Valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveydenhuollon vuoden 2004 voimavaroista
- Type of statute
- Asetus
- Date of Issue
- Updated statute
- 807/2003
- Original publication
- Booklet 128/2003 (Published 23.9.2003)
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty sosiaali- ja terveysministeriön esittelystä, säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta 3 päivänä elokuuta 1992 annetun lain (733/1992) 6 §:n, sellaisena kuin se on laeissa 1114/1998 ja 716/2002, nojalla:
1 §
Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten valtionosuuden laskennan perusteena olevat laskennalliset kustannukset ovat arviolta 11 104 milj. euroa.
2 §
Kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten valtionosuutta laskettaessa ovat sosiaalihuollon ja terveydenhuollon ikäryhmittäiset laskennalliset kustannukset kunnan asukasta kohti seuraavat:
sosiaalihuolto | terveydenhuolto | |
€ | € | |
0― 6-vuotiaat | 4 290,02 | 538,40 |
7―64-vuotiaat | 307,88 | 612,39 |
65―74-vuotiaat | 571,75 | 1 451,12 |
75―84-vuotiaat | 3 492,29 | 2 798,77 |
85 vuotta täyttäneet | 9 757,32 | 4 858,85 |
3 §
Työttömien lukumäärän mukaan määräytyvät laskennalliset kustannukset kunnan työtöntä kohden ovat 391,28 euroa ja työttömyysasteen mukaan määräytyvät laskennalliset kustannukset kunnan asukasta kohden 35,72 euroa.
4 §
Sairastavuuden mukaan määräytyvät laskennalliset kustannukset kunnan asukasta kohden ovat 264,80 euroa.
5 §
Kunnan omarahoitusosuus on 1 489,95 euroa kunnan asukasta kohden.
6 §
Ennen vuotta 2004 vahvistetuista sosiaali- ja terveyspalvelujen perustamishankkeista aiheutuviin kustannuksiin suoritetaan valtionosuutta arviolta 4,9 milj. euroa vuonna 2004 ja 0,8 milj. euroa vuonna 2005.
7 §
Jollei valtion talousarviosta muuta johdu, valtionavustuksen määrä (1 000 euroa) sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin on vuosina 2004–2005 seuraava:
2004 | 2005 | |
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeet | 12 330 | 19 430 |
Kansallisen terveydenhuollon hankkeen mukaiset kehittämishankkeet | 30 000 | 30 000 |
Perustamishankkeet | 8 000 | 5 000 |
Yhteensä | 50 330 | 54 430 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin vuonna 2004 käytettävissä olevasta valtionavustuksesta jätetään 4 milj. euroa sosiaali- ja terveysministeriön käytettäväksi.
Kansallisen terveydenhuollon hankkeen mukaisiin kehittämishankkeisiin vuosina 2004 ja 2005 käytettävissä olevasta valtionavustuksesta jätetään kumpanakin vuonna 20 milj. euroa sosiaali- ja terveysministeriön käytettäväksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin vuosina 2004 ja 2005 käytettävissä olevasta valtionavustuksesta tulee lääninhallitusten suunnata pääosa Kansallisen sosiaalialan kehittämishankkeen mukaisiin hankkeisiin sekä Alkoholiohjelman toimeenpanoon.
8 §
Valtionavustusta sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeelle myönnetään vain, jos kunta tai kuntayhtymä on päättänyt toteuttaa riittävät palvelujen tehostamiseen tähtäävät järjestelyt. Erityisesti se koskee alueellisen yhteistyön parantamista ja hoitoa koskevan työnjaon selkeyttämistä.
9 §
Niille kunnille ja kuntayhtymille, jotka täyttävät 8 §:ssä asetetut edellytykset, voidaan myöntää valtionavustusta vuonna 2004 ja ehdollinen avustuspäätös voidaan tehdä vuodelle 2005 Kansallisen terveydenhuollon hankkeen mukaisille kehittämishankkeille, joiden sisältönä on jokin seuraavista alueista:
hoitoon pääsyn turvaaminen;
terveyskeskusten toimivuuden varmistaminen;
terveyskeskusten ja erikoissairaanhoidon yhteistyön kehittäminen ja palvelujen tehostamiseen tähtäävät järjestelyt;
mielenterveyspalvelujen toimivuuden turvaaminen; sekä
henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen.
10 §
Niille kunnille ja kuntayhtymälle, jotka täyttävät 8 §:ssä asetetut edellytykset, voidaan myöntää valtionavustusta vuonna 2004 ja ehdollinen avustuspäätös voidaan tehdä vuodelle 2005 Kansallisen sosiaalialan kehittämishankkeen mukaisille hankkeille sekä Alkoholiohjelman toimeenpanoa toteuttaville hankkeille.
11 §
Valtionavustusta voidaan myöntää 9―10 §:ssä mainittujen hankkeiden lisäksi vuonna 2004 sellaisille sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeille, joiden osalta lääninhallitus on tehnyt vuonna 2003 ehdollisen avustuspäätöksen ja joiden sisältönä on jokin seuraavista alueista:
valtakunnallisten laatusuositusten toimeenpano;
syrjäytymisen ehkäisy sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyönä;
palvelujen saatavuuden ja laadun turvaaminen asuinpaikasta riippumatta;
henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen; sekä
ikääntyvän väestön toimintakyvyn turvaaminen, kotona asumisen tukeminen ja palvelutarpeisiin vastaaminen.
12 §
Sosiaali- ja terveysministeriön käytettäväksi 7 §:ssä jätetystä määrärahasta voidaan myöntää avustusta erityisvastuualueita koskeville hankkeille, läänien ja sairaanhoitopiirien rajat ylittäville hankkeille, kielellisten tai kulttuuristen vähemmistöjen sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämishankkeille ja valtakunnallisesti merkittäville sosiaali- ja terveydenhuollon tietoteknologian kehittämishankkeille sekä muille kehittämishankkeille niiden laajuuden tai valtakunnallisen merkittävyyden perusteella.
Jos 1 momentissa mainittujen perusteiden mukaiselle kehittämishankkeelle on haettu avustusta lääninhallitukselta sille osoitetusta määrärahasta, voi lääninhallitus siirtää hakemuksen sosiaali- ja terveysministeriön käsiteltäväksi. Siirrosta on sovittava sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.
13 §
Myönnettäessä valtionavustusta Kansallisen sosiaalialan kehittämishankkeen mukaisille hankkeille tai 11 §:n mukaisille hankkeille tai tehtäessä 10 §:ssä mainittua ehdollista avustuspäätöstä tulee ottaa huomioon:
seutukunnallinen laajuus tai useiden kuntien yhteistyö;
kiinteä yhteys kunnallisen palvelujärjestelmän kehittämiseen;
hankkeen vaikuttavuus ja laaja-alainen hyödynnettävyys;
pysyvän parannuksen aikaansaaminen palvelujen järjestämisessä tai toimintatavoissa;
sosiaali- ja terveyspalvelujen erityisosaamisen turvaaminen;
avohuollon palvelujen parantaminen;
esteettömyys sosiaali- ja terveyspalveluissa;
sosiaalityön toimintaedellytysten turvaaminen;
kuntalaisten ja palvelujen käyttäjien osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisääminen; tai
yhteistyön vakiinnuttaminen eri toimijoiden välillä.
14 §
Myönnettäessä valtionavustusta Kansallisen terveydenhuollon hankkeen mukaisille kehittämishankkeille tulee ottaa huomioon 13 §:n 1―4 sekä 10 kohdissa määriteltyjen kriteerien lisäksi seuraavaa:
hoidon tarpeen väheneminen muun muassa sairauksien ehkäisyn keinoin sekä hoidon saatavuuden ja laadun paraneminen;
terveyskeskustoiminnan, mielenterveystyön ja päihdehuollon järjestäminen yhteistyössä kunnallisen sosiaalitoimen kanssa seudullisiksi, toiminnallisiksi kokonaisuuksiksi ottaen huomioon alueelliset olosuhteet sekä yhteistyötarpeet erikoissairaanhoidon kanssa;
erikoissairaanhoidon toiminnallisen yhteistyön ja työnjaon kehittäminen sairaanhoitopiireissä ja niiden välillä erityisvastuualueittain;
erikoissairaanhoitolain ja kansanterveyslain alaisten toimijoiden välisen ja keskinäisen yhteistyön lisääminen ja työnjaon selkiyttäminen;
terveydenhuoltopalvelujen kehittäminen pitkäjänteisesti;
uusien alueellisten työmuotojen kehittäminen sairauksien ehkäisyssä;
uusien merkittävien alueellisten työmuotojen kehittäminen sairauksien toteamisessa ja hoitamisessa;
toiminnan kehittämisen tukeminen henkilöstöä kouluttamalla tavoitteena muun muassa moniammatillisen yhteistyön ja johtamisen valmiuksien parantaminen;
alueellinen ja väestöryhmien välinen tasa-arvo sekä kielelliset olosuhteet; tai
terveyspalvelujärjestelmää rationalisoiva vaikutus.
15 §
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2004.
Helsingissä 16 päivänä syyskuuta 2003
Peruspalveluministeri Liisa HyssäläKansliapäällikkö Markku Lehto