Go to front page
Statute Book of Finland

1173/2023

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Valtioneuvoston asetus tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan rahoituksesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Type of statute
Asetus
Date of Issue
Date of publication
Statute Book of Finland
Säädösteksti

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti

muutetaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan rahoituksesta annetun valtioneuvoston asetuksen ( 1444/2014 ) 1 §:n 4 ja 5 momentti, 2 §:n 3, 4, 9, 9 a, 14, 19, 20 ja 22 kohta, 3 §:n 3 momentti, 4 §:n 1 momentti, 6 §:n 1 ja 3 momentti, 10 §:n 2 momentti, 12 §:n 2 momentin 3 kohta, 14 §:n 1 momentti, 15 §:n 1 momentti, 17 §:n 2 momentti, 18 §, 19 §:n 1 momentti, 21 §:n 2 momentti, 23 § ja 24 §, sellaisina kuin niistä ovat 1 §:n 4 ja 5 momentti, 2 §:n 9 ja 9 a kohta, 4 §:n 1 momentti, 14 §:n 1 momentti ja 15 §:n 1 momentti asetuksessa 125/2018 sekä 3 §:n 3 momentti ja 23 § asetuksessa 549/2020, sekä

lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi asetuksessa 125/2018, uusi 15 a ja 23 kohta, 3 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi asetuksissa 125/2018 ja 549/2020, uusi 3 momentti, jolloin muutettu 3 momentti ja nykyinen 4 ja 5 momentti siirtyvät 4–6 momentiksi, 12 §:n 2 momenttiin uusi 4 kohta ja mainittuun pykälään uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi, asetukseen uusi 13 a, 13 b ja 14 a §, 15 §:ään, sellaisena kuin se on asetuksessa 125/2018, uusi 3 momentti ja asetukseen uusi 6 a luku seuraavasti:

1 §Soveltamisala


Rahoituskeskus ja Business Finland Oy -niminen osakeyhtiö voivat myöntää yrityksille ra-hoitusta tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiotoimintaan Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen annetun komission asetuksen (EU) N:o 1407/2013 nojalla. Vähämerkityksisen tuen myöntämiseen, maksamiseen ja käyttöön sovelletaan tämän asetuksen 3 §:n 1 ja 3 momenttia sekä 4 ja 5 §:ää.

Rahoituskeskus voi myöntää yrityksille rahoitusta myös sellaisiin Euroopan yhteistä etua koskeviin tärkeisiin hankkeisiin, joiden tukemisen Euroopan komissio on erillisen ilmoituksen perusteella hyväksynyt sisämarkkinoille soveltuvaksi. Näissä hankkeissa rahoituskeskus voi myöntää tukea myös ensimmäistä teollista hyödyntämistä koskevaan toimintaan, jos se on jatkoa tutkimus-, kehittämis- ja innovointitoiminnalle ja siihen itseensä sisältyy tärkeä tutkimus-, kehittämis- ja innovointikomponentti, joka muodostaa olennaisen ja välttämättömän osan hankkeen menestyksekästä täytäntöönpanoa. Näihin hankkeisiin sovelletaan 3–5 §:ää.

2 §Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:


3) 

teollisella tutkimuksella suunniteltua tutkimusta tai uuden tiedon ja uusien taitojen hankkimiseen pyrkiviä kriittisiä tutkimuksia, joiden tavoitteena on, että näitä tietoja voidaan käyttää uusien tuotteiden, prosessien tai palveluiden kehittämiseen tai että olemassa olevat tuotteet, prosessit tai palvelut, mukaan lukien digitaaliset tuotteet, prosessit tai palvelut paranevat huomattavasti, millä tahansa alalla, teknologian alalla, toimialalla tai sektorilla, mukaan lukien muun muassa digitaalitoimialat ja -teknologiat, kuten suurteholaskenta, kvanttiteknologia, lohkoketjuteknologia, tekoäly, kyberturvallisuus, massadata ja pilvipalveluteknologia; se kattaa monimutkaisten järjestelmien komponenttien luomisen ja voi sisältää prototyyppien rakentamisen laboratorioympäristössä tai ympäristössä, johon liittyy simuloituja rajapintoja olemassa olevien järjestelmien kanssa, sekä pilottituotantolinjojen rakentamisen, kun niitä tarvitaan teollisen tutkimuksen harjoittamiseen ja erityisesti geneerisen teknologian validointiin;

4) 

kokeellisella kehittämisellä olemassa olevan tieteellisen, teknisen, liiketoiminta- ja muun relevantin tiedon ja taitojen hankkimista, yhdistämistä, muokkaamista ja käyttöä, jonka tavoitteena on kehittää uusia tai parannettuja tuotteita, prosesseja tai palveluja, mukaan lukien digitaalisia tuotteita, prosesseja tai palveluja millä tahansa alalla, teknologian alalla, toimialalla tai sektorilla, mukaan lukien muun muassa digitaalitoimialat ja -teknologiat, kuten suurteholaskenta, kvanttiteknologia, lohkoketjuteknologia, tekoäly, kyberturvallisuus, massadata ja pilvipalveluteknologia; tämä voi kattaa myös esimerkiksi toiminnan, jonka tarkoituksena on uusien tuotteiden, prosessien tai palveluiden peruskäsitteiden määrittely, suunnittelu ja dokumentointi; kokeellinen kehittäminen voi käsittää uusien tai parannettujen tuotteiden, prosessien tai palvelujen prototyypit, esittely- ja pilottihankkeet, testauksen ja validoinnin ympäristössä, joka edustaa käytännön toimintaolosuhteita, kun ensisijaisena tavoitteena on tehdä uusia teknisiä parannuksia tuotteisiin, prosesseihin tai palveluihin, jotka eivät ole vielä suurelta osin vakiintuneet; tämä voi kattaa kaupallisesti hyödynnettävissä olevien prototyyppien ja pilottihankkeiden kehittämisen, kun prototyyppi on pakostakin lopullinen kaupallinen tuote ja kun sen tuottaminen pelkästään esittelyä ja validointia varten olisi liian kallista; kokeellinen kehittäminen ei kata olemassa oleviin tuotteisiin, tuotantolinjoihin, valmistusmenetelmiin, palveluihin tai muihin meneillään oleviin toimintoihin rutiininomaisesti tai säännöllisin väliajoin tehtäviä muutoksia, vaikka kyseiset muutokset merkitsisivät parannuksia;


9)

nuorella innovatiivisella yrityksellä yritystä, joka on 9 a kohdassa tarkoitettu nuori yritys ja joka täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä:

a)

yrityksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan kustannukset ovat vähintään 10 prosenttia sen kaikista liiketoiminnan kuluista vähintään yhtenä vuonna tuen myöntämistä edeltävistä kolmesta vuodesta;

b)

yritys täyttää yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 2 artiklan 80 alakohdan c alakohdan edellytykset;

c)

yritys täyttää yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 2 artiklan 80 alakohdan d alakohdan edellytykset;

9 a)

nuorella yrityksellä sellaista pientä listaamatonta yritystä, jonka merkitsemisestä kaupparekisteriin on kulunut alle viisi vuotta tuen myöntämisajankohtaan mennessä, joka ei ole jatkanut toisen yrityksen toimintaa, paitsi jos haltuun otetun toiminnan liikevaihto on alle 10 prosenttia tukikelpoisen yrityksen liikevaihdosta haltuunottoa edeltäneenä tilikautena, eikä muodostunut sulautumisen tai toisen yrityksen hankkimisen kautta, paitsi jos hankitun yrityksen liikevaihto on alle 10 prosenttia tukikelpoisen yrityksen liikevaihdosta hankintaa edeltäneenä tilikautena tai sulautuman kautta muodostetun yrityksen liikevaihto on alle 10 prosenttia suurempi kuin sulautuvien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto sulautumista edeltäneenä tilikautena, ja joka ei ole vielä jakanut voittoa; tukikelpoisten yritysten sulautumisen kautta muodostettujen yritysten katsotaan myös olevan tukikelpoisia enintään viiden vuoden ajan siitä päivästä alkaen, jolloin vanhin sulautumaan osallistuva yritys on kirjattu kaupparekisteriin;


14)

innovaatioklusterilla riippumattomien osapuolten, kuten nuorten innovatiivisten yritysten, pienten ja keskisuurten yritysten, suurten yritysten sekä tutkimus- ja tiedonlevittämisorganisaatioiden, tutkimusinfrastruktuurien, testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien, digitaali-innovointikeskittymien, voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden ja muiden talouden toimijoiden, rakennetta tai organisoitua ryhmittymää, jonka tarkoituksena on lisätä innovaatiotoimintaa ja uusia yhteistyön muotoja esimerkiksi digitaalisin keinoin, infrastruktuurin yhteiskäytöllä tai sen edistämisellä, edistämällä osaamisen ja asiantuntemuksen vaihtoa sekä osallistumalla tehokkaasti osaamisen siirtoon, verkostoitumiseen, tietojen levittämiseen ja yhteistoimintaan klusteriin kuuluvien yritysten ja muiden organisaatioiden keskuudessa; yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 2 artiklan 92 alakohdassa tarkoitetut digitaali-innovaatiokeskittymät voidaan itsessään katsoa innovaatioklusteriksi;


15 a)

testaus- ja kokeiluinfrastruktuurilla tiloja, laitteita, valmiuksia ja resursseja, kuten testipenkkejä, pilottituotantolinjoja, esittelykohteita, testauslaitoksia tai eläviä laboratorioita, ja niihin liittyviä tukipalveluja, joita käyttävät pääasiassa yritykset, erityisesti sellaiset pienet ja keskisuuret yritykset, jotka hakevat tukea testaukseen ja kokeiluihin uusien tai parannettujen tuotteiden, prosessien ja palvelujen kehittämiseksi sekä teknologioiden testaamiseksi ja laajentamiseksi ja edistyksen saavuttamiseksi teollisen tutkimuksen ja kokeellisen kehittämisen avulla; julkisesti rahoitettujen testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien käyttöoikeus on annettava useille käyttäjille ja myönnettävä läpinäkyvästi, syrjimättömästi ja markkinaehdoin;


19) 

innovaatiotoiminnan neuvontapalveluilla konsultointia, avustamista ja koulutusta tietämyksen siirron, aineettoman omaisuuden hankkimisen, suojaamisen ja hyödyntämisen tai näihin liittyvien standardien ja niiden säännösten aloilla sekä innovatiivisten teknologioiden ja ratkaisujen, mukaan lukien digitaaliteknologiat ja -ratkaisut, käyttöönottoa tai käyttöä varten;

20) 

innovaatiotoimintaa tukevilla palveluilla toimistotilojen, tietopankkien, pilvipalvelujen ja tiedontallennuspalvelujen, kirjastojen, markkinatutkimusten, laboratorioiden, laatumerkintä-, testaus-, kokeilu- ja sertifiointipalvelujen tai muiden näihin liittyvien palveluiden, mukaan lukien tutkimus- ja tiedonlevittämisorganisaatioiden, tutkimusinfrastruktuurien, testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien tai innovaatioklustereiden palveluiden, tarjoamista, jonka tarkoituksena on kehittää toimivampia tai teknologisesti kehittyneempiä tuotteita, prosesseja tai palveluja, mukaan lukien innovatiivisten teknologioiden ja ratkaisujen, mukaan lukien digitaaliteknologiat ja -ratkaisut, käyttöönotto;


22) 

tilapäisellä siirrolla sitä, että henkilöstö on tuensaajan palveluksessa tilapäisesti ja henkilöstöllä on oikeus palata entisen työnantajansa palvelukseen;

23) 

muilla kuin puolustussovelluksilla sovelluksia muissa tuotteissa kuin yhteisön sisällä tapahtuvia puolustukseen liittyvien tuotteiden siirtoja koskevien ehtojen yksinkertaistamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/43/EY liitteessä tarkoitetuissa puolustukseen liittyvissä tuotteissa.

3 §Rahoituksen myöntämisen yleiset edellytykset


Rahoitusta voidaan myöntää, maksaa ja käyttää Digitaalinen Eurooppa -ohjelman perustamisesta ja päätöksen (EU) 2015/2240 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2021/694 2 artiklan 5 alakohdassa tarkoitetun eurooppalaisen digitaali-innovointikeskittymän ilmaisena tai alle markkinahinnan tarjoamana palveluna yrityksille, jotka ovat mainitun asetuksen 18 artiklassa tarkoitettuja osallistumiskelpoisia oikeussubjekteja.

Rahoitusta ei voida myöntää yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 2 artiklan 18 alakohdan mukaiselle vaikeuksissa olevalle yritykselle, ellei kysymys ole tämän asetuksen 3 luvussa tarkoitetusta rahoituksesta.


4 §Rahoituksen tavoiteltavat vaikutukset

Rahoituskeskus voi myöntää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukea yritysten hankkeisiin, jos hankkeiden voidaan katsoa hyödyttävän yhteiskuntaa, kansantaloutta tai kestävää kehitystä työ- ja elinkeinoministeriön Rahoituskeskukselle asettamien elinkeino- ja innovaatiopoliittisten tavoitteiden mukaisesti.


6 §Julkisen tuen enimmäismäärä

Jos tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoimintaan on myönnetty muuta valtiontukea, muun tuen ja tämän asetuksen perusteella myönnetyn avustuksen tai lainan yhteenlaskettu tuki-intensiteetti ei saa ylittää 11, 12, 13 a, 17, 19, 21 eikä 22 a §:n perusteella määräytyvää tuki-intensiteetin enimmäismäärää samojen tukikelpoisten kustannusten osalta.


Jos tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoimintaan on myönnetty Euroopan unionin toimielinten, virastojen, yhteisyritysten tai muiden elinten keskitetysti hallinnoimaa unionin rahoitusta, joka ei kuulu suoraan tai välillisesti jäsenvaltion määräysvaltaan, tuki-intensiteetin enimmäismäärää määritettäessä otetaan huomioon ainoastaan kansallinen tuki, jos samoihin tukikelpoisiin kustannuksiin myönnetyn julkisen rahoituksen kokonaismäärä ei ylitä sovellettavassa unionin lainsäädännössä vahvistettuja enimmäismääriä. Edellä säädetystä poiketen Euroopan puolustusrahastosta tuettavien hankkeiden julkinen kokonaisrahoitus voi rahaston soveltamasta enimmäisrahoitusasteesta riippumatta olla hankkeen tukikelpoisten kokonaiskustannusten suuruinen, jos yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisia ilmoituskynnysarvoja ja tuen enimmäismääriä sekä tämän asetuksen 13 a §:n 2 momentin mukaista enimmäistuki-intensiteettiä noudatetaan.

10 §Muutokset lainaehtoihin


Jos hanke tai sen tulosten taloudellinen hyödyntäminen epäonnistuu, lainan maksamaton pääoma ja korot voidaan poikkeustapauksessa jättää perimättä 11, 12, 13 a, 17, 19, 21 ja 22 a §:n perusteella määräytyvän tuki-intensiteetin enimmäismäärän puitteissa. Hankkeen tai sen tulosten taloudellisen hyödyntämisen epäonnistuessa laina-aikaa voidaan myös lyhentää rahoituksen saajan hakemuksesta.


2 lukuRahoitus tutkimus- ja kehittämistoimintaan

12 §Tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksen tuki-intensiteetin korottaminen


Teollisen tutkimuksen ja kokeellisen kehittämisen osalta tuki-intensiteetin enimmäismääriä voidaan perustellusta syystä korottaa 15 prosenttiyksikköä, jos yksi seuraavista edellytyksistä täyttyy:


3) 

hankkeen tuloksia levitetään laajasti konferensseissa, julkaisuissa, avoimissa tietoarkistoissa tai vapaan tai avoimen lähdekoodin ohjelmiston kautta;

4) 

tuensaaja sitoutuu asettamaan viipymättä saataville lisenssejä tuettujen tutkimus- ja kehityshankkeiden tutkimustuloksiin, jotka on suojattu teollis- ja tekijänoikeuksin, markkinahintaan ja ilman yksinoikeutta ja syrjimättömästi niistä kiinnostuneiden käyttöön Euroopan talousalueella.

Teollisen tutkimuksen ja kokeellisen kehittämisen osalta tuki-intensiteetin enimmäismääriä voidaan perustellusta syystä korottaa 25 prosenttiyksikköä, jos seuraavat edellytykset täyttyvät tutkimus- ja kehittämishankkeen osalta:

1) 

jokin jäsenvaltio on valinnut kyseisen tutkimus- ja kehityshankkeen avoimen ehdotuspyynnön perusteella osaksi vähintään kolmen jäsenvaltion tai Euroopan talousalueesta tehdyn sopimuksen, jäljempänä ETA-sopimus , sopimuspuolen yhdessä suunnittelemaa hanketta;

2) 

kyseiseen tutkimus- ja kehityshankkeeseen liittyy todellista yritysten yhteistyötä vähintään kahdessa jäsenvaltiossa tai ETA-sopimuksen sopimuspuolena olevassa maassa, jos tuensaaja on yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 2 artiklan 2 alakohdassa tarkoitettu pk-yritys, tai vähintään kolmessa jäsenvaltiossa tai ETA-sopimuksen sopimuspuolena olevassa maassa, jos tuensaaja on yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 2 artiklan 24 alakohdassa tarkoitettu suuri yritys; ja

3)

vähintään yksi seuraavista edellytyksistä täyttyy:

a)

tutkimus- ja kehityshankkeen tuloksia levitetään laajalti vähintään kolmessa jäsenvaltiossa tai ETA-sopimuksen sopimuspuolena olevassa maassa konferensseissa, julkaisuissa, avoimissa tietoarkistoissa tai vapaan tai avoimen lähdekoodin ohjelmiston kautta;

b)

tuensaaja sitoutuu asettamaan viipymättä saataville lisenssejä tuettujen tutkimus- ja kehityshankkeiden tutkimustuloksiin, jotka on suojattu teollis- ja tekijänoikeuksin, markkinahintaan ja ilman yksinoikeutta ja syrjimättömästi niistä kiinnostuneiden käyttöön Euroopan talousalueella.


13 a §Rahoitus Euroopan puolustusrahastosta tai Euroopan puolustusteollisesta kehittämisohjelmasta tuettujen hankkeiden yhteisrahoitukseen

Tukea voidaan myöntää Euroopan puolustusrahastosta tai Euroopan puolustusteollisesta kehittämisohjelmasta rahoitettavan tutkimus- ja kehityshankkeen yhteisrahoitukseen. Hankkeen tulee olla arvioitu, sijoitettu ensisijaisuusjärjestykseen ja valittu Euroopan puolustusrahaston tai Euroopan puolustusteollisen kehittämisohjelman sääntöjen mukaisesti.

Tuki-intensiteetti voi olla enintään 90 prosenttia tuetun hankkeen tukikelpoisista kustannuksista.

Jos tuensaajan saama tuki-intensiteetti ylittää tuen enimmäisintensiteetin, jonka tuensaaja olisi voinut saada 11 §:n 2 momentin tai 12 §:n mukaisesti, tuensaajan on maksettava rahoituskeskukselle markkinahinta hankkeen tuloksena syntyvien teollis- ja tekijänoikeuksien tai prototyyppien käytöstä muihin kuin puolustussovelluksiin. Rahoituskeskukselle tällaisesta käytöstä maksettava enimmäismäärä ei saa ylittää tuensaajan saaman tuen ja sen tuen enimmäismäärän, jonka tuensaaja olisi voinut saada mainittujen pykälien perusteella, välistä erotusta.

13 b §Euroopan puolustusrahastosta tai Euroopan puolustusteollisesta kehittämisohjelmasta tuettujen hankkeiden hyväksyttävät kustannukset

Tuetun hankkeen tukikelpoisia kustannuksia ovat kustannukset, jotka on määritelty tukikelpoisiksi Euroopan puolustusrahaston tai Euroopan puolustusteollisen kehittämisohjelman sääntöjen nojalla.

14 §Käynnistystuki ja sen määrä

Käynnistystukea voidaan myöntää nuorille yrityksille ja nuorille innovatiivisille yrityksille:

1) 

lainana, jonka määrä on enintään 1,1 miljoona euroa;

2) 

avustuksena, mukaan luettuna osakeyhtiölain (624/2006) mukainen pääomalaina, jonka määrä on enintään 0,5 miljoonaa euroa.


14 a §Käynnistystuen myöntäminen henkisen omaisuuden siirtona tai siihen liittyvien käyttöoikeuksien myöntämisenä

Edellä 14 §:ssä tarkoitetun käynnistystuen määrän lisäksi käynnistystukea voidaan myöntää henkisen omaisuuden siirtoon tai siihen liittyvien käyttöoikeuksien myöntämiseen ilmaiseksi tai alle markkina-arvon. Edellytyksenä on, että siirron tai käyttöoikeudet myöntää sellainen tutkimus- ja tiedonlevittämisorganisaatio, joka on luonut perustana olevan henkisen omaisuuden riippumattomassa omassa tai yhteistyöhön perustuvassa tutkimus- ja kehitystoiminnassaan ja ne myönnetään nuorelle innovatiiviselle yritykselle tai nuorelle yritykselle. Siirron tai käyttöoikeuksien myöntämisen tulee lisäksi täyttää seuraavat edellytykset:

1) 

henkisen omaisuuden siirron tai siihen liittyvien käyttöoikeuksien myöntämisen tarkoituksena on tuoda markkinoille uusi tuote tai palvelu; ja

2) 

henkisen omaisuuden arvo määritetään markkinahintaan yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 22 artiklan 7 kohdan b alakohdassa tarkoitettujen menetelmien mukaisesti.

Henkisen omaisuuden siirron tai siihen liittyvien käyttöoikeuksien myöntämisen arvo on enintään 1 miljoonaa euroa. Tukimäärän tulee vastata yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 22 artiklan 7 kohdan b alakohdan mukaisesti määriteltyä henkisen omaisuuden arvoa. Mainitussa alakohdassa tarkoitettu henkisen omaisuuden arvo voi olla yli 1 miljoona euroa, jolloin tukikelpoinen yritys voi kattaa ylimenevän osan omilla varoillaan tai muilla keinoin.

15 §Käynnistystuen myöntämisen edellytykset

Rahoituskeskuksen on ennen käynnistystuen myöntämistä vaadittava riippumattoman tilintarkastajan vahvistus siitä, että rahoitusta hakeva yritys on nuori innovatiivinen yritys tai nuori yritys. Nuorten innovatiivisten yritysten osalta on vaadittava vahvistus siitä, että yrityksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan kustannukset ovat vähintään 10 prosenttia sen kaikista liiketoiminnan kuluista vähintään yhtenä vuonna tuen myöntämistä edeltävistä kolmesta vuodesta. Jos kyse on vastaperustetusta yrityksestä, jolla ei vielä ole taloudellista historiaa, vastaava 10 prosentin taso on saavutettava ensimmäisen tilikauden tilinpäätöksessä, jonka riippumaton tilintarkastaja on vahvistanut.


Edellä 1 momentissa säädetty vahvistus siitä, että yrityksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan kustannukset ovat vähintään 10 prosenttia, ei koske 2 §:n 9 kohdan b ja c alakohdassa tarkoitettuja nuoria innovatiivisia yrityksiä.

17 §Pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoiminnan rahoitus ja sen enimmäismäärä


Tuki-intensiteetti voi olla enintään 50 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista. Innovaatiotoiminnan neuvontapalveluihin ja innovaatiotoimintaa tukeviin palveluihin myönnettävän tuen erityistapauksessa tuki-intensiteetti voidaan korottaa 100 prosenttiin tukikelpoisista kustannuksista, jos tuen kokonaismäärä ei ole yli 220 000 euroa yritystä kohden minkään kolmen vuoden ajanjakson aikana.

18 §Pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoiminnan rahoituksen hyväksyttävät kustannukset

Tukikelpoisia kustannuksia ovat:

1) 

aineettoman omaisuuden hankkimiseen, voimaansaattamiseen ja puolustamiseen liittyvät kustannukset;

2) 

tutkimus- ja tiedonlevittämisorganisaation tai suuren yrityksen korkeasti koulutetun henkilöstön tilapäiseen siirtoon liittyvät kustannukset, kun henkilöstö palkataan uuteen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tehtävään rahoituksensaajan palvelukseen eikä se korvaa muuta henkilöstöä;

3) 

innovaatiotoiminnan neuvontapalveluihin ja innovaatiotoimintaa tukeviin palveluihin liittyvät kustannukset sekä tutkimus- ja tiedonlevitysorganisaatioiden, tutkimusinfrastruktuurien, testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien ja innovaatioklustereiden tarjoamat palvelut.

19 §Innovaatioklusterien investointien ja toiminnan rahoitus ja sen enimmäismäärä

Investointitukea voidaan myöntää innovaatioklusterin omistajalle. Toimintatukea voidaan myöntää innovaatioklusterin ylläpitäjälle. Jos ylläpitäjä on eri taho kuin omistaja, se voi olla oikeushenkilö tai sellainen yritysten yhteenliittymä, jolla ei ole erillistä oikeushenkilöllisyyttä. Kaikissa tapauksissa kunkin yrityksen on pidettävä kirjanpitoa erikseen klusterin omistajuuden, toiminnan ja käytön kustannuksista ja tuloista sovellettavien kirjanpitostandardien mukaisesti. Rahoituksen edellytyksenä on, että useilla käyttäjillä on oikeus käyttää klusterin tiloja, infrastruktuuria ja toimintoja läpinäkyvin ja syrjimättömin perustein sekä että klusterin infrastruktuurin käytöstä ja klusterin toimintoihin osallistumisesta perittävät maksut vastaavat markkinahintaa tai kustannuksia lisättynä kohtuullisella marginaalilla.


21 §Tutkimusinfrastruktuurien rahoitus ja sen enimmäismäärä


Tuki-intensiteetti voi olla enintään 50 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista. Tuki-intensiteettiä voidaan korottaa enintään 60 prosenttiin, jos julkisesta rahoituksesta vastaa vähintään kaksi jäsenvaltiota tai jos kyseessä on unionin tasolla arvioitu ja valittu tutkimusinfrastruktuuri.

6 a lukuRahoitus testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien rakentamiseen ja parantamiseen

22 a §Testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien investointien rahoitus ja sen enimmäismäärä

Testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien rakentamiseen ja parantamiseen voidaan myöntää investointitukea. Rahoituksen edellytyksenä on, että infrastruktuuriin on tarjottava pääsy useille käyttäjille läpinäkyvin ja syrjimättömin perustein. Infrastruktuurin toiminnasta tai käytöstä perittävän hinnan on vastattava markkinahintaa tai, jos markkinahintaa ei ole, vastattava kustannuksia lisättynä kohtuullisella marginaalilla. Yrityksille, jotka ovat rahoittaneet vähintään 10 prosenttia infrastruktuurin investointikustannuksista, voidaan myöntää etuoikeus infrastruktuurin käyttöön suotuisammin ehdoin. Ylikompensaation välttämiseksi tällaisen etuoikeutetun käyttöoikeuden on oltava oikeassa suhteessa yrityksen maksamaan osuuteen investointikustannuksista ja käyttöehdot on julkistettava.

Tuki-intensiteetti voi olla enintään 25 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista.

Tuki-intensiteettiä voidaan korottaa enintään 40 prosenttiin suurten yritysten, 50 prosenttiin keskisuurten yritysten ja 60 prosenttiin pienten yritysten tukikelpoisista investointikustannuksista seuraavasti:

1) 

10 prosenttiyksikköä keskisuurten yritysten ja 20 prosenttiyksikköä pienten yritysten osalta;

2) 

1 kohdassa säädetyn lisäksi 10 prosenttiyksikköä sellaisten rajat ylittävien testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien osalta, joita rahoittaa vähintään kaksi jäsenvaltiota, tai unionin tasolla arvioitujen ja valittujen testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien osalta;

3) 

1 ja 2 kohdassa säädetyn lisäksi 5 prosenttiyksikköä sellaisten testaus- ja kokeiluinfrastruktuurien osalta, joiden vuotuisesta kapasiteetista vähintään 80 prosenttia on osoitettu pienille ja keskisuurille yrityksille.

22 b § Testaus- ja kokeiluinfrastruktuureja koskevien investointien rahoituksen hyväksyttävät kustannukset

Tukikelpoisia kustannuksia ovat aineelliseen ja aineettomaan omaisuuteen tehtäviin investointeihin liittyvät kustannukset.

23 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2015 ja on voimassa 31 päivään joulukuuta 2026.

24 §Siirtymäsäännökset

Rahoitukseen, joka perustuu ennen 1 tammikuuta 2024 tehtyyn päätökseen, sovelletaan ennen 1 tammikuuta 2024 sovellettavia säännöksiä. Lainaehtojen muutoksiin sovelletaan kuitenkin tämän asetuksen 10 §:ää.


Tämä asetus tulee voimaan 29 päivänä joulukuuta 2023. Sitä sovelletaan kuitenkin 1 päivästä tammikuuta 2024.

Helsingissä 21.12.2023

ElinkeinoministeriWille RydmanJohtava asiantuntijaMaria Hauptmann

Top of page