Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om statsunderstöd för kollektivtrafik
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med statsrådets beslut
upphävs i statsrådets förordning om statsunderstöd för kollektivtrafik ( 1273/2013 ) 2 § 6 punkten, samt
ändras 3 § 1 mom., 4 § 1 mom., 5 § 1 mom. och 7 § som följer:
3 §Statsunderstöd för regional- och lokaltrafik
Den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen kan för köp av trafik och för ersättning för fullgörande av allmän trafikplikt i enlighet med trafikavtalsförordningen bevilja kommuner och samkommuner statsunderstöd till högst 50 procent av de godtagbara kostnaderna. Som godtagbara kostnader betraktas inte sådana kostnader för vilka kommunen får bidrag med stöd av lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) eller lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) eller som ersätts med stöd av lagen om stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning (48/1997). Vid upphandling utan konkurrensutsatt anbudsförfarande ska som godtagbara kostnader betraktas ersättningar för nettokostnader enligt artikel 4.1 i trafikavtalsförordningen och bilagan till trafikavtalsförordningen.
4 § Statsunderstöd för kollektivtrafiken i stora stadsregioner
Förutsättningen för att få statsunderstöd som Trafikverket beviljar för kollektivtrafiken i stora stadsregioner är att understödet anvisas för de utvecklingsåtgärder för kollektivtrafiken som avses i avsiktsförklaringen om markanvändning, boende och trafik. Statsunderstöd kan beviljas till högst 50 procent av de godtagbara kostnaderna för köp av trafik och för ersättning för fullgörande av allmän trafikplikt i enlighet med trafikavtalsförordningen samt för utveckling av kollektivtrafiken. Som godtagbara kostnader betraktas inte sådana kostnader för vilka kommunen får bidrag med stöd av lagen om statsandel för kommunal basservice eller lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet eller som ersätts med stöd av lagen om stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning. Vid upphandling utan konkurrensutsatt anbudsförfarande ska som godtagbara kostnader betraktas ersättningar för nettokostnader enligt artikel 4.1 i trafikavtalsförordningen och bilagan till trafikavtalsförordningen.
5 § Statsunderstöd för kollektivtrafiken i medelstora stadsregioner
Trafikverket kan bevilja medelstora stadsregioner statsunderstöd för kollektivtrafiken, förutsatt att staden i fråga har ingått en avsiktsförklaring med Trafikverket och den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen om utveckling av kollektivtrafiken. Statsunderstöd kan beviljas till högst 50 procent av de godtagbara kostnaderna för köp av trafik och för ersättning för fullgörande av allmän trafikplikt i enlighet med trafikavtalsförordningen samt för utveckling av kollektivtrafiken. Som godtagbara kostnader betraktas inte sådana kostnader för vilka kommunen får bidrag med stöd av lagen om statsandel för kommunal basservice eller lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet eller som ersätts med stöd av lagen om stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning. Vid upphandling utan konkurrensutsatt anbudsförfarande ska som godtagbara kostnader betraktas ersättningar för nettokostnader enligt artikel 4.1 i trafikavtalsförordningen och bilagan till trafikavtalsförordningen.
7 § Statsunderstöd för mobilitetsstyrning
Trafikverket kan bevilja kommuner, samkommuner och allmännyttiga samfund statsunderstöd för mobilitetsstyrning förutsatt att statsunderstödet används för kunskapsmässig styrning, marknadsföring samt försök med och utvecklande av tjänster på ett sådant sätt att åtgärderna påverkar människors val av färdsätt. Statsunderstöd kan beviljas till högst 75 procent av kostnaderna för mobilitetsstyrning, planering, projektledning och annan anknytande verksamhet.
Denna förordning träder i kraft den 15 november 2015.
Helsingfors den 12 november 2015
KommunikationsministerAnne BernerÖverinspektörIida Huhtanen