Valtioneuvoston asetus valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
- Type of statute
- Asetus
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Säädösteksti
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti
muutetaan valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen ( 132/2014 ) 1 §, 5 §:n 1 momentti, 6 §, 7 §:n 1 momentin johdantokappale ja 14 §, sellaisena kuin niistä on 5 §:n 1 momentti asetuksessa 598/2016 seuraavasti:
1 §Yhteiset perustietotekniikkapalvelut
Valtion yhteisiä perustietotekniikkapalveluja ovat:
päätelaite- ja käyttäjätukipalvelut;
tieto- ja viestintätekniset työympäristöpalvelut;
tietoliikenne- ja integraatiopalvelut;
käyttö- ja kapasiteettipalvelut;
tietoturva- ja valvontapalvelut.
5 §Palvelukeskuksen tehtävät
Palvelukeskuksen tehtävänä on tuottaa ja kehittää seuraavia yhteisiä perustietotekniikkapalveluja:
päätelaite- ja käyttäjätukipalveluihin kuuluvia käyttäjien tukipalveluja, identiteetti- ja käyttövaltuuspalveluja, päätelaitepalveluja, työasemaverkon palveluja ja tulostuksen hallintapalveluja;
toimitilojen ja monipaikkaisen työn tieto- ja viestintäteknisiin työympäristöpalveluihin kuuluvia toimisto-ohjelmistoja, sähköpostipalveluja, verkkokokous- ja videoneuvottelupalveluja, ääni- ja videopalveluja, sähköisiä ryhmätyötiloja sekä muita sähköisiä ryhmätyöpalveluja;
tietoliikenne- ja integraatiopalveluihin kuuluvia runkoverkkopalveluja, lähiverkkopalveluja, etäyhteyspalveluja sekä integraatio- ja sanomanvälityspalveluja;
käyttö- ja kapasiteettipalveluihin kuuluvia:
konesalipalveluja, omissa tiloissa ja pilvipalveluina tuotettavia kapasiteettipalveluja sekä tietokanta- ja sovellusalustapalveluja;
a alakohdassa tarkoitettujen palvelujen käyttöpalveluja;
1–4 kohdassa tarkoitettujen palvelujen tietoturva-, valvonta- ja lokienhallinnan palveluja.
6 §Asiakasneuvottelukunta
Valtiovarainministeriö asettaa palvelukeskuksen asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä tukevan asiakasneuvottelukunnan kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Asiakasneuvottelukuntaan kuuluvat ainakin edustaja kultakin hallinnonalalta, ja palvelukeskuksen edustaja.
7 §Asiakasneuvottelukunnan tehtävät
Asiakasneuvottelukunnan tehtävänä on ennen asian ratkaisua käsitellä sekä seurata ainakin:
14 §Yhteisten palvelujen laadun ja kustannustehokkuuden todentamismenettely
Palvelukeskuksella on oltava käytössä palvelujen kehittämisessä ja palvelutuotannossa dokumentaatiosta, toimintaprosesseista ja muista menettelyistä koostuva kokonaisjärjestely palvelun laadun, palvelutasojen ja kustannustehokkuuden johtamiseen sekä asiakaskohtaiseen ja muuhun seurantaan ja raportointiin.
Palvelukeskuksella tulee olla ajantasaisena ainakin seuraava kokonaisjärjestelyn dokumentaatio:
palvelun kehittämisen dokumentaatio;
palveluluettelo;
palvelukuvaukset;
dokumentaatio palvelun laadun osoittamiseksi;
palvelutuotannon prosessikuvaukset;
kuvaus kustannuslaskentamallista palvelun hinnoittelun perustaksi;
hinnasto.
Palvelukeskuksen tulee pitää 2 momentissa tarkoitettua dokumentaatiota asiakkaiden, asiakasneuvottelukunnan ja valtiovarainministeriön saatavilla.
Palvelukeskus tekee päätöksen 5 §:ssä tarkoitetun palvelun viemisestä tuotantoon. Päätöksen perusteena tulee olla 2 momentissa tarkoitettu dokumentaatio. Ennen päätöksen tekemistä palvelukeskuksen on kuultava asiakasneuvottelukuntaa.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä marraskuuta 2022.
Helsingissä 27.10.2022
KuntaministeriSirpa PaateroNeuvotteleva virkamiesIsamaria Mäkiaho