Go to front page
Legislation

381/2023

Updated legislation

Updated legislative texts incorporating amendments to an act or decree

Statutes followed up to and including statute 59/2025.

Lag om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen

Up-to-date
Keywords
Sysselsättning, Arbetskraftsservice, Arbetskraftspolitik
Type of statute
Lag
Administrative sector
Arbets- och näringsministeriet
Date of Issue
Date of publication
Entry into force

Se L 383/2023

ELI identifier
http://data.finlex.fi/eli/sd/2023/381/ajantasa/2024-06-28/swe

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

1 §Lagens tillämpningsområde

Denna lag innehåller bestämmelser om en samarbetsmodell för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen och om sysselsättningsfrämjande samservice för unga inom det sektorsövergripande stödet.

2 §Samarbetsmodell för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen

Samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen är en modell där arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten tillsammans bedömer en arbetslös persons servicebehov på ett sektorsövergripande plan, planerar och samordnar den service som är ändamålsenlig för att arbetslösa ska få arbete så att den bildar en sammanhängande helhet samt ansvarar för att serviceprocessen framskrider och följs upp.

Service som ska samordnas inom samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen är sådan arbetskraftsservice, sådana social- och hälsovårdstjänster samt sådana rehabiliteringstjänster som omfattas av de i 1 mom. avsedda aktörernas organiseringsansvar. Bestämmelser om hur sådan service ska tillhandahållas utfärdas separat.

3 §Hänvisning till en sektorsövergripande bedömning av servicebehovet

Om arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet eller Folkpensionsanstalten bedömer att det krävs samordning av service enligt den samarbetsmodell som avses i 2 § 2 mom. för att ge en i 3 § 4 punkten i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023) avsedd arbetslös bättre förutsättningar att få arbete ska de hänvisa den arbetslösa till en sektorsövergripande bedömning av servicebehovet.

Samordning av service baserat på samarbetsmodellen krävs för att den arbetslösa ska få arbete, om hindren för arbete består av sådana begränsningar av arbets- och funktionsförmågan eller problem med livshanteringen som inverkar på möjligheterna att få arbete och som inte kan lösas enbart genom att myndigheterna konsulterar varandra.

4 §Sektorsövergripande bedömning av servicebehovet och upprättande av en sektorsövergripande sysselsättningsplan

En kundrelation inom ett sektorsövergripande stöd inleds när en sektorsövergripande bedömning av servicebehovet påbörjas. I en sektorsövergripande bedömning av servicebehovet ska arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten tillsammans med den arbetslösa personen utreda dennas kompetens och yrkesskicklighet samt personens sociala situation, hälsotillstånd och arbets- och funktionsförmåga i den mån dessa inverkar på personens möjligheter att få arbete. Utvecklingsbehoven med avseende på personens kompetens kan bedömas i samråd med utbildningsproducenter.

Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och den arbetslösa personen ska tillsammans upprätta en sektorsövergripande sysselsättningsplan som utgår från det bedömda servicebehovet. Om den arbetslösa personens servicebehov innefattar rehabiliteringstjänster som Folkpensionsanstalten tillhandahåller, ska Folkpensionsanstalten vara med om att upprätta planen.

Den sektorsövergripande sysselsättningsplanen ska vara klar inom tre månader från det att bedömningen av servicebehovet har påbörjats. Under denna tid ska den arbetslösa personen också få handledning inriktad på att ge personen bättre färdigheter att föra processen mot sysselsättning framåt och göra personen mer engagerad i den.

5 §Innehållet i en sektorsövergripande sysselsättningsplan

Den sektorsövergripande sysselsättningsplanen ska omfatta arbetskraftsservice, socialtjänster, hälso- och sjukvårdstjänster och rehabiliteringstjänster i enlighet med den arbetslösas servicebehov. Dessutom kan planen vid behov omfatta andra tjänster som ökar den arbetslösas kompetens, arbetsmarknadsfärdigheter och arbets- och funktionsförmåga samt åtgärder som gäller jobbsökning.

Den sektorsövergripande sysselsättningsplanen ska innehålla en överenskommelse om hur den ska följas upp.

Sysselsättningsplanen ska innefatta en sådan jobbsökningsskyldighet som avses i 5 kap. i lagen om ordnande av arbetskraftsservice, om inte något annat följer av 48 § i den lagen. I fråga om jobbsökningsskyldigheten tillämpas vad som i 147 § i den lagen föreskrivs om förbud mot omprövning och anförande av besvär.

6 §Översyn av den sektorsövergripande sysselsättningsplanen

Arbetskraftsmyndigheten ska se till att sysselsättningsplanen ses över enligt vad som är nödvändigt mot bakgrund av den arbetslösa personens servicebehov, dock minst var tredje månad, samt när personen särskilt begär det, såvida det inte med hänsyn till personens situation är uppenbart onödigt.

Välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska delta i översynen av sysselsättningsplanen i fråga om sådana i planen avtalade tjänster som de har organiseringsansvar för och på det sätt som den arbetslösas servicebehov förutsätter.

7 §Skyldigheter i anslutning till en sektorsövergripande sysselsättningsplan

En arbetslös person är skyldig att delta i upprättandet av en sektorsövergripande sysselsättningsplan och i översynen av planen, genomföra planen samt ansöka om och delta i den service som ingår i planen. Den arbetslösa personen är också skyldig att inom den tid och på det sätt som överenskommits i planen informera de myndigheter som varit med om att upprätta sysselsättningsplanen om hur personen har genomfört planen. Personen ska bevara de dokument som bevisar att personen har fullgjort den jobbsökningsskyldighet som avses i 5 kap. i lagen om ordnande av arbetskraftsservice och på begäran visa upp dem för arbetskraftsmyndigheten.

Bestämmelser om hur arbetslösa personers rätt att få arbetslöshetsförmåner påverkas vid försummelse av de skyldigheter som avses i 1 mom. finns i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) , och bestämmelser om hur rätten att få utkomststöd påverkas i sådana fall finns i lagen om utkomststöd (1412/1997) .

Arbetskraftsmyndigheten och välfärdsområdet är skyldiga att upplysa den arbetslösa om den arbetslösas skyldigheter enligt 1 mom.

8 §När kundrelationen inom ett sektorsövergripande stöd upphör

En kundrelation inom ett sektorsövergripande stöd upphör när den arbetslösa personen enligt arbetskraftsmyndighetens, välfärdsområdets och Folkpensionsanstaltens gemensamma bedömning inte längre har ett sådant behov av samordning av service som avses i 3 §.

9 §Organisering av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd

Inom verksamhetsområdet för varje välfärdsområde ska det för organisering av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd finnas minst en ledningsgrupp för sektorsövergripande stöd, dock högst det antal sådana ledningsgrupper som motsvarar antalet arbetskraftsmyndigheter med organiseringsansvar i området. Välfärdsområdet, arbetskraftsmyndigheterna inom välfärdsområdets verksamhetsområde och Folkpensionsanstalten ska förhandla om antalet ledningsgrupper och gruppernas verksamhetsområden innan de tillsätts. Arbetskraftsmyndigheten ska tillsätta ledningsgruppen och utse de personer som ska leda organiseringen av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd inom de ramar som ledningsgruppen anger. En ledningsgrupp som består av flera arbetskraftsmyndigheter kan bildas endast om arbetskraftsmyndigheterna kommer överens om vilken arbetskraftsmyndighet som ska tillsätta ledningsgruppen och utse den ledande personen samt ordföranden för ledningsgruppen. Ledningsgruppen ska godkänna de ledande personerna innan de utses. (28.6.2024/437)

1 mom. har ändrats genom L 437/2024 , som träder i kraft 1.1.2025. Den tidigare formen lyder:

Inom verksamhetsområdet för varje välfärdsområde ska det för organisering av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd finnas minst en ledningsgrupp för sektorsövergripande stöd. Arbetskraftsmyndigheterna inom välfärdsområdets verksamhetsområde, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska överlägga antalet ledningsgrupper innan dessa tillsätts. Arbetskraftsmyndigheten i ledningsgruppens verksamhetsområde ska tillsätta ledningsgruppen och utse de personer som ska leda organiseringen av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd inom de ramar som ledningsgruppen anger. Ledningsgruppen ska godkänna ledande personer innan de utses.

Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska anvisa tillräckligt med personal för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd med beaktande av antalet personer som behöver sådan service. De i ledningsgruppen ingående arbetskraftsmyndigheterna, välfärdsområdena och Folkpensionsanstalten ska i ett samarbetsavtal avtala om organiseringen av och resursallokeringen för samarbetsmodellen inom ledningsgruppens verksamhetsområde. (28.6.2024/437)

2 mom. har ändrats genom L 437/2024 , som träder i kraft 1.1.2025. Den tidigare formen lyder:

Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska anvisa tillräckligt med personal för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd med beaktande av antalet personer som behöver sådan service. Ledningsgruppen ska ingå ett samarbetsavtal som gäller organisering av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd och allokering av resurser inom ledningsgruppens verksamhetsområde.

Genom förordning av statsrådet utfärdas närmare bestämmelser om tillsättandet av en ledningsgrupp för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen, om gruppens sammansättning och uppgifter, om samarbetsavtalets innehåll, om hur den person som leder organiseringen av modellen jämte en ersättare för denna ska utses och om vilka deras uppgifter ska vara.

10 §Hur kostnaderna för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd fördelas

Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska svara för lönekostnaderna och andra personalkostnader för egna anställda som medverkar i samarbetsmodellen.

Övriga kostnader för samarbetet ska fördelas mellan arbetskraftsmyndigheten och välfärdsområdet i proportion till antalet anställda som medverkar i samarbetsmodellen, om inte arbetskraftsmyndigheten och välfärdsområdet kommer överens om något annat. Folkpensionsanstalten deltar i kostnaderna i enlighet med samarbetsavtalet.

11 §Uppgifter om arbetslösa och uppgifternas användningsändamål

Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten får behandla uppgifter som gäller en arbetslös person för att sköta sina uppgifter enligt denna lag i fråga om samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd samt för tillsyn, utveckling, uppföljning, bedömning, statistikföring, prognostisering och styrning som hänför sig till dessa uppgifter.

Följande uppgifter som gäller en arbetslös person får behandlas:

1)

namn, personbeteckning och kontaktuppgifter,

2)

uppgifter som gäller kundrelationen inom samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd, hur personen uträttar ärenden hos myndigheterna och eventuella specialarrangemang som krävs för att personen ska kunna uträtta ärenden,

3)

uppgifter om utbildning, anställningar och yrkeskompetens,

4)

sådana uppgifter om personens sociala situation som inverkar på personens möjligheter att få arbete och som är nödvändiga för att personen ska kunna få service,

5)

sådana uppgifter om och bedömningar av personens hälsotillstånd och arbets- och funktionsförmåga som inverkar på personens möjligheter att få arbete och som är nödvändiga för att personen ska kunna få service,

6)

sådana uppgifter om personens servicebehov som inverkar på personens möjligheter att få arbete,

7)

uppgifter som gäller den sektorsövergripande sysselsättningsplanen samt genomförande, uppföljning och översyn av planen.

Bestämmelser om behandling av personuppgifter finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), nedan den allmänna dataskyddsförordningen , och i dataskyddslagen (1050/2018) .

12 §Kunddatamaterial och kundinformationssystem för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd

Närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter ( utvecklings- och förvaltningscentret ) utvecklar och förvaltar ett kunddatamaterial och ett kundinformationssystem för samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd för ändamålet att genomföra modellen.

Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska föra in i 11 § avsedda uppgifter i kunddatamaterialet med hjälp av samarbetsmodellens kundinformationssystem. Uppgifter om en arbetslös person får föras in i datamaterialet efter att kundrelationen inom samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd har inletts. Utvecklings- och förvaltningscentret ska radera alla uppgifter om den arbetslösa personen när fyra år har förflutit från den dag då kundrelationen inom samarbetsmodellen upphörde. En uppgift behöver dock inte raderas om den behövs för att sköta ett uppdrag som baserar sig på bestämmelser eller ett ärende som fortfarande är anhängigt.

Den registrerade har inte den rätt som avses i artikel 18 i den allmänna dataskyddsförordningen att begränsa behandlingen av uppgifter som avses i 11 §.

Användning av kundinformationssystemet förutsätter personliga användarrättigheter. Utvecklings- och förvaltningscentret får bevilja användarrättigheter till personer som är anställda hos en kommun, en samkommun, ett välfärdsområde eller Folkpensionsanstalten och som sköter i denna lag avsedda uppgifter. (28.6.2024/437)

4 mom. har ändrats genom L 437/2024 , som träder i kraft 1.1.2025. Den tidigare formen lyder:

Användning av kundinformationssystemet förutsätter personliga användarrättigheter. Utvecklings- och förvaltningscentret får bevilja användarrättigheter till personer som är anställda hos en arbetskraftsmyndighet, ett välfärdsområde eller Folkpensionsanstalten och sköter i denna lag avsedda uppgifter.

13 §Personuppgiftsansvariga

Utvecklings- och förvaltningscentret, arbetskraftsmyndigheterna, välfärdsområdena och Folkpensionsanstalten är gemensamt personuppgiftsansvariga för de uppgifter som avses i 11 §.

I fråga om kundinformationssystemet och datamaterialet svarar utvecklings- och förvaltningscentret för följande:

1)

inbyggt dataskydd och dataskydd som standard enligt artikel 25 i den allmänna dataskyddsförordningen,

2)

säkerhet i samband med behandlingen enligt artikel 32 i den förordningen,

3)

konsekvensbedömning avseende dataskydd enligt artikel 35 i den förordningen,

4)

förhandssamråd enligt artikel 36 i den förordningen,

5)

den personuppgiftsansvariges andra i artikel 12.1 och 12.2 i den förordningen avsedda skyldigheter som gäller informationssystemets och datamaterialets informationssäkerhet.

Arbetskraftsmyndigheterna, välfärdsområdena och Folkpensionsanstalten ansvarar i fråga om uppgifter som de har fört in i kunddatamaterialet för sådana i den allmänna dataskyddsförordningen föreskrivna skyldigheter för personuppgiftsansvariga som inte anges i 2 mom.

14 §Införande av uppgifter om arbetslösa i register hos myndigheter som medverkar i samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd

Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska i sina register föra in uppgifter om den offentliga arbetskraftsservice, den socialservice samt de hälso- och sjukvårdstjänster och rehabiliteringstjänster som en kund har fått medan samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd har fortgått och om förmåner relaterade till denna service på det sätt som anges i de lagar som gäller servicen och förmånerna i fråga.

Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten får i sina register föra in sådana i 11 § 2 mom. avsedda uppgifter som behövs för att myndigheterna ska kunna tillhandahålla arbetslösa den service som de är skyldiga att ordna.

15 §Rätt att få sekretessbelagda uppgifter för att kunna anordna service

Oberoende av den arbetslösas samtycke har arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar av rätten till information rätt att av varandra få och för att utföra uppgifter enligt denna lag använda de i 11 § 2 mom. avsedda uppgifter om den arbetslösa som är nödvändiga för att de för den arbetslösa ska kunna ordna service enligt samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen.

16 §Sysselsättningsfrämjande samservice för unga inom det sektorsövergripande stödet

Arbetskraftsmyndigheten ska ordna med verksamhetsförutsättningar för sysselsättningsfrämjande samservice för unga inom det sektorsövergripande stödet. Med sysselsättningsfrämjande samservice för unga inom det sektorsövergripande stödet avses sektorsövergripande rådgivning, vägledning och tjänster som myndigheter och andra aktörer tillhandahåller unga under 30 år i syfte att ge dem bättre studiemöjligheter och handlingsfärdigheter, hjälpa dem få arbete och främja deras välbefinnande.

När arbetskraftsmyndigheten ordnar med verksamhetsförutsättningar ska den ta fram en bedömning av behovet i myndighetens område av samservice för unga inom det sektorsövergripande stödet. För ändamålet att ordna serviceställen ska arbetskraftsmyndigheten ha samråd med dem som ordnar utbildningstjänster, med välfärdsområdena och med andra aktörer i myndighetens område som är relevanta för anordnandet av samservice för unga. Servicen ska vara lättillgänglig för unga.

Arbetskraftsmyndigheten ska säkerställa att det inom samservicen i myndighetens verksamhetsområde finns en överenskommen samordningsansvarig för servicen och verksamheten. Parterna i samservicen ska komma överens om hur den ska organiseras och hur kostnaderna ska fördelas.

17 §Träning till stöd för ungas välbefinnande och livskompetens

Utvecklings- och förvaltningscentret ska tillhandahålla träning till stöd för ungas välbefinnande och livskompetens. Syftet med träningen är att öka ungas välbefinnande och delaktighet och undanröja hinder för deras förankring i utbildning och i arbetslivet. Träningen ska vara frivillig, utgå från de behov som den unga upplever sig ha och bygga på samarbete med den unga. Utvecklings- och förvaltningscentret ska följa vilken effekt träningen ger.

Utvecklings- och förvaltningscentret ska ha samråd med kommunala aktörer eller välfärdsområden om den träning som ska ges. Ett samråd kan inledas om en part begär det.

18 §Tillhandahållande av stöd för utveckling av sektorsövergripande service

Utvecklings- och förvaltningscentret har hand om stödtjänsterna inom serviceintegration och utveckling av det sektorsövergripande arbetet för kommuner och andra aktörer inom sektorsövergripande service som främjar sysselsättningen.

19 §Ikraftträdande

Bestämmelser om ikraftträdandet av denna lag utfärdas genom en särskild lag.

Denna lag träder i kraft 1.1.2025 enligt L 283/2023 .

RP 207/2022

AjUB 26/2022

RSv 332/2022

Ikraftträdelsestadganden

28.6.2024/437:

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2025.

RP 37/2024 , AjUB 7/2024, RSv 46/2024

Top of page