Förordning om ändring av förordningen innefattande tariffstadga för statsjärnvägarna
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
På föredragning av trafikministern
ändras i förordningen den 21 juni 1945 innefattande tariffstadga för statsjärnvägarna ( 596/45 ) 12, 13, 15, 30, 36 och 38 §§, sådana de lyder, 12, 15, 36 och 38 §§ i förordning av den 25 september 1987 (760/87), 13 § i förordning av den 30 september 1985 (787/85) samt 30 § i förordning av den 21 september 1984 (682/84), som följer:
Enkel biljett
12 §
1. Enkel biljett berättigar till en resa mellan två för persontrafik öppnade trafikplatser.
2. Priset för andra klass enkel biljett bestämmes genom att till grundavgiften 1,85 mark lägges:
för en resesträcka av | 1-22 | km 0,80 mark för varje påbörjat avsnitt av | 2 km |
,, ,, ,, ,, | 23-50 | 1,10 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 4 ,, |
,, ,, ,, ,, | 51-80 | 1,75 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 5 ,, |
,, ,, ,, ,, | 81-140 | 2,45 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 10 ,, |
,, ,, ,, ,, | 141-250 | 2,85 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 10 ,, |
,, ,, ,, ,, | 251-450 | 2,40 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 10 ,, |
,, ,, ,, ,, | 451-600 | 2,30 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 10 ,, |
,, ,, ,, ,, | 601-960 | 4,55 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 30 ,, |
,, ,, ,, ,, | 961-1 200 | 4,75 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 40 ,, |
,, ,, ,, ,, | 1 201-2 000 | 5,20 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 50 ,, |
,, ,, ,, ,, | över 2 000 | 10,10 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 100 ,, |
Priset på enkel biljett beräknas för minst 8 kilometer.
Tur-returbiljett
13 §
1. Tur-returbiljett berättigar till en turresa mellan två för persontrafik öppnade trafikplatser och för en returresa samma väg.
2. Priset på en tur-returbiljett är detsamma som priset på två turbiljetter för samma sträcka nedsatt med högst fem procent.
Månadsbiljett
15 §
1. Månadsbiljetten är personlig och berättigar under en månad till ett obegränsat antal resor mellan de på biljetten antecknade trafikplatserna. Månadsbiljettens giltighetstid kan börja vilken dag som helst i månaden.
2. Priset på andra klass månadsbiljett beräknas så, att till grundavgiften 75,00 mark lägges:
för en reses träcka av 1- 10 | km 17,50 mark | för varje påbörjat avsnitt av | 2 km |
,, ,, ,, ,, | 11- 22 | 30,00 ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 3 ,, |
,, ,, ,, ,, | 23- 52 | 46,50 ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 6 ,, |
,, ,, ,, ,, | 53- 80 | 39,00 ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 7 ,, |
,, ,, ,, ,, | 81-180 | 27,00 ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 10 ,, |
,, ,, ,, ,, | 181-260 | 38,50 ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 20 ,, |
,, ,, ,, ,, | 261-500 | 54,50 ,, ,, ,, ,, ,, ,, | 48 ,, |
Priset på månadsbiljett beräknas för minst 8 kilometer.
3. Priset på månadsbiljett för flera månader erhålles genom att priset för en månads månadsbiljett multipliceras med antalet månader i giltighetstiden. Månadsbiljett säljes för en tid av högst 12 månader.
4. Priset på månadsbiljett som gäller på samtliga banor motsvarar priset på en månadsbiljett som gäller på en sträcka av 500 kilometer.
5. Priset på månadsbiljett som gäller under elva och tolv månader samt priset på månadsbiljett som gäller på samtliga banor är samma som på motsvarande månadsbiljett som gäller under tio månader.
Expressgods
30 §
1. Järnvägsstyrelsen bestämmer på vilka rälstransportsträckor och vilka sändelser som tas emot till befordran som expressgods.
2. Befordringsavgiften för expressgods bestämmes på basen av sändningens bruttovikt eller volym samt transportsträcka, därest ej järnvägsstyrelsen annorlunda bestämmer. Sändningens vikt avrundas enligt i 37 § stadgat sätt.
Befordringsavgiften för expressgodssändning beräknas enligt enhetspriserna i följande tabell.
Avstånd i km högst | Enhetspriset i penni per 100 kg | Avstånd i km högst | Enhetspriset i penni per 100 kg | Avstånd i km högst | Enhetspriset i penni per 100 kg |
30 | 3 033 | 330 | 5 877 | 900 | 11 280 |
60 | 3 317 | 370 | 6 255 | 1 000 | 12 227 |
90 | 3 602 | 410 | 6 636 | 1 100 | 13 174 |
120 | 3 886 | 450 | 7 014 | ||
150 | 4 169 | 500 | 7 488 | ||
180 | 4 455 | 550 | 7 961 | ||
210 | 4 738 | 600 | 8 435 | ||
240 | 5 024 | 650 | 8 910 | ||
270 | 5 308 | 700 | 9 382 | ||
300 | 5 591 | 800 | 10 330 |
3. Järnvägsstyrelsen bestämmer avgiften för vagnslastsändningar som transporteras som expressgods.
Styckegodssändning
Befordringsavgift
36 §
1. Befordringsavgiften för en styckegodssändning bestämmes på basen av godsets bruttovikt, lätt och skrymmande gods på basen av volymvikten samt av järnvägsstyrelsen fastställda tariffavstånd. Befordringsavgiften beräknas enligt de i följande tabell fastställda enhetspriserna för varje sändning sålunda, att man till avgiften enligt vikt lägger tilläggsavgiften för avståndskoefficienten.
Sändningens vikt högst kg | Fastslaget pris mk / sändning | Avståndskoefficient mk / sändning / km | Sändningens vikt högst kg | Fastslaget pris mk / sändning | Avståndskoefficient mk / sändning / km |
10 | 17,2383 | 0,032736 | 1 600 | 221,9807 | 0,893543 |
20 | 18,6917 | 0,039645 | 1 700 | 233,0593 | 0,934063 |
30 | 20,1445 | 0,046568 | 1 800 | 244,0321 | 0,974098 |
40 | 21,5971 | 0,053496 | 1 900 | 254,9077 | 1,013707 |
50 | 23,0496 | 0,060427 | 2 000 | 265,6931 | 1,052943 |
60 | 24,5020 | 0,067358 | 2 100 | 276,3948 | 1,091847 |
70 | 25,9544 | 0,074290 | 2 200 | 287,0185 | 1,130458 |
80 | 27,4067 | 0,081222 | 2 300 | 297,5690 | 1,168806 |
90 | 28,8590 | 0,088154 | 2 400 | 308,0511 | 1,206919 |
100 | 30,3113 | 0,095086 | 2 500 | 318,4686 | 1,244821 |
110 | 31,7635 | 0,102018 | 2 750 | 344,2534 | 1,338786 |
120 | 33,2158 | 0,108949 | 3 000 | 369,7060 | 1,431821 |
130 | 34,6680 | 0,115880 | 3 250 | 394,8653 | 1,524126 |
140 | 36,1203 | 0,122810 | 3 500 | 419,7634 | 1,615850 |
150 | 37,5725 | 0,129741 | 3 750 | 444,4266 | 1,707109 |
160 | 39,0247 | 0,136671 | 4 000 | 468,8772 | 1,797995 |
170 | 40,4769 | 0,143601 | 4 250 | 493,1341 | 1,888580 |
180 | 41,9291 | 0,150530 | 4 500 | 517,2135 | 1,978923 |
190 | 43,3813 | 0,157460 | 4 750 | 541,1294 | 2,069072 |
200 | 44,8335 | 0,164389 | 5 000 | 564,8942 | 2,159066 |
210 | 46,2857 | 0,171317 | 5 500 | 606,8811 | 2,322778 |
220 | 47,7380 | 0,178246 | 6 000 | 648,0616 | 2,481249 |
230 | 49,1902 | 0,185174 | 6 500 | 688,5348 | 2,635009 |
240 | 50,6424 | 0,192102 | 7 000 | 728,3821 | 2,784529 |
250 | 52,0946 | 0,199030 | 7 500 | 767,6705 | 2,930203 |
275 | 55,7251 | 0,216348 | 8 000 | 806,4561 | 3,072366 |
300 | 59,3555 | 0,233666 | 8 500 | 844,7859 | 3,211307 |
325 | 62,9860 | 0,250982 | 9 000 | 882,7003 | 3,347276 |
350 | 66,6165 | 0,268296 | 9 500 | 920,2340 | 3,480489 |
375 | 70,2470 | 0,285610 | 10 000 | 957,4172 | 3,611140 |
400 | 73,8775 | 0,302923 | 11 000 | 1 030,8342 | 3,865415 |
425 | 77,5080 | 0,320235 | 12 000 | 1 103,1278 | 4,111254 |
450 | 81,1385 | 0,337546 | 13 000 | 1 174,4377 | 4,349592 |
475 | 84,7691 | 0,354857 | 14 000 | 1 244,8772 | 4,581200 |
500 | 88,3996 | 0,372166 | 15 000 | 1 314,5393 | 4,806721 |
550 | 95,2680 | 0,402575 | 16 000 | 1 383,5018 | 5,026699 |
600 | 102,0112 | 0,431647 | 17 000 | 1 451,8302 | 5,241601 |
650 | 108,6389 | 0,459608 | 18 000 | 1 519,5805 | 5,451830 |
700 | 115,1635 | 0,486624 | 19 000 | 1 586,8009 | 5,657736 |
750 | 121,5952 | 0,512827 | 20 000 | 1 653,5334 | 5,859629 |
800 | 127,9425 | 0,538323 | 21 000 | 1 719,8145 | 6,057780 |
850 | 134,2130 | 0,563199 | 22 000 | 1 785,6767 | 6,252432 |
900 | 140,4128 | 0,587529 | 23 000 | 1 851,1485 | 6,443802 |
950 | 146,5475 | 0,611374 | 24 000 | 1 916,2555 | 6,632084 |
1 000 | 152,6218 | 0,634786 | 25 000 | 1 981,0207 | 6,817453 |
1 100 | 164,6059 | 0,680482 | 26 000 | 2 045,4645 | 7,000070 |
1 200 | 176,3936 | 0,724902 | 27 000 | 2 109,6057 | 7,180079 |
1 300 | 188,0078 | 0,768266 | 28 000 | 2 173,4610 | 7,357613 |
1 400 | 199,4671 | 0,810742 | 29 000 | 2 237,0460 | 7,532793 |
1 500 | 210,7871 | 0,852465 | 30 000 | 2 300,3746 | 7,705730 |
Järnvägsstyrelsen fastställer det konstanta priset för styckegodssändningarnas befordringsavgifter.
2. Järnvägsstyrelsen har rätt att bestämma att för styckegodssändningar uppbäres en särskild stationsavgift och fastställa den.
3. Vid befordring av sådana ämnen och föremål, vilkas befordran på järnväg eller landsväg på grund av deras farlighet endast är tillåten enligt särskilda bestämmelser, höjes befordringsavgiften på det sätt järnvägsstyrelsen bestämmer.
4. Järnvägsstyrelsen har rätt att bestämma tilläggsavgift för specialtransporter och för av andra åtgärder förorsakade tilläggskostnader, samt att bestämma tilläggsavgiften för sändningarnas hemforslings- och distributionstransporter.
Vagnslastsändning
Befordringsavgift
38 §
1. Vagnslastsändningens befordringsavgift bestäms enligt godsets vikt eller volym och befordringsväg enligt bestämmelserna i denna förordning.
2. Det finns två vagnslastklasser; klassen för täckt vagn och klassen för öppen vagn. Befordringsavgiften beräknas enligt för befordringen använd vagnstyp, om ej järnvägsstyrelsen bestämmer annorlunda.
3. Grundpriset för avgift för befordran i öppen vagn är den tonfrakt, som beräknats för en 20 tons last per två vagnsaxlar. Detta pris fås genom att man till en grundavgift på 20,177 mk tillägger:
för en resesträcka på | 11-100 km | 0,865 mk | för varje päbörjat avsnitt på | 3 km |
,, | 101-200 ,, | 1,112 ,, | ,, ,, | 5 ,, |
,, | 201-400 ,, | 1,860 ,, | ,, ,, | 10 ,, |
,, | 401-700 ,, | 3,027 ,, | ,, ,, | 20 ,, |
,, | över 700 ,, | 2,620 ,, | ,, ,, | 20 ,, |
Tonfrakten för 1-10 km är lika med grundavgiften.
Tonfrakt i täckt vagn är 10 procent högre än tonfrakt i öppen vagn.
4. Då vagnslastens tariffvikt avviker från 20 ton höjs eller sänks de i punkt 3 definierade tonfrakterna under användning av följande koefficienter:
Tariffvikt ton/vagn | Koefficient | Tariffvikt ton/vagn | Koefficient | ||
i 4- axlig vagn | i 2- axlig vagn | i 4- axlig vagn | i 2- axlig vagn | ||
16 | 8 | 1,695 | 39 | 1,013 | |
17 | 1,599 | 40 | 20 | 1,000 | |
18 | 9 | 1,516 | 41 | 0,995 | |
19 | 1,456 | ||||
42 | 21 | 0,990 | |||
20 | 10 | 1,418 | |||
43 | 0,985 | ||||
21 | 1,383 | ||||
44 | 22 | 0,980 | |||
22 | 11 | 1,351 | 45 | 0,976 | |
23 | 1,321 | ||||
46 | 23 | 0,972 | |||
24 | 12 | 1,293 | 47 | 0,968 | |
25 | 1,267 | 48 | 24 | 0,964 | |
26 | 13 | 1,242 | 49 | 0,961 | |
27 | 1,218 | ||||
50 | 25 | 0,958 | |||
28 | 14 | 1,196 | 51 | 0,955 | |
29 | 1,175 | 52 | 26 | 0,952 | |
30 | 15 | 1,155 | 53 | 0,949 | |
31 | 1,136 | 54 | 27 | 0,946 | |
32 | 16 | 1,118 | 55 | 0,943 | |
33 | 1,101 | 56 | 28 | 0,940 | |
34 | 17 | 1,085 | 57 | 0,937 | |
35 | 1,069 | 58 | 29 | 0,934 | |
36 | 18 | 1,054 | 59 | 0,932 | |
37 | 1,040 | 60 | 30 | 0,930 | |
38 | 19 | 1,026 | över 60 | över 30 | 0,930 |
5. Järnvägsstyrelsen äger rätt att fastställa på godsets volym baserade tariffer för sådana varuslags del, vid vilka godsets volym används som allmänt mått för mängden. Enligt dessa tariffer beräknade frakter får inte överstiga de frakter, som man skulle komma till om man tillämpade fraktberäkning enligt vikt.
6. Vid befordran av vagnslaster innehållande sådana ämnen och föremål, vilkas befordran på järnväg på grund av deras farlighet är tillåten endast på specialvillkor, uppbärs av järnvägsstyrelsen fastställd tilläggsavgift för farliga ämnen.
Denna tilläggsavgift uppbärs ej vid fraktberäkning för extra tåg.
7. Järnvägsstyrelsen äger rätt att bestämma om tilläggsavgift, som bör erläggas för transport i specialvagn.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1989, dock så, att däri stadgade priser tillämpas även på sådana före sagda datum sålda biljetter, vilkas giltighetstid börjar den 1 januari 1989 eller senare, samt på den del av priset för månadsbiljetter, som hänför sig till full giltighetsmånad efter den 1 januari 1989.
Helsingfors den 16 september 1988
Republikens President Mauno KoivistoTrafikminister Pekka Vennamo