Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om dispens enligt jaktlagen
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Date of publication
- Statutes of Finland
- Författningstext
Text of original statute
No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.
I enlighet med statsrådets beslut
ändras i statsrådets förordning om dispens enligt jaktlagen ( 452/2013 ) 2 § 1 och 2 mom., 4 § 1 mom. och 5 § 1 mom., av dem 5 § 1 mom. sådant det lyder i förordning 967/2019, och
fogas till 2 § ett nytt 4 mom. som följer:
2 §Bedömning av förutsättningarna för dispens
Vid bedömning av förutsättningarna för beviljande av dispens som avses i 41 a § 1 mom. 1–3 punkten, 41 b § 1 mom. 1–4 punkten, 41 c § 1–3 punkten och 41 d § i jaktlagen ska Finlands viltcentral utreda följande:
beståndet av eller tillståndet hos beståndet av den viltart som omfattas av dispensen inom det område som ansökan om dispens gäller, i landskapet och i hela landet, samt i fråga om brunbjörn, varg, lodjur och järv också artens biologiska egenskaper,
beteendet hos den individ av en viss viltart som omfattas av dispensen inom det område som ansökan om dispens gäller,
vid behov omständigheter som har samband med grunden för ansökan om dispens och som det finns uppgifter om hos myndigheter, organisationer som sköter offentliga förvaltningsuppgifter och forskningsinstitut,
i det fall som avses i 41 a § 1 mom. 1 punkten i jaktlagen beståndet av den art som ska tryggas, i landskapet och i hela landet, samt artens biologiska egenskaper och vilka hot som finns mot artens livskraft.
Vid bedömning av de forsknings-, utbildnings-, omplacerings- och utplanteringssyften som avses i 41 a § 1 mom. 4 punkten, 41 b § 1 mom. 5 punkten och 41 c § 4 punkten i jaktlagen ska Finlands viltcentral utreda följande:
konsekvenserna av dispensen för utvecklingen av beståndet av viltarten i fråga inom dispensområdet och i hela landet,
konsekvenserna av dispensen på bestånden av vilda djur inom dispensområdet,
åtgärder som sökanden kan vidta i stället för att behöva dispens.
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. ska Finlands viltcentral vid bedömning av förutsättningarna för beviljande av dispens utreda eventuella andra tillfredsställande lösningar. Att en eller flera individer fångas i fällor eller sövs och flyttas någon annanstans anses i fråga om dispens för jakt på brunbjörn, varg, lodjur och järv inte vara en annan tillfredsställande lösning.
4 §Beviljande av och villkor i dispens för jakt på vilt
Dispens kan beviljas endast för ett begränsat område där de förutsättningar för beviljande av dispens som avses i 41 a–41 d § i jaktlagen uppfylls. Om det på grund av väderleksförhållanden, artens biologiska egenskaper eller av någon annan grundad anledning inte är möjligt att identifiera en individ av brunbjörn, varg, lodjur eller järv som orsakar skada eller hot, kan dispens beviljas utan att en viss individ är föremål för dispensen.
5 §Dispensens giltighetstid
Dispens som beviljats med stöd av 41 a § 1 mom. i jaktlagen för att döda järv, lodjur, brunbjörn, utter eller varg gäller i högst 31 dygn.
Denna förordning träder i kraft den 12 juli 2024.
Helsingfors den 11 juli 2024
Jord- och skogsbruksministerSari EssayahSpecialsakkunnigJussi Laanikari