Go to front page
Statute Book of Finland

1350/1993

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Förordning om sådan upphandling av varor som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet

Type of statute
Förordning
Date of Issue

Text of original statute

No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.

På föredragning av ministern handels- och industriministern stadgas med stöd av lagen den 23 december 1992 om offentlig upphandling (1505/92):

1 kap.Allmänna stadganden

1 §Tillämpningsområde

Utöver vad som stadgas i lagen om offentlig upphandling (1505/92) tillämpas denna förordning på sådana varuupphandlingskontrakt som sluts av i 2 § 1, 2 och 4 punkten lagen om offentlig upphandling nämnda upphandlingsenheter och vars omsättningsskattefria värde (tröskelvärde) är minst 200 000 ECU vid den tidpunkt när meddelandet enligt 10 § i denna förordning publiceras. Handels- och industriministeriet meddelar innan denna förordning träder i kraft och därefter årligen vad ecun skall anses motsvara i finska mark. Meddelandet publiceras i officiella tidningen och i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

När det gäller upphandlingsenheter (GATT-enheter) som avses i det avtal om offentlig upphandling (FördrS 84/80) som slutits inom ramen för konventionen angående tulltariffer och handel är tröskelvärdet enligt i 1 mom. det avtalsenliga värde som för tillfället gäller.

Denna förordning gäller inte upphandling på vilken tillämpas förordningen om sådan upphandling av enheter verksamma inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Försvarsministeriet beslutar för försvarsförvaltningens vidkommande och inrikesministeriet för gränsbevakningsväsendets vidkommande vad som skall anses som sådan upphandling som avses i 1 § 2 mom. 2 punkten lagen om offentlig upphandling.

Om en upphandlingsenhet enligt 2 § 2 mom. lagen om offentlig upphandling beviljar en annan enhet än en sådan som tjänstgör som upphandlingsenhet särskilda rättigheter eller ensamrätt att bedriva offentlig serviceverksamhet, skall det samtidigt bestämmas att denna enhet i sin varuupphandling skall tillämpa icke-diskriminerande villkor och valkriterier.

2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1)

varuupphandlingskontrakt skrivna avtal med ekonomiska villkor, som omfattar köp, hyra, leasning, upphandling genom ramavtal eller delbetalning med eller utan köpoption av produkter. Kontraktet kan vidare omfatta montering och installation.

2)

öppet förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid alla leverantörer som så önskar får lämna in anbud,

3)

selektivt förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid endast de leverantörer kan lämna in anbud som upphandlingsenheterna uppmanat till detta,

4)

förhandlat förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid upphandlingsenheterna tillfrågar vissa utvalda leverantörer och förhandlar om kontraktsvillkoren med en eller flera av dem.

3 §Beräkning av tröskelvärdet

När det gäller varuupphandlingskontrakt om hyra, leasning eller upphandling genom delbetalning skall grunden för beräkning av tröskelvärdet vara det uppskattade totalvärdet av ett tidsbundet kontrakt som gäller högst 12 månader. För kontrakt på längre tid än 12 månader beräknas värdet på basis av totalkostnaderna för kontraktet, inklusive det uppskattade restvärdet för kontraktet.

Värdet för ett kontrakt som gäller tills vidare eller för obestämd tid framåt beräknas på den uppskattade totalsumman av raterna under de första fyra åren.

Värdet för ett kontrakt som skall förnyas vid bestämda tidpunkter eller som gäller regelbundet återkommande varuleveranser beräknas på basis av den föregående räkenskapsperioden eller det totala värdet av likadana kontrakt som slutits under 12 månader, inklusive antagna ändringar.

Då tröskelvärdet för ett varuupphandlingskontrakt fastställs skall villkoren för option och förlängning beaktas.

Om varuupphandlingskontraktet är uppdelat i flera mindre delar, beräknas tröskelvärdet på basis av det totala värdet av delarna. Varuupphandlingen får inte uppdelas i syfte att kringgå bestämmelserna om tröskelvärde.

2 kap.Varuupphandling

4 §Val av upphandlingsförfarande

Vid upphandling skall tillämpas Öppet förfarande. Selektivt förfarande kan tillämpas om det finns grundad anledning. Det kan vara fråga om ett behov att hålla kostnaderna för upphandlingen i rimlig proportion till värdet av upphandlingen eller om en speciell kvalitet på de produkter som skall upphandlas eller någon annan jämförbar orsak. Förhandlat förfarande kan komma i fråga under de förutsättningar som nämns i 5 och 6 §§.

Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande skall de leverantörer som deltar i anbudstävlan eller förhandling väljas bland dem som sänt in anbudsansökan. I upphandlingsmeddelandet kan nämnas minimiantalet för kandidater som skall kallas till anbudstävlan eller förhandling. Antalet anbudsgivare skall vara tillräckligt med hänsyn till storleken och kvaliteten på upphandlingen.

5 §Förhandlat förfarande

Om med öppet eller selektivt förfarande inga som helst anbud har inkommit, anbuden inte har motsvarat villkoren i anbudsinfordan eller de på något annat sätt varit olämpliga för det tänkta ändamålet, är det möjligt att övergå till förhandlat förfarande. Om kontraktsvillkoren i ett tidigare meddelande ändras i väsentlig grad, skall ett meddelande om övergången till förhandlat förfarande publiceras.

Om övergången till förhandlat förfarande skall också publiceras ett sådant upphandlingsmeddelande som avses i 10 § om inte alla de anbudsgivare som uppfyller kraven enligt 18–21 §§ och som i det föregående öppna eller selektiva förfarandet har gett anbud i enlighet med villkoren i anbudsförfarandet tas med i det förhandlade förfarandet.

6 §Direkt förhandlat förfarande

Upphandlingsenheten kan likväl välja förhandlat förfarande utan att publicera något upphandlingsmeddelande enligt 10 §, om

1)

varan tillverkas för att tjäna forskning, experiment, produktutveckling eller vetenskapligt ändamål och om tillverkningen inte sker industriellt eller för att täcka forsknings- eller utvecklingskostnader,

2)

det av tekniska eller konstnärliga orsaker eller av orsaker som har samband med skyddet av ensamrätt endast är en viss leverantör som kan tillverka eller leverera varan som skall upphandlas,

3)

upphandlingen är nödvändig och det inte går att iaktta de tidsfrister som föreläggs nämnda förfarande i 4–5 §§ på grund av extrem brådska som inte upphandlingsenheten är orsak till, eller

4)

det varuupphandlingskontrakt som skall slutas med den ursprungliga leverantören är en tilläggsbeställning vars syfte är att delvis ersätta eller utvidga en tidigare leverans eller utrustning och byte av leverantör skulle leda till upphandling av material med annorlunda tekniska egenskaper eller byte av leverantör skulle medföra oförenlighet eller oproportionerligt stora tekniska svårigheter vid användning och underhåll av produkterna. Tilläggsleveransen skall härvid ske inom tre år efter det att det ursprungliga kontraktet löpt ut.

7 §Skriftliga utredningar

Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande skall upphandlingsenheten lämna en skriftlig utredning om verkställd upphandling och val av förfarande. I utredningen skall anges upphandlingsenhetens namn och adress, värdet och kvantiteten av de upphandlade produkterna samt deras kvalitet, antalet anbudsansökningar som inkommit, antalet kandidater som fått anbudsinfordran och eventuellt antalet kandidater som uteslutits samt orsakerna därtill. I utredningen kan också nämnas namnet på den vinnande anbudsgivaren, kriterierna för val av anbud och andelen av eventuella underleveranser. I fråga om förhandlat förfarande skall dessutom kriteriet för val av förfarande utredas. Utredningen skall på begäran tillställas handels- och industriministeriet.

3 kap.Annonsering om varuupphandling

8 §Innehållet i annonseringsskyldigheten

Upphandlingsenheten skall upprätta och publicera ett förhandsmeddelande, ett upphandlingsmeddelande och ett meddelande i efterhand i enlighet med stadgandena i detta kapitel.

Meddelandena skall tillställas officiella tidningen på svenska eller finska och på något av de officiella språken inom EG för publicering på finska eller svenska i tidningens avdelning för offentlig upphandling. Officiella tidningen sänder meddelandena till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer. Avsändningsdagen till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer skall nämnas i meddelandet. Upphandlingsenheten skall på begäran påvisa vilken dag meddelandena har avsänts. Meddelandena får inte publiceras någon annanstans före avsändningsdagen och de får inte innehålla sådana uppgifter som inte har publicerats i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

Handels- och industriministeriet meddelar närmare anvisningar om vad meddelandena skall innehålla samt hur de skall utformas och avsändas.

9 §Förhandsmeddelande

GATT-enheten skall för varje finansår publicera ett förhandsmeddelande av vilket, för varje produktgrupp, framgår den upphandling till ett värde av minst 750 000 ECU som enligt planerna skall genomföras under det följande året. Ett sådant meddelande skall avges första gången senast i januari 1995.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om indelningen i produktgrupper.

10 §Upphandlingsmeddelande

En upphandlingsenhet som ämnar upphandla varor genom öppet eller selektivt förfarande eller genom förhandlat förfarande skall annonsera om anbudstävlan genom ett upphandlingsmeddelande om inte något annat följer för det förhandlade förfarandets vidkommande.

11 §Meddelande i efterhand

Upphandlingsenheten skall inom 48 dagar efter det att varuupphandlingskontraktet slutits sända in ett meddelande i efterhand om det slutna kontraktet. Meddelandet får inte innehålla uppgifter vars publicerande strider mot allmänt intresse eller som kunde äventyra säkerheten hos konfidentiella affärsuppgifter, motiverade affärsintressen eller en sund konkurrens.

4 kap.Tidsfrister

12 §Tidsfristen i ett öppet förfarande

Vid öppet förfarande skall anbudstiden vara minst 52 dagar. Denna tid räknas från den dag då upphandlingsmeddelandet enligt 10 § har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer.

13 §Tidsfristerna i ett selektivt förfarande och i ett förhandlat förfarande

Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande enligt 5 § skall för hugade leverantörer reserveras minst 37 dagar för inlämnande av anbudsansökan. Tiden räknas från den dag då upphandlingsmeddelandet enligt 10 § har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer.

Vid selektivt upphandlingsförfarande skall den anbudstid som reserveras för leverantörerna vara minst 40 dagar från det att en skriftlig anbudsinfordran avsänts.

14 §Påskyndat förfarande

Om det på grund av brådska som inte beror på upphandlingsenheten är omöjligt att iaktta tidsfristerna enligt 13 §, kan den tidsfrist som nämns i 13 § 1 mom. förkortas till 15 dagar och den tidsfrist som nämns i 13 § 2 mom. förkortas till 10 dagar.

Tilläggsuppgifter som har begärts i tillräckligt god tid skall lämnas senast fyra dagar innan anbudstiden utgår.

15 §Vissa bestämmelser om förfarandet

Av de kandidater som godkänts till anbudstävlan infordras anbud samtidigt och skriftligen. Till anbudsinfordran skall fogas infordningshandlingarna jämte kompletterande handlingar.

Anbudsansökan och anbudsinfordran skall sändas på elektronisk väg på snabbast möjliga sätt eller per brev. Om handlingarna sänds som telegram eller per telex eller telefax eller om uppgifterna meddelas per telefon, skall bekräftelse sändas per brev innan den tidsfrist som nämns i denna paragraf utgår.

Upphandlingsenheten skall sända leverantören infordringshandlingarna jämte kompletterande handlingar inom sex dagar efter mottagen begäran. Tilläggsuppgifter som begärts i tillräckligt god tid skall tillställas senast sex dagar innan anbudstiden utgår.

Om infordringshandlingarna eller handlingar som kompletterar dessa är omfattande eller om anbudsgivningen kräver ett besök på platsen eller en genomgång på platsen av dokument som hänför sig till infordringshandlingarna, skall anbudstiden förlängas i motsvarande mån.

Infordringshandlingarna jämte bilagor kan upprättas på finska eller svenska eller på något av de språk som är officiella inom Europeiska gemenskaperna.

5 kap.Tekniska krav

16 §Europeiska specifikationer

De tekniska specifikationer som hänför sig till kontraktet skall nämnas i infordringshandlingarna eller de övriga handlingarna. Specifikationerna skall anges genom hänvisningar till europeiska specifikationer, såvida sådana föreligger. Med europeiska specifikationer avses antingen nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer. Även andra föreskrifter kan iakttas, förutsatt att de inte strider mot EES-avtalet.

En upphandlingsenhet får avvika från bestämmelserna i 1 mom. om

1)

standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna inte innehåller några som helst bestämmelser om de krav som produkterna skall uppfylla,

2)

de tekniska medlen saknas för att tillräckligt noggrant fastställa att en produkt överensstämmer med standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna,

3)

tillämpningen av bestämmelsen skulle hindra tillämpningen av rådets direktiv 86/361/EEG om inledningsskedet av det ömsesidiga erkännandet av typgodkännande för teleterminalutrustning, eller rådets beslut 87/95/EEG om standardisering inom området för informationsteknologi och telekommunikationer, sådana som de lyder harmoniserade i bilaga II till EES-avtalet,

4)

användningen av standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna skulle tvinga upphandlingsenheten att anskaffa varor som är oförenliga med sådana som redan är i bruk, eller skulle medföra orimliga kostnader eller orimliga tekniska svårigheter. Det är tillåtet att åberopa detta skäl temporärt om upphandlingsenheten har som mål att inom viss tid gå över till europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer, eller

5)

det som skall upphandlas är en produkt av innovativ karaktär, för vilket bruket av befintliga europeiska specifikationer inte skulle vara lämpligt.

I upphandlingsmeddelandet eller i infordringshandlingarna skall anges skälen till att upphandlingsenheten har avvikit från bestämmelserna enligt 1 mom. En utredning av grunderna skall på begäran tillställas handels- och industriministeriet.

17 §Avvikande från europeiska specifikationer

Om europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer saknas, kan de tekniska specifikationerna anges genom

1)

hänvisningar till nationella tekniska specifikationer

i vilka iakttas principerna om likvärdighet och ömsesidigt godkännande av nationella tekniska specifikationer i enlighet med rådets direktiv 89/106/EEG.

2)

hänvisningar till nationella specifikationer som gäller form, beräkningsmetod, sättet på vilket arbetet utförs och användningen av material.

3)

hänvisningar till andra dokument. Härvid skall hänvisningarna göras i följande företrädesordning:

a)

nationella standarder som överensstämmer med internationella standarder som godkänts i Finland,

b)

andra nationella standarder i Finland samt

c)

övriga standarder.

Tekniska specifikationer får inte skrivas så att de anger produkter av en viss tillverkare eller produkter av ett visst ursprung eller produkter som framställts med någon särskild metod, varvid vissa anbudsgivare gynnas eller utesluts, såvida detta inte är motiverat av orsaker som beror på kontraktsföremålet. Varumärken, patent, typbeteckningar eller specifika ursprung får nämnas i tekniska specifikationer endast om kontraktets föremål inte kan beskrivas på annat sätt med tillräcklig precision och begriplighet för alla berörda och om specifikationen följs av "eller likvärdig".

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om vad som avses med tekniska specifikationer vid tillämpningen av denna förordning.

6 kap.Val av anbudsgivare

18 §Uteslutande av leverantör från upphandlingsförfarande

En leverantör kan uteslutas från förhandlat förfarande i de fall att

1)

leverantören är konkursmässig, ackordsrätten har fastställt ett ackord för honom eller domstol har beslutat om skuldsanering eller fastslagit ett skuldsaneringsprogram för honom,

2)

en ansökan som rör leverantören och gäller konkurs, ackord, skuldreglering eller skuldsanering är anhängig,

3)

beslut har fattats om att leverantören skall försättas i likvidation,

4)

leverantören genom ett lagakraftvunnet beslut har dömts för en lagstridig handling i anslutning till sin yrkesutövning,

5)

leverantören i sin yrkesutövning har gjort sig skyldig till en grov förseelse i fråga om förfarandet och upphandlingsenheten vid behov kan bevisa förseelsen,

6)

leverantören har försummat att betala skatter eller de lagstadgade socialavgifterna i Finland eller i det land där leverantören huvudsakligen är verksam (etableringsland), eller

7)

leverantören har lämnat upphandlingsenheten felaktiga uppgifter då den begärt uppgifter som avses i detta kapitel.

Om en utländsk leverantör företer ett utdrag ur straffregistret i det land där han huvudsakligen är verksam skall detta godkännas som ett tillräckligt bevis på att ovan anförda grunder inte gäller för leverantören. Ett intyg utfärdat av en behörig myndighet i etableringslandet skall också godkännas som ett tillräckligt bevis. Om inte det land där leverantören huvudsakligen är verksam lämnar ut ovan nämnda handlingar eller intyg kan i stället för dessa som bevis godkännas en försäkran under edlig förpliktelse som en representant för leverantören avger en behörig myndighet i etableringslandet.

19 §Registeruppgifter

Upphandlingsenheten kan ålägga leverantören att visa att han är upptagen i yrkes- eller handelsregister på föreskrivet vis enligt lag i det land där han är etablerad.

20 §Uppgifter om den ekonomiska situationen

Upphandlingsenheten kan som bevis på sin kreditvärdighet och sin ekonomiska situation i övrigt begära bl.a. följande uppgifter av leverantören:

1)

utlåtande av bank eller annat kreditinstitut om kreditvärdighet,

2)

resultaträkning, balansräkning, verksamhetsberättelse, övriga bokslutshandlingar samt ett eventuellt koncernbokslut, ifall dessa skall publiceras i det land där leverantören är etablerad, samt

3)

utlåtande om företagets totalomsättning samt om omsättningen under de tre senaste räkenskapsperioderna vad gäller varukontraktet i fråga.

I det upphandlingsmeddelande som avses i 10 § eller i anbudsinfordran skall nämnas vilka av de i 1 mom. nämnda handlingarna som skall företes upphandlingsenheten och vilka andra handlingar leverantören skall lägga fram. Om det finns grundad anledning skall upphandlingsenheten som bevis på leverantörens kreditvärdighet och ekonomiska situation godkänna även någon annan handling än de som nämns i meddelandet eller anbudsinfordran.

21 §Tekniska prestanda

Av leverantören kan som bevis på tekniska prestanda krävas en eller flera av följande handlingar:

1)

en förteckning över de viktigaste leveranserna under de senaste tre åren av vilken framgår det totala värdet, datum och mottagare. En förteckning som gäller varor som levererats till ett offentligt samfund skall vara kontrasignerad på behörigt sätt. Om varan har levererats till en privat beställare skall förteckningen vara skriven av leverantören. Om detta inte låter sig göra skall också leverantörens egen försäkran godkännas,

2)

en utredning av leverantörens tekniska verksamhetsbetingelser, kvalitetskontroll samt forskningsbetingelser,

3)

en utredning av leverantörens egna och utomstående tekniska experter eller tekniska organ, i synnerhet av dem som ansvarar för kvalitetskontrollen,

4)

prover, rapporter eller fotografier av den vara som upphandlas. På begäran skall upphandlingsenheten bevisa deras riktighet,

5)

av officiella kvalitetskontrollorgan eller behöriga inrättningar utfärdade intyg av vilka framgår att varan uppfyller de tekniska kraven. I intyget skall nämnas behövliga tekniska specifikationer eller standarder, samt

6)

intyg över inspektering förrättad av behörig myndighet rörande leverantörens produktionsförmåga och vid behov även forskningsbetingelser samt kvalitetskontroll, om den vara som upphandlas är komplicerad eller varan undantagsvis behövs endast till ett särskilt ändamål.

Upphandlingsenheten skall i det upphandlingsmeddelande som avses i 10 § eller i anbudsinfordran nämna vilka av de ovan nämnda handlingarna som krävs. De uppgifter som krävs av leverantören skall ställas i proportion till föremålet för upphandlingen. Upphandlingsenheten skall också ta hänsyn till leverantörens legitima rätt att skydda sina tekniska affärshemligheter.

7 kap.Antagande av anbud

22 §Kriterier

Upphandlingsenheten skall anta antingen det anbud som har det lägsta priset eller det anbud som totalekonomiskt är förmånligast enligt bedömningsgrunderna för varan. Sådana bedömningsgrunder kan vara till exempel pris, leveranstid, driftskostnader, livslängdskostnader, kvalitet, miljökonsekvenser, estetiska och funktionella egenskaper, tekniska företräden, underhållsservice och tekniskt stöd.

Om upphandlingsenheten inte grundar antagandet av anbud enbart på det lägsta priset, skall i det upphandlingsmeddelande som avses i 10 § eller i infordringshandlingen nämnas alla de bedömningsgrunder som tillämpas då anbudet antas. Bedömningsgrunderna skall härvid anges, om möjligt, i angelägenhetsordning.

23 §Framförande av alternativ

Då en upphandlingsenhet antar ett anbud på grund av att det totalekonomiskt är det mest fördelaktiga kan den anta alternativ som uppfyller de minimikrav som upphandlingsenheten uppställt på förhand. Minimikraven och villkoren för en tillämpning av dessa skall nämnas i anbudshandlingarna. Förbud mot framförande av alternativ kan nämnas i upphandlingsmeddelandet.

Ett alternativ får inte avslås endast av den orsaken att det har utarbetats i överensstämmelse med nationella standarder, som överensstämmer med europeiska standarder eller i enlighet med europeiska tekniska godkännanden, gemensamma tekniska specifikationer eller nationella tekniska specifikationer.

Om alternativen godkänns, får ett alternativ inte avslås endast på den grunden att ett godkännande skulle leda till ett tjänsteupphandlingskontrakt i stället för varuupphandling.

24 §Exceptionellt fördelaktigt anbud

Om anbudspriset med hänsyn till den vara som skall upphandlas förefaller exceptionellt lågt, skall upphandlingsenheten undersöka anbudet i detalj innan beslut om upphandling fattas och begära en skriftlig utredning av leverantören om grunderna för anbudet. Leverantören skall vid behov meddelas vilken punkt i anbudet som inte kan accepteras.

Ifall som kriterium för antagande av anbud enligt 22 § endast har angetts det lägsta priset, skall upphandlingsenheten meddela handels- och industriministeriet att den avslagit ett anbud som enligt dess uppfattning har haft ett för lågt pris. Samtidigt skall en motivering för beslutet framläggas.

25 §Underleveranser och anbudsgivning i grupp

I anbudet skall underleveranserna på begäran specificeras. Ett dylikt meddelande minskar inte leverantörens ansvar.

Leverantörerna kan lämna anbud i grupp. För anbudsgivningen skall ingen legal form krävas av gruppen. Ett sådant krav kan likväl ställas på avtalsparten i det fall att en viss legal form behövs för att fullgöra avtalet på behörigt sätt.

8 kap.Särskilda stadganden

26 §Rättsskyddsmedel

Vad gäller rättsskyddsmedlen tillämpas på upphandlingsförfarande som avses i denna förordning 8 § 1 mom. och 9–12 §§ lagen om offentlig upphandling om den som lämnar in ansökan enligt 9 § kommer från Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

27 §Statistikuppgifter

Upphandlingsenheten skall vartannat år före utgången av maj meddela handels- och industriministeriet eller den myndighet som ministeriet bestämt antalet och värdet av upphandlingar enligt denna lag. Meddelandet skall ges första gången år 1996. GATT-enheterna skall meddela uppgifterna årligen och också skall de därutöver meddela värdet av de kontrakt som underskrider tröskelvärdena.

Upphandlingar som överstiger tröskelvärdena skall uppdelas enligt upphandlingsförfarande, produkt och utvalda leverantörers nationaliteter. Vid förhandlat förfarande skall kontrakten dessutom uppdelas enligt de grunder som nämns i 5 och 6 §§ i denna förordning.

28 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1994.

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.

Helsingfors den 22 december 1993

Republikens President MAUNO KOIVISTOHandels- och industriminister Seppo Kääriäinen

Top of page