Go to front page
Statute Book of Finland

867/2022

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Valtioneuvoston asetus valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Type of statute
Asetus
Date of Issue
Date of publication
Statute Book of Finland
Säädösteksti

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti

muutetaan valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen ( 132/2014 ) 1 §, 5 §:n 1 momentti, 6 §, 7 §:n 1 momentin johdantokappale ja 14 §, sellaisena kuin niistä on 5 §:n 1 momentti asetuksessa 598/2016 seuraavasti:

1 §Yhteiset perustietotekniikkapalvelut

Valtion yhteisiä perustietotekniikkapalveluja ovat:

1) 

päätelaite- ja käyttäjätukipalvelut;

2) 

tieto- ja viestintätekniset työympäristöpalvelut;

3) 

tietoliikenne- ja integraatiopalvelut;

4) 

käyttö- ja kapasiteettipalvelut;

5) 

tietoturva- ja valvontapalvelut.

5 §Palvelukeskuksen tehtävät

Palvelukeskuksen tehtävänä on tuottaa ja kehittää seuraavia yhteisiä perustietotekniikkapalveluja:

1) 

päätelaite- ja käyttäjätukipalveluihin kuuluvia käyttäjien tukipalveluja, identiteetti- ja käyttövaltuuspalveluja, päätelaitepalveluja, työasemaverkon palveluja ja tulostuksen hallintapalveluja;

2) 

toimitilojen ja monipaikkaisen työn tieto- ja viestintäteknisiin työympäristöpalveluihin kuuluvia toimisto-ohjelmistoja, sähköpostipalveluja, verkkokokous- ja videoneuvottelupalveluja, ääni- ja videopalveluja, sähköisiä ryhmätyötiloja sekä muita sähköisiä ryhmätyöpalveluja;

3) 

tietoliikenne- ja integraatiopalveluihin kuuluvia runkoverkkopalveluja, lähiverkkopalveluja, etäyhteyspalveluja sekä integraatio- ja sanomanvälityspalveluja;

4)

käyttö- ja kapasiteettipalveluihin kuuluvia:

a)

konesalipalveluja, omissa tiloissa ja pilvipalveluina tuotettavia kapasiteettipalveluja sekä tietokanta- ja sovellusalustapalveluja;

b)

a alakohdassa tarkoitettujen palvelujen käyttöpalveluja;

5) 

1–4 kohdassa tarkoitettujen palvelujen tietoturva-, valvonta- ja lokienhallinnan palveluja.


6 §Asiakasneuvottelukunta

Valtiovarainministeriö asettaa palvelukeskuksen asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä tukevan asiakasneuvottelukunnan kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Asiakasneuvottelukuntaan kuuluvat ainakin edustaja kultakin hallinnonalalta, ja palvelukeskuksen edustaja.

7 §Asiakasneuvottelukunnan tehtävät

Asiakasneuvottelukunnan tehtävänä on ennen asian ratkaisua käsitellä sekä seurata ainakin:

14 §Yhteisten palvelujen laadun ja kustannustehokkuuden todentamismenettely

Palvelukeskuksella on oltava käytössä palvelujen kehittämisessä ja palvelutuotannossa dokumentaatiosta, toimintaprosesseista ja muista menettelyistä koostuva kokonaisjärjestely palvelun laadun, palvelutasojen ja kustannustehokkuuden johtamiseen sekä asiakaskohtaiseen ja muuhun seurantaan ja raportointiin.

Palvelukeskuksella tulee olla ajantasaisena ainakin seuraava kokonaisjärjestelyn dokumentaatio:

1) 

palvelun kehittämisen dokumentaatio;

2) 

palveluluettelo;

3) 

palvelukuvaukset;

4) 

dokumentaatio palvelun laadun osoittamiseksi;

5) 

palvelutuotannon prosessikuvaukset;

6) 

kuvaus kustannuslaskentamallista palvelun hinnoittelun perustaksi;

7) 

hinnasto.

Palvelukeskuksen tulee pitää 2 momentissa tarkoitettua dokumentaatiota asiakkaiden, asiakasneuvottelukunnan ja valtiovarainministeriön saatavilla.

Palvelukeskus tekee päätöksen 5 §:ssä tarkoitetun palvelun viemisestä tuotantoon. Päätöksen perusteena tulee olla 2 momentissa tarkoitettu dokumentaatio. Ennen päätöksen tekemistä palvelukeskuksen on kuultava asiakasneuvottelukuntaa.


Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2022.

Helsingissä 27.10.2022

KuntaministeriSirpa PaateroNeuvotteleva virkamiesIsamaria Mäkiaho

Top of page