Go to front page
Legislation

770/2017

Updated legislation

Up-to-date statute texts including the amendments

Statsrådets förordning om delegationen för samservice

Up-to-date
Keywords
Offentlig förvaltning, Delegation
Type of statute
Förordning
Administrative sector
Finansministeriet
Date of Issue
Date of publication
Entry into force
ELI identifier
http://data.finlex.fi/eli/sd/2017/770/ajantasa/2017-11-23/swe
Original statute published in the Statute Book of Finland
SDK 770/2017

I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av 10 a § 3 mom. i lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen (223/2007) , sådant momentet lyder i lag 247/2017:

1 §Delegationens sammansättning och mandattid

Delegationen för samservice har en ordförande, en vice ordförande och högst 20 andra medlemmar. Statsrådet utser ordföranden och vice ordföranden i samband med att statsrådet tillsätter delegationen. Delegationen tillsätts på föredragning från finansministeriet för högst tre år i taget.

Delegationen kan kalla permanenta sakkunniga.

Om ordföranden, vice ordföranden eller någon annan medlem avgår under mandattiden, utser finansministeriet en ny person i den avgåendes ställe för den återstående mandattiden.

2 §Delegationens uppgifter

Utöver vad som föreskrivs i 10 a § 3 mom. i lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen ska delegationen

1)

stödja den allmänna planeringen, styrningen, organiseringen och utvecklingen av samserviceverksamheten,

2)

främja digitaliseringen och användningen av webbtjänster i samserviceverksamheten,

3)

lägga fram förslag till utveckling av serviceutbudet, kunderviceprocesserna och ordnandet av kundservicen inom samservicen,

4)

följa utvecklingen av nätverket av samservicepunkter och lägga fram förslag till utveckling av nätverket så att det svarar mot kundernas behov och tryggar tillgången till tjänster,

5)

stödja utvecklingen av kunnandet hos samservicepunkternas personal så att det svarar mot kundernas behov,

6)

främja samarbetet med centrala aktörer, kunder och andra intressentgrupper med anknytning till samserviceverksamheten samt ordna samarbetsevenemang för intressentgrupperna, och

7)

utföra sådana andra till delegationens verksamhetsområde hörande uppgifter som finansministeriet ålagt delegationen att utföra.

3 §Organisering av delegationens verksamhet

Delegationen kan inom sig tillsätta sektioner för att genomföra uppgifterna. Delegationen kan dessutom låta utföra sådana separata utredningar som stödjer målsättningarna för delegationens verksamhet.

4 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 december 2017.

Top of page