Go to front page
Statute Book of Finland

139/1987

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om centralskogsnämnder och skogsnämnder

Type of statute
Lag
Date of Issue
Updated statute
139/1987

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med riksdagens beslut stadgas:

1 §

De uppgifter som gäller främjandet av den privata skogshushållningen och, i enlighet med vad som därom stadgas särskilt, tillsynen över iakttagandet av de lagar som gäller den privata skogshushållningen handhas av centralskogsnämnder och skogsnämnder.

Med privat skogshushållning avses i denna lag annan än av staten bedriven skogshushållning.

2 §

Det skall finnas två centralskogsnämnder, den ena huvudsakligen för det finskspråkiga och den andra huvudsakligen för det svenskspråkiga området. Deras verksamhetsområden fastställs av statsrådet.

Skogsnämndernas antal och verksamhetsdistrikt fastställs av statsrådet.

3 §

Centralskogsnämnderna står under forststyrelsens tillsyn. De styr och övervakar skogsnämndernas verksamhet. I fråga om skogsförbättringsverksamheten skall dock iakttas lagen om skogsförbättring (140/87).

4 §

För den högsta ledningen av en centralskogsnämnd finns en direktion med elva medlemmar. Varje medlem har en personlig suppleant. Av medlemmarna är en direktör för centralskogsnämnden, och suppleant för denne är biträdande direktör för centralskogsnämnden. Statsrådet förordnar de övriga medlemmarna och suppleanterna i direktionen. Av medlemmarna skall en vara företrädare för staten. Av de övriga medlemmarna skall fem förordnas bland dem som föreslagits av den mest representativa skogsägarorganisationen, två bland dem som föreslagits av den mest representativa skogsindustriorganisationen och två bland personer som föreslagits av den mest representativa organisationen för skogsarbetstagarna. Vad som nu sägs om medlemmar gäller på motsvarande sätt suppleanterna.

Direktionen väljer inom sig en ordförande och en vice ordförande. Direktören för en centralskogsnämnd får inte väljas till ordförande eller vice ordförande i direktionen.

5 §

För den högsta ledningen av en skogsnämnd finns en direktion med åtta medlemmar. Varje medlem har en personlig suppleant. Direktionens medlemmar jämte suppleanter förordnas av jord- och skogsbruksministeriet. I direktionen skall finnas två företrädare för staten. Av de övriga medlemmarna skall fyra förordnas bland dem som föreslagits av ett möte för representanterna för de skogsvårdsföreningar som finns inom skogsnämndens verksamhetsdistrikt, en bland personer som föreslagits av den mest representativa skogsindustriorganisationen och en bland dem som föreslagits av den mest representativa organisationen för skogsarbetstagare. Vad som nu sägs om medlemmar gäller på motsvarande sätt suppleanterna.

Direktionen väljer inom sig en ordförande och en vice ordförande. De skall utses bland de medlemmar som förordnats på förslag av det möte som avses i 1 mom.

6 §

I statsförslaget intas årligen ett anslag inom ramen för vilket till centralskogsnämnderna och skogsnämnderna, i enlighet med vad som närmare stadgas genom förordning, utges statsbidrag för drifts- och anläggningsutgifter för de åligganden som anförtrotts nämnderna.

Forststyrelsen beviljar och utbetalar de statsbidrag som nämns i 1 mom. samt övervakar användningen av dem.

7 §

För fackmannahjälp som ges av en skogsnämnd uppbärs förrättningsavgifter i enlighet med de grunder som jord- och skogsbruksministeriet föreskrivit. Förrättningsavgifterna skall till beloppet motsvara de genomsnittliga sammanlagda kostnader som fackmannahjälpen åsamkar skogsnämnden. Avgifterna kan dock fastställas till ett lägre belopp än de sammanlagda kostnaderna, då detta med hänsyn till främjandet av den privata skogshushållningen eller områdets läge eller av andra särskilda skäl skall anses ändamålsenligt.

8 §

Centralskogsnämnderna och skogsnämnderna kan förvärva rättigheter och ingå förbindelser samt söka, kära och svara vid domstolar och andra myndigheter. Nämnderna får dock inte idka handel genom att köpa eller sälja skogsavverkningsrätt eller virke, ej heller utöva annan näringsverksamhet som inte ansluter sig till syftet med nämnden.

9 §

En medlem av en centralskogsnämnds eller skogsnämnds direktion och en funktionär vid en sådan nämnd handlar i de lagtillsynsuppgifter som anförtrotts nämnden och vid verkställigheten av skogsförbättringslagen samt vid användningen av medel under tjänstemannaansvar.

Då centralskogsnämnderna och skogsnämnderna handhar uppgifter i anslutning till verkställigheten av skogsförbättringslagen skall de iaktta vad som stadgas i lagen om förvaltningsförfarande (598/82) och i lagen om delgivning i förvaltningsärenden (232/66).

10 §

För granskning av förvaltningen och räkenskaperna skall centralskogsnämnderna och skogsnämnderna ha två för fyra år i sänder valda revisorer jämte suppleanter samt en för ett år i sänder vald övervakningsrevisor. Revisorerna förordnas av forststyrelsen. Övervakningsrevisorn utses av respektive centralskogsnämnd eller skogsnämnd. Om hans uppgifter stadgas genom förordning.

11 §

Centralskogsnämnderna och skogsnämnderna kan för anordnande av pensionsskydd för de anställda och deras anhöriga grunda fonder. I fonderna kan även andra arbetsgivare inom den privata skogshushållningen vara med.

Jord- och skogsbruksministeriet fastställer grunderna för pensionsförmånerna för de funktionärer som är anställda hos en centralskogsnämnd eller en skogsnämnd.

12 §

Inom varje skogsnämnds verksamhetsdistrikt finns en synenämnd som skall utföra de uppgifter som särskilt ålagts den genom lag eller förordning.

Synenämnden har fem medlemmar av vilka ordföranden förordnas av jord- och skogsbruksministeriet. Av medlemmarna är en funktionär i skogsnämnden och en företräder skogsägaren. Skogsägarens företrädare väljs så att den mest representativa organisationen för skogsägarna utser tre personer till varje synenämnd såsom medlem som företräder skogsägarna. Den skogsägare som synen gäller kan meddela skogsnämnden vem av de utsedda medlemmarna han önskar att skall delta i synen.

Kommunfullmäktige skall som gode män vid en syneförrättning välja minst fyra personer, av vilka två åt gången på kallelse av ordföranden skall närvara vid syneförrättningen. Gode männen vid syneförrättningen väljs för en tid som motsvarar kommunfullmäktiges mandattid. Mandattiden för gode männen vid syneförrättning fortgår också därefter till dess nya gode män har valts.

13 §

Centralskogsnämnderna och skogsnämnderna får inte till utomstående lämna uppgifter som ingår i en skogsbruksplan och som gäller en enskild lägenhet, om inte lägenhetens ägare har lämnat sitt samtycke därtill eller om inte genom förordning annat stadgas om saken.

14 §

Den högsta ledningen av och tillsynen över iakttagandet av denna lag ankommer på jord- och skogsbruksministeriet.

15 §

Närmare stadganden om verkställigheten av denna lag utfärdas genom förordning.

16 §

Denna lag träder i kraft den 1 maj 1987.

Genom denna lag upphävs lagen den 15 september 1967 om skogsnämnder (411/67). Efter det denna lag trätt i kraft fortsätter distriktsskogsnämnderna dock sin verksamhet som skogsnämnder. Då denna lag träder i kraft övergår distriktsskogsnämndernas skulder och tillgångar samt deras rättigheter och skyldigheter på skogsnämnderna.

Vad som annars stadgats eller föreskrivits om distriktsskogsnämnderna gäller efter det denna lag trätt i kraft på motsvarande sätt skogsnämnderna.

Åtgärder som verkställigheten av denna lag förutsätter kan vidtas innan lagen träder i kraft.

Regeringens proposition 241/85

Jord- och skogsbruksutsk. bet. 17/86

Stora utsk. bet. 224/86

Helsingfors den 13 februari 1987

Republikens President Mauno KoivistoJord- och skogsbruksminister Toivo Yläjärvi

Top of page