoon, vaikka 3 §:n 2 momentissa hakijaruokakunnan asunnontarpeelle asetetut edellytykset eivät täyty, jos hakijan käytössä oleva vuokra-asunto tällöin vapautuu.
11 §Tilapäiset poikkeukset asukasvalinnassa
Kunta voi antaa luvan käyttää vuokra-asuntoa tilapäisesti, kuitenkin enintään kahdeksi vuodeksi kerrallaan, muiden kuin edellä tässä asetuksessa mainitut edellytykset täyttävien henkilöiden asuntona, kun kyseessä on yhteiskunnan kannalta tarkoituksenmukaisten ja tarpeellisten tai muutoin erittäin kiireellisten toimenpiteiden suorittaminen. Luvan antaminen ei saa oleellisesti haitata edellytykset täyttävien hakijoiden asunnonsaantia. Poikkeuslupa voi koskea vain vähäistä määrää asuntoja.
12 §Edellytykset täyttävien hakijoiden puuttuminen
Milloin tämän asetuksen mukaiset edellytykset täyttäviä hakijoita ei ole, voidaan asukkaiksi valita muitakin hakijoita. Asukkaaksi on tällöin kuitenkin valittava hakija, jonka olot ovat lähinnä tässä asetuksessa määrättyjen edellytysten mukaiset.
Voimaantulosäännös
13 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.
Tällä asetuksella kumotaan omistusaravalainan myöntämisessä, omistusasuntokorkotukilainaksi hyväksymisessä sekä asukkaaksi valitsemisessa sovellettavista perusteista 21 päivänä syyskuuta 1995 annettu valtioneuvoston päätös (1135/1995) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen
27.5.2004/446:
Tämä asetus tulee voimaan 15 päivänä kesäkuuta 2004.