Lag om ändring av lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg
- Type of statute
- Lag
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med riksdagens beslut
ändras i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg ( 1686/2009 ) 34 a–34 c och 57 §, sådana de lyder, 34 a–34 c § i lag 670/2021 och 57 § i lag 946/2018, samt
fogas till 2 §, sådan den lyder i lagarna 946/2018, 169/2019, 783/2019 och 670/2021, nya 8 a-, 16 a- och 16 b-punkter samt till lagen nya 12 a, 22 b och 51 a § som följer:
2 §Definitioner
I denna lag och i de bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av den avses med
IP-koden internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal i IMO:s sjösäkerhetskommittés resolution MSC.527(106) av den 10 november 2022,
fartyg som medför industripersonal fartyg som inte betraktas som vanliga passagerarfartyg och som utöver besättningen transporterar eller inkvarterar ett större antal industripersonal än 12,
industripersonal personer som arbetar inom offshoreindustrin på offshoreanläggningar eller ombord på andra fartyg och vars arbetsuppgifter gäller byggande, service, underhåll eller nedläggning av offshoreanläggningar eller fartyg,
12 a §Förutsättningar för medförande av industripersonal
Befälhavaren på ett fartyg som medför industripersonal ska innan transporten inleds försäkra sig om att ha fått skriftliga bevis på att varje person som räknas som industripersonal och transporteras eller inkvarteras ombord
är minst 16 år gammal,
uppfyller IP-kodens krav avseende fysisk kondition och hälsotillstånd,
har innan transporten inleds genomgått de övningar som avses i regel 1 kapitel III i IP-koden, och
har tillräcklig förmåga att förstå och använda fartygets arbetsspråk.
22 b §Fartyg som medför industripersonal
Fartyg som har en bruttodräktighet på minst 500, går i inrikes fart och som medför industripersonal ska uppfylla kraven i IP-koden.
Fartyg vars bruttodräktighet understiger 500 och som medför industripersonal ska uppfylla syftena och de funktionella kraven i IP-koden. För att trygga en tillräcklig nivå när det gäller fartygssäkerheten får Transport- och kommunikationsverket meddela närmare tekniska föreskrifter om sådana tekniska krav avseende fartyg som medför industripersonal genom vilka det säkerställs att syftena och de funktionella kraven i IP-koden uppfylls. Befälhavaren på ett fartyg som medför industripersonal ska innan transporten inleds försäkra sig om att ha fått skriftliga bevis på att varje person som räknas som industripersonal och transporteras eller inkvarteras ombord
är minst 16 år gammal,
uppfyller IP-kodens krav avseende fysisk kondition och hälsotillstånd,
har innan transporten inleds genomgått de övningar som avses i regel 1 kapitel III i IP-koden, och
har tillräcklig förmåga att förstå och använda fartygets arbetsspråk.
34 a §Särskilda stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg
Fartyg som omfattas av stabilitetsdirektivets tillämpningsområde ska uppfylla de stabilitetskrav som föreskrivs i det direktivet.
Transport- och kommunikationsverket ska lämna de underrättelser som avses i stabilitetsdirektivet till Europeiska kommissionen.
För genomförande av stabilitetsdirektivet får Transport- och kommunikationsverket meddela närmare föreskrifter om fartygs tekniska säkerhet och besluta om havsområden som uppfyller vad som föreskrivs i stabilitetsdirektivet och på vilka ro-ro-passagerarfartyg regelbundet trafikerar till eller från hamnarna samt den signifikanta våghöjden på områdena i fråga.
34 b §Certifikat
Transport- och kommunikationsverket beviljar det certifikat som avses i artikel 8 i stabilitetsdirektivet för ro-ro-passagerarfartyg som seglar under finsk flagg och som uppfyller de särskilda stabilitetskrav som fastställs i artikel 6 i stabilitetsdirektivet och i bilaga I till det direktivet.
Certifikatet är giltigt så länge som fartyget trafikerar i ett havsområde med samma eller lägre signifikanta våghöjder.
34 c §Trafik under vissa delar av året och trafik under kortare tidsperioder
Om en redare som bedriver reguljär trafik året runt önskar införa ytterligare ro-ro-passagerarfartyg som ska användas i trafiken i fråga under en kortare period som understiger ett kalenderår, ska redaren underrätta Transport- och kommunikationsverket om saken senast en månad innan dessa fartyg börjar användas i denna trafik. Om det emellertid på grund av oförutsedda omständigheter är nödvändigt att snabbt sätta in ett ro-ro-passagerarfartyg som ersättning för ett annat fartyg i reguljär trafik för att säkerställa kontinuitet i trafiken tillämpas 17 e § 3 mom. i lagen om tillsyn över fartygssäkerheten.
Om en redare önskar bedriva reguljär säsongstrafik under kortare tidsperioder som inte överstiger sex månader per år, ska redaren underrätta Transport- och kommunikationsverket om detta senast tre månader innan denna trafik börjar bedrivas.
Om säsongstrafik bedrivs under kortare tidsperioder med ett fartyg som uppfyller de särskilda krav som avses i bilaga I avsnitt A i stabilitetsdirektivet eller med ett fartyg vars i 34 b § avsedda certifikat har utfärdats före den 5 december 2024 och trafiken bedrivs under förhållanden med lägre signifikant våghöjd än den som fastställts för samma fartområde vid trafik året runt, får Transport- och kommunikationsverket, vid tillämpning av de särskilda stabilitetskraven som avses i bilaga I till stabilitetsdirektivet, använda den signifikanta våghöjd som är tillämplig under denna kortare tidsperiod för att bestämma vattennivån på däck. Den signifikanta våghöjd som är tillämplig under kortare tidsperioder ska fastställas genom avtal mellan de medlemsstater i Europeiska unionen eller, när så är tillämpligt och möjligt, de medlemsstater och de stater utanför Europeiska unionen där trafikens ändpunkter är belägna.
En förutsättning för att bedriva säsongstrafik under en kortare period är att det ro-ro- passagerarfartyg som används för sådan trafik har ett i 34 b § avsett certifikat.
51 a §Besiktning av fartyg som medför industripersonal
Fartyg i inrikes fart som medför industripersonal samt fartyg i internationell fart som medför industripersonal och inte omfattas av tillämpningsområdet för SOLAS-konventionen ska genomgå första besiktning innan fartyget sätts i trafik som finskt fartyg.
Dessa fartyg ska utöver första besiktning genomgå förnyad besiktning och årlig besiktning.
Fartyg i inrikes fart som medför industripersonal och som har en bruttodräktighet på minst 500 samt fartyg i internationell fart som medför industripersonal och som inte omfattas av tillämpningsområdet för SOLAS-konventionen ska dessutom genomgå mellanliggande besiktning och fartygets radioutrustning periodisk besiktning.
Transport- och kommunikationsverket meddelar närmare föreskrifter om när första besiktning, förnyad besiktning, årlig besiktning, periodisk besiktning och mellanliggande besiktning ska utföras och vad som ska ingå i besiktningarna.
57 §Besiktningshandlingar samt certifikat och säkerhetscertifikat
På basis av besiktningarna beviljar Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap besiktningshandlingar samt certifikat och säkerhetscertifikat eller gör anteckningar i dem om utförd periodisk besiktning, mellanliggande besiktning eller årlig besiktning. Om väsentliga brister konstateras ges handlingarna efter det att bristerna har avhjälpts.
För genomförande av SOLAS-konventionen, lastlinjekonventionen, MARPOL 73/78-konventionen, non-SOLAS-direktivet, fiskefartygsdirektivet och fartygsåtervinningsförordningen samt övriga internationella förpliktelser meddelar Transport- och kommunikationsverket närmare föreskrifter om de besiktningshandlingar samt certifikat och säkerhetscertifikat som utfärdas på basis av besiktningarna samt om hur länge de är giltiga och hur deras giltighet kan förlängas. Vidare meddelar Transport- och kommunikationsverket närmare föreskrifter för fartyg som avses i 22 b § 2 mom. om vilka besiktningshandlingar, certifikat och säkerhetscertifikat som utfärdas på basis av besiktningarna samt om hur länge de är giltiga och hur deras giltighet kan förlängas.
Transport- och kommunikationsverket beviljar sjöarbetscertifikat enligt sjöarbetskonventionen och till certifikatet fogas ett meddelande om att villkoren för arbete till sjöss iakttas. Villkor för beviljandet är att Transport- och kommunikationsverket i fråga om de omständigheter som omfattas av dess behörighet konstaterat att det inte finns hinder för beviljande och att arbetarskyddsmyndigheten utifrån sin inspektion i sitt utlåtande till Transport- och kommunikationsverket konstaterat att det inte finns hinder för beviljande i fråga om de omständigheter som omfattas av arbetarskyddsmyndighetens behörighet. Transport- och kommunikationsverket meddelar närmare föreskrifter om förfaranden i samband med beviljande av sjöarbetscertifikat.
Transport- och kommunikationsverket ska återkalla ett sjöarbetscertifikat när verket i fråga om de omständigheter som omfattas av dess behörighet eller arbetarskyddsmyndigheten på basis av inspektion i sitt utlåtande till Transport- och kommunikationsverket konstaterat att fartyget bevisligen inte uppfyller kraven enligt sjöarbetskonventionen och inga behövliga åtgärder för att rätta till saken har vidtagits.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2024. Lagens 34 a–34 c § träder i kraft först den 5 december 2024. Certifikat utfärdade enligt den vid ikraftträdandet av denna lag gällande 34 b § förblir giltiga när denna lag träder i kraft.
KoUB 2/2023
RSv 13/2023
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2023/946 (32023L0946); EUVL N:o L 128, 15.5.2023, s. 1
Helsingfors den 24 november 2023
Republikens PresidentSauli NiinistöKommunikationsministerLulu Ranne