Go to front page
Statute Book of Finland

650/2024

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om ändring av lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport

Type of statute
Lag
Date of Issue
Date of publication
Statute Book of Finland
Författningstext

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med riksdagens beslut

ändras i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport ( 446/2007 ) 2 § 1 mom. 15 punkten och 13 § 1 mom., sådana de lyder i lag 603/2021, och

fogas till 1 §, sådan den lyder i lag 603/2021, ett nytt 2 mom., till 2 § 1 mom., sådant det lyder i lag 603/2021, en ny 16 punkt, till 3 §, sådan den lyder i lag 603/2021, ett nytt 5 mom., till 4 §, sådan den lyder i lagarna 802/2020 och 1134/2022, ett nytt 4 mom. och till lagen nya 11 a–11 d § och 14 b § som följer:

1 §Lagens syfte


Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. är syftet med lagen också att verkställa Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405 om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Aviation) ( förordningen om hållbara bränslen för lufttransport ) till den del det är fråga om myndighetsuppgifter som följer av skyldigheter och rättigheter för flygbränsleleverantörer och om ett påföljdssystem för flygbränsleleverantörer.

2 §Definitioner

I denna lag avses med


15) 

energiinnehåll ett drivmedels nedre värmevärde; när energiinnehållet bestäms anses drivmedlet vara levererat vid en temperatur av 15 grader Celsius,

16) 

flygbränsleleverantör den som har äganderätten till sådant flygbränsle som avses i artikel 3.6 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport eller sådan vätgas för luftfart som avses i artikel 3.17 i den förordningen innan flygbränslet eller vätgasen överlåts till ett luftfartyg på en unionsflygplats som avses i artikel 3.1 i den förordningen.


3 §Distributionsskyldighet och lagens tillämpningsområde


Bestämmelserna i 1–3, 4, 9, 11 a–11 d, 13, 14 a och 14 b § i denna lag tillämpas på flygbränsleleverantörer.

4 §Behöriga myndigheter och utlämnande av uppgifter


Energimyndigheten är behörig myndighet enligt artikel 11 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport i ärenden som gäller flygbränsleleverantörer.

11 a §Påföljdsavgift för flygbränsleleverantörer

Påföljdsavgift påförs en flygbränsleleverantör som uppsåtligen eller av oaktsamhet

1) 

underlåter att fullgöra de skyldigheter i fråga om minimiandelar av hållbara flygbränslen som anges i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport,

2) 

underlåter att fullgöra de skyldigheter som anges i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och som gäller minimiandelar av i den förordningen avsedda syntetiska flygbränslen och genomsnittliga andelar av syntetiska flygbränslen åren 2030–2034,

3) 

har lämnat vilseledande eller felaktiga uppgifter om egenskaperna hos eller ursprunget för hållbara flygbränslen som leverantören har tillhandahållit i enlighet med artikel 9.2 och artikel 10 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport.

11 b §Påförande av påföljdsavgift och påföljdsavgiftens storlek för flygbränsleleverantörer

Energimyndigheten påför de påföljdsavgifter som avses i 11 a §.

Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av 11 a § 1 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och hållbart flygbränsle enligt artikel 3.7 i den förordningen multiplicerat med den mängd flygbränsle som inte uppfyller de minimiandelar som avses i artikel 4 i den förordningen och bilaga I till den förordningen.

Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av11 a § 2 punkten ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på syntetiskt flygbränsle enligt artikel 3.12 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i den förordningen multiplicerat med den mängd flygbränsle som inte uppfyller de minimiandelar som avses i artikel 4 i den förordningen och bilaga I till den förordningen. För att undvika dubbel påföljd ska i påföljdsavgiftens storlek beaktas eventuella påföljdsavgifter som påförts flygbränsleleverantören för underlåtenhet att iaktta de skyldigheter i fråga om minimiandelen syntetiska flygbränslen som avser tidsperioden 2030–2034.

Beloppet av den påföljdsavgift som påförs med stöd av 11 a § 3 punkten ska vara minst dubbelt så stort och högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset per ton på konventionellt flygbränsle enligt artikel 3.14 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och hållbart flygbränsle enligt artikel 3.7 multiplicerat med den mängd bränsle för vilken vilseledande eller felaktiga uppgifter har lämnats.

När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas.

Energimyndigheten ska när den påför en påföljdsavgift motivera den metod med vilken priset på flygbränsle, hållbart flygbränsle och syntetiskt flygbränsle har fastställts på Europeiska unionens marknad för flygbränsle. Metoden ska grunda sig på verifierbara och objektiva kriterier, inklusive den senaste tillgängliga tekniska rapport som avses i artikel 13 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport.

Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade.

11 c §Energimyndighetens skyldighet att säkerställa leverans av den mängd flygbränsle som motsvarar underskottet

Energimyndigheten ska säkerställa att alla flygbränsleleverantörer som har ackumulerat ett underskott i förhållande till den skyldighet som fastställs i artikel 4 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport när det gäller minimiandelarna hållbara flygbränslen och syntetiska flygbränslen under en viss sådan rapporteringsperiod som avses i artikel 3.23 i den förordningen, under den efterföljande rapporteringsperioden ska förse marknaden med en mängd av respektive bränsle som motsvarar detta underskott, utöver den mängd som de är skyldiga att leverera för den rapporteringsperioden. Bestämmelser om förfarandet finns i artikel 12.8 i den förordningen.

Fullgörandet av skyldigheten enligt 1 mom. befriar inte flygbränsleleverantören från skyldigheten att betala påföljdsavgift.

11 d §Vissa begäranden från flygbränsleleverantörer

Energimyndigheten ska behandla en begäran som avses i artikel 11.8 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport från en flygbränsleleverantör. Bestämmelser om behandlingen av begäran finns i artikel 11.8 i den förordningen.

13 §Ändringssökande

Omprövning av ett beslut som arbets- och näringsministeriet har fattat med stöd av denna lag och av Energimyndighetens beslut som avses i 3 a, 5, 11 a och 12 § får begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003).


14 b §Verkställighet av påföljdsavgifter och felavgifter

Bestämmelser om verkställigheten av påföljdsavgifter och felavgifter som påförts med stöd av 11, 11 a och 12 § finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002).

De påföljdsavgifter och felavgifter som avses i 1 mom. preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades.


Denna lag träder i kraft den 25 november 2024.

RP 80/2024

KoUB 9/2024

RSv 86/2024

Helsingfors den 22 november 2024

Republikens PresidentAlexander StubbKommunikationsministerLulu Ranne

Top of page