Lag om offentlig upphandling
- Type of statute
- Lag
- Date of Issue
- Updated statute
- 1505/1992
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med riksdagens beslut stadgas:
1 kap. Allmänna stadganden
1 § Tillämpningsområde och syfte
De statliga och kommunala myndigheterna samt övriga upphandlingsenheter som avses i denna lag skall, för att åstadkomma konkurrens och för att trygga jämbördigt och icke-diskriminerande bemötande av dem som deltar i ett anbudsförfarande, vid sin upphandling iaktta denna lag.
Denna lag tillämpas inte
vid upphandling som skall hållas hemlig eller vid upphandling där statens säkerhet förutsätter ett annat förfarande eller där särskilda säkerhetsbestämmelser iakttas med stöd av lag, förordning eller administrativ bestämmelse,
vid upphandling av varor som lämpar sig huvudsakligen för militärt bruk,
vid upphandling som görs för en internationell organisation med stöd av ett särskilt förfarande,
vid upphandling som görs med stöd av ett internationellt samarbetsavtal som Finland ingått,
vid upphandling, som görs för att uppnå riktpriser på produkter som avses i lantbruksinkomstlagen (736/89).
2 § Upphandlingsenheter
Upphandlingsenheter som avses i denna lag är
statens, kommunernas och kommunalförbundens myndigheter samt evangelisk-lutherska kyrkan och ortodoxa kyrkosamfundet och deras församlingar,
juridiska personer, som anses höra till den offentliga förvaltningen,
enheter till vilkas verksamhetsområde hör vattenförsörjning, energiförsörjning, trafikidkande eller televerksamhet, i den omfattning som stadgas genom förordning i enlighet med avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-avtalet),
affärsverk enligt lagen om statens affärsverk (627/87), om inte annat stadgas genom förordning, och
vilken upphandlare som helst, om enheter som nämns i 1, 2 eller 4 punkten bekostar över hälften av upphandlingens värde.
En juridisk person anses höra till den offentliga förvaltningen enligt 1 mom. 2 punkten om denna juridiska person har grundats för att verka för det allmänna intresset utan industriell eller kommersiell karaktär och om
den huvudsakligen finansieras av enheter som avses i 1 mom. 1, 2 eller 4 punkten,
den står under kontroll av en enhet som avses i 1 mom. 1, 2 eller 4 punkten, eller
den har ett förvaltnings-, styrelse- eller kontrollorgan, av vars medlemmar över hälften utses av en enhet som avses i 1 mom. 1, 2 eller 4 punkten.
3 § Upphandlingens typbestämning
Genom förordning stadgas i enlighet med EES-avtalet i vilken omfattning upphandlingsenheterna skall följa EES-avtalets bestämmelser om upphandling.
4 § Definitioner
I denna lag avses
med upphandling köp, hyrning eller motsvarande transaktioner som gäller varor och tjänster samt upplåtande på entreprenad,
med kandidat den som har begärt att få delta i anbudstävling,
med anbudsgivare den som ger ett anbud, och
med leverantör varuleverantör eller den som ger anbud på tjänster eller entreprenör.
2 kap. Verkställande av upphandlingen
5 § Upphandlingsförfarandet
Vid upphandling skall befintliga konkurrensmöjligheter utnyttjas. Upphandling får göras utan anbudstävlan endast av särskilda skäl. Anbudstävlan behöver dock inte anordnas vid kollektiv upphandling, om upphandlingen företas hos en sådan upphandlingsenhet som redan har iakttagit denna lags stadganden om upphandling.
En upphandlingsenhet som ger en upphandling i uppdrag åt en annan enhet skall ställa som villkor att den som företar upphandlingen iakttar denna lag.
Om upphandlingsenheten har valt ett upphandlingsförfarande vid vilket alla som så önskar kan ge anbud (öppet upphandlingsförfarande), skall anbudsbegäran kungöras offentligt. För att åstadkomma konkurrens skall anbud i varje fall inbegäras av ett tillräckligt antal leverantörer. Om en annan leverantör än den av vilken anbud har begärts, önskar ge anbud, har han rätt att få begäran om att ge anbud. Upphandlingen får dock inte fördröjas på grund av detta.
Genom förordning stadgas i enlighet med bestämmelserna i EES-avtalet närmare om vilka slag av upphandlingsförfaranden som skall följas.
6 § Grunderna för uteslutning av en kandidat och anbudsgivare
I en anbudstävlan kan en sådan kandidat eller anbudsgivare uteslutas som inte kan anses ha tekniska, ekonomiska eller andra förutsättningar att genomföra upphandlingen. En sådan kandidat eller anbudsgivare skall på begäran ges upplysning om grunderna för uteslutningen.
7 § Beslut om upphandling
Upphandlingen skall göras så förmånligt som möjligt. Bland anbuden skall antas det som är billigast eller som helhet ekonomiskt mest förmånligt.
Genom förordning kan stadgas om sådana undantag från 1 mom. som grundar sig på EES-avtalet.
3 kap. Rättsskyddsmedel
8 § Skadestånd
Den som genom förfarande som strider mot denna lag eller med stöd av den utfärdade stadganden eller föreskrifter eller bestämmelser i EES-avtalet orsakar en leverantör skada, är skyldig att ersätta den skada han orsakat.
Då skadeståndskravet gäller kostnader som uppkommit på grund av deltagande i ett anbudsförfarande, är det för utdömande av skadestånd tillräckligt att kandidaten eller anbudsgivaren leder i bevis ett oriktigt förfarande som avses i 1 mom. och att han om förfarandet hade varit felfritt skulle ha haft ett reellt tillfälle att vinna anbudstävlingen. Detta moment skall tillämpas på de upphandlingar om vilka stadgas i EES-avtalet.
9 § Anhängiggörande av ärenden i konkurrensrådet
Om det vid en upphandling, som avses i EES-avtalet och om vilken närmare stadgas genom förordning, har förfarits i strid med denna lag eller med stöd av den utfärdade stadganden eller föreskrifter eller med nämnda avtal, kan konkurrensrådet, på ansökan av den som saken gäller
helt eller delvis undanröja ett beslut av en upphandlingsenhet,
förbjuda upphandlingsenheten att tillämpa en punkt i ett dokument som gäller upphandlingen och att annars följa ett oriktigt förfarande, eller
ålägga upphandlingsenheten att korrigera sitt oriktiga förfarande.
Ett i 1 mom. avsett ärende kan anhängiggöras även av handels- och industriministeriet och ärenden som gäller upplåtande på entreprenad även av finansministeriet.
Ansökan skall göras skriftligen. En ansökan som har anhängiggjorts efter att upphandlingsavtal har ingåtts upptas inte till prövning. Sökanden skall, innan ansökan inges till konkurrensrådet, skriftligen meddela upphand-lingsenheten om sin avsikt att anhängiggöra ärendet i konkurrensrådet.
10 § Vite och interimistiska åtgärder
Konkurrensrådet kan för att betona vikten av att iaktta det förbud som avses i 9 § 1 mom. 2 punkten och den skyldighet som avses i 3 punkten förelägga vite, med iakttagande av viteslagen (1113/90).
Efter att en ansökan anhängiggjorts kan konkurrensrådet interimistiskt förbjuda eller avbryta verkställigheten av ett beslut eller i övrigt bestämma att upphandlingen skall avbrytas för den tid ärendet behandlas i konkurrensrådet, varvid i det senare fallet på motsvarande sätt skall iakttas vad som stadgas i 1 mom. Det ovan i 9 § 1 mom. 2 punkten nämnda förbudet och den i 3 punkten nämnda skyldigheten kan även utfärdas interimistiskt för den tid ärendet behandlas i konkurrensrådet, varvid på motsvarande sätt skall iakttas 1 mom.
Vid beslut om en sådan åtgärd som avses i 2 mom. skall konkurrensrådet fästa uppmärksamhet vid att åtgärden inte orsakar större skada för motparten eller andra personers rättigheter, och inte heller för det allmänna intresset, än de fördelar som åtgärden medför.
Konkurrensrådets ordförande kan i brådskande fall ensam på konkurrensrådets vägnar besluta om interimsåtgärder enligt 2 mom.
11 § Hörande och annat förfarande
En åtgärd som avses i 9 § 1 mom. och 10 § får inte föreskrivas utan att upphandlingsenheten och andra som saken angår bereds tillfälle att bli hörda. Om syftet med en åtgärd som avses i 10 § 2 mom. i annat fall kan äventyras, kan åtgärden dock föreskrivas utan att sådant tillfälle bereds.
Konkurrensrådet kan uppmana en part att infinna sig vid ett sammanträde i rådet och ålägga denne att lägga fram handlingar som klarlägger det anhängiga ärendet.
Om skyldigheten att lägga fram sådana handlingar som avses i 2 mom. inte fullgörs eller om parten utan laga hinder uteblir från konkurrensrådets sammanträde, kan parten vid vite åläggas att utlämna handlingarna eller att infinna sig vid ett sammanträde.
12 § Sökande av ändring i konkurrensrådets beslut
Ändring i ett sådant beslut av konkurrensrådet som avses i 9 och 10 §§ får sökas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen i den ordning som stadgas i lagen om ändringssökande i förvaltningsärenden (154/50). Konkurrensrådets beslut skall trots besvär iakttas, om inte högsta förvaltningsdomstolen bestämmer något annat.
I beslut om föreläggande av vite som konkurrensrådet meddelat med stöd av 10 § 1 eller 2 mom. får ändring inte sökas särskilt genom besvär.
4 kap. Särskilda stadganden
13 § Lämnande av upplysningar
För den övervakning av upphandling och det informationsutbyte som härrör från förpliktelserna enligt EES-avtalet skall upphandlingsenheterna lämna statistiska och andra uppgifter till myndigheterna om olika skeden i sin upphandling och om den upphandling de företagit, i den omfattning som handels- och industriministeriet bestämmer.
14 § Tystnadsplikt
Den som vid fullgörandet av uppgifter som avses i denna lag har fått kännedom om en näringsidkares affärs- eller yrkeshemligheter, får inte röja dem eller använda dem utan laglig rätt, om inte den vars intresse tystnadsplikten gäller har gett sitt samtycke.
15 § Straffstadgande
Den som uppsåtligen bryter mot det förbud som stadgas i 14 § skall för brott mot den i lagen om offentlig upphandling stadgade tystnadsplikten dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. På en tjänstemans och offentligt anställd arbetstagares brott mot tystnadsplikt skall dock tillämpas 40 kap. 5 § strafflagen.
Allmän åklagare får inte väcka åtal för ett brott som avses i 1 mom., om inte målsäganden anmäler brottet för åtal.
16 § Närmare stadganden om verkställighet av EES-avtalet
Genom förordning kan närmare stadganden utfärdas om verkställigheten av EES-avtalet i ärende om vilket bestäms i bilaga XVI till avtalet.
17 § Närmare stadganden och anvisningar
Genom förordning kan närmare stadganden utfärdas om verkställigheten av denna lag.
Handels- och industriministeriet och finansministeriet kan utfärda anvisningar om tillämpningen av denna lag och de förordningar som utfärdats med stöd av den.
18 § Ikraftträdande- och övergångsstadgande
Denna lag träder i kraft vid en tidpunkt som bestäms genom förordning.
Åtgärder som verkställigheten av denna lag förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.
Denna lag tillämpas inte på upphandling som har påbörjats innan lagen har trätt i kraft.
RP 154/92
EkUB 39/92
Helsingfors den 23 december 1992
Republikens President MAUNO KOIVISTOMinister Pertti Salolainen