Go to front page
Legislation

551/2011

Updated legislation

Updated legislative texts incorporating amendments to an act or decree

Statutes followed up to and including statute 221/2025.

Statsrådets förordning om koncessionsansökan för postverksamhet

Up-to-date
Denna förordning har upphört att gälla fr.o.m. 9.6.2016. Se L 408/2016 5 § .
Type of statute
Förordning
Administrative sector
Kommunikationsministeriet
Date of Issue
Date of publication
Entry into force
Remark
upphävd, se L 408/2016
ELI identifier
http://data.finlex.fi/eli/sd/2011/551/ajantasa/2011-05-19/swe
Original statute published in the Statute Book of Finland
SDK 551/2011

I enlighet med statsrådets beslut, fattat efter föredragning från kommunikationsministeriet, föreskrivs med stöd av 5 § i postlagen (415/2011) :

1 §Innehållet i koncessionsansökan

En ansökan om koncession enligt 3 § i postlagen (415/2011) ska innehålla följande uppgifter och utredningar:

1)

sökandens namn, företags- och organisationsnummer samt kontaktuppgifter,

2)

ett utdrag ur handelsregistret eller motsvarande utredning om sökanden,

3)

uppgift om det område för vilket koncession söks,

4)

en beskrivning av den planerade postverksamheten,

5)

en redogörelse för leveransvillkoren för posttjänsterna,

6)

en redogörelse för hur sökanden tryggar brevhemligheten och tystnadsplikten, behandlar klagomål som gäller postverksamheten, behandlar obeställbara försändelser och ordnar adressystemet,

7)

sökandens ägarförhållanden,

8)

uppgifter om sökandens senast fastställda bokslut eller annan motsvarande utredning om sökandens ekonomiska situation,

9)

en uppskattning av de investeringar som verksamheten kräver och finansieringen av dem för fem år framåt från det att verksamheten inleddes,

10)

en uppskattning av hur affärsverksamheten kommer att utvecklas under fem år framåt från det att verksamheten inleddes,

11)

en bedömning av till vilken del ansökan eventuellt innehåller uppgifter som är sekretessbelagda enligt 12 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) ,

12)

kontaktuppgifter med eventuell nätfakturaadress för fakturering av ansökningsavgiften enligt 8 § i postlagen.

2 §Innehållet i en ansökan om ändring av en koncession

En ansökan om ändring av en koncession ska innehålla följande uppgifter och utredningar:

1)

sökandens namn, företags- och organisationsnummer samt kontaktuppgifter,

2)

ett utdrag ur handelsregistret eller motsvarande utredning om sökanden,

3)

en beskrivning av den ansökta ändringen av koncessionen med motiveringar och en bedömning av hur ändringen kommer att påverka sökandens postverksamhet,

4)

en bedömning av till vilken del ansökan eventuellt innehåller uppgifter som är sekretessbelagda enligt 12 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) ,

5)

kontaktuppgifter med eventuell nätfakturaadress för fakturering av ansökningsavgiften enligt 8 § i postlagen.

3 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 juni 2011.

Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna förordning får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Top of page