Go to front page
Statute Book of Finland

562/2008

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om ändring av lagen om otillbörligt förfarande i näringsverksamhet

Type of statute
Lag
Date of Issue
Original publication
Booklet 93/2008 (Published 3.9.2008)

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med riksdagens beslut

upphävs i lagen av den 22 december 1978 om otillbörligt förfarande i näringsverksamhet ( 1061/1978 ) 2 § 3 mom., sådant det lyder i lag 1073/2000, och

fogas till lagen en ny 2 a § som följer:

2 a §

Marknadsföring där det är möjligt att direkt eller indirekt känna igen en konkurrent eller en nyttighet som en konkurrent marknadsför ( jämförande marknadsföring ) är i fråga om jämförelsen tillåten om den

1)

inte är osann eller vilseledande,

2)

gäller nyttigheter som är avsedda för samma ändamål eller svarar mot samma behov,

3)

på ett objektivt sätt jämför en eller flera väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos nyttigheterna eller nyttigheternas pris,

4)

inte medför risk för förväxling mellan den som gör reklam och konkurrenten eller mellan deras varumärken, firmor eller andra särskiljande kännetecken eller nyttigheter som de bjuder ut,

5)

inte misskrediterar eller är nedsättande för en konkurrents varumärke, firma, andra särskiljande kännetecken, nyttighet, verksamhet eller förhållanden,

6)

inte drar otillbörlig fördel av en konkurrents varumärkes, firmas eller andra särskiljande känneteckens rykte eller av ursprungsbeteckningen för en nyttighet som marknadsförs av en konkurrent,

7)

inte framställer en nyttighet som en imitation eller kopia av en nyttighet som har ett skyddat varumärke.

Vid jämförande marknadsföring som avser ett särskilt erbjudande ska det dessutom klart anges hur länge erbjudandet gäller. Om erbjudandet gäller tills nyttigheterna tar slut, ska också detta anges.

När det gäller annat än själva jämförelsen tillämpas på jämförande marknadsföring vad som någon annanstans i lag föreskrivs om reklam och annan marknadsföring.


Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2008.

RP 32/2008

EkUB 11/2008

RSv 67/2008

Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/114/EG (306L0114); EGT nr L 376, 27.12.2006, s. 21

Helsingfors den 29 augusti 2008

Republikens President TARJA HALONENJustitieminister Tuija Brax

Top of page