Statsrådets förordning om delegationen för rehabiliteringsärenden
Up-to-date- Type of statute
- Förordning
- Administrative sector
- Social- och hälsovårdsministeriet
- Date of Issue
- Date of publication
- Entry into force
- Remark
- upphäv., Se L 1220/2014
- ELI identifier
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2003/823/ajantasa/2003-09-25/swe
I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från social- och hälsovårdsministeriet, föreskrivs med stöd av 14 § 2 mom. lagen den 13 juni 2003 om klientsamarbete inom rehabiliteringen (497/2003) :
1 §Delegationen för rehabiliteringsärenden
För riksomfattande styrning och utveckling av rehabilitering samt för samordning av rehabiliteringsverksamhet inom olika förvaltningsområden finns i anslutning till social- och hälsovårdsministeriet en delegation för rehabiliteringsärenden.
Delegationen är ett samarbetsorgan för behöriga ministerier och dem underställda ämbetsverk och inrättningar, Folkpensionsanstalten och andra inrättningar och sammanslutningar inom socialförsäkringens område, dem som producerar rehabiliteringstjänster, kommunernas centralorganisation, handikapp- och folkhälsoorganisationer samt arbetsmarknads- och intresseorganisationer.
2 §Uppgifter
Utöver vad som föreskrivs i 14 § 1 mom. lagen om klientsamarbete inom rehabiliteringen (497/2003) skall delegationen
följa upp verkställigheten och effekterna av rehabiliteringslagstiftningen samt för sin del svara för information och utbildning som hänför sig till denna lagstiftning,
främja, samordna och följa upp uppgörandet och genomförandet av planerna för utvecklande av rehabilitering och därtill hörande tjänster och social trygghet,
följa upp och utvärdera hur rehabiliteringen fungerar samt effekterna av rehabilitering samt göra framställningar och initiativ för forskning och utveckling av rehabiliteringsverksamheten,
främja samordnandet av de allmänna verksamhetsprinciperna, utvecklingsmålen och utvecklingstidtabellerna för den rehabilitering som ordnas av olika myndigheter, inrättningar och sammanslutningar,
ge utlåtanden om planer och förslag som är viktiga med tanke på rehabiliteringen,
hålla kontakt med delegationer och motsvarande organ som behandlar frågor som anknyter till rehabilitering,
utföra övriga av social- och hälsovårdsministeriet föreskrivna uppgifter som gäller genomförande och utvecklande av rehabiliteringsverksamheten.
3 §Sammansättning
Delegationen har en ordförande, en vice ordförande och högst 18 andra medlemmar. Varje medlem har en personlig ersättare.
Medlemmarna skall företräda ämbetsverk, inrättningar, organisationer och sammanslutningar som avses i 1 §.
Om ordföranden, vice ordföranden eller en annan medlem eller ersättare avgår eller avlider under mandattiden utser social- och hälsovårdsministeriet en ny medlem eller ersättare i hans eller hennes ställe för den återstående mandattiden.
Delegationen kan anställa sekreterare med uppdraget som bisyssla, höra sakkunniga samt inhämta utlåtanden och utredningar.
4 §Sektioner
Delegationen kan tillsätta sektioner. Ordföranden och vice ordföranden för en sektion utses av delegationen och inom denna. En sektion kan även ha medlemmar som inte hör till delegationen.
5 §Arvoden och ersättningar
Till delegationens ordförande och andra medlemmar och sekreterare med uppdraget som bisyssla samt sakkunniga kan utbetalas sammanträdesarvoden enligt social- och hälsovårdsministeriets bestämmelser. I fråga om resekostnadsersättningar tillämpas statens tjänste- och arbetskollektivavtal om resekostnadsersättningar
6 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2003.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.