Go to front page
Legislation

1715/1992

Updated legislation

Updated legislative texts incorporating amendments to an act or decree

Statutes followed up to and including statute 59/2025.

Trafikministeriets beslut om specialtransporter och specialtransportfordon

Not valid
Detta beslut har upphävts genom F 13.12.2012/786 , som gäller fr.o.m. 1.1.2013.
Type of statute
Beslut
Administrative sector
Kommunikationsministeriet
Date of Issue
Entry into force
ELI identifier
http://data.finlex.fi/eli/sd/1992/1715/ajantasa/2003-06-18/swe

Trafikministeriet har med stöd av 108 § vägtrafiklagen (267/81) av den 3 april 1981, sådan den lyder ändrad i lagen den 6 november 1992 (989/92) , meddelat:

1 kap.Tillämpningsområde

1 § (19.12.2002/1253)Tillämpning av beslutet

Kraven i detta beslut tillämpas på

a)

fordon som används för specialtransporter, utöver vad som bestäms i fordonslagen (1090/2002) kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning (1248/2002) samt kommunikationsministeriets förordning om traktorers, motorredskaps, terrängfordons, till dem hörande släpvagnars samt släpanordningars konstruktion och utrustning (1251/2002) .

b)

specialtransporter på väg, utöver vad som bestäms i förordningen om användning av fordon på väg (1257/1992) ,

c)

användning av militärfordon på väg, utöver vad som bestäms i militärfordonsförordningen (560/1992) .

2 kap.Definitioner

2 § Specialtransport

En specialtransport är en transport med ett fordon eller en fordonskombination utan last eller med en odelad last där minst ett mått eller en massa som i förordningen om användning av fordon på väg allmänt tillåts på väg överskrids, eller där fordonet lastats avvikande från stadgandena i 45 § i nämnda förordning.

3 § (19.12.2002/1253)Odelat föremål

1. Med odelat föremål avses i detta beslut utöver vad som bestäms om odelbar last i 2 § 4 mom. förordningen om användning av fordon på väg

a)

en last som transporteras som specialtransport och som på grund av sin konstruktion måste transporteras som en enhet bestående av flera delar,

b)

en helhet bestående av en apparat eller maskin som är packad på ett särskilt transportunderrede för kombinerad transport,

c)

en för sjötransporter avsedd container som transporteras till eller från utlandet, tom eller lastad på avgångsorten, och som är över 2,8 m hög eller över 12,30 m lång,

d)

ett skadat fordon, när det transporteras med en bärgningsbil av kategori N 3 och fäst vid en bom.

2. Om transporten av en hög container som avses i 1 mom. c-punkten kräver en höjd som överskrider 4,3 m eller om på motsvarande sätt transporten av en lång container i en påhängsvagnskombination kräver att en längd på 17,0 m eller en massa på 48 ton överskrids, anses en container som avses i 1 mom. c-punkten vara ett odelat föremål bara om den används för transport av ett odelat föremål eller om den transporteras tom. (18.6.2003/553)

4 § (19.12.2002/1253)Specialtransportfordon och -kombination

1. Ett specialtransportfordon är

a)

ett fordon i kategori N 3 , som är försett med ett särskilt transportgaller eller motsvarande konstruktion och som byggts för transport av vissa arbetsmaskiner som anses vara odelade föremål,

b)

ett fordon som byggts för något särskilt ändamål och som överskrider de mått och massor som allmänt tillåts på väg, eller något annat motsvarande fordon som inte är avsett för transport av varor eller personer på allmän väg,

c)

en släpvagn som kopplas till ett fordon i kategori N 2 eller N 3 och är byggd och utrustad för transport av odelade föremål,

d)

en släpvagn som huvudsakligen kopplas till ett fordon i kategori M 1 eller N 1 och är byggd och utrustad för transport av ett segelflygplan eller en båt,

e)

en traktorsläpvagn som kopplas till en traktor och är avsedd för transport av en båt,

f)

en traktorsläpvagn som kopplas till en traktor och som byggts eller utrustats för transport av vissa arbetsmaskiner som anses vara odelade föremål,

g)

en maskin som används till torvproduktion eller en motsvarande släpanordning som kopplats till en traktor, eller en släpvagn utan last som används vid torvproduktion,

h)

en bärgningsbil i kategori N 3 som byggts för transport av skadade fordon.

2. En specialtransportkombination är en kombination bestående av en i 1 mom. nämnd bil eller traktor och släpvagn eller en kombination av ett fordon i kategori N 3 eller N 2 och en släpanordning som kan anses utgöra en specialtransport.

3. Som specialtransportfordon eller specialtransportkombination anses också ett motordrivet fordon eller ett släpfordon med en fastmonterad eller pålastad utställnings-, forsknings-, tivoli- eller cirkusanordning eller någon annan serviceutrustning och till vilket Vägförvaltningen har beviljat transporttillstånd i enlighet med 31 §.

3 kap.Bestämmelser gällande specialtransporter, specialtransportfordon och -kombinationer

5 § Lyktor och reflektorer

1. Nödvändiga igenkännings- och varningslyktor samt reflektorer skall finnas på följande:

a)

ett fordon eller en fordonskombination som skall anses utgöra en specialtransport,

b)

ett specialtransportfordon, och

c)

fordon eller fordonskombinationer lastade med odelad last som är bredare än fordonet eller längre än fordonskombinationen.

2. Lyktorna och reflektorerna får vid behov fästas vid lasten.

6 § (19.12.2002/1253)Varningslykta på dragbil och traktor som används vid specialtransport

En dragbil för en överlång eller överbred specialtransport och en traktor som drar motsvarande transport samt ett överlångt eller överbrett annat motordrivet fordon skall ha minst en varningslykta av en sådan typ som avses i del I 20 punkten och i del II 4 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning och som avger blinkande brungult ljus, om inte något annat föreskrivs nedan om transporter som fordrar varningsbil.

7 § (19.12.2002/1253)Styrinrättningen på en bil som används för specialtransport

Styrinrättningen på en specialtransportbil med minst fyra axlar eller på en dragbil med minst fyra axlar som är avsedd för specialtransportsläpvagn behöver inte uppfylla kravet i del I 5 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning.

8 § (19.12.2002/1253)Massor och mått vid specialtransport

1. Fordonsförvaltningscentralen kan på ansökan för anteckning i registret godkänna större massor och mått än vad som allmänt tillåts på väg som följer:

a)

för en bil eller kombination av bil och släpvagn som godkänts för annan transport än enbart specialtransport av odelade föremål, av tillverkaren för hastigheter om minst 50 km/h och högst 80 km/h godkända förhöjda massor på axel och boggi samt totalmassor,

b)

för en dragbil till en specialtransportsläpvagn eller motsvarande släpanordning och för fordon som avses i 4 § 1 mom. a-, b- och h-punkten, inom de gränsvärden som fordonens tillverkare tillåter, förhöjda massor på axel och boggi samt totalmassor vid en hastighet av 80 km/h samt dessutom vid behov, inom de gränser som tillverkaren fastställt, förhöjda massor på axel och boggi samt totalmassor som motsvarar de sänkta körhastigheterna,

c)

för en separat axel eller boggiaxel på en specialtransportsläpvagn, inom de gränser som tillverkaren av släpvagnen och dess axlar tillåter, för en hastighet av 80 km/h, en massa på 13 ton förutsatt att axeln har parhjul och 20 ton förutsatt att axeln har åtta parallella däck,

d)

som totalmassa för en specialtransportsläpvagn den konstruktiva totalmassa som släpvagnens tillverkare har meddelat för en hastighet av högst 80 km/h,

e)

för en specialtransportsläpvagn, inom de gränser som tillverkarna av släpvagnen och dess axlar tillåter, massor på axel och boggi samt totalmassor som är högre än de i b- och c-punkten avsedda massorna och som motsvarar de sänkta körhastigheterna, och

f)

för fordon som avses i 4 § 1 mom. b- och c-punkten de mått som konstruktionen till följd av användningsändamålet förutsätter.

2. Besiktningsstället kan för anteckning i registret godkänna större bredd för fordon som avses i 4 § 1 mom. a-punkten än vad som allmänt tillåts på väg. Då fordonet är utan last kan som dess största bredd godkännas en bredd på högst 2,80 m. För lasten kan fordonet dock vidgas till en bredd av högst 3,20 m.

3. Den största bredden på en traktorsläpvagn som avses i 4 § 1 mom. f-punkten får vara högst 2,80 m utan last. För lasten kan traktorsläpvagnen dock vidgas till en bredd av högst 3,20 m.

4. I en sådan bärgningsbil som avses i 4 § 1 mom. h-punkten skall vid full last på bommen minst 15 % av bilens totalmassa belasta framaxeln, eller, om boggin på bilen har minst en styrande axel som kopplats i enlighet med vridningsvinkeln för hjulen i framaxeln, minst 10 % av bilens totalmassa belasta framaxeln.

9 § (19.12.2002/1253)Förhållandet mellan motoreffekt och massa vid specialtransport

Motoreffekten av dragbilen eller dragbilarna till en specialtransportsläpvagn eller till en motsvarande släpanordning skall, med avvikelse från vad som bestäms i del I 40 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning, för varje ton som transportens totalmassa överskrider 60 ton överstiga den motoreffekt på 300 kW som motsvarar massan med minst 1,0 kW. Den sammanlagda motoreffekten behöver dock inte överstiga 750 kW.

10 § Däck på specialtransportfordon

Om bärigheten hos däcken på ett specialtransportfordon inte motsvarar massan på ifrågavarande axel, får fordonet dock köras på väg med en hastighet som inte överstiger den reducerade hastighet som däcktillverkaren tillåter och som beror på massan på axeln.

11 § (19.12.2002/1253)Bromsar på specialtransportsläpvagnen

1. Bromsarna på en specialtransportsläpvagn som är avsedd för transport av ett odelat föremål med övermassa behöver inte uppfylla kraven i del I 9 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning, eller följande bestämmelser i trafikministeriets beslut (631/90) om bromsanordningar för bilar med tryckluftsbromsar och till dem kopplade släpvagnar:

a)

bestämmelserna i 27 § 2 mom. om tryckluftbehållarens volym,

b)

bestämmelserna i 60 § om bromskopplingar och bromsledningar, och

c)

bestämmelserna om bromsarnas prestanda i 7 kap. förutsatt att släpvagnens och kombinationens bromsar uppfyller bestämmelserna i 2–4 mom. i denna paragraf.

2. Den beräknade bromskraften (B) hos släpvagnen skall då den beräknas i förhållande till den tillåtna hastigheten (V) uppgå till värden enligt de i följande tabell:

V (km/h)

25

40

60

B (% av den kraft som släpvagnens massa orsakar)

26

32

40

3. Släpvagnens parkeringsbroms skall uppfylla kravet i 1 mom. i 78 § i beslutet som nämns i 1 mom., eller motsvarande krav i det direktiv som avses i del I 9 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning.

4. Förlusttiden som uppmäts i släpvagnens bromssystem får vara högst 0,8 s och lossningstiden högst 1,1 s.

12 § Specialtransportsläpvagnens konstruktion

1. En specialtransportsläpvagn får

a)

vara bredare än dragbilen,

b)

vara till bredden inställbar och

c)

vid behov vara en efter behov sammansatt helhet bestående av en dolly och flera släpvagnar.

2. Draganordningarna på en specialtransportsläpvagn som byggts för transporter vars massa överskrider de värden som allmänt är tillåtna på väg får godkännas på bas av ett intyg från släpvagnstillverkaren eller tillverkaren av draganordningen.

3. En specialtransportsläpvagn behöver inte vara försedd med stänkskärmar eller -skydd om dessa på grund av släpvagnens konstruktion som hänför sig till användningen inte är ändamålsenliga.

13 § (11.12.1998/958)Släpanordning som specialtransport

1. Kopplingen skall vara godkänd av ett besiktningsställe då en släpanordning som anses som specialtransport kopplas till en lastbil så att kombinationens längd överskrider den längd på 22 m som godkänns enligt 32 § förordningen om användning av fordon på väg.

2. Kopplingsanordningarna, bromsarna och kopplingen till dragbilen av en släpanordning som anses som specialtransport och som har en sammanräknad totalmassa på över 20 ton, inklusive massan på kopplingsanordningarna, skall vara godkända vid besiktningsställe.

3. För något annat släpfordon som anses som specialtransport än det som nämns i 30 § förordningen om användning av fordon på väg gäller i tillämpliga delar beträffande märkning, utrustning, konstruktion, koppling och transport vad som i detta beslut bestäms om specialtransportsläpvagnar.

14 § Specialtransport med fordonskombinationer

1. Som påhängsvagn för specialtransport kan godkännas även ett separat släpfordon med en eller flera axlar som kopplas till dragbilen så att det transporterade föremålet eller föremålen bildar släpvagnens ram och nämnda fordon utgör släpvagnens axelkonstruktion.

2. Om avståndet mellan bilens vändskiva eller dragkoppling eller mellanvagnens vändskiva och släpvagnens bakre axel är större än 15 m skall släpvagnens axelkonstruktion vara tvångsstyrd eller kunna styras separat. I dragbilens förarutrymme skall finnas en varningslampa som visar att släpvagnens axel styrs.

3. Då släpvagnen har egen förare skall denna ha kontakt med dragbilens förare per telefon eller radiotelefon.

4. Då en specialtransportsläpvagn kopplas till dragbilen med hjälp av en mellanvagn bör minst en tredjedel av den last som belastar mellanvagnen belasta dragbilen.

15 § (11.12.1998/958)Undantag från bestämmelser i förordningen om användning av fordon på väg

Vid specialtransport behöver en bil eller en fordonskombination inte uppfylla följande bestämmelser i förordningen om användning av fordon på väg:

a)

den tillåtna totalmassa på en bil som avses i 21 § 2 mom. och på en kombination som avses i 23 § 3 mom. i förordningen och som bestäms utgående från avståndet mellan de yttersta axlarna,

b)

det krav på vändbarhet som avses i 26 § eller 30 h § i förordningen,

c)

det krav på massandel på dragande axel eller axlar som avses i 30 e § 2 mom.

d)

det krav på massafördelning mellan bil och släpfordon som avses i 32 a § i förordningen,

e)

kravet som avses i 33 § b-punkten i förordningen angående speglar vid transport av en last som är över 3,50 m bred.

16 § (19.12.2002/1253)Användning i vägtrafik av fordon eller fordonskombination som godkänts för specialtransport

1. Ett specialtransportfordon eller en specialtransportkombination får inte godkännas för annan transport än transport av odelade föremål, om fordonet eller fordonskombinationen inte uppfyller bestämmelserna i kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning och i förordningen om användning av fordon på väg.

2. Kopplingen av en för specialtransport godkänd släpvagn till dragbil skall var godkänd i en kopplingsbesiktning. Detta krav gäller även för en motsvarande utomlands registrerad kombination som används för specialtransport i Finland, med den begränsning som avses i 28 a §.

3. Innan ett fordon som antecknats i registret med stöd av 8 §, och som överskrider de mått och massor som allmänt tillåts på väg, används i vägtrafik, skall det för användningen ha ett sådant transporttillstånd som avses i 31 §, om inte något annat följer av 29 §.

4 kap.Lastning av specialtransporter

16 a § (22.8.2001/750)Allmän lastningsprincip vid specialtransport

1. Det föremål som transporteras skall i första hand lastas i ett sådant fordon eller en sådan fordonskombination som innebär att de mått och massor som allmänt tillåts på väg inte överskrids i onödan.

2. Om ett odelat föremål kan lastas på olika sätt som vart och ett medför att olika gränsvärden överskrids, skall man i första hand försöka undvika att den tillåtna bredden och i andra hand höjden överskrids.

3. Långa föremål som inte kan transporteras inom de gränsvärden som allmänt tillåts på väg skall i första hand transporteras i påhängsvagn, höga föremål i fordon av låg konstruktion eller i jumbotrailer och breda föremål vid behov lastade ovanpå snedstöd för att en överbred last skall kunna undvikas.

4. I en släpvagn som till följd av sin konstruktion är godkänd endast för specialtransport, får tur- eller returtransporteras en varningsbil för en specialtransport som utförs eller har utförts, eller andra motsvarande anordningar eller utrustning avsedda för utförandet av transporten som annars kunde transporteras inom de mått- och massavärden som allmänt tillåts på väg.

17 § Massa på drivande axlar

En specialtransport skall lastas på så sätt eller man skall använda ett sådant eller sådana dragfordon att minst 20 % av fordonets eller kombinationens totalmassa belastar de drivande axlarna då totalmassan överskrider 60 ton. Om totalmassan överskrider 150 ton skall minst 15 % av den belasta de drivande axlarna.

18 § (11.12.1998/958)Transport av flera föremål vid samma transport

1. Flera odelade föremål får transporteras vid samma transport bara om de transporterade odelade föremålen separat skulle orsaka att i förordningen om användning av fordon på väg tillåten längd, bredd eller höjd överskreds. Något annat allmänt på väg tillåtet gränsvärde får inte överskridas genom att de transporterade föremålen placeras på, efter eller bredvid varandra.

2. På en lastbil eller en kombination av lastbil och till denna kopplad släpvagn, som till konstruktionen uppfyller de massa- och måttvärden samt det krav på vändbarhet som anges i förordningen om användning av fordon på väg, får förutom styckegods lastas ett eller flera odelade föremål på de villkor som nämns i 1 mom.

3. Tilläggsutrustning till ett odelat föremål eller motsvarande föremål vars sammanlagda massa är högst 20 procent av det odelade föremålets massa, får transporteras vid samma transport.

4. Då en kombination av lastbil och egentlig släpvagn används för specialtransport så att minst ett massavärde som allmänt tillåts på väg i förordningen om användning av fordon på väg överskrids, får tilläggsutrustning som hör till det odelade föremålet som transporteras i släpvagnen eller motsvarande föremål användas som tilläggsmassa på dragbilen. Om behovet av tilläggsmassa är större än 20 procent av massan på det odelade föremål som transporteras i släpvagnen skall denna överskridande del av lasten vara endast tilläggsmassa.

5 kap.Markering av specialtransport och användning av varningsbil

19 § (19.12.2002/1253)Igenkänningslyktor och -reflektorer framtill vid bred transport

1. Då ett fordon, en fordonskombination eller en last som är bredare än vad som allmänt är tillåtet på väg, framförs, skall framtill eller omedelbart bakom förarhytten på fordonet, den bil som utför transporten eller dragbilen, monteras signalstänger som anger lastens bredd och lätt böjs eller förskjuts om de träffar ett hinder. På stängerna skall fästas framåtriktade lyktor som placeras så att de anger transportens största bredd, avger brungult ljus framåt och fungerar samtidigt som de bakre positionslyktorna. Lyktorna skall ha en ljusöppning om minst 50 cm 2 och lampans effekt i varje lykta skall vara minst 15 W och högst 21 W. Om specialtransportens bredd överstiger 3,00 m skall ytterst placeras två lyktor ovanför varandra. Ytterligare skall på stängerna placeras vita reflektorer av ca 100 mm bredd och ca 200 mm höjd framåtriktade och så att de motsvarar transportens bredd. På stängerna får också fästas bakåtriktade brungula reflektorer av motsvarande storlek.

2. Om avståndet mellan bilens egna främre positionslyktor och de ovan nämnda lyktorna och reflektorerna är större än en meter, skall på fordonet eller lasten monteras nödvändiga tilläggslyktor med högst en meters mellanrum. Om lasten är bredare än 3,50 m, får lyktorna och reflektorerna fästas vid själva lasten och då behöver inte signalstänger monteras. Lyktorna och reflektorerna skall vara på en höjd av minst 0,35 m och högst 1,50 m.

3. Om transporten är bredare än 4,00 m skall sådana framåtriktade identifieringsskyltar som motsvarar den största bredden som avses i del II 6 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning, och som uppfyller kraven i E-reglemente nr 70, monteras. I de framåtriktade identifieringsskyltarna får i stället för reflekterande röd färg randning i röd fluorescerande färg användas. Identifieringsskyltarna skall placeras framtill på lasten i det nedre hörnet så att åtminstone en del av skyltarna är placerade vågrätt och lodrätt följande formen på lastens hörn.

4. Om transporten är bredare än 7,00 m skall, för att varna den mötande trafiken, det yttersta hörnet nere till vänster framtill på lasten, vilket är på en höjd av högst 1,90 m, utmärkas med minst en framåtriktad igenkänningslykta, som är av i 1 mom. avsedd typ och har brungult ljus som också får vara blinkande. En transport som på en höjd av över 1,90 m är bredare än 4,00 m, skall, utöver vad som bestäms i denna paragraf, märkas ut på behörigt sätt.

5. När en överbred last transporteras på en traktorsläpvagn, får de framåtriktade reflektorerna och lyktorna fästas på lasten.

20 § (19.12.2002/1253)Igenkänningslyktor och -reflektorer baktill vid bred transport

1. Då ett fordon, en fordonskombination eller en last som är bredare än vad som allmänt är tillåtet på väg, framförs, skall baktill på fordonet, den bil som utför transporten eller kombinationens släpvagn, fästas bakåtriktade lyktor som placeras så att de anger transportens största bredd, avger rött ljus och fungerar samtidigt som de bakre positionslyktorna samt på motsvarande sätt placerade röda reflektorer. Lyktorna skall ha en ljusöppning om minst 50 cm 2 och lampans effekt i varje lykta skall vara minst 15 W och högst 21 W. Reflektorerna på släpvagnen och släpanordningen skall vara triangelformade. På andra fordon får inte användas triangelformade reflektorer.

2. Om specialtransporten är bredare än 3,00 m skall baktill ytterst på båda sidor placeras två lyktor ovanför varandra. Om avståndet mellan fordonets egna bakre positionslyktor och reflektorer samt ovan nämnda lyktor och reflektorer är större än en meter skall på fordonet eller lasten monteras nödvändiga tilläggslyktor med högst en meters mellanrum. Lyktorna och reflektorerna skall vara på en höjd av minst 0,35 m och högst 1,50 m.

3. Om transporten är bredare än 4,00 m skall på fordon utan släpvagn monteras sådana bakåtriktade diagonalt randade identifieringsskyltar som motsvarar den största bredden och som avses i del II 6 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning samt som uppfyller kraven i E-reglemente nr 70, och på släpvagn på motsvarande sätt skyltar som anger lång transport. Identifieringsskyltarna skall placeras bak på lasten i det nedre hörnet så att åtminstone en del av skyltarna är placerade vågrätt och lodrätt följande formen på lastens hörn.

4. Om transporten är bredare än 7,00 m skall, för att varna den bakomvarande trafiken, det yttersta hörnet nere till vänster bak på lasten eller identifieringsskylt nämnd i 3 mom., vilken är på en höjd av högst 1,90 m, utmärkas med minst en bakåtriktad igenkänningslykta som är av i 1 mom. avsedd typ och har brungult ljus som också får vara blinkande. En transport som på en höjd av över 1,90 m är bredare än 4,00 m, skall, utöver vad som bestäms i denna paragraf, märkas ut på behörigt sätt.

5. När en överbred last transporteras på en traktorsläpvagn får de bakåtriktade reflektorerna och lyktorna fästas på lasten.

21 § (19.12.2002/1253)Igenkänningslyktor och reflektorer vid lång transport

1. Om en del av lasten framtill skjuter ut över fordonets gränslinje eller baktill skjuter ut mera än en meter över gränslinjen skall lastens yttersta del markeras enligt 49 § förordningen om användningen av fordon på väg.

2. Om föremålet eller föremålen som transporteras i kombination utgör släpvagnens ram eller om lasten framtill skjuter ut över 1 m och baktill över 2 m över fordonets gränslinje, skall för markering användas sådana sidolyktor som avses i del I 22 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning. De får på ett ändamålsenligt sätt fastas vid lastens nedre del med 2–6 m mellanrum. Den främre och den bakre lyktan får vara på ett avstånd av högst 1,0 m från lastens yttersta gränslinjer. Lyktorna skall vara på en höjd av minst 0,35 m och högst 1,5 m.

21 a § (11.12.1998/958)Varningsbil och dess personal

1. Som varningsbil skall användas en person- eller paketbil eller en lastbil med en totalmassa av högst 4,0 tonn.

2. I minst en varningsbil till samma transport skall befinnas en finsk- eller svenskkunnig person.

3. Varningsbilarnas personal skall ha kontakt med varandra per radio- eller annan telefon och med föraren eller förarna av specialtransportfordonet samt ett gemensamt kommunikationsspråk.

4. I fråga om transport med en höjd som överstiger 5,00 meter skall i den varningsbil som körs framför användas en mätningsapparat för att mäta fri höjd.

5. I varningsbilen skall befinnas nödvändiga arbetsverktyg och utrustning för tillfällig överflyttning av trafikanordningar.

21 b § (19.12.2002/1253)Varningslyktor och deras användning

1. Varningsbilen och dragbilen för specialtransport, eller specialtransportfordonet skall vara utrustad med minst två sådana varningslyktor som avses i del I 20 punkten och del II 4 punkten i bilaga 1 till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning och som avger blinkande orangegult ljus.

2. Varningslyktor skall användas, om

a)

transporten körs avvikande från trafikregler,

b)

det, för att undvika uppenbar fara, är nödvändigt att varna andra i trafiken,

c)

vid transport, enligt det som bestäms nedan, skall användas ett varningsljus, med undantag av transporter som är endast överhöga.

3. Då transporten körs enligt trafikreglerna skall varningslyktor inte användas vid en endast överhög transport eller vid lång transport i den varningsbil som körs framför.

22 § (11.12.1998/958)Användning av varningsbil

1. På motorväg eller på en väg där tvåriktad trafik är förbjuden genom vägmärke skall bakom och på annan väg framför specialtransporten användas en varningsbil då transportens mått är som följer:

a)

bredden är över 3,50 m,

b)

bredden är över 3,00 m då transportens längd är över 25,25 m,

c)

längden är över 30,00 m, eller

d)

höjden är över 5,00 m.

2. Varningsbilar skall användas både framför och bakom en specialtransport då transportens mått är som följer:

a)

bredden är över 4,00 m,

b)

bredden är över 3,00 m då längden är över 30,00 m, eller

c)

längden är över 40,00 m.

3. Framför specialtransporten skall användas två varningsbilar och bakom en då transportens mått är som följer:

a)

bredden är över 5,00 m,

b)

bredden är över 4,00 m då längden är över 35,00 m,

c)

bredden är över 3,50 m då längden är över 40,00 m, eller

d)

bredden är över 3,00 m då längden är över 45,00 m.

4. Om specialtransportens bredd är över 7,00 m skall minst fyra varningsbilar användas. En eller flera av dessa får vara polisbilar med utryckningsutrustning.

5. För att varna trafiken får flera varningsbilar än de minimiantal som nämns i 1–4 mom. användas.

23 § (11.12.1998/958)Varningsskyltar vid specialtransport

1. På en varningsbil som körs framför en specialtransport som är bredare än 3,5 m skall användas en framåtriktad varningsskylt vars mått är minst 1 x 0,5 m och som har texten "LEVEÄ KULJETUS" uppdelad på två rader. Baktill får en motsvarande bakåtriktad varningsskylt som är fäst vid fordonet eller lasten användas.

2. Försvarsmakten kan i stället för en i 1 mom. nämnd varningsskylt använda varningsskyltar med texten "PANSSARIVAUNU" eller "PANSSARIVAUNUJA", när det är fråga om användning på väg av ett fordon eller en grupp av fordon med en bredd som överstiger 2,80 m.

3. Baktill på specialtransporten och på varningsbilen skall användas en skylt med mått enligt 1 mom. och texten "PITKÄ KULJETUS" uppdelad på två rader om specialtransportens mått är som följer:

a)

bredden är över 3,00 m men högst 3,50 m och längden är över 25,25 m, eller

b)

bredden är högst 3,00 m och längden över 30,00 m.

4. Om varningsbil används vid specialtransport enbart på grund av höjden, skall på varningsbilen användas en varningsskylt med texten "KORKEA KULJETUS" uppdelad på två rader.

5. Vid specialtransport som kräver tillstånd får, med avvikelse från de i 1, 3 och 4 nämnda varningsskyltarna med text, användas varningsskyltar som godkänts av vägverket och som endast är försedda med motsvarande schematiska bild.

6. Den varningsskylt som används på varningsbilen skall vara godkänd av vägverket och vid skymning eller mörker vara upplyst inifrån. Den varningsskylt som används på specialtransportfordonet eller på lasten får vara reflekterande eller belyst utifrån. De i 2 mom. avsedda varningsskyltarna som används av försvarsmakten behöver dock inte vara godkända av vägverket.

23 a § (11.12.1998/958)Användning av varningsskyltar vid specialtransport

1. På lasten behöver inte fästas en bakåt synlig skylt om en varningsbil används bakom transporten. Texten på en framåtriktad varningsskylt får synas även bakåt och en bakåtriktad skylts text även framåt.

2. Varningsskyltar för specialtransport får användas bara om transportens mått förutsätter det. Annars skall de avlägsnas eller övertäckas. Vid långa kombinationer, när ingen varningsbil används bakom, får en bakåtriktad varningsskylt användas endast bakom transporten.

3. På en varningsbil för specialtransport får förutom en varningstavla som krävs enligt 23 § användas även en annan varningstavla med textmarkeringar gällande transporten.

6 kap.Utförande av specialtransport

24 § Körhastighet vid specialtransport

1. Den högsta tillåtna hastigheten för en specialtransport är 60 km/h under följande förutsättningar:

a)

transportens bredd är större än 3,5 m,

b)

massan på en axel som är försedd med fyra däck överskrider 13 ton, eller

c)

massan på en axel som är försedd med åtta däck överskrider 20 ton.

2. Den högsta tillåtna hastigheten för en specialtransport är 40 km/h under följande förutsättningar:

a)

massan på en fordonsaxel som är försedd med fyra däck överskrider 15 ton, eller

b)

massan på en axel som är försedd med åtta däck överskrider 23 ton.

25 § Specialtransports väjningsskyldighet

Vid behov skall en specialtransport ge mötande trafik förkörsrätt vid smala vägavsnitt om inte annat anvisas av trafikledare eller trafikstyrningsanordningar.

26 § (11.12.1998/958)Trafikdirigering vid specialtransport

1. Om transporten är bredare än 4,00 m eller längre än 30,00 m eller högre än 5,00 m skall en trafikdirigerare eller en polis följa med i varje varningsbil.

2. Trafikdirigeraren skall användas för att stoppa och dirigera den övriga trafiken, om transporten på vägen utförs avvikande från trafikreglerna. Trafikdirigeraren får vara chaufför i varningsbilen.

3. En trafikdirigerare skall ha en väl synlig klädsel som är försedd med reflektorer. För att stoppa trafik skall ett trafikmärke i miniatyr användas som motsvarar trafikmärke nr 311 i 16 § vägtrafikförordningen (182/1982) .

4. Om flera trafikdirigerare används vid transporten, skall en av dem utses till ledande trafikdirigerare innan transporten börjar. Polisen eller den ledande trafikdirigeraren skall bestämma om varningsbilarnas avstånd och plats under transporten.

5. Trafikdirigerarna skall ha kontakt med varandra och med föraren av specialtransportfordonet med hjälp av radio- eller annan telefon.

6. Trafikdirigerare vid specialtransport får under specialtransporten vid behov stoppa, styra och ge order åt andra som rör sig på väg.

27 § (22.8.2001/750)Grupp av specialtransporter i rad

1. Specialtransporter får transporteras i en grupp bestående av högst sex fordon i rad. Varje fordon skall markeras med lyktor och reflektorer på samma sätt som en enskild specialtransport.

2. Vid transport i rad skall användas minst en varningsbil framför raden och en bakom. Minimiantalet varningsbilar framför raden bestäms av bredden eller längden på gruppens största transportenhet. Vid endast överhöga transporter räcker ändå en varningsbil framför tre transportenheter utan en varningsbil bakom.

3. I gruppen skall framför och bakom varje enskild transport som är bredare än 6,00 m köra en separat varningsbil. Om gruppen av transporter i rad består av fyra eller fler transportenheter, skall det åtminstone framför raden och dessutom alltid bakom två på varandra följande transportenheter samt sist i raden finnas en varningsbil.

4. För varje varningsbil skall finnas minst en trafikdirigerare.

5. Utförandet av transporten i grupp får inte oskäligt störa den övriga trafiken.

28 § Iakttagande av hinder som begränsar transporten

1. Vid specialtransport skall särskilt iakttas el- och telefonledningar samt körledningar för elektrifierad järnväg som är bredvid eller ovanför vägen. Vid behov skall man komma överens med ägarna till nämnda anordningar om tillfälligt avlägsnande av dem.

2. En trafidirigeringsanordning som tillfälligt avlägsnats i samband med en transport skall omedelbart efter transporten sättas tillbaka.

7 kap.Tillåtna mått och massor vid specialtransporter

28 a § (22.6.1998/441)Användning för specialtransport av fordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat och i något annat land

1. Senare i detta kapitel stadgade gränsvärden för specialtransport tillämpas på fordon som registrerats eller tagits i bruk i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet ( EES-stat ).

2. När ett fordon som registrerats eller tagits i bruk i någon annan än en EES-stat används i Finland för specialtransport, tillämpas på det de gränsvärden för mått och massor som är stadgade i kapitel 4 a i förordningen om användning av fordon på väg såvida dispans för överskriding av dessa värden inte beviljats av fordonförvaltningscentralen eller vägverket.

29 § (22.8.2001/750)Tillåtna mått vid specialtransport

1. Höjden på en specialtransport, mätt från marken, vid andra än containertransporter som avses i 3 § och vid transport med annat än person- eller paketbil eller en släpvagn till dessa får vara maximalt 4,40 m.

2. Vid specialtransport får lastens bredd vid transport på annat sätt än med person- eller paketbil eller en släpvagn till dessa vara högst 4,00 m vid andra än containertransporter. Avvikande från detta får lasten vid transport av en i 4 § 1 mom. a- och f-punkten avsedd arbetsmaskin vara högst 3,50 m bred och bredden på en båt eller ett segelflygplan som avses i d-punkten i samma moment och som transporteras med släpvagn högst 2,60 m. Vid transport av endast en båt, en till lantbruk eller väghållning använd maskin eller anordning med en traktorsläpvagn eller vid sådan i 4 § 1 mom. g-punkten avsedd transport som hänför sig till torvproduktion får bredden vara högst 4,00 m, vid transport av stolpar dock högst 2,60 m.

3. I fråga om specialtransporter är maximilängden

a)

vid transport av en arbetsmaskin som avses i 4 § 1 mom. a-punkten högst 16,00 m,

b)

vid transport av ett fordon som avses i 4 § 1 mom. b-punkten, av ett segelflygplan eller en båt med mast med släpvagn till person- eller paketbil, eller av en arbetsmaskin som avses i 4 § 1 mom. f-punkten, stolpar, en båt eller en till lantbruk eller väghållning använd maskin eller anordning med traktorsläpvagn högst 20,00 m, vid sådan i 4 § 1 mom. g-punkten avsedd transport som hänför sig till torvproduktion dock högst 27,00 m,

c)

på en kombination som består av en lastbil och en egentlig släpvagn som är godkänd för specialtransport högst 27,00 m, då släpvagnens bredd överstiger 2,60 m eller längden överstiger det värde som tillåts i 24 § 2 mom. a-punkten förordningen om användning av fordon på väg eller då släpvagnens axelavstånd överstiger det värde som tillåts i förordningens 26 § 3 mom. och om dragbilen vid transport av last är lastad på det sätt som föreskrivs i 18 § 3 eller 4 mom. i detta beslut,

d)

på en kombination som består av lastbil och påhängsvagn eller en motsvarande släpanordning högst 30,00 m vid andra än containertransporter.

4. Vid specialtransporter får lasten, oberoende av vad som bestäms i 45 § 2 mom. förordningen om användning av fordon på väg, överskrida fordonets gränslinjer som följer:

a)

framtill högst 2,00 m,

b)

baktill högst 3,00 m, och

c)

på en fordonskombination som avses i 3 mom. b-punkten och vid transporter som avses i 3 mom. c-punkten baktill på släpvagnen högst 4,00 m, dock på kombinationer som avses i 3 mom. d-punkten högst 6,00 m.

30 § Tillåtna massor

Vid transporter som avses ovan i 29 § får inte massa på axel eller boggi eller totalmassan överskrida de värden som allmänt tillåts på väg i förordningen om användning av fordon på väg.

8 kap.Särskilda bestämmelser

31 § (22.8.2001/750)Undantag från mått- och massa- begränsningar

1. Vägförvaltningen kan bevilja specialtransporttillstånd för fordon eller fordonskombination eller transport av last på allmän väg, när fordonets massor på axel eller boggi eller dess total- eller kombinationsmassor överskrider de värden som allmänt tillåts på väg, dock inte i fråga om transporter som utförs med traktor eller släpvagn till den. Specialtransporttillstånd kan likväl beviljas endast inom gränserna för fordonets eller fordonskombinationens massor enligt anteckningen i registret eller, i fråga om oregistrerade fordon, inom gränserna för de massor som tillverkaren tillåter.

2. Vägförvaltningen kan bevilja specialtransporttillstånd för ett sådant fordon eller en sådan fordonskombination, eller för transport av en sådan last på allmän väg som avviker från de mått som nämns i 29 §. Tillstånd beviljas dock inte

a)

för transporter som sker med person- eller paketbil eller med traktor, eller på en släpvagn till dessa, med undantag för tomkörning av en i 4 § 1 mom. g-punkten avsedd släpvagn som används vid torvproduktion,

b)

för överskridning av bredden vid sådan transport av arbetsmaskin som avses i 4 § 1 mom. a- och f-punkten, eller

c)

för överskridning av de gränsvärden som anges i 3 § 2 mom. vid andra transporter än transport av ett odelat föremål eller en tom container.

3. För ett sådant fordon eller en sådan fordonskombination som inte har registrerats eller anmälts för registrering får tillstånd som avses i denna paragraf beviljas enbart för tillfällig förflyttning utan last.

4. Vägförvaltningen kan med väghållarens samtycke bevilja ett i 1–3 mom. nämnt tillstånd också för andra transporter än sådana som sker på allmän väg.

5. De värden för massor på axel eller boggi eller kombinationens totalmassor som anges i Vägförvaltningens tillstånd, antecknats i registret eller, när det gäller ett oregistrerat fordon, tillåts av tillverkaren får inte överskridas när fordon förs på väg.

31 a § (11.12.1998/958)Medförande av dokument och övervakning av trafiken

Det transporttillstånd till specialtransport som beviljas av vägverket och bilagor till detta, samt det av besiktningsstället utfärdade intyget över ett i 13 § 1 och 2 mom. avsett godkännande som beviljats för koppling av släpanordning skall medföras under transporterna. Dokumenten eller kopia av dessa skall på begäran visas upp för trafikövervakaren.

32 § Skada på väganordningar

Om en specialtransport som förs på väg orsakar skada på väg, trafikstyrningsanordningar, vägmärkningar, plogningsmärken eller andra väganordningar skall den som utför transporten eller tillståndsinnehavaren ersätta skadan.

33 § Ändringssökande

1. I fråga om sökande av ändring i ett beslut som en förvaltningsmyndighet har meddelat med stöd av detta beslut gäller vad som stadgas i lagen om ändringssökande i förvaltningsärenden (154/50) .

2. Ett beslut eller en bestämmelse som meddelats med stöd av detta beslut skall iakttas även om beslutet eller bestämmelsen inte vunnit laga kraft, om inte besvärsmyndigheten bestämmer annorlunda.

3 mom. har upphävts genom F 19.12.2002/1253 . (19.12.2002/1253)

34 § Ikraftträdelse

1. Detta beslut träder i kraft den 1 januari 1993.

2. Ett fordon eller en fordonskombination som godkänts för specialtransport och tagits i bruk innan detta beslut har trätt i kraft får fortfarande användas för specialtransporter förutsatt att fordonet eller fordonskombinationen uppfyller de bestämmelser som gällde när detta beslut trädde i kraft.

Ikraftträdelsestadganden

22.6.1998/441:

Detta beslut träder i kraft den 25 juni 1998.

11.12.1998/958:

1. Detta beslut träder i kraft den 1 januari 1999.

2. Ett fordon eller en fordonskombination som godkänts för specialtransport och tagits i bruk innan detta beslut har trätt i kraft får fortfarande användas för specialtransporter förutsatt att fordonet eller fordonskombinationen uppfyller de bestämmelser som gällde när detta beslut trädde i kraft.

3. Kravet i 9 § träder i kraft den 1 januari 2000.

4. Kravet i 16 § 2 mom. träder i kraft den 1 september 1999 för nya kopplingar.

5. Som ett i 16 a § avsett fordon med låg konstruktion anses ända till 31 december 1999 en lastningshöjd på högst 1,30 m och därefter ända till 31 december 2001 på högst 1,25 m.

6. De i 19 och 20 § nämnda framåt- och bakåtriktade igenkänningsskyltarna jämte signalljus som skall fästas vid skyltarna för markering av överbred last skall tas i bruk senast den 1 januari 2000.

7. Kravet i 22 § 1 mom. d-punkten träder i kraft den 1 januari 2000.

8. Containrar som är högre än 2,60 m får ända till 31 december 1999 transporteras som transport med en höjd av högst 4,40 meter och därefter ända till 31 december 2000 som transport med en höjd av högst 4,30 meter.

22.8.2001/750:

Denna förordning träder i kraft den 1 september 2001.

19.12.2002/1253:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2003.

18.6.2003/553:

Denna förordning träder i kraft den 23 juni 2003.

Top of page