Go to front page
Legislation

1129/2014

Updated legislation

Updated legislative texts incorporating amendments to an act or decree

Statutes followed up to and including statute 59/2025.

Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista

Up-to-date
Translations of statutes
Keywords
Ammattikorkeakoulu, Korkeakoulu
Type of statute
Asetus
Administrative sector
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Date of Issue
Date of publication
Entry into force
Remark
sis. liite
ELI identifier
http://data.finlex.fi/eli/sd/2014/1129/ajantasa/2024-04-11/fin

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään ammattikorkeakoululain (932/2014) nojalla:

1 §Ammattikorkeakoulussa suoritettavat tutkinnot ja koulutuksen järjestäminen

Ammattikorkeakoulussa suoritettavia tutkintoja ovat ammattikorkeakoulututkinto ja ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Ammattikorkeakoulututkinto on ammattikorkeakoulun perustutkinto.

Tämän asetuksen liitteessä on luettelo ammattikorkeakoulussa suoritettavista tutkinnoista ja niihin liitettävistä tutkintonimikkeistä.

Tutkintoon johtava koulutus voidaan järjestää kansainvälisenä yhteistyönä. Tutkintoon johtava koulutus voidaan järjestää myös yhteen tai useampaan tutkintoon johtavana koulutuksena yhdessä yhden tai useamman ulkomaisen korkeakoulun tai suomalaisen ammattikorkeakoulun kanssa.

2 §Opintojen rakenne

Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu:

1)

perus- ja ammattiopintoja;

2)

vapaasti valittavia opintoja;

3)

ammattitaitoa edistävää harjoittelua;

4)

opinnäytetyö.

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu:

1)

syventäviä ammattiopintoja;

2)

vapaasti valittavia opintoja;

3)

opinnäytetyö.

Ammatillisiin opettajankoulutusopintoihin kuuluu:

1)

kasvatustieteellisiä perusopintoja;

2)

ammattipedagogisia opintoja;

3)

opetusharjoittelua;

4)

muita opintoja.

3 § (19.12.2019/1294)Opintojen mitoitus ja laajuus

Opintojen mitoituksen peruste on opintopiste. Opintojaksot pisteytetään niiden edellyttämän työmäärän mukaan. Yhden lukuvuoden opintojen suorittamiseen keskimäärin vaadittava 1 600 tunnin työpanos vastaa 60 opintopistettä.

Ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen laajuus on 180, 210, 240 tai 270 opintopistettä.

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen laajuus on 60 tai 90 opintopistettä. Jos edellä mainittu tutkinto järjestetään kansainvälisenä yhteistyönä, opintojen laajuus voi olla ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti myös 120 opintopistettä.

Tämän asetuksen liitteessä on tutkintokohtainen luettelo tutkintoon johtavien opintojen laajuudesta.

Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluvan ammattitaitoa edistävän harjoittelun osuus on vähintään 30 opintopistettä.

Ammatillisten opettajankoulutusopintojen laajuus on 60 opintopistettä.

Erikoistumiskoulutusten laajuus on vähintään 30 opintopistettä.

4 §Ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteet

Ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on:

1)

laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä oman alansa asiantuntijatehtävissä;

2)

valmiudet seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä;

3)

edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen;

4)

riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.

5 §Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteet

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on:

1)

laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä;

2)

syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä;

3)

valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;

4)

hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.

6 §Ammatillisen opettajankoulutuksen opintojen tavoitteet

Ammatillisen opettajankoulutuksen opintojen tavoitteena on, että opettajankoulutuksen suorittaneella on valmiudet:

1)

ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista; ja

2)

kehittää opetusalaansa ottaen huomioon työelämän ja ammattien kehittyminen.

6 a § (30.12.2014/1438)Erikoistumiskoulutuksen tavoitteet ja osaamisen osoittaminen

Ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija koulutustaustansa ja työkokemuksensa pohjalta:

1)

kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä ammattikorkeakoululain (932/2014) 11 a §:n 3 momentin mukaisessa sopimusmenettelyssä määritellyllä työelämän osa-alueella;

(11.4.2024/160)

A:lla 160/2024 muutettu 1 kohta tulee voimaan 1.1.2025. Aiempi sanamuoto kuuluu:

1)

kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä ammattikorkeakoululain 11 a §:n 3 momentin mukaisessa sopimusmenettelyssä määritellyllä työelämän osa-alueella;

2)

saavuttaa asiantuntijuuden edellyttämän syvällisen erityisosaamisen tai monialaisen kokonaisuuden hallinnan;

3)

osaa arvioida ja kehittää erityisalansa ammatillisia käytäntöjä perustuen tutkimukseen tai taiteellisen toiminnan menetelmiin;

4)

kykenee toimimaan yhteisöissä ja -verkostoissa oman erityisalansa asiantuntijana.

Asiantuntemus osoitetaan tavalla, joka määritellään ammattikorkeakoululain 11 a §:n 3 momentissa säädetyssä sopimusmenettelyssä.

6 b § (15.9.2016/813)Erikoistumiskoulutuksesta sopiminen

Ammattikorkeakoululain 11 a §:n 3 momentissa tarkoitetun sopimuksen syntyminen edellyttää, että sopimuksen sopijaosapuolet muodostavat niiden ammattikorkeakoulujen enemmistön, jotka antavat ammatillista opettajankoulutusta tai ammattikorkeakoulututkintoon ja siihen liitettävään tutkintonimikkeeseen johtavaa koulutusta sillä alalla, jolla erikoistumiskoulutus järjestetään. Työelämää edustavat tahot sekä se tapa, jolla työelämän edustajat ovat osallistuneet sopimusmenettelyyn, on kirjattava sopimukseen.

Erikoistumiskoulutusta koskevassa sopimuksessa on sovittava ainakin järjestettävän erikoistumiskoulutuksen nimestä, koulutuksen laajuudesta, tavoitteista, kohderyhmästä sekä opiskelijan asiantuntemuksen osoittamisesta.

Ammattikorkeakoulu voi liittyä erikoistumiskoulutusta koskevaan sopimukseen myös sopimuksen tekemisen jälkeen. Alkuperäisillä sopijaosapuolilla on velvollisuus hyväksyä sopijaosapuoliksi kaikki ne ammattikorkeakoulut, jotka antavat ammatillista opettajankoulutusta tai ammattikorkeakoulututkintoon ja siihen liitettävään tutkintonimikkeeseen johtavaa koulutusta sillä alalla, jolla erikoistumiskoulutus järjestetään. Sopimukseen liitytään allekirjoittamalla alkuperäinen sopimusasiakirja.

6 c § (15.9.2016/813)Erikoistumiskoulutuksen järjestäminen

Erikoistumiskoulutusta voivat järjestää ne ammattikorkeakoulut, jotka antavat ammatillista opettajankoulutusta tai ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta toimiluvan mukaisissa tutkinnoissa ja tutkintonimikkeissä sillä alalla, jolla erikoistumiskoulutus järjestetään. Erikoistumiskoulutuksen järjestäminen edellyttää, että ammattikorkeakoulu on osapuolena ammattikorkeakoululain 11 a §:n 3 momentissa tarkoitetussa sopimuksessa.

7 §Kielitaito

Opiskelijan tulee ammattikorkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla osoittaa saavuttaneensa:

1)

sellainen suomen ja ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen; sekä

2)

sellainen yhden tai kahden vieraan kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske opiskelijaa, joka on saanut koulusivistyksensä muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä, eikä opiskelijaa, joka on saanut koulusivistyksensä ulkomailla. Tällaiselta opiskelijalta vaadittavasta kielitaidosta päättää ammattikorkeakoulu.

Ammattikorkeakoulu voi erityisestä syystä vapauttaa opiskelijan 1 momentissa säädetyistä kielitaitovaatimuksista osittain tai kokonaan.

Opiskelijan osoittama kielitaito ilmoitetaan tutkintotodistuksessa. Kielitaitoa merkittäessä on otettava huomioon, mitä suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa annetun valtioneuvoston asetuksen (481/2003) 19 §:ssä säädetään.

8 §Kypsyysnäyte

Tutkintoa varten opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa. Ammattikorkeakoulu päättää kypsyysnäytteestä silloin, kun opiskelijalta ei vaadita 7 §:n 1 momentissa tarkoitettua kielitaitoa.

9 §Euroopan unionin lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset

Sairaanhoitaja (AMK), kätilö (AMK) ja rakennusarkkitehti (AMK) –tutkintonimikkeisiin johtavan koulutuksen sekä merenkulun ammattikorkeakoulututkintoon johtavankoulutuksen tulee täyttää Euroopan unionin lainsäädännön asettamat vaatimukset. Merenkulun koulutuksessa on lisäksi otettava huomioon, mitä merenkulkijoiden koulutuksesta, pätevyyskirjoista ja vahdinpidosta kansainvälisesti sovitaan.

10 §Todistukset

Ammattikorkeakoulu antaa opiskelijalle hänen suorittamastaan tutkinnosta tutkintotodistuksen. Myös erikoistumiskoulutuksen suorittamisesta annetaan todistus. Muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä suoritetusta tutkinnosta annetaan myös suomen- tai ruotsinkielinen tutkintotodistus ja liitteessä olevan suomen- tai ruotsinkielisen tutkintonimikkeen lisäksi liitteessä mainittu englanninkielinen tutkintonimike. (30.12.2014/1438)

Jos tutkintoon johtava koulutus on järjestetty 1 §:n 3 momentin mukaisesti yhteen tai useampaan tutkintoon johtavana koulutuksena yhdessä yhden tai useamman suomalaisen tai ulkomaisen korkeakoulun kanssa, todistuksesta tulee käydä ilmi saman koulutuksen perusteella myönnettävät muut tutkinnot ja tutkintotodistukset sekä tutkinnon myöntäneet muut korkeakoulut.

Ammattikorkeakoulu antaa pyynnöstä opiskelijalle todistuksen hänen suorittamistaan opinnoista myös opiskelun kestäessä.

Ammattikorkeakoulu antaa henkilölle, joka on suorittanut ammattikorkeakoulussa tutkinnon tai opintoja, tutkintotodistukseen tai todistukseen erityisesti kansainväliseen käyttöön tarkoitetun liitteen. Liitteessä annetaan riittävät tiedot ammattikorkeakoulusta samoin kuin tutkintotodistuksessa tai todistuksessa tarkoitetuista opinnoista ja opintosuorituksista sekä niiden tasosta ja asemasta koulutusjärjestelmässä.

11 §Opiskeluoikeuden peruuttaminen

Opiskeluoikeuden peruuttamista koskevaa ammattikorkeakoululain (932/2014) 33 §:ää sovelletaan humanistisen alan, sosiaali- ja terveysalan, liikunnan sekä merenkulun ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen. Mainittua säännöstä sovelletaan myös ammatillisiin opettajankoulutusopintoihin.

12 § (11.4.2024/160)Rahoitusperusteiden keskinäinen jakautuminen

Ammattikorkeakoululain 43 §:n 3 momentissa tarkoitetusta perusrahoituksesta 95 prosenttia määräytyy toiminnan laadun, vaikuttavuuden ja laajuuden perusteella sekä 5 prosenttia muiden koulutuspolitiikan sekä tutkimus- ja kehittämispolitiikan tavoitteiden perusteella ( strategiaperusteinen rahoitus ).

Toiminnan laadun, vaikuttavuuden ja laajuuden perusteella määräytyvä osuus rahoituksesta jakaantuu koulutuksen perusteella määräytyvään rahoitusosuuteen, joka on 75 prosenttia perusrahoituksesta, sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan perusteella määräytyvään rahoitusosuuteen, joka on 20 prosenttia perusrahoituksesta.

A:lla 160/2024 muutettu 12 § tulee voimaan 1.1.2025. Aiempi sanamuoto kuuluu:

12 § (17.1.2019/116)Rahoitusperusteiden keskinäinen jakautuminen

Ammattikorkeakoululain 43 §:n 3 momentissa tarkoitetusta perusrahoituksesta 95 prosenttia määräytyy toiminnan laadun, vaikuttavuuden ja laajuuden perusteella sekä 5 prosenttia muiden koulutuspolitiikan sekä tutkimus- ja kehittämispolitiikan tavoitteiden perusteella ( strategiaperusteinen rahoitus ).

Toiminnan laadun, vaikuttavuuden ja laajuuden perusteella määräytyvä osuus rahoituksesta jakaantuu koulutuksen perusteella määräytyvään rahoitusosuuteen, joka on 76 prosenttia perusrahoituksesta, sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan perusteella määräytyvään rahoitusosuuteen, joka on 19 prosenttia perusrahoituksesta.

13 § (17.1.2019/116)Koulutuksen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan rahoitusperusteet

Koulutuksen perusteella määräytyvä rahoitusosuus perustuu uusiin opiskelijoihin, jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet Suomen koulutusjärjestelmän mukaista korkeakoulututkintoa tai vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa, suoritettuihin ammattikorkeakoulututkintoihin, ammatillisiin opettajankoulutusopintoihin ja opintopisteisiin, ammattikorkeakoulusta valmistuneiden työllistymiseen ja uraseurantaan sekä opiskelijapalautteeseen. (11.4.2024/160)

A:lla 160/2024 muutettu 1 momentti tulee voimaan 1.1.2025. Aiempi sanamuoto kuuluu:

Koulutuksen perusteella määräytyvä rahoitusosuus perustuu suoritettuihin ammattikorkeakoulututkintoihin, ammatillisiin opettajankoulutusopintoihin ja opintopisteisiin, ammattikorkeakoulusta valmistuneiden työllistymiseen ja uraseurantaan sekä opiskelijapalautteeseen.

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan perusteella määräytyvä rahoitusosuus perustuu julkaisuihin, suoritettuihin ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ulkopuoliseen rahoitukseen.

14 § (11.4.2024/160)Strategiaperusteisen rahoituksen rahoitusperusteet

Strategiaperusteinen rahoitusosuus perustuu ammattikorkeakoulukohtaiseen strategiatyöhön ja sen keskeisiin painopisteisiin ja vahvuuksiin, ammattikorkeakoulun profiloitumiseen sekä yhteistyön tukemiseen. Ammattikorkeakoulujen strategiaa toteuttavista toimenpiteistä ja niiden seurannasta sekä niitä tukevasta strategiaperusteisesta rahoitusosuudesta sovitaan opetus- ja kulttuuriministeriön ja ammattikorkeakoulujen välillä.

A:lla 160/2024 muutettu 14 § tulee voimaan 1.1.2025. Aiempi sanamuoto kuuluu:

14 § (17.1.2019/116)Strategiaperusteisen rahoituksen rahoitusperusteet

Strategiaperusteinen rahoitusosuus jakaantuu ammattikorkeakoulun strategiaa ja uudistumista tukevaan osuuteen sekä valtioneuvoston korkeakoulu- ja tiedepoliittisia tavoitteita tukevaan osuuteen.

Ammattikorkeakoulun strategiaa ja uudistumista tukeva osuus perustuu ammattikorkeakoulukohtaiseen strategiatyöhön ja sen keskeisiin painopisteisiin ja vahvuuksiin sekä ammattikorkeakoulun profiloitumiseen. Ammattikorkeakoulujen strategiaa toteuttavista toimenpiteistä ja niiden seurannasta sekä niitä tukevasta strategiaperusteisesta rahoitusosuudesta sovitaan opetus- ja kulttuuriministeriön ja ammattikorkeakoulujen välillä.

Valtioneuvoston korkeakoulu- ja tiedepoliittisia tavoitteita tukeva osuus perustuu mainittuja tavoitteita edistäviin opetus- ja kulttuuriministeriön ohjelmiin.

15 §Ammattikorkeakouluindeksi

Ammattikorkeakoululain 43 §:n 2 momentissa tarkoitettua kustannustason nousua määriteltäessä yleisessä ansiotasoindeksissä tapahtuneen muutoksen paino on 64 prosenttia, kuluttajahintaindeksissä tapahtuneen muutoksen paino on 21 prosenttia ja tukkuhintaindeksissä tapahtuneen muutoksen paino on 15 prosenttia.

Ammattikorkeakouluindeksin pisteluku on 100 vuonna 2000. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen kustannusten painotus tarkistetaan määräajoin, vähintään joka kahdeksas vuosi.

16 §Kustannustason muutos

Mitoitettaessa ammattikorkeakoulujen varainhoitovuodelle osoitettavaa valtion rahoitusta otetaan huomioon valtiovarainministeriön varainhoitovuodelle arvioima kustannustason nousu sekä rahoituksen vahvistamisvuotta edeltäneen ammattikorkeakouluindeksin mukaisen toteutuneen kustannustason muutoksen ja valtiovarainministeriön mainitulle vuodelle arvioiman kustannustason muutoksen erotus. Kustannustason muutosta koskevan arvion tulee perustua uusimpiin käytettävissä oleviin tietoihin.

17 §Opettajien kelpoisuusvaatimukset

Ammattikorkeakoulun yliopettajalta vaaditaan soveltuva jatkotutkintona suoritettu lisensiaatin tutkinto tai tohtorin tutkinto ja lehtorilta soveltuva ylempi korkeakoulututkinto.

Erityisestä syystä yliopettajan toimeen voidaan 1 momentin estämättä ottaa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö ja lehtorin toimeen henkilö, joka ei ole suorittanut ylempää korkeakoulututkintoa, jos henkilö on erittäin hyvin perehtynyt toimen tehtäväalaan.

Yliopettajalta ja lehtorilta, jonka opetustehtävään pääosin kuuluu ammattiopintojen järjestäminen, vaaditaan lisäksi vähintään kolmen vuoden käytännön kokemus tutkintoa vastaavissa tehtävissä.

Ennen kuin käsi- ja taideteollisuusalan, viestintä- ja kuvataidealan, teatteri- ja tanssialan tai musiikkialan yliopettajan tai lehtorin toimi julistetaan haettavaksi, ammattikorkeakoulu voi päättää, että hakijoilta vaaditaan 1–3 momentissa säädettyjen vaatimusten sijasta tehtävän hoitamisen edellyttämät taiteelliset ansiot.

18 §Ammatillisen opettajankoulutuksen opettajien kelpoisuusvaatimukset

Yliopettajalta vaaditaan soveltuva jatkotutkintona suoritettu lisensiaatin tutkinto tai tohtorin tutkinto ja lehtorilta soveltuva ylempi korkeakoulututkinto.

Erityisestä syystä yliopettajan toimeen voidaan 1 momentin estämättä ottaa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö ja lehtorin toimeen henkilö, joka ei ole suorittanut ylempää korkeakoulututkintoa, jos henkilö on erittäin hyvin perehtynyt toimen tehtäväalaan.

Yliopettajalta ja lehtorilta vaaditaan lisäksi ammattikorkeakoulun tai ammatillisen koulutuksen opettajan kelpoisuus ja vähintään kolmen vuoden opettajakokemus ammattikorkeakoulussa tai ammatillisessa oppilaitoksessa.

18 a § (30.12.2014/1438)Erikoistumiskoulutuksia koskeva julkinen luettelo

Erikoistumiskoulutuksia koskevaan julkiseen luetteloon merkitään tiedot ammattikorkeakoululain 11 a §:n 3 momentissa tarkoitetun sopimuksen sopimusosapuolista, sopimuksen voimassaolosta sekä sopimuksessa sovituista erikoistumiskoulutuksen nimestä ja sen perusteista. Luetteloon merkittäviä perusteita ovat järjestettävän koulutuksen laajuus, tavoitteet ja kohderyhmä. Luetteloon voidaan merkitä myös muita sopimusta koskevia tarpeellisia tietoja. Luetteloa pitää Opetushallitus.

Sopimusosapuolilla on velvollisuus ilmoittaa sopimusta koskevat tiedot julkiseen luetteloon. Vastaava velvollisuus ilmoittaa erikoistumiskoulutuksen tiedot luetteloon on myös ammattikorkeakoululla, joka järjestää erikoistumiskoulutusta omaan päätökseensä perustuen sen vuoksi, ettei kyseisellä erikoistumisalalla ole muita koulutusvastuullisia ammattikorkeakouluja.

Opetushallitus pitää sähköisesti yleisön nähtävillä tiedostoa voimassa olevista erikoistumiskoulutuksia koskevista sopimuksista.

19 §Toimiluvan hakeminen

Ammattikorkeakoulun toimilupaa haettaessa on selvitettävä:

1)

ammattikorkeakouluosakeyhtiön nimi ja kotipaikka;

2)

ammattikorkeakouluosakeyhtiön osakkaat;

3)

ammattikorkeakoulun nimi;

4)

ammattikorkeakoulun tarpeellisuus ja toiminnalliset edellytykset ammattikorkeakoululain 4 §:n mukaisia tehtäviä varten;

5)

ammattikorkeakouluosakeyhtiön kannattavuus, vakavaraisuus ja maksuvalmius sekä niiden hallinta hakemusta edeltävänä vuonna, hakemusvuonna ja seuraavan viiden vuoden ajanjaksolla;

6)

haettava koulutusvastuu tutkinnoittain ja tutkintonimikkeittäin ja toiminnan suunniteltu laajuus;

7)

ammattikorkeakoulun opetus- ja tutkintokielet;

8)

paikkakunnat, joilla ammattikorkeakoulutoimintaa on tarkoitus järjestää;

9)

ammattikorkeakoulun toimintaan käytettävissä olevat tilat sekä tukipalvelut ja niihin liittyvät strategiset suunnitelmat;

10)

opiskelijapalveluiden järjestäminen;

11)

hallinnon järjestäminen.

Toimilupahakemukseen on lisäksi liitettävä:

1)

selvitys osakeyhtiön merkitsemisestä rekisteriin sekä yhtiöjärjestys, perustamissopimus ja tehdyt osakassopimukset;

2)

viimeisimmän päättyneen tilikauden vahvistetut tilinpäätösasiakirjat;

3)

suunnitelma ammattikorkeakouluosakeyhtiön talouden, hallinnon ja sisäisen valvonnan järjestämisestä ja muusta riskien hallinnasta.

Jos 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuun selvitykseen sisältyvät tilinpäätöstietoihin perustuvat tiedot on muodostettu laskennallisesti, tietojen tulee olla tilintarkastajan varmentamat.

Jos hakijana on taho, joka ei ole toiminut taikka jonka mikään omistaja- tai taustataho ei ole toiminut aiemmin ammattikorkeakouluosakeyhtiönä tai ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä, toimilupaa haettaessa on 1–3 momentissa edellytetyn lisäksi selvitettävä:

1)

arvio perustamis- ja käyttökustannuksista sekä rahoitussuunnitelma; ja

2)

ammattikorkeakoulun toiminnan aloittamisaika.

Valtioneuvostolle osoitettu hakemus on toimitettava opetus- ja kulttuuriministeriölle.

20 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2015.

Ennen 1 päivää tammikuuta 2014 musiikkipedagogi (AMK) ja muusikko (AMK) –tutkintonimikkeisiin johtavat opinnot aloittaneiden opiskelijoiden opintojen laajuus on 270 opintopistettä.

Liite (20.6.2018/493)

(20.6.2018/493)

Ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus

Tutkinto ja tutkintonimike

Laajuus opintopisteinä

Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto

tulkki (AMK)

210 (1)

Bachelor of Humanities

yhteisöpedagogi (AMK)

210

Bachelor of Humanities

Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

artenomi (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

konservaattori (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

kulttuurituottaja (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

kuvataiteilija (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

medianomi (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

muotoilija (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

musiikkipedagogi (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

muusikko (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

tanssinopettaja (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

vestonomi (AMK)

240

Bachelor of Culture and Arts

Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto

tradenomi (AMK)

210

Bachelor of Business Administration

Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

insinööri (AMK)

240

Bachelor of Engineering

laboratorioanalyytikko (AMK)

210

Bachelor of Laboratory Services

rakennusarkkitehti (AMK)

240

Bachelor of Construction Architecture

rakennusmestari (AMK)

210

Bachelor of Construction Management

Merenkulun ammattikorkeakoulututkinto

insinööri (AMK)

270

Bachelor of Engineering

merikapteeni (AMK)

270

Bachelor of Maritime Management

Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkinto

agrologi (AMK)

240

Bachelor of Natural Resources

hortonomi (AMK)

240

Bachelor of Natural Resources

iktyonomi (AMK)

210

Bachelor of Natural Resources

metsätalousinsinööri (AMK)

240

Bachelor of Natural Resources

ympäristösuunnittelija (AMK)

240

Bachelor of Natural Resources

Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

apuvälineteknikko (AMK)

210

Bachelor of Health Care

bioanalyytikko (AMK)

210

Bachelor of Health Care

ensihoitaja (AMK)

240

Bachelor of Health Care

fysioterapeutti (AMK)

210

Bachelor of Health Care

geronomi (AMK)

210

Bachelor of Social Services and Health Care

hammasteknikko (AMK)

210

Bachelor of Health Care

jalkaterapeutti (AMK)

210

Bachelor of Health Care

kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

210

Bachelor of Social Services and Health Care

kätilö (AMK)

270

Bachelor of Health Care

naprapaatti (AMK)

240

Bachelor of Health Care

optometristi (AMK)

210

Bachelor of Health Care

osteopaatti (AMK)

240

Bachelor of Health Care

röntgenhoitaja (AMK)

210

Bachelor of Health Care

sairaanhoitaja (AMK)

210 (2)

Bachelor of Health Care

sosionomi (AMK)

210

Bachelor of Social Services

suuhygienisti (AMK)

210

Bachelor of Health Care

terveydenhoitaja (AMK)

240

Bachelor of Health Care

toimintaterapeutti (AMK)

210

Bachelor of Health Care

Kauneudenhoitoalan ammattikorkeakoulututkinto

estenomi (AMK)

210

Bachelor of Beauty and Cosmetics

Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto

liikunnanohjaaja (AMK)

210

Bachelor of Sports Studies

Matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto

restonomi (AMK)

210

Bachelor of Hospitality Management

1) Viittomakielen ja tulkkauksen koulutuksessa 240 op

2) Diakonisen hoitotyön koulutuksessa 240 op

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus

Tutkinto ja tutkintonimike

Laajuus opintopisteinä

Humanistisen alan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

tulkki (ylempi AMK)

90

Master of Humanities

yhteisöpedagogi (ylempi AMK)

90

Master of Humanities

Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

artenomi (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

konservaattori (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

kulttuurituottaja (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

kuvataiteilija (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

medianomi (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

muotoilija (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

musiikkipedagogi (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

muusikko (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

tanssinopettaja (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

teatteri-ilmaisun ohjaaja (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

vestonomi (ylempi AMK)

60

Master of Culture and Arts

Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

tradenomi (ylempi AMK)

90

Master of Business Administration

Tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

insinööri (ylempi AMK)

60

Master of Engineering

laboratorioanalyytikko (ylempi AMK)

90

Master of Laboratory Services

Merenkulun ylempi ammattikorkeakoulututkinto

insinööri (ylempi AMK)

60

Master of Engineering

merikapteeni (ylempi AMK)

60

Master of Maritime Management

Luonnonvara-alan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

agrologi (ylempi AMK)

60

Master of Natural Resources

hortonomi (ylempi AMK)

60

Master of Natural Resources

iktyonomi (ylempi AMK)

90

Master of Natural Resources

metsätalousinsinööri (ylempi AMK)

60

Master of Natural Resources

ympäristösuunnittelija (ylempi AMK)

60

Master of Natural Resources

Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

apuvälineteknikko (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

bioanalyytikko (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

ensihoitaja (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

fysioterapeutti (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

geronomi (ylempi AMK)

90

Master of Social Services and Health Care

hammasteknikko (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

jalkaterapeutti (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

kuntoutuksen ohjaaja (ylempi AMK)

90

Master of Social Services and Health Care

kätilö (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

naprapaatti (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

optometristi (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

osteopaatti (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

röntgenhoitaja (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

sairaanhoitaja (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

sosionomi (ylempi AMK)

90

Master of Social Services

suuhygienisti (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

terveydenhoitaja (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

toimintaterapeutti (ylempi AMK)

90

Master of Health Care

Kauneudenhoitoalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

estenomi (ylempi AMK)

90

Master of Beauty and Cosmetics

Liikunnan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

liikunnanohjaaja (ylempi AMK)

90

Master of Sports Studies

Matkailu- ja ravitsemisalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

restonomi (ylempi AMK)

90

Master of Hospitality Management

Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen

30.12.2014/1438:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2015.

15.9.2016/813:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.

20.6.2018/493:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2018.

Ennen 1 päivää elokuuta 2018 tutkinnon suorittamisen aloittaneet saavat pyynnöstä valmistuessaan uuden asetuksen mukaisen merikapteenin (AMK) tai merikapteenin (ylempi AMK) englanninkielisen tutkintonimikkeen. Teatteri-ilmaisun ohjaajan (AMK) ja teatteri-ilmaisun ohjaajan (ylempi AMK) uusi ruotsinkielinen tutkintonimike koskee 1 päivänä elokuuta 2017 tai myöhemmin tutkinnon suorittamisen aloittaneita. Ammattikorkeakoulu voi myöntää uuden ruotsinkielisen tutkintonimikkeen ennen 1 päivää elokuuta 2017 tutkinnon suorittamisen aloittaneille.

17.1.2019/116:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.

Asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelle 2021 myönnettävään ammattikorkeakoulujen perusrahoitukseen.

19.12.2019/1294:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2020.

Asetusta sovelletaan opiskelijoihin, jotka aloittavat opintonsa 1 päivänä elokuuta 2020 tai sen jälkeen.

11.4.2024/160:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2025.

Asetusta sovelletaan ensimmäisen kerran myönnettäessä valtion rahoitusta vuodelle 2025.

Top of page