Go to front page
Statute Book of Finland

733/2008

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Statsrådets förordning om säkerheten vid kärnkraftverk

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Updated statute
733/2008
Original publication
Booklet 124/2008 (Published 1.12.2008)

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från arbets- och näringsministeriet, föreskrivs med stöd av 7 q § i kärnenergilagen av den 11 december 1987 (990/1987), sådan paragrafen lyder i lag 342/2008:

1 kap.Tillämpningsområde och definitioner

1 §Tillämpningsområde

I denna förordning finns bestämmelser om säkerheten vid kärnkraftverk. Förordningen tillämpas i tillämpliga delar också på andra kärnanläggningar med kärnreaktor.

2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1)

årsdos summan av den effektiva dos som förorsakas av yttre strålning under en period på ett år och den effektiva kollektiva dosen av radioaktiva ämnen som upptas i kroppen under samma period,

2)

kriticitet förhållande där produktionen och förlusten av neutroner som uppstår vid fission och upprätthåller en kedjereaktion är i balans så att det uppstår en upprätthållen kedjereaktion,

3)

kriticitetsolycka olycka som orsakas av en oplanerad kedjereaktion av fissioner som upprätthålls av neutroner,

4)

förväntad driftstörning sådan avvikelse från normala driftlägen som kan antas inträffa en eller flera gånger under en tid av hundra driftår,

5)

olycka antagna olyckor, spridning av antagna olyckor och allvarliga reaktorolyckor;

6)

antagen olycka sådan avvikelse från normala driftslägen som kan antas inträffa mera sällan än en gång under en tid av hundra driftår och som kärnkraftverket förutsätts klara av utan allvarliga bränsleskador, även om enstaka anordningar i system som är viktiga med tanke på säkerheten skulle vara ur funktion på grund av underhållsarbeten eller fel; antagna olyckor delas in i två klasser utgående från initialhändelsens omfattning enligt följande:

a)

antagna olyckor av klass 1 är olyckor som kan antas inträffa mera sällan än en gång per hundra driftår, men minst en gång per tusen driftår,

b)

antagna olyckor av klass 2 är olyckor som kan antas inträffa mera sällan än en gång per tusen driftår,

7)

spridning av antagna olyckor situation som orsakas av en sällsynt yttre händelse eller där en gemensam felorsak eller en invecklad kombination av flera fel uppträder i säkerhetssystemen i initialskedet av en driftstörning eller en antagen olycka av klass 1 och som kraftverket förutsätts klara av utan allvarliga bränsleskador,

8)

allvarlig reaktorolycka situation där en betydande del av bränslet i reaktorn skadas,

9)

sannolikhetsbaserad riskanalys kvantitativa uppskattningar av hot som har en inverkan på kärnkraftverkets säkerhet, sannolikheten för olika händelsekedjor och skadliga effekter,

10)

säkerhetsfunktioner ur säkerhetssynpunkt viktiga funktioner vilkas syfte är att förhindra uppkomsten eller fortskridandet av störnings- och olyckssituationer eller att lindra följderna av olyckssituationer,

11)

mångfaldsprincip upprättande av ur säkerhetssynpunkt viktiga system genom flera parallella delsystem så att systemet klarar av att utföra sin uppgift även om enstaka delsystem skulle vara ur funktion till exempel på grund av underhållsarbeten eller fel,

12)

olikhetsprincip säkrande av ur säkerhetssynpunkt viktiga funktioner genom system eller anordningar som fungerar enligt olika principer så att vart och ett av dem klarar av att utföra funktionen självständigt,

13)

åtskiljande av delsystem placering av parallella delsystem inom system som är viktiga för säkerheten i lokaler som är åtskilda från varandra,

14)

funktionell åtskillnad att system som säkrar varandras funktion görs så oberoende som möjligt av varandra och att de system som är viktiga för säkerheten placeras i andra lokaler än de övriga delarna av anläggningen,

15)

principen om åtskillnad åtskiljande av delsystem och funktionell åtskillnad,

16)

kontrollerat läge tillstånd där reaktorn är avställd och bortförandet av resteffektvärmen från den har säkrats samt

17)

säkert läge tillstånd där reaktorn är avställd och i trycklöst tillstånd och bortförandet av resteffektvärmen från den har säkrats.

2 kap.Allmän säkerhet

3 §Bedömning och verifiering av säkerheten

Ett kärnkraftverks säkerhet ska bedömas i anslutning till ansökan om byggnadstillstånd och ansökan om driftstillstånd, i samband med ändringar i anläggningarna samt regelbundet under drifttiden.

Om det utgående från kärnkraftverkets planeringslösning inte är möjligt att direkt konstatera att säkerhetskraven uppfylls, ska uppfyllandet av dessa påvisas. Ett kärnkraftverks säkerhet och de tekniska lösningarna i dess säkerhetssystem ska motiveras med hjälp av experimentella och kalkylmässiga metoder. Sådana är störnings- och olycksanalyser, hållfasthetsanalyser, feleffektsanalyser samt sannolikhetsbaserade riskanalyser. Analyserna ska hållas à jour och vid behov preciseras med beaktande av drifterfarenheter, experimentella forskningsresultat, ändringar i anläggningarna och den utveckling som sker av beräkningsmetoderna.

De beräkningsmetoder som används för att visa att säkerhetskraven uppfylls ska vara tillförlitliga och validerade för sitt ändamål. De ska tillämpas så att de beräkningsmässiga slutresultat på vilka dimensioneringen av system baseras med stor säkerhet uppfyller kriterierna för godkännande. Vid fastställandet av säkerhetsmarginaler ska osäkerheten hos resultat bedömas och beaktas.

4 §Säkerhetsklassificering

Ett kärnkraftverks säkerhetsfunktioner ska anges och de system, konstruktioner och anordningar som ansluter sig till dessa ska klassificeras utgående från deras betydelse för säkerheten.

Ur säkerhetssynpunkt viktiga system, konstruktioner och anordningar ska planeras, tillverkas och monteras samt användas så att deras kvalitetsnivå samt de bedömningar, kontroller och provningar, inklusive miljömässig funktionsduglighet, som behövs för att fastställa kvalitetsnivån är tillräckliga med beaktande av varje objekts betydelse för säkerheten.

5 §Hantering av åldrande

I planeringen och uppförandet av ett kärnkraftverk ska beaktas att de system, konstruktioner och anordningar som är av betydelse för säkerheten föråldras. Genom uppföljning av systemens, konstruktionernas och anordningarnas skick säkerställs att dessa förblir funktionsdugliga och uppfyller de krav som planeringen baseras på. Ersättandet av dem med ny eller liknande teknik samt ändringarna och reparationerna ska göras systematiskt.

6 §Bemästrande av mänskliga faktorer

Vid planeringen, uppförandet, driften och underhållet av ett kärnkraftverk ska särskild uppmärksamhet fästas vid undvikande, upptäckt och korrigering av mänskliga fel. Förekomsten av eventuella fel ska beaktas vid planeringen av både kärnkraftverket och dess drift och underhåll så att eventuella mänskliga fel och de avvikelser från anläggningens normala verksamhet som de orsakar inte äventyrar säkerheten vid anläggningen. Effekterna av mänskliga fel ska begränsas genom olika metoder vid säkerhetsplaneringen såsom djupförsvar, mångfald, olikhet och åtskiljning.

3 kap.Begränsning av strålexponering och utsläpp av radioaktiva ämnen

7 §Strålsäkerheten för personalen vid kärnkraftverk

Den exponering för strålning som personalen vid ett kärnkraftverk utsätts för under arbetet ska hållas så låg som det med praktiska åtgärder är möjligt. Planeringen och driften av kärnkraftverken ska genomföras så att personalens exponering för strålning kan begränsas på det sätt som anges i strålskyddslagen (592/1991) och strålskyddsförordningen (1512/1991).

8 §Gränsvärde vid normal drift

Gränsvärdet för årsdosen för en individ i befolkningen till följd av normal drift av ett kärnkraftverk är 0,1 millisievert ( mSv ). På basis av gränsvärdet fastställer Strålsäkerhetscentralen gränserna för utsläpp av radioaktiva ämnen vid normal drift av kärnkraftverket.

9 §Gränsvärde vid en förväntad driftstörning

Gränsvärdet för årsdosen för en individ i befolkningen till följd av en förväntad driftstörning är 0,1 mSv.

10 §Gränsvärden vid olyckor

Antagna olyckor och spridning av antagna olyckor får inte resultera i så stora utsläpp av radioaktiva ämnen att man i anläggningens omgivning är tvungen att vidta omfattande åtgärder för att begränsa befolkningens strålexponering.

Gränsvärdet för årsdosen för en individ i befolkningen till följd av en olycka är

- 1 mSv vid antagna olyckor av klass 1,

- 5 mSv vid antagna olyckor av klass 2, samt

- 20 mSv vid spridning av antagna olyckor.

Gränsvärdet för utsläpp av radioaktiva ämnen vid en allvarlig reaktorolycka är det utsläpp som inte orsakar omedelbara hälsoskador för befolkningen i kärnkraftverkets omgivning och inte heller leder till långvariga begränsningar av nyttjandet av vidsträckta land- och vattenområden.

Kravet beträffande långvariga effekter uppfylls om möjligheten att gränsvärdet för utsläpp av cesium-137 i atmosfären vid en allvarlig reaktorolycka överstiger värdet 100 terabecquerel ( TBq ) är ytterst liten.

4 kap.Kärnsäkerhet

11§Kärnkraftverkets förläggningsplats

Vid valet av förläggningsplats för ett kärnkraftverk ska de lokala förhållandenas inverkan på säkerheten samt skydds- och beredskapsarrangemangen beaktas. Förläggningsplatsen ska vara sådan att de olägenheter och hot som anläggningen medför för sin omgivning är mycket små och att anläggningens värmeavledning till omgivningen kan ordnas på ett tillförlitligt sätt.

12 §Förebyggande av olyckor och lindring av följderna av olyckor

För att driftstörningar och olyckor skulle kunna förebyggas och deras följder lindras ska principen om funktionellt djupförsvar följas på det sätt som anges i denna paragraf.

Vid planeringen, byggandet och driften av ett kärnkraftverk ska beprövad eller i övrigt omsorgsfullt undersökt, högklassig teknik användas. Vid organisering av verksamheten inom tillståndshavarens organisation ska målet vara att säkerställa att störningar och olyckor kan förebyggas på ett tillförlitligt sätt ( förebyggande ).

Kärnkraftverket ska ha system med hjälp av vilka man snabbt och tillförlitligt upptäcker driftstörningar och olyckssituationer samt förhindrar att situationen förvärras. Olyckor som leder till stora utsläpp av radioaktiva ämnen ska vara ytterst osannolika ( bemästrande av driftstörningar och olyckstillbud ).

Beredskap att lindra följderna av en olycka ska upprätthållas med effektiva tekniska och administrativa arrangemang. Motåtgärder i syfte att få en olycka under kontroll och förebygga strålskador ska planeras på förhand ( lindrande av följder ).

13 §Tekniska hinder för spridning av radioaktiva ämnen

För att hindra spridningen av radioaktiva ämnen ska principen om strukturellt djupförsvar följas på det sätt som anges i denna paragraf.

Spridning av radioaktiva ämnen från en kärnreaktors bränsle till omgivningen ska förhindras med på varandra följande hinder, vilka är bränslet och dess inkapsling, kärnreaktorns kylkrets ( primärkretsen ) och reaktorinneslutningen.

Bränsle, reaktor, reaktorns primärkrets och tryckvattenreaktorns sekundärkrets, deras vattenkemi, inkapsling samt säkerhetsfunktioner ska planeras så att följande säkerhetsmål nås:

1)

För tryggande av bränslets integritet ska

- sannolikheten för att en bränsleskada uppstår vara liten i normal drift och vid förväntade driftstörningar,

- antalet bränsleskador vid antagna olyckor vara litet och kylningen av bränslet inte få äventyras, och

- möjligheten av att en kriticitetsolycka inträffar vara ytterst liten.

2)

För tryggande av primär- och sekundärkretsens integritet ska

- ett kärnkraftverks primärkrets planeras och byggas så att den uppfyller höga kvalitetskrav så att sannolikheten för skadliga fel i konstruktioner och mekanismer som hotar deras integritet är ytterst liten och att möjliga fel kan upptäckas på ett tillförlitligt sätt genom besiktningar,

- ett kärnkraftverks primärkrets med tillräcklig marginal tåla de påfrestningar den utsätts för under normala driftsförhållanden, under förväntade driftstörningar, vid antagna olyckor och vid spridning av antagna olyckor,

- ett kärnkraftverks primärkrets och de system som är direkt kopplade till den samt de delar i en tryckvattenreaktors sekundärkrets som är viktiga med tanke på säkerheten skyddas på ett tillförlitligt sätt mot förväntade driftsstörningar och alla olyckssituationer för att hindra skador på grund av övertryck, och

- anläggningen förses med tillräckliga övervakningssystem för att upptäcka läckage.

3)

För tryggande av reaktorinneslutningens integritet ska

- reaktorinneslutningen planeras så att den bibehåller sin täthet vid förväntade driftsstörningar samt med stor säkerhet också i alla olyckssituationer,

- vid planering av reaktorinneslutningen beaktas sådana tryck-, strål- och värmebelastningar, brinnande gaser, flygande föremål samt kortvariga fenomen av hög energi som uppstår till följd av en olycka, och

- möjligheten att reaktortryckkärlet skadas vid en allvarlig reaktorolycka så att reaktorinneslutningens integritet äventyras vara ytterst liten.

Kärnkraftverket ska förses med system som garanterar att den härdsmälta som uppstår vid en allvarlig reaktorolycka stabiliseras och kyls ned. En direkt kontakt mellan härdsmälta och den bärande konstruktionen i reaktorinneslutningen ska hindras på ett tillförlitligt sätt.

14 §Säkerhetsfunktioner och tryggande av dem

Vid tryggande av säkerhetsfunktioner ska i första hand utnyttjas naturliga säkerhetsegenskaper som kan uppnås med goda planeringslösningar. I synnerhet ska samverkan av de fysikaliska återkopplingsfenomenen i kärnreaktorn vara sådan att den motverkar en ökning av reaktoreffekten.

Om naturliga säkerhetsegenskaper inte kan utnyttjas för att trygga en säkerhetsfunktion, ska sådana system och anordningar utnyttjas som inte kräver någon yttre drivkraft och som, om drivkraften går förlorad, ställer sig i ett ur säkerhetssynpunkt gynnsamt läge.

För att olyckor ska kunna hindras och deras följder lindras ska kärnkraftverket ha system för att stänga av reaktorn och kvarhålla den i subkritiskt tillstånd samt system för avlägsnande av den resteffektvärme som bildas i reaktorn och säkerställande av att radioaktiva ämnen stannar inom anläggningen. Vid planeringen av ifrågavarande system ska principer som säkerställer att säkerhetsfunktionen träder i funktion också vid felsituationer följas. Sådana principer är mångfalds-, åtskillnads- och olikhetsprincipen. De viktigaste system som behövs för övergång i kontrollerat läge och kvarhållandet av det ska kunna utföra sina funktioner även om en enskild komponent i vilket system som helst blir funktionsoduglig och även om vilken som helst annan komponent i samma system eller en komponent i ett stöd- eller hjälpsystem som är nödvändigt med tanke på dess funktion samtidigt är ur bruk på grund av behövliga reparationer eller underhåll.

De effekter som en gemensam felorsak i säkerhetssystemen har på anläggningens säkerhet ska vara ringa.

Kärnkraftverket ska ha matarsystem för yttre och inre eleffekt. Säkerhetsfunktionerna ska kunna genomföras med användning av vilketdera som helst av dessa elmatarsystem.

I syfte att kunna ha kontroll över och följa upp allvarliga reaktorolyckor ska planeras system, konstruktioner och anordningar som är oberoende av de system som är konstruerade för driftsituationer och antagna olyckor. De system som behövs för säkerställande av tätheten hos reaktorinneslutningen i samband med en allvarlig reaktorolycka ska vara kapabla att utföra sina säkerhetsfunktioner också i händelse av att det uppstår ett fel i en enskild anordning.

Anläggningen ska planeras så att den kan ställas i ett säkert läge efter en allvarlig reaktorolycka.

15 §Hantering och lagring av bränsle

Vid hanteringen och lagringen av bränsle ska tillräcklig nedkylning av bränslet och tillräckligt strålskydd tryggas. Skador på bränslekapseln under hantering och lagring ska hindras med stor säkerhet. Möjligheten av att en kriticitetsolycka inträffar ska vara ytterst liten. Lagringsförhållandena ska vara sådana att bränsleknippets täthet eller mekaniska hållbarhet inte försämras på ett väsentligt sätt under den planerade lagringstiden.

16 §Hantering och lagring av radioaktivt avfall

Sådant avfall som uppkommer vid driften av ett kärnkraftverk och vars aktivitetskoncentration överstiger de gränsvärden som Strålsäkerhetscentralen beslutat om ska behandlas som radioaktivt avfall. Avfallet ska sorteras, klassificeras och hanteras på ett ändamålsenligt sätt med tanke på lagringen och slutförvaringen samt lagras på ett tryggt sätt.

17 §Skydd mot yttre händelser

Vid planeringen av ett kärnkraftverk ska sådana yttre händelser beaktas som kan hota genomförandet av säkerhetsfunktioner. System, konstruktioner och anordningar ska planeras, placeras och skyddas så att effekterna av yttre händelser på kraftverkets säkerhet blir små. Som yttre händelser ska beaktas åtminstone exceptionella väderförhållanden, seismiska fenomen och andra faktorer som beror på omgivningen eller mänskliga aktiviteter. Vid planeringen ska också möjligheten av lagstridig verksamhet i syfte att skada anläggningen samt av en kollision med ett stort trafikflygplan beaktas.

18 §Skydd mot inre händelser

Vid planeringen av ett kärnkraftverk ska sådana inre händelser beaktas som kan hota genomförandet av säkerhetsfunktioner. System, konstruktioner och anordningar ska planeras, placeras och skyddas så att sannolikheten för inre händelser blir liten och deras effekter på kraftverkets säkerhet blir små. Som inre händelser ska beaktas åtminstone eldsvådor, översvämningar och explosioner samt att rörledningar, cisterner och anordningar går sönder och att tunga föremål faller ned.

19 §Övervakning och styrning av kärnkraftverk

I kärnkraftverkets kontrollrum ska finnas anordningar som ger uppgifter om kärnreaktorns tillstånd och visar eventuella avvikelser från det normala. I kärnkraftverk ska finnas automatiska system som ser till att säkerhetsfunktionerna blir påkopplade vid behov samt som styr och övervakar deras funktion vid driftstörningar och olyckor.

De automatiska systemen ska ha förmåga att hålla kraftverket under kontroll så pass länge att reaktoroperatörerna får tillräckligt med betänketid för att vidta rätta åtgärder.

I kärnkraftverk ska finnas en av kontrollrummet oberoende reservkontrollcentral och nödvändiga lokala styrsystem som gör det möjligt att stänga av och kyla ned kärnreaktorn samt att avlägsna resteffekten i bränslet i reaktorn och i det använda bränsle som upplagras i anläggningen.

20 §Nedläggning

Vid planeringen av ett kärnkraftverk ska nedläggning av kraftverket tas i beaktande så att mängden avfall som uppkommer vid nedmonteringen och som ska placeras i slutförvar och strålexponeringen av personal till följd av nedmonteringen kan begränsas samt att utsläpp av radioaktiva ämnen i omgivningen kan hindras.

5 kap.Uppförande och idrifttagning av ett kärnkraftverk

21 §Uppförande

Den som innehar tillstånd att uppföra ett kärnkraftverk ska under konstruktionsprocessen se till att kraftverket uppförs och byggandet genomförs i enlighet med godkända planer och förfaranden.

Tillståndshavaren ska också se till att anläggningsleverantören och de underleverantörer som producerar tjänster och produkter som är viktiga med tanke på säkerheten förfar på ett sakligt sätt.

22 §Idrifttagning

Vid idrifttagningen av ett kärnkraftverk ska tillståndshavaren säkerställa att systemen, konstruktionerna och anordningarna samt kraftverket i dess helhet fungerar planenligt.

När kärnkraftverket tas i drift ska tillståndshavaren se till att det finns en ändamålsenlig organisation, tillräckligt med yrkeskunnig personal och relevanta anvisningar med tanke på den kommande driften av anläggningen.

6 kap.Kärnkraftverkets drift

23 §Driftverksamhet

I kärnkraftverkets kontrollrum ska alltid finnas ett tillräckligt antal operatörer som har kännedom om kraftverkets och dess systems och anordningars tillstånd. Styrningen av och kontrollen över ett kärnkraftverk ska basera sig på skriftliga anvisningar som motsvarar verkets aktuella konstruktion och tillstånd. För underhåll och reparation av anordningarna ska det finnas skriftliga föreskrifter och anvisningar i anslutning därtill.

Med tanke på driftstörningar och olyckssituationer ska det finnas lämpliga anvisningar för identifiering och kontroll av situationerna.

Driftåtgärderna och sådana händelser som inverkar på säkerheten ska dokumenteras så att de kan analyseras i efterhand.

24 §Drifterfarenheter och säkerhetsforskning

Drifterfarenheterna från kärnkraftverk ska samlas och resultaten av säkerhetsforskningen ska uppföljas och båda ska utvärderas i syfte att förbättra säkerheten. Sådana händelser under driften som är av betydelse med tanke på säkerheten ska undersökas för att deras grundläggande orsaker ska kunna klarläggas och korrigerande åtgärder ska kunna anges och vidtas. De tekniska förbättringar av säkerheten som uppdagas genom säkerhetsforskningen ska beaktas i den mån det är motiverat med tanke på de principer om vilka det föreskrivs i 7 a § i kärnenergilagen.

25 §Säkerhetstekniska driftsvillkor

I kärnkraftverkets säkerhetstekniska driftsvillkor ska sådana tekniska och administrativa krav anges genom vilka säkerställs att driften sker i enlighet med planeringsgrunderna och säkerhetsanalyserna. I de säkerhetstekniska driftsvillkoren ska dessutom de krav anges genom vilka man säkerställer funktionsdugligheten hos sådana system, konstruktioner och anordningar som är viktiga med tanke på säkerheten samt anges de begränsningar som ska tillämpas ifall det uppstår något fel i anordningarna. Kärnkraftverket ska drivas i enlighet med dessa villkor och begränsningar och iakttagandet av dem ska övervakas och avvikelser från dem rapporteras.

26 §Övervakning av skick samt underhåll

Kärnkraftverk ska ha ett program för övervakning av kraftverkets skick och underhåll av kraftverket för att säkerställa systemens, konstruktionernas och anordningarnas integritet och tillförlitliga funktion. I programmet anges inspektioner, provningar, underhåll och byten samt andra förfaranden för övervakning av anläggningens skick och verkningar av dess driftsmiljö.

27 §Strålningsmätningar och övervakning av utsläpp av radioaktiva ämnen

Strålningsnivåerna i kärnkraftsverkets lokaler samt aktivitetskoncentrationerna i inneluften och de gaser och vätskor som ingår i systemen ska mätas samt utsläppen av radioaktiva ämnen från kraftverket övervakas och deras halter i omgivningen observeras.

7 kap.Organisation och personal

28 §Säkerhetskultur

Vid planering, byggande, drift och nedläggning av ett kärnkraftverk ska god säkerhetskultur upprätthållas. Ledningen för samtliga organisationer som deltar i ovan nämnda aktiviteter ska genom sina beslut och åtgärder visa att den förbundit sig till sådana förfaranden och lösningar som främjar säkerheten. Personalen ska motiveras till ansvarstagande i sitt arbete och öppenhet inom arbetskollektivet ska främjas, vilket sporrar till identifiering av, rapportering om och eliminering av faktorer som äventyrar säkerheten. Personalen ska erbjudas en möjlighet att delta i ett fortlöpande utvecklande av säkerheten.

29 §Säkerhets- och kvalitetsledning

De organisationer som deltar i planeringen, byggandet, driften och nedläggningen av ett kärnkraftverk ska ha ett ledningssystem för att säkerställa säkerhets- och kvalitetsledning. Ledningssystemets mål är att säkerställa att säkerheten alltid kommer i främsta rummet och att kraven beträffande kvalitetsledning motsvarar funktionens betydelse för säkerheten. Ledningssystemet ska utvärderas och utvecklas systematiskt.

Säkerhets- och kvalitetsledningen ska omfatta samtliga funktioner som inverkar på kärnkraftverkets säkerhet. De krav som har betydelse med tanke på säkerheten ska identifieras för varje funktion och planerade åtgärder för uppfyllande av kraven ska beskrivas för säkerställande av att kraven uppfylls. Processerna och förfarandena ska vara systematiska och det måste finnas anvisningar om dem.

Det ska finnas systematiska förfaranden för att sådana avvikelser som är av betydelse med tanke på säkerheten ska kunna identifieras och avhjälpas.

Tillståndshavaren ska ombesörja att de anställda samt leverantörer, underleverantörer och andra samarbetsparter som deltar i aktiviteter som inverkar på säkerheten ska engageras i och åläggas att systematiskt tillämpa säkerhets- och kvalitetsledning.

30 §Ledningsförhållanden, ansvar och sakkunskap

Ledningsförhållandena i ett kärnkraftverks organisation samt personalens uppgifter och det ansvar som ansluter sig till uppgifterna ska fastställas och dokumenteras. Organisationens fungerande ska följas upp och utvecklas fortlöpande.

De uppgifter som är av betydelse med avseende på säkerheten ska räknas upp. För utvecklande och upprätthållande av de personers yrkeskunnande som sköter uppgifterna i fråga ska utbildningsprogram uppgöras och tillräckligheten av personalens kunskaper verifieras.

Organisationen ska förfoga över tillräcklig yrkeskunskap och teknisk kunskap för att en säker drift av anläggningen, underhåll av anordningar som är av betydelse med tanke på driften och kontroll av olyckssituationer ska kunna säkerställas.

Till stöd för den ansvarige föreståndaren ska tillståndshavaren ha en sakkunniggrupp som är oberoende av den övriga organisationen, sammanträder regelbundet för att behandla frågor i anslutning till säkerheten och vid behov lämnar rekommendationer om dem.

8 kap.Ikraftträdande och övergångsbestämmelser

31 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 december 2008.

Genom denna förordning upphävs statsrådets beslut av den 14 februari 1991 om allmänna föreskrifter om säkerheten vid kärnkraftverk (395/1991).

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

32 §Övergångsbestämmelse

På kärnkraftverk för vilka driftstillstånd har beviljats innan denna förordning träder i kraft tillämpas inte bestämmelserna i 10 § 2–4 mom., 13 § 3 mom. 3 punkten, 14 och 17 § samt 19 § 3 mom., om inte en tillämpning med beaktande av ifrågavarande kärnkraftverks tekniska lösningar är motiverad i enlighet med den princip som föreskrivs i 7 a § i kärnenergilagen.

Helsingfors den 27 november 2008

Näringsminister Mauri PekkarinenÖverinspektör Pasi Mustonen

Top of page