Go to front page
Statute Book of Finland

110/2002

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Statsrådets förordning om delegationen för socialarbetet

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Updated statute
110/2002
Original publication
Booklet 16/2002 (Published 18.2.2002)

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från social- och hälsovårdsministeriet, föreskrivs:

1 §Delegationen för socialarbetet och dess mål

I anslutning till social- och hälsovårdsministeriet finns en delegation för socialarbetet, vars mål är att stöda och främja utvecklandet av det sociala arbetet och det sociala området på bred bas.

2 §Delegationens uppgifter

Delegationen för socialarbetet skall

1)

följa upp och utvärdera utvecklingen inom socialarbetet och det sociala området samt göra utvecklingsförslag,

2)

stärka sådant samarbete mellan olika förvaltningsområden, organisationer och övriga medverkande som främjar den sociala säkerheten och välfärden,

3)

i samarbete med olika instanser göra upp en riksomfattande åtgärdsplan för stärkande av socialarbetets ställning och för sin del ombesörja att planen förverkligas, samt

4)

utföra andra uppgifter som bestäms av social- och hälsovårdsministeriet.

3 §Delegationens sammansättning

Delegationen för socialarbetet har en ordförande, en vice ordförande samt högst 18 andra medlemmar. Av de sistnämnda medlemmarna skall var och en ha en personlig ersättare. Statsrådet utser ordföranden, vice ordföranden och övriga medlemmar för fyra kalenderår i sänder.

Medlemmarna skall företräda instanser som är av central betydelse för utvecklandet av socialarbetet och det sociala området.

Delegationen kan kalla permanenta eller tillfälliga sakkunniga.

Om ordföranden, vice ordföranden eller en annan medlem eller ersättare avgår eller avlider under mandattiden utser social- och hälsovårdsministeriet en ny ordförande, vice ordförande eller medlem eller ersättare för den återstående mandattiden.

4 §Sektioner

Delegationen kan inom sig tillsätta sektioner. Ordföranden och vice ordföranden för en sektion utses av delegationen och inom denna. En sektion kan även ha medlemmar som inte hör till delegationen.

5 §Tillämpning av kommittébestämmelserna

Angående delegationen gäller i övrigt vad som bestäms om statliga kommittéer. Social- och hälsovårdsministeriet bestämmer dock om grunderna för arvoden till sakkunniga. I fråga om resekostnadsersättningar iakttas statens tjänste- och arbetskollektivavtal om resekostnadsersättningar.

6 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 20 februari 2002.

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Helsingfors den 14 februari 2002

Omsorgsminister Osmo SoininvaaraÖverinspektör Päivi Kemppi

Top of page