Lag om ändring av luftfartslagen
- Type of statute
- Lag
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med riksdagens beslut
ändras i luftfartslagen ( 864/2014 ) 2 § 30 punkten, 3 § 1 mom. 7 punkten och 153 § 1 och 3 mom., sådana de lyder, 2 § 30 punkten i lag 174/2023, 3 § 1 mom. 7 punkten i lag 965/2018, 153 § 1 mom. i lagarna 965/2018 och 1327/2021 och 153 § 3 mom. i lag 965/2018, samt
fogas till 2 §, sådan den lyder i lagarna 534/2020, 1327/2021 och 174/2023, nya 31 och 32 punkter, till 3 § 1 mom., sådant det lyder i lagarna 965/2018 och 1327/2021, nya 8 och 9 punkter, till lagen en ny 93 §, i stället för den 93 § som upphävts genom lag 534/2020, och till lagen nya 93 a–93 c och 151 a–151 d § som följer:
2 §Definitioner
I denna lag avses med
30) leverantör av gemensamma informationstjänster för U-space en tjänsteleverantör som tillhandahåller gemensamma informationstjänster enligt artikel 2.4 i U-space-genomförandeförordningen i U-space-luftrum,
31) infrastrukturförordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU,
32) elförsörjning till stillastående luftfartyg elförsörjning enligt artikel 2.23 i infrastrukturförordningen till parkerade luftfartyg.
3 §Behöriga myndigheter
Transport- och kommunikationsverket är nationell luftfartsmyndighet i Finland. Utöver vad som i denna lag föreskrivs om Transport- och kommunikationsverkets uppgifter, är Transport- och kommunikationsverket behörig nationell myndighet enligt följande av Europeiska unionens rättsakter:
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 598/2014 om regler och förfaranden för att av bullerskäl införa driftsrestriktioner vid flygplatser i unionen inom en välavvägd strategi och om upphävande av direktiv 2002/30/EG ( förordningen om flygplatsbuller ),
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405 om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Aviation) ( förordningen om hållbara bränslen för lufttransport ) till den del den gäller de rättigheter och skyldigheter som föreskrivs för luftfartygsoperatörer som avses i artikel 3.3 och unionsflygplatsernas ledningsenheter som avses i artikel 3.2 i den förordningen,
infrastrukturförordningen till den del den gäller i artikel 12 i den förordningen avsedda krav som gäller elförsörjning till stillastående luftfartyg.
93 §Elförsörjning till stillastående luftfartyg
Flygplatsoperatören ansvarar för att elförsörjningen till stillastående luftfartyg säkerställs i enlighet med artikel 12 i infrastrukturförordningen.
Med avvikelse från 1 mom. behöver el inte levereras till en sådan remoteplats för luftfartyg som avses i artikel 12.2 i infrastrukturförordningen.
93 a §Behandling av begäran om tankningskrav
Transport- och kommunikationsverket ska i enlighet med artikel 5 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport behandla en begäran enligt artikel 5.3 i den förordningen av en luftfartygsoperatör som avses i artikel 3.3 i den förordningen och fatta beslut om begäran.
93 b §Anmälningar som gäller unionsflygplatsers ledningsenheter
Transport- och kommunikationsverket ska behandla anmälningar från luftfartygsoperatörer som avses i artikel 3.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport om brister hos sådana unionsflygplatsers ledningsenheter som avses i artikel 3.2 i den förordningen vad gäller fullgörandet av skyldigheten enligt artikel 6.1 i den förordningen. Bestämmelser om förfarandet finns i den nämnda artikeln i den förordningen.
93 c §Vissa anmälningar
Transport- och kommunikationsverket kan på begäran av flygplatsoperatören besluta att flygplatsen i fråga ska betraktas som en sådan unionsflygplats som avses i artikel 3.1 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport. Bestämmelser om begäran och beslut finns i artikel 2.2. i den förordningen.
De beslut som avses i artikel 2.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport och som gäller behandling såsom luftfartygsoperatör ska anmälas till Transport- och kommunikationsverket. Transport- och kommunikationsverket ska anmäla beslutet. Bestämmelser om förfarandet finns i den nämnda artikeln i den förordningen.
14 kap.Administrativa påföljder som gäller tillstånd, anmälningar och godkännanden
151 a §Påföljdsavgift för luftfartygsoperatörer
Transport- och kommunikationsverket påför en luftfartygsoperatör som avses i artikel 3.3 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport en påföljdsavgift, om operatören uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot eller försummar tankningskravet enligt artikel 5 i den förordningen.
Påföljdsavgiftens belopp ska vara minst dubbelt så stort och får vara högst fyra gånger så stort som det belopp som blir resultatet av det årliga genomsnittspriset på flygbränsle per ton multiplicerat med den totala årliga otankade mängden. När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas.
Transport- och kommunikationsverket ska i beslutet om påförande av påföljdsavgift motivera den metod med vilken priset på flygbränsle har fastställts på Europeiska unionens marknad för flygbränsle. Metoden ska grunda sig på verifierbara och objektiva kriterier, inklusive den senaste tillgängliga tekniska rapport som avses i artikel 13 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport.
Transport- och kommunikationsverket kan befria en luftfartygsoperatör från en påförd påföljdsavgift, om luftfartygsoperatören kan visa att försummelsen av skyldigheterna enligt artikel 5 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport berodde på exceptionella och oförutsebara omständigheter som var oberoende av operatörens vilja och vars verkningar inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade.
151 b §Påföljdsavgift för unionsflygplatsens ledningsenhet
Transport- och kommunikationsverket påför en unionsflygplats ledningsenhet som avses i artikel 3.2 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport en påföljdsavgift, om ledningsenheten uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att vidta behövliga åtgärder för att avhjälpa en brist på tillräcklig tillgång för luftfartygsoperatörer enligt artikel 3.3 i den förordningen till flygbränslen som innehåller minimiandelar av hållbara flygbränslen i enlighet med vad som föreskrivs i artikel 6.3 i den förordningen.
Påföljdsavgiften får uppgå till högst 100 000 euro. När påföljdsavgift påförs ska överträdelsens art, varaktighet, upprepning och omfattning beaktas.
Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än tre år sedan överträdelsen eller försummelsen inträffade.
151 c §Verkställighet av påföljdsavgift
De påföljdsavgifter som avses i 151 a och 151 b § ska betalas till staten. Bestämmelser om verkställigheten av påföljdsavgifter finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002).
En påföljdsavgift preskriberas fem år efter det att det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades.
151 d §Rapport om användningen av intäkterna från påföljdsavgifter
Transport- och kommunikationsverket offentliggör rapporter om användningen av intäkterna från de påföljdsavgifter som avses i 151 a och 151 b § samt i 11 a § i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007). Bestämmelser om rapporten finns i artikel 12.10 i förordningen om hållbara bränslen för lufttransport.
153 §Myndigheters rätt att få information och utföra inspektioner
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av tjänsteleverantörer, tillståndshavare, andra aktörer och personer vars rättigheter och skyldigheter regleras i denna lag få nödvändiga uppgifter för utförande av uppgifter enligt denna lag. Uppgifterna ska lämnas ut utan obefogat dröjsmål, i den form som myndigheten begärt och avgiftsfritt.
Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av Energimyndigheten få nödvändiga uppgifter för fullgörande av de myndighetsuppgifter verket har enligt 93 b §. Transport- och kommunikationsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av Tullen få behövliga uppgifter för förfaranden för godkännande av sådana säkerhetsgodkända speditörer och kända avsändare som avses i 146 §.
Denna lag träder i kraft den 25 november 2024.
KoUB 9/2024
RSv 86/2024
Helsingfors den 22 november 2024
Republikens PresidentAlexander StubbKommunikationsministerLulu Ranne