Go to front page
Statute Book of Finland

397/2006

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om Pensionsskyddscentralen

Type of statute
Lag
Date of Issue
Original publication
Booklet 64/2006 (Published 30.5.2006)

Text of original statute

No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

1 §Pensionsskyddscentralen

Pensionsskyddscentralen är ett samordnande organ för verkställigheten och utvecklingen av den privata sektorns arbetspensionsskydd, som avses i lagen om pension för arbetstagare (395/2006), lagen om pension för företagare (468/1969), lagen om pension för lantbruksföretagare (467/1969) och lagen om sjömanspensioner (72/1956).

Pensionsskyddscentralen verkar även som ett samordnande organ för de arbetspensionsanstalter som ansvarar för verkställigheten av de arbetspensionslagar för den offentliga sektorn som nämns i 3 § 2 mom. i lagen om pension för arbetstagare, så som bestäms i denna lag eller någon annan lag.

2 §Pensionsskyddscentralens uppgifter

Pensionsskyddscentralen skall

1)

främja verkställigheten och utvecklingen av den privata sektorns arbetspensionsskydd genom att göra framställningar och utredningar samt ge myndigheterna utlåtanden i ärenden som gäller pensionsskyddet för arbetstagare inom den privata sektorn och för företagare eller utvecklingen av detta pensionsskydd,

2)

föra statistik och bedriva forskning inom sitt verksamhetsområde,

3)

främja samarbetet mellan pensionsanstalterna i uppgifter som förutsätter samverkan mellan pensionsanstalterna och sköta uppgifter som hänför sig till pensionsanstalternas samverkan,

4)

främja arbetspensionsanstalternas samarbete med övriga inrättningar och myndigheter,

5)

ha hand om de register som behövs för de uppgifter som föreskrivits för den i lag och se till att den information som arbetspensionsanstalterna behöver för verksamheten enligt arbetspensionslagarna är tillgänglig,

6)

för att säkerställa en enhetlig tillämpningspraxis ge pensionsanstalterna rekommendationer om tillämpningen av arbetspensionslagarna för den privata sektorn, förordningar som utfärdats med stöd av dessa och övriga föreskrifter, samt

7)

informera och ge råd om arbetspensionerna, dock med beaktande av vad som bestäms i 211 § i lagen om pension för arbetstagare.

Pensionsskyddscentralen har som uppgift att

1)

övervaka iakttagandet av försäkringsskyldigheten enligt arbetspensionslagarna och vid behov teckna en pensionsförsäkring på arbetsgivarens bekostnad enligt 186 och 187 § i lagen om pension för arbetstagare och 12 § i lagen om pension för företagare,

2)

avgöra om lagen om pension för arbetstagare, lagen om pension för företagare eller lagen om pension för lantbruksföretagare skall tillämpas på ett arbete och på en parts begäran ge ett överklagbart beslut om avgörandet enligt 10 § i lagen om pension för arbetstagare, 1 § i lagen om pension för företagare och 1 § i lagen om pension för lantbruksföretagare,

3)

på ansökan av en arbetsgivare, arbetstagare, tjänsteman eller företagare avgöra om den finska lagstiftningen om social trygghet enligt bestämmelserna om tillämplig lagstiftning i rådets förordning (EEG) nr 1408/71 om tillämpningen av systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen (EG-förordningen om social trygghet) eller i överenskommelser om social trygghet som Finland ingått skall tillämpas på en person som arbetar utomlands, och på en parts begäran ge ett överklagbart beslut i ärendet,

4)

sköta uppgifter som gäller pensionsansökningar som skall sändas utomlands så som föreskrivs i EG-förordningen om social trygghet och överenskommelserna om social trygghet samt sköta övriga uppgifter som följer av dessa rättsakter i den utsträckning som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer,

5)

sköta uppgifterna som förbindelseorgan enligt 3 § i lagen om överföring av pensionsrätt mellan arbetspensionssystemet i Finland och Europeiska gemenskapernas pensionssystem (165/1999),

6)

avgöra vilken pensionsanstalt som är behörig att handlägga en pensionsansökan i egenskap av sista pensionsanstalt så som bestäms i 111 § i lagen om pension för arbetstagare,

7)

avgöra en pensionsansökan om arbetstagaren inte har arbete som omfattas av arbetspensionslagarna, så som bestäms i 111 § i lagen om pension för arbetstagare,

8)

avgöra och ge beslut om huruvida det finns förutsättningar för befrielse från att betala försäkringsavgift enligt 155 § i lagen om pension för arbetstagare eller för befrielse från försäkringsskyldigheten enligt 149 § eller 150 § 1 mom. i lagen om pension för arbetstagare,

9)

sända arbetstagaren besked om pensionsberättigande oavlönad tid som införts i registret, om arbetstagaren inte har registrerade inkomster som omfattas av arbetspensionslagarna för den privata sektorn, samt på begäran av arbetstagaren ge ett beslut om dem enligt 75 § i lagen om pension för arbetstagare,

10)

utreda och avgöra fördelningen av kostnader mellan pensionsanstalterna på det sätt som avses i 183 och 184 § i lagen om pension för arbetstagare och i 16―17 § i förordningen om pension för företagare (668/1969) och fastställa statens andel enligt 17 a § i förordningen om pension för företagare samt statens kostnad enligt lagen om pensionsersättning som skall betalas ur statens medel för tiden med vård av barn under tre år eller tiden för studier (644/2003),

11)

sköta övriga sådana uppgifter som särskilt föreskrivs för den i lag.

3 §Sökande av ändring och undanröjande av beslut

Ändring kan sökas i ett beslut som Pensionsskyddscentralen gett med stöd av 2 § 2 mom. 1―5 och 7―10 punkten eller Pensionsskyddscentralens lagakraftvunna beslut kan undanröjas, enligt vad som bestäms i lagen om pension för arbetstagare.

4 §Pensionsskyddscentralens rätt att få och använda uppgifter för statistisk verksamhet, forskning och utveckling

Utan hinder av sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter har Pensionsskyddscentralen rätt att få de uppgifter som behövs för att individualisera en person, uppgifter om arbetsinkomst samt andra uppgifter om pensionsförsäkring, pensionsskydd och övrigt socialskydd som uppgiftslämnaren ombesörjer, när uppgifterna behövs för statistisk verksamhet, forskning och utveckling inom Pensionsskyddscentralens verksamhetsområde, av

1)

arbetspensionsanstalterna,

2)

Ålands landskapsregering,

3)

Folkpensionsanstalten,

4)

Olycksfallsförsäkringsanstalternas förbund,

5)

Trafikförsäkringscentralen,

6)

försäkringsbolag som sköter lagstadgad olycksfalls- eller trafikförsäkring,

7)

Försäkringsbranschens Rehabilitering rf, samt

8)

övriga myndigheter och inrättningar inom socialförsäkringen om det pensionsskydd och den övriga sociala trygghet som dessa instanser sköter.

Pensionsskyddscentralen har rätt att avgiftsfritt få de uppgifter som nämns i 1 mom. Om uppgifterna behövs i en viss form och detta förorsakar betydande merkostnader för den som lämnar ut uppgifterna, skall kostnaderna dock ersättas.

Förutom för forskning och statistisk verksamhet får Pensionsskyddscentralen samköra och använda de personuppgifter och andra uppgifter den fått med stöd av 1 mom. eller 197 och 198 § i lagen om pension för arbetstagare för att göra utredningar och framställningar som behövs för att utveckla arbetspensionsskyddet i enlighet med 2 § 1 mom. 1 punkten i denna lag. Uppgifterna skall behandlas med hänsyn till att ingens integritet eller affärs- eller yrkeshemlighet äventyras.

I fråga om sekretess för och utlämnande av uppgifter som samlats in med stöd av denna paragraf tillämpas 4 kap. i statistiklagen (280/2004).

5 §Pensionsskyddscentralens kostnader

För Pensionsskyddscentralens kostnader ansvarar de pensionsanstalter som sköter pensionsskyddet enligt de arbetspensionslagar för den privata sektorn som avses i 3 § 1 mom. i lagen om pension för arbetstagare, så som bestäms i 180 § i lagen om pension för arbetstagare.

Pensionsskyddscentralen har rätt att ta ut avgifter för sina tjänster.

6 §Utövande av beslutanderätt

Pensionsskyddscentralens beslutanderätt utövas av representantskapet och styrelsen.

7 §Representantskapet

Pensionsskyddscentralens representantskap tillsätts av social- och hälsovårdsministeriet. Representantskapet har högst 30 medlemmar. Till medlemmar i representantskapet skall utses representanter för arbetsgivar-, arbetstagar- och företagarorganisationerna samt personer som är förtrogna med verksamheten vid försäkringsbolag, försäkringskassor och försäkringsstiftelser samt med försäkringsjuridik, försäkringsmedicin och försäkringsmatematik. För varje medlem i representantskapet skall utses en personlig suppleant. Personer som är medlemmar i styrelsen får inte utses till medlemmar i representantskapet.

Medlemmarna i representantskapet skall utnämnas för högst tre kalenderår i sänder. Närmare bestämmelser om tillsättandet av representantskapet utfärdas genom förordning av statsrådet.

8 §Representantskapets uppgifter och beslutsfattande

Representanskapet har till uppgift att

1)

besluta om de allmänna riktlinjerna för Pensionsskyddscentralens verksamhet samt övervaka Pensionsskyddscentralens styrelses verksamhet,

2)

utse 11 medlemmar till styrelsen samt en personlig suppleant för var och en,

3)

besluta om styrelsemedlemmarnas arvoden,

4)

välja en revisor och vid behov en ställföreträdare för revisorn samt besluta om deras arvoden, och

5)

behandla bokslutet och revisionsberättelsen samt besluta om åtgärder som dessa föranleder.

Representantskapet är beslutfört när minst hälften av medlemmarna, inklusive ordföranden eller vice ordföranden, är närvarande vid mötet. När både ordföranden och vice ordföranden är förhindrade att närvara vid mötet eller är jäviga att ta del i behandlingen av ett visst ärende, leds ordet av en medlem i representantskapet som mötet väljer till denna uppgift.

Vid sammanträdet har varje medlem en röst. Vid lika röstetal gäller som beslut den mening som ordföranden biträtt, utom vid val, där lotten avgör. Närmare bestämmelser om val av representantskapet och om dess uppgifter och beslutsfattande utfärdas genom förordning av statsrådet.

9 §Styrelsen

Pensionsskyddscentralens styrelse har en ordförande och en vice ordförande, som förordnas av social- och hälsovårdsministeriet. Styrelsen har också 11 övriga medlemmar, som utses av representantskapet och för vilka det skall utses en personlig suppleant för var och en. De medlemmar i representantskapet som företräder arbetsgivarorganisationerna utser tre styrelsemedlemmar, de medlemmar som företräder arbetstagarorganisationerna likaså tre och de medlemmar som företräder företagarorganisationerna utser två styrelsemedlemmar. Representantskapets samtliga medlemmar utser gemensamt de tre övriga styrelsemedlemmarna.

En av styrelsemedlemmarna skall vara försäkringsjurist, en försäkringsläkare och en försäkringsmatematiker. Styrelsemedlemmarna skall ha gott anseende.

Styrelsemedlemmarna skall utnämnas till uppgiften för högst tre kalenderår i sänder. Närmare bestämmelser om valet av styrelse utfärdas genom förordning av statsrådet.

10 §Styrelsens uppgifter och beslutsfattande

Styrelsen leder och utvecklar Pensionsskyddscentralens verksamhet. Styrelsen har till uppgift att

1)

årligen göra upp en verksamhets- och ekonomiplan,

2)

årligen upprätta bokslut som även inbegriper en verksamhetsberättelse,

3)

utarbeta en arbetsordning för Pensionsskyddscentralen,

4)

anställa och avskeda Pensionsskyddscentralens verkställande direktör och övriga direktörer samt avtala om deras avlöning och övriga tjänstgöringsvillkor,

5)

besluta om övriga ärenden som är av principiell natur eller annars viktiga, om de inte ankommer på representantskapet, och

6)

kära och svara på Pensionsskyddscentralens vägnar.

Styrelsen kan delegera behörighet till verkställande direktören, direktörerna samt anställda.

Styrelsen är beslutför när ordföranden eller vice ordföranden och minst hälften av de övriga medlemmarna är närvarande.

Vid behandlingen av ärenden gäller som beslut den ståndpunkt som de flesta har biträtt. Vid lika röstetal gäller som beslut den ståndpunkt som ordföranden har biträtt.

En styrelsemedlem får inte delta i behandlingen av ett ärende som gäller hans eller hennes enskilda intresse eller det enskilda intresset för en sammanslutning i vilken styrelsemedlemmen är styrelsemedlem, verkställande direktör eller anställd. Närmare bestämmelser om styrelsens uppgifter och beslutsfattande samt rätten att teckna Pensionsskyddscentralens firma utfärdas genom förordning av statsrådet.

11 §Verkställande direktör

Pensionsskyddscentralen har en verkställande direktör. Verkställande direktören skall ha gott anseende och tillräcklig kännedom om arbetspensionsförsäkringsverksamheten. Styrelsen utnämner en ställföreträdare för verkställande direktören.

12 §Suppleanter och verkställande direktörens ställföreträdare

Vad som i 7―11 § bestäms om medlemmarna i representantskapet eller styrelsen eller om verkställande direktören tillämpas på motsvarande sätt på de personliga suppleanterna för medlemmarna i representantskapet eller styrelsen samt på verkställande direktörens ställföreträdare.

13 §Ekonomisk tillsyn

Den ekonomiska tillsynen över Pensionsskyddscentralens verksamhet ankommer på Försäkringsinspektionen. Pensionsskyddscentralen skall lämna Försäkringsinspektionen för den ekonomiska tillsynen behövliga uppgifter om sin verksamhet och sitt bokslut. Närmare bestämmelser om verkställigheten av den ekonomiska tillsynen utfärdas genom förordning av statsrådet.

14 §Bokföring och bokslut

Vid Pensionsskyddscentralens bokföring och upprättande av bokslutet skall bokföringslagen (1336/1997) samt bokföringsförordningen (1339/1997) iakttas i tillämpliga delar. Försäkringsinspektionen kan ge närmare föreskrifter, anvisningar och utlåtanden om tillämpningen av bokföringslagen och bokföringsförordningen på Pensionsskyddscentralen samt om scheman för och noter till Pensionsskyddscentralens resultaträkning och balansräkning.

På ansökan av Pensionsskyddscentralen kan Försäkringsinspektionen av särskilda skäl för viss tid bevilja undantag från de bestämmelser och föreskrifter som avses i 1 mom., om undantaget behövs för att ge en rättvisande bild av resultatet av Pensionsskyddscentralens eller dess koncerns verksamhet och ekonomiska ställning.

Om en föreskrift, en anvisning eller ett utlåtande som avses i denna paragraf är av betydelse med tanke på den allmänna tillämpningen av bokföringslagen eller bokföringsförordningen, skall Försäkringsinspektionen, innan föreskriften, anvisningen eller utlåtandet ges, begära bokföringsnämndens utlåtande härom.

Av särskilda skäl kan Försäkringsinspektionen i enskilda fall för viss tid bevilja undantag från den skyldighet som nämns i 3 kap. 1 § 2 mom. andra meningen i bokföringslagen, tiden för upprättande av bokslut eller koncernbokslut, skyldigheten att upprätta koncernbokslut, de scheman och noter som skall användas för koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen samt räkenskapsperioden för dotterbolag som skall tas med i koncernbokslutet. En förutsättning för beviljande av undantag är att det inte strider mot Europeiska gemenskapernas rättsakter om bokslut och koncernbokslut.

15 §Beredskap för undantagsförhållanden

Pensionsskyddscentralen skall genom deltagande i beredskapsplanering inom försäkringsbranschen och förberedelser av verksamhet under undantagsförhållanden och genom andra åtgärder säkerställa att dess uppgifter även under undantagsförhållanden kan skötas så störningsfritt som möjligt.

Om de uppgifter som följer av 1 mom. förutsätter åtgärder som klart avviker från sådan verksamhet som skall anses vara sedvanlig för Pensionsskyddscentralen och som medför väsentliga merkostnader, kan dessa kostnader ersättas ur den försörjningsberedskapsfond som avses i lagen om tryggande av försörjningsberedskapen (1390/1992).

Försäkringsinspektionen kan utfärda närmare föreskrifter om de åtgärder som avses i 1 mom.

16 §Ikraftträdande

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2007. Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.

RP 45/2005

ShUB 5/2006

RSv 20/2006

Helsingfors den 19 maj 2006

Republikens President TARJA HALONENSocial- och hälsovårdsminister Tuula Haatainen

Top of page