Trafikministeriets beslut om verkställighet av militärfordonsförordningen
- Type of statute
- Beslut
- Date of Issue
Text of original statute
No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.
Trafikministeriet har med stöd av 26 § militärfordonsförordningen av den 27 november 1987 (901/87) utfärdat följande beslut:
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 §Definition
I detta beslut avses med verkställighetsbeslut trafikministeriets beslut om verkställighet av fordonsförordningen (150/83).
2 §Tillverkningsnummer
Om fordonets tillverkare inte har märkt fordonet med tillverkningsnummer, skall huvudstaben ge ett sådant i enlighet med 2 § verkställighetsbeslutet. Tillverkningsnumrets första del bildas dock av bokstäverna SA.
3 §Lyktor för militärt bruk
1. Militärfordon får i enlighet med bestämmelser som huvudstaben utfärdar särskilt ha för militärt bruk behövliga speciallyktor och en fritt riktbar sökarljusstrålkastare med punktljus.
2. Speciallyktorna får kopplas så, att de fungerar separat från de övriga ljusen. Sökarljusstrålkastaren skall monteras på sidan av förarhytten eller ovanpå denna och kopplas så, att den kan fungera endast då parkeringsljusen är påkopplade. För föraren skall finnas en kontrollampa som anger sökarljusstrålkastarens funktion.
2 kap.Särskilda bestämmelser om bilar
4 §Indelning av bilar
1. Bil som skall betecknas som brandbil enligt 11 § 1 mom. verkställighetsbeslutet skall förses med försvarsmaktens kännetecken. Som ambulansbil enligt 2 mom. i samma paragraf får endast betecknas bil som huvudstaben har godkänt för sjuktransport och som uppfyller av huvudstaben fastställda krav i fråga om dimensionering och utrustning.
2. I 1 mom. nämnd brand- eller ambulansbil får målas med försvarsmaktens kamouflagefärger, om den är avsedd att användas i terräng eller vid flygbas.
5 §Slirskydd och deras användning
På terrängbil och lastbil, som tillhör försvarsmakten och används vid förarutbildning, samt på deras släpvagnar får användas däck vilka är dubbade över slitbanans hela bredd och i vilka dubbspetsens utstick är högst 0,5 mm större än vad som föreskrivs i 42 § 3 mom. verkställighetsbeslutet. På dessa dubbdäck tillämpas ej heller bestämmelserna i 43 § 1-3 mom. verkställighetsbeslutet om godkännande av dubbar och dubbdäck. Dubbarna skall dock i fråga om konstruktion och monteringssätt uppfylla de allmänna kraven på dubbar som används i vägtrafik.
6 §Säten
1. I förlängd förarhytt eller i specialhytt i last- eller terränglastbil som tillhör försvarsmakten får, med avvikelse från bestämmelsen i 57 § 3 mom. verkställighetsbeslutet, anbringas för militärt bruk behövliga säten eller bänkar i enlighet med bestämmelserna i 57 § 1 mom. a-, d- och f-punkten i verkställighetsbeslutet.
2. Även i specialbils förarhytt och i karosseriutrymme som är avskilt från denna får godkännas i 1 mom. nämnda säten eller bänkar och där får befordras personer, om det i karosseriutrymmet finns två särskilda dörrar som öppnas inifrån eller en sådan dörr och en som nödutgång lämpad minst 0,40 m × 0,50 m stor genomgångsöppning eller ett fönster som lätt kan lösgöras eller krossas samt ett tillräckligt effektivt och maskinellt fungerande luftväxlingsaggregat och dessutom en signalanordning för föraren. Anordningarna i karosseriutrymmet skall vara fastgjorda så, att de kan motstå den kraft som åtminstone motsvarar en acceleration av 5,0 m/s 2 .
7 §Anordningar för markering av överstor bredd
1. Bil eller fordonskombination vars bredd överstiger 2,70 m skall ha i 184 och 185 §§ verkställighetsbeslutet angivna signalstänger, lyktor och reflektorer vilka anger fordonets eller fordonskombinationens bredd.
2. I 185 § 2 mom. verkställighetsbeslutet nämnda lyktor får förses med en strömställare, med vilken lyktorna kan kopplas bort från bakljusens strömkrets då något överbrett släpfordon inte är kopplat till bilen. För föraren skall då finnas en kontrollampa som anger ljusens funktion.
3 kap.Särskilda bestämmelser om terrängbil
8 §Avvikelser i konstruktionen
I detta kapitel tillåtna avvikelser från de allmänna bestämmelserna gäller, med undantag för 15-22 och 26 §§, endast sådan i 6 § militärfordonsförordningen avsedd terrängbil som inte är tillverkad i Finland eller av en typ som här är i allmänt bruk.
9 §Styrinrättning
På terrängbil tillämpas inte bestämmelserna angående styrinrättning i 12 § 2 och 4 mom. verkställighetsbeslutet.
10 §Bromsar
1. Terrängbils bromsar får avvika från bestämmelserna i 13 § verkställighetsbeslutet på följande sätt:
färdbromsen behöver inte ha två kretsar;
med färdbromsen skall uppnås en minimiretardation av 4,5 m/s 2 ;
bromsarnas konstruktion får ändras och i dessa får användas anordningar för vilka vederbörligt tillstånd har erhållits; och
tryckmätningsanslutning krävs endast på den från fotbromsventilen längst bort belägna axeln; tryckluftsbehållarens konstruktion får godkännas och konstruktionsgranskningen utföras även av militärmyndighet som huvudstaben har bemyndigat för uppgiften.
2. Terrängbil skall vid behov utrustas med ett tillräckligt antal hjulkilar för att säkerställa att fordonet hålls på plats.
3. I terrängbil som är utrustad med tryckluftsbromsar, får bromsarnas ansättnings- och lossningstider, med avvikelse från allmänna bestämmelser, inte överstiga 1,0 sekund. Tryckluftssystemets tryck skall stiga från 0 till 65 procent av maximitrycket på fyra minuter vid tillåtet maximalt motorvarvtal.
11 §Avgassystem och ljuddämpare
1. På terränglast- och specialterrängbils avgasrör och ljuddämpare tillämpas inte bestämmelserna i 14 § verkställighetsbeslutet. De skall dock uppfylla följande krav:
avgassystemet får inte ligga farligt nära bränsletank eller bränslerör; om avgassystem på grund av hetta eller av annat skäl medför en uppenbar antändningsrisk, skall systemet vara skyddat på behörigt sätt;
avgasrörets mynning skall vara så placerad och riktad att avgaserna inte medför en uppenbar olägenhet för fordonets passagerare eller andra vägtrafikanter; avgasröret skall riktas uppåt, bakåt eller åt sidorna och nå upp i nivå med karosseriets högsta punkt eller nå ut till karosseriets kant; och
med förbränningsmotor försett fordon skall ha sådana ljuddämpare att insugnings- eller avgasljud inte i störande grad överröstar annat ljud som fordonet i normal drift medför.
2. På terrängperson- och terrängpaketbil tillämpas inte bestämmelserna om avgassystemet i 14 § 1 mom. verkställighetsbeslutet, ej heller bestämmelserna i 14 § 4 mom. om motorljudsstyrkan. Avgassystemet skall dock uppfylla kraven enligt 1 mom. a-punkten i denna paragraf. Motorljudets styrka får uppgå till högst 90 dB (A).
12 §Föroreningshalten i avgaser från gnisttändningsmotor
På terrängbil tillämpas inte i 15 § verkställighetsbeslutet ingående bestämmelser om avgasernas kolmonoxid-, kolväte- och kväveoxidhalter. Avgasernas föroreningar får dock inte medföra en uppenbar olägenhet eller fara för andra vägtrafikanter eller för miljön.
13 §Föroreningshalten i avgaser från kompressionständningsmotor
På terrängbil tillämpas inte de gränsvärden för rökbildningen som har föreskrivits med stöd av 16 § 2 mom. verkställighetsbeslutet.
14 §Undvikande av brandfara
1. På terrängbil tillämpas inte de bestämmelser om undvikande av brandfara som ingår i 17 § verkställighetsbeslutet.
2. Bränsletank skall vara av solid konstruktion, och den skall ha anordningar vilka förhindrar att för tanken skadligt över- eller undertryck uppkommer.
3. I bils förarhytt och passagerarutrymme får inte användas lätt antändligt inredningsmaterial.
15 §Körljus
1. Strålkastare som är originalutrustning i terrängbil får finnas på större avstånd än 0,40 m från bilens sida, förutsatt att det inbördes avståndet mellan dem är minst 0,60 m. Såvida strålkastare och parkeringslykta finns längre från bilens sida än 0,40 m, och bilen inte är försedd med sådana lyktor som avses i 185 § 2 mom. verkställighetsbeslutet, skall bilen framtill på vardera sidan ha en extra lykta som visar vitt ljus och är belägen på en höjd av högst 1,50 m och på ett avstånd av högst 0,15 m från bilens sida. Den extra lyktans lampeffekt skall vara minst 4 W och högst 10 W. De extra ljusen skall kopplas så, att de fungerar samtidigt med parkerings- och körljusen. Strålkastarna får dessutom finnas på högst 1,70 m höjd, förutsatt att de riktas på ett sätt som inte bländar den övriga trafiken.
2. På terrängbil tillämpas inte de bestämmelser om strålkastarrengörare som ingår i 19 § verkställighetsbeslutet, förutsatt att strålkastarna hålls tillräckligt rena på något annat sätt.
16 §Ljusens synlighet
På terrängbils ljus tillämpas inte verkställighetsbeslutets bestämmelser om parkerings-, bak-, broms- och körriktningsljusens synlighet i bestämda vinklar, förutsatt att ljusen annars syns tillräckligt tydligt.
17 §Parkeringsljus
Terrängbils parkeringsljus får finnas på ett större avstånd än 0,40 m från bilens sida, förutsatt att körljusstrålkastarna är på ett avstånd av högst 0,40 m från bilens sida eller att bilen är försedd med ovan i 15 § 1 mom. nämnda extra lyktor.
18 §Bakljus
Terrängbils bakljus får finnas på ett större avstånd än 0,40 m från bilens sida, förutsatt att bilen är försedd med lyktor som avses i 184 § 1 mom. verkställighetsbeslutet eller med ovan i 15 § 1 mom. nämnda extra lyktor som är placerade baktill och visar rött ljus.
19 §Igenkänningsljus
I 25 § 4 mom. verkställighetsbeslutet nämnd lykta som visar roterande eller blinkande brungult ljus, skall monteras på terrängbil vars bredd överstiger 3,00 m eller till vilken är kopplat släpfordon med en större bredd än 3,00 m. Lyktan får monteras även på annat terrängfordon, om huvudstaben av särskilda skäl har beviljat tillstånd därtill.
20 §Körriktningsljus
1. Terrängbils körriktningsljus får finnas på ett större avstånd än 0,40 m från bilens sida, förutsatt att det inbördes avståndet mellan dem är minst 0,60 m. Lyktor som hör till originalutrustningen får framåt visa vitt ljus och bakåt rött ljus.
2. Terrängbil behöver inte ha sådana sidkörriktningslyktor som avses i 26 § 2 mom. verkställighetsbeslutet.
3. Körriktningsljusen får kopplas i enlighet med 26 § 6 mom. verkställighetsbeslutet endast om de visar brungult ljus.
21 §Lyktskydd
Terrängbils lyktor får förses med skydd som hindrar dem från att skadas. Skyddet får dock inte täcka mer än 20 procent av lyktans lysande yta.
22 §Reflektorer
Reflektorerna baktill på terrängbil får finnas på en höjd av högst 1,20 m.
23 §Backspeglar
1. Terrängbils utvändiga backspeglar får placeras så, att de från förarsätet sett befinner sig utanför det område som rengörs av vindrutetorkarna och den vänstra backspegeln får vara placerad i högst 75° vinkel mot bilens längdriktning.
2. På terrängbils backspeglar tillämpas inte bestämmelserna i 36 § 4 mom. verkställighetsbeslutet. De utvändiga backspeglarna skall dock placeras och monteras så, att de inte äventyrar annan trafik eller vibrerar störande under körning.
3. I terrängpersonbils förarhytt krävs ingen backspegel.
4. Terrängbil skall vid behov förses med sådana tilläggsspeglar som avses i 36 § 5 mom. verkställighetsbeslutet.
24 §Vindruta och övriga rutor
Till terrängbils vindruta och övriga rutor får godkännas även sådant säkerhetsglas som uppfyller kraven i nationell standard i tillverkningslandet.
25 §Anordningar på vindruta
1. Terrängbils vindrutetorkare behöver inte fungera med två olika hastigheter. På dess svephastighet tillämpas inte bestämmelserna i 39 § 1 mom. verkställighetsbeslutet. Torkarens rengöringsförmåga skall dock vara tillräcklig med tanke på användningsförhållandena.
2. De krav på personbils vindrutetorkare, -spolare och -defroster som anges i standarder, vilka avses i 39 § verkställighetsbeslutet, tillämpas inte på terrängpersonbil.
26 §Hjul
1. Terrängbils däck skall ha ett spårdjup i slitbanan om minst 2,0 mm.
2. Oberoende av terrängbils totalvikt får spåren i däckets slitbana ökas eller fördjupas till de ursprungliga spårens djup.
3. Då terrängbils däck är fyllt med annat än luft, skall däckets elasticitet, form och balans vara sådana att störande uppvärmning eller vibration inte förekommer under körning med tillåtna hastigheter.
27 §Hastighetsmätare
På terrängbils hastighetsmätare tillämpas inte bestämmelserna i 46 § 3 mom. verkställighetsbeslutet. Om hastighetsmätaren visar ett lägre värde än den verkliga hastigheten, skall i förarhytten finnas en varningsskylt som meddelar detta.
28 §Lastkorgens konstruktion
På terränglastbils lastkorg tillämpas inte bestämmelserna i trafikministeriets beslut om lastkorgar till fordon, lastning av fordon och fastgörande av last (940/82). Lastkorgen skall dock motsvara de bestämmelser som huvudstaben särskilt utfärdar därom.
29 §Karosseriets utrustning
Terränglastbils säten behöver inte ha huvudskydd, och på dess förarhytt, passagerarutrymme och sidodörrar tillämpas ej bestämmelserna i 61 § 3 och 4 mom. verkställighetsbeslutet.
4 kap.Särskilda föreskrifter om motorcyklar
30 §Stänkskärmar
Måtten för terrängmotorcykels stänkskärmar får vid behov avvika från bestämmelserna i 85 § verkställighetsbeslutet på det sätt som militär användning kräver.
31 §Utrustning
På terrängmotorcykel i vinteranvändning får för föraren monteras ändamålsenliga och pålitligt fästa skidor. Skidorna skall vara fästa vid cykelns ramkonstruktion på ett sådant sätt att de automatiskt fälls upp från körbanan när förarens fot inte trycker skidan mot körbanan.
5 kap.Särskilda bestämmelser om terrängfordon
32 §Körljus
Avståndet mellan terrängfordons körljusstrålkastare och fordonets sida får överstiga 0,40 m, förutsatt att fordonet är försett med parkeringsljus som överensstämmer med bestämmelserna.
33 §Körriktningsljus
Avståndet mellan terrängfordons körriktningslykta och fordonets sida får överstiga 0,40 m, om lyktans ändamålsenliga montering förutsätter det.
34 §Hydrokopters ljus
Då hydrokopter är försedd med lyktor som är avsedda att användas vid färd på vatten, skall den i förarhytten ha kontrollampor som anger deras funktion.
6 kap.Specialfordon
35 §Allmän konstruktion
På axelkonstruktioner, mått, vikter, placering och fästning av registreringsskyltar samt varningstriangel i fråga om specialfordon tillämpas bestämmelserna i 2 kap. verkställighetsbeslutet.
36 §Styrinrättning
Styrinrättning skall uppfylla kraven i 12 § 1, 3 och 5 mom. verkställighetsbeslutet.
37 §Bromsar
1. Fordons färdbroms skall ha sådan effekt att, oberoende av fordonets belastning, vid användning av bromsen den uppnådda minimiretardationen är 4,5 m/s 2 , då koefficienten för friktionen mellan vägen och däcken är 0,8. Parkeringsbromsen skall, då koefficienten för friktionen mellan vägen och däcken är 0,6, kunna hålla fordonet på stället i en upp- eller nedförsbacke vars lutning är 16 procent. Fordonet skall vid behov utrustas med ett tillräckligt antal hjulkilar till säkerställande av att fordonet hålls på plats.
2. Färd- och parkeringsbromsen skall dessutom uppfylla följande i 13 § verkställighetsbeslutet uppställda krav:
kraven i 1 mom., färdbromsen behöver dock inte ha två kretsar;
kraven i 3 mom., bromsarnas konstruktion får dock ändras och i dem får användas anordningar till vilka vederbörligt tillstånd har erhållits;
kraven i 4 och 5 mom.; samt
kraven i 6 mom., tryckmätningsanslutning krävs dock endast på den från fotbromsventilen längst bort belägna axeln; tryckluftsbehållarens konstruktion får godkännas och konstruktionsgranskningen utföras även av den som huvudstaben har bemyndigat för uppgiften.
3. Tryckluftsbromsarnas ansättnings- och lossningstider får inte överskrida 1,0 sekund. Tryckluftssystemets tryck skall stiga från 0 till 65 procent av maximaltrycket på fyra minuter vid största tillåtna motorvarvtal.
38 §Avgassystem och ljuddämpare
1. Avgassystem får inte ligga farligt nära bränsletank eller bränslerör. Om avgassystemet på grund av hetta eller av annat skäl medför en uppenbar antändningsrisk, skall avgassystemet vara skyddat på behörigt sätt.
2. Avgasrörs mynning skall vara så placerad och riktad att avgaserna inte medför en uppenbar olägenhet för fordonets passagerare eller andra vägtrafikanter. Avgasröret skall riktas uppåt, bakåt eller åt sidorna och nå upp i nivå med karosseriets högsta punkt eller nå ut till karosseriets kant.
3. Med förbränningsmotor försett fordon skall ha sådana ljuddämpare att insugnings- eller avgasljud inte i störande grad överröstar annat ljud som bilen förorsakar i normal användning.
39 §Föroreningshalten i avgaser från kompressionständningsmotor
Kompressionständningsmotor, dess insprutningsanordningar samt luft- och bränslefilter skall vara i sådant skick och så justerade att fordonets användning inte leder till menlig rökbildning.
40 §Undvikande av brandfara
Fordonets bränsletank skall vara av solid konstruktion, och den skall ha anordningar som förhindrar att för tanken skadligt över- eller undertryck uppkommer.
41 §Körljus
1. På fordon skall framtill på vardera sidan finnas en strålkastare med hel- och halvljus, vilken avger vitt eller ljusgult sken och är belägen på en höjd av högst 1,70 m. Strålkastarna skall ha ett inbördes avstånd på minst 0,60 m. Om strålkastare eller parkeringslykta är på ett större avstånd från bilens sida än 0,40 m, och fordonet inte är försett med lyktor som avses i 185 § 2 mom. verkställighetsbeslutet, skall fordonet förses med extra lyktor i enlighet med 15 § 1 mom. ovan.
2. Körljusen skall uppfylla kraven i 18 § 4-7 mom. verkställighetsbeslutet. Om strålkastarna finns på mer än 1,20 m höjd skall de riktas så, att de inte bländar den övriga trafiken.
42 §Parkeringsljus
1. Fordons parkeringsljus skall uppfylla kraven i 20 § 1 och 3 mom. verkställighetsbeslutet. Parkeringsljuset får dock finnas på ett större avstånd än 0,40 m från fordonets sida, förutsatt att körljusstrålkastarna är på ett avstånd av högst 0,40 m från fordonets sida eller att fordonet är försett med ovan i 15 § 1 mom. nämnda extra lyktor.
2. Parkeringsljusets lampeffekt skall vara minst 4 W och högst 10 W, eller också skall lyktan vara E- eller e-godkänd.
43 §Bakljus
1. Fordons bakljus skall uppfylla kraven i 21 § 1, 2 och 4 mom. verkställighetsbeslutet. Bakljusen får dock finnas på ett större avstånd än 0,40 m från fordonets sida, förutsatt att deras inbördes avstånd är minst 0,60 m och att fordonet är försett med sådana lyktor som avses i 184 § 1 mom. verkställighetsbeslutet eller med ovan i 15 § 1 mom. nämnda extra lyktor vilka är placerade baktill och visar rött ljus.
2. Lyktan skall ha en lysande yta av rödfärgat glas eller motsvarande hård plast. Ytan skall vara minst 10 cm 2 samt lampeffekten minst 5 W och högst 10 W eller också skall lyktan vara E- eller e-godkänd.
44 §Registreringsteckens ljus
Fordons bakre registreringskännetecken skall belysas med minst en lykta som avger vitt eller ljusgult sken. Sådant skyltljus får kombineras med baklykta. Registreringskännetecknets ljus skall vara så kopplat att det fungerar samtidigt med bakljusen.
45 §Bromsljus
Fordons bromsljus skall uppfylla kraven i 23 § verkställighetsbeslutet, dock inte kraven i 1 mom. i nämnda paragraf på ljusens synlighetsvinklar.
46 §Igenkänningsljus
I 25 § 6 mom. verkställighetsbeslutet nämnd lykta som visar roterande eller blinkande brungult ljus skall monteras på fordon, vars bredd överstiger 3,00 m eller till vilket har fogats en över 3,00 m bred anordning eller kopplats ett släpfordon vars bredd överstiger 3,00 m, eller då huvudstaben av andra särskilda skäl har så bestämt. Lyktan skall användas i enlighet med bestämmelserna i ovan nämnda 6 mom.
47 §Körriktningsljus
1. På fordon skall framtill och baktill på vardera sidan, på ett avstånd av minst 0,60 m från varandra och på högst 0,40 m avstånd från fordonets sida, finnas en körriktningslykta som visar blinkande brungult ljus. Lyktan skall vara anbringad på en höjd av minst 0,35 m och högst 2,10 m. Lyktor i originalutrustning får framåt visa vitt ljus och bakåt rött ljus, och de får finnas på ett större avstånd än 0,40 m från fordonets sida, förutsatt att det inbördes avståndet mellan dem är minst 0,60 m.
2. Fram- och bakkörriktningsljus skall uppfylla kraven i 26 § 3-5 mom. verkställighetsbeslutet. Körriktningsljusen får kopplas och användas i enlighet med 6 mom. i nämnda paragraf endast om de visar brungult ljus.
48 §Lyktskydd
Fordons lyktor får förses med skydd, som hindrar dem från att skadas. Skyddet får dock inte täcka mer än 20 procent av lyktans yta.
49 §Reflektorer
Baktill på fordon skall på vardera sidan finnas minst en röd reflektor vars yta är minst 30 cm 2 . Reflektorn skall dessutom uppfylla kraven i 34 § 2, 3 och 6 mom. verkställighetsbeslutet. Reflektorn får dock vara anbringad på en höjd av högst 1,20 m.
50 §Anordningar för markering av överbredd
Fordon vars bredd överstiger 2,70 m skall ha i 184 och 185 §§ verkställighetsbeslutet nämnda signalstänger, lyktor och reflektorer vilka anger fordonets bredd.
51 §Backspeglar
1. Fordon skall ha en utvändig backspegel med reglerbart läge på vardera sidan av karosseriet. Speglarna skall placeras så, att föraren med hjälp av dem kan iaktta bakifrån kommande trafik.
2. Backspeglarna skall placeras och monteras så, att de inte äventyrar annan trafik eller vibrerar störande under körning.
3. Backspeglarna skall uppfylla kraven i 36 § 2 mom. verkställighetsbeslutet. Vid behov skall fordonet förses med tilläggsspeglar som avses i 5 mom. i samma paragraf.
52 §Ljudsignalanordning
Ljudsignalanordning skall uppfylla kraven i 37 § 1 mom. verkställighetsbeslutet.
53 §Vindruta och dess anordningar
1. Fordons vindruta skall uppfylla kraven i 38 § 1 mom. verkställighetsbeslutet. Som säkerhetsglas får godkännas även sådant säkerhetsglas som uppfyller kraven i nationell standard i tillverkningslandet. Vindrutan skall vara av laminerat glas eller av stötsäkert specialglas.
2. I fordon som har vindruta skall framför föraren finnas minst en maskinellt fungerande vindrutetorkare med tillräcklig rengöringsförmåga. Dessutom skall fordonet ha en i 39 § 2 mom. verkställighetsbeslutet nämnd vindrutespolare.
3. I fordon skall finnas erforderliga anordningar för en tillräckligt effektiv avfrostning av vindrutan. Vindrutedefrosterns funktion skall kunna regleras av föraren.
54 §Hjul
1. Fordon skall utrustas med hjul som uppfyller kraven i 40 § 1 mom. verkställighetsbeslutet. I fordonet skall finnas tillräckligt utrymme för de hjul som krävs för detta.
2. Däcks slitbana skall över hela bredden ha ett ändamålsenligt mönster. Spårdjupet skall vara minst 2,0 mm.
3. För att väggreppet skall förbättras får spåren i däckets slitbana ökas eller fördjupas till de ursprungliga spårens djup.
4. Då däck är fyllt med annat än luft, skall däckets elasticitet, form och balans vara sådana, att störande uppvärmning eller vibration inte förekommer under körning med tillåtna hastigheter.
55 §Slirskydd och deras användning
1. Fordons däck eller gummiklädda band får förses med slirskydd i enlighet med 41 § 1 mom. verkställighetsbeslutet.
2. Dubbar i erforderlig mängd får anbringas över hela bredden av däckets eller bandets slityta. Dubbspetsens utstick får vara högst 0,5 mm större än vad som bestäms i 42 § 3 mom. verkställighetsbeslutet.
3. Av dubbar och dubbdäck krävs inte i 43 § 1 mom. verkställighetsbeslutet nämnt godkännande. Dubbarna skall dock i fråga om konstruktion och monteringssätt uppfylla allmänna krav för dubbar som används i vägtrafik.
56 §Dragkrok och dragkoppling
Fordon som har godkänts för att dra släpfordon skall ha en dragkrok eller dragkoppling, vilken i fråga om konstruktion, hållfasthet och placering uppfyller kraven i 50 § 1 mom. verkställighetsbeslutet.
57 §Säten
1. Vid beräkning av antalet sittplatser i fordon skall för varje person reserveras en sittyta av minst 0,40 m × 0,40 m. Sätena i förarhytten skall i fråga om dimensionerna uppfylla kraven i 56 § 2 mom. verkställighetsbeslutet.
2. I fordon får installeras för militärt bruk erforderliga säten i enlighet med bestämmelserna i 57 § 1 mom. a-, d- och f-punkten verkställighetsbeslutet.
3. I öppet karosseriutrymme bakom fordonets förarhytt får sittplatser godkännas endast om utrymmet är försett med pålitliga skyddsräck och bilbälten.
58 §Karosseriets konstruktion och utrustning
1. Fordons karosseriöverhäng, mätt till dess yttersta del, får vara högst 75 procent av axelavståndet, dock högst 4,0 m.
2. Fordon skall utrustas och dimensioneras så, att axeltrycken inte överskrider tillåtna värden med mer än 5 procent. Av fordons vikt skall minst 20 procent belasta framaxeln.
3. Om personer befordras i sådan täckt avdelning inom karosseriet som är avskild från fordonets förarhytt, skall i detta utrymme finnas två särskilda dörrar som öppnas inifrån eller en sådan dörr och en som nödutgång lämpad minst 0,40 × 0,50 m stor genomgångsöppning eller ett fönster som lätt kan lösgöras eller krossas samt ett tillräckligt effektivt och maskinellt fungerande luftväxlingsaggregat och dessutom en signalanordning för föraren. Anordningarna i karosseriutrymmet skall vara fastgjorda så, att de kan motstå en kraft som motsvarar minst en acceleration av 5,0 m/s 2 .
7 kap.Särskilda anvisningar för släpfordon
59 §Mått
Släpvagns bredd får, inom ramen för den största tillåtna bredden på väg, överskrida dragbilens bredd med högst 0,50 m. Om bredden överskrids med mer än 0,20 m och släpvagnen saknar framljus eller reflektorer som befinner sig på en bredd som överstiger dragbilens bredd, skall dragbilen förses med sådana i 185 § 2 mom. verkställighetsbeslutet nämnda signalstänger, lyktor och reflektorer vilka anger fordonskombinationens bredd.
60 §Drag- och kopplingsanordningar
1. Sådan i 21 § 2 och 3 mom. militärfordonsförordningen angiven släpvagn, till vilken kopplas ytterligare ett släpfordon, skall förses med drag- och kopplingsanordningar vilka uppfyller kraven i 156 § verkställighetsbeslutet.
2. Huvudstaben utfärdar med tillämpning av bestämmelser som utfärdats av trafikministeriet och bilregistercentralen närmare föreskrifter om drag- och kopplingsanordningar som används i militärfordon mellan drag- och släpfordonet samt om kopplingar för el-, trycklufts- och vätskeledningar.
61 §Färdbromsar
1. Med färdbroms på terrängbils släpvagn skall uppnås en minimiretardation på 4,5 m/s 2 .
2. Släpvagn vars totalvikt är högst 5000 kg får förses med automatiska, på släpvagnens påskjutskraft grundade bromsar. Bromsarna får för terrängbruk förses med anordning som förhindrar ansättning.
3. Då med påskjutsbromsar försedd släpvagns totalvikt överstiger 2000 kg:
får den tryckkraft som påverkar dragfordonet utgöra högst 5 procent av släpvagnens totalvikt;
skall bromsarna förses med anordningar vilka förhindrar att de överbelastas vid backning; och
skall släpvagnens koppling till dragfordonet säkras med hållbara kättingar, eller dess bromsar vara så konstruerade och kopplade att släpvagnen automatiskt bromsas in om den lossnar.
4. I släpvagns bromskonstruktion får göras sådana ändringar och i bromsarna får användas sådana anordningar till vilka vederbörligt tillstånd har erhållits.
5. Hos en med tryckluftsbromsar försedd terrängbils släpvagn krävs i 159 § 5 mom. verkställighetsbeslutet föreskriven tryckmätningsanslutning endast på den från manöverventilen längst bort belägna axeln. Tryckluftbehållarens konstruktion får godkännas och konstruktionsgranskningen utföras även av den som huvudstaben har bemyndigat för uppgiften.
62 §Parkeringsbroms
Med färdbroms försedd terrängbils släpvagn vars totalvikt är högst 5000 kg behöver inte ha parkeringsbroms, om dess färdbroms är hydraulisk eller om den av andra konstruktionsmässiga skäl ej kan förses med en funktionssäker parkeringsbroms. Släpvagnen skall härvid förses med ett tillräckligt antal hjulkilar för att säkerställa att den hålls på plats.
63 §Ljus
1. Lyktor på terrängbils släpvagn får förses med skydd som hindrar dem från att skadas. Skyddet får dock inte täcka mer än 20 procent av lyktans yta.
2. Ljusen på terrängbils släpvagn och släpanordning får förses med spänningsregulatorer eller med parallella lyktor.
3. På motorkälkes släpsläde krävs inte bak- eller körriktningsljus.
64 §Reflektorer
1. Bakreflektor på terrängbils släpvagn får finnas på en höjd av högst 1,20 m.
2. På motorkälkes släpsläde krävs inte framreflektorer. Dess bakreflektor skall finnas på en höjd av minst 0,15 m.
65 §Hjul
1. Däck på terrängbils släpvagn skall ha ett spårdjup i slitbanan om minst 2,0 mm.
2. Oberoende av totalvikten på terrängbils släpvagn får spåren i däckets slitbana ökas eller fördjupas till högst de ursprungliga spårens djup.
3. Då däck på terrängbils släpvagn är fyllt med annat än luft, skall däckets elasticitet, form och balans vara sådana att störande uppvärmning eller vibration inte förekommer under körning med tillåtna hastigheter.
4. Om däcket är av kompakt gummi eller av ett ämne med motsvarande egenskaper, får körhastigheten uppgå till högst 50 km/h.
66 §Fjädring
Fjädringen på terränbils släpvagn får förses med anordning, med vilken fjäderrörelsen kan begränsas eller fjädringen kopplas ur funktion. Begränsnings- eller låsningsanordningen får inte användas vid körning på väg.
67 §Varningstriangel
För släpvagn föreskriven varningstriangel får placeras i dragfordonet.
68 §Släpanordningar
Vad som i 59-67 §§ föreskrivs om släpvagn gäller även släpanordning. Bestämmelserna om terrängbils släpvagn gäller även för motsvarande släpanordning.
8 kap.Särskilda bestämmelser
69 §
Huvudstaben kan vid behov meddela detaljerade anvisningar och föreskrifter om tillämpningen av detta beslut.
70 §
Överträdelse av detta beslut och med stöd därav utfärdade föreskrifter bestraffas enligt vägtrafiklagen (267/81).
71 §
1. Detta beslut träder i kraft den 1 januari 1988. Militärfordon som har tagits i bruk innan detta beslut träder i kraft får alltjämt användas i trafik, om fordonet motsvarar de bestämmelser som gällt före beslutets ikraftträdande.
2. Konstruktion och utrustning hos militärfordon som har tagits i bruk innan detta beslut träder i kraft får ändras så, att de motsvarar bestämmelserna i beslutet. Om sådant fordons konstruktion ändras eller dess utrustning kompletteras i överensstämmelse med detta beslut, skall ändringen och kompletteringen utföras i enlighet med bestämmelserna i beslutet.
Helsingfors den 27 november 1987
Trafikminister Pekka VennamoByråchef, Överingenjör Reino Lampinen