Finansministeriets förordning om faktablad för alternativa investeringsfonder
Up-to-date- Type of statute
- Förordning
- Administrative sector
- Finansministeriet
- Date of Issue
- Date of publication
- Entry into force
- Remark
- Innehåller bilagor I-III
- ELI identifier
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2014/228/ajantasa/2014-03-20/swe
I enlighet med finansministeriets beslut föreskrivs med stöd av 13 kap. 7 § 2 punkten i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder (162/2014) :
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 §Tillämpningsområde
I denna förordning föreskrivs om de krav på basfakta för investerare som avses i 13 kap. 4 och 5 § i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder (162/2014) .
2 §Allmänna föreskrifter
Inga andra uppgifter eller förklaringar ska ingå i faktabladet, om inte annat föreskrivs i förordningen.
Basfakta för investerare ska vara rättvisande, konsekventa, strukturerade och tydliga och inte vilseledande. I faktabladet kan det göras undantag från kraven i 2–5 kap., om det är nödvändigt på grund av särdragen hos AIF-fonden eller dess verksamhetsområde eller av något annat särskilt skäl, och om undantagen inte äventyrar förutsättningarna för att göra en inbördes jämförelse av investeringarna eller investerarskyddet i övrigt. I faktabladet ska anges till vilka delar och varför undantag görs från kraven i 2–5 kap.
Faktabladet ska tillhandahållas på ett sätt som säkerställer att investerare kan skilja det från annat material. Det får i synnerhet inte presenteras eller skickas på ett sådant sätt att det kan förväntas att investerare kan uppfatta det som mindre viktigt än annan information om den alternativa investeringsfonden, nedan AIF-fonden, och dess risker och fördelar.
2 kap.Form och presentation avseende basfakta för investerare
3 §Faktabladets titel och innehåll
Titeln ” Basfakta för investerare ” ska återges tydligt överst på första sidan i faktabladet.
En förklaring ska följa direkt under titeln. Denna ska ha följande lydelse: ” Denna handling riktar sig till investerare och innehåller basfakta om denna fond. Detta är inte reklammaterial. Det är lagstadgad information som ska hjälpa dig att förstå vad en investering i fonden innebär och riskerna med detta. Du rekommenderas att läsa den så att du kan fatta ett välgrundat investeringsbeslut ”.
Identifieringsuppgifterna för AIF-fonden ska anges tydligt, inklusive berörd aktiekategori eller delfond. Vid delfonder eller aktiekategorier ska AIF-fondens namn följa efter delfondens eller aktiekategorins namn. Om AIF-fonden, delfonden eller aktiekategorin har ett kodnummer, ska detta ingå i AIF-fondens namn.
Namnet på AIF-fondens förvaltare, nedan AIF-förvaltare, ska anges.
Om AIF-fonden eller dess förvaltare ingår i en koncern av juridiska eller administrativa skäl eller av marknadsföringsskäl, kan dessutom koncernens namn anges. Företagssymboler får bifogas, om de inte hindrar investerare från att förstå investeringens elementa eller minskar deras möjligheter att jämföra investeringsprodukter.
Det avsnitt i faktabladet som har rubriken ” Mål och placeringsinriktning ” ska innehålla den information som anges i 6 §.
Det avsnitt i faktabladet som har rubriken ” Risk- och avkastningsprofil ” ska innehålla den information som anges i 7 och 8 §.
Det avsnitt i faktabladet som har rubriken ” Avgifter ” ska innehålla den information som anges i 9-13 §.
Det avsnitt i faktabladet som har rubriken ” Tidigare resultat ” ska innehålla den information som anges i 14–18 §.
Det avsnitt i faktabladet som har rubriken ” Praktisk information ” ska innehålla den information som anges i 19 och 20 §.
Närmare uppgifter om auktorisation ska bestå av följande text: ” Denna AIF-förvaltare är auktoriserad i [medlemsstatens namn] och dess regleringsorgan är [uppgift om behörig myndighet] ” .
Information om publicering ska bestå av följande text: ” Dessa basfakta för investerare gäller per den [publiceringsdatum] ”.
4 §Presentation och språk
Ett faktablad ska vara följande:
Presenterat och utformat så att det är lättläst, med läsbara tecken.
Formulerat på ett allmänspråk som är klart, koncist och begripligt och med undvikande av yrkesjargong.
Inriktat på basinformation som investerare behöver.
Om färger används får de inte minska informationens begriplighet om faktabladet skulle tryckas eller kopieras i svartvitt.
Om förvaltningsbolagets eller dess koncerns symbol används, får den inte distrahera investeraren eller fördunkla texten.
5 §Längd
Faktabladet får inte vara längre än tre tryckta A4-papperssidor, om inte annat följer av särdragen hos AIF-fonden, dess investeringsverksamhet eller verksamhetsområde eller av 30 §.
3 kap.Innehållet i de olika avsnitten i faktabladet
6 §Mål och placeringsinriktning
Beskrivningen i avsnittet ” Mål och placeringsinriktning ” i faktabladet ska omfatta följande väsentliga aspekter på AIF-fonden:
AIF-fondens viktigaste placeringsobjekt.
Uppgifter om investerarens möjlighet att lösa in eller sälja fondandelar i en AIF-fond, kompletterat med uppgift om frekvensen för handeln med andelar samt om eventuella ändringar av likviditetsvillkoren.
Om AIF-fonden har ett särskilt mål för vissa branschsektorer, geografiska sektorer eller andra marknadssektorer eller också specifika typer av tillgångar.
Om AIF-fondens fondbestämmelser tillåter selektiva investeringsval och om detta tillvägagångssätt inkluderar eller förutsätter ett riktmärke och i så fall vilket.
Om AIF-fondens vinster delas ut eller återinvesteras.
Om de som investerar i AIF-fonden står i en ojämlik ställning, och i så fall till vilken del, i fråga om sina administrativa och ekonomiska rättigheter.
Vid tillämpningen av 1 mom. 4 punkten ska i tillämpliga fall handlingsfriheten i förhållande till ett förutsatt riktmärke anges och AIF-fondens indexmål anges.
I beskrivningen enligt 1 mom. ska följande uppgifter ingå till den del de beskriver AIF-fondens verksamhet:
Om AIF-fonden investerar i skuldebrev: uppgifter om huruvida de utfärdats av företag, stater eller andra organisationer och i tillämpliga fall krav på lägsta kreditvärdering.
Om AIF-fonden är strukturerad: en enkel förklaring av allt som krävs för att rätt begripa vinsten och vilka faktorer som förväntas påverka resultatet, vid behov även detaljer om den algoritm som förekommer i den handling som avses i 13 kap. 5 § 3 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder och hur algoritmen fungerar.
Om valet av investeringsobjekt styrs av särskilda kriterier: en förklaring av kriterierna, exempelvis ”tillväxt”, ”värde” eller ”hög utdelning”.
Om särskild förvaltningsteknik används för tillgångarna, som hedging, arbitrage eller hävstångseffekt (leverage): en enkel förklaring av vilka faktorer som förväntas påverka AIF-fondens resultat samt en utredning av situationer där AIF-fonden kan utnyttja hävstångseffekten, typen och källor i fråga om tillåten hävstångseffekt samt nivån på användningen av hävstångseffekten och maximigränserna för hävstångseffekten.
Om AIF-fondens strategi gör att portföljens transaktionskostnader reellt bör påverka resultatet: ett förtydligande av att så är fallet, med samtidigt klargörande av om portföljens transaktionskostnader betalas med fondens tillgångar utöver avgifterna enligt 9–12 § i detta kapitel.
Om en minsta innehavsperiod för andelar i AIF-fonden rekommenderas i reklammaterial eller om det anges att en minsta innehavsperiod är ett väsentligt inslag i investeringsstrategin: ett förtydligande med följande lydelse: ” Rekommendation: denna fond kan vara olämplig för investerare som planerar att ta ut sina pengar inom [tidsperiod] ”.
I information enligt 1–3 mom. ska de breda investeringskategorierna enligt 1 mom. 1 och 3 punkterna och 3 mom. 1 punkten skiljas från AIF-förvaltarens hantering av dessa investeringar enligt 1 mom. 4 punkten och 3 mom. 2–4 punkten.
Avsnittet ” Mål och placeringsinriktning ” i faktabladet får innehålla andra uppgifter än de som förtecknas i 3 mom., inklusive en beskrivning av AIF-fondens investeringsstrategi, om detta krävs för en adekvat beskrivning av AIF-fondens mål och placeringsinriktning.
7 §Förklaring av potentiella risker och avkastning, inklusive användning av indikator
Avsnittet ” Risk- och avkastningsprofil ” i faktabladet ska innehålla en samlingsindikator, kompletterad med följande:
En förklarande beskrivning av indikatorn och dess viktigaste begränsningar.
En förklarande beskrivning av materiella risker för AIF-fonden som samlingsindikatorn inte korrekt återger.
Samlingsindikatorn enligt 1 mom. ska utgöras av en serie av kategorier på en numerisk skala, där AIF-fonden förs till en av kategorierna. Samlingsindikatorn ska vara utformad enligt bilaga I.
Beräkningen av samlingsindikatorn enligt 1 mom. ska vara tillräckligt dokumenterad, liksom alla revideringar av denna. AIF-förvaltare ska arkivera dessa beräkningar i minst fem år. För strukturerade fonder ska perioden förlängas till fem år efter förfallodagen.
Den förklarande beskrivningen enligt 1 mom. 1 punkten ska innehålla följande uppgifter:
En förklaring om att historiska data, som exempelvis använts vid beräkningen av samlingsindikatorn, kan vara ett otillförlitligt mått på fondföretagets framtida riskprofil.
En förklaring om att den visade risk- och avkastningskategorin inte garanterat gäller i framtiden och att AIF-fondens klassning kan förändras med tiden.
En förklaring om att den lägsta kategorin inte innebär en riskfri investering.
En förklaring av varför AIF-fonden tillhör en viss kategori.
Närmare uppgifter om AIF-fondens eventuella kapitalgarantier eller skydd och dessas natur, tidsgränser och omfattning, inklusive de potentiella effekterna av inlösen av andelar vid annan tidpunkt än under den garanterade eller skyddade perioden.
Den förklarande beskrivningen enligt 1 mom. 2 punkten ska omfatta följande riskkategorier, om riskerna är materiella:
Kreditrisker, om en betydande del av investeringen avser skuldebrev.
Likviditetsrisker, om en betydande del av investeringen avser finansiella instrument som till sin natur är tillräckligt likvida, men som i vissa fall kan ha en relativt låg likviditet och därmed totalt sett påverkar AIF-fondens likviditetsrisker.
Motpartsrisker, om tredjeman ställt säkerhet för en AIF-fond eller om dess investeringars exponering materiellt beror av ett eller flera avtal med en motpart.
Operativa risker och risker i samband med förvaring av tillgångar.
Påverkan av finansiell teknik enligt 80 § i lagen om placeringsfonder (48/1999) som derivatkontrakts påverkan på AIF-fondens riskprofil, om sådan teknik används för att skapa, öka eller minska exponering mot underliggande tillgångar.
8 §Principer för identifiering, förklaring och presentation av risker
En AIF-förvaltare som är skyldig att ansöka om auktorisation ska vid identifiering och förklaring av risker enligt 7 § 1 mom. 2 punkten iaktta det interna förfarande för att identifiera, mäta och övervaka risker som AIF-förvaltaren antagit i enlighet med lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder eller direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Om AIF-förvaltaren förvaltar flera AIF-fonder eller investeringsfonder, ska riskerna identifieras och förklaras på ett enhetligt sätt.
9 §Presenterandet av avgifter
I det avsnitt i faktabladet som har rubriken ” Avgifter ” ska avgifterna, provisionerna och arvodena presenteras i form av en tabell enligt bilaga II.
Uppgifterna i tabellen enligt 1 mom. ska uppfylla följande krav:
Tecknings- och inlösenavgifter ska bägge avse den högsta procentsats som får belasta investerarens kapitalinsats i AIF-fonden.
En sifferuppgift ska visa avgifter som AIF-fonden tar ut under året (förvaltningsavgifter) och som avser alla årsavgifter och andra betalningar som AIF-fonden tar ut från tillgångarna under den angivna perioden och grundas på föregående års siffror.
I tabellen ska sådana avgifter förtecknas och förklaras som AIF-fonden debiterar under särskilda omständigheter, hur avgiften beräknas och när den debiteras.
Om ogrupperade övriga avgifter utgör en avsevärd del av alla sammanlagda avgifter, ska de specificeras t.ex. i förvaltningsprovisioner, revisionsarvoden och rättsliga avgifter. I övriga avgifter får inte inkluderas avgifter för investeringsverksamhet, t.ex. vinstutdelningskostnader, räntekostnader eller kostnader för utlåning av värdepapper.
10 §Förklaring av avgifter och framställning av avgifters betydelse
Avsnittet ” Avgifter ” ska innehålla en förklarande beskrivning av varje avgift som visas i tabellen och åtminstone följande information ska ingå:
Tecknings- och inlösenavgifter alltid är maximital, så att investeraren i vissa fall kan betala mindre.
Investeraren kan få uppgifter om gällande tecknings- och inlösenavgifter från AIF-förvaltaren eller den aktör som marknadsför AIF-fonden.
” Förvaltningsavgifterna ” grundas på föregående års utgifter, för det år som slutade [månad/år] och i tillämpliga fall att siffran kan uppvisa årsvariationer.
Avsnittet ” Avgifter ” ska innehålla en framställning av att de avgifter som investeraren betalar används till att betala AIF-fondens driftskostnader, inklusive kostnaderna för att marknadsföra och distribuera fondandelar, och att dessa avgifter minskar investeringens potentiella tillväxt.
11 §Ytterligare krav
Alla inslag i avgiftsstrukturen ska framställas så transparent och klart som möjligt, så att investerare kan bedöma avgifternas totala effekt.
Om AIF-fondens strategi gör att portföljens transaktionskostnader reellt bör påverka resultatet, ska detta i enlighet med 6 § 1 mom. 5 punktens underpunkt anges i avsnittet ” Mål och placeringsinriktning ”.
Avkastningsrelaterade avgifter ska uppges i enlighet med 9 § 2 mom. 3 punktens underpunkt. Den avkastningsrelaterade avgift som tagits ut under AIF-fondens senaste räkenskapsår ska anges i procent. Eventuella avgiftstak och tilläggsavgifter ska anges.
12 §Särskilda fall
Om en ny AIF-fond inte kan uppfylla kraven i 9 § 2 mom. 2 punkten och 10 § 1 mom. 3 punkten, ska förvaltningsavgifterna uppskattas med utgångspunkt från förväntade totala avgifter.
1 mom. ska inte gälla AIF-fonder som tar ut en fast avgift, där i stället motsvarande siffra ska visas.
1 mom. ska inte gälla fonder med ett tak eller maximum för vad som får debiteras, där i stället motsvarande siffra ska visas under förutsättning att AIF-förvaltaren åtar sig att respektera den offentliggjorda sifferuppgiften och själv svara för eventuella extra kostnader.
13 §Hänvisningar
Om så är relevant, ska avsnittet ” Avgifter ” innehålla en hänvisning till de delar av AIF-fondens handling enligt 13 kap. 5 § 3 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder som innehåller närmare uppgifter om avgifterna, inklusive uppgifter om avkastningsrelaterade avgifter och hur dessa beräknas.
14 §Information om tidigare resultat
Informationen om AIF-fondens tidigare resultat ska presenteras i ett stapeldiagram över fondens resultat under de senaste 10 åren. Stapeldiagrammet ska vara så stort att det är läsbart men får inte uppta mer än en halv sida i faktabladet.
AIF-fonder med kortare verksamhetstid än 5 hela kalenderår ska i presentationen bara ange resultaten under de senaste 5 åren.
År för vilka uppgifter saknas ska vara tomma.
För AIF-fonder som saknar resultatuppgifter för ett helt kalenderår ska det i en bifogad förklaring anges att uppgifter saknas och inte kan tjäna till att ge investerare en bild av tidigare resultat.
Stapeldiagrammet ska kompletteras med väl synliga kommentarer med följande innehåll:
En varning om dess begränsade värde som vägledning om framtida resultat.
Kort uppgift om vilka avgifter och arvoden som ingår eller inte ingår i beräkningen av tidigare resultat.
Uppgift om fondens startår.
Uppgift om i vilken valuta det tidigare resultatet har beräknats.
Kravet enligt 5 mom. 2 punkten ska inte gälla för AIF-fonder som inte har tecknings- eller inlösenavgifter.
Ett faktablad får inte innehålla uppgifter om tidigare resultat för en del av det aktuella kalenderåret.
15 §Beräkningsmetod för tidigare resultat
Tidigare resultat ska beräknas på AIF-fondens substansvärde och beräkningen ska utgå ifrån att den avkastning som AIF-fonden eventuellt har delat ut har återinvesterats i fonden. Om den avkastning som AIF-fonden delar ut inte återinvesteras enligt fondbestämmelserna för fonden, utan investeraren tar hem avkastningen, ska de siffror som gäller det tidigare resultatet beräknas på denna grund.
16 §Effekter och hantering av substantiella förändringar
Om en AIF-fonds mål och placeringsinriktning substantiellt förändras under den period som visas i stapeldiagrammet enligt 14 §, ska AIF-fondens resultat före denna substantiella förändring fortsätta att visas.
Perioden före den substantiella förändringen enligt 1 mom. ska anges i stapeldiagrammet och förses med en tydlig varning om att resultatet uppnåtts under förutsättningar som inte längre gäller.
17 §Användning av riktmärke vid tidigare resultat
Om det i avsnittet ” Mål och placeringsinriktning ” i faktabladet hänvisas till ett riktmärke, ska en stapel över resultatet i förhållande till riktmärket visas i stapeldiagrammet vid sidan av stapeln över AIF-fondens tidigare resultat.
För AIF-fonder som saknar uppgifter om tidigare resultat under de föreskrivna fem eller tio åren, ska riktmärket inte visas för de år AIF-fonden inte existerade.
18 §Användning av simulerade data för tidigare resultat
Simulerade resultat för perioden innan uppgifter fanns tillgängliga får tillåtas, förutsatt att användningen är rättvisande, tydlig och inte vilseledande, och i följande fall:
För en ny aktiekategori i en befintlig AIF-fond får resultat simuleras genom att en annan kategori används, förutsatt att de två kategorierna inte skiljer sig substantiellt när det gäller deras andel av AIF-fondens tillgångar.
En feeder-AIF-fond får simulera sitt resultat genom att använda master-AIF-fondens resultat, förutsatt att det enligt feeder-AIF-fondens strategi och mål inte tillåts andra tillgångar än andelar i master-AIF-fonden och kompletterande likvida tillgångar, eller förutsatt att feeder-AIF-fondens egenskaper inte substantiellt skiljer sig från master-AIF-fondens.
I alla fall där resultatet har simulerats i enlighet med 1 mom., ska det i stapeldiagrammet tydligt anges att så har skett.
En AIF-fond som ändrar sin rättsliga ställning, men har kvar sitt säte i samma EES-stat, ska bara få bibehålla sitt resultat i faktabladet om EES-statens utländska EES-tillsynsmyndighet gör bedömningen att förändringen rimligtvis inte påverkar AIF-fondens resultat.
I stället för simulering av resultatet för AIF-fonder som investerar i onoterade företag enligt 18 kap. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder är det möjligt att presentera avkastningen i AIF-förvaltarens tidigare AIF-fonder.
19 §Praktisk information
Avsnittet ” Praktisk information ” i faktabladet ska innehålla följande information:
Förvaringsinstitutets namn.
Var och hur ytterligare information om AIF-fonden, information på svenska som fonden med stöd av upplysningsplikten meddelar, senaste årsrapport och eventuell följande halvårsrapport kan erhållas kostnadsfritt.
Var och hur annan praktisk information kan inhämtas, inklusive var fondandelarnas aktuella priser finns tillgängliga.
En förklaring om att skattelagstiftningen i AIF-fondens hemmedlemsstat kan påverka investerarens personliga skattesituation.
Följande förklaring: ” [AIF-fondens namn] kan hållas ansvarig för varje påstående i denna handling som är vilseledande, felaktigt eller oförenligt med de relevanta delarna av AIF-fondens handling enligt 13 kap. 5 § 3 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder. ”
20 §Hänvisningar till andra informationskällor
Hänvisningar till andra informationskällor får ingå i faktabladet, om detta innehåller all väsentlig information för att investeraren ska kunna förstå investeringens elementa.
Hänvisningar ska tillåtas på AIF-fondens eller AIF-förvaltarens webbplats, inklusive delar av sådan webbplats som innehåller handlingen enligt 13 kap. 5 § 3 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder och de periodiska rapporterna.
Hänvisningar enligt 1 mom. ska leda investeraren till den specifika delen av informationskällan ifråga. Flera olika hänvisningar får användas i faktabladet, men de ska vara så få som möjligt.
21 §Översyn av basfakta för investerare
En AIF-förvaltare ska se till att faktabladet ses över minst var tolfte månad.
En översyn ska göras före eventuella förslag till ändring av handlingen enligt 13 kap. 5 § 3 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder och av fondbestämmelserna för AIF-fonden, om dessa ändringar inte varit föremål för en översyn enligt 1 mom.
En översyn ska göras före eller efter förändringar som på det sätt som avses i 12 kap. 4 § 2 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder uppfattas vara relevanta för informationen i faktabladet.
22 §Offentliggörande av den reviderade versionen
Om en översyn enligt 21 § visar att ändringar måste göras i faktabladet, ska dess reviderade version tillhandahållas utan dröjsmål.
Om en ändring av faktabladet var det väntade resultatet av ett beslut från AIF-förvaltarens sida, inbegripet förändringar av handlingen enligt 13 kap. 5 § 3 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder eller fondbestämmelserna för AIF-fonden, ska den reviderade versionen av faktabladet tillhandahållas innan förändringen träder i kraft.
Ett faktablad med en uppdaterad presentation av AIF-fondens tidigare resultat ska tillhandahållas senast 35 arbetsdagar efter den 31 december varje år.
23 §Substantiella ändringar av avgiftsstrukturen
Avgiftsinformationen ska avspegla alla ändringar av avgiftsstrukturen som föranleder en höjning av det högsta tillåtna beloppet för engångsavgifter som investeraren ska betala.
Om ” förvaltningsavgifter ”, beräknade i enlighet med 9 § 2 mom. 2 punkten, inte längre stämmer, ska AIF-förvaltaren i stället göra en uppskattning av ” förvaltningsavgifter ” som den på rimliga grunder anser antyda vilka belopp som AIF-fonden kan förväntas ta ut i framtiden. Dessa förändrade beräkningsgrunder ska meddelas i form av följande uppgift: ” Här angivna förvaltningsavgifter är en uppskattning. [Infoga en kort förklaring av varför en uppskattning använts i stället för en faktisk efterhandsuppgift.] AIF-fondens årsrapport kommer för varje räkenskapsår att innehålla närmare uppgifter om de exakta avgifterna. ”
4 kap.Särskilda strukturer för AIF-fonder
24 §Avsnittet mål och placeringsinriktning för feeder-AIF-fonder
Faktabladet för feeder-AIF-fonder ska i beskrivningen av mål och placeringsinriktning innehålla uppgifter om den andel av feeder-AIF-fondens tillgångar som placerats i master-AIF-fonden.
Den ska även innehålla en beskrivning av master-AIF-fondens mål och placeringsinriktning, i tillämpliga fall kompletterat med
en uppgift om att feeder-AIF-fondens avkastning mycket kommer att motsvara master-AIF-fondens, eller
en förklaring till hur och varför feeder-AIF-fondens och master-AIF-fondens avkastning kan skilja sig.
25 §Avsnittet risk- och avkastningsprofil för feeder-AIF-fonder
Om feeder-AIF-fondens risk- och avkastningsprofil substantiellt skiljer sig från master-AIF-fondens, ska detta faktum och dess orsaker förklaras i avsnittet ” Risk- och avkastningsprofil ” i faktabladet.
Eventuella likviditetsrisker och relationen mellan master- och feeder-AIF-fondens köp- och inlösenförfaranden ska förklaras i avsnittet ” Risk- och avkastningsprofil ” i faktabladet.
26 §Avsnittet avgifter
Avsnittet ” Avgifter ” i faktabladet ska både presentera kostnaderna för att investera i feeder-AIF-fonden och kostnader samt utgifter som master-AIF-fonden kan debitera feeder-AIF-fonden.
Dessutom ska master- och feeder-AIF-fondens kostnader sammanföras i feeder-AIF-fondens uppgift om förvaltningsavgifter.
27 §Avsnittet praktisk information
Avsnittet ” Praktisk information ” i en feeder-AIF-fonds faktablad ska innehålla information som är specifik för feeder-AIF-fonden.
Den information som avses i 1 mom. ska omfatta följande:
En uppgift om att och hur master-AIF-fondens uppgifter, som fonden med stöd av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder eller direktivet om alternativa investeringsfonder är skyldig att offentliggöra, tillhandahålls feeder-AIF-fonden investerare på begäran samt på vilka eller vilket språk.
Uppgifter om huruvida de handlingar som avses i 1 punkten bara finns tillgängliga som papperskopior eller även på andra varaktiga medier och om avgift tas ut för att få dem.
Ett omnämnande av huruvida master-AIF-fonden har sitt säte i en annan EES-medlemsstat än feeder-AIF-fonden och huruvida detta kan påverka feeder-AIF-fondens skattesituation.
28 §Tidigare resultat
Presentationen av tidigare resultat i faktabladet ska avse feeder-AIF-fonden och inte återge master-AIF-fondens tidigare resultat.
Bestämmelserna i 1 mom. ska inte gälla, om
feeder-AIF-fonden visar sin master-AIF-fonds tidigare resultat som riktmärke, eller
feeder-AIF-fonden startades som sådan senare än master-AIF-fonden och om villkoren i 18 § uppfylls och ett simulerat resultat visas för åren innan feeder-AIF-fonden fanns, baserat på master-AIF-fondens resultat, eller
feeder-AIF-fonden har tidigare resultat från tiden innan verksamheten som feeder-AIF-fond inleddes, med dess egna resultat i stapeldiagrammet för de aktuella åren och med den substantiella förändringen försedd med en uppgift i enlighet med 16 § 2 mom.
29 §Strukturerade AIF-fonders resultatscenarier
Faktabladet för sådana AIF-fonder som, vid vissa förutbestämda tidpunkter, ger investerare algoritmbaserade vinster som är relaterade till AIF-fonders resultat, eller till effektiva prisförändringar eller andra villkor, med avseende på finansiella instrument, index eller referensportföljer eller fondföretag med liknande egenskaper ( strukturerad AIF-fond ) ska inte innehålla något avsnitt med rubriken ” Tidigare resultat ”.
Avsnittet ” Mål och placeringsinriktning ” i faktabladet för strukturerade AIF-fonder ska innehålla en förklaring av hur formeln fungerar eller hur vinsten beräknas.
Förklaringen enligt 2 mom. ska åtföljas av en illustration som visar minst tre möjliga resultatscenarier för AIF-fonden. Lämpliga scenarier ska väljas som visar under vilka omständigheter formeln kan ge investeraren låg, medelstor eller hög avkastning, inklusive eventuellt negativ avkastning.
Scenarierna enligt 3 mom. ska göra det möjligt för investeraren att förstå alla effekter av formelns beräkningsmekanism. De ska presenteras på ett rättvisande, tydligt och inte vilseledande sätt som bör kunna förstås av en genomsnittlig icke-professionell investerare. De ska särskilt inte överdriva vikten av AIF-fondens slutliga resultat.
Scenarierna enligt 3 mom. ska baseras på rimliga och försiktiga antaganden om framtida marknadssituationer och prisrörelser.
Om emellertid formeln kan föranleda investerarna betydande förluster, exempelvis en kapitalgaranti som bara gäller under vissa omständigheter, ska sådana förluster beskrivas på lämpligt sätt, även om sannolikheten för motsvarande marknadssituationer är låg.
Scenarierna enligt 3 mom. ska åtföljas av en förklaring om att de är exempel som ska illustrera formeln och inte utgör någon framtidsprognos. Det ska göras klart att de visade scenarierna kanske inte är lika sannolika.
30 §Längd
Strukturerade AIF-fonders faktablad får inte vara längre än tre tryckta A4-papperssidor, om inte annat följer av särdragen hos fondens investeringsverksamhet eller verksamhetsområde.
5 kap.Varaktiga medier
31 §Villkor som gäller när ett faktablad eller övrigt reklammaterial tillhandahålls via annat varaktigt medium än papper eller via en webbplats
Om faktablad eller övrigt reklammaterial ska tillhandahållas icke-professionella kunder via annat varaktigt medium än papper eller webbplats, ska följande villkor uppfyllas:
Tillhandahållandet av faktabladet eller övrigt reklammaterial via ett sådant varaktigt medium ska vara lämpligt för det sammanhang där affären mellan AIF-förvaltaren och investeraren genomförs eller ska genomföras, och
den person till vilken faktabladet eller det övriga materialet ska lämnas väljer uttryckligen detta medium, när denne erbjuds att välja mellan information på papper eller annat varaktigt medium.
Om faktabladet eller det övriga materialet ska tillhandahållas via en webbplats och denna information inte är personligt riktad till investeraren, ska även följande villkor uppfyllas:
Tillhandahållandet av informationen via det mediet ska vara lämpligt för det sammanhang där affären mellan AIF-förvaltaren och investeraren genomförs eller ska genomföras.
Investeraren ska uttryckligen samtycka till att informationen tillhandahålls i den formen.
Investeraren ska underrättas elektroniskt om webbadressen och var på webbplatsen informationen finns tillgänglig.
Informationen ska vara aktuell.
Informationen ska fortlöpande finnas tillgänglig på webbplatsen under en så lång tidsperiod som kunden rimligtvis kan behöva för att ta del av den.
Vid tillämpning av denna paragraf ska tillhandahållande av information via elektronisk kommunikation anses vara lämpligt för det sammanhang där affären mellan AIF-förvaltaren och investeraren genomförs eller ska genomföras, om det finns bevis på att investeraren har regelbunden tillgång till webbplatser. Om investeraren har lämnat en e-postadress för att genomföra affären, ska detta betraktas som ett sådant bevis.
6 kap.Påföljder och ikraftträdande
32 §Påföljder
För överträdelse av denna förordning föreskrivs en administrativ påföljd i 22 kap. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder och i 4 kap. i lagen om Finansinspektionen (878/2008) .
33 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 29 mars 2014.
Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/EU; (32011L0061); EUT L 174, 1.7.2011, s. 1
Bilaga I
Krav på presenterandet av samlingsindikatorn
1. Samlingsindikatorn ska klassa fonden på en skala från 1 till 7 med utgångspunkt från dess volatilitetsdata.
2. Skalan ska visas som en följd av kategorier angivna med heltal i stigande ordning från 1 till 7 vilka löper från vänster till höger och representerar risk- och avkastningsnivåer, från lägsta till högsta nivå.
3. Det ska på skalan klargöras att lägre risker kan innebära lägre avkastning och att högre risker kan innebära högre avkastning.
4. Det ska tydligt framgå vilken kategori fondföretaget tillhör.
5. Färger får inte användas för att skilja partier på skalan.
Bilaga II
Presenterandet av avgifter
Avgifterna ska presenteras i en tabell med följande struktur:
Engångsavgifter som debiteras före eller efter investeringstillfället | |
Teckningsavgift | [] % |
Inlösenavgift | [] % |
Följande maximibelopp kan tas ut av dina pengar [innan de investeras] [innan vinsten på din investering betalas ut] | |
Avgifter som debiteras fonden under året | |
Förvaltningsavgift | [] % |
Avgifter som debiteras fonden under särskilda omständigheter | |
Avkastningsrelaterad avgift | [] % per år av fondens avkastning över riktmärket [ange riktmärkets namn] för dessa avgifter |
En procentuppgift ska anges för alla dessa avgifter.
För den avkastningsrelaterade avgiften ska vad som debiterats under AIF-fondens senaste räkenskapsår anges i procent.
Bilaga III
Presenterandet av information om tidigare resultat
Det stapeldiagram som presenterar tidigare resultat ska uppfylla följande kriterier:
1. Y-axelns skala i stapeldiagrammet ska vara linjär, inte logaritmisk.
2. Skalan ska vara anpassad till de visade staplarnas storlek och får inte komprimera dem så att avkastningsvariationer blir svårare att urskilja.
3. X-axeln ska börja i nollresultat (0 %).
4. Varje stapel ska förses med uppgift om den uppnådda procentuella avkastningen.
5. Tidigare resultat ska avrundas till en decimal.