Valtioneuvoston päätös puutarhatuottajien markkinointiorganisaatioiden tunnustamisesta
- Type of statute
- Päätös
- Date of Issue
- Updated statute
- 850/1995
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
Valtioneuvosto on 22 päivänä joulukuuta 1994 maa- ja metsätalouden rakennepoliittisista toimenpiteistä annetun lain (1303/94) 24 §:n 2 momentin nojalla maa- ja metsätalousministeriön esittelystä päättänyt:
1 §Soveltamisala
Tätä päätöstä sovelletaan hedelmä- ja vihannesalan yhteisestä markkinajärjestelystä annetussa Euroopan yhteisöjen neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 1035/72 tarkoitetun puutarhatuottajajärjestön, jäljempänä markkinointiorganisaatio, tunnustamisessa.
Tässä päätöksessä tarkoitetaan markkinointiorganisaatiolla hedelmän-, marjan- ja vihannestuottajien omistamaa markkinointiorganisaatiota, jonka tarkoituksena on parantaa Suomessa tuotettujen hedelmien, marjojen ja vihannesten pääsyä markkinoille. Markkinointiorganisaatio voi olla avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, osakeyhtiö tai osuuskunta.
2 §Tunnustamisen edellytykset
Markkinointiorganisaatio voidaan tunnustaa seuraavien edellytysten täyttyessä:
avoimessa yhtiössä on vähintään kymmenen yhtiömiestä, kommandiittiyhtiössä on vähintään kymmenen vastuunalaista yhtiömiestä, osakeyhtiössä on vähintään kymmenen osakasta ja osuuskunnassa on vähintään kymmenen jäsentä;
markkinointiorganisaation kautta markkinoitavien tuotteiden arvo on vähintään kolme miljoonaa markkaa vuodessa arvonlisäverottomin tuottajahinnoin laskettuna tai markkinoitavien tuotteiden määrä on vähintään neljä miljoonaa kiloa vuodessa; teollisuudelle raaka-aineeksi myytävien marjojen ollessa kyseessä määrä on kuitenkin vähintään 200 tonnia vuodessa; sekä
markkinointiorganisaatio täyttää neuvoston asetuksen (ETY) N:o 1035/72 13 artiklan mukaiset tunnustettavan tuottajajärjestön ominaisuudet.
Maa- ja metsätalousministeriö voi erityisestä syystä tunnustaa markkinointiorganisaation, vaikka 1 momentin 1 tai 2 kohdassa määrätyt edellytykset eivät täyty.
3 §Tunnustamisen hakeminen
Tunnustamista koskeva hakemus tehdään maa- ja metsätalousministeriön vahvistamalle lomakkeelle. Hakemus on toimitettava sille maaseutuelinkeinopiirille, jonka toimialueella markkinointiorganisaation pääasiallinen toimipiste sijaitsee. Maaseutuelinkeinopiirin on toimitettava hakemus edelleen maa- ja metsätalousministeriöön ja samalla annettava lausuntonsa siitä, sisältääkö hakemus jäljempänä 2 momentissa mainitut selvitykset.
Markkinointiorganisaation on liitettävä tunnustamista koskevaan hakemukseensa seuraavat selvitykset:
markkinointiorganisaatiota koskeva perustamiskirja sekä yhtiöjärjestys tai säännöt sekä muut perustamis- ja hallinnointiasiakirjat kuten pöytäkirja perustamiskokouksesta;
kaupparekisteriote;
pöytäkirjanote kokouksesta, jossa markkinointiorganisaation toimivaltainen elin on päättänyt hakea tunnustamista;
ote osakasrekisteristä;
markkinointiorganisaation jäsenten tuotannon laajuuden selvittämiseen tarvittavat asiakirjat;
selvitys siitä, miten markkinointiorganisaatio täyttää neuvoston asetuksen (ETY) N:o 1035/72 13 artiklan mukaiset tunnustettavan tuottajajärjestön ominaisuudet; ja
muut mahdolliset asiaan vaikuttavat selvitykset.
Milloin on kysymys perustettavasta markkinointiorganisaatiosta, lopulliset perustamis- ja hallinnointiasiakirjat on toimitettava maa- ja metsätalousministeriöön sen määräämässä ajassa.
4 §Muutoksenhaku
Tämän päätöksen nojalla tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta siten kuin maa- ja metsätalouden rakennepoliittisista toimenpiteistä annetun lain 48 §:ssä säädetään.
5 §Voimaantulo
Tämä päätös tulee voimaan 14 päivänä kesäkuuta 1995.
Helsingissä 7 päivänä kesäkuuta 1995
Maa- ja metsätalousministeri Kalevi HemiläHallitusneuvosTimo Tolvi