Statsrådets beslut om understöd för sänkande av räntekostnaderna för småtonnage
- Type of statute
- Beslut
- Date of Issue
- Updated statute
- 455/1993
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
Statsrådet har vid föredragning från trafikministeriet beslutat:
1 §
Sjöfartsstyrelsen kan bevilja understöd som avses i detta beslut inom ramen för de anslag som årligen beviljas ur statsbudgeten samt dess motiveringar på det sätt som föreskrivs nedan. De villkor och förutsättningar för samt bestämmelser om erhållande av understöd som följer av detta beslut skall ingå i beslutet om beviljande av understöd, dock ytterligare med beaktande av det som följer av statsbudgeten.
2 §
Understöd enligt a-punkten under moment 31.32.40 i statsbudgeten, kan beviljas finländska rederier för sänkande av räntekostnaderna för de lån som har upptagits för anskaffade eller beställda småfartyg under åren 1988 och 1989 vilka under nämnda år har godkänts som berättigade till understöd och som skall användas för sjötransporter inom Finlands utrikeshandel, dock under den förutsättningen att annat statligt stöd eller räntestöd inte har beviljats för samma ändamål.
År 1993 kan understöd enligt moment 31.32.42 i II tilläggsbudjeten beviljas åländska rederier för det ändamål samt under de förutsättningar som nämns i mom. 1.
Med småtonnage avses i detta beslut för utrikestrafik registrerade lastfartyg, vilkas bruttodräktighetstal är högst 2 000.
3 §
Understödet kan uppgå till högst 90 procent av det godtagbara beloppet av räntan på lån som upptagits för anskaffning av fartyg som avses i 2 §. Den högsta godtagbara räntan får högst motsvara den ränta, som allmänt tillämpas vid motsvarande beställningar, dock högst Finlands Banks gällande grundränta förhöjd med tre procentenheter.
Då understöd beviljas beaktas som faktor som minskar understödets belopp det räntestöd som beställaren för detta projekt har fått från utlandet. Understöd betalas högst under de tio första låneåren.
Om flera lån upptagits för anskaffningen av ett fartyg, kan den högsta godtagbara räntan, som avses i 1 mom., fastställas som vägd medelränta.
Lånetiden för ett lån som berättigar till understöd kan vara högst 10 år, varav 2 år kan vara fria från amorteringar. Lånet skall amorteras i jämna rater.
Om valutalån beviljats för fartyget skall lånekapitalets markbelopp vara fast, så att beloppet inte är beroende av förändringar i den finska markens yttre värde. Lånekapitalets värde i mark bestäms enligt den gällande valutakursen för den dag detta beslut träder i kraft.
4 §
Understödet kan betalas så, att det den dag räntan skall betalas finns till understödstagarens förfogande, förutsatt att ansökningen har tillställts sjöfartsstyrelsen minst 14 dagar före räntebetalningsdagen. Räntornas riktighet skall då bekräftas genom ett utlåtande av en god-känd revisor, och därtill skall ett verifikation på räntebetalningen utan dröjsmål tillställs sjöfartsstyrelsen.
5 §
Understödet beviljas under förutsättning att bemanningskostnaderna och andra driftskostnader för ifrågavarande fartyg inte utgör hinder för fartygets lönsamma verksamhet på lång sikt.
6 §
Ansökan om understöd skall tillställas sjöfartsstyrelsen.
Av ansökan skall framgå det ansökta markbeloppet samt om sökanden fått annat offentligt stöd för detta ändamål.
Till ansökan skall fogas:
en utredning av de krediter som har upptagits och de räntor som skall betalas för anskaffningen av fartyget, medräknande ränteprocenten för varje enskilt lån samt lånetiden, det återstående lånets storlek och den tidpunkt då lånet lyfts,
en utredning av befraktningsavtal som träffats för fartygets del,
en uppskattning av fartygets framtida lönsamhet, och
en utredning av andra eventuella omständigheter som är erforderliga för handläggningen av ansökan.
7 §
Sökanden är skyldig att tillställa sjöfartsstyrelsen även andra eventuella uppgifter i anslutning till ärendet, om sjöfartsstyrelsen kräver det.
8 §
Understödstagaren skall förbinda sig att fortsätta småtonnageverksamheten under finsk flagg med ifrågavarande fartyg eller med ett motsvarande fartyg som anskaffats i stället för detta fartyg för en tid av minst tre år från den tidpunkt då det sista understödet betalades. Ifall användningsändamålet för ett dylikt fartyg under denna tid ändras, eller egendom överlåts eller på annat sätt övergår i annans ägo eller besittning, eller ifall understödstagaren upphör med sin verksamhet eller en del av den eller ändrar den i väsentlig grad, skall understödet återbetalas till staten inom tre månader från den tidpunkt då förhållandena ändrades på det nämnda sättet, om inte sjöfartsstyrelsen på ansökan av understödstagaren, av särskilda skäl beslutar annorlunda. På motsvarande sätt skall förfaras när ett försäkrat fartyg skadas.
För understödsrat som skall återbetalas, skall från det datum då understödet utbetalades erläggas en ränta, som motsvarar Finlands Banks grundränta vid tidpunkten, ökad med fyra procentenheter. Om det belopp som skall återbetalas inte erläggs på förfallodagen, skall på beloppet betalas en årlig dröjsmålsränta på 16 procent från förfallodagen, dock så att om understödstagaren inte har gjort den anmälan som avses i 9 § 2 mom. skall dröjsmålsräntan erläggas från den tidpunkt då förhållandena ändrades eller skadan skedde.
Trafikministeriet kan enligt understödstagarens ansökan av särskilda skäl bevilja tillstånd, att fartyget kan användas för andra ändamål än sjötransporter inom Finlands utrikeshandel som avses ovan i 2 §. Tillståndet kan beviljas för högst ett år åt gången.
9 §
Understödstagaren skall vid utgången av det år då understödet betalats till sjöfartsstyrelsen lämna en utredning över användningen av understödet samt för vartdera av de tre följande åren en utredning över verksamheten och vid behov reservera ett tillfälle till granskning av samtliga medel understödstagaren har använt för att uppfyllandet av understödsvillkoren skall kunna utredas och de uppgifter som har framförts som motivering till understödet skall kunna kontrolleras. Understödstagaren är också skyldig att förete alla handlingar och annat material som behövs vid granskningen samt också annars bistå när granskningen verkställs.
Understödstagaren skall till sjöfartsstyrelsen anmäla de ovan i 8 § 1 mom. avsedda ändringarna i förhållandena och skada på egendom som var föremål för understödet omedelbart då de har inträffat, dock senast inom en månad.
10 §
Sjöfartsstyrelsen skall bestämma att hela understödet eller en vederbörlig del av det skall återbetalas, om understödstagaren har:
lämnat en oriktig uppgift på någon väsentlig punkt i samband med ansökan,
förtigit faktorer som väsentligt skulle ha inverkat på beviljandet av understödet,
vägrat lämna uppgifter, handlingar eller annat material som behövs för utbetalning eller övervakning av understödet, eller
använt understödet för annat ändamål än det beviljades för.
På det understöd som skall återbetalas skall från det datum då understödet utbetalades erläggas en ränta som motsvarar Finlands Banks grundränta vid tidpunkten, ökad med fyra procentenheter. Om det belopp som skall återbetalas inte erläggs på förfallodagen, skall på beloppet betalas en årlig dröjsmålsränta på 16 procent.
Om Högsta domstolen beslutar att beviljandet av understöd som avses ovan i 2 § 2 mom. hör till landskapet Åland, skall understödet återbördas sjöfartsstyrelsen inom en månad efter att Högsta domstolens beslut trätt i kraft. Den årliga dröjsmålsräntan är 16 prosent.
11 §
Om inte annat föranleds av detta beslut, skall i fråga om understödet dessutom iakttas vad i statsrådets beslut om allmänna föreskrifter angående statsbidrag och -understöd (490/65) stadgas.
Närmare anvisningar om tillämpningen av detta beslut utfärdas vid behov av trafikministeriet.
12 §
Om hemlighållande vid handläggning av uppgifter som krävs i ansökan om understöd gäller vad om hemlighållande av affärs- och yrkeshemligheter är särskilt stadgat.
13 §
Detta beslut träder i kraft den 26 maj 1993. Detta beslut tillämpas första gången vid beviljande av understöd ur anslagen i statsbudgeten för år 1993.
Genom detta beslut upphävs statsrådets beslut av den 13 juni 1990 om understöd för sänkande av räntekostnaderna för småtonnage (530/90).
Helsingfors den 19 maj 1993
Trafikminister Ole NorrbackBiträdande avdelningschef såsom byråchef Raimo Kurki