Go to front page
Statute Book of Finland

478/1990

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om ändring och temporär ändring av lagen om bil- och motorcykelskatt

Type of statute
Lag
Date of Issue

Text of original statute

No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.

I enlighet med riksdagens beslut

upphävs i lagen den 14 november 1967 om bil- och motorcykelskatt ( 482/67 ) 6 § 4 mom., sådant det lyder i lag av den 29 december 1976 (1095/76),

ändras 1 § 1 mom., 3 § 2 mom., 5 § 4 mom. temporärt, 6 § 1 mom., 6 a §, 8 § 2 mom., 13 §, 19 § 2 mom. och 25 §, av dessa lagrum 3 § 2 mom., 5 § 4 mom., 6 § 1 mom. och 25 § sådana de lyder i lag av den 12 december 1986 (905/86), 6 a §, 8 § 2 mom. och 19 § 2 mom. sådana de lyder i lag av den 17 november 1989 (986/89) samt 13 § sådan den lyder ändrad genom nämnda lagar av den 12 december 1986 och den 17 november 1989, samt

fogas till lagen nya 6 b, 6 c och 21 a §§ som följer:

1 §

För en personbil, en paketbil och en sådan annan bil vars egenvikt är mindre än 1 800 kilogram samt för en motorcykel skall vid import eller, om det är fråga om ett ovan nämnt fordon som har tillverkats i landet, vid första överlåtelsen från tillverkaren, till staten betalas bil- och motorcykelskatt enligt denna lag.


3 §


För en terrängpersonbil skall i skatt betalas 50 procent av bilens beskattningsvärde.


5 §


Till en bils beskattningsvärde räknas dock inte bilbälten, innerstänkskärmar, varningstriangel, reservdäck, batteri och sådana avgasrenare som för underskridande av de gränsvärden som enligt stadgandena om personbilars avgasutsläpp skall tillämpas mellan den 1 november 1990 och den 31 december 1991 har installerats i andra personbilar än lågemissionsbilar, om den ovan nämnda utrustningen och de ovan nämnda anordningarna installeras i bilen på ett friområde eller på något annat ställe i landet. Värdet av rostskyddsbehandling av bilen i Finland före dess första registrering skall inte heller räknas in i bilens beskattningsvärde. Tullstyrelsen kan för ett visst bilmärke eller en viss bilmodell på ansökan besluta att värdet av bilbälten, varningstriangel, reservdäck, batteri och de ovan nämnda avgasrenarna, om importören eller tillverkaren har anskaffat dem i Finland men de har installerats utanför Finland, får avdras från beskattningsvärdet till det belopp som tullstyrelsen bestämmer.


6 §

Fria från bilskatt är en brandbil, ambulansbil, invalidtaxi, veterinärbil, lastbil och likbil samt en bil som har byggts enkom för tävlingsändamål och endast används inom ett avstängt område och som inte registreras.


6 a §

Uppger importören att han före första registreringen eller, om registrering inte behövs, före ibruktagandet ämnar ändra ett skattepliktigt fordon till ett fordon som enligt 6 § skulle vara skattefritt, får fordonet importeras utan bilskatt. Vad gäller slutlig utredning av om villkoren för skattefrihet uppfylls, iakttas förordningen om bil- och motorcykelskatt.

I de fall som nämns i 1 mom. kan fordonet i samband med förtullningen utlämnas skattefritt endast till en importör som är en registrerad kund enligt 8 § tullagen (573/78). I övriga fall iakttas då skatten återbärs vad tullagen stadgar om tullrättelse och ändringssökande.

Om en bil som fabriksmässigt har tillverkats i landet och om dess tillverkare gäller 1 mom. i tillämpliga delar.

Vad tullagen och lagen angående omsättningsskatt (532/63) stadgar om ändringssökande och rättelse skall tillämpas också då en bil, för vilken skatten redan har betalts, tas i bruk så som nämns i 1 mom.

Vad som stadgas i denna paragraf tillämpas också vid import av paketbilschassier.

6 b §

En paketbil som är avsedd enbart för varutransport är skattefri, om dess bärförmåga är minst 600 kilogram och om

1)

volymen av dess enhetliga lastutrymme, uträknat enligt 2 mom., är minst 3 kubikmeter,

2)

dess öppna lastutrymme är minst 1,85 meter långt eller

3)

dess täckta lastutrymme har en inre höjd av minst 1,30 meter och en inre längd av minst 0,80 meter och dess öppna lastutrymme har en längd av minst 1,50 meter.

Volymen av en paketbils lastutrymme beräknas på följande sätt:

1)

Lastutrymmets yta mäts rektangulärt på tre nivåer så att man beaktar lastutrymmets golvnivå, nivån 60 centimeter ovanför denna och den nivå där lastutrymmets höjd mäts. Längden av de nämnda rektanglarna utgörs av avståndet mellan de lodräta nivåer som förläggs i begynnelse- och slutpunkterna av den rektangel som först börjar och först slutar. Nivåerna, som bestämmer de rektanglar som används vid mätningen av ytorna, skall vara parallella. Rektanglarna skall ligga så att konstruktionerna i bilens lastutrymme inte skär dem, med undantag av de konstruktioner som nämns i 3 punkten. Avståndet mellan den lägsta och den högsta nivån skall vara minst 1,30 meter och längden av den översta rektangeln minst 1,20 meter och dess bredd i förhållande till bilens mittlinje symmetriskt minst 0,80 meter. Om mer än 40 procent av ytan av rektangeln på den lägsta nivån utgörs av konstruktioner som skär denna nivå, placeras den ovanom dessa konstruktioner.

2)

Lastutrymmets höjd är avståndet mellan den lägsta och högsta av de nivåer som används vid fastställandet av ytorna.

3)

Lastutrymmets volym är lika med produkten av medeltalet av de ytor som nämns i 1 punkten och den höjd som nämns i 2 punkten, minskad med volymen av konstruktioner i fordonet som beror på hjulhus, motor eller kraftöverföring och som skär det lägsta planet.

Längden av lastutrymmet hos en paketbil med öppet lastutrymme mäts vid utrymmets övre kant på ett 1,20 meter brett område från utrymmets framvägg till dess bakvägg. Om lastutrymmet lägre ner utan att hjulhusen beaktas är kortare än det mått som erhållits på detta sätt, anses detta kortare mått som lastutrymmets längd.

6 c §

En paketbil kan anses som avsedd enbart för varutransport, om

1)

den inte utöver förarsitsen och de högst två fasta sitsar som finns bredvid denna är utrustad med sitsar eller anordningar för fastgörande av sitsar, med undantag av en sits, avsedd för tillfälligt bruk, i paketbilar vilkas lastutrymme uppgår till minst 7 kubikmeter, och dessutom en sits för tillfälligt bruk för varje full kubikmeter i lastutrymmet som överstiger 7 kubikmeter,

2)

det maximala antalet sitsar för tillfälligt bruk är tre och

3)

de sitsar som är avsedda för tillfälligt bruk har placerats med ryggen mot färdriktningen omedelbart bakom förarsitsen och sitsarna bredvid denna.

Utan hinder av 1 mom. kan en paketbil anses vara avsedd enbart för varutransport, trots att i den utöver de i 1 mom. 1 punkten nämnda fasta sitsarna finns godtagbara anordningar för fastgörande av rullstol och i lastutrymmet i den på detta sätt utrustade paketbilen transporteras en person som varaktigt använder rullstol. Då det avgörs om en paketbil vars lastutrymme är minst 7 kubikmeter enligt 1 mom. kan anses vara avsedd enbart för varutransport, jämställs de ovan nämnda anordningarna med sitsar som är avsedda för tillfälligt bruk.

Om fastställandet av volymen i en paketbils lastutrymme stadgas i 6 b § 2 mom.

8 §


Som en i 1 mom. nämnd ändring av en paketbils konstruktion anses även att bilens lastutrymme förses med andra sitsar eller anordningar som är avsedda för inmontering av sitsar än sådana som nämns i 6 c §.


13 §

Då i fall som avses i 12 §, när en bil överlåts eller när förutsättningarna för skattefrihet, skattenedsättning eller skatteåterbäring för en bil annars upphör att gälla, mindre än en månad har förflutit från bilens registrering, är den skatt som skall debiteras för en skattefri bil och för en bil, för vilken skatten har nedsatts eller återburits, det belopp som vid förtullning eller leverans hade bort uppbäras i full skatt för bilen. För en bil, för vilken skatten har sänkts med stöd av 7 eller 13 a §, är skatten det belopp som inte har påförts eller debiterats, ökat med en femtedel. Har en bil i nämnda fall varit registrerad en månad eller längre, nedsätts den skatt som debiteras med en trettiosjättedel för varje hel månad som bilen varit registrerad. Om bilen är någon annan specialbil som nämns i 6 § 1 mom. än en ambulansbil, skall skatten dock nedsättas med en fyrtioåttondedel per månad.

Har konstruktionen hos en skattefri paketbil eller någon annan specialbil än en sådan som nämns i 6 § 1 mom. ändrats så som avses i 8 §, skall skatt dock alltid debiteras till fullt belopp. Detsamma gäller också om ett i 6 § 1 eller 2 mom. nämnt fordon som enkom har byggts för tävlingsändamål anmäls eller skall anmälas för registrering.

19 §


Har skatt som uppburits för en bil återbetalts med stöd av 17 eller 18 §, skall den omsättningsskatt som har betalts för fordonet inte sänkas med anledning därav.

21 a §

Om det anses att ett fordon för undgående av skatt har byggts eller ändrats så att det till sin konstruktion och till sina egenskaper avviker från de normala egenskaperna hos fordonen i den kategori som är i fråga, får skatt uppbäras för fordonet också om det enligt klassificeringen eller stadgandena i denna lag skulle vara skattefritt.

25 §

Närmare stadganden om verkställigheten av denna lag utfärdas genom förordning. Trafikministeriet meddelar dock vid behov närmare föreskrifter om den fordonsutrustning som avses i 5 § 3-5 mom. och om när ett fordon skall anses vara byggt enkom för tävlingsändamål.


Denna lag träder i kraft den 15 juni 1990.

Stadgandena i 5 § 4 mom. är i kraft till utgången av 1991.

Lagen tillämpas på fordon som utlämnas från tullkontroll eller levereras den dag då lagen träder i kraft eller därefter. Stadgandena i 3 § 2 mom. tillämpas dock på bilar som utlämnas från tullkontroll den 1 augusti 1990 eller senare. Vad som stadgas i 6 c § 2 mom. och 8 § 2 mom. tillämpas också på fordon som har tagits i bruk innan lagen träder i kraft.

Regeringens proposition 41/90

Statsutsk. bet. 14/90

Stora utsk. bet. 49/90

Helsingfors den 31 maj 1990

Republikens President Mauno KoivistoMinister Ulla Puolanne

Top of page