Go to front page
Statute Book of Finland

1115/2023

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av energistöd åren 2023–2027

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Date of publication
Statute Book of Finland
Författningstext

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med statsrådets beslut

ändras i statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av energistöd åren 2023–2027 ( 262/2023 ) 2 § 2 punkten, 4 § 2 mom. 3 punkten, 5–7 och 11–13 § samt fogas till 2 § en ny 6 a- och en ny 6 b-punkt som följer:

2 §Definitioner

I denna förordning avses med


2) 

utredningsprojekt energikartläggningar och energianalyser samt andra utredningar som hänför sig direkt till investeringar, dock inte enskilda företags sedvanliga förstudier inför etablering av affärsverksamhet eller utvidgning av verksamheten, genomförbarhetsstudier, utvecklings-, planerings- och marknadsanalyser, bakgrundsstudier och andra motsvarande utredningar,


6 a)

flytande biobränsle flytande biobränsle enligt 4 § 6 punkten i hållbarhetslagen,

6 b)

förnybar vätgas vätgas som producerats med förnybar energi med iakttagande av bestämmelserna om förnybara flytande och gasformiga drivmedel av icke-biologiskt ursprung i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor,


4 § Energistödets förenlighet med Europeiska unionens inre marknad


Europeiska kommissionens godkännande av ett enskilt stöd som förenligt med den inre marknaden krävs, om


3) 

det är fråga om ett sådant projekt som avses i 5 § 6 mom.


5 § Projekt som kan få stöd

Energistöd är avsett för energiprojekt. Energistöd kan beviljas för sådana investerings- eller utredningsprojekt som genomförs i Finland och som syftar till att främja

1) 

produktionen av förnybar energi,

2) 

produktionen av förnybar vätgas eller av bränsle som framställs av den,

3) 

energisparande eller effektivisering av energiproduktionen eller användningen av energi,

4) 

användningen av spillvärme, eller

5) 

omvandlingen av energisystemet till koldioxidsnålt på annat sätt än i de situationer som avses i 1–4 punkten.

Energistöd kan dock på basis av ett mål som avses i 1 mom. 1 eller 2 punkten beviljas endast för sådana investeringsprojekt som innebär investering i en ny anläggning.

Ett sådant projekt som avses i 1 mom. 1 eller 2 punkten kan kombineras med ett ellagringsprojekt, om ellagret årligen får minst 75 procent av sin energi från en direkt ansluten anläggning för produktion av förnybar energi.

För sådana investeringsprojekt som avses i 1 mom. 1, 2, 4 och 5 punkten kan stöd beviljas endast om projektets godtagbara kostnader är minst 30 000 euro. För sådana investeringsprojekt som avses i 1 mom. 3 punkten kan stöd beviljas endast om projektets godtagbara kostnader är minst 10 000 euro.

Energistöd kan dock beviljas för ett investeringsprojekt som hänför sig till sådan verksamhet som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om utsläppshandel (311/2011) endast till den del projektet innehåller ny teknik eller, när det är fråga om ett i 1 mom. 3 punkten avsett mål, endast till den del projektet omfattas av ett system med energieffektivitetsavtal enligt energieffektivitetslagen (1429/2014) och den ekonomiska nytta som fås av utsläppshandeln på grund av investeringen är ringa.

Stöd kan också beviljas för sådana viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse där Europeiska kommissionen på basis av en separat anmälan har godkänt stödet som förenligt med den inre marknaden och som har ett i 1 mom. avsett mål.

Stöd kan dock inte beviljas för

1) 

avfallsförbränningsanläggningar,

2) 

anskaffning av utrustning avsedd för produktion av fasta bränslen som framställs av biomassa,

3) 

projekt som genomförs i nybyggnadsobjekt, med undantag för projekt som inbegriper ny teknik,

4) 

projekt inom separat värmeproduktion som grundar sig på förbränning, med undantag för projekt som inbegriper ny teknik samt biogasprojekt.

6 § Allmänna förutsättningar för beviljande av energistöd

Energistöd kan beviljas om

1) 

projektet inte skulle genomföras, eller den nya teknik som ingår i projektet inte skulle tas i bruk utan stödet, och

2)

det före beslutet om beviljande av stöd

a) 

i fråga om investeringsprojekt inte har inletts byggnadsarbete, gjorts någon sådan bindande beställning av en huvudanordning, fattats något sådant bindande investeringsbeslut eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att projektet inte kan inhiberas,

b) 

i fråga om utredningsprojekt inte har gjorts någon sådan bindande beställning eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att projektet inte kan inhiberas.

Med avvikelse från vad som föreskrivs i 1 mom. 2 punkten kan energistöd beviljas, om det är fråga om ett projekt som avses i 5 § 6 mom. och om det i fråga om investeringsprojektet innan stödansökan lämnades in inte har inletts byggnadsarbete, gjorts någon sådan bindande beställning av en huvudanordning, fattats något sådant bindande investeringsbeslut eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att projektet inte kan inhiberas.

Energistöd kan dock beviljas för andelen ny teknik i ett investeringsprojekt, en energieffektivitetsåtgärd som ingår i projektet eller annars i begränsad omfattning, om den avgränsade del av projektet som ska finansieras med stödet inte har inletts på det sätt som avses i 1 mom. 2 punkten underpunkt a, fastän projektet i övrigt har inletts. Det föreligger inte något hinder för beviljande av energistöd enligt den underpunkten, om röjnings- och jordbyggnadsarbetena i samband med investeringsprojektet har inletts innan beslutet om beviljande av stöd har fattats.

En ytterligare förutsättning för beviljande av energistöd är att stödmottagaren finansierar minst 25 procent av projektet med sådan finansiering som inte inbegriper offentligt stöd. Detta tillämpas dock inte på projekt som avses i 5 § 6 mom. och inte heller på projekt som genomförs av en kommun eller av en sammanslutning som huvudsakligen ägs av en kommun till den del det är fråga om finansiering som beviljas av kommunen.

Vid prövning av beviljandet av energistöd ska företräde ges investeringsprojekt som främjar ny teknik och det kommersiella utnyttjandet av den samt elsystemets reglerbarhet. Om det inom ramen för den fullmakt som enligt statsbudgeten står till förfogande är möjligt att bevilja stöd också för andra projekt, ska företräde då ges långt förberedda projekt som på ett kostnadseffektivt sätt främjar de syften som anges i 5 § 1 mom. och som inte bedöms ha betydande skadliga miljökonsekvenser.

7 § Särskilda förutsättningar för beviljande av energistöd

Förutsättningar för beviljande av energistöd är att

1) 

det inte är fråga om sådana åtgärder vars syfte endast är att säkerställa att stödmottagaren iakttar godkända nationella bestämmelser eller Europeiska unionens godkända rättsakter, även om dessa ännu inte har trätt i kraft,

2) 

målet för ett investeringsprojekt för produktion av förnybara drivmedel är produktion av sådana förnybara drivmedel som visats uppfylla hållbarhetskriterierna enligt hållbarhetslagen,

3) 

det som råvara i ett investeringsprojekt för biodrivmedel, flytande biobränsle och biogas används sådana råvaror som avses i bilagan till lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007),

4) 

det i ett investeringsprojekt för elektriska ackumulatorer samtidigt görs investeringar i produktionskapaciteten för förnybar energi eller förnybar vätgas,

5) 

projektet i ett investeringsprojekt för värmelager inte ökar energiproduktionen från fossila bränslen,

6) 

lagret i ett investeringsprojekt för värmelager är anslutet till och spillvärmen i ett projekt som avses i 5 § 1 mom. 4 punkten leds till ett sådant system för fjärrvärme eller fjärrkyla som använder minst 50 procent förnybar energi, 50 procent spillvärme, 75 procent kraftvärmeproducerad värme eller 50 procent av en kombination av sådan energi och värme,

7) 

ett utredningsprojekt inte hänför sig till obligatoriska energibesiktningar av ett företag enligt energieffektivitetslagen.

11 § Godtagbara kostnader för ett investeringsprojekt

För ett investeringsprojekt kan godkännas skäliga och med tanke på målen i 5 § 1 mom. behövliga

1) 

kostnader för anskaffning och montering av maskiner och anordningar,

2) 

kostnader för byggnader,

3) 

kostnader för byggnadstekniska arbeten och övervakning av byggnadsarbetena, den anslutningsavgift som distributionsnätsinnehavaren tar ut för elproduktionen samt kostnader för byggandet av en stamledning som behövs för anslutning till fjärrvärmenätet för ett fjärrvärmeverk som ska byggas,

4) 

kostnader för anskaffning av markområden som direkt hänför sig till investeringen, till den del kostnaderna inte överstiger 10 procent av de sammanlagda godtagbara kostnaderna för projektet, samt kostnader för röjnings- och jordbyggnadsarbeten,

5) 

berednings- och planeringskostnader, till den del kostnaderna inte överstiger 20 procent av de godtagbara kostnaderna för projektet,

6) 

kostnader för idrifttagning och utbildning av den driftspersonal som idrifttagningen förutsätter,

7) 

kostnader för uppföljning av investeringen för högst ett år efter det att investeringen tagits i bruk, om detta är motiverat på grund av projektets särdrag eller av andra särskilda skäl.

De godtagbara kostnaderna för ett investeringsprojekt omfattar inte följande kostnader som stödmottagaren betalat

1) 

allmänna kostnader,

2) 

löner,

3) 

representationsutgifter,

4) 

räntor och andra finansieringskostnader,

5) 

andra anslutningsavgifter än de som avses i 1 mom. 3 punkten,

6) 

avgifter som baserar sig på lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992),

7) 

kostnadsreserver,

8) 

stödmottagarens resekostnader,

9) 

mervärdesskatter som stödmottagaren betalat som en del av anskaffningspriset för varor eller tjänster.

De kostnader som avses i 1 mom. kan dock godkännas inklusive mervärdesskatter, om stödmottagaren inte är mervärdesskatteskyldig. Kostnader som inkluderar mervärdesskatt kan också godkännas, om de hänför sig till mervärdesskattefri verksamhet och den mervärdesskatt som betalas kvarstår som en slutlig kostnad för stödmottagaren.

Om investeringsprojektet finansieras genom leasing, avbetalning eller på något annat motsvarande sätt eller genomförs med hjälp av ett avtal om energiprestanda, kan som utgifter godkännas högst de kostnader som motsvarar inköpspriset för anskaffningen, men inte förvaltnings-, finansierings-, försäkrings-, reparations- eller underhållskostnader eller andra motsvarande kostnader.

För ett investeringsprojekt kan kostnader för anskaffningar hos parter som står i ekonomisk intressegemenskap med stödmottagaren godkännas endast till den del stödmottagaren visar att kostnaderna motsvarar självkostnadspriset. På anskaffningar från parter som står i ekonomisk intressegemenskap med stödmottagaren tillämpas vad som i 1 och 2 mom. föreskrivs om godtagbara kostnader för investeringsprojekt. Parterna i en affärstransaktion står i ekonomisk intressegemenskap med varandra, om den ena parten kan utöva bestämmande inflytande eller betydande inflytande över den andra parten vid beslutsfattande om dess ekonomi och affärsverksamhet eller om en tredje part ensam eller tillsammans med sin närståendekrets utövar bestämmande inflytande över båda parterna i affärstransaktionen.

12 § Godtagbara kostnader för ett utredningsprojekt

För ett utredningsprojekt kan godkännas skäliga och med tanke på målen i 5 § 1 mom. behövliga

1) 

lönekostnader för de personer som deltagit i genomförandet av projektet under den effektiva arbetstiden i projektet enligt stödmottagarens arbetstidskontroll samt indirekta arbetskraftskostnader till högst 50 procent av lönerna för den effektiva arbetstiden i projektet,

2) 

kostnader för hyrning av maskiner och anordningar som är nödvändiga för projektets genomförande och kostnader för tillbehör som är nödvändiga för projektets genomförande, till den del kostnaderna inte överstiger 10 procent av projektets godtagbara kostnader,

3) 

nödvändiga resekostnader högst till ett belopp motsvarande skattefria ersättningar enligt gällande beslut av Skatteförvaltningen,

4) 

kostnader för konsulttjänster, sakkunnigtjänster och dataförvaltningstjänster och andra motsvarande direkta kostnader som föranleds av projektet.

De godtagbara kostnaderna för ett utredningsprojekt omfattar inte följande kostnader som stödmottagaren betalat:

1) 

allmänna kostnader,

2) 

representationsutgifter,

3) 

frivilliga personförsäkringar,

4) 

räntor och andra finansieringskostnader,

5) 

kostnader för anskaffning av kontorsmaskiner, bilar och andra motsvarande varaktiga konsumtionsvaror,

6) 

mervärdesskatter som stödmottagaren betalat som en del av anskaffningspriset för varor eller tjänster.

De kostnader som avses i 1 mom. kan dock godkännas inklusive mervärdeskatt på de grunder som anges i 11 § 3 mom.

13 § Godtagbara kostnader för viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse

Finansieringsverket bestämmer de godtagbara kostnaderna för projekt som avses i 5 § 6 mom. i enlighet med bilagan till kommissionens meddelande (2021/C 528/02) om kriterierna vid bedömningen av förenligheten med den inre marknaden hos statligt stöd för att främja genomförandet av viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse.


Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2024.

På ansökningar om energistöd som är anhängiga när denna förordning träder i kraft tillämpas de bestämmelser i 5 § 6 mom. och 6 § 5 mom. som gällde vid denna förordnings ikraftträdande.

Helsingfors den 14 december 2023

Miljö- och klimatministerKai MykkänenSpecialsakkunnigTuuli Oikarinen

Top of page