Go to front page
Statute Book of Finland

812/2015

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om ändring av 5 kap. i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet

Type of statute
Lag
Date of Issue
Date of publication
Statute Book of Finland
Författningstext

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med riksdagens beslut

ändras i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet ( 1195/2014 ) 5 kap. 4 § 1 mom. och

fogas till 5 kap. 5 § nya 7—9 mom. och till lagen en ny bilaga som följer:

5 kap.Insättningsgaranti

4 §Insättningsgarantiavgift och insättningsgarantisystemets anslutningsavgift

Om insättningsgarantifondens tillgångar sjunker under det belopp som anges i 3 § ska inlåningsbankerna årligen till verket betala en insättningsgarantiavgift som beräknas i enlighet med 5 § och som ska överföras till insättningsgarantifonden så att den når upp till miniminivån enligt 3 §. Verket kan besluta att högst 30 procent av insättningsgarantifondens miniminivå får utgöras av inlåningsbankernas betalningsåtaganden.

5 §Insättningsgarantiavgiftens belopp

Trots bestämmelserna i 1 mom. får verket också beräkna de i det momentet avsedda riskerna med någon annan metod än en metod som anges i EU:s tillsynsförordning. Vid sådan riskbedömning ska verket på ett utförligt sätt beakta de med inlåningsbankens verksamhet förenade riskerna i enlighet med bilagan. Verket ska bedöma inlåningsbankens risker på följande områden och riskindikatorerna inom dem:

1) 

kapital, som består av inlåningsbankens soliditetsgrad och kapitaltäckningsgrad,

2) 

likviditet och finansiering, som består av inlåningsbankens likviditet och beloppet av inlåningsbankens stabila finansiering,

3) 

tillgångarnas kvalitet, som består av de oreglerade fordringarnas andel av inlåningsbankens fordringar,

4) 

affärsmodell och ledning, som består av inlåningsbankens riskvägda balansposter och åtaganden utanför balansräkningen i förhållande till de totala tillgångarna,

5) 

potentiella förluster för insättningsgarantifonden, som består av inlåningsbankens icke intecknade tillgångar i förhållande till de garanterade insättningarna.

Om verket använder en metod som avses i 7 mom., ska det för varje inlåningsbank fastställa en indikator för den totala riskexponeringen genom att kombinera de riskindikatorer som avses i det momentet i enlighet med de i bilagan avsedda metoderna och viktningarna. Verket ska fastställa en årlig insättningsgarantiavgift för varje inlåningsbank genom att multiplicera det årliga grundläggande bidraget med multiplikatorn för riskjusteringen i enlighet med de metoder som avses i bilagan. Multiplikatorn för riskjustering ska vara 0,75—1,5.

Om den finansiella rapport eller kapitaltäckningsrapport som inlåningsbanken lämnar Finansinspektionen inte innehåller de uppgifter som krävs för en viss riskindikator som avses i bilagan och om definitionen av riskindikatorn inte i tillräcklig mån har harmoniserats inom EU, ska riskindikatorn inte tillämpas. Viktskalan för de övriga riskindikatorerna ska då ändras i proportion till riskindikatorernas vikter i enlighet med bilagan så att summan av vikterna blir 1.


Denna lag träder i kraft den 1 juli 2015.

RP 1/2015

EkUB 1/2015

RSv 3/2015

Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/49/EU (32014L0049); EUT L 173, 12.6.2014, s. 149

Helsingfors den 26 juni 2015

Republikens PresidentSauli NiinistöFinansministerAlexander Stubb

Bilaga

Förfarandet för beräkning av insättningsgarantiavgifterna

FAS 1

Definitioner av specifika riskindikatorer

De specifika riskindikatorerna fastställs på följande sätt:

Områden

Indikator

Definition

Kapital

Soliditetsgrad

$ \frac{\text{Primärt kapital}}{\text{Totala tillgångar}} $

Definitionen i enlighet med artikel 429 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av förordning (EU) nr 648/2012, nedan EU:s tillsynsförordning , och kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/62 om ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 när det gäller bruttosoliditetsgraden.

Kapital

Kapitaltäckningsgrad

$ \frac{\text{Kapitalbas}}{\text{Kapitalbas som krävs}} $

Den kapitalbas som krävs inbegriper också de krav som Finansinspektionen ställer med stöd av 11 kap. 10 § i kreditinstitutslagen.

Likviditet och finansiering

Stabil finansiering

Med stabil finansiering avses finansiering enligt artikel 413 i EU:s tillsynsförordning.

Likviditet och finansiering

Likviditet

Med likviditet avses likviditet enligt artikel 412 i EU:s tillsynsförordning och enligt kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/61 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 när det gäller likviditetstäckningskravet för kreditinstitut.

Tillgångarnas kvalitet

Andel oreglerade fordringar

$ \frac{\text{Oreglerade fordringar}}{\text{Totala krediter och skuldinstrument}} $

Affärsmodell och ledning

Riskvägda balansposter och åtaganden utanför balansräkningen i förhållande till de totala tillgångarna

$ \frac{\text{Riskvägda balansposter och åtaganden utanför balansräkningen}}{\text{Totala tillgångar}} $

I enlighet med EU:s tillsynsförordning.

Potentiella förluster för insättningsgarantifonden

Icke intecknade tillgångar

$ \frac{\text{Totala tillgångar} - \text{intecknade tillgångar}}{\text{Garanterade insättningar}} $

FAS 2

Indelning av specifika riskindikatorer i riskklasser och klassernas riskvärden

De observationer kring specifika riskindikatorer som varje inlåningsbank rapporterar delas in i fem klasser så att den femtedel av observationerna som får det lägst värdet av alla observationer som inlåningsbankerna rapporterar hör till riskklass 1. Den femtedel av observationerna som får näst lägst värden hör till riskklass 2 och så vidare så att den femtedel av observationerna kring specifika riskindikatorer som får de högsta värdena hör till riskklass 5. 

Om antalet inlåningsbanker inte kan delas jämnt med antalet klasser, fogas en observation till varje riskklass från och med den lägsta klassen.

Observationerna i respektive riskklass får följande preliminära riskvärden:

Riskklass

Riskvärde, x k

1

0

2

25

3

50

4

75

5

100

FAS 3

Inbördes viktning mellan specifika riskindikatorer och beräkning av varje inlåningsbanks indikator för den totala riskexponeringen

Varje specifik riskindikator viktas och dess tecken fastställs på följande sätt vid beräkningen av indikatorn för den totala riskexponeringen:

Specifik riskindikator, k

Vikt, A k

Tecken

Soliditetsgrad

0,13

-

Kapitaltäckningsgrad

0,13

-

Stabil finansiering

0,13

-

Likviditet

0,13

-

Andel oreglerade fordringar

0,20

+

Riskvägda balansposter och åtaganden utanför balansräkningen i förhållande till de totala tillgångarna

0,09

+

Icke intecknade tillgångar

0,19

-

För de specifika riskindikatorer k, som har ett negativt tecken, fastställs det slutliga värdet på följande sätt:

$ \Tilde{X_k} = 100 - x_k $

Indikatorn för den totala riskexponeringen RI i för varje inlåningsbank i fås genom att de slutliga värdena för varje inlåningsbanks specifika riskindikatorer, multiplicerade med varje specifik riskindikators vikt A k , läggs samman:

$ RI_i = \sum\limits_{k=1}^{n} A_k \Tilde{X_{ki}} $

där n är antalet specifika riskindikatorer.

FAS 4

Viktning av riskerna i insättningsgarantiavgifterna och fastställande av avgifterna

För att riskerna ska vara viktade på så sätt i insättningsgarantiavgifterna att riskerna som mest kan höja avgiften med 1,5 gånger eller sänka avgiften med 0,75 gånger i jämförelse med den avgift som baserar sig på beloppet av de garanterade insättningarna, ska riskindikatorn för varje inlåningsbank omskalas på följande sätt:

$ \Tilde{RI_i} = (1,5-0,75) \cdot \frac{RI_i - minRI}{maxRI - minRI} + 0,75 $

Insättningsgarantiavgiften för varje inlåningsbank fastställs på följande sätt:

$ M_i = \Tilde{RI_i} \cdot KT_i \cdot TT \cdot \mu $

där KT i är varje inlåningsbanks andel av de garanterade insättningarna och TT är respektive års målnivå för de sammanlagda insättningsgarantiavgifterna. μ är en justeringsindikator som är samma för alla inlåningsbanker respektive år. μfastställs på så sätt att de sammanlagda insättningsgarantiavgifterna respektive år uppnår den för dem beräknade målnivån.

Top of page