Go to front page
Statute Book of Finland

967/2017

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om ändring av lagen om jaktvårdsavgift och jaktlicensavgift

Type of statute
Lag
Date of Issue
Date of publication
Statute Book of Finland
Författningstext

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med riksdagen beslut

ändras i lagen om jaktvårdsavgift och jaktlicensavgift ( 616/1993 ) 1 §, 3 § 1 mom. och 7 a–7 c §, sådana de lyder, 1 § i lag 949/2012, 3 § 1 mom. i lag 160/2011, 7 a § i lagarna 1237/1999 och 160/2011, 7 b § i lag 1237/1999 och 7 c § i lag 575/2014, samt

fogas till 3 §, sådan den lyder i lag 160/2011, nya 4–6 mom. som följer:

1 §

Var och en som bedriver jakt eller är jaktledare enligt 30 § i jaktlagen (615/1993) ska för varje jaktår betala jaktvårdsavgift till staten. Jaktvårdsavgift behöver inte betalas av den som biträder jägare som hundförare eller vid jakt på hjortdjur som drevkarl eller på motsvarande sätt biträder vid jakten. Den som har betalat avgiften ges ett jaktkort. Finlands viltcentral ger på begäran betalaren en kopia av jaktkortet.

Jaktvårdsgiften är 39 euro för ett jaktår.

3 §

I statsbudgeten ska det årligen tas in ett anslag som motsvarar minst det belopp som samma år uppskattas inflyta i form av jaktvårdsavgifter beräknat enligt antalet jägare under de tre närmast föregående åren. Av detta anslag beviljas Finlands viltcentral och jaktvårdsföreningarna årligen statsunderstöd för de drifts- och kapitalutgifter som föranleds av de uppgifter som anges i 2 och 14 § i viltförvaltningslagen samt för de utgifter jägarnas gruppförsäkring föranleder. Utgifterna för Finlands viltcentral finansieras i sin helhet med statsunderstöd till den del avgifter inte tas ut eller verksamheten inte finansieras på annat sätt.


Finlands viltcentral är statsbidragsmyndighet när det gäller statsunderstöd till jaktvårdsföreningarna. När det gäller beslut om återkrav av statsunderstöd som Finlands viltcentral beviljat är det emellertid jord- och skogsbruksministeriet som är statsbidragsmyndighet. Som fördelningsgrund för det anslag som anvisas jaktvårdsföreningarna som statsunderstöd används

1) 

behovet av tjänster för ledning av verksamheten,

2) 

tillsynen över jakten,

3) 

skötseln av storviltsbestånd,

4) 

utbildningen och ungdomsarbetet,

5) 

uppmuntran till viltinventering,

6) 

behovet av tjänster för jaktarrangemang på de i 8 § i jaktlagen avsedda områden som tillhör staten.

Närmare bestämmelser om fördelningsgrunderna för statsunderstödet till jaktvårdsföreningarna får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet.

Statsunderstöd som beviljats en jaktvårdsförening ska användas före utgången av den räkenskapsperiod som följer på det år då understödet beviljades, varefter den oanvända andelen av understödet ska betalas tillbaka.

7 a §

Finlands viltcentral för med hjälp av automatisk databehandling ett register över jägare ( jägarregister ). Jägarregistret används för planering av jägarnas utbildning och för rådgivning, för planering av användningen av viltbestånden, för ledning av och tillsyn över jaktvårdsföreningarnas verksamhet, för uppföljning av jaktvårdsavgifterna, för tillsyn över jakten samt för forskning och för uppgörande av statistik. Dessutom används jägarregistret för utredning av totalantalet personer som har betalat jaktvårdsavgift och som adressförteckning för utsändning av inbetalningskort för jaktvårdsavgift.

Finlands viltcentral kan genom avtal ge en privat aktör med tillräckliga tekniska och kunskapsmässiga förutsättningar i uppdrag att sköta uppgifter som hänför sig till registerföringen och användningen av registret. Sådana uppgifter är:

1) 

tekniskt underhåll av registret,

2) 

uppdatering av uppgifterna i registret,

3) 

lämnande av kontrollistor över medlemskap i jaktvårdsföreningen till jaktvårdsföreningarna,

4) 

ersättning av ett förkommet jaktkort och rådgivning om utsändning av jaktkort,

5) 

utsändning av inbetalningskort för jaktvårdsavgift och uppföljning av betalda jaktvårdsavgifter.

Den som utför uppgifter enligt 2 mom. handlar under straffrättsligt tjänsteansvar. Bestämmelser om ersättande av skada som orsakats vid skötseln av uppgifterna finns i skadeståndslagen (412/1974). På skötseln av ärenden som gäller registerföringen och användningen av registret tillämpas dessutom lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), personuppgiftslagen (523/1999), förvaltningslagen (434/2003), lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003), språklagen (423/2003) och samiska språklagen (1086/2003).

7 b §

I jägarregistret antecknas för varje jägare följande uppgifter:

1) 

fullständigt namn, adress, hemkommun, nationalitet och personbeteckning,

2) 

tidpunkt för avlagd jägarexamen,

3) 

årligen betalda jaktvårdsavgifter,

4) 

det jaktår som en betald avgift avser,

5) 

den jaktvårdsförening som jägaren är medlem i,

6) 

uppgifter om skjutprov som avlagts med godkänt resultat,

7) 

jaktförbud som är i kraft,

8) 

eventuellt samtycke till att namn- och adressuppgifter lämnas ut för direktmarknadsföring,

9) 

jägarnummer och språkkod för tidningen Jägaren,

10) 

sådana funktionärsuppgifter som avses i 19 och 20 § i viltförvaltningslagen,

11) 

uppgifter om jägarnas gruppförsäkring.

Den som under de fem senaste jaktåren inte har betalat jaktvårdsavgiften avförs ur registret före utgången av det följande året.

7 c §

Den registeransvarige får trots sekretessbestämmelserna lämna ut behövliga uppgifter ur jägarregistret

1) 

till det försäkringsbolag som sköter jägarnas gruppförsäkring för skötseln av de försäkringsärenden som avses i denna lag,

2) 

till jord- och skogsbruksministeriet för planering av användningen av viltbestånden,

3) 

till jaktvårdsföreningarna för planering av användningen av viltbestånden, uppföljning av jaktvårdsavgifterna, planering av jägarnas utbildning och rådgivning,

4) 

till de aktörer som avses i 88 § 1 och 2 mom. i jaktlagen och till jaktvårdsföreningarna för tillsyn över jakten,

5) 

till polisen och Forststyrelsen för tillståndsprövning, och

6) 

till Naturresursinstitutet för forskning och för uppgörande av statistik.

Den registeransvarige får trots sekretessbestämmelserna mot skälig avgift lämna ut i jägarregistret antecknade personers namn- och adressuppgifter också för direktmarknadsföring inom jaktbranschen, om den registrerade har gett sitt samtycke till detta.

Bestämmelser om behandling av registeruppgifter i övrigt finns i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet och i personuppgiftslagen.

I de fall som avses i 1 mom. får uppgifterna lämnas ut genom en teknisk anslutning.


Denna lag träder i kraft den 1 januari 2018.

År 2018 bestäms statsunderstödet till jaktvårdsföreningarna enligt de fördelningsgrunder som användes 2017. År 2019 bestäms hälften av statsunderstödet enligt de fördelningsgrunder som användes 2017 och hälften enligt de fördelningsgrunder som föreskrivs i denna lag.

RP 117/2017

JsUB 9/2017

Rsv 142/2017

Helsingfors den 19 december 2017

Republikens PresidentSauli NiinistöJord- och skogsbruksministerJari Leppä

Top of page