Go to front page
Statute Book of Finland

143/1988

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Förordning om miljöministeriet

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Updated statute
143/1988

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

På föredragning av miljöministern stadgas med stöd av 3 § 2 mom. och 5 § lagen den 30 mars 1922 om ministeriernas i statsrådet antal och allmänna verksamhetsområde (78/22) samt 3 § lagen av samma dag om ärendenas handläggning i statsrådet och dess ministerier (79/22):

Ministeriets organisation

1 §

Vid miljöministeriet finns

1)

en allmän avdelning,

2)

en miljövårdsavdelning,

3)

en planläggnings- och byggnadsavdelning samt

4)

en bostadsavdelning.

Centrala ämbetsverk som lyder under ministeriet

2 §

Centrala ämbetsverk under ministeriet är bostadsstyrelsen och vatten- och miljöstyrelsen.

Allmänna avdelningen

3 §

Vid allmänna avdelningen finns

1)

en allmän byrå,

2)

en ekonomibyrå samt

3)

en byrå för internationella ärenden.

4 §

Allmänna avdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

tjänste- och arbetsförhållanden samt övrig personaladministration vid ministeriet,

2)

ministeriets interna förvaltning och organisation,

3)

personaladministrationen vid ämbetsverk inom ministeriets förvaltningsområde samt den allmänna utvecklingen av förvaltningen,

4)

rationalisering och effektivitetskontroll,

5)

personalutbildning och samordning av utbildningen inom ministeriets förvaltningsområde,

6)

samordning av informationsverksamheten,

7)

registrering, expediering och arkivering av handlingar,

8)

representation vid domstolar och hos andra myndigheter samt i inrättningar och samfund, om ärendet inte skall handläggas av någon annan avdelning,

9)

framställningar och utlåtanden till myndigheter, om de hör till verksamhetsområdet för flera avdelningar,

10)

ekonomisk planering och redovisning samt uppgifter som ankommer på ministeriet i dess egenskap av redovisningsverk,

11)

budgetförslag och specialbudget,

12)

lokaler och anskaffningar,

13)

samordning av dataförvaltningen och ibruktagandet av datateknik,

14)

samordning av handläggningen av internationella ärenden samt

15)

lagstiftning och övriga beredningsuppgifter enligt vad som bestäms särskilt.

Allmänna avdelningen handlägger även de övriga ärenden som ankommer på ministeriet och som inte hör till andra avdelningar.

Miljövårdsavdelningen

5 §

Vid miljövårdsavdelningen finns

1)

en allmän byrå,

2)

en planerings- och utvecklingsbyrå,

3)

en naturvårdsbyrå,

4)

en avfallshanteringsbyrå,

5)

en byrå för vattenärenden samt

6)

en byrå för luftvård och bullerbekämpning.

I anslutning till ministeriet finns miljövårdsrådet, delegationen för avfallshantering, delegationen för havsmiljön, delegationen för vattenärenden, luftvårdsdelegationen och delegationen för bullerbekämpning, om vilka stadgas särskilt.

6 §

Miljövårdsavdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

allmän planering av och tillsyn över samt utvecklande och samordning av miljövården samt sådan bedömning av miljökonsekvenser av planer och andra åtgärder som har samband därmed,

2)

miljövårdsforskning,

3)

miljökvalitetsövervakning,

4)

utveckling av miljödatasystem,

5)

miljöekonomi,

6)

naturvård och landskapsvård,

7)

annan marktäkt än marktäkt i samband med planläggning,

8)

friluftsliv och annan rekreation i naturen,

9)

användning av motordrivna fordon i terräng,

10)

avfallshantering och återvinning,

11)

luftvård,

12)

vattenvård samt övergripande planering av användningen, vården och skyddet av vattnen,

13)

skydd av havsmiljön,

14)

bekämpning av oljeskador,

15)

förebyggande av miljöolägenheter förorsakade av kemikalier,

16)

bullerbekämpning,

17)

internationellt samarbete på området,

18)

miljövårdsförvaltning, om ärendet inte skall handläggas vid allmänna avdelningen samt

19)

annan miljövård.

Planläggnings- och byggnadsavdelningen

7 §

Vid planläggnings- och byggnadsavdelningen finns

1)

en allmän byrå,

2)

en forsknings- och utvecklingsbyrå,

3)

en planläggningsbyrå samt

4)

en byrå för byggnadsärenden.

I anslutning till ministeriet finns planläggnings- och byggnadsrådet, delegationen för planläggnings- och byggnadsforskning, delegationen för marktäktsärenden samt byggnadstekniska delegationen, om vilka stadgas särskilt.

8 §

Planläggnings- och byggnadsavdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

planläggning och annan planering av markdispositionen,

2)

byggande och byggnadstillsyn,

3)

forskning och utvecklingsarbete som gäller samhällsplanering, byggande och den bebyggda miljön samt samordning av denna verksamhet,

4)

föreskrifter och anvisningar om planläggning och byggande samt samordning av dem,

5)

byggnadsskydd, reparation av byggnader och vård av den bebyggda miljön,

6)

marktäkt och bedömning av miljökonsekvenser i samband med planläggning,

7)

kommunalteknik i samband med planläggning och byggande,

8)

inlösning med stöd av byggnadslagen (370/58) samt kommunernas förköpsrätt,

9)

den högsta tillsynen över planläggningsmätningen och över uppgörandet av baskartor för planer,

10)

utveckling av fastighetsdatasystemet,

11)

typgodkännanden i byggbranschen,

12)

de tillstånd och övriga ärenden som avses i byggnadslagen och lagen om skifte inom planläggningsområde (101/60),

13)

internationellt samarbete på området,

14)

förvaltning av planläggnings- och byggnadsväsendet, om ärendet inte skall handläggas vid allmänna avdelningen samt

15)

andra frågor i anslutning till planläggnings- och byggnadsväsendet.

Bostadsavdelningen

9 §

Bostadsavdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

bostadsförhållandena och användningen av bostäder,

2)

bostadsproduktionen,

3)

reparation av bostäder,

4)

boendekostnader,

5)

bostadsfinansiering,

6)

hyresförhållanden,

7)

bostadsforskning,

8)

internationellt samarbete på området,

9)

bostadsförvaltning, om ärendet inte skall handläggas vid allmänna avdelningen samt

10)

andra frågor i anslutning till bostadsväsendet.

I anslutning till ministeriet finns bostadsrådet, om vilket stadgas särskilt.

Ministeriets tjänstemän

10 §

Vid ministeriet finns

1)

en kanslichef,

2)

avdelningschefer vid allmänna avdelningen, miljövårdsavdelningen, planläggnings- och byggnadsavdelningen samt bostadsavdelningen,

3)

biträdande avdelningschefer, av vilka två vid miljövårdsavdelningen, två vid planläggnings- och byggnadsavdelningen och en vid bostadsavdelningen,

4)

regeringsråd som byråchefer vid allmänna avdelningens allmänna byrå, miljövårdsavdelningens allmänna byrå samt planläggnings- och byggnadsavdelningens allmänna byrå,

5)

en naturvårdsinspektör som byråchef vid miljövårdsavdelningens naturvårdsbyrå,

6)

byråchefer som chefer för de övriga byråerna,

7)

ett lagstiftningsråd,

8)

äldre och yngre regeringssekreterare,

9)

överarkitekter och överingenjörer,

10)

överinspektörer,

11)

byråarkitekter och byråingenjörer,

12)

en specialforskare och forskare,

13)

specialplanerare och planerare,

14)

en ekonomisekreterare,

15)

en informationschef och en informationssekreterare,

16)

en utbildningschef,

17)

föredragande och en sekreterare för internationella ärenden,

18)

en forskningssekreterare,

19)

en translator,

20)

en kamrer och en huvudbokförare,

21)

inspektörer,

22)

en registrator och en arkivarie,

23)

en ministersekreterare,

24)

avdelningssekreterare,

25)

byråsekreterare, byråfunktionärer, ritare, telefonister och maskinskrivare samt

26)

en vaktmästerichef, expeditionsvakter och vaktmästare.

Vid ministeriet kan dessutom inom ramen för budgeten finnas tillfälliga tjänstemän och personal i arbetsavtalsförhållande.

11 §

Avdelningscheferna har titeln överdirektör.

Vid miljövårdsavdelningen har de biträdande avdelningscheferna titeln miljövårdsråd.

Vid planläggnings- och byggnadsavdelningen har den biträdande avdelningschef som avlagt arkitektexamen eller diplomingenjörsexamen titeln byggnadsråd, och den biträdande avdelningschef som har avlagt juris kandidatexamen titeln regeringsråd. Byråchef vid planläggnings- och byggnadsavdelningen som har avlagt arkitektexamen eller diplomingenjörsexamen har titeln överarkitekt respektive överingenjör.

Vid bostadsavdelningen har den biträdande avdelningschef som avlagt juris kandidatexamen titeln regeringsråd.

Behörighetsvillkor för tjänsterna

12 §

Behörighetsvillkor är

1)

för kanslichefen för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med förvaltningsuppgifter,

2)

för avdelningschefen vid allmänna avdelningen för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med förvaltningsuppgifter,

3)

för avdelningscheferna vid miljövårdsavdelningen, planläggnings- och byggnadsavdelningen och bostadsavdelningen för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med förvaltningsuppgifter och avdelningens verksamhetsområde,

4)

för biträdande avdelningschef vid miljövårdsavdelningen och bostadsavdelningen för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med förvaltningsuppgifter och avdelningens verksamhetsområde,

5)

för den ena biträdande avdelningschefen vid planläggnings- och byggnadsavdelningen för tjänsten lämplig arkitektexamen eller diplomingenjörsexamen samt förtrogenhet med förvaltningsuppgifter och avdelningens verksamhetsområde, och för den andra juris kandidatexamen samt förtrogenhet med förvaltningsuppgifter och avdelningens verksamhetsområde,

6)

för regeringsråd som byråchef juris kandidatexamen och god förtrogenhet med förvaltningsuppgifter,

7)

för byråchef och för naturvårdsinspektör som byråchef för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med förvaltningsuppgifter och byråns verksamhetsområde,

8)

för lagstiftningsråd juris kandidatexamen och sådan utrednings- och planeringsförmåga som behövs i lagberedningsarbete,

9)

för regeringssekreterare juris kandidatexamen och god förtrogenhet med förvaltningsuppgifter,

10)

för överarkitekt och byråarkitekt arkitektexamen,

11)

för överingenjör och byråingenjör för tjänsten lämplig diplomingenjörsexamen eller för byråingenjör enligt uppgifternas art för tjänsten lämplig ingenjörsexamen,

12)

för överinspektör, specialforskare, forskare, specialplanerare, planerare, utbildningschef, informationschef, ekonomisekreterare, sekreterare för internationella ärenden, föredragande, forskningssekreterare och informationssekreterare för tjänsten lämplig högre högskoleexamen,

13)

för translator för tjänsten lämplig högskoleexamen och de språkkunskaper som tjänsten förutsätter,

14)

för kamrer och registrator för tjänsten lämplig högskoleexamen,

15)

för huvudbokförare och arkivarie för tjänsten lämplig högskoleexamen eller examen på institutnivå,

16)

för inspektör vid planläggnings- och byggnadsavdelningen för tjänsten lämplig examen vid teknisk läroanstalt samt

17)

för övriga tjänstemän sådan skicklighet och förmåga som krävs för att tjänsten skall kunna skötas med framgång.

Besättande av tjänster

13 §

Kanslichefen, avdelningscheferna, de biträdande avdelningscheferna, regeringsråden som byråchefer, naturvårdsinspektören som byråchef, byråcheferna och regeringssekreterarna utnämns av republikens president på framställning av statsrådet. Tjänsterna som kanslichef, avdelningschef och biträdande avdelningschef besätts utan att de förklaras lediga.

Lagstiftningsrådet utnämns av statsrådet för bestämd tid för högst fem år i sänder.

Övrig personal utnämns eller anställs av ministeriet.

Tjänstemännens uppgifter

14 §

Kanslichefen skall följa med utvecklingen inom ministeriets förvaltningsområde samt ta behövliga initiativ till lagstiftning och andra reformer. På kanslichefen ankommer att såsom ministerns närmaste medhjälpare samordna verksamheten vid ministeriets avdelningar samt ta del i beredning och verkställande av vittbärande eller annars viktiga ärenden. Kanslichefen handlägger även de frågor som ministern på grund av sakens vikt eller art uppdragit åt honom. Dessutom gäller om kanslichefens åligganden vad som stadgas i reglementet för statsrådet (995/43).

15 §

Avdelningscheferna skall

1)

biträda ministern i frågor som hör till avdelningens verksamhetsområde,

2)

leda, samordna och utveckla avdelningens verksamhet, dra försorg om arbetsbetingelserna och se till att ärendena handläggs effektivt,

3)

följa förvaltningen och utvecklingen av förhållandena inom avdelningens verksamhetsområde samt ta behövliga initiativ till lagstiftning och andra reformer,

4)

dra försorg om att planeringen inom avdelningens verksamhetsområde är ändamålsenlig och ekonomisk samt

5)

handlägga de viktigaste ärendena vid avdelningen.

16 §

De biträdande avdelningscheferna skall

1)

biträda avdelningschefen vid ledningen, utvecklingen och tillsynen av avdelningens verksamhet samt

2)

handlägga de ärenden som ankommer på avdelningen och som enligt arbetsordningen hör till biträdande avdelningschefen eller som ministern, kanslichefen eller avdelningschefen bestämmer att han skall handlägga.

17 §

Angående byråchefernas åligganden gäller i tillämpliga delar vad som i 15 § stadgas om avdelningschefernas åligganden.

18 §

Angående uppgifter och arbetsfördelning vid avdelningarna och byråerna samt mellan tjänstemännen bestäms närmare i arbetsordningen, som fastställs av ministeriet. I arbetsordningen bestäms också om de tjänstemän som arbetar vid avdelningarna utan att höra till någon byrå och som är direkt underställda avdelningschefen.

Oberoende av den fastställda arbetsfördelningen är en tjänsteman skyldig att vid behov handha uppgifter som ministern, kanslichefen eller vederbörande avdelningschef, biträdande avdelningschef eller byråchef ålägger honom.

19 §

Vid förhinder för kanslichefen träder i hans ställe avdelningschefen vid allmänna avdelningen eller om även han är förhindrad, den eller de avdelningschefer som ministern förordnar därtill.

Vid förhinder för en avdelningschef träder i hans ställe en av ministern förordnad biträdande avdelningschef eller byråchef.

Ställföreträdare för övriga tjänstemän förordnas av respektive avdelningschef.

20 §

Om det är oklart på vilken avdelning ett ärende ankommer, avgörs frågan av kanslichefen, om inte ministern bestämmer därom.

På motsvarande sätt avgör kanslichefen i fråga om avdelningarnas gemensamma tjänstemän och avdelningscheferna i fråga om sina avdelningar vilken tjänsteman eller byrå som skall handlägga ett ärende.

Avgörandet av ärenden

21 §

Om inte annat följer av 32 § reglementet för statsrådet eller ministern inte har förbehållit sig avgörandet i saken, avgör kanslichefen de ärenden som skall avgöras i ministeriet och som gäller

1)

utlåtande till en annan myndighet om förslag till stiftande, ändring eller upphävande av en lag eller förordning, om inte saken är av ringa betydelse,

2)

utnämnande av de tjänstemän som nämns i 10 § 1 mom. 19-22 och 24 punkten samt anställande av någon att sköta dessa tjänster interimistiskt eller som vikarie,

3)

anställande av sådan tillfällig personal eller personal i arbetsavtalsförhållande vars avlöning motsvarar högst en lön i löneklass A 20, om inte annat stadgas nedan,

4)

beviljande av annan tjänstledighet än sådan som en tjänsteman har rätt till med stöd av lag eller tjänstekollektivavtal, om inte annat föranleds av 12 § 1 mom. 3 punkten eller 42 § reglementet för statsrådet eller annat stadgas nedan,

5)

semesterordning och semestrar för avdelningscheferna och deras ställföreträdare,

6)

fastställande av plan för tjänsteresor till utlandet (tjänstereseplan) samt, om inte annat stadgas eller förordnas, utfärdande av reseförordnanden samt

7)

ministeriets interna ordning.

22 §

Avdelningscheferna, de biträdande avdelningscheferna, byråcheferna och de övriga tjänstemännen avgör de i 23-43 §§ nämnda ärenden som hör till deras verksamhetsområde och som skall avgöras vid ministeriet, om inte annat följer av 32 § reglementet för statsrådet eller ministern, kanslichefen eller vederbörande avdelningschef inte har förbehållit sig avgörandet i saken.

Om utövande av den i 23-43 §§ nämnda beslutanderätten utfärdas i behövliga delar närmare bestämmelser i arbetsordningen.

23 §

En avdelningschef avgör ärenden som gäller

1)

utlåtande till en annan myndighet i ärenden som faller inom avdelningens verksamhetsområde, om ärendet inte hör till dem som skall avgöras av kanslichefen och om annat inte stadgas nedan,

2)

utfärdande av anvisningar inom avdelningens verksamhetsområde, om de inte är vittgående eller av principiell betydelse,

3)

semesterordning och semester för avdelningens tjänstemän och övriga personal, med undantag av avdelningschefens och hans ställföreträdares semestrar,

4)

utfärdande av reseförordnanden i Finland samt även till utlandet inom ramen för den fastställda tjänstereseplanen till tjänstemännen på avdelningen samt tjänstereseförordnanden inom avdelningens verksamhetsområde för personer utom ministeriet,

5)

övervakning av kommittéer och kommissioner inom avdelningens verksamhetsområde samt

6)

godkännande av dispositionsplanen för avdelningens anslag och användningen av anslagen, om inte annat stadgas nedan.

24 §

En byråchef avgör ärenden som gäller utlåtande om ärenden inom byråns verksamhetsområde, om ärendena är av ringa betydelse och om inte annat stadgas nedan.

25 §

Avdelningschefen vid allmänna avdelningen avgör ärenden som gäller

1)

användning av de gemensamma medel som ministeriet anvisats för allmänna konsumtionsutgifter, anskaffning av inventarier samt för utbildning och information inom förvaltningsområdet,

2)

utnämnande av de tjänstemän som nämns i 10 § 1 mom. 25 och 26 punkten och anställande av någon att sköta dessa tjänster interimistiskt eller som vikarie samt anställande av motsvarande tillfällig personal och personer i arbetsavtalsförhållande,

3)

beviljande av annan tjänstledighet än sådan som en tjänsteman har rätt till med stöd av lag eller tjänstekollektivavtal åt de i punkt 2 nämnda tjänstemännen,

4)

bisysslotillstånd och anmälningar om bisyssla,

5)

avskrivningar på inventarier och därmed jämförbar egendom samt kontoavskrivningar samt

6)

reseförordnande för generaldirektörer vid ämbetsverk som är underställda ministeriet samt godkännande av deras reseräkningar.

26 §

Byråchefen vid allmänna avdelningens allmänna byrå avgör ärenden som gäller

1)

beviljande av sådan tjänstledighet som en tjänsteman har rätt till med stöd av lag eller tjänstekollektivavtal,

2)

ålderstillägg,

3)

utfärdande av intyg över att en tjänsteman har sagt upp sig och att tjänsteförhållandet avslutats samt

4)

användning av medel som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

27 §

Byråchefen vid allmänna avdelningens ekonomibyrå avgör ärenden som gäller

1)

uppgifter som ankommer på ministeriet i dess egenskap av redovisningsverk,

2)

uppgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (364/63),

3)

betalning av reseräkningar som kommer in alltför sent,

4)

tillstånd till användning av egen bil på tjänsteresor samt

5)

användning av medel som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

28 §

Byråchefen vid allmänna avdelningens byrå för internationella ärenden avgör frågor som gäller användning av medel som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

29 §

Avdelningschefen vid miljövårdsavdelningen avgör ärenden som gäller

1)

godkännande av lån såsom räntestödslån, om inte annat stadgas nedan,

2)

beviljande av statsunderstöd, om inte annat stadgas nedan samt

3)

godkännande av årsprogrammet för miljövårdsforskningen.

30 §

De biträdande avdelningscheferna vid miljövårdsavdelningen avgör enligt den i arbetsordningen fastställda arbetsfördelningen ärenden som gäller

1)

samordning av miljökvalitetsövervakningen och integrerad övervakning av miljöns tillstånd,

2)

miljöstatistikföring,

3)

miljövårdsforskning om arktiska förhållanden, i fråga om användningen av anslagen dock inom ramen för det godkända årsprogrammet för miljövårdsforskningen,

4)

användning av motordrivna fordon i terräng,

5)

köp av skyddsområden till staten, om priset är högst 1 000 000 mark och ärendet inte skall avgöras av länsstyrelsen,

6)

beviljande av ersättning som avses i 11 a § lagen om naturskydd (71/23), om den uppgår till högst 500 000 mark,

7)

fastställande av planer för skötsel och disposition av naturskyddsområden, med undantag av stommen till planerna för skötsel och disposition av nationalparkerna och andra betydelsefulla naturvårdsområden samt

8)

utlåtanden i ärenden i anknytning till naturskydd och landskapsvård, om ärendet inte skall avgöras av kanslichefen och om annat inte stadgas nedan.

31 §

Byråchefen vid miljövårdsavdelningens allmänna byrå avgör ärenden som gäller

1)

beviljande av anslag för betalning av statsandelar enligt 8 § lagen om kommunernas miljövårdsförvaltning (64/86) samt

2)

användning av anslag som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

32 §

Byråchefen vid miljövårdsavdelningens planerings- och utvecklingsbyrå avgör ärenden som gäller

1)

allmän miljövårdsforskning, om annorstädes inte stadgas annat,

2)

publikationsverksamhet inom miljövården samt

3)

användning av anslag som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

33 §

Byråchefen vid miljövårdsavdelningens naturvårdsbyrå avgör ärenden som gäller

1)

utlåtanden i ärenden som avses i 9, 12 och 20 §§ lagen om naturskydd,

2)

medgivande av undantag som avses i 14 a § lagen om naturskydd,

3)

medgivande av undantag från stadganden och föreskrifter om fredning av naturskyddsområden,

4)

beviljande av tillstånd som avses i 16 och 16 a §§ lagen om naturskydd,

5)

medgivande av undantag som avses i 5 § förordningen om fridlysning av växter (402/83),

6)

beviljande av tillstånd som avses i 2 § lagen om skydd av valar (1112/82) samt

7)

användning av anslag som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

34 §

Byråchefen vid miljövårdsavdelningens avfallshanteringsbyrå avgör ärenden som gäller

1)

sådan export, import och transitering av problemavfall som avses i 23 f § lagen om avfallshantering (673/78),

2)

godkännande av lån för avfallshanterings- och återvinningsändamål såsom räntestödslån, då lånebeloppet är högst 1 000 000 mark,

3)

beviljande av statsunderstöd för transport av problemavfall och avfallshantering i skärgårdsområden samt beviljande av statsunderstöd på högst 200 000 mark för främjande av avfallshantering och återvinning samt

4)

användning av anslag som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

35 §

Byråchefen vid miljövårdsavdelningens byrå för vattenärenden avgör ärenden som gäller

1)

godkännande av lån för vattenvårdsändamål såsom räntestödslån då lånebeloppet uppgår till högst 1 000 000 mark,

2)

utlåtanden om beviljande av vattenförsörjningsbidrag samt

3)

användning av anslag som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

36 §

Byråchefen vid miljövårdsavdelningens byrå för luftvård och bullerbekämpning avgör ärenden som gäller

1)

beviljande av tillstånd som avses i 13 § 1 mom. luftvårdslagen (67/82) att göra anmälan senare än vid föreskriven tidpunkt,

2)

godkännande av lån för luftvårdsändamål såsom räntestödslån då lånebeloppet uppgår till högst 1 000 000 mark,

3)

beviljande av anslag till länsstyrelserna för betalning av statsandelar enligt 29 § luftvårdslagen samt

4)

användning av anslag som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

37 §

Avdelningschefen vid planläggnings- och byggnadsavdelningen avgör ärenden som gäller

1)

fastställelse av generalplaner eller av ändring eller upphävande av sådana,

2)

fastställelse av stadsplaner och byggnadsplaner eller av ändring eller upphävande av sådana, då besvär anförts i saken eller då avgörandet har väsentlig betydelse med hänseende till markdispositionen,

3)

i byggnadslagen avsedda undantagslov, då avgörandet har väsentlig betydelse med hänseende till markdispositionen, samt byggnadsförbud och andra förbud ävensom byggnadsinskränkningar,

4)

medgivande av undantag från bestämmelserna i Finlands byggbestämmelsesamling, då avgörandet har principiell betydelse,

5)

godkännande av årsprogrammet för forskning inom planläggnings- och byggnadsväsendet samt

6)

beviljande av statsandelar och statsunderstöd, om inte annat stadgas nedan.

38 §

De biträdande avdelningscheferna vid planläggnings- och byggnadsavdelningen avgör enligt den i arbetsordningen fastställda arbetsfördelningen ärenden som gäller

1)

fastställelse av stadsplaner och byggnadsplaner eller av ändring eller upphävande av sådana, utom i de fall som nämns i 37 § 2 punkten och 41 §,

2)

i byggnadslagen avsedda undantagslov, utom i de fall som nämns i 37 § 3 punkten och 41 §,

3)

utfärdande av beslut om typgodkännande i byggbranschen samt

4)

användning av avdelningens anslag inom ramen för den godkända dispositionsplanen.

39 §

Byråchefen vid planläggnings- och byggnadsavdelningens allmänna byrå avgör ärenden som gäller

1)

beviljande av anslag till statsandelar för avlöning av byggnadsinspektörer samt

2)

beviljande av statsunderstöd till avlöning av regionarkitekter.

40 §

Byråchefen vid planläggnings- och byggnadsavdelningens forsknings- och utvecklingsbyrå avgör ärenden som gäller användning av anslag som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

41 §

Byråchefen, överarkitekten och överingenjören vid planläggnings- och byggnadsavdelningens planläggningsbyrå avgör enligt den i arbetsordningen fastställda arbetsfördelningen de i 37 § 2 och 3 punkten nämnda ärendena, då dessa bör anses ha ringa betydelse.

42 §

Byråchefen vid planläggnings- och byggnadsavdelningens byrå för byggnadsärenden avgör ärenden som gäller

1)

tillämpning av tekniska föreskrifter och anvisningar angående byggande, utom i de fall som nämns i 43 §,

2)

medgivande av undantag från bestämmelserna i Finlands byggbestämmelsesamling, utom i de fall som avses i 37 § 4 punkten och 43 § 2 punkten,

3)

behörighet för planerare och arbetsledare i fråga om betongkonstruktioner av 1 klass samt

4)

användning av anslag som i dispositionsplanen eller på annat sätt anvisats byrån till utgiftsposter om högst 200 000 mark.

43 §

Överingenjören vid planläggnings- och byggnadsavdelningens byrå för byggnadsärenden avgör ärenden som gäller

1)

tillämpning av tekniska föreskrifter och anvisningar angående byggande i fråga om brandsäkerheten i byggnader och i fråga om värme-, vattenlednings- och ventilationsanläggningar samt

2)

medgivande av undantag från bestämmelserna i Finlands byggbestämmelsesamling i fråga om de i 1 punkten nämnda ärendena, utom i de fall som avses i 37 § 4 punkten.

Särskilda stadganden

44 §

Angående personalens deltagande inom ministeriet och dess avdelningar i beredningen av beslut som gäller den själv bestäms i reglementet för ämbetsverksdemokrati, vilket fastställs av ministeriet.

45 §

Om inte annat stadgas gäller angående ministeriet vad som stadgas i reglementet för statsrådet.

Ikraftträdande

46 §

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1988.

Genom denna förordning upphävs förordningen den 17 juni 1983 om miljöministeriet (571/83) jämte senare ändringar. Den arbetsordning och det reglemente för ämbetsverksdemokrati som utfärdats med stöd av den upphävda förordningen skall dock fortfarande gälla tills miljöministeriet bestämmer annat.

Åtgärder som behövs för verkställigheten av denna förordning kan vidtas innan förordningen träder i kraft.

47 §

Vid besättande av en tjänst för vilken ansökningstiden har gått ut före den 1 mars 1988 tillämpas de behörighetsvillkor som var i kraft då ansökningstiden gick ut.

Helsingfors den 12 februari 1988

Republikens President Mauno KoivistoMiljöminister Kaj Bärlund

Top of page