Valtiovarainministeriön asetus Verohallinnon suoritteiden maksullisuudesta vuonna 2025
- Type of statute
- Asetus
- Date of Issue
- Date of publication
- Statutes of Finland
- Säädösteksti
Text of original statute
No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.
Valtiovarainministeriön päätöksen mukaisesti säädetään valtion maksuperustelain (150/1992) 8 §:n ja eräiden ennakkoratkaisujen maksuperusteista annetun lain (1209/2006) 5 §:n nojalla, sellaisina kuin ne ovat, valtion maksuperustelain 8 § laissa 348/1994 ja eräiden ennakkoratkaisujen maksuperusteista annetun lain 5 § laissa 956/2018:
1 §Maksulliset julkisoikeudelliset suoritteet
Verohallinnon maksullisista suoritteista peritään joko liitteenä olevassa maksutaulukossa erikseen mainittu maksu tai suoritteen omakustannusarvoon perustuva, maksutaulukossa esitettyjen hinnoitteluperusteiden mukainen maksu.
Valtion maksuperustelain (150/1992) 6 §:ssä tarkoitettuja Verohallinnon maksullisia julkisoikeudellisia suoritteita ovat:
tuloveroasetuksen (1551/1992) 2 §:ssä tarkoitetussa nimeämisasiassa annettu päätös;
yleishyödyllisten yhteisöjen veronhuojennuspäätös;
päätös oikeudesta tappion vähentämiseen tuloverotuksessa;
arvonlisäverolain (1501/1993) 72 k §:ssä tarkoitettu Verohallinnon antama lupa verottoman varaston pitämiseen;
elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968) 43 §:ssä tarkoitettu Verohallinnon päätös kuluvan käyttöomaisuuden jälleenhankintavarauksen tai toimitilan jälleenhankintavarauksen käyttöajan pidentämisestä;
valmisteverotuslaissa (182/2010) tarkoitetut luvat sekä luvat, joista säädetään mainitun lain 1 §:ssä mainituissa valmisteverolaeissa ja niiden nojalla annetuissa asetuksissa;
tupakkaverosta annetun lain (1470/1994) 11 §:ssä tarkoitetut hintalipukkeet;
jäljennös tai todistus salassa pidettävästä verotusasiakirjasta, silloin kun se luovutetaan muuta tarkoitusta kuin verotusta tai taloudellisen aseman selvittämistä varten;
salassa pidettävien tietojen vakiomuotoisen sähköisen luovuttamismenettelyn perustaminen ja salassa pidettävien verotusasiakirjojen luovuttaminen sähköisessä muodossa muutoin kuin vakiomuotoisena tietoluovutuksena;
muut kuin 1–9 kohdassa tarkoitetut toimeksiannosta suoritettavat, verotusasiakirjojen ja niiden sisältämien tietojen käyttöä koskevat erityissuoritteet, joiden kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen.
Tietojen luovuttamista verotusta koskevaan tarkoitukseen on myös tietojen luovuttaminen verosta vapauttamista tai verotusta koskevaa muutoksenhakua varten tai veronmaksuvelvollisuuden täyttämistä koskevana selvityksenä. Tietojen luovuttamisella taloudellisen aseman selvittämistä varten tarkoitetaan tietojen antamista silloin, kun toinen viranomainen tai yksityinen taho on pyytänyt verovelvolliselta selvitystä tämän taloudellisesta asemasta.
Vakiomuotoisella tietojen luovuttamisella tarkoitetaan tietojen antamista säännöllisesti sähköisessä muodossa samaa käyttötarkoitusta varten samalle taholle muuna kuin yksittäisenä kertaluovutuksena.
2 §Ennakkoratkaisut
Eräiden ennakkoratkaisujen maksuperusteista annetussa laissa (1209/2006) tarkoitettu Verohallinnon maksullinen suorite on keskusverolautakunnan tai muu Verohallinnon antama päätös, joka sisältää ennakkoratkaisun, sekä päätös olla antamatta ennakkoratkaisua taikka jättää asia tutkimatta tai sillensä.
Tässä pykälässä tarkoitetusta suoritteesta peritään päätös- ja käsittelymaksu kiinteähintaisena tämän asetuksen liitteenä olevan maksutaulukon mukaisesti.
Verohallinto voi periä päätösmaksun lisäksi käsittelymaksun silloin, kun ennakkoratkaisun hakija ei ole kirjallisessa hakemuksessa yksilöinyt kysymystä riittävästi tai esittänyt riittävää selvitystä asian ratkaisemiseksi ja Verohallinto pyytää vähäistä enemmän lisäselvitystä.
Samaan asiakokonaisuuteen liittyvien Verohallinnon antamien ennakkoratkaisujen hinta on puolet maksutaulukon mukaisesta päätösmaksusta. Samaan asiakokonaisuuteen liittyvistä ennakkoratkaisuista peritään kuitenkin aina yhteensä vähintään asiakokonaisuuteen kuuluvan kalleimman ennakkoratkaisun mukainen maksu.
Edellä 4 momentissa säädetystä poiketen autoverotusta koskevien ennakkoratkaisujen päätösmaksu on ajoneuvokohtainen.
3 §Muut suoritteet
Valtion maksuperustelain 7 §:ssä tarkoitettuja muita suoritteita, jotka Verohallinnon viranomainen hinnoittelee liiketaloudellisin perustein, ovat:
tilastot, julkaisut ja painotuotteet;
toimeksiannosta suoritettavat tutkimus- ja tilastopalvelut;
menetelmien, tietojärjestelmien, ohjelmien ja käyttöoikeuksien luovuttaminen ti-lauksesta;
Verohallinnon hallinnassa olevien tilojen käyttö ja virastopalvelut;
asiakirjojen ja muun aineiston kopiointi, lähettäminen ja postitus;
muut kuin 1–5 kohdassa tarkoitetut, niihin rinnastettavat, asiakkaiden tilaamat erityispalvelut ja suoritteet.
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 34 §:n 2 momentissa tarkoitetusta tiedon esille hakemisesta sekä 3 momentissa tarkoitettujen kopioiden ja tulosteiden antamisesta perittävistä maksuista päättää Verohallinto noudattaen, mitä mainitussa pykälässä säädetään.
4 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2025 ja on voimassa 31 päivään joulukuuta 2025.
Asioihin, jotka ovat vireillä tämän asetuksen voimaan tullessa, sovelletaan tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
Helsingissä 13.12.2024
ValtiovarainministeriRiikka PurraNeuvotteleva virkamiesPertti Nieminen
Liite
MAKSUTAULUKKO
Suorite | Hinta € |
I Päätösmaksu ja käsittelymaksu | |
1) Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu | |
1.1) Päätösmaksu, kun päätös sisältää keskusverolautakunnan ennakkoratkaisun ja hakijana on: | |
– luonnollinen henkilö, kuolinpesä, yhteisetuus tai verotusyhtymä ja ennakkoratkaisu koskee muuta kuin jäljempänä tarkoitettua verotusta | 1 180 euroa |
– luonnollinen henkilö, kuolinpesä, yhteisetuus tai elinkeinoyhtymä ja ennakkoratkaisu koskee maatilatalouden tuloverotusta tai elinkeinotulon verotusta tai niihin liittyvää arvonlisäverotusta tai kun hakijana on muu verovelvollinen | 3 020 euroa |
1.2) Päätösmaksu, kun päätöksen antaminen asiassa edellyttää erityisen laajaa selvitystyötä. Erityisen laajaa selvitystyötä edellyttävänä pidetään ennakkoratkaisua, jonka valmistelu vaatii yli 30 tuntia asiantuntijatyötä | 5 040 euroa |
1.3) Käsittelymaksu asiassa, jossa keskusverolautakunta päättää olla antamatta ennakkoratkaisua, jättää hakemuksen tutkimatta tai asian sillensä | 210 euroa |
2) Muu Verohallinnon antama ennakkoratkaisu | |
2.1) Päätösmaksu, kun päätös sisältää tuloverotusta koskevan ennakkoratkaisun ja hakijana on: | |
– luonnollinen henkilö, kuolinpesä, yhteisetuus tai verotusyhtymä ja ennakkoratkaisu koskee muuta kuin jäljempänä tarkoitettua verotusta | 740 euroa |
– luonnollinen henkilö, kuolinpesä, yhteisetuus tai elinkeinoyhtymä ja ennakkoratkaisu koskee maatilatalouden tuloverotusta, elinkeinotulon verotusta tai elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 52 ja 52 a–52 i §:n mukaisia yritysjärjestelyjä, tai kun hakijana on muu verovelvollinen | 2 210 euroa |
2.2) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee arvonlisäverotusta | 510 euroa |
2.3) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee perintö- tai lahjaverotusta, kiinteistöverotusta, varainsiirtoverotusta tai arpajaisverotusta | 740 euroa |
2.4) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee ennakkoperintää tai työnantajan sairausvakuutusmaksua | 510 euroa |
2.5) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee rajoitetusti verovelvollisen lähdeveroa tai korkotulon lähdeveroa | 450 euroa |
2.6) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee valmisteverotusta | |
– ennakkoratkaisu on vaatinut tullilaboratorion tutkimuksen | 960 euroa/tavara |
– ennakkoratkaisu ei ole vaatinut tullilaboratorion tutkimusta | 670 euroa/tavara |
2.7) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee autoverotusta | 440 euroa |
2.8) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee muuta veroasiaa | 740 euroa |
2.9) Kahden tai useamman ennakkoratkaisun liittyessä samaan asiakokonaisuuteen peritään jokaisesta asiaan liittyvästä ennakkoratkaisusta puolet kohtien 2.1–2.6 ja 2.8 mukaisesta päätösmaksusta kuitenkin vähintään kalleimman ennakkoratkaisun mukainen koko maksu ja yhteensä enintään kohdan 2.10 mukainen maksu | |
2.10) Päätösmaksu, kun päätöksen antaminen asiassa edellyttää erityisen laajaa selvitystyötä. Erityisen laaja selvitystyötä edellyttävänä pidetään ennakkoratkaisua, jonka valmistelu vaatii yli 30 tuntia asiantuntijatyötä | 4 410 euroa |
2.11) Käsittelymaksu asiassa, jossa Verohallinto päättää olla antamatta ennakkoratkaisua, jättää hakemuksen tutkimatta tai asian sillensä. Käsittelymaksu peritään myös silloin, kun Verohallinto pyytää hakijalta vähäistä enemmän lisäselvitystä sen johdosta, että hakemus ei ole riittävän yksilöity tai se ei sisällä riittävää selvitystä asian ratkaisemiseksi | 210 euroa |
II Julkisoikeudellinen suorite | |
1) Nimeämispäätös tuloveroasetuksen 2 §:n perusteella | 740 euroa |
2) Päätös yleishyödyllisen yhteisön veronhuojennuksesta, kun | |
– päätöstä varten tarvitaan tavanomainen selvitystyö (1–5 tuntia) | 880 euroa |
– päätöstä varten tarvitaan laaja selvitystyö (yli 5 tuntia) | 1 490 euroa |
3) Päätös oikeudesta tappion vähentämiseen tuloverotuksessa | 1 010 euroa |
4) Päätös arvonlisäverolain 72 k §:n mukaisesta luvasta verottoman varaston pitämiseen | 1 010 euroa |
5) Päätös elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 43 §:n mukaisesta kuluvan käyttöomaisuuden jälleenhankintavarauksen tai toimitilan jälleenhankintavarauksen käyttöajan pidentämisestä | 1 010 euroa |
6) Maksu 1–5 kohdan mukaisessa asiassa, jossa Verohallinto jättää hakemuksen tutkimatta, jättää asian sillensä tai tekee muun kuin asianomaisessa kohdassa tarkoitetun päätöksen | 210 euroa |
7) Valmisteverolainsäädäntöön perustuvat luvat | |
7.1) Valmisteverotuslaissa tarkoitettua valtuutettua varastonpitäjää koskevat luvat | |
7.1.1) Yhdenmukaistettuja valmisteveroja koskeva lupa | 1 350 euroa |
– lisäksi jokaisesta erillisestä varastosta | 410 euroa |
– kuitenkin enintään | 1 930 euroa |
7.1.2) Vain kansallisia valmisteveroja koskeva lupa | 1 010 euroa |
– lisäksi jokaisesta erillisestä varastosta | 390 euroa |
– kuitenkin enintään | 1 540 euroa |
7.1.3) Lupa silloin, kun valmistajalla on vain kotimaisia toimituksia tai kun lupa tarvitaan muiden kuin valmisteveron alaisten tuotteiden siirtomenettelyä varten | 190 euroa |
7.2) Valmisteverotuslaissa tarkoitettua veroedustajaa koskevat luvat | 930 euroa |
7.3) Valmisteverotuslaissa tarkoitettua rekisteröityä vastaanottajaa koskevat luvat | 1 040 euroa |
– vain muiden kuin valmisteveron alaisten tuotteiden siirtomenettelyä varten tarvittava lupa | 190 euroa |
7.4) Valmisteverotuslaissa tarkoitettua rekisteröityä lähettäjää koskeva lupa | 850 euroa |
7.5) Maksu 7.1–7.4 kohdassa tarkoitetun lupapäätöksen voimassaoloajan pidentämistä tai vähäisestä muuttamisesta | 600 euroa, kuitenkin enintään luvasta perittävä maksu |
7.6) Maksu 7.1–7.4 kohdan mukaisessa asiassa, jossa Verohallinto antaa hylkäävän päätöksen | 290 euroa, kuitenkin enintään luvasta perittävä maksu |
8) Verotustietojen luovuttaminen todistuksena tai jäljennöksenä | 7 euroa/kappale |
– Verotustiedon luovuttamisesta peritään laskutuskerralta vähintään.
| 25 euroa |
– Tietojen luovuttamisen vaatiessa yli ½ tunnin työn peritään tietojen luovuttamisesta tuntiveloitusmaksu. | 120 euroa/alkava tunti |
9) Tietojen luovuttaminen sähköisesti | |
9.1) Vakiomuotoisen tietoluovutuksen perustaminen | |
Teknisen yhteistyökumppanin työstä aiheutuvat kustannukset | |
9.2) Muuhun kuin vakiomuotoiseen tietoluovutukseen liittyvä määrittely-, suunnittelu- ja toteutustyö | |
– Verohallinnon asiantuntijatyön omakustannushintana peritään | 250 euroa/alkava tunti |
– teknisen yhteistyökumppanin työstä aiheutuvat kustannukset | |
10) Muut maksutaulukossa erittelemättömät, valtiovarainministeriön asetuksen 1 §:n mukaiset Verohallinnon julkisoikeudelliset suoritteet | |
Suoritteen hinta määrätään suoritteen tuottamisesta aiheutuneiden kokonaiskustannusten mukaisesti. Jollei muuta ole säädetty, suoritteen tuottamiseen käytetyn Verohallinnon asiantuntijatyön omakustannushintana peritään | 250 euroa/alkava tunti |
ja toimistotyön omakustannushintana peritään | 110 euroa/alkava tunti |