Go to front page
Statute Book of Finland

458/1993

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Trafikministeriets beslut om bedömning av yrkesskicklighet och solvens som krävs av den som idkar tillståndspliktig busstrafik

Type of statute
Beslut
Date of Issue

Text of original statute

No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.

Trafikministeriet har med stöd av 29 § 4 mom. lagen den 15 februari 1991 om tillståndspliktig persontrafik på väg (343/91) beslutat:

1 § Bedömning av yrkesskicklighet

Förutsättningen för beviljande av tillstånd för busstrafik är att sökanden påvisar sin yrkesskicklighet genom godkänd företagarkurs i busstrafik. Om tillstånd sökes av en juridisk person gäller kravet för den person som ansvarar för trafiken.

En person som kan förete intyg på att han har minst fem års praktisk erfarenhet i ledande ställning inom ett transportföretag, behöver inte delta i kursen. Han måste dock godkännas i kursens slutförhör.

2 § Läroanstalter

Företagarkurser i busstrafik och slutförhör i anslutning till dessa ordnas i läroanstalter godkända av trafikministeriet.

3 § Ledningsgrupp

En ledningsgrupp, som består av medlemmar från trafikministeriet, läroanstalterna samt representanter för transportorganisationer, tillsätts för att övervaka undervisningen och den praktiska träningen.

4 § Undervisningens omfattning och innehåll

Företagarkursen i busstrafik omfattar minst 140 timmar.

Följande ämnesblock skall åtminstone ingå i undervisningen och slutförhöret:

1)

lagstiftningen om bedrivande av nationell och internationell persontrafik,

2)

transportavtal,

3)

lagstiftning i anslutning till grundandet av företag, beskattning, försäkringar och bestämmelser i anslutning till idkande av näring,

4)

arbets- och sociallagstiftningen,

5)

företagsekonomi, prissättning och bokföring,

6)

företagsledning och marknadsföring,

7)

trafikplanering,

8)

bruket av fordonen samt tekniska bestämmelser om dem, med beaktande av kravet på miljöskydd,

9)

trafiksäkerheten samt

10)

praxis vid gränsöverskridning och de viktigaste trafikreglerna inom EES-länderna.

5 § Praktisk erfarenhet

Förutsättningen för beviljande av tillstånd för idkande av busstrafik är att sökanden har praktisk erfarenhet av trafikbranschen.

Minimitiden för praktik är sex månader och den skall vara sammanhängande. Praktiken skall ansluta sig till persontrafik. Förutom att sökanden skall ha fungerat som chaufför skall i praktiken ingå trafikadministration och-ekonomi.

6 § Övervakning av praktiken

Praktiken skall ske under ledning och övervakning av den läroanstalt som utbildar trafikidkare.

Läroanstalten kan godkänna fullgjord praktik även och erfarenhet som inhämtats före kursen. Läroanstalten utfärdar ett intyg över godkänd examen och fullgjord praktik.

7 § Ersättande praktisk erfarenhet

Med avvikelse från 5 § anses kravet på praktik också uppfyllas, när sökanden eller, om sökanden är en juridisk person, den för trafiken ansvarige personen har,

a)

under fem års tid oavbrutet verkat som busschaufför, eller

b)

minst ett år verkat i ledande ställning eller i förmannauppgifter med ansvar för persontransporter, t.ex. som körningsorganisatör, trafikchef eller motsvarande, eller

c)

avlagt examen inom handel eller administration eller transportexamen på minst institutnivå och verkat inom persontrafikbranschen under minst tre månader.

8 § Solvens

Vid bedömning av solvens, som är förutsättningen för beviljande av ett trafiktillstånd, skall sökanden kunna påvisa förefintligheten av tillräckliga ekonomiska resurser för att på ett tillbörligt sätt starta och driva ett företag.

Vid bedömning av solvens skall beaktas:

1)

företagets årsbokslut,

2)

företagets tillgängliga medel inräknat bankmedel, möjligheten till överdrag och lån,

3)

alla tillgångar, inräknat den egendom som företaget kan utnyttja som säkerhet,

4)

kostnader, inräknat inköpskostnader eller handpenning för fordon, lokaler, möbler och anläggningar, samt

5)

driftkapital.

Sökanden skall ha till sitt förfogande ett kapital eller en penningreserv, som uppgår till 120 000 mark per buss för de två första bussarnas del och 40 000 mark för därpå följande bussar. Om bussen har 22 passagerarplatser eller mindre, är summan 50 000 för de två första bussarna och 15 000 mark för de därpå följande bussarna.

9 § Bedömning av solvens

Företagets solvens påvisas genom att överlämna till myndigheterna

1)

ett intyg eller en säkerhet utfärdade av banken eller försäkringsbolaget,

2)

ett intyg, utfärdat av en revisor som företaget använder och som har godkänts av centralhandelskammaren.

10 § Intyg från EES-länderna

För att påvisa tillräcklig yrkesskicklighet och ekonomiska resurser, kan också ett intyg som utfärdats av en annan stat inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet godtas, vilket 4 och 5 artiklarna i den Europeiska gemenskapens direktiv 77/796/EEG hänvisar till.

11 § Ikraftträdelsestadgande

Detta beslut träder i kraft den 1 juni 1993.

Detta beslut tillämpas endast på sådana sökande, som inte har tillstånd att idka persontrafik med buss när detta beslut träder i kraft. Om den person som ansvarar för trafiken byts, skall den som träder i ställe dock uppfylla kravet på yrkesskicklighet enligt detta beslut.

1) Bilaga XIII till EES-avtalet: rådets direktiv (74/562/EEG),

2) Bilaga XIII till EES-avtalet: rådets direktiv (89/438/EEG),

3) Bilaga XIII till EES-avtalet: rådets direktiv (77/796/EEG).

Helsingfors den 21 maj 1993

Trafikminister Ole NorrbackRegeringsråd som avdelningschef, överdirektör Harri Cavén

Top of page