Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tiettyjä pinta-ala- ja eläinperusteisia tukia koskevien lakien muuttamisesta
- Administrative sector
- Maa- ja metsätalousministeriö
- Date of Issue
- Text of the proposal
- Suomi
- State of processing
- Vireillä
- Handling information
- Eduskunta.fi 164/2024
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta annettua lakia, Euroopan unionin suorista viljelijätuista annettua lakia, eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annettua lakia sekä maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annettua lakia.
Lainsäädäntöön ehdotetaan sisällytettäväksi vuoden 2025 alusta lukien Euroopan unionin jäsenvaltioille pakolliseksi tulevan ja yhtenä Euroopan unionin kokonaan tai osittain rahoittaman pinta-ala- ja eläinperusteisten tukien saamisen ehtona olevan sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen siltä osin kuin sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten toimeenpano edellyttää kansallista sääntelyä. Euroopan unionin lainsäädännön mukaan sosiaalisen ehdollisuuden vaatimukset koskevat Euroopan unionin kokonaan rahoittamia tukijärjestelmiä sekä osaa Euroopan unionin osittain rahoittamista tukijärjestelmistä. Sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen tulisi siten ehdotuksen mukaan koskemaan Euroopan unionin Euroopan maatalouden tukirahastosta (maataloustukirahasto) kokonaan rahoitettavia tukia eli perustulotukea, uudelleenjakotulotukea, nuorten viljelijöiden tulotukea, ekojärjestelmätukea sekä tiettyjä tuotantosidonnaisia tulotukia sekä tiettyjä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) osarahoitettuja korvauksia eli luonnonhaittakorvausta, ympäristökorvausta, luonnonmukaisen tuotannon korvausta ja eläinten hyvinvointikorvausta.
Tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset eri viranomaisten tehtävistä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen valvonnassa sekä valvontaseuraamuksista. Mainittuun lakiin ehdotetaan lisäksi lisättäväksi säännös maatilojen neuvontapalvelujen valvontaseuraamuksista. Sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen yhtenä tuen tai korvauksen saamisen ehtona lisättäisiin Euroopan unionin suorista viljelijätuista annettuun lakiin ja eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annettuun lakiin.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annettua lakia muutettavaksi siten, että mahdollistettaisiin myös kasvintuotannon tuen ennakon maksaminen ennen kuin tilakohtaiset tarkastukset on suoritettu loppuun.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025.
PERUSTELUT
1Asian tausta ja valmistelu
1.1Tausta
Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan uudistaminen lainsäädäntöprosesseineen kuluvalle rahoituskaudelle 2021–2027 alkoi jo useita vuosia ennen rahoituskauden alkua. Komissio julkaisi 1.6.2018 lainsäädäntöehdotuksensa uudeksi yhteiseksi maatalouspolitiikaksi, joka perustui 29.11.2017 annettuun komission tiedonantoon (COM(2017) 713 final ruoan ja maanviljelyn tulevaisuudesta. Komission vuoden 2020 jälkeistä yhteistä maatalouspolitiikkaa koskevissa lainsäädäntöehdotuksissa edellytettiin, että jäsenvaltiot panevat suunnitelmansa täytäntöön 1.1.2021 lähtien, mutta Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen käsittely viivästyi alkuperäisestä aikataulusta. Tästä johtuen uudistuksen toimeenpanoon tuli siirtymäaika vuosille 2021 ja 2022, jolloin pystyttiin varmistamaan joustava siirtyminen uusiin tukiedellytyksiin ja tukien jatkuvuus uuden kauden toimeenpanon alkamiseen saakka.
Neuvoston, Euroopan parlamentin ja Euroopan komission väliset kolmikantaneuvottelut yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksesta saatiin päätökseen kesällä 2021, jolloin Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksesta saatiin poliittinen sopu. Perusasetukset ((EU) 2021/2115, (EU) 2021/2116 ja (EU) 2021/2117)) julkaistiin Euroopan unionin virallisessa lehdessä 6.12.2021 ja asetukset tulivat voimaan 7.12.2021. Edellä mainittujen asetusten täytäntöönpano alkoi vuoden 2023 alusta lukien kansallisten strategisten suunnitelmien mukaisesti.
Kuluvan rahoituskauden Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan uudistus on pantu Euroopan unionin lainsäädäntötasolla täytäntöön useilla Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksilla sekä komission delegoiduilla asetuksilla ja komission täytäntöönpanoasetuksilla. Pinta-ala- ja eläinperusteisten tukien ja korvausten osalta merkitystä on erityisesti kahdella parlamentin ja neuvoston asetuksella eli 1) jäsenvaltioiden yhteisen maatalouspolitiikan nojalla laadittavien, Euroopan maatalouden tukirahastosta (maataloustukirahasto) ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) rahoitettavien strategiasuunnitelmien (YMP:n strategiasuunnitelmat) tukea koskevista säännöistä sekä asetusten (EU) N:o 1305/2013 ja (EU) N:o 1307/2013 kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2021/2115, jäljempänä suunnitelma-asetus , ja 2) yhteisen maatalouspolitiikan rahoituksesta, hallinnoinnista ja seurannasta sekä asetuksen (EU) N:o 1306/2013 kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2021/2116, jäljempänä horisontaaliasetus .
Suunnitelma-asetuksen mukaisesti kukin Euroopan unionin jäsenvaltio on laatinut kansallisen Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan strategiasuunnitelman vuosille 2023─2027, jäljempänä strategiasuunnitelma , joka sisältää maatalouden suorat tuet, maaseudun kehittämistoimenpiteet ja alakohtaiset ohjelmat. Strategiasuunnitelma kattaa Euroopan maatalouden tukirahastosta (maataloustukirahasto), jäljempänä maataloustukirahasto, ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto), jäljempänä maaseuturahasto , rahoitettavat toimet. Strategiasuunnitelman toimien tavoitteena on Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan erityistavoitteiden saavuttaminen. Kansallisten strategiasuunnitelmien toimeenpano on alkanut 1.1.2023 ja ne ovat voimassa 31.12.2027 asti.
Suomessa valtioneuvosto teki yleisistunnossaan 16.12.2021 hyväksyvän päätöksen Euroopan komissiolle toimitettavasta Suomen esityksestä Suomen CAP-suunnitelmaksi 2023─2027 (strategiasuunnitelma). Komissiolle toimitettu strategiasuunnitelma perustui suunnitelma-asetukseen ja se koostuu maatalouspolitiikan suorista tuista ja sektoritoimista sekä Manner-Suomen ja Ahvenanmaan maakunnan maaseudun kehittämistoimenpiteistä. Ahvenanmaan maakunnan hallitus on Ahvenanmaan itsehallintohallintolakiin (1144/1991) perustuen ja toimivaltansa rajoissa käsitellyt ja hyväksynyt edellä mainitun strategiasuunnitelmaesityksen 7.12.2021. Suomi toimitti komissiolle ehdotuksensa Suomen strategiasuunnitelmaksi 22.12.2021. Linkki maa- ja metsätalousministeriön www-sivuilla olevaan Suomen strategiasuunnitelmaan: https://mmm.fi/documents/1410837/12210688/Suomen+viimeistelty+CAP-suunnitelma+2023-2027.pdf/667bf7ab-8af6-0afa-8c8e-ef5022178292/Suomen+viimeistelty+CAP-suunnitelma+2023-2027.pdf?t=1658396108940
Komissio hyväksyi 31.8.2022 Suomen strategiasuunnitelman komission täytäntöönpanopäätöksellä Suomen YMP:n strategiasuunnitelman 2023–2027 hyväksymisestä Euroopan maatalouden tukirahastosta ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta rahoitettavaa unionin tukea varten (CCI: 2023FI06AFSP001) ( https://agriculture.ec.europa.eu/cap-my-country/cap-strategic-plans/approved-csp_en ).
Kuluvan rahoituskauden Euroopan unionin lainsäädännön ja Suomen kansallisen strategiasuunnitelman valmistelua on kokonaisuudessaan kuvattu hallituksen esityksessä eduskunnalle tiettyjä pinta-ala- ja eläinperusteisia tukia koskeviksi laeiksi ( HE 165/2022 vp ). https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_165+2022.aspx
Jäsenvaltioiden on mahdollista ehdottaa muutoksia komission hyväksymään kansalliseen strategiasuunnitelmaan. Suomessa on valmisteltu esitys Suomen strategiasuunnitelman muutokseksi, joka hyväksyttiin yhteisen maatalouspolitiikan strategiasuunnitelman hallinnoinnista annetun lain (1324/2022) 13 §:ssä tarkoitetussa seurantakomiteassa 11.6.2024 toimitettavaksi komissiolle käsiteltäväksi. Suomen strategiasuunnitelman muutosesitykseen sisältyy myös vuoden 2025 alusta lukien jäsenvaltioille pakolliseksi tulevan sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuuden kuvaus. Kuten alkuperäisen strategiasuunnitelman niin myös sen muutos edellyttää komission nimenomaista hyväksyntää. Komissio päätös Suomen komissiolle lähettämästä strategiasuunnitelman muutosesityksestä annetaan vuoden 2024 aikana.
1.2Valmistelu
Edellä sanottuun viitaten Suomen strategiasuunnitelman toimeenpano on alkanut vuoden 2023 alusta lukien. Sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuutta on valmisteltu maa- ja metsätalousministeriössä virkatyönä laajassa yhteistyössä eri viranomaisten ja sidosryhmien kanssa. Sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuuden valmistelussa on ollut mukana maa- ja metsätalousministeriön edustajien lisäksi työvoima- ja elinkeinoministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, Ruokaviraston ja aluehallintovirastojen edustajia. Sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuuden valmistelun kuluessa on myös kuultu muun muassa Työturvallisuuskeskuksen ja Maaseudun Työnantajaliiton asiantuntijoita. Sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuuden valmistelun yhteydessä on seurattu myös muiden jäsenvaltioiden toimeenpanomalleja sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuuden osalta.
Maa- ja metsätalousministeriö järjesti suunnitelma-asetuksen 14 artiklan 2 kohdassa tarkoitetun kansallisten työmarkkinaosapuolen kuulemistilaisuuden 6.5.2024, jossa oli paikalla työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen edustajia sekä eri viranomaistahoja.
Hallituksen esitys on valmisteltu virkatyönä maa- ja metsätalousministeriössä. Hallituksen esitys pohjautuu Euroopan unionin lainsäädännön lisäksi edellä mainittuun sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuuden laaja-alaiseen valmisteluun sekä Suomen strategiasuunnitelman muutosesityksessä tehtyihin linjauksiin.
Hallituksen esitysluonnoksesta on pyydetty lausunto oikeusministeriöltä, valtiovarainministeriöltä, sosiaali- ja terveysministeriöltä, työ- ja elinkeinoministeriöltä, Ruokavirastolta, Ahvenanmaan valtionvirastolta, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilta, aluehallintovirastoilta, Hedelmän- ja marjanviljelijäin liitto ry:ltä, Kauppapuutarhaliitto ry:ltä, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:ltä, ProAgria Keskusten Liitolta, Puutarhaliitto ry:ltä, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC rf:ltä ja Svenska lantbrukssällskapens förbund SLF rf:ltä.
2EU-säädöksen tavoitteet ja pääasiallinen sisältö
Euroopan unionin yhteinen uusi maatalouspolitiikka on edelliseen rahoituskauteen verrattuna entistä vahvemmin tulosperustaista ja politiikassa huomioidaan paikalliset olosuhteet ja tarpeet sekä lisätään samalla kestävyyttä. Unionin yhteisen maatalouspolitiikan tavoitteena on älykäs, kestävä, kilpailukykyinen ja monipuolinen maataloussektori, joka varmistaa pitkällä tähtäimellä ruokaturvan. Euroopan unionin yhteisellä maatalouspolitiikalla edistetään muun muassa ilmastotoimia, luonnonvarojen suojelua sekä luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä.
Suunnitelma-asetus sisältää yleiset ja erityiset säännökset maataloustukirahaston ja maaseuturahaston käyttämisestä yhteisen maatalouspolitiikan tavoitteiden toteuttamiseksi sekä toimeenpanoon liittyvistä indikaattoreista. Suunnitelma-asetus koskee ympäristön, ilmaston, kansanterveyden, eläin- ja kasviterveyden sekä eläinten hyvinvoinnin suojaamisen perussäännöksiä, suorien viljelijätukien toimenpiteitä ja maaseudun kehittämisen toimenpiteitä. Suunnitelma-asetukseen sisältyy säännökset siitä, mitä pinta-ala- ja eläinperusteisia tukia jäsenvaltioissa voidaan eri rahastoista myöntää ja maksaa. Maataloustukirahastosta, josta myönnettävät tuet ovat kokonaan Euroopan unionin rahoittamia, voidaan myöntää tuotannosta irrotettuja suoria tukia sekä tuotantosidonnaisia tukia. Maaseuturahastosta, josta myönnettävät korvaukset ovat osittain Euroopan unionin rahoittamia, voidaan myöntää tukea muun muassa tukea ympäristö-, ilmasto- ja muihin hoitositoumuksiin sekä tukea luonnonhaittoihin ja muihin aluekohtaisiin haittoihin.
Suunnitelma-asetuksen 104 artiklan mukaan kunkin jäsenvaltion on laadittava strategiasuunnitelma, jossa kuvataan tarkemmin muun muassa maataloustukirahastosta ja maaseuturahastosta rahoitettavat tukijärjestelmät mukaan lukien muun muassa tukien myöntämisen edellytykset ja valvontaseuraamukset. Strategiasuunnitelmassa on tullut kuvata myös strategiasuunnitelman rakenne sekä se, miten strategiasuunnitelman tavoitteita seurataan ja arvioidaan.
Suunnitelma-asetuksen 14 artiklan mukaan jäsenvaltioiden on viimeistään 1.1.2025 otettava yhdeksi pinta-ala- ja eläinperusteisen tuen tai korvauksen myöntämisen edellytykseksi mainitussa artiklassa tarkoitetun sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen. Sosiaalisen ehdollisuuden taustalla on erityisesti koronapandemian aikana eri puolilla Eurooppaa noussut huoli maataloustyöntekijöiden kohtelusta. Tästä johtuen ensimmäistä kertaa Euroopan unionin yhteiseen maatalouspolitiikkaan sisällytettiin myös kokonaan uusi osa-alue eli sosiaalinen ulottuvuus. Euroopan unionin tasolla sosiaalisen ulottuvuuden tavoitteena on muun muassa kehittää maataloustyöntekijöiden työoloja sekä edistää sosiaalisesti kestävän maatalouden kehittämistä siten, että lisätään tuensaajien tietoisuutta työsopimuksiin ja työturvallisuuteen liittyvistä seikoista ja niissä noudatettavista perusvaatimuksista. Suunnitelma-asetuksen 15 artiklan 4 kohdan h alakohdan mukaisesti jäsenvaltioiden on pitänyt kuitenkin sisällyttää tuenhakijoille annettavan maatilojen neuvontapalvelujen yhdeksi osa-alueeksi sosiaalinen ehdollisuus (työehdot, työnantajan velvoitteet, työterveys ja -turvallisuus sekä sosiaalituki viljelijäyhteisöissä) jo vuoden 2023 alusta lukien.
Horisontaaliasetuksessa säädetään niistä edellytyksistä, joita sovelletaan Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan rahoitukseen. Horisontaalisasetus sisältää muun muassa säännöksiä jäsenvaltion hallintojärjestelmälle asetettavista vaatimuksista, komission suorittamasta tilien tarkastamisesta ja hyväksynnästä sekä tukitoimenpiteiden hallinnosta ja valvonnasta. Valvonnan osalta horisontaaliasetus kattaa yleiset säännökset sekä perussäännökset yhdennetystä hallinto- ja valvontajärjestelmästä, ehdollisuudesta, sosiaalisesta ehdollisuudesta ja komission jäsenvaltioihin kohdistamista tarkastuksista.
Horisontaaliasetuksen mukainen rahastojen rahoitus perustuu ennalta vahvistettuihin menojen enimmäismääriin. Maataloustukirahastossa nämä ovat vuosittaisia ja maaseuturahastossa määrittely vahvistetaan strategiasuunnitelmassa. Tärkeää on maksujen oikea-aikaisuus. Horisontaaliasetukseen sisältyy myös säännökset rahoituskurimenettelystä, kriisivarauksesta, tilien tarkastamisesta ja hyväksymisestä, perusteettomien maksujen takaisinperinnästä, valvonta- ja seuraamusjärjestelmästä, yhdennetystä hallinto- ja valvontajärjestelmästä sekä tietojen toimittamisvelvoitteista ja komission asetuksenantovaltuuksista.
3Nykytila
Edellä sanotun mukaisesti suunnitelma-asetuksen ja horisontaaliasetuksen sekä strategiasuunnitelman toimeenpano on alkanut vuoden 2023 alusta lukien. Strategiasuunnitelman valmistelun yhteydessä Suomessa päätettiin, että suunnitelma-asetuksen 14 artiklassa tarkoitetut sosiaalisen ehdollisuuden vaatimukset otetaan Suomessa käyttöön suunnitelma-asetuksen salliman siirtymäajan kuluttua eli 1.1.2025 lukien.
Siltä osin kuin muun muassa edellä mainittujen asetusten ja strategiasuunnitelman täytäntöönpano edellyttää kansallista sääntelyä pinta-ala- ja eläinperusteisten tukien ja maatalouden neuvontajärjestelmän osalta, mainitut asetukset ja strategiasuunnitelman on pantu Suomessa täytäntöön tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta annetulla lailla (1334/2022) , jäljempänä toimeenpanolaki , Euroopan unionin suorista viljelijätuista annetulla lailla (1332/2022) , jäljempänä suorien viljelijätukien laki , ja eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetulla lailla (1333/2022) .
Toimeenpanolaissa , joka tuli voimaan 1.1.2023, säädetään keskitetysti suorien viljelijätukien laissa ja maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetussa laissa (1559/2001) , jäljempänä kansallisten tukien laki, tarkoitettujen tukien sekä eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetussa laissa tarkoitettuja korvauksia koskevan asian toimeenpanosta. Toimeenpanolaissa säädetään keskitetysti eri viranomaisten tehtävistä ja toimivallasta, tuen hakumenettelystä, tukihakemuksen käsittelystä viranomaisessa ja päätöksenteosta, hallinnollisesta tarkastuksesta, pinta-alamonitoroinnista, valvonnasta ja valvontaseuraamuksista, tukien ja korvausten alentamisesta ja seuraamuksista, tuen palauttamisesta ja takaisinperinnästä. Kunnat myöntävät valtaosan suorista viljelijätuista, kansallisista maa- ja puutarhatalouden tuista ja maaseudun kehittämisen korvauksista annettavan lain nojalla myönnettävistä korvauksista. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset suorittavat valtaosan paikan päällä tehtävistä valvonnoista ja aluehallintovirastot suorittavat tiettyjen ehdollisuuden vaatimuksen noudattamisen valvontaa. Toimeenpanolakiin sisältyy myös säännökset esimerkiksi päätöksen maksullisuudesta, viranomaisen oikeudesta tietojensaantiin, muutoksenhausta sekä maatilojen neuvontajärjestelmän (neuvontapalvelut) toimeenpanosta. Valtioneuvoston asetuksilla säädetään tarkemmin esimerkiksi valvonnasta aiheutuvista seuraamuksista ja tietyistä tukien hakemiseen liittyvistä seikoista.
Suorien viljelijätukien laissa , joka tuli voimaan 1.1.2023, säädetään maataloustukirahastosta rahoitettavista tukimuodoista eli perustulotuesta, uudelleenjakotulotuesta, nuoren viljelijän tulotuesta, ekojärjestelmätuesta ja tuotantosidonnaisista tulotuista (emolehmä- ja lypsylehmäpalkkio, sonnipalkkio, ulkosaariston nautapalkkio, teurashiehopalkkio, uuhipalkkio, kuttupalkkio, teuraskaritsa- ja teuraskilipalkkio, tärkkelysperunapalkkio ja erikoiskasvipalkkio). Lakiin sisältyy lisäksi säännös markkinahäiriötilanteessa maataloustuotteiden yhteisestä markkinajärjestelystä ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 992/72, (ETY) N:o 234/79, (EY) N:o 1037/2001 ja (EY) N:o 1234/2007 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1308/2013 219─221 artiklan nojalla myönnettävästä tuesta. Suorien viljelijätukien lain nojalla myönnettävien tukien myöntämisen edellytykset perustuvat Euroopan unionin lainsäädännön lisäksi strategiasuunnitelmassa tehtyihin linjauksiin ja ratkaisuihin. Lakiin sisältyy säännökset lain nojalla myönnettävien tukien myöntämisen yleisistä edellytyksistä ehdollisuus mukaan lukien sekä säännökset muun muassa aktiiviviljelijästä, maataloustoiminnasta ja tukikelpoisesta alasta. Tarkemmista tuen myöntämisen edellytyksistä säädetään valtioneuvoston asetuksilla.
Eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetussa laissa , joka tuli niin ikään voimaan 1.1.2023, säädetään tietyistä maaseuturahastosta osarahoitettavista korvauksista eli ympäristökorvauksesta, luonnonmukaisen tuotannon korvauksesta, eläinten hyvinvointikorvauksesta, luonnonhaittakorvauksesta, ei-tuotannollisten investointien korvauksesta sekä korvauksesta maatilojen neuvontapalveluihin. Eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annettavan lain nojalla myönnettävien korvausten myöntämisen edellytykset perustuvat Euroopan unionin lainsäädännön lisäksi strategiasuunnitelmassa tehtyihin linjauksiin ja ratkaisuihin. Eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annettu laki sisältää säännöksiä korvausten ehdoista, korvauksen myöntämisen edellytyksistä ehdollisuus mukaan lukien sekä sitoumuksen ja sopimuksen muuttamisesta, mukauttamisesta, siirtämisestä ja lakkaamisesta. Tarkemmista korvauksen myöntämisen edellytyksistä säädetään valtioneuvoston asetuksilla.
Kansallisten tukien laki tuli voimaan 1.1.2002 ja siinä säädetään niistä tulotuista, joita komission päätösten mukaan voidaan Suomessa myöntää ja maksaa kansallisista varoista sekä näiden tukien saamisen edellytyksistä. Kansallisten tukien lain nojalla voidaan ensinnäkin myöntää kansallisena tukena Etelä-Suomen kansallista tukea kotieläintaloudelle, kasvintuotannolle, kasvihuonetuotannolle ja puutarhatuotteiden varastoinnille. Suomen pohjoiselle alueelle voidaan puolestaan myöntää tukea kasvintuotannolle, kotieläintaloudelle, kasvihuonetuotannolle, puutarhatuotteiden varastoinnille, metsämarjojen ja -sienten varastoinnille, porotaloudelle, kotieläintalouden palveluille, maidon ja lihan kuljetusavustuksena sekä muuna pohjoisena tukena. Kansallisten tukien lakiin sisältyy eri tukimuotoja koskevien säännösten lisäksi säännökset tukien määräytymisperusteista, tukien yleisistä alentamisperusteista, myöhästymis- ja valvontaseuraamuksista sekä tietyistä tuen maksamisen edellytyksistä. Edellä mainituista seikoista voidaan antaa tarkempia säännöksiä pääsääntöisesti valtioneuvoston asetuksella.
4Ehdotukset ja niiden vaikutukset
4.1Keskeiset ehdotukset
Toimeenpanolakiin sisällytettäisiin vuoden 2025 alusta lukien Euroopan unionin jäsenvaltioille pakolliseksi tulevan ja yhtenä Euroopan unionin kokonaan tai osittain rahoittaman pinta-ala- ja eläinperusteisten tukien ja korvausten saamisen ehtona olevaan sosiaalisen ehdollisuuteen liittyvät säännökset siltä osin kuin sen täytäntöönpano edellyttää kansallista sääntelyä. Lakiin lisättäisiin säännökset sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksista, toimivaltaisesta valvontaviranomaisesta (aluehallintoviraston työsuojelun tehtäviä hoitava vastuualue), valvontaseuraamuksista sekä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen valvonnan yhteydessä annettujen täytäntöönpanokelpoisten päätösten toimittamisesta ja toimittamisajankohdasta. Lisäksi toimeenpanolakia täydennettäisiin maatilojen neuvontapalveluiden valvontaseuraamusten osalta.
Suorien viljelijätukien lakiin ja eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annettuun lakiin lisättäisiin säännös siitä, että mainittujen lakien nojalla myönnettävien pinta-ala- ja eläinperusteisten tukien ja korvausten yhtenä tuen tai korvauksen myöntämisen ja saamisen edellytyksenä olisi sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen.
Kansallisten tukien lakia muutettaisiin siten, että kansallisen kasvintuotannon tuen ennakkoa voitaisiin maksaa ennen kuin tilakohtaiset tarkastukset on loppuun suoritettu.
4.2Pääasialliset vaikutukset
Esityksellä ei ole suoranaisia valtiontaloudellisia vaikutuksia. Suorien viljelijätukien lain nojalla myönnettävät tuet maksetaan valtion talousarvion momentilta 30.20.41 (EU-tulotuki ja EU-markkinatuki), eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetun lain nojalla myönnettävä korvaukset valtion talousarvion momentilta 30.20.43 (Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit) sekä momentilta 30.20.44 (Luonnonhaittakorvaukset) ja maa- ja puutarhatalouden kansalliset tuet valtion talousarvion momentilta 30.20.40 (Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki). Mainitut tuet rahoitetaan julkisen talouden suunnitelman ja valtion talousarvioiden mukaisten määrärahojen puitteissa.
Esityksessä ehdotetaan, että aluehallintovirasto (aluehallintoviraston työsuojelun tehtäviä hoitava vastuualue) valvoisi sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamista. Tehtävä olisi pinta-ala- ja eläinperusteisiin tukiin liittyen aluehallintovirastoille uusi, mutta nyt ehdotettujen säännösten ja Euroopan unionin lainsäädännön mukaisesti sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten valvontaa tehtäisiin tuenhakijoihin jo nykyisin muutoinkin kohdistuvien työsuojelutarkastusten yhteydessä. Aluehallintovirastot päättäisivät itsenäisesti kuten nykyisinkin siitä, mille tuenhakijoille työsuojelutarkastus ja siinä yhteydessä tehtävä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten valvonta kohdistuisi. Viime vuosina maatalousyrityksiin on kohdistunut Suomessa vuositasolla työsuojelutarkastuksia keskimäärin pari-kolmesataa kappaletta. Sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuutta valmisteltaessa on arvioitu, että sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen valvonta voidaan toteuttaa aluehallintovirastojen (työsuojeluviranomaisten) olemassa olevien resurssien puitteissa.
Tuenhakijoiden näkökulmasta katsottuna sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen yhtenä tuen saamisen ehtona ei vaikuta tuenhakijaan kohdistuvina uusina valvontoina. Koska sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten valvonta suoritetaan osana työsuojelutarkastuksia, tältä osin ei myöskään tule uusia valvontaviranomaisia. Sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksiin kuuluva lainsäädäntö on toki voimassa tälläkin hetkellä, mutta voidaan arvioida, että näiden vaatimusten tuleminen yhdeksi tuen saamisen edellytykseksi lisäisi tuenhakijoiden tietoisuutta työsopimus- ja työturvallisuuslainsäädännöstä ja niihin liittyvistä käytännöistä muun muassa tiedottamisen, koulutuksen ja hakuohjeiden myötä. Vaikka sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen tulee yhdeksi tuen saamisen ehdoksi vuoden 2025 alusta lukien, sosiaaliseen ulottuvuuteen kuuluvat seikat ovat olleet maatilojen neuvontapaleluiden piirissä jo vuoden 2023 alusta lukien ja maatilojen neuvontapalveluita on annettu myös sosiaalisen ehdollisuuden eri osa-alueista.
Tuenhakijoiden näkökulmasta katsottuna kansallisten tukien lakiin ehdotettu mahdollisuus maksaa kasvintuotannon tuen ennakkoa tasaisi osaltaan tuenhakijoiden kassavirtaa ja siten parantaisi tuenhakijoiden maksuvalmiutta.
Voidaan arvioida, että sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten tulemisella yhdeksi tuen myöntämisen edellytykseksi ja sitä kautta myös tietoisuuden lisääntymisellä, on vaikutuksia tuenhakijoille työsopimus- ja työturvallisuusosaamiseen laajemminkin kuin vain työnantajina toimivien maatalousyrittäjien osalta. Kun vaikkapa työturvallisuuteen liittyvät seikat nousevat laajempaan keskusteluun maatalousyrittäjien keskuudessa, myös muutkin kuin työnantajina toimivat viljelijät saattavat alkaa kiinnittää enemmän huomiota myös esimerkiksi omaan työturvallisuuteensa, jolloin mahdollisesti maatalousyrittäjien työtapaturmat ja niistä aiheutuvat kustannukset itse maatalousyrittäjille ja toisaalta myös yhteiskunnalle vähenevät.
5Muut toteuttamisvaihtoehdot
5.1Vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
Suunnitelma-asetuksen 14 artiklan 1 kohdan mukaan: ”Jäsenvaltioiden on osoitettava viimeistään 1 päivästä tammikuuta 2025 YMP:n strategiasuunnitelmissaan, että viljelijöille ja muille tuensaajille, …, määrätään hallinnollinen seuraamus, jos nämä eivät noudata liitteessä IV tarkoitetuista säädöksistä johtuviin sovellettaviin työoloihin ja -ehtoihin tai työnantajan velvoitteisiin liittyviä vaatimuksia”. Jäsenvaltioilla oli toisin sanoen mahdollisuus tehdä päätös siitä, että sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen tuen tai korvauksen saamisen yhtenä ehtona otettaisiin käyttöön vasta vuoden 2025 alusta lukien eikä vuoden 2023 alusta lukien. Suomessa päätös siitä, että sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen tulee osaksi tuen tai korvauksen myöntämisen edellytyksiä vuoden 2025 alusta lukien tehtiin Suomen strategiasuunnitelman valmistelun yhteydessä vuonna 2022. Muilta osin ei ole kansallista liikkumavaraa sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten osalta.
5.2Muiden jäsenvaltioiden suunnittelemat tai toteuttamat keinot
Euroopan unionin kukin jäsenvaltio on tehnyt oman strategiasuunnitelmansa, jonka komissio on hyväksynyt. Jäsenvaltioiden strategiasuunnitelmat ja niihin myöhemmin tehdyt muutokset sisältävät maatalouden suorat viljelijätuet, tietyt markkinatoimet sekä maaseudun kehittämisen korvaukset, sosiaalisen ehdollisuuden vaatimukset mukaan lukien. Eri jäsenvaltioiden julkistamat yhteistä maatalouspolitiikkaa koskevat suunnitelmat: https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common-agricultural-policy/cap-strategic-plans_en .
6Lausuntopalaute
Hallituksen esitysluonnoksesta on saatu lausunto oikeusministeriöltä, sosiaali- ja terveysministeriöltä, työ- ja elinkeinoministeriöltä, valtiovarainministeriöltä, Ruokavirastolta, Etelä-, Itä-, Lounais-, Länsi- ja Sisä- sekä Pohjois-Suomen aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueilta (yhteinen lausunto), Kauppapuutarhaliitto ry:ltä, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:ltä ja Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC rf:ltä sekä yhdeltä yksityishenkilöltä. Saadut lausunnot ja saaduista lausunnoista laadittu lausuntoyhteenveto on julkaistu valtioneuvoston hankesivuilla ( https://mmm.fi/hanke2?tunnus=MMM010:00/2024 ).
Oikeusministeriöllä, sosiaali- ja terveysministeriöllä, työ- ja elinkeinoministeriöltä ja valtiovarainministeriöllä ei ollut lausuttavaa hallituksen esitysluonnoksesta. Muissa saaduissa lausunnoissa valittuja ratkaisuja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten sääntelyn ja valvonnan toteuttamisehdotuksiin pidettiin asianmukaisina.
Etelä-, Itä-, Lounais-, Länsi- ja Sisä- sekä Pohjois-Suomen aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueen yhteisessä lausunnossa pidettiin erittäin positiivisena asiana työntekijöihin liittyvän vastuullisuuden huomioimasta osana maatalouden tukijärjestelmää. Lausunnossa ehdotettiin pohdittavaksi, onko aluehallintovirasto oikea viranomaistermi sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten valvonnan osalta. Ottaen huomioon toimeenpanolain rakenne, toimeenpanolain säännöstä valvovan viranomaisen osalta on tarkennettu aluehallintovirastojen lausunnon johdosta siten, että laista käy yksiselitteisesti ilmi se, että sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamista valvoo aluehallintoviraston työsuojelun tehtäviä hoitava vastuualue. Lisäksi lausunnossa esiin tuotujen seikkojen johdosta ehdotetun 35 a §:n säännöskohtaisia perusteluja on täsmennetty.
Ruokavirasto toi lausunnossaan esiin ensinnäkin Ruokaviraston tehtäviä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten osalta sekä tulevan aluehallintouudistuksen. Ruokaviraston lausunnossa ei ehdotettu muutoksia sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten sääntelyyn. Ruokavirasto esitti lausunnossaan tehtäväksi muutoksia viiteen sellaiseen toimeenpanolain pykälään, joita ei oltu ehdotettu muutettavaksi lausunnolla olleessa hallituksen esitysluonnoksessa. Ruokaviraston lausunnon johdosta toimeenpanolain 10 §:ää on tarkennettu kuntien hallinnollisiin tarkastuksiin rinnastettavien laadunarviointitehtävien, jotka kuuluvat jo tällä hetkellä kuntien tehtäviin, osalta. Lisäksi Ruokaviraston lausunnon johdosta maatilojen neuvontapalveluiden osalta toimeenpanolain 45 §:ään on lisätty uusi 2 momentti Ruokaviraston määräyksenantovaltuuksiin liittyen sekä täydennetty ehdotetun 38 §:n säännöskohtaisia perusteluja. Muilta osin Ruokaviraston lausunnossa ehdotettuja uusia muutoksia toimeenpanolain pykäliin ei ole otettu huomioon asian jatkovalmistelun yhteydessä.
Kauppapuutarhaliitto ry:n ja Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC rf:n lausunnoissa ei esitetty muutoksia hallituksen esitykseen sisältyviin lakiehdotuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n lausunnossa ehdotettiin muun muassa toimeenpanolakiin otettavaksi säännös kirjallisen työsopimuksen vaatimuksesta sekä tuotiin esiin kysymys mahdollisesta kaksoisrangaistavuudesta. Hallituksen esitystä ei ole kuitenkaan muutettu edellä mainittujen lausuntojen johdosta lausunnolla olleeseen esitysluonnokseen verrattuna. Sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksiin kuuluvat ns. työsopimusdirektiiviin säännökset on Suomessa pantu täytäntöön työsopimuslailla (55/2001) , jonka 3 §:n mukaan työsopimus voidaan tehdä suullisesti, kirjallisesti tai sähköisesti.
7Säännöskohtaiset perustelut
7.1Laki tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta
4 §.Määritelmät . Pykälään lisättäisiin uusi 9 kohta, jossa määriteltäisiin sosiaalinen ehdollisuus. Sosiaalisella ehdollisuudella tarkoitettaisiin suunnitelma-asetuksen 14 artiklassa sekä mainitun asetuksen liitteessä IV tarkoitettuja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia. Muilta osin pykälään ei ehdoteta tehtäväksi muutoksia.
8 §.Aluehallintovirasto . Pykälää muutettaisiin siten, että aluehallintoviraston tehtäviin lisättäisiin sosiaalisen ehdollisuuden valvontatehtävä siten kuin toimeenpanolaissa säädetään. Aluehallintovirastojen työsuojelutarkastajat valvovat muun muassa työsopimuslain ja työturvallisuuslain sekä mainittujen lakien nojalla annettujen alemman asteisten säännösten noudattamista. Aluehallintoviraston tehtävistä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen valvonnassa säädettäisiin tarkemmin toimeenpanolakiin ehdotetussa uudessa 26 a §:ssä.
10 §.Kunta . Pykälän 2 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi kunnan tehtävien osalta siten, että lakiin lisätäisiin nimenomainen säännös kunnan suorittamasta hallinnolliseen tarkastukseen rinnastettavasta laadunarvioinnista. Tehtävä kuuluu jo tällä hetkellä kunnille hallinnollisiin tarkastuksiin ja pinta-alamonitotointiin liittyen toimeenpanolain 5 luvun säännösten mukaan, mutta viranomaisten toimivallan jaon selkeyttämisen johdosta on toimeenpanolain täytäntöönpanon yhteydessä havaittu tarve täsmentää kuntien tehtäviä tältä osin.
16 §.Asiakirjojen säilyttäminen . Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin säännös sosiaaliseen ehdollisuuteen liittyvien asiakirjojen säilyttämisestä. Tuenhakijan tulisi säilyttää sellaiset sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksiin liittyvät asiakirjat, joita ei toimiteta viranomaiselle, hakuvuoden ja sitä seuraavien kahden kalenterivuoden ajan, jollei toimeenpanolain 26 a §:ssä tarkoitetussa niin sanotussa sektorikohtaisessa lainsäädännössä eli työsopimuslainsäädännössä tai työturvallisuuslainsäädännössä edellytetä pidempää säilytysaikaa. Ehdotettu säilytysaika vastaa ehdollisuuteen liittyvien asiakirjojen säilytysaikaa. Tuenhakijoihin kohdistuva asiakirjojen säilyttämisvelvollisuus on tarpeen muun muassa paikan päällä tehtävän valvonnan ja Euroopan unionin tarkastuselimien tarkastuksia koskevien vaatimusten takia.
26 §.Ehdollisuutta koskevat erityiset säännökset . Pykälän 2 momentissa oleva viittaus eläinsuojelulakiin muutettaisiin viittaukseksi 1.1.2024 voimaan tulleeseen eläinten hyvinvoinnista annettuun lakiin (693/2023) . Kyse on teknisestä muutoksesta.
26 a §.Sosiaalista ehdollisuutta koskevat erityiset säännökset . Toimeenpanolakiin lisättäisiin uusi 26 a §, johon otettaisiin sosiaalista ehdollisuutta koskevat erityiset säännökset vastaavalla tavalla kuin ehdollisuuden osalta. Ehdotetun 1 momentin mukaan aluehallintoviraston työsuojelun tehtäviä hoitava vastuualue valvoisi työsuojeluvalvonnan yhteydessä työturvallisuuslain (738/2002) , työsopimuslain (55/2001) , työaikalain (872/2019) , työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2015) sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojelun yhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) soveltamisalaan kuuluvien sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamista tuenhakijan maataloustoiminnassa. Aluehallintovirastoista annetun lain (896/2009) 5 §:n 3 momentin mukaan aluehallintoviraston työsuojelun tehtäviä hoitava vastuualue on riippumaton valvontatehtävää hoitaessaan ja vastuualueen toiminta on järjestettävä siten, että riippumattomuus ja puolueettomuus työsuojelun valvontatehtävässä on turvattu. Selvyyden vuoksi toimeenpanolaissa määriteltäisiin sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten valvontatehtävä aluehallintovirastoista annetun lain mukaisesti aluehallintovirastojen työsuojeluviranomaisille. Edellä sanotun mukaisesti sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksista säädetään suunnitelma-asetuksen liitteessä IV, johon on otettu vaatimuksiin kuuluvien direktiivien asianomaiset artiklat, joista säädetään kansallisesti edellä mainituissa laeissa tai niiden nojalla annetuissa valtioneuvoston asetuksissa. Maataloustoimintaan kuuluisi sekä suunnitelma-asetuksen 4 artiklan 2 kohdan a alakohdassa tarkoitettu maataloustuotteiden tuottaminen että suunnitelma-asetuksen 4 artiklan 2 kohdan b alakohdassa tarkoitettu maatalousmaan säilyttäminen.
Aluehallintovirastojen tehtäviin kuuluu aluehallintovirastoista annetun lain 4 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan työsuojelun valvonta ja kehittäminen, työssä käytettävien tuotteiden tuotevalvonta sekä työsuojelulainsäädännön noudattamisen valvonta työsuojeluviranomaisena. Eräiden aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueen toimialueista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (930/2009) 1 §:n 1 kohdan mukaan aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueelle kuuluvissa tehtävissä Lounais-Suomen aluehallintoviraston toimialueeseen kuuluu myös Ahvenanmaan maakunta. Horisontaaliasetuksen 87 artiklan 1 kohdan toisen alakohdan mukaan jäsenvaltioiden on käytettävä omia sosiaali- ja työlainsäädännön sekä sovellettavien työnormien alalla sovellettavia valvonta- ja täytäntöönpanojärjestelmiään varmistaakseen, että tuensaajat noudattavat suunnitelma-asetuksen liitteessä IV tarkoitettuja velvoitteita.
Ehdotetun 2 momentin mukaan aluehallintoviraston olisi toimitettava vuosittain tiedot valvonnan yhteydessä annetuista täytäntöönpanokelpoisista päätöksistä toimivaltaiselle elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle ja Ahvenanmaan valtionvirastolle. Tältä osin ehdotus perustuu horisontaaliasetuksen 88 artiklan 1 kohtaan. Täytäntöönpanokelpoisilla päätöksillä tarkoitettaisiin päätöstä käyttökiellosta sekä velvoittavaa päätöstä. Horisontaaliasetuksen 88 artiklan 1 kohdan mukaan ilmoitukseen on sisällyttävä kyseisen noudattamatta jättämisen vakavuuden, laajuuden, jatkuvuuden tai toistuvuuden ja tahallisuuden arviointi ja luokitus. Edelleen ehdotuksen mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset ja Ahvenanmaan maakunnassa Ahvenanmaan valtionvirasto toimisivat myös sosiaalisen ehdollisuuden valvontaseuraamusten yhteensovittajina. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille sekä Ahvenanmaan valtionvirastolle on delegoitu maksajavirastotehtäviä erityisesti viljelijätukien valvonnan osalta ja niiden tehtäviin kuuluu tällä hetkellä myös toimia ehdollisuuden valvontaseuraamusten yhteensovittajana toimeenpanolain 26 §:n nojalla. Näin ollen on perusteltua, että nämä tahot vastaanottaisivat aluehallintovirastoilta tiedot täytäntöönpanokelpoisista työsuojeluvalvonnan päätöksistä sekä toimisivat valvontaseuraamusten yhteensovittajina. Elinkeino-, ympäristö- ja liikennekeskukset ja Ahvenanmaan valtionvirasto veisivät sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten laiminlyönnistä aiheutuvat seuraamukset asianomaiseen maksajaviraston tietojärjestelmään. Tiedot olisi toimitettava täytäntöönpanokelpoisen päätöksen tekovuotta seuraavan kalenterivuoden tammikuun loppuun mennessä, jotta seuraamukset ehditään ja voidaan ulottaa edellisenä kalenterivuotena (tukivuonna) jätettyihin tukihakemuksiin ja niitä koskeviin tukipäätöksiin.
Ehdotetun 3 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella voitaisiin antaa horisontaaliasetusta tarkentavia säännöksiä 1 momentissa mainituissa laeissa tarkoitetun valvonnan kohteista. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin siten siitä kansallisesta lainsäädännöstä, jota sosiaalisen ehdollisuuden vaatimukset koskevat. Sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten vastaavuustaulukko löytyy maa- ja metsätalousministeriön Internet –sivuilta ( https://mmm.fi/documents/1410837/0/FI+Sosiaalisen+ehdollisuuden+velvoittava+lains%C3%A4%C3%A4d%C3%A4nt%C3%B6.pdf/56fe121c-2040-ad93-58ed-47ff797d8589/FI+Sosiaalisen+ehdollisuuden+velvoittava+lains%C3%A4%C3%A4d%C3%A4nt%C3%B6.pdf?t=1709043774498 ).
32 §.Tuen yleiset alentamisperusteet . Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä huomioitaisiin myös sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten valvonta. Ehdollisuuden valvontaa vastaavasti ehdotetaan, että myös sosiaalisen ehdollisuuden valvonnan estäminen johtaisi tuenhakijan niiden tukihakemusten hylkäämiseen, joissa sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia tulee noudattaa.
35 a §.Seuraamukset sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen laiminlyönneistä . Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 35 a §, jossa säädettäisiin sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen laiminlyönneistä aiheutuvista seuraamuksista. Ehdotetun 1 momentin mukaan sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen laiminlyönneistä aiheutuvat seuraamukset määrättäisiin siten kuin horisontaaliasetuksen 89 artiklassa säädetään. Horisontaaliasetuksen 89 artiklassa säädetään sosiaalisen ehdollisuuden osalta hallinnollisen seuraamuksen soveltamisesta ja laskennasta. Mainitun artiklan mukaan hallinnollisia seuraamuksia sovelletaan vähentämällä kyseiselle tuensaajalle niiden tukihakemusten, jotka tuensaaja on jättänyt tai tulee jättämään noudattamatta jättämisen havainnon tekemisen kalenterivuonna, osalta myönnettyjen ja myönnettävien tiettyjen tukien kokonaismäärää tai sulkemalla määrä tuen ulkopuolelle. Vähennykset tai poissulkemiset on laskettava sen kalenterivuoden aikana myönnettyjen tai myönnettävien tukien perusteella, jona noudattamatta jättäminen tapahtui. Edelleen horisontaaliasetuksen 89 artiklan mukaan seuraamuksia määrättäessä on otettava huomioon noudattamatta jättämisen vakavuus, laajuus, jatkuvuus tai toistuvuus ja tahallisuus ja hallinnollisten seuraamusten on oltava tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia.
Ehdotetun 2 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää tarkemmin seuraamusten määrittämisestä ja seuraamusten laskemisesta Euroopan unionin lainsäädännön asettamissa rajoissa. Horisontaaliasetuksen 89 artiklan mukaan ”Hallinnollisia seuraamuksia sovelletaan ja ne lasketaan 85 artiklan 2, 5 ja 6 kohdan asiaa koskevien säännösten mukaisesti soveltuvin osin.” Horisontaaliasetuksen 85 artiklassa säädetään ehdollisuuden seuraamuksista. Mainittuihin kohtiin sisältyy säännöksiä muun muassa vähennyksen yleissäännöstä, tilanteesta jossa noudattamatta jättämisestä aiheutuu vakavia seurauksia ja tilanteesta, jossa sama noudattamatta jättäminen jatkuu tai toistuu kerran kolmen peräkkäisen kalenterivuoden aikana. Näin ollen valtioneuvoston asetuksenantovaltaa ja asetuksen sisältöä rajoittaa Euroopan unionin asetustasoinen lainsäädäntö.
37 §.Vähennysten ja seuraamusten laskentajärjestys . Pykälän 1 momentissa säädetään vähennysten ja seuraamusten laskentajärjestyksestä. Pykälässä säädettyyn seuraamusten laskentajärjestykseen ei ehdoteta muutoin muutosta kuin siten, että sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten laiminlyönnistä aiheutuvat seuraamukset huomioitaisiin laskentajärjestyksessä. Pykälän 1 momentin 6 kohtaa ehdotetaankin muutettavaksi siten, että viimeisenä laskettaisiin ehdollisuuden vaatimusten laiminlyöntien lisäksi sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten laiminlyönnistä aiheutuvat seuraamukset.
38 §.Vähennykset ja seuraamukset tietyissä tukimuodoissa . Lain 38 §:ssä säädetään toimeenpanolain soveltamisalaan kuuluvien muiden kuin pinta-ala- ja eläinperusteisten tukien vähennyksistä ja seuraamuksista. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 momentti, jolloin nykyinen 4 momentti siirtyisi 5 momentiksi. Uudessa 4 momentissa säädettäisiin maatilojen neuvontapalvelusta maksettavan korvauksen vähennyksistä ja seuraamuksista vastaavalla tavalla kuin ei-tuotannollisten investointien osalta. Ehdotuksen mukaan siinä tapauksessa, että hallinnollisessa tarkastuksessa havaitaan, että korvausta maatilojen neuvontapalveluihin hakevan hakemuksessaan esittämä kustannus ei täytä korvauksen maksamiselle asetettuja edellytyksiä tai tuenhakija on ilmoittanut korvaukseen oikeuttamattomia kustannuksia, korvausta ei makseta tai sitä vähennetään annetun neuvontapalvelun osalta. Eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetun lain 11 §:n 2 momentin mukaan maatilojen neuvontapalveluista maksettavan korvauksen edellytyksenä on muun muassa, että neuvonnan saaja on vahvistanut neuvontapalvelun toteutumisen ja että neuvontatapahtumasta ja annetun neuvonnan sisällöstä annetaan riittävä selvitys. Näin ollen momentissa tarkoitettua korvausta voitaisiin vähentää esimerkiksi tilanteessa, jossa neuvonnan saaja ei ole hyväksynyt kaikkia neuvojan neuvontapalveluun esittämiä tuntikustannuksia tai tilanteessa, jossa neuvoja ei anna riittävää selvitystä tai dokumentointia antamastaan neuvontapalvelusta. Korvausta voitaisiin vähentää myös esimerkiksi tilanteessa, jossa haettu korvausmäärä ylittää joko euromääräisesti tai tuntimääräisesti sille säädetyn ylärajan taikka jos euromääräistä ylärajaa yritetään muilla tavoin kiertää keinotekoisesti esimerkiksi jatkamalla neuvontaa samasta asiasta annettavalla uudella neuvonnalla. Seuraamuksia määrättäessä otettaisiin huomioon laiminlyönnin vakavuus, laajuus, pysyvyys ja toistuvuus kuten pinta-ala- ja eläinperusteisissa tukijärjestelmissäkin. Toimeenpanolakia valmisteltaessa laista on jäänyt puuttumaan seuraamussäännös maatilojen neuvontapalveluiden osalta, mistä johtuen lakia ehdotetaan täydennettäväksi tältä osin. Ehdotus on perustelu myös sen vuoksi, että horisontaaliasetuksen 59 artiklan (Unionin taloudellisten etujen suojaaminen) mukaan jäsenvaltioiden annettava kaikki tarvittavat lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset sekä toteutettava muut tarvittavat toimenpiteet unionin taloudellisten etujen tehokkaan suojan varmistamiseksi. Edelleen horisontaaliasetuksen 59 artiklan mukaan edellä mainittujen säädösten, määräysten ja toimenpiteiden on liityttävä erityisesti muun muassa tehokkaiden, oikeasuhteisten ja varoittavien seuraamusten määräämiseen Euroopan unionin oikeuden tai sen puuttuessa kansallisen oikeuden mukaisesti.
45 §.Maatilojen neuvontapalvelut . Maatilojen neuvontapalveluiden toimeenpanon yhteydessä on noussut esiin epäselvyyttä siitä, kattaako toimeenpanolain 12 §:n (Tuen hakeminen) 4 momentissa säädetty Ruokaviraston määräyksenantovaltuus myös neuvojaksi hyväksymistä koskevaa hakemusta. Koska asiassa on ilmennyt tulkintaepäselvyyttä, toimeenpanolain 45 §:ään ehdotetaan lisättäväksi selvyyden vuoksi uusi 2 momentti, jonka mukaan Ruokavirasto voisi antaa määräyksiä neuvojaksi hyväksymistä koskevan hakemuksen muodosta ja hakemukseen liitettävistä tiedoista sekä muista neuvojaksi hyväksymistä hakevalta edellytettävistä selvityksistä. Ehdotettu määräyksenantovaltuus vastaisi määräyksenantovaltuuden laajuuden ja rajausten osalta toimeenpanolain 12 §:n 4 momenttia. Neuvojaksi hyväksymistä koskevaan hakemukseen liitettävä tieto voisi olla esimerkiksi soveltuva tutkintotodistus ja selvitykset voisivat koskea muun muassa neuvojan hyväksymisedellytyksenä olevaa työkokokemusta ja asiantuntemusta, kuten erityisammattitaidon todentamiseen tarvittavaa asiakirjaa, tai selvitystä muusta elinkeinotoiminnasta ja sidonnaisuuksista neuvojan mahdollisten eturistiriitojen poissulkemiseksi tai toteennäyttämiseksi.
7.2Laki Euroopan unionin suorista viljelijätuista
7 §.Ehdollisuus . Koska vuoden 2025 alusta lukien yhdeksi tuen myöntämisen edellytykseksi tulee se, että suorien tukien laissa tarkoitettuja tukia hakevan on noudatettava myös sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia, lain 7 §:ää muutettaisiin vastaavasti. Pykälän otsikko muutettaisiin muotoon ”Ehdollisuus ja sosiaalinen ehdollisuus”. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin sosiaalisen ehdollisuuden vaatimukset eli tukea hakevan olisi noudatettava suunnitelma-asetuksen 14 artiklassa ja mainitun asetuksen liitteessä IV tarkoitettuja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia. Suunnitelma-asetuksen liitteessä IV on lueteltu ne direktiivit ja direktiivien artiklat, jotka sisältyvät sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksiin.
Pykälän 2 momenttiin, joka sisältää valtuussäännöksen antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella, lisättäisiin valtuus antaa tarkempia säännöksiä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksista. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin muun muassa siitä kansallisesta lainsäädännöstä, jossa säädetään sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksista eli toisin sanoen siitä kansallisesta lainsäädännöstä, jolla suunnitelma-asetuksen liitteessä IV tarkoitetut direktiivit ja niiden artiklat on pantu kansallisesti täytäntöön.
7.3Laki eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista
4 §.Korvauksen yleiset edellytykset . Koska vuoden 2025 alusta lukien yhdeksi korvauksen myöntämisen edellytykseksi tulee se, että eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetussa laissa tarkoitettuja korvauksia hakevan on noudatettava myös sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia, lain 4 §:n 1 momenttia muutettaisiin vastaavasti. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen eli korvausta hakevan olisi noudatettava suunnitelma-asetuksen 14 artiklassa ja mainitun asetuksen liitteessä IV tarkoitettuja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia. Suunnitelma-asetuksen liitteessä IV on lueteltu ne direktiivit ja direktiivien artiklat, jotka sisältyvät sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksiin. Vastaavalla tavalla kuin ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen, myöskään sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattaminen ei olisi ei-tuotannollisten investointien korvauksen saamisen edellytyksenä.
7.4Laki maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista
24 a §.Muut tuen maksamisen edellytykset . Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että myös kasvintuotannon tuen ennakkoa voitaisiin maksaa ennen kuin kyseistä tukea koskevat tilakohtaiset tarkastukset on suoritettu loppuun. Käytännössä ehdotus tarkoittaa sitä, että tuenhakijalle voitaisiin maksaa osa kasvintuotannon kansallisesta tuesta aikaisempana ajankohtana kuin nykyisin. Ehdotuksella pyritään osaltaan tasaamaan tuenhakijan kassavirtaa ja siten parantamaan tuenhakijan maksuvalmiutta.
8Lakia alemman asteinen sääntely
Toimeenpanolakiin ehdotetaan ensinnäkin otettavaksi valtuus antaa valtioneuvoston asetuksella antaa suunnitelma-asetusta tarkentavia säännöksiä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksiin kuuluvassa kansallisessa lainsäädännössä tarkoitetuista säännöksistä ja valvonnan kohteista. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin siten siitä kansallisesta lainsäädännöstä, jota sosiaalisen ehdollisuuden vaatimukset koskevat vastaavalla tavalla kuin mitä ehdollisuuden vaatimusten osalta säädetään jo nykyisinkin.
Toisekseen toimeenpanolakiin ehdotetaan otettavaksi säännös siitä, että valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää tarkemmin seuraamusten määrittämisestä ja seuraamusten laskemisesta Euroopan unionin lainsäädännön asettamissa rajoissa. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin siis esimerkiksi siitä, minkä suuruinen prosentuaalinen vähennys myönnettävään tukeen tai korvaukseen voidaan määrätä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten laiminlyönneistä.
Lisäksi toimeenpanolakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös siitä, että Ruokavirasto voisi antaa määräyksiä maatilojen neuvontapalvelua antavaksi neuvojaksi hyväksymistä koskevan hakemuksen muodosta ja hakemukseen liitettävistä tiedoista sekä muista neuvojaksi hyväksymistä hakevalta edellytettävistä selvityksistä.
9Voimaantulo
Esitetään, että lait tulevat voimaan 1.1.2025.
10Toimeenpano ja seuranta
Lakien toimeenpano on suurimmaksi osaksi Ruokaviraston, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, Ahvenanmaan valtionviraston, aluehallintovirastojen ja kuntien vastuulla. Lakien toimivuutta on tarkoitus seurata niiden voimaantulon jälkeen eri keinoin. Erilaiset arvioinnit, jotka liittyvät yhteisen maatalouspolitiikan strategiasuunnitelman toimeenpanon arviointiin palvelevat myös kansallisten lakien toimivuuden arviointia. Strategiasuunnitelmaa toimeenpantaessa on laadittu koko rahoituskauden pituinen arviointisuunnitelma, joka koskee jokaista erityistavoitetta. Arvioinnissa tarkastellaan, miten näihin määritellyt vaikuttavuustavoitteet toteutuvat. Vuotuisissa tuloksellisuuskertomuksissa jäsenvaltio raportoi suunnitelman täytäntöönpanosta edellisenä varainhoitovuotena ja komissio hyväksyy tuloksellisuuskertomukset. Komissio seuraa tuloksellisuuskertomuksen oikeellisuutta vuosittaisten laadunarviointiraporttien avulla. Joka toinen vuosi tarkastellaan tuloksellisuutta tulosindikaattoreiden toteutuman perusteella eli vuosina 2024 ja 2026. Edelleen rahoituskauden päätyttyä tehdään strategiasuunnitelman jälkiarviointi.
11Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Hallituksen esityksessä ehdotetaan annettavaksi säännöksiä, joilla on liityntä perustuslain 80 §:ssä tarkoitettuun asetuksen antamiseen ja lainsäädäntövallan siirtämiseen. Perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan tasavallan presidentti, valtioneuvosto ja ministeriö voivat antaa asetuksia perustuslaissa tai muussa laissa säädetyn valtuuden nojalla. Mainitun pykälän 2 momentin mukaan myös muu viranomainen voidaan lailla valtuuttaa antamaan oikeussääntöjä määrätyistä asioista, jos siihen on sääntelyn kohteeseen liittyviä erityisiä syitä eikä sääntelyn asiallinen merkitys edellytä, että asiasta säädetään lailla tai asetuksella. Tällaisen valtuutuksen tulee olla soveltamisalaltaan täsmällisesti rajattu.
Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen käytännön mukaisesti lainsäädäntövallan delegoinnin sallittavuuden arvioinnissa kiinnitetään yleisesti huomiota valtuuttavan säännöksen täsmällisyyteen ja tarkkarajaisuuteen ( HE 1/1998 vp , s. 131/II-132/I ja PeVL 11/1999 vp). Lainsäädäntövallan delegointia rajoittaa perustuslain 80 §:n 1 momentin säännös, jonka mukaan lailla on säädettävä yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista, jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Asetuksen antaja voidaan kuitenkin lailla valtuuttaa antamaan tarkempia säännöksiä yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvistä yksityiskohdista.
Jos asetuksen antajasta ei ole erikseen säädetty, asetuksen antaa valtioneuvosto. Uuden perustuslain säätämisen myötä yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteiden säätämiseen on kiinnitetty entistä tarkempaa huomiota. Asetuksen antaja voidaan lailla valtuuttaa antamaan tarkempia säännöksiä yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvistä vähäisistä yksityiskohdista. Valtuutuksen säätämiseen laissa on perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännössä kohdistettu erityisesti vaatimuksia sääntelyn täsmällisyydestä ja tarkkuudesta (PeVL 19/2002 vp ja PeVL 40/2002 vp). Perustuslakivaliokunta on myös korostanut lausuntokäytännössään, että valtioneuvoston asetuksella ei voida antaa yleisiä oikeussääntöjä esimerkiksi yksilön oikeuksien tai velvollisuuksien perusteista eikä asioista, jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan (PeVL 16/2002 vp).
Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan ja sitä koskevan kansallisen sääntelyn osalta perustuslakivaliokunta on ottanut nimenomaisesti kantaa kansalliseen lainsäädäntöön ehdotettuihin asetuksenantovaltuuksiin. Tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta annetun lain säätämisen yhteydessä ( HE 17/2005 vp ) perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 25/2005 vp) todennut muun muassa, että ”Valtuussäännösten näennäisestä väljyydestä huolimatta asetuksenantajan toimivalta ei ole täysin rajoittamatonta. Valtioneuvoston toimivaltaa rajoittaa lakiehdotuksen säännösten lisäksi tilatukijärjestelmästä annettu Euroopan yhteisön verraten yksityiskohtainen lainsäädäntö. Tämä sääntely muodostaa valiokunnan maataloustukijärjestelmien sääntelystä lausumat aiemmat kannanotot huomioon ottaen sen kokonaisuuden, jota "tarkempia" säännöksiä valtioneuvosto voi valtuuksien nojalla yleensä antaa (PeVL 46/2001 vp , s. 2/I, PeVL 47/2001 vp , s. 2-3, PeVL 48/2001 vp , s. 3/II). Useissa valtuussäännöksissä asetuksenantajan toimivaltaa on vielä nimenomaisella maininnalla sidottu EY-lainsäädäntöön (PeVL 45/2001 vp, s. 5/II).” Myös tähän hallituksen esitykseen sisältyvien ehdotusten suorein viljelijätukiin lain ja eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annettavan lain nojalla annettavien valtioneuvoston asetusten antamista sekä asetusten sisältöä rajoittaa yksityiskohtainen Euroopan unionin lainsäädännön kokonaisuus sekä komission hyväksymän Suomen strategiasuunnitelman sisältö. Perustuslakivaliokunnan omaksumaa linjaa maataloustukia koskevan lainsäädännön asetuksenantovaltuuksien hyväksyttävyyden osalta on käsitelty myös esimerkiksi perustuslakivaliokunnan lausunnoissa PeVL 16/2007 vp sekä PeVL 34/2012 vp.
Edellä mainituilla perusteilla lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.
Ponsi
Koska suunnitelma-asetuksessa ja horisontaaliasetuksessa on säännöksiä, joita ehdotetaan täydennettäviksi lailla, annetaan eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:
Lakiehdotukset
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta annetun lain (1334/2022) 4 §:n 8 kohta, 8 §, 10 §:n 2 momentti, 16 §:n 1 momentti, 26 §:n 2 momentti, 32 §:n 2 momentti ja 37 §:n 1 momentti sekä
lisätään 4 §:ään uusi 9 kohta, lakiin uusi 26 a ja 35 a §, 38 §:ään uusi 4 momentti, jolloin nykyinen 4 momentti siirtyy 5 momentiksi, ja 45 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:
4 §Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
8) ehdollisuudella suunnitelma-asetuksen 12 ja 13 artiklassa sekä mainitun asetuksen liitteessä III tarkoitettuja ehdollisuuden vaatimuksia;
9) sosiaalisella ehdollisuudella suunnitelma-asetuksen 14 artiklassa sekä mainitun asetuksen liitteessä IV tarkoitettuja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia.
8 §Aluehallintovirasto
Aluehallintovirasto suorittaa ehdollisuuden ja sosiaalisen ehdollisuuden valvontaa siten kuin jäljempänä säädetään.
10 §Kunta
Kunta suorittaa lisäksi hallinnollista tarkastusta ja ehdollisuuden seuraamuksen arviointia hallinnollisessa tarkastuksessa sekä hallinnolliseen tarkastukseen rinnastettavaa laadunarviointia siten kuin jäljempänä säädetään.
16 §Asiakirjojen säilyttäminen
Tuenhakijan on säilytettävä tukien hakemiseen ja myöntämiseen sekä tukien saamisen ehtoihin liittyvät sellaiset asiakirjat, joita ei toimiteta tuen myöntävälle viranomaiselle, hakuvuoden ja sitä seuraavien neljän kalenterivuoden ajan. Jos kyse on eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetun lain 5 §:n 1 momentissa tarkoitetusta sitoumuksesta tai 5 §:n 1 momentin 1—5 kohdassa tarkoitetusta ympäristösopimuksesta taikka 6 §:ssä tarkoitetusta sitoumuksesta, edellä tarkoitetut asiakirjat on säilytettävä vähintään neljän vuoden ajan sitoumus- tai sopimuskauden päättymisestä. Jos kyse on ehdollisuuteen tai sosiaaliseen ehdollisuuteen liittyvistä asiakirjoista, edellä tarkoitetut asiakirjat on säilytettävä hakuvuoden ja sitä seuraavien kahden kalenterivuoden ajan, jollei tämän lain 26 tai 26 a §:ssä tarkoitetussa lainsäädännössä edellytetä pidempää säilytysaikaa.
26 §Ehdollisuutta koskevat erityiset säännökset
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja aluehallintovirasto valvovat elintarvikelain (297/2021) , eläintautilain (76/2021) , eläinten lääkitsemisestä annetun lain (387/2014) , rehulain (1263/2020) , kasvinsuojeluaineista annetun lain (1563/2011) ja eläinten hyvinvoinnista annetun lain (693/2023) soveltamisalaan kuuluvien vaatimusten noudattamista siltä osin kuin on kyse muiden kuin 1 momentissa tarkoitettujen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen valvonnasta. Sen lisäksi, mitä tässä laissa säädetään, valvonnassa noudatetaan mainittujen lakien sekä eläinlääkintähuoltolain (765/2009) säännöksiä valvonnasta ja valvontaviranomaisista.
26 a §Sosiaalista ehdollisuutta koskevat erityiset säännökset
Aluehallintoviraston työsuojelun tehtäviä hoitava vastuualue valvoo työsuojeluvalvonnan yhteydessä työturvallisuuslain (738/2002) , työsopimuslain (55/2001) , työaikalain (872/2019) , työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2015) sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojelun yhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) soveltamisalaan kuuluvien sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamista tuenhakijan maataloustoiminnassa.
Aluehallintoviraston on toimitettava vuosittain tiedot valvonnan yhteydessä annetuista täytäntöönpanokelpoisista päätöksistä toimivaltaiselle elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle ja Ahvenanmaan valtionvirastolle, jotka toimivat myös sosiaalisen ehdollisuuden valvontaseuraamusten yhteensovittajina. Aluehallintoviraston on toimitettava tiedot täytäntöönpanokelpoisen päätöksen antamisvuotta seuraavan kalenterivuoden tammikuun loppuun mennessä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa suunnitelma-asetusta tarkentavia säännöksiä 1 momentissa mainituissa laeissa tarkoitetun valvonnan kohteista.
32 §Tuen yleiset alentamisperusteet
Tukea ei myönnetä, jos tuensaaja estää kyseiseen tukeen tai tukitoimenpiteeseen liittyvän tarkastuksen, tarkastuskäynnin, hallinnollisen tarkastuskäynnin tai paikan päällä tehtävän valvonnan toteuttamisen kokonaan tai osittain. Ehdollisuuden tai sosiaalisen ehdollisuuden valvonnan estäminen johtaa tuenhakijan ehdollisuuden tai sosiaalisen ehdollisuuden soveltamisalaan kuuluvien tukihakemusten hylkäämiseen.
35 a §Seuraamukset sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen laiminlyönneistä
Sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamisen laiminlyönneistä aiheutuvat seuraamukset määrätään siten kuin horisontaaliasetuksen 89 artiklassa säädetään.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin seuraamusten määrittämisestä ja seuraamusten laskemisesta Euroopan unionin lainsäädännön asettamissa rajoissa.
37 §Vähennysten ja seuraamusten laskentajärjestys
Suorien viljelijätukien lain ja eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetun lain nojalla myönnettävien tukien ja korvausten seuraamukset myönnettävän tuen määrään on laskettava seuraavassa järjestyksessä:
1) ensimmäisenä huomioidaan pinta-ala- tai eläinmäärävirheistä aiheutuvat vähennykset ja seuraamukset;
2) toisena huomioidaan tukiehtojen noudattamatta jättämisestä aiheutuvat vähennykset ja seuraamukset;
3) kolmantena huomioidaan hakemuksen myöhästymisestä aiheutuvat vähennykset ja seuraamukset;
4) neljäntenä huomioidaan maatalousmaan ilmoittamatta jättämisestä aiheutuva seuraamus;
5) viidentenä huomioidaan horisontaaliasetuksen 17 artiklassa tarkoitetusta rahoituskurista aiheutuvat vähennykset;
6) viimeisenä huomioidaan ehdollisuuden ja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten laiminlyönnistä aiheutuvat seuraamukset.
38 §Vähennykset ja seuraamukset tietyissä tukimuodoissa
Jos hallinnollisessa tarkastuksessa havaitaan, että eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetun lain 10 §:ssä tarkoitettua korvausta maatilojen neuvontapalveluihin hakevan hakemuksessaan esittämä kustannus ei täytä korvauksen maksamiselle säädettyjä edellytyksiä tai tuenhakija on ilmoittanut korvaukseen oikeuttamattomia kustannuksia, korvausta ei makseta tai sitä vähennetään annetun neuvontapalvelun osalta ottaen huomioon laiminlyönnin vakavuus, laajuus, pysyvyys ja toistuvuus.
45 §Maatilojen neuvontapalvelut
Ruokavirasto voi antaa määräyksiä neuvojaksi hyväksymistä koskevan hakemuksen muodosta ja hakemukseen liitettävistä tiedoista sekä muista neuvojaksi hyväksymistä hakevalta edellytettävistä selvityksistä.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
2Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Euroopan unionin suorista viljelijätuista annetun lain (1332/2022) 7 § seuraavasti:
7 §Ehdollisuus ja sosiaalinen ehdollisuus
Edellä 4 §:ssä tarkoitettuja tukia hakevan on noudatettava suunnitelma-asetuksen 12 ja 13 artiklassa ja mainitun asetuksen liitteessä III tarkoitettuja ehdollisuuden vaatimuksia sekä suunnitelma-asetuksen 14 artiklassa ja mainitun asetuksen liitteessä IV tarkoitettuja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ehdollisuuden lakisääteisistä hoitovaatimuksista sekä hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksista sekä sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksista.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
3Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan eräistä maaseudun kehittämisen korvauksista annetun lain (1333/2022) 4 §:n 1 momentti seuraavasti:
4 §Korvauksen yleiset edellytykset
Edellä 3 §:n 1 momentissa tarkoitetun korvauksen saajan tulee noudattaa suunnitelma-asetuksen 12 ja 13 artiklassa ja mainitun asetuksen liitteessä III tarkoitettuja ehdollisuuden vaatimuksia sekä suunnitelma-asetuksen 14 artiklassa ja mainitun asetuksen liitteessä IV tarkoitettuja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia lukuun ottamatta 3 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun ei-tuotannollisten investointien korvauksen saajaa.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
4Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun lain (1559/2001) 24 a §, sellaisena kuin se on laissa 1446/2006, seuraavasti:
24 a §Muut tuen maksamisen edellytykset
Tässä laissa tarkoitettua kasvintuotannon tai kasvihuonetuotannon tukea ei saa maksaa ennen kuin kyseistä tukea koskevat tilakohtaiset tarkastukset on loppuun suoritettu. Tämän estämättä hakijalle voidaan maksaa kasvintuotannon tuen ja kasvihuonetuotannon tuen ennakkoa.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Helsingissä
PääministeriPetteri OrpoMaa- ja metsätalousministeriSari Essayah