Trafikministeriets beslut om ändring av trafikministeriets beslut angående iståndsättning av skadad bil och hopmontering av bil av komponenter
- Type of statute
- Beslut
- Date of Issue
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
Trafikministeriet har
upphävt 9 § i sitt beslut av den 23 december 1981 angående iståndsättning av skadad bil och hopmontering av bil av komponenter ( 1044/81 ) samt
ändrat 3 § 2 mom., 5 §, 6 § 1 och 3 mom. samt 7 § som följer:
3 § Bildelarnas andel
2. Om bara en del av den i bilagan avsedda komponenten används bestämmer besiktningsstället andelen genom värdering.
5 § Arbetets övervakning
En bil som avses i detta beslut skall efter slutfört arbete godkännas vid besiktning oberoende av om den eventuella stambilen avförts från registret innan arbetet påbörjades. Den som besiktar fordonet har rätt att under arbetets gång granska att arbetet utförs sakenligt och tillförlitligt.
6 § Utredning om ursprunget av delar
1. I besiktningen av den reparerade bilen skall framställas en tillförlitlig utredning om vilka delar som härstammar från stambilen. Ursprunget av andra delar än sådana som härstammar från stambilen måste även utredas tillförlitligt, med t.ex. faktura, tullintyg eller motsvarande, om besiktningsstället anser det nödvändigt.
3. Utredningen om delarnas ursprung skrivs på en blankett som bestyrkts av Bilregistercentralens enhet för fordonsförvaltningen. Till blanketten bifogas utredningar över delarnas ursprung. Blanketten skall vara bestyrkt av två personer.
7 § Den iståndsatta eller hopmonterade bilens tillverkningsnummer
1. Den reparerade bilen antecknas i registret med stambilens tillverkningsnummer. Om tillverkningsnumret skadas vid iståndsättningen eller måste avlägsnas, skall man innaniståndsättningsarbetet påbörjas avtala med besiktningsstället om kontroll av tillverkningsnumret.
2. Om i en del som använts vid iståndsättningen förekommer ett annat tillverkningsnummer än stambilens, makulerar besikningsstället detta tillverkningsnummer genom att stryka över det så, att det ändå förblir läsbart. Makuleringen bestyrks med besiktningsämbetets stans.
3. Om stambilens tillverkningsnummer måste omstansas, bestyrker besiktningsstället tillverkningsnumret med besiktningsämbetets stans framför och efter numret.
4. Besiktningsstället ger en hopbyggd bil ett nytt tillverkningsnummer, som stansas på bilens karosseri eller ram. Efter att ha kontrollerat numret bestyrker besiktningsstället det med besiktningsämbetets stans framför och efter numret.
Detta beslut trädet i kraft den 1 januari 1993.
Helsingfors den 23 december 1992
Trafikminister Ole NorrbackÖveringenjör Esko Kärki