Förordning om yrkespedagogiska lärarutbildningsinstitutioner
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Updated statute
- 560/1990
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
På föredragning av ministern för handläggning av ärenden som hör till undervisningsministeriets verksamhetsområde stadgas med stöd av lagen den 15 juni 1990 om yrkespedagogiska lärarutbildningsinstitutioner (557/90):
1 kap.Allmänna stadganden
1 §
Yrkespedagogiska lärarutbildningsinstitutioner är de yrkespedagogiska lärarhögskolorna och lärarutbildningsavdelningarna vid de yrkesläroanstalter som nämns i lagen om yrkesläroanstalter (487/87).
Den svenskspråkiga lärarutbildning för yrkesläroanstalterna som anordnas vid Åbo Akademis fakultet för pedagogiska vetenskaper stadgas särskilt.
Om verksamheten och förvaltningen av trafikundervisningscentralen vid yrkespedagogiska lärarhögskolan i Tavastehus stadgas särskilt.
2 kap.Förvaltning
2 §
Ordföranden för och medlemmarna i en yrkespedagogisk lärarhögskolas direktion samt deras personliga suppleanter utses för fyra år i sänder.
De medlemmar och suppleanter som representerar lärarna, den övriga personalen och studerandena utses vid möten, som sammankallas av rektor, på det sätt som vid behov bestäms i en instruktion. De medlemmar och suppleanter som representerar studerandena utses för ett läsår i sänder, de övriga för direktionens mandattid.
3 §
Direktionen har i uppgift att
sköta lärarhögskolans allmänna förvaltning,
tillse och ansvara för att lärarhögskolans förvaltning, undervisning och ekonomi samt övriga verksamhet sköts i enlighet med stadganden och bestämmelser samt på ett ändamålsenligt sätt,
årligen godkänna lärarhögskolans verksamhetsplan samt göra upp förslag till budget,
besluta om lärarhögskolans arbetsordning och arbetsfördelningen mellan lärarna, om inte detta i instruktionen har ålagts rektor,
efter att ha hört lärarna, den övriga personalen och de studerande godkänna lärarhögskolans ordningsregler,
framlägga förslag till utvecklande av lärarhögskolans verksamhet och till myndigheterna ge de utlåtanden de begär, samt
handlägga och avgöra de övriga ärenden som enligt lag, förordning eller instruktion eller på grund av sakens natur ankommer på direktionen.
4 §
Direktionen sammanträder på de tider som direktionen bestämmer eller då ordföranden, rektor eller minst tre direktionsmedlemmar anser ett möte vara nödvändigt. Möteskallelsen tillställs medlemmarna på det sätt som direktionen beslutar.
Direktionen är beslutför då ordföranden och minst hälften av de övriga medlemmarna är närvarande. Direktionens beslut fattas med enkel röstmajoritet. Om rösterna faller lika avgör ordförandes röst, vid val dock lotten, och i disciplinära ärenden segrar den åsikt som förordar frikännande eller lindrigare straff.
5 §
Ordförande för och medlemmarna i lärarutbildningsrådet utses av direktion.
Angående lärarutbildningsrådets mandattid, sammansättning, sammankallande och beslutförhet gäller i tillämpliga delar det vad som stadgas om direktionen.
Lärarutbildningsrådet har i uppgift att bereda ärendena som gäller lärarutbildningsavdelning för direktionen.
6 §
Till en delegation väljs bland personer som representerar lärarhögskolan, lärarkåren och för utvecklandet av lärarhögskolan behövlig annan sakkunskap för fyra år i sänder högst tio medlemmar, av vilka en utses till ordförande och en till vice ordförande. Till en delegation hör dessutom rektor.
En delegation kan vara uppdelad på sektioner. Till en sektion utses en ordförande och högst fyra medlemmar. Även personer som inte hör till delegationen kan utses till medlemmar i en sektion.
7 §
Lärarkåren vid en yrkespedagogisk lärarhögskola skall
planera och främja lärarhögskolans undervisning och övriga verksamhet,
främja samarbetet mellan lärarhögskolans lärare,
fatta beslut om de vitsord som ges på betygen,
framlägga förslag och avge utlåtanden, samt
handlägga och avgöra de övriga ärenden som enligt lag, förordning, instruktion eller andra föreskrifter ankommer på lärarkåren.
Som lärarkårens sammankallare och ordförande fungerar rektor eller, om han är förhindrad, hans ställföreträdare. Lärarkåren väljer inom sig en sekreterare.
Lärarkåren är beslutför då ordföranden och minst hälften av de övriga medlemmarna är närvarande. Beslut fattas med enkel majoritet. Om rösterna faller lika avgör ordförandens röst, vid val dock lotten.
Vad som i denna paragraf stadgas om lärarkåren gäller i tillämpliga delar även en sektion inom denna.
8 §
En rektor vid en yrkespedagogisk lärarhögskola har dessutom i uppgift att
planera, leda och övervaka lärarhögskolans verksamhet samt ansvara för den allmänna ordningen,
följa och tillse att lärarna på ett ändamålsenligt sätt sköter undervisningen och sina övriga uppgifter,
efter att ha hört lärarna utarbeta lärarhögskolans arbetsordning och arbetsfördelningen mellan lärarna,
tillse att lärarhögskolans ekonomi sköts så som det stadgas och föreskrivs, samt
utföra de andra uppgifter som enligt lag, förordning eller instruktion eller på grund av sakens natur ankommer på rektor.
En föreståndare vid en lärarutbildningsavdelning sköter i 1 mom. nämnda ärenden som berör lärarutbildningsavdelning.
9 §
Om det vid en lärarhögskola inte har inrättats någon tjänst som biträdande rektor, kan vid lärarhögskolan ur lärarkåren för högst fyra år i sänder väljas en biträdande rektor, som lyder under rektor och som sköter en del av rektors uppgifter. Om det vid en lärarhögskola finns en biträdande rektor, är han också rektors ställföreträdare.
Om det vid en lärarhögskola inte finns en biträdande rektor, skall ur lärarkåren för högst fyra år i sänder väljas en prorektor, som då rektor har förhinder sköter dennes uppgifter.
Biträdande rektor och prorektor utses av direktionen. Innan biträdande rektor eller prorektor utses, skall lärarkåren beredas tillfälle att bli hörd. Det förordnande som givits biträdande rektor och prorektor kan återkallas om skäl därtill föreligger.
10 §
Om en tjänst eller befattning som föreståndare inte har inrättats vid lärarutbildningsavdelningen, utses någon av de ordinarie lärarna vid avdelningen till föreståndare för högst fyra år i sänder.
Föreståndaren utses av direktionen. Innan föreståndaren utses skall avdelningens lärare beredas tillfälle att bli hörda. Det förordnande som givits föreståndaren kan återkallas om skäl därtill föreligger.
11 §
Elevkåren skall
för sig godkänna stadgar och förelägga dem direktionen för fastställelse,
främja studerandenas samarbete och vid behov ordna fria aktiviteter och kulturverksamhet,
göra förslag och avge utlåtanden, samt
handlägga de övriga ärenden som enligt lag, förordning eller instruktion eller enligt andra bestämmelser ankommer på elevkåren.
Lärarutbildningsinstitutionen skall anvisa behövliga lokaliteter för elevkårens verksamhet.
12 §
Av lärarhögskolans instruktion skall framgå
lärarhögskolans namn och förläggningsort,
undervisningsspråket,
utbildningsområdena,
erforderliga bestämmelser om förvaltningsorganen,
erforderliga bestämmelser om personalförvaltningen och andra arrangemang som gäller verksamheten, såvida det inte finns andra särskilda stadganden eller bestämmelser därom, samt
annat, varom med stöd av lag eller förordning eller på grund av sakens natur skall bestämmas i instruktionen.
3 kap.Arbetstid och undervisning
13 §
Lärarutbildningsinstitutionernas läsår börjar den 1 augusti och slutar den 31 juli.
14 §
Yrkesutbildningsstyrelsen gör för lärarnas grundutbildning upp sådana allmänna grunder för läroplanen, av vilka utbildningens mål, lärokurserna och grunderna för undervisningsarrangemangen skall framgå.
Direktionen beslutar om lärarutbildningsinstitutionens läroplan i enlighet med de grunder som anges i 1 mom.
4 kap.Studerande
15 §
I en lärarutbildningsinstitution kan som studerande intas den som har sådan utbildning och arbetserfarenhet som förutsätts för tjänster som överlärare och lektor vid yrkesläroanstalter, om inte yrkesutbildningsstyrelsen av särskilda skäl beviljar undantag.
De studerande väljs på grundval av lämplighet för fostrings- och läraruppgiften, utbildningsmotivation och utbildningsbehov. Vid elevintagningen kan inträdes- och lämplighetsprov användas.
För intagning som studerande krävs sådan hälsa att den inte utgör hinder för skötseln av läraruppgifterna.
16 §
Förslag om valet av studerande framläggs av lärarkår eller dess sektion. Studerandena intas av direktionen om inte annat bestäms i instruktionen.
17 §
En studerande har rätt att få veta hur utvärderingsgrunderna har tillämpats på honom.
En studerande som är missnöjd med utvärderingen kan begära rättelse hos den lärare som har utfört utvärderingen eller, om det är fråga om vitsord på betyg, hos lärarkåren. Den som är missnöjd med lärarens beslut kan hänskjuta saken till rektor eller föreståndare vid lärarutbildningsavdelning. Rektor eller föreståndare beslutar om huruvida begäran om rättelse skall handläggas av lärarkåren.
18 §
En studerande som bryter mot lärarutbildningsinstitutionens ordningsregler kan av rektor eller föreståndare bestraffas med anmärkning.
Om rektor eller föreståndare anser att anmärkning inte räcker, skall ärendet föreläggas direktionen. Direktionen kan, efter att ha hört studeranden och lärarkåren, tilldela studeranden varning eller avstänga honom från lärarutbildningsinstitutionen för en viss tid, högst för ett år.
5 kap.Tjänster och befattningar samt personal
19 §
Vid en yrkespedagogisk lärarhögskola kan finnas en rektorstjänst samt tjänster som överlärare och ledare. Vid en yrkesläroanstalts lärarutbildningsavdelning kan finnas tjänster eller befattningar som föreståndare och överlärare. Vid en lärarutbildningsinstitution kan dessutom finnas andra nödvändiga tjänster, timlärare och andra tillfälliga tjänstemän och personal i arbetsavtalsförhållande.
20 §
Av innehavaren av en tjänst eller befattning som rektor, föreståndare och lärare samt timlärare krävs sådan hälsa som inte är till hinder för att verka i läraruppgifter.
21 §
Av innehavaren av en tjänst eller befattning som rektor, föreståndare och överlärare krävs att han antingen har fått sin skolbildning på lärarutbildningsinstitutionens undervisningsspråk samt, om högskoleexamen är behörighetsvillkor, avlagt skriftligt mogenhetsprov på detta språk, eller fått sin lärarutbildning på lärarutbildningsinstitutionens undervisningsspråk eller visat sig fullständigt behärska lärarutbildningsinstitutionens undervisningsspråk enligt vad som därom stadgas särskilt.
Av timlärare krävs, i mån av möjlighet, samma språkkunskap som av innehavaren av en tjänst eller en befattning.
22 §
Särskilt behörighetsvillkor för en tjänst eller befattning som rektor eller föreståndare är de studier som krävs för tjänst eller befattning som överlärare, lärarutbildning, examen i yrkesutbildningsförvaltning samt minst tre års tjänstgöring som lärare vid en yrkespedagogisk lärarutbildningsinstitution eller en yrkesläroanstalt.
För andra tjänster eller befattningar krävs
av överlärare (ämnesdidaktik) för tjänsten eller befattningen lämplig högre högskoleexamen eller, om det inte finns någon lämplig högre högskoleexamen inom området, den högsta examen inom området, inkluderade i examen eller fristående minst 35 studieveckors studier i pedagogik eller vuxenpedagogik, överlärar- eller lektorsbehörighet för en yrkesläroanstalt inom området samt minst tre års lärarerfarenhet vid en läroanstalt som lyder under yrkesutbildningsstyrelsen,
av överlärare (pedagogiska ämnen) högre högskoleexamen och i denna eller fristående 55 studieveckors studier i pedagogik, vuxenpedagogik, specialpedagogik eller i annat motsvarande ämne eller i psykologi samt 35 studieveckors studier i ett annat av dessa ämnen eller motsvarande licentiatexamen, den lärarutbildning som krävs vid yrkesläroanstalter samt minst tre års lärarerfarenhet, samt
av ledare (tilläggsutbildning) högre högskoleexamen, överlärar- eller lektorsbehörighet för en yrkesläroanstalt samt minst tre års erfarenhet av uppgifter som är lämpliga för tjänsten eller befattningen eller av lärarutbildning.
Av timlärare krävs, i mån av möjlighet, behörighet motsvarande den som krävs av innehavaren av en tjänst eller en befattning.
23 §
Rektor för en yrkespedagogisk lärarhögskola utnämns av yrkesutbildningsstyrelsen på framställning av direktionen.
Föreståndare och överlärare samt övriga tjänsteinnehavare vid en statlig lärarutbildningsinstitution utnämns och annan personal anställs av direktionen.
Timlärare vid en statlig lärarutbildningsinstitution anställs av direktionen, om inte uppgiften i instruktionen har ålagts rektor.
Utnämnande av ovan i 2 mom. angivna innehavare av annan tjänst än lärartjänst samt anställning av annan personal kan i instruktionen åläggas rektor eller annan tjänsteinnehavare.
24 §
Rektor vid en yrkespedagogisk lärarhögskola beviljas tjänstledighet av direktionen. Rektor beviljas dock av prövning beroende tjänstledighet för längre tid än ett år av yrkesutbildningsstyrelsen. Föreståndare och överlärare vid en statlig lärarutbildninsinstitution beviljas tjänstledighet av rektor. Föreståndare och överlärare beviljas dock av prövning beroende tjänstledighet för längre tid än tre månader av direktionen.
Vid en statlig lärarutbildningsinstitution anställs vikarie av den som beviljar tjänstledighet. Vikarier för föreståndare och överlärare anställs dock för längre tid än tre månader av direktionen.
25 §
Beträffande avlöningsgrunder, undervisningsskyldighet och arbetstid för rektor och föreståndare gäller vad som bestäms genom undervisningsministeriets beslut eller särskilt avtalas.
Om undervisnings- och arbetsskyldighet för innehavaren av en lärartjänst eller lärarbefattning gäller vad som bestäms genom undervisningsministeriets beslut eller särskilt avtalas.
När ordnandet av undervisningen så kräver kan direktionen ålägga en lärare att åta sig övertimmar. Angående maximiantalet övertimmar gäller vad som bestäms genom undervisningsministeriets beslut eller särskilt avtalas.
26 §
Utöver de lektioner, som har fastställts genom arbetsfördelningen mellan lärarna, och till lektionerna anslutna uppgifter skall en lärare i huvudsyssla
delta i forsknings- och utvecklingsverksamhet och i planeringen av undervisningen samt i övrigt följa utvecklingen på sitt område,
utveckla sin undervisning så, att den motsvarar utvecklingen på hans undervisningsområde och inom arbetslivet, samt
utföra de andra uppgifter som rektor eller föreståndaren ålägger honom.
Lärare i övningsskolor skall utöver vad som särskilt stadgas om en lärares uppgifter delta i handledningen av övningsundervisning, i bedömningen av lärarstuderande samt i andra lärarutbildningsuppgifter i anslutning till övningsskolans verksamhet.
27 §
Den tjänstledighet som avses i 20 § lagen om yrkespedagogiska lärarutbildningsinstitutioner skall användas inom fyra år efter det att den tjänstgöringsperiod på sju år som är en förutsättning för tjänstledigheten har gått ut. Om tjänstledighet skall ansokas senast ett år innan nämnda tidsfrist på fyra år går ut.
En ny sådan tjänstgöringsperiod som avses i 1 mom. börjar genast när den föregående tjänstgöringsperioden går ut.
Den i 1 mom. avsedda tjänstgöringsperioden beräknas på samma sätt som den statstjänstemännens tjänstgöringstid som berättigar till ålderstillägg.
Undervisningsministeriet utfärdar vid behov anvisningar om den tjänstledighet som avses i denna paragraf.
6 kap.Särskilda stadganden
28 §
Ändring i beslut av direktionen för en yrkespedagogisk lärarhögskola får inte sökas genom besvär, om beslutet gäller
utseende av lärare till biträdande rektor,
lärarhögskolans ordningsregler,
intagning av studerande,
varning som tilldelats studerande, eller
läroplanen eller andra undervisningsarrangemang.
Över direktionens beslut om relegering av en studerande får studeranden besvära sig skriftligenhos yrkesutbildningsstyrelsen inom fjorton dagar efter det att han fått del av beslutet.
29 §
Ändring i beslut av yrkesutbildningsstyrelsen varigenom besvär över direktionsbeslut har avgjorts får inte sökas genom besvär.
30 §
Närmare bestämmelser om verkställigheten av denna förordning utfärdas vid behov av undervisningsministeriet.
7 kap.Ikraftträdelse- och övergångsstadganden
31 §
Denna förordning träder i kraft den 1 augusti 1990. Förordningens 27 § tillämpas dock från och med en tidpunkt, varom stadgas senare.
Genom denna förordning upphävs jämte senare ändringar:
förordningen den 9 augusti 1962 om lärarinstitut för yrkesskolorna (454/62),
förordningen den 27 juli 1962 om institut för lärare i huslig ekonomi (430/62),
förordningen den 27 juli 1962 om institut för lärare i hemslöjd (435/62),
förordningen den 7 juli 1965 om normalforstinstitut (398/65),
1 § 3 mom., 21 § 4 mom., 23 § 2 mom., 25 b , 30 och 31 § förordningen den 20 mars 1971 om kommunala och privata handelsläroanstalter (339/71),
4 a § förordningen den 27 juli 1962 angående verkställigheten och tillämpningen av lagen om läroanstalter för lantbruk, huslig ekonomi och hemslöjd (426/62),
förordningen den 27 juli 1962 om lantbruksnormalskolan och om motsvarande svenskspråkiga utbildning (427/62),
1 § 4 mom., 15 § 5 mom., 16 § 1 mom. 4 a punkten och 5 mom. samt 20 § 2 mom. förordningen den 19 december 1940 angående statens tekniska läroanstalter (766/40), samt
35 § 1 mom. förordningen den 28 juni 1968 om utbildning av utövare av sjukvårdsyrke och av annan motsvarande personal (418/68) dock så att stadgandena i nämnda moment tillämpas till och med den 31 juli 1994.
Rektor, föreståndare, överlärare, lektor, lärare eller kursverksamhetsledare som har utnämnts till sin tjänst eller befattning innan denna förordning trätt i kraft och som har uppfyllt behörighetsvillkoren enligt tidigare gällande stadganden, är fortfarande behörig för sin tjänst eller befattning eller för en tjänst eller befattning som närmast motsvarar den och kan utan hinder av stadgandena i denna förordning utnämnas till annan motsvarande tjänst eller befattning. Likaså bibehåller den som den 31 juli 1990 varit timlärare i huvudsyssla och som då uppfyllt gällande behörighetsvillkor sin behörighet och kan utan hinder av stadgandena i denna förordning utnämnas till en motsvarande tjänst eller befattning.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.
Helsingfors den 15 juni 1990
Republikens President Mauno KoivistoMinister Anna-Liisa Kasurinen