Valtiovarainministeriön asetus luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusuunnitelmien laatimiseksi toimitettavista ja niihin sisällytettävistä tiedoista
- Type of statute
- Asetus
- Date of Issue
- Date of publication
- Statutes of Finland
- Säädösteksti
Text of original statute
No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.
Valtiovarainministeriön päätöksen mukaisesti säädetään luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetun lain (1194/2014) 2 luvun 3 ja 4 §:n nojalla:
1 §Soveltamisala
Tässä asetuksessa säädetään luottolaitoksen ja sijoituspalveluyrityksen, jäljempänä laitos , kriisinratkaisusuunnitelmiin sisällytettävistä tiedoista ja laitosten kriisinratkaisusuunnitelmien laatimiseksi ja ylläpitämiseksi Rahoitusvakausvirastolle toimitettavista tiedoista ja selvityksistä.
2 §Kriisinratkaisusuunnitelmien laatimiseksi toimitettavat tiedot
Rahoitusvakausvirastolla on oikeus saada laitokselta sitä koskevan kriisinratkaisusuunnitelman laatimiseksi ja ylläpitämiseksi ainakin seuraavat tiedot:
yksityiskohtainen kuvaus laitoksen organisaatiorakenteesta ja luettelo sen oikeushenkilöistä;
osakkeenomistajien tunnistetiedot ja kunkin osakkeenomistajan omistusosuus sekä äänivalta yhtiössä;
jokaisen oikeushenkilön kotipaikka, toimilupa ja toimiva johto;
selvitys laitoksen kriittisistä toiminnoista ja ydinliiketoiminta-alueista sekä kunkin oikeushenkilön näihin toimintoihin ja liiketoiminta-alueisiin liittyvät olennaiset omaisuuserät, velat ja vastuut;
yksityiskohtainen kuvaus laitoksen ja sen kaikkien oikeushenkilöiden vastuiden rakenteesta eroteltuna ainakin lyhyt- ja pitkäaikaisten velkojen ja vastuiden sekä vakuudellisten, vakuudettomien ja etusoikeusasemaltaan huonommassa asemassa olevien velkojen tyypit ja niiden määrät;
selvitys laitoksen hyväksyttävistä veloista;
selvitys laitoksen antamista vakuuksista, niiden haltijoista sekä sijaintipaikasta;
selvitys laitoksen ja sen oikeushenkilöiden taseen ulkopuolisista sitoumuksista sekä selvitys suhteessa sen kriittisiin toimintoihin ja ydinliiketoiminta-alueisiin;
selvitys laitoksen käyttämistä suojausmekanismeista ja toteutetuista olennaisista suojauksista sekä selvitys oikeushenkilöittäin;
laitoksen merkittävien vastapuolten tunnistetiedot sekä selvitys suurimpien vastapuolen liiketoiminnan päättymisen vaikutuksista laitoksen rahoitustilanteeseen;
selvitys järjestelmistä, joissa laitos harjoittaa merkittävässä määrin arvopaperikauppaa, sekä selvitys suhteessa laitoksen oikeushenkilöihin, kriittisiin toimintoihin ja ydinliiketoiminta-alueisiin;
selvitys maksuliike- ja selvitysjärjestelmistä, joiden osapuoli laitos on, sekä selvitys suhteessa laitoksen oikeushenkilöihin, kriittisiin toimintoihin ja ydinliiketoiminta-alueisiin;
yksityiskohtainen luettelo ja kuvaus johdon keskeisistä tietojärjestelmistä, laitoksen käyttämistä riskienhallinnan, kirjanpidon ja taloudellisen ja lakisääteisen raportoinnin järjestelmistä sekä viranomaisraportoinnista, ja selvitys suhteessa laitoksen oikeushenkilöihin, kriittisiin toimintoihin ja ydinliiketoiminta-alueisiin;
tunnistetiedot 13 kohdassa lueteltujen järjestelmien omistajista ja ylläpitäjistä, järjestelmiin liittyvistä palvelusopimuksista ja mahdollisista ohjelmistoista ja järjestelmistä sekä näiden käyttöoikeuksista;
tunnistetiedot ja selvitys oikeushenkilöistä ja niiden keskinäisistä kytköksistä ja riippuvuuksista, joita ovat:
yhteinen tai yhteisesti käytetty henkilöstö, tilat ja järjestelmät;
pääoma-, rahoitus- tai maksuvalmiusjärjestelyt;
nykyiset tai mahdolliset luottoriskit;
vastatakaussopimukset, vastavakuusjärjestelyt, ristikkäiset maksukyvyttömyysmääräykset ja tytäryhtiöiden keskinäiset nettoutussopimukset;
riskinsiirto- ja palvelusopimukset sekä kahden konsernin yrityksen välillä tehty sopimus, jolla siirretään kokonaan tai osittain yhden konsernin yrityksen ja kolmannen osapuolen välillä tehdystä sopimuksesta aiheutuva riski;
kunkin oikeushenkilön valvonta- ja kriisinratkaisuviranomainen;
laitoksen kriisinratkaisuehdotuksen laadintaan tarvittavien tietojen toimittamisesta vastuussa oleva hallintoneuvoston, hallituksen tai niitä vastaavan toimielin jäsen sekä mahdolliset muut vastuuhenkilöt eri oikeushenkilöissä, kriittisissä toiminnoissa ja ydinliiketoiminta-alueilla;
kuvaus järjestelyistä, joita laitos on toteuttanut varmistaakseen, että Rahoitusvakausvirastolla on kriisinratkaisun yhteydessä kaikki tiedot, jotka se on määritellyt välttämättömiksi kriisinratkaisuvälineiden ja -valtuuksien käyttämiseksi;
kaikki laitoksen ja sen oikeushenkilöiden kolmansien osapuolten kanssa tekemät sopimukset, jotka voidaan sanoa irti, kun Rahoitusvakausvirasto päättää käyttää kriisinratkaisuvälinettä, ja selvitys siitä, voivatko irtisanomisen seuraukset vaikuttaa kriisinratkaisuvälineen käyttöön;
kuvaus mahdollisista pääomanlähteistä, joita voidaan käyttää kriisinratkaisun tukena;
tiedot omaisuuden kiinnityksistä, likvideistä varoista, taseen ulkopuolisista toiminnoista, suojausstrategioista ja kirjanpitokäytänteistä.
3 §Kriisinratkaisusuunnitelmaan sisällytettävät tiedot
Laitoksen kriisinratkaisusuunnitelmassa on esitettävä vaihtoehdot kriisinratkaisuvälineiden ja -valtuuksien soveltamisesta laitokseen. Kriisinratkaisusuunnitelmassa on esitettävä tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan määrällisesti ilmaistuna:
tiivistelmä suunnitelman keskeisistä osista;
tiivistelmä laitokseen edellisten sitä koskevien kriisinratkaisutietojen toimittamisen jälkeen kohdistuneista olennaisista muutoksista;
kuvaus siitä, miten kriittiset toiminnot ja ydinliiketoiminta-alueet voidaan tarvittavissa määrin erotella oikeudellisesti ja taloudellisesti muista toiminnoista niiden jatkuvuuden varmistamiseksi, kun laitoksella ei ole taloudellisia edellytyksiä jatkaa toimintaansa;
arvio suunnitelman jokaisen olennaisen osan toteuttamiseksi tarvittavasta ajasta;
yksityiskohtainen kuvaus luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetun lain (1194/2014) 3 luvun 1 §:n mukaisesti tehdystä purkamismahdollisuuden arvioinnista;
kuvaus luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetun lain 3 luvun 4 §:n nojalla edellytettävistä toimenpiteistä, joilla puututaan luottolaitostoiminnasta annetun lain (610/2014) 8 a luvun 1—4 §:n mukaisesti tehdyn arvioinnin perusteella todettuihin purkamismahdollisuuden esteisiin tai poistetaan ne;
kuvaus prosesseista, joilla määritetään laitoksen kriittisten toimintojen, ydinliiketoiminta-alueiden ja varojen arvo ja markkinoitavuus;
yksityiskohtainen kuvaus järjestelyistä, joilla varmistetaan, että luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetun lain 3 luvun 4 §:n nojalla edellytetyt tiedot ovat ajan tasalla ja Rahoitusvakausviraston käytettävissä;
Rahoitusvakausviraston selvitys siitä, miten kriisinratkaisun vaihtoehdot voitaisiin rahoittaa olettamatta, että laitokselle myönnetään:
poikkeuksellista julkista rahoitustukea lukuun ottamatta rahoitusvakausviranomaisesta annetun lain (1195/2014) 1 luvun 2 §:n 3 momentissa tarkoitetun kriisinratkaisurahaston tai Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 806/2014, annettu 15 päivänä heinäkuuta 2014, yhdenmukaisten sääntöjen ja yhdenmukaisen menettelyn vahvistamisesta luottolaitosten ja tiettyjen sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisua varten yhteisen kriisinratkaisumekanismin ja yhteisen kriisinratkaisurahaston puitteissa sekä asetuksen (EU) N:o 1093/2010 muuttamisesta 67 artiklassa tarkoitetun EU:n yhteisen kriisinratkaisurahaston käyttämistä;
keskuspankin hätärahoituksena antamaa maksuvalmiustukea; tai
keskuspankin vakuuksia, juoksuaikaa ja korkoa koskevin poikkeuksellisin ehdoin antamaa maksuvalmiustukea;
yksityiskohtainen kuvaus erilaisista kriisinratkaisustrategioista, joita voidaan soveltaa erilaisten skenaarioiden ja sovellettavien määräaikojen mukaisesti;
kuvaus kriittisistä keskinäisistä sidoksista;
kuvaus vaihtoehdoista maksu- ja selvityspalvelujen ja muun infrastruktuurin käytön jatkuvuuden ylläpitämiseksi sekä arvio asiakkaiden positioiden siirrettävyydestä;
selvitys suunnitelman vaikutuksista laitoksen työntekijöihin sekä arvio tähän liittyvistä kustannuksista, selvitys suunnitelluista menettelyistä henkilökunnan kuulemiseksi kriisinratkaisumenettelyn aikana, ottaen tarvittaessa huomioon työmarkkinaosapuolten kanssa käytävää vuoropuhelua koskevat kansalliset järjestelmät;
tiedotusvälineille ja yleisölle tiedottamista koskeva suunnitelma;
luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetun lain 8 luvun 7 §:n mukainen vähimmäisvaatimus omien varojen ja hyväksyttävien velkojen määräksi ja tarvittaessa määräaika kyseisen tason saavuttamiselle;
tarvittaessa luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetun lain 8 luvun 7 §:n mukainen vähimmäisvaatimus omien varojen ja velkakirjojen arvon sopimusperusteisen alaskirjauksen välineiden määräksi ja tarvittaessa määräaika kyseisen tason saavuttamiselle;
kuvaus toiminnoista ja järjestelmistä, jotka ovat olennaisia laitoksen operatiivisten toimintojen jatkuvan ylläpidon kannalta;
soveltuvin osin kaikki laitoksen esittämät näkemykset kriisinratkaisusuunnitelmasta.
4 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2015.
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2014/59/EU (32014L0059); EUVL L 173, 12.6.2014, s. 190
Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 2014
ValtiovarainministeriAntti RinneNeuvotteleva virkamiesArmi Taipale