Statsrådets förordning om flerspråkig samhällsorientering
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Date of publication
- Statutes of Finland
- Författningstext
Text of original statute
No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.
I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av 25 § i lagen om främjande av integration (681/2023):
1 §Innehållet i flerspråkig samhällsorientering
Utöver det som i 25 § i lagen om främjande av integration (681/2023) föreskrivs om innehållet i flerspråkig samhällsorientering ska den omfatta undervisning om åtminstone följande frågor:
det finländska samhällets värderingar och normer samt den centrala lagstiftningen,
grundläggande och mänskliga rättigheter samt jämlikhet,
jämställdhet mellan könen och sexuella rättigheter,
målen för integrationen samt integrationsfrämjande tjänster,
sysselsättning och företagande samt arbetsmarknaden,
studier och studiemöjligheter,
organisations- och frivilligverksamhet samt delaktighet,
planering av ekonomin samt annan verksamhet i vardagen,
Finlands historia och kultur.
I den flerspråkiga samhällsorienteringen kan det också inkluderas annat innehåll än sådant som avses i 1 mom.
2 §Genomförandet av flerspråkig samhällsorientering
Den flerspråkiga samhällsorienteringen ska omfatta sammanlagt minst 70 timmar undervisning och självständiga studier.
Utgångspunkten är att den flerspråkiga samhällsorienteringen ska genomföras i form av undervisning. Den flerspråkiga samhällsorienteringen kan genomföras helt eller delvis i form av självstudier genom att integrationskunden förses med audiovisuellt eller skriftligt material, om
integrationskundens modersmål och andra språk som kunden behärskar väl är sällsynta, det bland deltagarna i den flerspråkiga samhällsorienteringen inte går att ordna en grupp för något av de ovan avsedda språken och det inte utan oskäligt besvär går att ordna en utbildare eller tolk, eller
självstudier kan anses vara lämpliga med hänsyn till integrationskundens studiefärdigheter och bakgrund.
Den flerspråkiga samhällsorienteringen kan genomföras som närundervisning eller distansundervisning eller som en kombination av dessa. Den flerspråkiga samhällsorienteringen ska dock genomföras som närundervisning om distansundervisning inte kan anses ändamålsenlig på grund av integrationskundens individuella bakgrund och behov av tjänster.
3 §Genomförande av flerspråkig samhällsorientering med hjälp av tolkning
Flerspråkig samhällsorientering kan genomföras helt eller delvis med hjälp av tolkning, om det kan anses oskäligt att genomföra undervisningen på integrationskundens modersmål eller ett språk som kunden behärskar väl till följd av det ringa antal integrationskunder som deltar i den flerspråkiga samhällsorienteringen, tillgången till utbildare eller språkets sällsynthet eller av någon annan grundad anledning.
4 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2025.
Helsingfors den 24 oktober 2024
Kommunikations- och inrikesministerLulu RanneSpecialsakkunnigNea Brandt