Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi puutavaranmittauslain muuttamisesta
- Administrative sector
- Maa- ja metsätalousministeriö
- Date of Issue
- Text of the proposal
- Suomi
- State of processing
- Käsitelty
- Handling information
- Eduskunta.fi 140/1996
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi puutavaranmittauslakia. Lakiin otettaisiin tehdasmittausta koskevat säännökset. Puutavaran luovutus- ja työmittaus suoritetaan yhä useammin tehdasmittauksena, joka tapahtuu erityisellä mittausasemalla tai puun jalostuspaikalla. Tehdasmittauksen jälkeen mittaerä on vain harvoin yksilöitävissä. Ehdotuksen tavoitteena on ennaltaehkäistä tehdasmittauksen mahdollisia epäkohtia ja parantaa siinä heikomman osapuolen oikeusturvaa. Tehdasmittausta valvottaisiin valvontamittauksella. Valvontaviranomainen voisi tarkastaa omasta aloitteestaan ennalta ilmoittamatta tehdasmittauksessa käytetyn laitteen, ohjelman tai menettelyn. Mittauslautakunta voisi tarvittaessa keskeyttää virheellisen tehdasmittauksen. Virallista mittausta koskevia säännöksiä muutettaisiin siten, että niitä voitaisiin soveltaa myös tehdasmittausolosuhteissa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
YLEISPERUSTELUT
1.Nykytila
Puutavaranmittauslaissa (364/91) säädetään puutavaran ja 20 irtokuutiometriä suuremman hake- tai sahapuuerän mittauksesta. Lakia voidaan soveltaa myös runkopuun oksien mittaamiseen. Lakia ei sovelleta jalostetun puutavaran mittaukseen eikä maasta vietävän tai maahan tuotavan puutavaran mittaukseen satamassa tai muussa lopullisessa mittauspaikassa. Soveltamisalallaan lain säännökset ovat ensisijaisia ja velvoittavia eli lainvastainen sopimusehto on mitätön, koska säännösten keskeisenä tarkoituksena on suojella puutavaran mittauksessa heikompaa osapuolta. Vaikka suurin osa lain säännöksistä on velvoittavia, on mittauksen osapuolilla myös mahdollisuus sopia joistakin asioista.
Käyttötarkoituksen perusteella arvioituna puutavaran mittaus tapahtuu luovutus-, työ- tai virallisena mittauksena. Luovutusmittauksella todetaan sopimuksessa edellytetty puutavaran määrä ja laatu kauppahinnan määräämistä varten. Työmittauksella todetaan työn tuloksen paljous palkan tai muun korvauksen määräämistä varten. Virallinen mittaus voidaan luokitella asianosaisen tarkastus- ja oikeussuojakeinoksi. Virallisella mittauksella tarkoitetaan virallisen mittaajan tai mittauslautakunnan suorittamaa luovutus- tai työmittausta, joka tapahtuu asianosaisen pyynnöstä ja jolla ratkaistaan puutavaran määrää tai laatua koskeva erimielisyys.
Käytettävät mittausmenetelmät voidaan jakaa vahvistettuihin menetelmiin ja koekäyttömenetelmiin. Vahvistetulla menetelmällä tarkoitetaan mittausmenetelmää, jonka maa- ja metsätalousministeriö on vahvistanut päätöksellään puutavaranmittauksen neuvottelukunnan esityksestä. Puutavaran mittauksen osapuolia edustavat järjestöt voivat sopia kehitteillä olevien menetelmien ottamisesta koekäyttöön. Kone- ja kuljetusurakointia koskevassa työmittauksessa voivat asianomaisia puutavaran mittauksen osapuolia edustavien järjestöjen lisäksi myös urakanantaja ja urakoitsija sopia koekäyttömenetelmästä.
Perinteisesti puutavara on mitattu työ- ja luovutusmittausta varten metsässä. Puutavara on mitattu ennen hakkuuta pystymittausmenetelmällä, hakkuun aikana hakkuukoneen mittalaitteella tai metsurin työnä taikka hakkuun jälkeen tienvarsivarastolla pinomittausmenetelmällä ja kappaleittain. Tehtaalla puutavara on mitattu uudelleen raaka-aineen käytön selvittämiseksi. Vuotuinen kaupallisen puutavaran hakkuumäärä on noussut noin 50 miljoonaan kuutiometriin. Koska sama puutavaraerä voidaan joutua mittaamaan eri tarkoituksia varten useaan kertaan, vuosittain mitattavan puutavaran kokonaismäärä on yli kaksinkertainen hakkuumäärään verrattuna eli noin 100 miljoonaa kuutiometriä. Saman erän moninkertainen mittaaminen heikentää osaltaan metsätalouden ja metsäteollisuuden kannattavuutta. Metsäteollisuuden kilpailukyvyn vuoksi on tärkeätä kehittää puunkorjuun ja -kuljetuksen sekä puutavaran mittauksen tehokkuutta. Nykyisin puutavara on kuljetettava tuoreena tehtaalle ja puutavaravarastot on pidettävä pieninä. Perinteinen jälkimittaus tienvarsivarastolla on henkilötyövaltaista eikä siten kustannuksiltaan kilpailukykyistä hakkuukonemittaukseen ja tehdasmittaukseen verrattuna.
Puunkorjuun koneellistumisen myötä hakkuukoneen mittalaitteella suoritetusta mittauksesta on tullut yleisin luovutus- ja työmittausmenetelmä. Myös tehdasmittauksen käyttöä luovutus- ja työmittauksessa on lisätty. Erityisesti hankintakauppana mutta myös pystykauppana ostettu puutavara pyritään nykyisin mittaamaan sahalla tai kuitupuuta jalostavalla tehtaalla, jolloin on järkevää toimittaa myös korjuun ja kuljetuksen työmittaus. Tehdasmittaus tapahtuu käytännössä useimmiten puutavaran jalostuspaikalla puutavaran kuljetuksen päätteeksi. Tehdasmittauksena pidettävä puutavaranmittaus voi tapahtua myös puutavaran kuljetuksen yhteydessä esimerkiksi rautatieasemalla tai muulla vastaavalla erityisellä mittausasemalla. Tehdasmittauksen etuja ovat pienemmät mittauskustannukset sekä hyvä mittaustarkkuus kehittyneiden menetelmien ja erityisesti mittaustehtäviin koulutetun henkilökunnan ansiosta. Puutavaran laatu pystytään tehtaalla määrittämään tarkasti ja pienemmin kustannuksin kuin metsässä. Tukkien laatuhinnoittelun soveltamiseksi on tärkeätä mitata tukit sahalla, koska tienvarsivarastolla ei tukkien laatua ole mahdollista tarkasti määrittää. Tehdasmitatun puutavaran osuus on nykyisin arviolta noin 10―20 % kaikesta mitatusta puutavarasta. Tulevaisuudessa tehdasmittauksen osuuden arvioidaan kasvavan voimakkaasti, koska mittaamalla puutavara vain kerran tehtaalla saavutettaisiin arviolta kymmenien miljoonien markkojen vuosittainen säästö puunhankintakustannuksissa.
Puutavaran mittauksen rakennemuutos on tuonut mukanaan myös ongelmia. Nykyinen laki ei tarjoa riittäviä keinoja valvoa tehdasmittausta, vaikka yksi lain keskeisiä periaatteita on heikomman osapuolen suojelu. Lainsäädännön puutteellisuus on myös hidastanut tehdasmittauksen käyttöönottoa luovutus- ja työmittauksessa. Erityisesti tehdasmittauksessa puutavaran myyjät, metsätyöntekijät sekä metsäkone- ja kuljetusurakoitsijat ovat mittauksen suorittavaa yritystä heikommassa asemassa. Tehdasmittauksen luonteeseen kuuluu, että mitattu puutavaraerä siirtyy nopeasti mittauksen jälkeen puunjalostusprosessiin tai sekoittuu muihin mittaeriin. Lisäksi puutavaran myyjä tai työnsuorittaja on harvemmin itse läsnä tehdasmittauksessa. Virallisella mittauksella puutavaran mittauksen tarkastus- ja oikeusturvakeinona ei ole tehdasmittauksessa samaa käyttöalaa, koska virallisen mittauksen toimivuus edellyttää, että mittaerä on määräajan yksilöitävissä. Se, että tehdasmittaus on taloudellisesti järkevä mittaustapa, ei poista mittauksen osapuolten välistä epätasapainoa. Puutavaranmittauksen neuvottelukunta on valmistellut tehdasmittauksen yleisohjeen, jonka maa- ja metsätalousministeriö antaa puutavaranmittauslain muutoksen jälkeen. Tehdasmittauksen yleisohje on puiteohje, joka tulee koskemaan kaikkia tehdasmittausolosuhteissa käytettäviä mittausmenetelmiä ja jonka tarkoituksena on luoda perusta hyvälle tehdasmittaustavalle.
2.Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
Esityksen tavoitteena on parantaa tehdasmittauksessa heikomman osapuolen oikeusturvaa lisäämällä tehdasmittauksen valvontaa. Valvontamittaus on itsenäinen mittaustoimitus, jonka tavoitteena on estää ennakolta tehdasmittauksessa mahdollisesti syntyvät ongelmat. Jokainen tehdasmittaaja voi joutua virallisen mittaajan tai mittauslautakunnan suorittaman yllätystarkastuksen kohteeksi. Mittauslautakunta voi joissakin tapauksissa joutua keskeyttämään virheellisen tehdasmittauksen. Tehdasmittauksen osapuolten oikeusturva edellyttää, että valvontamittausmenettelystä on riittävän yksityiskohtaiset säännökset ja että mittauslautakunnan päätökseen voi hakea muutosta.
Tehdasmittauksen valvontaresurssien taso on turvattava, jotta osapuolten oikeusturvalla olisi mahdollisimman hyvät takeet.
3.Esityksen vaikutukset
Esityksen valtiontaloudellisten vaikutusten arvioidaan jäävän vähäisiksi. Tehdasmittaaja korvaa useimmiten valvontamittauksen kustannukset. Uudet tehtävät voidaan antaa jo olemassa olevien virallisten mittaajien ja mittauslautakunnan suoritettaviksi. Esitys ei todennäköisesti juurikaan lisää lääninoikeuksien ja korkeimman hallinto-oikeuden työmäärää, koska uudistuksen tavoitteena on ennaltaehkäistä tehdasmittauksen mahdolliset epäkohdat.
Esityksellä on positiivinen kansantaloudellinen vaikutus, koska se lisää puutavaran mittauksen osapuolten luottamusta tehdasmittausta kohtaan ja edistää tämän taloudellisen ja tehokkaan menetelmän käyttöönottoa.
4.Asian valmistelu
Esitys on valmisteltu virkamiestyönä maa- ja metsätalousministeriössä. Valmistelutyön tuloksia on käsitelty puutavaranmittauksen neuvottelukunnassa, joka koostuu puutavaran mittauksen sidosryhmien edustajista.
5.Muita esitykseen vaikuttavia seikkoja
Esityksellä ei ole vaikutusta Suomen kansainvälisoikeudellisiin velvoitteisiin. Suomi on Euroopan unionin (EU) jäsenenä saanut poikkeuksen Euroopan yhteisöjen sellaisen lainsäädännön osalta, joka koskee raakapuun mittausta ja luokitusta. Poikkeuksen mukaisesti Suomi saa kolmen vuoden siirtymäaikana soveltaa omaa kansallista lainsäädäntöään, jonka säännökset eivät saa muodostaa estettä raakapuun kaupalle.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1.Lakiehdotuksen perustelut
3 §. Pykälässä määritellään tehdasmittauksen, valvontamittauksen ja tehdasmittaajan käsitteet sekä laajennetaan virallisen mittauksen määritelmää olosuhteiden muutoksien edellyttämällä tavalla.
Tehdasmittauksella tarkoitetaan erityisellä mittausasemalla tai puutavaran jalostuspaikalla suoritetettavaa mittausta. Mitattavat puutavaraerät kuljetetaan mittauspaikalle yleensä useassa kuljetuserässä. Mittauspaikalla erien tiedot rekisteröidään ja jokainen erä mitataan erikseen. Mittauksessa käytetään laitetekniikkaa, jonka tarkkuus on kontrolloitavissa. Mittauksen suorituksen jälkeen puutavaraerä siirtyy yleensä jalostusprosessiin, josta se ei ole enää uudelleen yksilöitävissä.
Tehdasmittauksen valvontaa varten on kehitetty oma mittaustoimitus, valvontamittaus, jonka tarkoituksena on selvittää tehdasmittauksen tarkkuus.
Tehdasmittaajalla tarkoitetaan 3 §:n 6 kohdassa tehdasmittauksen suorittavaa osakeyhtiötä, osuuskuntaa, yhdistystä tai muuta yhteisöä. Tehdasmittaaja voi olla myös yksityinen elinkeinonharjoittaja. Tehdasmittaajalla ei tarkoiteta toisen palveluksessa olevaa työntekijää.
5, 24 ja 25 §, 32 §:n 1 momentti, 41 §:n 2 momentti, 43 ja 44 § ja 47 §:n 1 momentti. Metsäkeskuksista ja metsätalouden kehittämiskeskuksesta annettu laki (1474/95) on tullut voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1996. Tämän vuoksi lainkohdissa aiempaa organisaatiorakennetta vastaavat termit on muutettu vastaamaan uutta organisaatiota. Muita 24, 25 ja 47 §:ään ehdotettuja muutoksia perustellaan erikseen jäljempänä.
10 ja 13 §. Pykälät koskevat luovutusmittaus- ja työmittausasiakirjoja. Molempiin lainkohtiin tehdään tehdasmittauksesta johtuva muutos. Koska tehdasmittauksen jälkeen mittaerä ei ole yksilöitävissä, tehdasmittauksessa luovutusmittaus- ja työmittausasiakirjaan merkitään mitatun puutavaran sijaintipaikan sijasta mittauspaikka ja -menetelmä sekä tehdasmittaaja.
11 §. Tehdasmittauksena tapahtuneen luovutusmittauksen mittauskustannuksista vastaa ostaja, jollei toisin erikseen sovita.
16 §. Pykälä ei aina nykyisellään sovellu tehdasmittaukseen, koska tehdasmittauksessa mitattua puutavaraerää ei voida yleensä enää mittauksen jälkeen yksilöidä.
24 §. Virallista mittausta pyydetään siltä metsäkeskukselta, jonka toimialueella mitattava puutavara sijaitsee tai jonka toimialueelta tehdasmitattava puutavara on hakattu. Tehdasmittauksen osalta ehdotettu käytäntö on hakijan kannalta selkein, koska virallista mittausta haetaan samasta hakkuupaikan metsäkeskuksesta riippumatta siitä, ohjautuuko hakattu puutavara tehdasmitattavaksi yhden tai useamman metsäkeskuksen alueelle.
25 §. Pykälän 2 momentissa on ollut virhe ruotsinkielisessä versiossa. Suomenkielisessä lakitekstissä on puhuttu virallisen mittauksen suullisesta pyytämisestä ja ruotsinkielisessä tekstissä virallisen mittauksen kirjallisesta pyytämisestä. Virheen sisältävä kohta on muutettu ruotsinkieliseen ehdotukseen muotoon, joka vastaa suomenkielistä lakitekstiä.
31 §. Virallisessa mittauksessa voi tehdasmittauksen kyseessä ollen olla useita asianosaisia. Kaikilla asianosaisryhmillä on oikeus saada ote toimituspöytäkirjasta.
Virallinen mittaus päättyy päätöksen antamiseen. Päätös ja muissa kuin tehdasmittaustilanteissa mittaustodistus sisältyvät pöytäkirjanotteeseen.
Tehdasmitattua ei enää yksilöitävissä olevaa puutavaraerää koskevassa virallisessa mittauksessa, jossa ei havaita virhettä, on päätöksenä virallisen mittaajan lausunto mittausmenetelmästä ja -laitteistosta sekä niiden käytöstä. Virhetilanteissa mittaustoimitusta jatketaan valvontamittauksena 37 b §:n mukaisesti.
Tehdasmitattua puutavaraerää koskevassa virallisessa mittauksessa noudatetaan soveltuvin osin virallisen mittauksen mittauskustannuksia ja muutoksenhakua koskevia säännöksiä. Tehdasmitattua puutavaraerää koskevassa virallisessa mittauksessa asianosaisia ovat myyjä/työnsuorittaja, ostaja/työnantaja ja tehdasmittaaja, joiden oikeusasemaan virallisen mittaajan päätös välittömästi vaikuttaa.
32 § 1 momentti. Asianosaisen oikeus hakea muutosta virallisen mittaajan 31 §:ssä tarkoitettuihin pätöksiin alkaa siitä kun tämä on saanut päätöksen ja mahdollisen mittaustodistuksen tiedoksi.
36 §. Tehdasmittauksen kyseessä ollen mittauslautakunnan toimituksessa voi olla useita asianosaisia, joilla kaikilla on oikeus saada ote toimituspöytäkirjasta.
Mittaustodistusta ei anneta, jos mittauslautakunnan toimituksen kohteena on tehdasmitattu puutavaraerä, joka ei enää ole yksilöitävissä.
4a luku. Valvontamittaus
Luku sisältää säännökset mittaustoimituksesta (37 a―37 c §), virka-avusta (37 d §), muutoksenhausta (37 e §), tehdasmittausilmoituksesta (37 f §), valvontamittauksen tarkemmasta hallinnollisesta ohjauksesta (37 g §) ja asiakirjajulkisuudesta (37 h §).
Mittaustoimitus
37 a §. Pääasiallinen valvontaviranomainen on virallinen mittaaja. Myös mittauslautakunta voi toimittaa valvontamittauksen. Tarkoituksena on, että mittauslautakunta toimittaa valvontamittauksen oma-aloitteisesti vain poikkeustapauksessa. Siten mittauslautakunnan työn painopiste on käsitellä niitä valvontatapauksia, jotka viralliset mittaajat ovat säännösten perusteella siirtäneet mittauslautakunnalle. Viranomaisten on valvottava tehdasmittauskohteita tarkoituksenmukaisessa laajuudessa ottaen huomioon eri kohteissa arviolta tehdasmitattavat puutavaramäärät, valvontaan varatut resurssit ja muut valvonnan kohdistamisen kannalta merkitykselliset seikat. Valvontamittauksesta pidettävään pöytäkirjaan merkitään valvontamittauksen aika ja paikka, valvonnan kohteena olevan tehdasmittaajan nimi ja tehdasmittauksen tarkkuudesta tehdyt havainnot.
Pykälän 2 momentin mukaisesti valvontamittaus voidaan toimittaa ilman ennakkoilmoitusta. Mittaustarkkuuden selvittämiseksi on käytettävä sellaisia keinoja, ettei tehdasmittaukselle aiheuteta tarpeetonta häiriötä.
37 b §. Pykälässä on määritelty, milloin tehdasmittauksessa katsotaan olevan virhe ja mitä toimenpiteitä siitä seuraa. Normaalitapauksessa virallinen mittaaja havaittuaan tehdasmittauksessa virheen kehottaa tehdasmittaajaa poistamaan virheen ja korjaamaan mittaustuloksen. Mittaustuloksen oikaiseminen virallisen mittaajan kehotuksesta koskee virheen havaitsemisen ja korjaamisen välistä virheen kestoaikaa.
Virallinen mittaaja voi myös, milloin siihen on perusteltua syytä, harkintansa mukaan antaa virheen havaitsemista edeltävää aikaa koskevassa lausunnossaan korjaussuosituksen osapuolille mittaustuloksen oikaisemisesta taannehtivasti virheen havaitsemista edeltävältä ajalta. Virallisen mittaajan lausunnossa otetaan huomioon ennen valvontamittausta tehdyt mittalaitteiden säädöt, tarkistukset ja muut mittaustarkkuuteen vaikuttavat tekijät. Oikaisu korjaussuosituksen johdosta voi tapahtua sopimusosapuolen eduksi tai vahingoksi. Korjaussuositus ei ole osapuolia sitova vaan ohjeellinen.
Pykälän 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa, eli jos 1 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellinen tehdasmittaus jatkuu tai jos virallinen mittaaja ja tehdasmittaaja ovat eri mieltä tehdasmittauksen virheestä, virallisen mittaajan on siirrettävä asia välittömästi mittauslautakunnan käsiteltäväksi.
Pykälän 3 momentin mukaiset asiat mittauslautakunnan on käsiteltävä kiireellisinä. Mittauslautakunta ratkaisee päätöksellään erimielisyyden tehdasmittauksessa havaitusta virheestä. Mittauslautakunta voi päätöksellään myös keskeyttää virheellisen tehdasmittauksen sopivaksi katsomallaan tavalla.
37 c §. Jos valvontamittauksessa tai 30 §:n 3 momentissa tarkoitetussa virallisessa mittauksessa, joka koskee tehdasmittausta, on havaittu virhe ja jos tehdasmittaus on tämän vuoksi keskeytynyt, edellytys tehdasmittauksen jatkamiselle on, että virallinen mittaaja tai mittauslautakunta toteaa omasta aloitteestaan tai tehdasmittaajan pyynnöstä virheen poistetuksi.
Virka-apu
37 d §. Valvontaviranomaisella eli virallisella mittaajalla tai mittauslautakunnalla on oikeus saada virka-apua suoraan poliisilta, jos virkatehtävien hoitaminen sitä edellyttää.
Muutoksenhaku
37 e §. Mittauslautakunnan päätökset valvontamittausasioissa voivat merkitä tuntuvien velvoitteiden asettamista tehdasmittaajalle. Mittauslautakunnan 37 b §:n 3 momentissa tarkoitettuun päätökseen saa tehdasmittaaja tai muu asianosainen hakea valittamalla muutosta toimivaltaiselta lääninoikeudelta. Lääninoikeuden päätökseen saa tehdasmittaaja tai muu asianosainen hakea valittamalla muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Mittauslautakunnan toimivaltaan ei kuulu ratkaista puutavaran kauppahintaa tai työn tuloksen perusteella määräytyvää palkkaa tai muuta korvausta koskevaa erimielisyyttä, vaan tällaiset yksityisoikeudelliset riita-asiat ratkaistaan viime kädessä tuomioistuimessa tai välimiesmenettelyssä. Koska riita-asioiden käsittelyn yhteydessä saatetaan näyttönä vedota mittauslautakunnan päätökseen ja sen perusteluihin, tulee asianosaisilla olla valitusoikeus mittauslautakunnan päätöksiin.
Pykälän 2 momentin mukaisesti mittauslautakunta voi liittää 37 b §:n 3 momentissa tarkoitettuun päätökseensä määräyksen, joka velvoittaa tehdasmittaajan noudattamaan lainvoimaa vailla olevaa päätöstä. Asianosaisen oikeusturva edellyttää, että muutoksenhakuviranomainen voi valituksen johdosta kumota tämän määräyksen.
Tehdasmittausilmoitus
37 f §. Jotta tehdasmittauksen valvonta on tehokasta, tehdasmittauksesta ja sen muutoksista on tehtävä lainkohdan mukainen ilmoitus, joka on myös julkinen.
Erinäisiä säännöksiä
37 g §. Säännöksen nojalla maa- ja metsätalousministeriö voi tarvittaessa antaa tarkempia ohjeita ja määräyksiä valvontamittauksen toimittamisesta. Ennen niiden antamista maa- ja metsätalousministeriön on kuultava puutavaranmittauksen neuvottelukuntaa, joka voi myös tehdä ehdotuksen ohjeiden ja määräysten antamiseksi.
37 h §. Tehdasmittausilmoituksen ja valvontamittauksesta laaditun pöytäkirjan julkisuus on tärkeä osa tehdasmittauksen valvontajärjestelmää. Näistä asiakirjoista ei ilmenne liike- tai ammattisalaisuudeksi luokiteltavia tietoja. Valvontamittauspöytäkirjaa ei erikseen enää tarkisteta, joten asiakirja on valvontaviranomaisen allekirjoituksen jälkeen julkinen.
38 a §. Tarkoituksena on, että tehdasmittaaja maksaa useimmiten valvontamittauksesta valtiolle aiheutuneet kokonaiskustannukset. Valvontamittauksen maksun määräämisessä noudatetaan ensisijaisesti valtion maksuperustelain (150/92) säännöksiä. Kun valvontamittaus toimitetaan mittauspaikalla tehdasmittaajan pyynnöstä, maksu määrätään valtion maksuperustelain mukaisin liiketaloudellisin perustein. Kun valvontamittaus toimitetaan mittauspaikalla ennen toiminnan aloittamista tehtävän 37 f §:n 1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen tekemisen jälkeen, 38 a §:n 1 momentin 2 kohdan mukaista valvontamittauksen julkisoikeudellista maksua määrättäessä otetaan huomioon toiminnan rekisteröimisestä ja tietoaineiston ylläpitämisestä sekä jälkivalvonnan suunnittelusta ja muusta vastaavista toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset. Kun valvontamittaus toimitetaan mittauspaikalla valvontaviranomaisen aloitteesta ja kun toimituksessa havaitaan, että 37 f §:ssä tarkoitettu ilmoitus on olennaisella tavalla laiminlyöty, peritään rangaistuksenluonteinen maksu, joka koostuu suoritteen kokonaiskustannuksista lisättynä 20 prosentin suuruisella lisämaksulla. Muut pistokokeen luontoiset valvontatoimenpiteet eivät ole maksullisia. Pykälän 3 momentin mukaan mittauslautakunta määrää valvontakustannukset tehdasmittaajan maksettaviksi.
41 § 3 momentti. 41 §:n mukaisessa muutoksenhaussa noudatetaan hallintolainkäyttölakia (589/96) , joka on korvannut lain muutoksenhausta hallintoasioissa (154/50) .
46 §. Tehdasmittausilmoitus ja sen muutosilmoitus ovat valvonnan kannalta olennaisia seikkoja. Tämän vuoksi ehdotetaan, että myös tällaisen ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnin sanktiona on sakko.
47 §. Pykälän uuden 3 momentin mukaisesti valvontaviranomaisten on noudatettava toiminnassaan soveltuvin osin hallintomenettelylakia (598/82) ja tiedoksiannosta hallintoasioissa annettua lakia (232/66) .
Voimaantulosäännös . Lainmuutoksen voimaan tullessa tehdasmittausta jo harjoittavien tulee tehdä 37 f §:n mukainen ilmoitus kahden kuukauden määräajassa.
2.Tarkemmat säännökset ja määräykset
Maa- ja metsätalousministeriö voi 37 g §:n mukaisesti antaa tarkempia ohjeita ja määräyksiä valvontamittauksen toimittamisesta.
3.Voimaantulo
Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:
Lakiehdotus
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 22 päivänä helmikuuta 1991 annetun puutavaranmittauslain (364/91) 3, 5, 10, 11, 13, 16, 24, 25 ja 31 §, 32 §:n 1 momentti, 36 §, 41 §:n 2 ja 3 momentti, 43, 44, 46 ja 47 § sekä
lisätään lakiin uusi 4 a luku ja uusi 38 a § seuraavasti:
3 §
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) puutavaran mittauksella sopimuksessa edellytetyn puutavaran määrän ja laadun toteamista kauppahinnan määräämistä varten ( luovutusmittaus ) sekä työn tekemisestä työn tuloksen paljouden perusteella suoritettavan palkan tai muun korvauksen määräämistä varten ( työmittaus ); puutavaran mittaus voidaan suorittaa myös pystyssä olevista puista ( pystymittaus );
2) perusmittauksella asianosaisten suorittamaa luovutus- tai työmittausta;
3) tehdasmittauksella perusmittausta, joka tapahtuu erityisellä mittausasemalla tai puutavaran jalostuspaikalla;
4) virallisella mittauksella virallisen mittaajan tai mittauslautakunnan asianosaisen pyynnöstä suorittamaa luovutus- tai työmittausta; virallisella mittauksella tarkoitetaan myös 31 §:n 3 momentin mukaiseen lausuntomenettelyyn päättyvää virallista mittausta;
5) valvontamittauksella virallisen mittaajan tai mittauslautakunnan omasta aloitteestaan tai tehdasmittaajan pyynnöstä suorittamaa tehdasmittauksessa käytetyn laitteen, ohjelman tai menettelyn tarkastamista;
6) tehdasmittaajalla tehdasmittauksen suorittavaa yhteisöä tai elinkeinonharjoittajaa;
7) myyjällä paitsi puutavaran myös hakkuuoikeuden luovuttajaa;
8) ostajalla paitsi puutavaran myös hakkuuoikeuden saajaa;
9) työnantajalla sekä työsopimuslain (320/ 70) mukaista työnantajaa että sellaista urakanantajaa, joka suorittaa urakoitsijalle korvauksen urakan kohteena olevan puutavaraerän määrän perusteella; ja
10) työnsuorittajalla sekä työsopimuslain mukaista työntekijää että sellaista urakoitsijaa, jolle urakanantaja suorittaa korvauksen urakan kohteena olevan puutavaraerän määrän perusteella.
5 §
Asianomainen ministeriö määrää virallisten mittaajien toimintapiirit ( mittaajapiirit ) ja jokaista mittaajapiiriä varten sen metsäkeskuksen, josta käsin virallinen mittaaja toimii. Ministeriö asettaa tarvittavan määrän mittauslautakuntia ja määrää niiden toimintapiirit.
10 §
Puutavaran luovutusmittauksen suorittavat myyjä ja ostaja tai heidän edustajansa sopimuksen mukaan joko yhdessä tai erikseen. Asianosaiset voivat kuitenkin mittausta toimittamatta sopia puutavaran määrästä ja laadusta.
Luovutusmittauksesta on laadittava päivätty asiakirja, johon merkitään seuraavat tiedot:
1) myyjän ja ostajan nimet ja osoitteet;
2) mittaustulos tai tiedot, joiden perusteella mittaustulos voidaan laskea; ja
3) mitatun puutavaran sijaintipaikka tai tehdasmittauksessa mittauspaikka, mittausmenetelmä ja tehdasmittaaja.
Mittaustoimitus katsotaan päättyneeksi, kun 2 momentissa tarkoitettu asiakirja on laadittu.
11 §
Jos luovutusmittauksen on toimittanut myyjän ja ostajan yhteinen edustaja tai jos kysymyksessä on tehdasmittaus, on ostajan suoritettava tästä aiheutuneet mittauskustannukset, jollei toisin ole erikseen sovittu.
13 §
Puutavaran työmittaus on toimitettava silloin, kun palkka tai muu korvaus maksetaan työn tuloksen paljouden perusteella. Työmittauksen suorittaa työnantaja tai tämän edustaja, jollei toisin ole sovittu.
Asianosaiset voivat 1 momentin estämättä sopia, että luovutusmittaus korvaa erillisen työmittauksen. Työnsuorittajalle maksetaan palkka tai muu korvaus kuitenkin myös luovutusmittauksessa mahdollisesti tehtyjen mittavähennysten mukaisesta puumäärästä.
Työnantajan tulee, mikäli mahdollista, ilmoittaa työnsuorittajalle etukäteen mittaustoimituksesta. Työmittauksesta on laadittava päivätty asiakirja, johon on merkitty seuraavat tiedot:
1) työnantajan ja työnsuorittajan nimet ja osoitteet;
2) mittaustulos tai tiedot, joiden perusteella mittaustulos voidaan laskea; ja
3) mitatun puutavaran sijaintipaikka tai tehdasmittauksessa mittauspaikka, mittausmenetelmä ja tehdasmittaaja.
Mittaustoimitus katsotaan päättyneeksi, kun 3 momentissa tarkoitettu asiakirja on laadittu.
16 §
Asianosainen ei saa toisen asianosaisen suostumuksetta viedä puutavaraa mittauspaikalta tai muutoin sitä käsitellä eikä poistaa mittausta osoittavia merkkejä, ellei se ole tehdasmittauksen vuoksi välttämätöntä, ennen kuin mittaustulos on tullut lopulliseksi. Kuljetusvälineessä oleva puutavara saadaan tarvittaessa purkaa.
24 §
Virallista mittausta pyydetään kirjallisesti tai suullisesti siltä metsäkeskukselta, jonka toimialueella mitattava puutavara sijaitsee tai jonka toimialueelta tehdasmitattava puutavara on hakattu. Suullisesta pyynnöstä on metsäkeskuksen annettava asianosaiselle todistus, josta ilmenee, milloin pyyntö on vastaanotettu. Metsäkeskuksen on viivytyksettä ilmoitettava virallisen mittauksen suorittamista koskevasta pyynnöstä toiselle asianosaiselle.
25 §
Virallisen mittauksen toimittamista pyytäessään asianosaisen on samalla toimitettava metsäkeskukselle selvitys siitä, milloin virallista mittausta pyytävä asianosainen on saanut tiedon perusmittauksen tuloksesta, sekä luovutusmittauksen osalta ostajan ja myyjän välillä mahdollisesti tehty kirjallinen sopimus ja työmittauksen osalta 13 §:n 3 momentissa tarkoitettu asiakirja alkuperäisenä tai oikeaksi todistettuna jäljennöksenä. Lisäksi on ilmoitettava seuraavat tiedot, jos ne eivät ilmene edellä tarkoitetuista asiakirjoista:
1) kummankin asianosaisen nimet ja osoitteet;
2) puutavaran laji, arvioitu määrä ja sijaintipaikka;
3) mitä mittausmenetelmää käyttäen asianosaisten suorittama perusmittaus on toimitettu; ja
4) se seikka, mistä asianosaiset ovat eri mieltä.
Milloin virallisen mittauksen toimittamista on pyydetty suullisesti, on 1 momentissa mainitut asiakirjat ja tiedot toimitettava metsäkeskukselle välittömästi pyynnön esittämisen jälkeen.
Työnmittauksessa työnantajan on huolehdittava tässä pykälässä tarkoitettujen asiakirjojen toimittamisesta metsäkeskukselle.
31 §
Virallisen mittaajan suorittamasta toimituksesta on kaikille asianosaisille annettava ote toimituksessa laadittavasta pöytäkirjasta. Virallinen mittaaja allekirjoittaa otteen, joka sisältäää päätöksen ja muissa kuin tehdasmittaustilanteissa mittaustodistuksen. Virallisen mittaajan päätökseen on liitettävä kirjallinen muutoksenhakuohjaus.
Jos mittaustulosta ei tarvittavien laskutoimitusten tai muun vastaavan teknisen syyn vuoksi saada selville mittaustoimituksen yhteydessä, tulee virallisen mittaajan päätöksen sisältävä pöytäkirjanote toimittaa asianosaisille heti mittaustuloksen selvittyä, kuitenkin viimeistään viiden vuorokauden kuluessa mittaustoimituksen päättymisestä.
Jos virallinen mittaus koskee sellaista tehdasmitattua puutavaraerää, joka ei ole enää yksilöitävissä, eikä virallisessa mittauksessa havaita virhettä, virallisen mittaajan päätöksenä asiassa on lausunto mittausmenetelmästä ja -laitteistosta sekä niiden käytöstä.
Jos virallinen mittaaja havaitsee 3 momentissa tarkoitettua puutavaraerää koskevassa virallisessa mittauksessa virheen, mittaustoimitusta jatketaan valvontamittauksena 37 b §:n mukaisesti.
32 §
Virallisen mittaajan suorittamaan mittaustoimitukseen tyytymättömän asianosaisen on viiden päivän kuluessa siitä, kun tämä on saanut tiedon virallisen mittaajan päätöksestä pyydettävä 24 §:ssä tarkoitetulta metsäkeskukselta asian saattamista mittauslautakunnan ratkaistavaksi. Pyyntö voidaan tehdä kirjallisesti tai suullisesti. Suullisesta pyynnöstä on metsäkeskuksen annettava asianosaiselle todistus, josta ilmenee, milloin pyyntö on vastaanotettu.
36 §
Mittauslautakunnan toimituksesta on kaikille asianosaisille toimitettava ote toimituksesta laadittavasta pöytäkirjasta. Otteen tulee muissa kuin tehdasmittaustilanteissa sisältää mittaustodistus. Otteen allekirjoittaa puheenjohtaja.
4 a lukuValvontamittaus
Mittaustoimitus
37 a §
Virallisten mittaajien on toimitettava valvontamittauksia siinä laajuudessa kuin se tehdasmittauksen valvonnan kannalta on tarpeen. Myös mittauslautakunta voi toimittaa valvontamittauksen. Valvontamittauksesta on pidettävä pöytäkirjaa, johon merkitään:
1) valvontamittauksen aika ja paikka;
2) valvonnan kohteena olevan tehdasmittaajan nimi; ja
3) tehdasmittauksen tarkkuudesta tehdyt havainnot.
Valvontamittaus voidaan toimittaa ilmoittamatta tarkastuksesta etukäteen tehdasmittaajalle. Valvontamittaus on toimitettava siten, että tehdasmittauksen tarkkuuden kannalta olennaiset seikat selvitetään ja että tehdasmittaukselle ei aiheuteta tarpeetonta häiriötä.
37 b §
Tehdasmittauksessa on virhe, jos mittaustulos on väärä tai jos mittausmenetelmässä tai -laitteistossa taikka niiden käytössä on mittaustarkkuuteen vaikuttava epäkohta. Jos virallinen mittaaja havaitsee tehdasmittauksessa virheen, tämän on määrättävä, että tehdasmittaaja poistaa virheen sekä oikaisee mittaustuloksen niiden puutavaraerien osalta, jotka on mitattu virheen havaitsemisen ja sen korjaamisen välisenä aikana. Lisäksi virallinen mittaaja antaa lausunnon asiassa virheen havaitsemista edeltävältä ajalta. Virallisen mittaajan lausunto voi sisältää suosituksen osapuolille mittaustuloksen oikaisemisesta.
Virallisen mittaajan on siirrettävä asia välittömästi mittauslautakunnalle, jos:
1) virallisen mittaajan määräyksestä huolimatta tehdasmittauksessa havaittua virhettä ei poisteta ja tehdasmittaus jatkuu; tai
2) virallinen mittaaja ja tehdasmittaaja ovat eri mieltä tehdasmittauksessa havaitusta virheestä.
Mittauslautakunta ratkaisee tehdasmittauksessa havaittua virhettä koskevan erimielisyyden. Mittauslautakunta voi keskeyttää virheellisen tehdasmittauksen sopivaksi katsomallaan tavalla. Mittauslautakunnan on käsiteltävä tämän momentin mukaiset asiat kiireellisinä.
37 c §
Jos tehdasmittaus on keskeytynyt valvontamittauksessa tai virallisessa mittauksessa havaitun virheen johdosta, sitä voidaan jatkaa vasta, kun valvontaviranomainen on todennut, että virhe on poistettu.
Virka-apu
37 d §
Virallisella mittaajalla ja mittauslautakunnalla on oikeus saada virka-apua poliisilta, jos valvontamittauksen toimittaminen tai tehdasmittauksen keskeyttäminen sitä vaatii.
Muutoksenhaku
37 e §
Mittauslautakunnan 37 b §:n 3 momentissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea valittamalla muutosta siltä lääninoikeudelta, jonka tuomiopiirissä valvontamittaus on suoritettu. Muutoksenhakuun sovelletaan, mitä hallintolainkäyttölaissa (586/96) säädetään.
Mittauslautakunta voi määrätä, että sen 37 b §:n 3 momentissa tarkoitettua päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
Tehdasmittausilmoitus
37 f §
Tehdasmittaajan on ennen tehdasmittauksen aloittamista tehtävä asianomaiselle ministeriölle mittauspaikkakohtainen ilmoitus, josta ilmenee:
1) tehdasmittaajan nimi, yhteystiedot ja mittauspaikka;
2) mittauspaikalla käytettävä mittausmenetelmä ja mittalaite; ja
3) mittauksen aloittamisajankohta.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuissa seikoissa tapahtuneista muutoksista on tehdasmittaajan tehtävä ilmoitus asianomaiselle ministeriölle.
Erinäisiä säännöksiä
37 g §
Asianomainen ministeriö voi antaa puutavaranmittauksen neuvottelukuntaa kuultuaan tarkempia ohjeita ja määräyksiä valvontamittauksen toimittamisesta.
Puutavaran mittauksen neuvottelukunta voi tehdä ehdotuksen 1 momentissa tarkoitettujen ohjeiden ja määräysten antamiseksi.
37 h §
Edellä 37 a §:ssä tarkoitettu valvontamittausta koskeva pöytäkirja ja 37 f §:ssä tarkoitettu tehdasmittausilmoitus ovat julkisia siten kuin yleisten asiakirjain julkisuudesta annetussa laissa (83/51) säädetään.
5 lukuMittauskustannukset
38 a §
Valvontamittauksesta peritään maksu tehdasmittaajalta, kun valvontamittaus toimitetaan mittauspaikalla:
1) tehdasmittaajan pyynnöstä;
2) valvontaviranomaisen aloitteesta ennen tehdasmittauksen aloittamista sen jälkeen kun 37 f §:ssä tarkoitettu ilmoitus on tehty; ja
3) valvontaviranomaisen aloitteesta ja toimituksessa havaitaan, että 37 f §:ssä tarkoitettu ilmoitus on olennaisella tavalla puutteellinen.
Maksun määräämisessä noudatetaan muutoin, mitä valtion maksuperustelaissa (150/92) säädetään. Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa maksun lisäksi peritään kuitenkin 20 prosentin suuruinen lisämaksu.
Jos mittauslautakunta toteaa 37 b §:n 3 momentissa tarkoitetulla päätöksellään, että tehdasmittauksessa on tapahtunut virhe, tehdasmittaaja on velvollinen korvaamaan valtiolle valvontamittauksesta ja tehdasmittauksen keskeyttämisestä aiheutuneet kustannukset.
41 §
Asianosaisen on viimeistään muutoksenhakuajan päättymispäivänä toimitettava lääninoikeudelle osoitettu muutoksenhakukirjelmä 24 §:ssä tarkoitetulle metsäkeskukselle. Metsäkeskuksen on viipymättä lähetettävä muutoksenhakukirjelmä liitteineen, asian käsittelystä kertyneet asiakirjat ja asianomaisen virallisen mittaajan tai mittauslautakunnan asian johdosta antama lausunto lääninoikeudelle.
Muutoksenhaussa on soveltuvin osin noudatettava, mitä hallintolainkäyttölaissa säädetään.
43 §
Tämän lain täytäntöönpanon ylin johto ja valvonta kuuluu asianomaiselle ministeriölle. Edellä 5 §:ssä tarkoitettujen metsäkeskusten tehtävänä on ohjata virallisten mittaajien ja mittauslautakuntien toiminnan käytännön järjestelyä.
44 §
Valtion talousarvioon otetaan vuosittain määräraha, jonka puitteissa 5 §:ssä tarkoitettu metsäkeskus maksaa mittauslautakunnan puheenjohtajan ja jäsenten palkkiot, päivärahat ja matkakustannusten korvaukset sekä virallisen mittaajan tai mittauslautakunnan ottamista apulaisista aiheutuvat kulut.
46 §
Joka menettelee 16 §:n, 18 §:n 2 momentin, 22 §:n 3 momentin, 25 §:n 3 momentin tai 37 f §:n säännösten vastaisesti, on tuomittava puutavaranmittauslain rikkomisesta sakkoon.
47 §
Metsäkeskuksen on hoitaessaan tämän lain mukaisia tehtäviä noudatettava soveltuvin osin, mitä hallintomenettelylaissa (598/82) säädetään. Mittauslautakunnan osalta on soveltuvin osin voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Tämä lain mukaisissa määräaikojen laskemisissa sovelletaan säädettyjen määräaikain laskemisesta annettua lakia (150/30) ja tiedoksiannoissa tiedoksiannosta hallintoasioissa annettua lakia (232/66) .
Virallisen mittaajan on 4 a luvun mukaisissa tehtävissä noudatettava soveltuvin osin, mitä hallintomenettelylaissa säädetään.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .
Ennen tämän lain voimaantuloa aloitetusta tehdasmittauksesta on tehtävä 37 f §:ssä tarkoitettu ilmoitus kahden kuukauden kuluessa tämän lain voimaantulosta.
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta 1996
Tasavallan Presidentti MARTTI AHTISAARIMaa- ja metsätalousministeri Kalevi Hemilä