Valtioneuvoston asetus tehoreservin tarpeen määrittämisestä ja hankinnasta
- Type of statute
- Asetus
- Date of Issue
- Date of publication
- Updated statute
- 146/2022
- Statute Book of Finland
- Säädösteksti
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään sähköntuotannon ja -kulutuksen välistä tasapainoa varmistavasta tehoreservistä annetun lain (117/2011) 4 ja 6 §:n nojalla, sellaisina kuin ne ovat laissa 1239/2021:
1 §
Sähköntuotannon ja -kulutuksen välistä tasapainoa varmistavasta tehoreservistä annetun lain (117/2011), jäljempänä tehoreservilaki , 4 §:n 4 momentissa tarkoitetulla kansantaloudellisesti perustellulla, toimitusvarmuuden kustannustehokkaaseen turvaamiseen liittyvällä syyllä tarkoitetaan, että Energiavirasto voi:
pienentää hankittavan tehoreservin määrää, jos sen hankintakustannukset kohoavat suhteettoman suuriksi saavutettaviin toimitusvarmuushyötyihin verrattuna;
suurentaa hankittavan tehoreservin määrää, jos ensimmäisen hankinnan ulkopuolelle jäävän yksikön koko johtaisi tehoreservilain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun tehoreservin määrän ylittymiseen, mutta ilman kyseistä yksikköä hankittavan tehoreservin määrä jäisi alle edellä mainitun määrän, ja ylittyminen on perusteltua saavutettaviin toimitusvarmuushyötyihin nähden.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua toimitusvarmuushyötyä arvioidessaan Energiaviraston on otettava huomioon sähkön sisämarkkinoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2019/943, jäljempänä sähkömarkkina-asetus , 11 artiklan mukaisesti laskettu toimittamatta jääneen sähkön arvo sekä hankittavan tehoreservin määrän vaikutukset toimittamatta jääneen energian odotusarvoon.
2 §
Tehoreservilain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetut hankintamenettelyssä käytettävät kokonaistaloudellisesti edullisimpien tarjousten vertailuperusteet ja niiden suhteellinen painotus ovat:
kokonaiskustannukset, sisältäen kiinteät ja muuttuvat kustannukset 85 prosenttia;
yksikön käyttöönottonopeus 5 prosenttia;
vaaditun tehonmuutoksen yhtäjaksoinen ylläpitoaika 5 prosenttia;
sähkömarkkina-asetuksen 22 artiklan 4 kohdan mukaisesti lasketut hiilidioksidipäästöt 5 prosenttia.
Käyttäessään hankintamenettelyssä 1 momentissa tarkoitettuja vertailuperusteita Energiaviraston tulee pisteyttää saamansa tarjoukset kunkin kohdan osalta.
Tämä asetus tulee voimaan 7 päivänä maaliskuuta 2022.
Helsingissä 3.3.2022
ElinkeinoministeriMika LintiläErityisasiantuntijaElina Hautakangas