Lag om ändring av lagen om penningautomatunderstöd
- Type of statute
- Lag
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i lagen om penningautomatunderstöd ( 1056/2001 ) 2 § 1 punkten och 43 §, av dem 2 § 1 punkten sådan den lyder i lag 576/2011,
ändras 1 § 1 mom., 4 § 1 mom. 3 och 4 punkten, 5 och 6 §, 7 § 2 mom. och 4 mom. 3 punkten, 8 §, 9 § 4 och 5 mom., 10 §, 11 § 2 mom., 13 §, 14 § 1 mom., det inledande stycket i 15 §, 18 § 2 mom., 19, 21, 22 och 24 §, det inledande stycket i 25 § och 1 punkten, 27 § 3 punkten, 33 § 1 mom., 35 och 36 §, 37 § 1 mom. och det inledande stycket i 2 mom., det inledande stycket i 38 § 1 mom., 39—42 , 44 och 45 §, samt
fogas till 18 § nya 3 och 4 mom. och till 31 § ett nytt 3 mom. som följer:
1 §Tillämpningsområde
I denna lag föreskrivs om de grunder och förfaranden som ska iakttas när allmännyttiga sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga beviljas understöd för att främja hälsa och social välfärd ( penningautomatunderstöd ). Understödet ges ur avkastningen för den Penningautomatförening som avses i 13 § i lotterilagen (1047/2001).
4 §Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd
Understöd kan beviljas inom ramen för statsbudgeten, om
beviljandet av understöd ska anses vara behövligt med beaktande av sökandens egna tillgångar, de till buds stående medlen i sammanslutningar eller stiftelser som sökanden har bestämmande inflytande i eller som sökanden har en fast anknytning till ekonomiskt eller verksamhetsmässigt samt avkastningen från den verksamhet som understöds,
beviljandet av understöd ska anses behövligt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av den verksamhet eller det projekt som är föremål för understödet eller arten och resultatet av annan verksamhet som den som ansöker om understöd bedriver,
5 §Ansökan om understöd
Understöd ska sökas skriftligen hos Penningautomatföreningen.
Penningautomatföreningen ska på lämpligt sätt informera om möjligheten att söka understöd och om ansökningsförfarandet samt lämna uppgifter om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd och om villkoren för understöd.
Den som ansöker om understöd ska i samband med ansökan lämna Penningautomatföreningen sådana riktiga och tillräckliga uppgifter om ändamålet med understödet och andra omständigheter som behövs för att ansökan ska kunna avgöras.
Bestämmelser om ansökningstiderna för understöd utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet.
6 §Beslut om beviljande av understöd
Penningautomatföreningen bereder ett förslag till beviljande av understöd ( understödsförslag ). Till understödsförslaget ska fogas en understödsplan som upptar de enskilda sökandena.
Understödsförslaget och understödsplanen ska lämnas till social- och hälsovårdsministeriet som beslutar om beviljandet av understöd.
Social- och hälsovårdsministeriet leder och övervakar Penningautomatföreningens beredning av understödsförslaget och understödsplanen.
Bestämmelser om tidsfristerna för inlämnande av understödsförslaget utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet.
7 §Understödsbeslut
Av ett beslut genom vilket understöd beviljas ska framgå åtminstone understödstagaren, tillräckligt specificerade uppgifter om ändamålet med understödet samt beloppet.
Av ett beslut genom vilket understöd beviljas skall vid behov dessutom framgå
understödsplanen.
8 §Utbetalning av understöd
Penningautomatföreningen betalar årligen verksamhetsunderstöden kvartalsvis i fyra lika stora poster tidigast i februari, maj, augusti och november, om det inte är motiverat att i enskilda fall avvika från detta på grund av väsentliga variationer i tidpunkten för kostnaderna eller verksamheten eller till följd av förändringar i verksamheten.
Penningautomatföreningen betalar specialunderstöden enligt tidpunkten för kostnaderna och arbetena i så stora poster att de motsvarar behovet av understöd för de godtagbara kostnaderna enligt understödsbeslutet. Ett villkor för utbetalning av specialunderstöd som beviljats för anskaffning, uppförande eller ombyggnad av fast egendom, en byggnad eller en lägenhet i en byggnad är dessutom att Penningautomatföreningen har godkänt byggnads- eller anskaffningsplanen samt en redogörelse för projektets totalfinansiering och finansieringen av driftskostnaderna. Understöd för planeringskostnaderna kan betalas ut vid en tidigare tidpunkt. Om riktat verksamhetsunderstöd eller andra specialunderstöd som har beviljats, till beloppet väsentligt avviker från det understöd som har sökts, är ett villkor för utbetalning av understödet att Penningautomatföreningen har godkänt den nya budget och den preciserade genomförande- och verksamhetsplan som sökanden lämnat in.
Understödstagaren ska lämna Penningautomatföreningen riktiga och tillräckliga uppgifter för utbetalningen av understödet.
Social- och hälsovårdsministeriet leder och övervakar Penningautomatföreningen när den betalar ut understöd.
9 §Användning av understöd
Den i 3 mom. avsedda användningstiden för egendom som är föremål för understöd är dock 20 år efter det att understödet beviljades, om understödet har beviljats för anskaffning, uppförande eller ombyggnad av fast egendom, en byggnad eller en lägenhet i en byggnad.
Den som får investeringsunderstöd kan trots vad som föreskrivs i 3 och 4 mom. låta någon annan än mottagaren ordna den verksamhet, eller en del av den, som bedrivs i lokaler som är föremål för understöd eller hyra ut lokalerna, om verksamheten överensstämmer med ändamålet med understödet.
10 §Understödstagarens skyldighet att lämna uppgifter
Understödstagaren ska lämna Penningautomatföreningen riktiga och tillräckliga uppgifter för övervakningen av att villkoren i understödsbeslutet iakttas.
Understödstagaren ska utan dröjsmål underrätta Penningautomatföreningen om en ändring som påverkar uppnåendet av ändamålet med understödet och om någon annan ändring som inverkar på användningen av understödet.
11 §Godtagbara kostnader
Från de godtagbara kostnaderna avdras de övriga offentliga understöd som har beviljats för samma ändamål. Om understödets andel av de godtagbara kostnaderna finns angiven i understödsbeslutet, kan penningautomatunderstödet tillsammans med andra offentliga understöd vara högst så stort som den angivna understödsdelen, om inte något annat framgår av understödsbeslutet.
13 §Riktat verksamhetsunderstöd
Riktat verksamhetsunderstöd får användas endast till kostnader för den verksamhet som understöds, minskade med avkastningen från verksamheten.
När understöd som beviljats för kurs- eller semesterverksamhet eller annan motsvarande verksamhet används till kostnader för inkvartering, helpension eller motsvarande uppehälle, godkänns såsom kostnader högst ett belopp som motsvarar verksamhetsenhetens normala dygnsdebitering.
14 §Specialunderstöd
Specialunderstöd får användas endast till kostnader för den investering eller det projekt som understöds, minskade med avkastningen från projektet.
15 §Val av kunder
Om det i ett understödsbeslut eller i specialvillkor som fogats till det förutsätts att kunderna ska väljas på basis av ansökan, ska understödstagaren
18 §Bokföring och revision
Understödstagaren ska ordna revisionen på det sätt som föreskrivs i revisionslagen (459/2007).
Om penningautomatunderstöd har använts enligt prestationsprincipen under räkenskapsperioden till ett belopp av minst 50 000 euro, ska understödstagaren dessutom till Penningautomatföreningen lämna revisorns rapport om användningen av penningautomatunderstöden under räkenskapsperioden.
Bestämmelser om formen för revisorns rapport utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet.
19 §Redovisning över användningen av understöd
Understödstagaren ska för varje år, före utgången av april följande år, tillställa Penningautomatföreningen en redovisning över användningen av understödet. Till redovisningen ska fogas bokslut, verksamhetsberättelse eller berättelse över verksamheten, revisionsberättelse, verksamhetsgranskningsberättelse, utredningar angående resultatet samt andra behövliga utredningar.
Understödstagaren ska till redovisningen foga ett koncernbokslut över understödstagaren och de sammanslutningar och stiftelser som denne har bestämmande inflytande i eller en kalkyl med motsvarande uppgifter. Understödstagaren ska dessutom till redovisningen foga uppgifter om sammanslutningar och stiftelser som understödstagaren har en fast anknytning till ekonomiskt eller verksamhetsmässigt.
21 §Penningautomatföreningens tillsynsuppgift
Penningautomatföreningen ska övervaka understödet på behörigt sätt och i tillräcklig grad genom att inhämta uppgifter om användning och uppföljning av understödet samt andra uppgifter liksom genom att vid behov utföra granskningar.
Penningautomatföreningen ska på lämpligt sätt följa resultatet och ändamålsenligheten i fråga om användningen av beviljade understöd samt deras inverkan på konkurrensen och olika befolkningsgruppers ställning liksom understödens andra verkningar. Penningautomatföreningen ska med jämna mellanrum utvärdera hur behövliga understöden är och behoven av att utveckla dem.
Social- och hälsovårdsministeriet leder och övervakar Penningautomatföreningen när den utövar tillsyn över användningen av understöden.
Penningautomatföreningen ska årligen för godkännande till social- och hälsovårdsministeriet ge in en redogörelse för övervakningen av användningen av understöden och en tillsynsplan för det följande året. Bestämmelser om tidpunkten då tillsynsredogörelsen och tillsynsplanen ska ges in utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet.
22 §Granskningsrätt
Penningautomatföreningen har rätt att utföra för utbetalningen av understöd och övervakningen av dess användning behövliga granskningar som gäller understödstagarens ekonomi och verksamhet. Granskningsrätten omfattar även granskning av understödstagarens administration och av andra verksamheter eller projekt än de som beviljats understöd. Om understödet har beviljats på det sätt som föreskrivs i 4 § 3 mom. för att användas för en verksamhet eller ett projekt som genomförs av någon annan än understödstagaren och som uppfyller ändamålet enligt understödsbeslutet, har Penningautomatföreningen rätt att vid behov granska ekonomin eller verksamheten hos den som genomför verksamheten eller projektet enligt understödsbeslutet. Också social- och hälsovårdsministeriet har sådan granskningsrätt som avses i detta moment. Vid granskningen ska 39 § i förvaltningslagen (434/2003) följas.
Penningautomatföreningen kan av särskilda skäl bemyndiga en utomstående revisor att utföra granskningar enligt 1 mom. Revisorn ska vara en godkänd revisor eller revisionssammanslutning enligt revisionslagen eller lagen om revisorer inom den offentliga förvaltningen och ekonomin (467/1999). En revisionssammanslutning ska utse en ansvarig revisor för granskningen.
En utomstående sakkunnig kan på Penningautomatföreningens begäran bistå vid granskningen.
På revisorer och utomstående sakkunniga tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när de sköter uppgifter enligt denna paragraf.
24 §Handräckning
Penningautomatföreningen har rätt att få behövlig handräckning av polis-, tull-, skatte- och utsökningsmyndigheterna vid utförandet av övervaknings- och granskningsuppgifter som avses i denna lag.
25 §Avbrytande av utbetalning
Penningautomatföreningen kan genom sitt beslut bestämma att utbetalningen av understöd ska avbrytas, om
det finns grundad anledning att misstänka att understödstagaren har förfarit i strid med 8 § 3 mom. eller 9 eller 10 §,
27 §Skyldighet att återkräva understöd
Social- och hälsovårdsministeriet skall genom ett beslut bestämma att utbetalningen av understöd skall upphöra samt att understöd som redan utbetalats ut skall återkrävas, om understödstagaren
gett Penningautomatföreningen eller en myndighet felaktiga eller vilseledande uppgifter om någon omständighet som har varit ägnad att väsentligt inverka på erhållandet av understödet, dess belopp eller villkor, eller hemlighållit en sådan omständighet, eller
31 §Jämkning
Understödstagares ansökan om jämkning av återbetalning eller återkrav av ett understöd ska göras hos Penningautomatföreningen.
33 §Tiden för återkrav
Ett beslut om avbrytande av utbetalningen eller om återkrav av understöd ska fattas utan dröjsmål och av särskilda skäl inom två kalenderår efter det att Penningautomatföreningen har fått kännedom om en sådan omständighet med stöd av vilken utbetalningen av understödet får avbrytas eller upphöra eller understödet återkrävas.
35 §Kvittning
Det belopp som ska återbetalas eller återkrävas kan jämte ränta indrivas så att det dras av från annat penningautomatunderstöd som betalas till samma understödstagare.
36 §Ändring av villkoren för understöd och överföring av understöd
Penningautomatföreningen kan på understödstagarens ansökan av särskilda skäl göra mindre ändringar och tekniska ändringar i understödsbeslut.
Penningautomatföreningen kan på ansökan av understödstagaren av särskilda skäl överföra ett beviljat understöd till en annan allmännyttig sammanslutning eller stiftelse med rättsförmåga som uppfyller kraven enligt denna lag så att det används för samma ändamål. En förutsättning för att understödet ska kunna överföras är att den som tar emot understödet har förbundit sig att uppfylla de ursprungliga understödsvillkoren.
Social- och hälsovårdsministeriet leder och övervakar Penningautomatföreningen när den utför de uppgifter som avses i 1 och 2 mom.
37 §Information från myndigheter
På Penningautomatföreningens rätt att få uppgifter från en myndighet tillämpas vad som bestäms i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).
Penningautomatföreningen har trots sekretessbestämmelserna rätt att av myndigheterna få för skötseln av sina uppgifter nödvändiga upplysningar om
38 §Utlämnande av uppgifter
Utöver vad som i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet bestäms om utlämnande av sekretessbelagda uppgifter, har Penningautomatföreningen trots tystnadsplikten rätt att lämna ut uppgifter
39 §Delgivning
Penningautomatföreningen ska delge ett beslut som avses i 7 § 2 mom.
40 §Ändringssökande
Omprövning av social- och hälsovårdsministeriets eller Penningautomatföreningens beslut enligt denna lag får begäras hos social- och hälsovårdsministeriet på det sätt som föreskrivs i förvaltningslagen.
Ändring i social- och hälsovårdsministeriets beslut med anledning av en begäran om omprövning får sökas hos förvaltningsdomstolen. Ändring får sökas endast på laglighetsgrund.
41 §Verkställighet
Ett beslut enligt denna lag får verkställas trots att ändring har sökts. I ett ärende som avses i 27 och 28 § kan ett beslut som meddelats med anledning av en begäran om omprövning verkställas i den ordning som föreskrivs i lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007).
42 §Hörande av Penningautomatföreningen
Social- och hälsovårdsministeriet fattar beslut som avses i 27, 28, 31, 35 och 40 § efter att ha hört Penningautomatföreningen.
44 §Tjänsteansvar
På Penningautomatföreningens anställda och förtroendevalda tillämpas 14 och 15 § i statstjänstemannalagen (750/1994) samt bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när de behandlar ärenden som avses i denna lag.
45 §Ersättning för kostnader för lednings- och övervakningsuppgifter
Penningautomatföreningen ska ersätta staten för kostnaderna för lednings- och övervakningsuppgifterna enligt 6 § 3 mom., 8 § 4 mom., 21 § 3 mom. och 36 § 3 mom. i enlighet med lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
Denna lag träder i kraft den 1 juni 2013.
Lagen tillämpas på penningautomatunderstöd som beviljas den 1 januari 2014 eller därefter.
På understöd som beviljats före den 1 januari 2014 tillämpas 9 § 4 och 5 mom. samt 31 och 36 § i denna lag. Till övriga delar tillämpas de bestämmelser som gällde vid lagens ikraftträdande.
RP 11/2013
ShUB 5/2013
RSv 50/2013
Helsingfors den 24 maj 2013
Republikens PresidentSAULI NIINISTÖSocial- och hälsovårdsministerPaula Risikko