Personregisterförordning
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
Text of original statute
No amendments or corrections will be made to the texts of the original statutes. These will appear in the updated statutes and the corrections will also appear in the PDF versions of the Statutes of Finland.
På föredragning av justitieministern stadgas med stöd av personregisterlagen av den 30 april 1987 (471/87):
1 kap.Inhämtande och registrering av personuppgifter
1 §Register för forskning
Utan hinder av 5 § 1 mom. personregisterlagen (471/87) får personuppgifter inhämtas och införas i personregister för vetenskaplig forskning,
om användningen av registret bygger på åligganden som är lagstadgade för den registeransvarige eller på en vederbörlig forskningsplan,
om registret inte på grund av sitt datainnehåll äventyrar en registrerads integritetsskydd,
om registret används och ur registret lämnas ut personuppgifter enbart för vetenskaplig forskning och verksamheten även annars sker så att uppgifter om bestämda personer inte röjs för utomstående, ifall inte ett sådant förfarande med hänsyn till de införda uppgifternas ålder och art är uppenbart obehövligt för de registrerades integritetsskydd samt
om registret senast inom fem år sedan det togs i bruk utplånas eller på det sätt som avses i 14 § överförs till arkivering.
Om sådana känsliga uppgifter som nämns i 6 § personregisterlagen införs i ett personregister som avses i 1 mom., skall registret utplånas eller överföras till arkivering inom två år sedan det togs i bruk.
Om frågan gäller uppföljningsforskning eller annan därmed jämförbar regelbundet återkommande forskning, får personregistret uppbevaras en längre tid än den som nämns i denna paragraf, dock högst fem år från det inhämtandet av uppgifter upphörde, om detta är nödvändigt för att bedriva forskningen.
En ansvarig ledare skall utses för forskningsprojektet, om inte forskningen bedrivs vid en högskola eller hör till en myndighets eller inrättnings lagstadgade uppgifter.
2 §Statistikregister
Utan hinder av 5 § 1 mom. personregisterlagen får personuppgifter inhämtas och införas i personregister för statistiska syften,
om registret är nödvändigt för att den registeransvarige skall kunna sköta de uppgifter som hör till hans verksamhetsområde,
om i registret införs uppgifter enbart om personer eller omständigheter som hör till den registeransvariges verksamhetsområde samt
om registret används enbart för statistiska syften och uppgifter inte lämnas ur registret så att de kan hänföras till någon bestämd person, ifall inte utlämnandet följer av en i lag eller förordning angiven eller med stöd därav föreskriven skyldighet att lämna uppgifter för officiell statistik.
3 §Opinions- och marknadsundersökningar
När uppgifter inhämtas av någon för en opinions- eller marknadsundersökning så att de inhämtade uppgifterna bildar ett personregister, skall denne meddelas namn och adress i fråga om den som utför undersökningen samt undersökningens syfte. Likaså skall det meddelas på vems uppdrag undersökningen utförs, om det inte är uppenbart att kännedom om uppdragsgivaren väsentligt kan minska resultatens tillförlitlighet. Vid undersökningen skall det dessutom framgå att det är frivilligt att svara.
Personuppgifter som inhämtats för en opinions- eller marknadsundersökning får inte användas eller lämnas ut till något annat ändamål. Uppgifterna får inte heller utan skriftligt samtycke av vederbörande uppbevaras längre tid än två år i en sådan form att de kan hänföras till en bestämd person.
4 §Register för direkt marknadsföring och
adresstjänst
I fråga om personregister som används till direktreklam, telefonförsäljning eller annan direkt marknadsföring eller adresstjänst får oaktat 5 § 1 mom. personregisterlagen personuppgifter inhämtas och införas i registret,
om personregistret används för på förhand preciserade marknadsföringsåtgärder och det är i bruk högst sex månader och det inte på grund av sitt innehåll äventyrar de registrerades integritetsskydd eller
om personregistret innehåller uppgifter enbart om de registrerades namn, adress, telefonnummer, titel eller yrke, ålder, kön och modersmål och det inte, på grund av att det är heltäckande eller på grund av det sätt på vilket det används, äventyrar statens säkerhet.
5 §Kreditupplysningsregister
Den som bedriver kreditupplysningsverksamhet får i kreditupplysningsregister införa uppgifter om den registrerades namn, personbeteckning, adress och titel eller yrke.
I kreditupplysningsregister får införas och därur får lämnas ut uppgift om sådan försummelse att betala eller prestatera något
som har konstaterats genom ett laga kraft vunnet beslut av domstol eller överexekutor eller genom betalningsorder utfärdad av domare eller vid förrättning av utsökningsmyndighet,
som har lett till att konkursansökan har lämnats in,
som den registrerade har erkänt genom skriftligt meddelande till borgenären eller
som medför att säljaren vid avbetalningsköp enligt lag har rätt att återta det sålda föremålet eller att en kreditgivare enligt lag har rätt att häva något annat konsumentkreditavtal, om datasekretessnämnden har gett tillstånd till registrering av försummelsen.
I kreditupplysningsregister får också införas och därur lämnas ut uppgift om att den registrerade i samband med utmätning har konstaterats vara medellös.
När datasekretessnämnden ger tillstånd till registrering av uppgifter som avses i 2 mom. 4 punkten skall den samtidigt vid behov meddela föreskrifter för säkerställande av att de registrerade uppgifterna är riktiga och att den registrerade får kännedom om att sådana uppgifter registreras.
2 kap.Kontroll och rättelse av personuppgifter
6 §Registerbeskrivning
Av den registerbeskrivning som avses i 10 § personregisterlagen skall framgå
den registeransvariges namn, adress och telefonnummer,
namn och telefonnummer i fråga om den som sköter frågor som gäller registret,
registrets benämning, orsaken till att registret förs och registrets användningssyfte, och
vilka slags uppgifter registret innehåller.
7 §Undantag från skyldigheten att hålla registerbeskrivningen tillgänglig
Registerbeskrivningen skall inte hållas tillgänglig på det sätt som avses i 10 § 1 mom. personregisterlagen, om statsrådet så har bestämt och beskrivningen har uppgjorts för
personregister inom utrikesförvaltningen, när statens förhållanden till en annan stat eller till någon internationell organisation kan skadas eller statens säkerhet äventyras av att de hålls tillgängliga,
personregister som skyddspolisen för i samband med bevakningen av statens säkerhet, när statens säkerhet kan äventyras av att de hålls tillgängliga,
personregister som förs av gränsbevakningsväsendet eller inrikesministeriets utlänningsbyrå, när statens säkerhet eller förhållande till en annan stat kan skadas av att de hålls tillgängliga,
personregister som förs inom polisförvaltningen, när förebyggande och utredning av brott kan äventyras av att de hålls tillgängliga, samt
personregister som förs inom försvarsmakten och som används i verksamhet som gäller upprätthållande av försvarsberedskapen, när statens säkerhet kan äventyras av att de hålls tillgängliga.
8 §Begränsningar av rätten till insyn
Den registrerade har inte sådan rätt till insyn som avses i 11 § personregisterlagen, om frågan gäller
personregister som inom skatteförvaltningen upprätthålls för beskattningen, eller
personregister om vilket den registeransvarige på eget initiativ skriftligen tillställer den registrerade uppgifter minst vartannat år.
9 §Rätt till insyn i register som förs inom hälsovården
Den som vill veta vilka uppgifter om honom som har införts i ett personregister, som förs av en hälsovårdsmyndighet eller hälsovårdsinrättning eller av en läkare eller tandläkare och som innehåller personuppgifter angående hälsotillstånd eller sjukdomar, skall vända sig till en läkare som skall se till att uppgifterna inhämtas med den registrerades samtycke. Uppgifter om anteckningarna i registret lämnas av läkaren eller enligt hans anvisningar av någon annan som har hälsovårdsutbildning.
10 §Intyg om att insyn har förvägrats
Ett sådant intyg om att insyn har förvägrats som avses i 14 § personregisterlagen skall ges skriftligen och däri skall uppges namnet på den som har begärt uppgifter, den registeransvariges namn och adress, registrets benämning och användningssyfte samt skälen till att insyn har förvägrats.
11 §Intyg om att rättelseyrkande har framställts
Ett sådant intyg om att rättelseyrkande har framställts som avses i 15 § 2 mom. personregisterlagen skall ges skriftligen och däri skall uppges den registeransvariges namn och adress, registrets benämning och ändamål, den registrerades namn samt hurdan ändring i registeruppgifterna denne yrkar, grunderna för yrkandet och skälen till att den registeransvarige inte har godkänt yrkandet.
3 kap.Utlämnande av personuppgifter och arkivering av personregister
12 §Utlämnande av personuppgifter till direkt marknadsföring och adresstjänst
I de fall som avses i 18 § 2 mom. personregisterlagen får ur personregister lämnas ut eller som grund för stickprov vid utlämnandet användas en identifieringsuppgift som kan hänföras till en person samt uppgifter om personens namn, adress, titel eller yrke, ålder, kön och modersmål. En personbeteckning får lämnas ut för sedvanlig databehandling som sker för uppdatering av adressuppgifter eller i syfte att undvika dubbel postning, om mottagaren redan har tillgång till personbeteckningen.
13 §Utlämnande av personuppgift utomlands
Utan sådant tillstånd som nämns i 22 § personregisterlagen får personuppgifter lämnas ut till följande länder:
Frankrike,
Förbundsrepubliken Tyskland,
Norge,
Spanien och
Sverige.
14 §Arkivering av personuppgifter
Ett personregister som är betydelsefullt för vetenskaplig forskning eller av någon annan orsak kan överföras för att arkiveras av en högskola eller en sådan inrättning eller myndighet till vars lagstadgade uppgifter det hör att bedriva forskning, om datasekretessnämnden har beviljat den tillstånd till arkiveringen. Datasekretessnämnden kan bevilja ett samfund, en stiftelse eller en inrättning tillstånd att arkivera personregister som tillkommit i deras egen verksamhet och som uppfyller ovan nämnda villkor.
Datasekretessnämnden skall i sitt tillståndsbeslut ge föreskrifter om hur skyddet av registren skall ordnas samt om hur användningen av personuppgifter skall övervakas.
Datasekretessnämnden skall innan beslutet fattas bereda riksarkivet tillfälle att ge utlåtande.
4 kap.Tillsyn
15 §Registeranmälan
En sådan anmälan till dataombudsmannen som avses i 30 § 1 mom. 1 och 2 punkten personregisterlagen skall innehålla registerbeskrivningen och en redogörelse för registret, av vilken skall framgå
registrets storlek,
de normala källorna för registret eller varifrån uppgifterna härstammar,
hur uppgifter normalt lämnas ut ur registret,
hur registret samkörs med andra register,
upplysning om var de apparater finns som används när registret förs,
vilka stadganden som gäller hemlighållande av de uppgifter som finns i registret,
när och hur de registrerade underrättas om registret samt hur deras rätt till insyn har ordnats,
hur och när en felaktig registeruppgift rättas,
hur det tekniska skyddet av registret har ordnats och hur användningen av registret övervakas samt
hur och när registret utplånas.
16 §Anmälan om utlämnande av personuppgifter till utlandet
En sådan anmälan till dataombudsmannen som avses i 30 § 1 mom. 3 punkten personregisterlagen skall uppgöras i form av en handling och av den skall framgå
namnet och adressen på den som lämnar ut eller överför uppgifterna,
arten och mängden av de uppgifter som lämnas ut samt från vilket personregister de härstammar,
åt vem och för vilket ändamål uppgifterna lämnas ut samt
när och hur uppgifterna lämnas ut.
17 §Anmälan om vissa verksamheter
En sådan anmälan till dataombudsmannen som avses i 30 § 2 mom. personregisterlagen skall uppgöras i form av en handling och av den skall framgå
näringsidkarens namn, verksamhetsområde, hemort och adress,
vilka personregister som används i verksamheten och vilka slags uppgifter de innehåller samt hur uppgifter lämnas ut ur registren och hur länge registrerade personuppgifter uppbevaras,
upplysning om var de apparater finns som används när registret förs,
hur det tekniska skyddet av personregistren har ordnats och hur användningen av personregistren övervakas samt
hur personalen har gjorts förtrogen med personregisterlagstiftningen.
5 kap.Särskilda stadganden
18 §Samtycke och uppdrag
Den registrerades samtycke till eller uppdrag att införa eller lämna ut känsliga personuppgifter eller att med ett annat personregister samköra ett register som innehåller sådana uppgifter skall lämnas skriftligen. Av handlingen skall framgå det ändamål för vilket personuppgifterna får användas eller lämnas ut.
Samtycket gäller tills vidare, om inte annat framgår av samtycket. Den registrerade har rätt att återta sitt samtycke.
19 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1988.
Helsingfors den 30 april 1987
Republikens President Mauno KoivistoJustitieminister Christoffer Taxell