Statsrådets beslut om begränsning av utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som skall monteras i mobila maskiner
- Type of statute
- Beslut
- Date of Issue
- Original publication
- Booklet 57/1998 (Published 17.6.1998)
Text of original statute
No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.
Statsrådet har vid föredragning från miljöministeriet med stöd av 9 § luftvårdslagen av den 25 januari 1982 (67/1982), sådan den lyder i lag 1711/1995, beslutat:
1 §Tillämpningsområde
Detta beslut tillämpas på förbränningsmotorer med kompressionständning som används på land i ojämn hastighet och som är avsedda att installeras i mobila maskiner och har en nettoeffekt av 18 kW eller mer, men högst 560 kW. Bilaga till detta beslut innehåller en exempelförteckning på mobila maskiner på vars motorer detta beslut tillämpas.
Detta beslut tillämpas inte på motorer som används
i fordon som definieras i rådets direktiv 70/156/EEG om tillnärmning av medlems-staternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon eller i fordon som definieras i rådets direktiv 92/61/EEG om typgodkännande av två- eller trehjuliga motorfordon,
i jordbrukstraktorer som definieras i rådets direktiv 74/150/EEG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av jord- och skogsbrukstraktorer med hjul,
i fartyg,
i lokomotiv,
i luftfartyg, eller
i generatorer.
Detta beslut tillämpas inte heller
på motorer avsedda för försvarsmaktens eller gränsbevakningsväsendets bruk,
på motorer för vilka godkännandemyndigheten på särskild ansökan beviljat undantag med stöd av artikel 10.2 i det i 2 § 1 punkten nämnda direktivet om utsläpp från mobila maskiner, inte heller
på motorer som tillverkas i Finland och är avsedda för användning utanför gemenskapens marknad.
2 §Definitioner
I detta beslut avser
direktivet om utsläpp från mobila maskiner Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som skall monteras i mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg,
mobil maskin en mobil maskin, en transportabel industriell utrustning eller ett mobilt fordon med eller utan karosseri, som inte är avsett att användas för transporter på väg av personer eller gods och som drivs med hjälp av en förbränningsmotor enligt avsnitt 1 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner,
typgodkännande ett förfarande genom vilket en godkännandemyndighet i en medlemsstat i Europeiska unionen intygar att en motortyp eller en motorfamilj avsedd för mobila maskiner uppfyller kraven i direktivet om utsläpp från mobila maskiner,
motortyp en kategori av motorer utan inbördes skillnader i fråga om de väsentliga egenskaper som anges i tillägg 1 till bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner,
motorfamilj en tillverkares gruppering av motorer vilka genom sin konstruktion förväntas ha likartade egenskaper vad gäller avgasutsläpp och som var och en uppfyller kraven i direktivet om utsläpp från mobila maskiner,
huvudmotor en motor som har valts ut från en motorfamilj på ett sådant sätt att den uppfyller kraven i avsnitt 6 och 7 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner,
motoreffekt motorns nettoeffekt enligt specifikationen i punkt 2.4 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner,
motorproduktionsdatum det datum när motorn går igenom den sista kontrollen efter att den har lämnat produktionsbanan,
utsläppande på marknaden att mot betalning eller kostnadsfritt göra en produkt som omfattas av detta beslut tillgänglig på gemenskapsmarknaden för distribution eller användning inom gemenskapen,
tillverkare den fysiska eller juridiska person som inför godkännandemyndigheten ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande och för kontroll av produktionsöverensstämmelsen,
godkännandemyndighet en behörig myndighet i en medlemsstat som ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande av en motor eller en motorfamilj, som har behörighet att utfärda och återkalla intyg om typgodkännande och att sköta kontakterna med godkännandemyndigheterna i övriga medlemsstater och kontrollen av tillverkarens åtgärder för att åstadkomma produktionsöverensstämmelse,
teknisk kontrollanstalt ett samfund eller organ som har utsetts till provningslaboratorium för att utföra prov eller inspektioner för godkännandemyndighetens räkning,
anmälningsblankett en handling enligt bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner där uppgifterna för ansökan om typgodkännande ges,
teknisk dokumentation i anmälningsblanketten avsett material såsom tekniska data, ritningar eller fotografier, som tillställs den tekniska kontrollanstalten eller godkännandemyndigheten,
tekniskt underlag den tekniska dokumentationen kompletterad med de provningsrapporter eller andra handlingar som den tekniska kontrollanstalten eller godkännandemyndigheten har fogat till denna, och
index till det tekniska underlaget ett innehållsregister till det tekniska underlaget, med sidnumrering eller annat tydligt hänvisningssystem.
3 §Godkännandemyndighet
Fordonsförvaltningscentralen fungerar i Finland som godkännandemyndighet enligt detta beslut.
4 §Teknisk kontrollanstalt
En teknisk kontrollanstalt fungerar som testlaboratorium vid de godkännandetest som avses i 6 § och i den kontroll av att produktionen uppfyller kraven som avses i 12 §. Anstalten skall motsvara bestämmelserna i rådets direktiv 92/53/EEG om ändring av direktiv 70/156/EEG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon.
5 §Utsläppande på marknaden
En ny motor avsedd för en mobil maskin får i Finland släppas ut på marknaden enbart om godkännandemyndigheten har beviljat motorn typgodkännande.
Godkännande enligt rådets direktiv 88/77/EEG om tillnärmning av medlems-staternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gasformiga föroreningar från dieselmotorer som används i fordon, som överensstämmer med kraven för nivåerna A eller B enligt artikel 2 och bilaga I avsnitt 6.2.1 i direktiv 91/542/EEG om ändring av nämnda direktiv, inklusive godkännandemärkningar, anses uppfylla kraven för steg I enligt artikel 9.2 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner. Giltigheten av detta godkännande upphör när genomförandet av steg II som avses i artikel 9.3 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner inleds.
Tillverkaren eller hans representant skall på begäran till den godkännandemyndighet som svarar för godkännandet för kontroll av identifikationsnumren överlåta alla behövliga uppgifter om köpare av motorerna, dock inte om maskintillverkarna, samt identifikationsnumren för de motorer som anmäls som tillverkade.
6 §Ansökan om typgodkännande
Om tillverkaren ansöker om typgodkännande i Finland, skall han ansöka om det hos fordonsförvaltningscentralen. Till ansökan skall fogas den i artikel 3 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner avsedda tekniska dokumentationen, vars innehåll specificeras på den anmälningsblankett som anges i bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. Tillverkaren skall i sin ansökan om typgodkännande ge en utredning över de serviceåtgärder och den servicetidtabell som garantivillkoren täcker. På anmälningsblanketten skall ges uppgifter om service, förnyelse och garantivillkor för efterbehandlingsapparatur. Till ansökan om typgodkännande fogas den för godkännandeproven ansvariga tekniska kontrollanstaltens provningsrapport för en motor vars egenskaper motsvarar den i tillägg 1 till bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner avsedda motortypens egenskaper.
Om fordonsförvaltningscentralen konstaterar att den huvudmotor som avses i en ansökan som gäller en motorfamilj inte helt motsvarar den motorfamilj som avses i tillägg 2 till bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner, skall till verkaren vid behov överlämna en provningsrapport gällande en extra huvudmotor enligt fordonsförvaltningscentralens krav.
En ansökan som gäller en motortyp eller en motorfamilj får inte lämnas in hos fler än en godkännandemyndighet. En separat ansökan skall göras för varje motortyp eller motorfamilj.
7 §Beviljande av typgodkännande
Typgodkännande skall beviljas för en motortyp eller motorfamilj som överensstämmer med den tekniska dokumentationen i ansökan om typgodkännande och uppfyller kraven i detta beslut.
Över typgodkännandet skall tillverkaren ges ett i bilaga VI till direktivet om utsläpp från mobila maskiner avsett typgodkännandeintyg jämte bilagor, som utfärdats för ifrågavarande motortyp eller motorfamilj. Typgodkännandeintyget numreras enligt bilaga VII till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. I typgodkännandeintyget anges i artikel 4 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner avsedda begränsningar beträffande användningen samt förutsättningar för installation.
Fordonsförvaltningscentralen skall i mån av behov med andra medlemsstaters myndigheter kontrollera att motorn har ett identifikationsnummer enligt gällande typgodkännande. Fordonsförvaltningscentralen för en förteckning över identifikationsnumren för motorer för vilka den beviljat typgodkännande.
Fordonsförvaltningscentralen har i uppgift att göra de anmälningar till kommissionen och till medlemsstaternas myndigheter som avses i artikel 4.4 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner.
8 §Ändring av typgodkännande
Tillverkaren skall till fordonsförvaltningscentralen meddela alla ändringar som påverkar innehållet i det tekniska underlaget till dess typgodkännandeintyg. Om detaljuppgifter i det tekniska underlaget har ändrats, skall fordonsförvaltningscentralen ändra innehållet i det tekniska underlaget, utfärda ett ändrat typgodkännandeintyg och kräva nya provningar eller kontroller enligt artikel 5.3 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner.
9 §Gränsvärden för utsläpp
Från den 1 juli 1998 är en förutsättning för typgodkännande av motorn till en mobil maskin med en nettoeffekt av 37 kW eller mer, men högst 560 kW, att de gas- och partikelformiga utsläppen från motorn inte överstiger gränsvärdena i tabellen nedan:
Nettoeffekt P (kW) | Kolmonoxid g/kWh | Kolväten g/kWh | Kväveoxider g/kWh | Partiklar g/kWh |
130<P<560 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,54 |
75<P<130 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,70 |
37<P<75 | 6,5 | 1,3 | 9,2 | 0,85 |
Från de nedan nämnda tidpunkterna är en förutsättning för typgodkännande av motorn till en mobil maskin med nettoeffekten 18 kW eller mer, men högst 560 kW, att de gas- och partikelformiga utsläppen från motorn inte överstiger gränsvärdena i tabellen nedan:
från den 1 januari 2000, en motor med nettoeffekten 18 kW eller mer, men mindre än 37 kW,
från den 1 januari 2001, en motor med nettoeffekten 130 kW eller mer, men högst 560 kW,
från den 1 januari 2002, en motor med nettoeffekten 75 kW eller mer, men mindre än 130 kW, och
från den 1 januari 2003, en motor med nettoeffekten 37 kW eller mer, men mindre än 75 kW.
Nettoeffekt P (kW) | Kolmonoxid g/kWh | Kolväten g/kWh | Kväveoxider g/kWh | Partiklar g/kWh |
130<P<560 | 3,5 | 1,0 | 6,0 | 0,2 |
75<P<130 | 5,0 | 1,0 | 6,0 | 0,3 |
37<P<75 | 5,0 | 1,3 | 7,0 | 0,4 |
18<P<37 | 5,5 | 1,5 | 8,0 | 0,8 |
10 §Påvisande av överensstämmelse
Tillverkaren skall på motorerna fästa märkningar enligt avsnitt 3 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. Till användningsbegränsningarna och installeringsvillkoren i typgodkännandeintyget för varje motortyp skall till varje motorleverans fogas en anmälningsblankett med detaljerade uppgifter. Om en maskintillverkare tillställs en serie motortyper för vilka det har uppställts en användningsbegränsning enligt 7 § 2 mom., skall för varje motortyp ges en anmälningsblankett senast den dag då den första motorn levereras, och på blanketten skall anges identifikationsnumren för de motorer som ingår i leveransserien.
Tillverkaren skall på begäran, inom 45 dygn efter utgången av varje kalenderår och ofördröjligen efter den dag då tillämpningen av ett typgodkännande börjar samt omedelbart efter ett annat datum som fordonsförvaltningscentralen bestämmer, till fordonsförvaltningscentralen som beviljat typgodkännandet sända en förteckning med identifikationsnumren för de motortyper som har tillverkats enligt kraven i direktivet om utsläpp från mobila maskiner efter föregående anmälan eller efter att kraven i direktivet har börjat tillämpas. I förteckningen skall de motortyper eller motorfamiljer som motsvarar identifikationsnumren samt typgodkännandenumren specificeras, om dessa inte framgår av kodsystemet för motorerna. I förteckningen skall vidare anmälas om tillverkningen av en motortyp eller motorfamilj har upphört. Tillverkaren skall spara uppgifterna om motorernas identifikationsnummer under minst 20 år, om förteckningen inte regelbundet sänds till fordonsförvaltningscentralen.
Tillverkaren skall till fordonsförvaltningscentralen, som beviljat godkännandet, inom 45 dygn efter utgången av varje kalenderår och senast den dag som anges i 11 § sända ett meddelande om de motortyper och motorfamiljer som ingår i tillverkarens produktionsprogram jämte identifikationsnummer.
11 §Datum för utsläppande på marknaden
En ny motor till en mobil maskin som släpps ut på marknaden skall vara typgodkänd i enlighet med detta beslut räknat från de nedan angivna tidpunkterna, oavsett om den redan installerats i en mobil maskin:
en motor för vilken gränsvärdena i typgodkännandet bestäms i 9 § 1 mom.:
från den 1 januari 1999, en motor med nettoeffekten 75 kW eller mer, men högst 560 kW, och
från den 1 april 1999, en motor med nettoeffekten 37 kW eller mer, men mindre än 75 kW;
en motor för vilken gränsvärdena i typgodkännandet bestäms i 9 § 2 mom.:
från den 1 januari 2001, en motor med nettoeffekten 18 kW eller mer, men mindre än 37 kW,
från den 1 januari 2002, en motor med nettoeffekten 130 kW eller mer, men högst 560 kW,
från den 1 januari 2003, en motor med nettoeffekten 75 kW eller mer, men mindre än 130 kW, och
från den 1 januari 2004, en motor med nettoeffekten 37 kW eller mer, men mindre än 75 kW.
De i 9 § avsedda gränsvärdena träder i kraft två år efter de i denna paragraf angivna tidpunkterna i fråga om motorer som tillverkats i Finland och skall släppas ut på marknaden och vars tillverkningsdatum är tidigare än det i denna paragraf angivna datum för utsläppande på marknaden av denna motor.
Typgodkännandet för en i 9 § 1 mom. avsedd motor är i kraft fram till det datum som avses i 1 mom. 2 punkten i denna paragraf.
12 §Produktionens överensstämmelse med kraven
Tillverkaren skall se till att produktionen överensstämmer med kraven i avsnitt 5 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. För att säkerställa överensstämmelsen skall tillverkaren årligen kontrollera produktionen. Fordonsförvaltningscentralens fastställelse skall inhämtas för kontrollförfarandet. Tillverkaren skall, innan typgodkännandet beviljas, ge fordonsförvaltningscentralen en utredning om hur produktionens överensstämmelse övervakas kraven.
Fordonsförvaltningscentralen kan granska metoderna för övervakning av att tillverkningen av sådana motorer som den har typgodkänt överensstämmer med kraven. Om produktionens kvalitetsnivå inte motsvarar kraven i avsnitt 5 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner, eller om det är nödvändigt att kontrollera resultaten av utsläppsmätningarna, kan fordonsförvaltningscentralen låta utföra sådana provningar på motorerna till mobila maskiner som avses i avsnitt 5.3.2 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner.
Fordonsförvaltningscentralen skall återkalla ett typgodkännande, om en motor, för vars motsvarande motortyp eller motorfamilj centralen har beviljat typgodkännande, inte uppfyller kraven och om tillverkaren inte vidtar nödvändiga åtgärder för att de motorer som tillverkas skall bli sådana att de överensstämmer med kraven i detta beslut. Fordonsförvaltningscentralen skall meddela om återkallandet av typgodkännandet till godkännandemyndigheterna i de övriga medlemsstaterna i Europeiska unionen inom en månad efter sitt beslut att återkalla godkännandet.
Om godkännandemyndigheten i en medlemsstat meddelar att motorer som fordonsförvaltningscentralen typgodkänt inte uppfyller kraven i detta beslut, och om fordonsförvaltningscentralen konstaterar att motorerna strider mot beslutet, skall fordonsförvaltningscentralen förplikta tillverkaren att inom sex månader från denna anmälan se till att produktionen uppfyller kraven i 1 mom. denna paragraf.
Om fordongsförvaltningscentralen konstaterar att motorer typgodkända av en annan godkännandemyndighet inte uppfyller kraven för den godkända typen eller familjen, skall den informera den godkännandemyndighet som gett typgodkännandet om att motorerna strider mot kraven.
13 §Förhållande till övriga bestämmelser
På motorer som avses i detta beslut skall även i övrigt tillämpas vad som bestäms i direktivet om utsläpp från mobila maskiner.
14 §Hänvisningsbestämmelser
Om tvångsmedel och påföljder för brott mot detta beslut bestäms i 22 och 23 § luftvårdslagen (67/1982).
I fråga om sökande av ändring i ett beslut som fordonsförvaltningscentralen har fattat med stöd av detta beslut gäller vad förvaltningsprocesslagen (586/1996) föreskriver.
15 §Miljöministeriets åtgärder
Miljöministeriet skall underrätta kommis- sionen och de övriga medlemsländerna om den godkännandemyndighet som avses i 3 § samt meddela dess adress liksom också namnen och adresserna på de tekniska kontrollanstalter som avses i 4 §.
Miljöministeriet kan meddela anvisningar om verkställigheten och övervakningen av detta beslut.
16 §Ikraftträdande
Detta beslut träder i kraft den 30 juni 1998.
Åtgärder som verkställigheten av detta beslut förutsätter får vidtas innan det träder i kraft.
Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG; EGT nr L 59, 27.2.1998, s. 1
Helsingfors den 4 juni 1998
Miljöminister Pekka HaavistoÄldre regeringssekreterare Tuomas AarnioBilaga
Bilaga
Sådana mobila maskiner som avses i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner är åtminstone följande:
1) industriella borriggar och industrikompressorer,
2) byggnadsmaskiner såsom hjullastare, schaktmaskiner, bandtraktorer, bandlastare, grävlastare, terränggående truckar och hydrauliska grävmaskiner,
3) jordbruksmaskiner och rotorharvar,
4) skogsbruksmaskiner,
5) självgående jordbruksfordon, dock inte jordbrukstraktorer eller skogsbrukstraktorer som definieras i direktiv 74/150/EEG,
6) materialhanteringsmaskiner,
7) gaffeltruckar,
8) vägunderhållsmaskiner såsom motoriserade väghyvlar, vägvältar och asfaltbeläggningsmaskiner,
9) snöplogsmaskiner,
10) maskiner för flygplatsstöd,
11) lyftflak samt
12) mobila lyftkranar.