Go to front page
Statute Book of Finland

1021/2002

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om understöd för reparation av bostäder och energiunderstöd

Type of statute
Lag
Date of Issue
Updated statute
1021/2002
Original publication
Booklet 149/2002 (Published 9.12.2002)

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

1 §Tillämpningsområde och förhållandet till statsunderstödslagen

Av medel från Statens bostadsfond kan understöd inom ramen för de bevillningsfullmakter som årligen fastställs i statsbudgeten beviljas för reparation av bostäder eller bostadshus som används som bostad året om eller för anstaltsbyggnader som tas i bruk för detta ändamål, enligt vad som föreskrivs i denna lag.

På de understöd som avses i denna lag tillämpas dessutom bestämmelserna i statsunderstödslagen (688/2001), om inte något annat föreskrivs nedan.

2 §Syftet med understöden

Med understöden kan följande åtgärder understödas:

1)

reparation på sociala grunder av bostäder för åldringar och handikappade,

2)

installerande av hiss i redan befintliga flervåningshus och reparationer i syfte att avlägsna rörelsehinder,

3)

reparationer genom vilka användningsändamålet för byggnader eller för utrymmen i bostadshus ändras så att de blir bostäder för eller utrymmen som stöder boendet i fråga om boendegrupper som är i behov av ekonomiskt eller särskilt stöd i vårdsyfte,

4)

undanröjande av sanitära olägenheter på sociala grunder,

5)

reparation av bostadsaktiebolagshus på bostadsområden som är föremål för särskilda utvecklingsåtgärder,

6)

genomförande av en planmässig reparationsverksamhet för bostadshusbeståndet, och

7)

förbättring av bostädernas energihushållning och minskning av utsläpp som förorsakas av energikonsumtion inklusive ibruktagande av förnybara energiformer.

Genom förordning av statsrådet föreskrivs närmare om understödens användningsändamål, beviljande, utbetalning och användning.

3 §Förutsättningar för beviljandet

Då understöd beviljas skall behovet av och användningstiden för den bostad eller byggnad som skall repareras samt reparationsåtgärdernas ändamålsenlighet och verkningar för energihushållningen beaktas. Reparationskostnaderna skall vara skäliga.

För samma reparationsåtgärd kan inte beviljas flera reparations- eller energiunderstöd, om det inte är fråga om särskilda understöd för olika skeden av en och samma reparationsåtgärd.

Understöd beviljas endast för den del av reparationskostnaderna för vilken sökanden inte har fått eller kan få ersättning eller annat offentligt stöd med undantag av lån eller räntestöd som beviljas av Statens bostadsfond eller Gårdsbrukets utvecklingsfond.

Understöd kan beviljas endast för sådana reparationsarbeten som inte har påbörjats innan statsbidragsmyndigheten har beviljat understödet eller godkänt ändamålsenligheten i reparationsarbetet. I annat fall kan understöd beviljas endast av särskilda skäl för förverkligande av understödets användningsändamål.

4 §Understödstagare

Reparations- eller energiunderstöd beviljas byggnadens eller bostadens ägare eller en aktieägare, vars aktier medför rätt att besitta den bostad som skall repareras. Understöd kan emellertid också beviljas den på vilken underhållsansvaret genom lag eller skriftligt avtal har överförts varaktigt eller långvarigt.

Kommuner, samkommuner och sammanslutningar i vilka kommunerna har bestämmanderätt kan beviljas endast sådana understöd som avses i 2 § 1 mom. 2, 3, 6 och 7 punkten.

5 §Statsbidragsmyndigheter

Statens bostadsfond är statsbidragsmyndighet i fråga om sådana understöd som avses i 2 § 1 mom. 2―4 punkten. Kommunen är statsbidragsmyndighet i fråga om de understöd som avses i 1 samt 5―7 punkten i nämnda moment. Statens bostadsfond är dock statsbidragsmyndighet också i fråga om dessa understöd, om understödet beviljas en kommun eller samkommun.

Kommunen ger vid behov utlåtande om understödsansökan då Statens bostadsfond är statsbidragsmyndighet.

Statsbidragsmyndighet är den kommun där den bostad eller det bostadshus som skall repareras finns, om inte kommunerna sinsemellan skriftligen avtalar om något annat.

6 §Begränsning av användningen

En bostad eller ett bostadshus för vars reparation har beviljats understöd enligt 2 § 1 mom. 1 eller 4 punkten skall användas som bostad för understödstagaren och dennes hushåll eller något annan hushåll som uppfyller förutsättningarna för erhållande av reparationsunderstödet i fråga under fem år från beviljandet av understödet. Ett bostadshus för vilket har beviljats understöd för ändring av användningsändamålet enligt 2 § 1 mom. 3 punkten skall användas som bostadshus i 30 år från beviljandet av understödet. Statsbidragsmyndigheten kan av särskilda skäl bevilja befrielse från den ovan nämnda användningsbegränsningen.

Till reparations- eller energiunderstödet får inte fogas något annat villkor än det som anges i 1 mom. i fråga om begränsning av överlåtelse eller användning av huset eller bostaden.

7 §Granskning av understödsobjektet

En tjänsteman som granskar användningen av reparations- och energiunderstöd har i den utsträckning som granskningen kräver rätt att under planerings- och genomföringsskedet samt i samband med slutgranskningen av reparationsarbetet komma in i utrymmen som skall repareras eller har reparerats med understöd. Statsbidragsmyndigheten kan i samband med beviljandet av reparations- och energiunderstöd kräva att mellangranskningar utförs i de utrymmen som är föremål för reparation och att en slutgranskning ordnas när reparationsarbetet slutförts. Statsbidragsmyndigheten skall ordna slutgranskningen inom en rimlig tid efter att reparationsarbetet slutförts.

8 §Styrning och övervakning av kommuner

Statens bostadsfond styr och övervakar kommunernas förfarande vid beviljandet av understöd och i ärenden som ansluter sig till understöden. Bostadsfonden har rätt att få de handlingar, uppgifter och utredningar som behövs för tillsynen.

9 §Återkrävande av understöd hos kommuner

Om en kommun har förfarit i strid med bestämmelser eller föreskrifter, och felet eller försummelsen inte är ringa, kan Statens bostadsfond helt eller delvis avstå från att betala understödsbeloppet till kommunen eller hos kommunen helt eller delvis återkräva det av kommunen beviljade understödsbeloppet.

Om det är fråga om ett understöd som beviljats utan grund, skall kommunen betala ränta på det belopp som återkrävs från den dag då understödet betalades ut enligt den räntefot som avses i 3 § 2 mom. räntelagen (633/1982).

Om det belopp som återkrävs inte betalas senast på den förfallodag som Statens bostadsfond fastställt, skall en årlig dröjsmålsränta betalas till bostadsfonden enligt den räntefot som avses i 4 § 1 mom. räntelagen.

Statens bostadsfond kan besluta att helt eller delvis avstå från att återkräva den ränta och dröjsmålsränta som avses i denna paragraf, om skyldigheten att betala ränta till fullt belopp är oskälig med tanke på de förhållanden och förfaranden som ligger till grund för återkravet.

10 §Ikraftträdande

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2003. Genom denna lag upphävs lagen den 18 december 1998 om understöd för reparation av bostäder (1031/1998).

Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.

RP 152/2002

MiUB 10/2002

RSv 134/2002

Helsingfors den 3 december 2002

Republikens President TARJA HALONENMinister Suvi-Anne Siimes

Top of page